مزیت صادرات فلزات اساسی
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد،  صادرات فلزات اساسی از ایران، به‌شدت مزیت پیدا کرده، به‌گونه‌ای که اگر همه زنجیره فولاد، شامل سنگ آهن، شمش و مقاطع فولادی هم صادر شود، باز هم مزیت صادراتی وجود دارد. به‌دلیل مزیتی که برای محصولات صادراتی از ایران، به‌ ویژه پس از دور جدید تحریم‌ ها ایجاد شده، قابلیت صادرات انواع محصولات تولیدی در زنجیره فولاد افزایش یافته، به‌ نحوی که هم در بخش سنگ آهن به‌ عنوان ماده اولیه تولید آهن و فولاد، هم در بخش شمش فولاد، به‌ عنوان کالای واسطه‌ ای و هم در بخش مقاطع فولادی به‌ عنوان محصول نهایی، در بازار های جهانی مزیت صادراتی دارد.

از این رو در این شرایط، با وجود آنکه تأکید شده همه محصولات فولادی می ‌بایست در بورس کالا عرضه شود، اما تولید‌ کنندگان درهر ۳بخش، یعنی سنگ آهن، شمش و تولید کننده‌ های نورد فولاد، به انجام این کار تمایل چندانی نشان نمی ‌دهند، زیرا به‌ دلیل وجود بازارهای خوب صادراتی، ترجیح می‌دهند محصولاتشان را به سایر کشورها صادر کنند، بنا بر این تغییر جهت‌گیری ‌های صادراتی در زنجیره فولاد ضروری به‌ نظر می‌رسد.

بنا بر این برای حفظ بازارهای داخلی، در کنار توسعه بازارهای صادراتی، هر میزان صادرات زنجیره فولاد و سایر فلزات اساسی را، از سمت صادرات مواداولیه تولید، مانند سنگ آهن، به سمت صادرات محصولات نهایی یا حتی واسطه‌ای، با ارزش افزوده بالاتر سوق دهیم، میزان ارز آوری این محصولات، برای اقتصاد ایران بیشتر می‌شود.

با افزایش مزیت‌های صادراتی زنجیره فولاد ایران، ضرورت داشت وزارت ‌صنعت سازوکاری برای حمایت و تداوم تولید در همه بخش‌ های زنجیره فولاد طراحی کند، در نتیجه تلاش بر این است با وضع عوارض صادراتی بر سنگ‌ آهن، به تداوم روند تولید، در قالبی تعریف شده، کمک کنیم. البته نباید این سیاست تازه، به‌ عنوان اعمال محدودیت، در مسیر صادرات سنگ آهن، تلقی شود..

 

 




:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: