نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در حالی که رشد مستمر نرخ ارز به افزایش قیمت شمش و مقاطع فولادی در بورس و بازار آزاد منجر شده، نهاد های دولتی قصد دارند با تمرکز بر کف عرضه بازار را متعادل کنند اما از آنجا که رشد نرخ ارز ظرف ماه های اخیر تقاضای غیر واقعی در رینگ بورس کالا را نیز افزایش داده، تمرکز بر کنترل بخش تقاضا نیز عاملی مهم در کنترل بازار به شمار می رود و نباید از آن غافل شد.

ابوذر انصاری کارشناس ستاد تنظیم بازار در خصوص برنامه این وزارت خانه برای عرضه کل فولاد تولیدی در بورس به آهن پرایس گفت: میزان کف عرضه هر یک از تولیدکنندگان فولاد در جلسه ای میان نماینده ستاد تنظیم بازار، وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولیدکننده تعیین می شود و هر تولیدکننده ای ملزم به رعایت کف این عرضه است. میزان کف عرضه تمام شده بسته به محصول متفاوت بوده و در برخی کالاها شاهد الزام عرضه ۶۰ درصد کل در رینگ بورس هستیم، در برخی موارد نیز میزان کف عرضه بر اساس ۹۰ درصد تقاضای بورس تعیین می شود اما از آنجا که گاهی تولیدکنندگان میزان کف عرضه تعیین شده را منطقی نمی دانند، کف تعیین شده برای عرضه را رعایت نمی کنند. او ادامه داد: در هفته های اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید بیشتری بر رعایت کف عرضه های محصولات مختلف عرضه شده در بورس کالا داشتند و به واقع نیز میزان عرضه در این زمان افزایش داشت اما با توجه به افزایش نرخ تورم و رشد نرخ ارز شاهد افزایش تقاضا در بازار نیز بودیم. در واقع نرخ رشد ارز باعث سرریز شدن نقدینگی قابل توجهی به بازار شده که همین موضوع عاملی شد تا رشد عرضه ها به چشم نیاید و کارایی لازم برای کنترل بازار را نداشته باشد.

انصاری گفت: در شرایط فعلی کشور با توجه به نیاز دولت به ارز جهت تامین صادرات، اعمال محدودیت های بیشتر بر روی بخش های مختلف زنجیره فولاد برای کاهش بیشتر صادرات و تامین نیاز بازار داخل امکان پذیر نیست. در واقع دولت خواستار استمرار صادرات این واحدها برای تامین نیاز بازار داخل است؛ بنابراین نمی توان تولیدکنندگان را ملزم به آوردن کل محصول تولیدی خود به بورس کالا کرد.





:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: