دو نرخی بودن ارزر معضل بازار فولاد
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس  : وزیر صنعت، معدن و تجارت ریشه بسیاری از فسادها و دلالی‌ها در ساختار اقتصادی ایران را در دو نرخی بودن ارز دانست و همچنین وعده داد که با دنبال شدن سیاست فراوانی کالا و افزایش تولید، قیمت‌ها کنترل و متعادل شود. چرا که نوسانات بازار ارز به شدت بر صنایع مهمی چون  فولاد در داخل تاثیر می گذارد و اگر کنترل نشود قطعا تولیدات این صنعت را در معرض خطر قرار می دهد.
علیرضا رزم‌ حسینی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه جامع تجارت به کمتر شدن زمینه‌های فساد کمک می‌کند، گفت: همه مراحل از ثبت‌سفارش کالا تا صدور مجوزهای ۲۳ گانه در این سامانه انجام می‌شود و این سامانه به بانک‌های عامل و بانک مرکزی نیز متصل است. 

سامانه جامع تجارت در بخش واردات تقریبا کامل شده و به نظر می‌رسد با عملیاتی شدن این سامانه و تکمیل اطلاعات لازم بسیاری از زمینه‌های فساد و تبعیض‌های اقتصادی رفع خواهد شد و مسیری را طی کنیم که تولیدکنندگان و تجار مجبور نشوند برای دریافت امضاهای طلایی هزینه بپردازند.

وی افزود: با توجه به اهمیت واردات حدود ۲۰ میلیون تن کالا به کشور، کد شناسه کالا مساله‌ای است که باید پیگیری شود و در حال حاضر بیش از ۵۵۰ هزار انبار در سامانه جامع تجارت قابل‌رصد است و کالاهایی که وارد انبار می‌شوند از بدو ورود قابل‌رهگیری است و این سامانه می‌تواند تجارت نو (مدرن) را در ایران فعال کند.

 همچنین این دسترسی برای کاربران فراهم شده تا از دستگاه‌های مختلف به سامانه یاد شده دسترسی داشته باشند. توجه به این نکته ضروری است که حرکت به سمت تجارت الکترونیک رتبه کسب‌و‌کار ایران را نیز بهبود می‌بخشد. به گفته وی در حال حاضر می‌توان از طریق سامانه جامع تجارت اطلاعات یک تاجر شامل میزان و نوع کالای ثبت‌سفارش شده، مبدا کالا، میزان ارز دریافت شده و بانک پرداخت‌کننده، ارز از کدام کشور جابه‌جا و چگونه منتقل شده و مسیر ترخیص بعد از ورود به بندر در دسترس برنامه‌ریزان قرار دارد. 

 رزم‌حسینی همچنین ابراز امیدواری کرد که تا ۱۱ بهمن ماه مرحله دوم سامانه جامع تجارت تکمیل شود و گفت: در حال حاضر کاستی‌ها بیشتر در حوزه گمرک، بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که تکمیل خواهد شد. بنابراین امید است با ایجاد چنین تفکرهایی بتوان صنایع مهمی چون فولاد را از رکود خارج کرد به و آیندهای بهتر صنایع مادر اندیشید.





:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: