نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار آهن آلات روز گذشته با نوسانات جزئی همراه بود. قیمت میلگرد در برخی مبادی با کاهش روبه‌رو شد، در حالی که قیمت تیرآهن، ورق سیاه، پروفیل و لوله عمدتا ثابت ماند اما در شماری از شرکت‌ها نیز کاهش قیمت مشاهده شد. در بورس کالا نیز اوضاع میلگرد نامطلوب بود و تقاضا برای این محصول پایین بود...
آهن پرایس: روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در برخی مبادی که پیش‌تر با قیمت‌های غیرواقعی عرضه می‌شدند، با کاهش 100 تا 500 تومانی روبه‌رو شده است، با وجود این نوسانات، کف قیمت پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار همچنان حول محور 26500 تومان ثابت مانده است.


اما به طور کلی جو بازار میلگرد آجدار در حال حاضر کاملا آرام است و تقاضا در سطح پایینی قرار دارد. قیمت میلگرد فایکو 27.100 تومان اعلام شد و حدود 200 تومان کاهش داشت، قیمت میلگرد نیشابور 27.610 توامن اعلام شد اما قیمت میلگرد راد همدان 30 هزار و 465 تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها 10 تا 70 هزار تومان کاهش داشتند. قیمت نبشی و ناودانی نیز در اکثر مبادی فروش با ثبات نسبی همراه بود و تنها در چند کارخانه کاهش 100 تا 400 تومانی مشاهده شد.

قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما در این بین قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها 200 تا 500 تومان کاهش داشت. قیمت ورق‌ شیروانی، ورق روغنی و استیل در اکثر کارخانه‌ها 700 تومان کاهش داشت.

قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل گالوانیزه و سایر پروفیل‌ها در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل نیکان و پروفیل صدرا در برخی ضخامت‌ها 300 تا 500 تومان کاهش داشت. قیمت لوله مبلی، قیمت لوله گازی، قیمت لوله داربست و سایر لوله‌ها عمدتا ثابت اعلام شد.

گزارش‌ها از معاملات دیروز بورس کالا نیز حاکی از اوضاع نامطلوب بازار میلگرد با وجود عرضه‌های اعتباری است درواقع معاملات میلگرد در بورس کالای ایران در حال حاضر رونق چندانی ندارد و کف قیمت‌های پیشنهادی این محصول در بازار گاه از نرخ پایه عرضه بورس پایین‌تر است.

البته باید گفت عرضه‌های اعتباری و برخی محصولات پرطرفدار مانند ذوب آهن اصفهان از این افت قیمت مستثنا هستند.

به طور کلی از186 هزار و 974 تن میلگرد عرضه شده تنها حدود 2 درصد معادل 4هزار و 362 تن از عرضه نقدی به قیمت 27.300 تومان و 22 درصد از حجم عرضه این محصول نیز به صورت اعتباری و به قیمت 27.800 تومان به فروش رسید.

تخفیف‌های جذاب در بازار میلگرد، نشانه اشباع تقاضا

در اواخر روز چهارشنبه، تخفیف‌های قابل‌توجهی در فروش‌های ال‌سی میلگرد در بازار مشاهده شد. در برخی پیشنهادها، قیمت میلگرد تحویل 15 روزه تا 500 تا 800 تومان در هر کیلوگرم کاهش یافت. به دلیل اشباع تقاضا در بازار، فشار فروش میلگرد به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

عقب‌نشینی دلار در بازار آزاد و فروکش کردن هیجانات خرید انباری یکی از دلایل اصلی این افت قیمت است. پر بودن اکثر انبارها از میلگرد و کمبود نقدینگی و مشتری واقعی مصرفی در بازار، عامل دیگری برای این امر به شمار می‌رود. پیشخور شدن تقاضا در خلال پیش‌خریدهای هیجانی اواخر زمستان نیز در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است.

از طرفی دیگر سرازیر شدن میلگردهایی که از کارخانجات، چه از طریق بورس کالا چه خارج از بورس کالا، ال‌سی خریداری شده‌اند، بر عرضه و قیمت‌ها اثرگذار بوده است همچنین بازگشت اکثر کارخانه‌ها به مدار تولید و رفع محدودیت‌های زمستانه نیز به افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها کمک کرده است.

با وجود تلاش بازارساز برای کف‌سازی قیمت در سطوح بالاتر از نرخ بازار به منظور حمایت از فولادسازان بزرگ، شواهد نشان می‌دهد که بازار تمایلی به پذیرش این خواستگاه ندارد و تقاضای مطلوبی روی مقاطع طویل فولادی مشاهده نمی‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:افزایش قیمت آهن با رشد نرخ ارز مبادله

به طور کلی در بررسی اوضاع بازار آهن از ابتدای سال تا پایان فروردین می‌توان گفت قیمت آهن آلات در این ایام نوسانات متعددی را تجربه کرد، افزایش شارپی قیمت دلار و افزایش نرخ میلگرد و آهن به دنبال وقوع تنش‌های نظامی بین ایران و اسرائیل از مهمترین اتفاقات بازار آهن در هفته سوم فروردین بود اما با فروکش کردن نسبی این هیجانات قیمت دلار و آهن به طور جزئی اصلاح شد و عمدتا شاهد توقف قیمت‌ها روی کانال‌های بالا بودیم.



:: برچسب‌ها: قیمت میلگرد , قیمت میلگرد نیشابور , قیمت ورق شیروانی , قیمت پروفیل در و پنجره ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار آهن آلات روز یکشنبه روندی نوسانی را تجربه کرد که در آن شاهد افزایش قیمت در برخی مقاطع و ثبات در اکثر بخش‌ها بودیم. این نوسانات عمدتاً تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله قیمت دلار، فضای روانی حاکم بر بازار و تحولات اخیر در منطقه شکل گرفته است...
آهن پرایس: بازار آهن آلات روز گذشته با نوسانات جزئی همراه بود، تا نیمه‌های روز بسیاری از مبادی فروش اعلام قیمت نکردند، در برخی مبادی فروش نیز قیمت‌ها افزایش یافت.

به این صورت که ثبات قیمت در اکثر کارخانه‌ها به چشم می‌خورد، اما برخی تولیدکنندگان در قیمت میلگرد افزایش 100 تا 500 تومانی را اعمال کردند به طوری که قیمت پایه میلگرد آجدار در بازار داخلی بین ۲۶۶۰۰ تا ۲۷۲۰۰ تومان به همراه مالیات بر ارزش افزوده برآورد شد.

ثبات قیمت تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها مشهود بود به جز تیرآهن فایکو که 70 هزار تومان افزایش داشت. قیمت نبشی و قیمت ناودانی در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شداما برخی تولیدکنندگان 100 تا 500 تومان به قیمت این محصولات اضافه کردند.

انواع ورق سیاه مانند ورق آجدار، ورق اسیدشویی با افزایش قیمت 200 تا 700 تومانی همراه بودند، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی نیز 400 تا 800 تومان گران شد.

قیمت قوطی پروفیل در شماری از کارخانه‌ها ثابت بود اما برخی از فروشندگان قیمت پروفیل را ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش دادند. قیمت قوطی آهنی ساخته شده از ورق ۲ میلیمتری مبارکه بین ۴۷۵۰۰ تا ۴۸۲۰۰ تومان به همراه مالیات بر ارزش افزوده است. قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربست و انواع لوله درزدار و بدون درز بدون تغییر باقی ماندند.

بازار ورق، قوطی و پروفیل تحت تاثیر قیمت دلار و بازار سیاه به شدت نوسانی بود. کمبود ورق سیاه نازک در بازار داخلی باعث شده تا تولیدکننده انحصاری این محصول در بورس کالا از طریق رقابت‌های شدید بر سر قیمت پایه، بیشترین سود را ببرد.

قیمت دلار که به دنبال فضای هیجانی ایجاد شده ناشی از حمله تلافی جویانه ایران از مرز 70 هزار تومان نیز عبور کرده بود به تدریج فروکش کرد و تا کانال 66 هزار تومان کاهش یافت و اگر اوضاع به همین منوال باقی بماند احتمالا قیمت دلار بازهم اصلاح خواهد شد.

جمشید حسامی فعال بازار آهن معتقد است افزایش قیمت آهن آلات و قیمت دلار روز گذشته ناشی از وقوع اقدامات نظامی بود و با توجه به اصلاح نسبی دلار انتظار می‌رود قیمت آهن آلات نیز اصلاح شود.

علاوه‌بر این خبر امروز مبنی بر عدم صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ایران نیز نوعی سیگنال مثبت تلقی می‌شود که امکان اصلاح بیشتر قیمت‌ها را تشدید کرده و به تخلیه حباب قیمت‌ها منتهی خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:بازار آهن و فولاد در سکوت

به عقیده حسامی افزایش قیمت‌ها بیشتر از این نخواهد شد و به ودی اوضاع به حالت عادی بازمی‌گردد، بر همین اساس می‌توان گفت ممکن است نوسانات نهایتا تا پایان هفته ادامه داشته باشد و از هفته آتی روند ابت در بازار آهن حکمفرما شود.

حسامی بیان کرد: لازمه خروج بازار آهن از رکود چندساله رونق ساخت و ساز است اما با توجه به کاهش بودجه تخصیص یافته به پروژه‌های عمرانی در مقایسه با سال‌ گذشته، نبود نقدینگی در بازار، رونق بازار مسکن و ساخت و ساز کمی بعید به نظر می‌رسد.



:: برچسب‌ها: قیمت ورق گالوانیزه , قیمت روز آهن آلات , قیمت روز میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار فولاد در حال حاضر در وضعیتی نسبتاً باثبات قرار دارد، اما برخی از نوسانات جزئی در قیمت‌ها وجود دارد. رشد قیمت تیرآهن، کاهش قیمت ورق سیاه فولادمبارکه و افزایش قیمت ورق‌های گالوانیزه، نوسانات بازار آهن روز گذشته بود...

آهن پرایس: نوسانات جزئی در بازار ارز و طلا نسبتا بر قیمت آهن آلات تاثیر گذاشت و شاهد افزایش قیمت جزئی در برخی مبادی فروش بودیم به این صورت که اکثر کارخانه‌ها قیمت میلگرد را ثابت نگه داشته‌اند، اما برخی افزایش 100 تا 500 تومانی را اعمال کرده‌اند. این نشان می‌دهد که بازار میلگرد در حال حاضر در وضعیتی نسبتاً باثبات قرار دارد، اما نوسانات جزئی در برخی کارخانه‌ها وجود دارد. به این صورت که برخی سایزهای ریز و سبک بار متاثر از نوسانات نرخ دلار افزایشی شدند و غالب سایزهای استاندارد 14 تا 25 ثبات داشتند، به طوری که کف قیمت میلگرد 26.500 تومان اعلام شد.

کارخانه ذوب آهن اصفهان، بزرگترین تولیدکننده تیرآهن کشور، در برخی سایزها 30 تا 100 هزار تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت مانده است، اما قیمت ورق سیاه فولادمبارکه در برخی ضخامت‌ها 100 تا 500 تومان کاهشی بود و قیمت ورق‌های گالوانیزه، روغنی و ورق آلومینیوم در اکثر کارخانه‌ها 300 تومان افزایش یافت.

قیمت قوطی آهنی در اکثر کارخانه‌ها ثابت مانده است، اما قیمت پروفی نیکان و صدرا 200 تا 500 تومان کاهش داشت همچنین قیمت انواع لوله درزدار و بدون درز مانند لوله مانیسمان، لوله داربستی و لوله گازی نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها ثابت مانده است، اما برخی 100 تا 200 تومان افزایش قیمت داده‌اند. این نشان می‌دهد که بازار این محصولات در حال حاضر در وضعیتی نسبتاً باثبات قرار دارد، اما برخی از نوسانات جزئی در قیمت‌ها وجود دارد.

مطابق گزارش‌ها از بازار آهن دیروز حاکی از آرامش در این بازار بود و هیچگونه نوسان یا هیجانی در آن مشاهده نشد. حجم عرضه در این بازار به طور قابل توجهی از تقاضا پیشی گرفته است که نشان از اشباع بازار و عدم تمایل به خرید دارد و همانطور که در گزارش بالا اشاره شد؛ تعداد محدودی از کارخانه‌های نوردی روند افزایشی یا کاهشی داشتند و عمدتا قیمت‌ها در سطح ثابتی باقی مانده است.

حجم عرضه آهن اسفنجی دیروز بورس کالا هم با اینکه افزایشی بود اما با استقبال چندانی مواجه نشد و تنها 10 درصد از عرضه‌ها معامله شد، همچنین حدود 2.1 درصد هم افزایش قیمت داشت که از تنش‌های نظامی و نرخ ارز نشأت گرفت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:وضعیت بازار آهن در برابر شایعات جنگی

قیمت دلار در بازار آزاد که قبل از تعطیلات به 63.5 هزار تومان کاهش یافته بود، در ابتدای روز گذشته به 65.5 هزار تومان افزایش یافت اما شب گذشته با وقوع حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل دلار دچار عددسازی شد و تا به 67 هزار تومان رسید.

نوسانات جزئی در بازار ارز و طلا به دلیل تنش‌های اخیر در منطقه است، اما با شروع فعالیت مجدد بانک مرکزی بعد از تعطیلات، انتظار می‌رود که قیمت‌ها تا حدی تعدیل شده و به ثبات برسد.



:: برچسب‌ها: قیمت قوطی آهنی , قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگرد , قیمت تیرآهن ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار فولاد پس از اصلاح جزئی در دو روز گذشته، در سکوت کامل فرو رفته است. با عقب‌نشینی دلار، تمایل به فروش در بازار افزایش یافته و معاملات به شدت کاهش یافته است...

آهن پرایس: روز گذشته در تمامی بخش‌ها و زیرمجموعه‌های بازار، شاهد ثبات یا عقب‌نشینی قیمت‌ها هستیم به عنوان مثال، نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار داخلی مجددا با کاهش قیمت به کانال 26 هزار تومان بازگشته است.

به این صورت که با کاهش 2 هزار تومانی نرخ دلار از سقف قیمت 65 هزار تومانی روز گذشته در بازار آزاد 63 هزار و 150 تومان معامله شد به همین ترتیب شاهد اصلاح قیمت آهن آلات در برخی از مبادی فروش بودیم.

به طوری که نرخ میلگرد دیروز بین 200 تا 400 تومان کاهش داشت و کف قیمت میل‌گرد دوباره به سطح 26 هزار و 500 تومان بازگشت. به عنوان نمونه قیمت میلگرد زاگرس با کاهش 200 تومانی در هر کیلو حدود 27.100 تومان اعلام شد.علاوه‌بر این قیمت روز میلگرد اصفهان سایز 14 و 16 نیز حدود 900 تومان اصلاح شد و 29.200 تومان به فروش رسید.

قیمت تیرآهن 14 و 18 که توسط برخی معامله گران تا 35.000 تومان افزایش یافته بود، به 33.000 تومان اصلاح شد و هر شاخه تیرآهن حود 20 تا 50 هزار تومان کاهش داشت.

همچنین، قیمت تیر سنگین شاخه‌ای در انبارها به طور قابل توجهی پایین‌تر از قیمت آهن کیلویی است این نشان دهنده سیگنال مبنی بر وجود بازارسازی غلط در این بخش از بازار است.

قیمت ورق سیاه، قیمت ورق st37 و st52 کارخانه فولاد مبارکه و کاویان با افزایش 100 تا 800 تومانی روبه‌رو شد، در مقابل، قیمت ورق‌ گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و رنگی در اکثر کارخانه‌ها 200 تومان کاهش یافت؛ اما قیمت ورق آهن اکسین برخلاف روند کلی بازار، با کاهش قیمت 200 تا 500 تومانی همراه بود.

اکثر کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند اما قیمت پروفیل صدرا با کاهش قیمت 100 تا 500 تومانی عرضه شد؛ همچنین قیمت انواع لوله مبلی، قیمت لوله داربست و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده ثابت ماند.

قیمت سپری، قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها 100 تا 400 تومان افزایش یافت اما برخی کارخانه‌ها نیز در این بخش ثبات قیمت را حفظ کردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:فرصتی برای خرید آهن و میلگرد

از آنجایی که قیمت دلار در بازار آزاد برای دومین روز متوالی در حال کاهش است، فعالان بازار امیدوارند این روند ادامه داشته باشد. رفتار دلار در بازار آزاد طی حدود سه ماه گذشته، یک کانال صعودی را در نمودار قیمت خود به لحاظ تکنیکالی ترسیم کرده است، بر اساس این الگوی تکنیکی، می توان حدس زد که دلار تا سطح حمایتی دینامیک این کانال، که در حدود 62 هزار تومان قرار دارد، پایین بیاید و اگر این سطح حمایتی شکسته شود، می‌توان انتظار کاهش قیمت بیشتری را نیز داشت که به‌طبع در قیمت آهن آلات نیز اثرگذار خواهد بود.



:: برچسب‌ها: قیمت سپری , قیمت آهن کیلویی , قیمت تیرآهن 14 , قیمت میل‌گرد ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار آهن و فولاد در ابتدای سال جدید با نوسانات زیادی همراه بوده است. ترس از افزایش قیمت دلار تا 65 هزار تومان و عدم تناسب قیمت مواد اولیه با قیمت روز میلگرد، فعالان بازار را محتاط کرده و بسیاری از معاملات را به حالت تعلیق درآورده است...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد در نخستین روزهای فعالیت کاری خود در وضعیتی آشفته به سر می‌برد. ترس از افزایش قیمت دلار تا 65 هزار تومان و عدم تناسب قیمت مواد اولیه با قیمت روز میلگرد، فعالان بازار را محتاط کرده و بسیاری از معاملات را به حالت تعلیق درآورده است.

گویا انتشار شایعاتی مبنی بر آمادگی ایران برای پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی، التهابات بازار ارز و طلا را تشدید کرد در همین راستا قیمت دلار در بازار آزاد به بالای 64 هزار تومان رسید این موضوع باعث شد تا فعالان بازارها در لاک دفاعی فرو رفته و برخی قیمت‌ها افزایش یابد.

فروشندگان با احتیاط در بازار حاضر می‌شوند و تمایلی به عرضه محصول در قیمت‌های پایین‌تر از نرخ کف بازار ندارند با این حال، خریداران نیز از خرید در قیمت‌های بالا خودداری می‌کنند و منتظر ثبات قیمت‌ها هستند.

تقاضای خرید اهن در نیمه دوم سال گذشته، بخش قابل توجهی از تقاضای معمول بهار را پوشش داده و حالا شاهد رکود در بازار هستیم. حجم زیادی از میلگردهای خریداری شده در زمستان هنوز به دست مصرف‌کنندگان نرسیده و این امر به رکود بیشتر دامن زده است.

شیب تند قیمت‌ آهن آلات در پایان هفته گذشته و پیش‌خور شدن هیجانات نیز از انتظار افکار عمومی برای اقدام ایران در برابر حمله اسرائیل نشأت گرفته است.

در همین راستا گزارش‌ها از قیمت آهن روز پنجشنبه حاکی است که کف قیمت میلگرد در کانال 26.500 تومانی بود و حدود 200 تا 300 تومان افزایش داشت، قیمت میلگرد 10 نیز 28 هزار تومان اعلام شد؛ با این حال، امکان خرید میلگرد با قیمت حول و حوش 27 تا 27.5 هزار تومان وجود داشت.

در سایر بازارها، به خصوص قیمت ورق آهن، قیمت روز قوطی، قیمت انواع پروفیل و تیرآهن نیز شاهد افزایش داشت. قیمت تیرآهن 14، 16 و 18 با کف قیمت میلگرد فاصله 25 درصدی دارد که از نُرم بازار حدود 15 درصد بالاتر است. به عنوان نمونه قیمت تیرآهن 14 ذوب آهن اصفهان در هر شاخه 5 میلیون و 200 هزار تومان  و  قیمت تیر 20 ذوبی 10 میلیون و 400 هزار تومان برآورد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: گرانی 30 درصدی قیمت میلگرد

گفتنی است عرضه‌های مهندسی شده، کاهش حجم عرضه و تأخیر در تحویل محصول به تحریک روانی خریداران منجر شده که حباب قیمت تیرآهن را رقم زده است.

به عبارتی دیگر بیشتر مقاطع فولادی و سایر بازارهای مالی در سقف قیمتی هستند و تنها بازار بورس و مسکن فعلا با روند دلار همسو نشده‌اند و ساخت و ساز با مصالح قیمت جدید با تأخیر 6 ماهه در بازار عرضه می‌شود.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت تیراهن , قیمت تیراهن14 , قیمت روز میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار فولاد در نخستین روز کاری سال 1403 شاهد نوسانات متعددی بود که به نظر می‌رسد تحت تأثیر التهابات نرخ دلار و تحولات اقتصادی کشور بوده است؛ در حالی که برخی از نوردکاران قیمت‌ها را افزایش دادند، شاهد ثبات نسبی در برخی بخش‌های بازار و همچنین کاهش تقاضای نهایی بودیم...
آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار مقاطع طویل فولادی حاکی است، قیمت‌ها در نخستین روز کاری هفته عمدتاً ثابت بود و روندی نسبتا آرام بر بازار حاکم بود و معاملات شمش بلوم در بورس کالا نیز عمدتاً با نرخ پایه انجام شد.

به عبارتی دیگر شاهد افزایش نامتعارف اختلاف قیمت بین شمش و میلگرد در بازار بوده‌ایم با این حال، به نظر می‌رسد با بازگشت آرامش به بازار مواد اولیه و شفاف شدن نرخ خرید مواد اولیه نورد در بورس کالا، این فاصله در حال کاهش است.

اگر این آرامش در بازار مواد اولیه ادامه‌دار باشد و تعادل به زنجیره تأمین در همه بخش‌های زنجیره فولاد کشور بازگردد، می‌توان انتظار داشت که قیمت میلگرد امروز نیز با توجه به شرایط فعلی بازار و نرخ مواد اولیه، به تعادل برسد.

بازار فولاد در روز جاری شاهد نوسانات متعددی بود که به نظر می‌رسد تحت تأثیر التهابات بازار آزاد دلار بوده است به طوری که از نیمه‌های روز، برخی از نوردکاران بدون توجه به قیمت پایه شمش، قیمت‌های پیشنهادی خود را با اتکا به نوسانات بازار آزاد دلار افزایش دادند.

در بازار میلگرد، قیمت‌های پیشنهادی از 27.000 تا 27.50000 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم شروع شد که 200 تا 500 تومان بیشتر از ابتدای روز بود.

این درحالی است که میلگردهای بورسی را در کف قیمت‌های پیشنهادی بازار، یعنی 26400 تا 26500 تومان به ازای هر کیلوگرم به همراه مالیات بر ارزش افزوده، عرضه می‌کردند. قیمت میلگرد ابرکوه سایز 10 حدود 28 هزار تومان و قیمت میلگرد 8 ابرکوه هم حدود 30 هزار تومان اعلام شد، قیمت میلگرد ابرکوه در سایر سایزهای استاندارد هم حدود 26 هزار تومان و در کف قیمت‌ها اعلام شد؛ اما قیمت میلگرد نیشابور اعلام نشد.

قیمت قوطی تولید شده از ورق 2 میلیمتری مبارکه نیز به حدود 46 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که 1500 تا 2000 تومان بیشتر از هفته اول فروردین است.

در بازار تیرآهن ذوب آهن اصفهان، قیمت‌ها ابتدا با کاهش 50 هزار تومانی در هر شاخه‌ آغاز شد، اما به تدریج تا 100 تا 150 هزار تومان در برخی سایزها افزایش یافت به طوری که قیمت روز تیرآهن 20 در هر کیلو حدود 35 هزار تومان و قیمت تیرآهن 30 هم حدود 31 هزار تومان برآورد شد.

قیمت روز نبشی 8، 10 و 12 در محدوده 27.500 تا 28.000 تومان بود و قیمت نبشی 4 و 3 هم بین 28.200 تا 28.500 تومان اعلام شد. قیمت ناودانی سبک هم در محدوده 28.500 تومان عرضه شد.

آشفته‌ترین بازار، بازار ورق بود که قیمت‌ها به طور کامل تحت تاثیر نوسانات بازار آزاد دلار قرار گرفته بود.

نوسانات اخیر بازار فولاد نشان می‌دهد که این بازار به شدت تحت تاثیر تحولات اقتصادی، به خصوص نرخ ارز، است. افزایش قیمت دلار باعث شده است قیمت‌ها در بازار داخلی نیز بالا برود؛ از سوی دیگر، نگرانی‌هایی در مورد کمبود مواد اولیه و قطعی برق نیز وجود دارد که می‌تواند به افزایش بیشتر قیمت‌ها در آینده منجر شود.

گفتنی است پس از تعطیلات نوروزی دلار به رکورد بی‌سابقه 63 هزار تومان رسید و در تنها روز کاری این هفته و پس از اتفاقات و التهابات ناشی از حمله سرائیل به کنسولگری ایران در سوریه افزایش چشمگیری یافت.

درباره اوضاع تقاضا در نخستین روز کاری باید گفت همانطور که پیش‌بینی می‌شد، پس از هیجانات زمستان گذشته و پیش‌خور شدن تقاضای فصل بهار، بازار فولاد درحال حاضر با رکود تقاضای نهایی روبه‌رو است و این موضوع به وضوح در بازار قابل مشاهده است.

از علل کمبود تقاضا در شرایط فعلی می‌توان گفت در زمستان سال گذشته، به دلیل نگرانی‌ها از افزایش قیمت‌ اهن در سال 1403، تقاضا برای فولاد به طور قابل توجهی افزایش یافت. این موضوع باعث شد تا بخشی از تقاضای فصل بهار پیش‌خور شود، از طرفی دیگر افزایش قیمت‌ها و تورم، قدرت خرید مصرف‌کنندگان نهایی را کاهش داده است که این موضوع عاملی دیگر برای رکود تقاضای فولاد محسوب می‌شود؛ مضاف بر این نوسانات نرخ ارز و ابهامات موجود در مورد وضعیت اقتصادی کشور، باعث شده است تا بسیاری از فعالان اقتصادی از سرمایه‌گذاری در بخش فولاد خودداری کنند.





:: برچسب‌ها: قیمت اهن , قیمت میلگرد ابرکوه , قیمت قوطی , قیمت میلگردامروز ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار آهن و فولاد در ابتدای سال 1403 در حال گذار از رکود سال گذشته است. تقاضا در این بازار به دلیل تعطیلات سال نو و آغاز سال جدید هنوز به رونق کامل نرسیده است با این حال، برخی از کارخانه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و قیمت‌ها نسبت به اواخر سال 1402 تغییرات جزئی داشته‌اند...
آهن پرایس: فعالیت بازار آهن و فولاد در نخستین روزهای سال درحالی شروع شد که مطابق سال‌های گذشته در حالت نیمه تعطیل قرار دارد و اکثر کارخانه‌هایی هم که اعلام قیمت کردند نرخ‌ها را ثابت نگه داشتند.

قیمت میلگرد آجدار نیز در بازار نیمه تعطیل در برخی مبادی در محدوده 26.500 تا 27.000 تومان اعلام شد به نظر می‌رسد در روزهای ابتدایی سال با توجه به رشد تولید و کاهش هیجانات یک اصلاح احتمالی هزار تومانی در حوزه میلگرد داشته باشیم؛ همچنین ممکن است این اصلاح در قیمت تیرآهن نیز رخ دهد زیرا قیمت تیرآهن در هفته‌های پایانی سال 1402 نسبت به نرخ میلگرد حباب غیرمنطقی داشت.

طبق گزارش‌های موجود از بورس کالا نیز، عرضه آهن اسفنجی در روز شنبه تقاضای چندانی نداشت معاملات عمدتا بدون رقابت و در نرخ پایه بود؛ قیمت هر کیلو آهن اسفنجی نسبت به آخرین معامله حدود 700 تومان کاهش داشت. گفتنی است آرامش در ابتدای زنجیره فولاد ممکن است زنجیره تأمین بخش‌های خصوصی فولاد را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

نرخ دلار هم در ابتدای روز کاری در کانال 61 هزار تومان قرار داشت اما امروز در واکنش به اخبار سیاسی قیمت دلار به نیمه‌های کانال 62 هزار تومان رسید و حدود 62.550 تومان اعلام شد.

در حال حاضر اکثر مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت اعلام می‌کنند اما با توجه به چالش‌هایی که بازار فولاد در روزهای آتی با آن مواجه است احتمالا قیمت آهن آلات افزایش بیابد؛ از جمله این چالش‌ها می‌توان به افزایش مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 10 درصد، افزایش کرایه حمل بار از 30 تا 40 درصد و چالش‌های تأمین انرژی صنایع تولیدکننده اشاره کرد.

به عبارتی دیگر بازار آهن و فولاد در سال 1402 با چالش‌هایی مانند تصمیمات خلق‌الساعه و بدون مشورت دولت؛ قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان، به همراه افزایش قیمت آنها؛ شوک افزایش قیمت ارز در پایان سال و اثر آن در بازار فولاد؛ افزایش غیرمنطقی مالیات و حذف معافیت‌های مالیاتی؛ افزایش نرخ تسهیلات از 18 به 30 درصد که به ضرر تولیدکنندگان و بازار سرمایه است، مواجه بود.

بر همین اساس به نظر می‌رسد در سال 1403 هم همان چالش‌های سال گذشته را در پیش داشته باشیم. تامین انرژی، قیمت حامل‌های انرژی، مالیات و نرخ تسهیلات بانکی را می‌توان مهمترین چاالش‌های بازار آهن تلقی کرد که سال 1403 را برای تولیدکنندگان فولاد سالی سخت و غیرقابل پیش‌بینی رقم خواهد زد.

همانطور که در آخرین تحلیل نیز اشاره شد به دلیل اینکه فعلا بازار آهن آرام است و هنوز افزایش مالیات‌ها در قیمت آهن آلات اعمال و اجرایی نشده، فرصت خوبی برای خرید مقاطع فولادی مورد نیاز به شمار می‌رود.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگردآجدار , قیمت تیرآهن ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس


کارشناسان معتقدند که قیمت آهن در حال حاضر حدود 10 درصد حباب دارد. وجود چند نرخ ارز در بازار،کمبود انرژی، هجوم تقاضای سرمایه‌ای و بدقولی و تاخیر در بارگیری کارخانجات از جمله عواملی هستند کهبه نوسانات بازار آهن دامن زده‌ و موجب بروز حباب ده درصدی شده است...
در حال حاضر، نرخ ارز نیمایی حدود 40 هزار تومان و نرخ ارز آزاد 61 هزار تومان است. این اختلاف 60 درصدی، انگیزه صادرات را به شدت کاهش داده است. سیاست‌هایی نظیر افزایش نرخ بهره 30% و سهمیه‌بندی ارز، نه تنها به کنترل بازار ارز کمک نکرده، بلکه با تشدید ناترازی بانک‌ها و کاهش صادرات، به التهاب بیشتر بازار دامن زده و به تداوم روند افزایشی قیمت روز آهن آلات منجر شده است.

بازار آهن در روز گذشته شاهد نوسانات قیمتی در مقاطع مختلف بود. میلگرد در اکثر کارخانه‌ها با افزایش 100 تا 700 تومانی به ازای هر کیلوگرم روبه‌رو شد، اما برخی کارخانه‌ها تغییری در نرخ میلگرد اعمال نکردند.

قیمت میلگرد از اواخر ماه آبان تا کنون حدود 4.500 تومان افزایش داشته است. قیمت میلگرد میانه 27.300 تومان، قیمت میلگرد راد همدان 28.195 تومان و قیمت میلگرد نیشابور هم 27.010 تومان اعلام شد.

براساس مؤلفه‌های بنیادینی همچون نرخ ارز دولتی و نرخ جهانی فولاد قیمت میلگرد دارای حباب 2 هزار تومانی است. گفتنی است روز گذشته کف قیمت میلگرد آجدار حدود 27.000 تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در اکثر کارخانه‌ها 50 تا 150 هزار تومان در هر شاخه افزایش قیمت را تجربه کرد. قیمت تیرآهن اصفهان در هر کیلو بین 30 تا 37 هزار تومان شنیده شد.

قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود، اما قیمت نبشی ناب تبریز و ظهوریان 200 تا 300 تومان افزایش داشت.

ثبات قیمت ورق سیاه (st37 و st52) در اکثر کارخانه‌ها مشهود بود، اما قیمت ورق فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها افزایش 200 تا 500 تومانی را اعمال کرد. کمبود عرضه و افزایش تقاضا برای ورق گرم در بورس کالا به افزایش قابل توجه قیمت ورق کلاف گرم منجر شده است به طوری که هر کیلو از این محصول تا 51 هزار تومان معامله شد. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و قیمت ورق استیل نیز 500 تومان در هر کیلوگرم افزایش داشتند.

قیمت قوطی، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل در و پنجره و انواع پروفیل‌ها در اکثر کارخانه‌ها 200 تا 500 تومان در هر کیلوگرم گران شد، اما قیمت پروفیل پایا اصفهان ثابت اعلام شد. قیمت لوله داربست، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله گاز و انواع لوله‌ها نیز در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده 200 تا 500 تومان در هر کیلوگرم افزایش قیمت را تجربه کردند.

بر اساس نظر کارشناسان و مؤلفه‌های بنیادین بازار، قیمت آهن در حال حاضر حدود 10 درصد حباب دارد. نرخ ارز نیمایی 40 هزار تومان و نرخ دلار فولاد در بازار 46.5 تا 47 هزار تومان است. این در حالی است که دولت خواهان تثبیت نرخ ارز در بازار فولاد به قیمت 40 هزار تومان است اما در عین حال با با دلار بالای 57 هزار تومان فعالیت می‌کند.

وجود چند نرخ ارز در بازار به هم ریختگی بازارها در اواخر سال را به دنبال داشته است؛ مضاف بر این کمبود انرژی، هجوم تقاضای سرمایه‌ای در دو ماه گذشته، بدقولی و تاخیر در بارگیری کارخانجات به دلیل شرایط فصلی و تقاضای بالا به نفع کارخانجات خصوصی تمام شد اما تداوم این روند قابل پیش‌بینی نیست.

از جمله چالش‌هایی که بازار آهن در سال آینده با آن مواجه خواهد بود، دلار چندنرخی است؛ عدم پایداری نرخ ارز، افزایش اختلاف قیمت بین سقف و کف نرخ ارز، مصوبه الزام بازگرداندن صد درصدی دلار حاصل از صادرات به نرخ نیمایی امکان پیش‌بینی قیمت روز آهن آلات را در سال آینده را دشوار کرده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: صعود بی وقفه قیمت آهن

از یک طرف، مصوبه جدید ارزی می‌تواند به کاهش قیمت فولاد در بازار داخلی کمک کند. اما از طرف دیگر، چند نرخی بودن ارز و افزایش تقاضا در فصل بهار، می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها شود، به طور کلی به نظر می‌رسد سال آینده که قیمت‌ها در نوسان خواهد بود و این امر به عوامل مختلفی از جمله نرخ ارز، سیاست‌های دولت و شرایط اقتصادی کشور بستگی خواهد داشت.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگرد راد همدان , قیمت پروفیل سبک , قیمت لوله گاز , قیمت ورق استیل ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 بازار آهن در روزهای اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است. افزایش 20 درصدی قیمت دلار

در دو ماه اخیر، باعث شده تا قیمت آهن آلات و اغلب مصالح ساختمانی نیز افزایش یابد.

احتمالا این افزایش قیمت‌ها با فاصله‌ای کوتاه، در قیمت تمام شده ساختمان و فشار بر

سازنده ومصرف‌کننده نمایان خواهد شد...

آهن پرایس: بازار آهن که در روزهای گذشته با عقب‌نشینی دلار تا حدی آرام گرفته بود، دیروز با افزایش دوباره قیمت دلار به مرز 60 هزار تومان، بار دیگر ملتهب شد.
نوسانات قیمت دلار در روزهای اخیر، باعث شده تا بازار آهن نیز با نوسانات زیادی همراه باشد. به طوری که در روز گذشته، افزایش 1000 تومانی نیز در قیمت میلگرد مشاهده شد.
قیمت دلار پس از توقف چند روزه در کانال 59 هزار تومانی، روز گذشته از مرز 60 هزار تومان هم گذشت و در پایان روز روی 60 هزار و 200 تومان بسته شد، رشد 20 درصدی قیمت دلار در دو ماه اخیر، افزایش قیمت آهن و اغلب مصالح ساختمانی را به دنبال داشته است؛ به‌طبع این افزایش قیمت‌ها، با فاصله‌ای کوتاه، در قیمت تمام شده ساختمان و فشار بر سازنده و مصرف‌کننده نمایان خواهد شد.

بازار آهن در التهاب نوسانات دلار

بازار آهن در روز گذشته با نوسانات متعددی همراه بود به طوری که قیمت روز میلگرد در برخی کارخانه‌ها به طور میانگین با افزایش 100 تا 300 تومانی روبه‌رو شد، اما در برخی کارخانه‌ها قیمت‌ها ثابت ماند. کف نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار دیروز به بالای 26.500 تومان رسید.
به دنبال نوسانات افزایشی بازار، قیمت میلگرد میانه 26.900 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد فایکو 26.300 تومان و قیمت میلگرد میلگرد 14 و 16 ذوب آهن اصفهان 27.400 تومان اعلام شد. قیمت میلگرد آناهیتا گیلان به 28 هزار تومان رسید که بالاترین قیمت روز گذشته بود.
تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها ثبات قیمت را تجربه کرد، اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و قیمت تیرآهن ظفر بناب قیمت این محصول را 50 تا 100 هزار تومان کاهش دادند.
قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود، اما قیمت ورق آهن فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها 200 تا 500 تومان کاهش داشت. قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق استیل در اکثر کارخانه‌ها 700 تومان افزایش یافت.
قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل آلومینیوم و انواع پروفیل‌ها در برخی کارخانه‌ها با افزایش200 تا 700 تومای همراه بود. قیمت قوطی و پروفیل تولید شده از ورق ضخامت 2 میلیمتر نیز 200 تا 600 تومان افزایش یافت و به حدود 43500 تومان رسید.
قیمت روز لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی و سایر لوله‌ها در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده 200 تا 700 تومان افزایش داشتند. قیمت روز نبشی و ناودانی و قیمت سپری آهنی در اکثر کارخانه‌ها 200 تا 300 تومان افزایش داشت، اما در برخی کارخانه‌ها قیمت‌ها ثابت ماند.


همانطور که اشاره شد با شعله‌ور شدن نرخ دلار که گویا ناشی از اخبار سیاسی بود، قیمت آهن آلات نیز کماکان به روند افزایشی خود ادامه دادند، علاوه بر نوسانات دلار، کمبود نقدینگی در بازار و همچنین انباشت بارهای فروخته نشده، از دیگر عواملی هستند که به التهاب بازار آهن دامن زده‌اند.
گفتنی است در حال حاضر، کارخانجات بخش خصوصی در بازار دست پیش را دارند و با استفاده از نوسانات دلاری و محرک معاملات بورس کالا، قیمت‌ها را به طور مداوم افزایش می‌دهند؛ به عقیده کارشناسان تا زمانی که نوسانات دلار ادامه داشته باشد، بازار آهن نیز با التهاب و نوسانات زیادی همراه خواهد بود.
هفته گذشته نوسانات نرخ ارز، محرک اصلی بازار فولاد بود و قیمت محصولات این زنجیره افزایش یافت؛ گویا محدودیت‌های انرژی، تولید شمش و تحویل سفارش‌ها را با مشکل مواجه کرده است که این امر نیز محرک قیمت آهن آلات به شمار می‌رود.
بخشنامه جدید وزارت صمت مبنی بر عرضه کل ارز صادرات به نرخ نیما، صادرات فولاد را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد همچنین وضعیت صنعت فولاد در سال آینده با توجه به افزایش حقوق و دستمزد، محدودیت‌های برق و حامل‌های انرژی نامعلوم است و جزو پارامترهایی است که در تعیین قیمت آهن آلات مؤثر هستند.

معامله 91 درصدی شمش

گزارش‌ها از معاملات شمش فولاد حاکی از افزایش تقاضا و قیمت این محصول همراه بود. روز گذشته بیش از 166 هزار و 713 تن شمش فولاد در بورس کالا عرضه شد که 91 درصد آن مورد معامله قرار گرفت. حجم تقاضا برای شمش فولاد در روز دوشنبه 1.9 برابر حجم عرضه بود.
قیمت میانگین موزون شمش فولاد در روز دوشنبه 21 هزار و 172 تومان به ازای هر کیلوگرم بود که 1.47 ریال افزایش را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد؛ میانگین قیمت پایه شمش فولاد در 20 هزار و 340 تومان به ازای هر کیلوگرم برآورد شد که 1.1 درصد رشد را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:چشم انداز بازار آهن در دو هفته آینده

شمش فولاد در روز دوشنبه با میانگین قیمت 23 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی مورد معامله قرار گرفت که با احتساب هزینه حمل و تولید، کف نرخ میلگرد به 26 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد.
وزارت صمت اعلام کرده است که در سال آینده کل ارز صادرات باید با نرخ ارز نیمایی انجام شود. این موضوع می‌تواند انگیزه صادرات را کاهش و عرضه محصولات را در بازار داخلی افزایش دهد؛ گفتنی است در چنین شرایطی احتمال دارد بازار منفی شود.

خرید ۹۰ هزار تن آهن برای مسکن ملی

در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، روز دوشنبه 14 اسفند 1402، بزرگترین خرید حوزه فولاد در بورس کالا با هدف تامین مصالح مورد نیاز این طرح انجام شد. در این معامله، 90 هزار تن فولاد شامل 4 نوع میلگرد پرمصرف به مبلغ حدود 2 هزار میلیارد تومان خریداری شد.
این معامله به عنوان بزرگترین خرید فولاد برای عملیات تولید مسکن در کشور محسوب می‌شود؛ این اقدام نشان‌دهنده عزم دولت برای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و با این خرید، بخش عمده‌ای از عملیات ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سال آینده از افزایش قیمت‌ها در امان می‌مانند.
هدف از این خرید را می‌توان مدیریت زنجیره کالا ازابتدای زنجیره فولاد تا مسکن، جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده پروژه‌های نهضت ملی مسکن و تسریع در روند ساخت و ساز تلقی کرد.
همچنین می‌توان به ثبات قیمت فولاد برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن، کاهش نگرانی سازندگان در خصوص افزایش قیمت تمام شده آهن آلات و تسریع در روند ساخت و ساز و تحویل واحدها به متقاضیان را از اهداف و پیامدهای این معامله دانست.

 



:: برچسب‌ها: قیمت سپری آهنی , قیمت پروفیل ساختمانی , قیمت ورق آهن فولاد مبارکه , قیمت میلگرد آناهیتا گیلان ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

قیمت آهن آلات در هفته‌های اخیر با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است. کارشناسان بازار

فولاد پیش‌بینی می‌کنند که این افزایش قیمت تا پایان سال ادامه خواهد داشت. 6 عامل

اصلی در این روند افزایشی نقش دارند که  از جمله آنها افزایش قیمت ارز، تورم و

قطعی گاز عنوان شده است...

آهن پرایس: با توجه به افزایش قیمت چشمگیر آهن آلات در هفته‌های اخیر، کارشناسان بازار فولاد پیش‌بینی می‌کنند که افزایش قابل توجه قیمت آهن آلات تا پایان سال ادامه خواهد یافت؛ این افزایش قیمت به عوامل متعددی از جمله افزایش قیمت ارز، قطعی گاز کارخانه‌های فولادی، کاهش عرضه، افزایش تقاضا و انتظارات تورمی مربوط می‌شود. در ادامه به بررسی 6 عامل اصلی و تأثیر آنها بر قیمت آهن آلات پرداخته می‌شود.

1. افزایش قیمت ارز:

یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت آهن آلات، افزایش قیمت ارز است. قیمت ارز در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته و این موضوع باعث افزایش قیمت مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید فولاد شده است.

نخستین روز هفته با افزایش چشمگیر قیمت دلار همراه بود به طوری که در ابتدای روز هر دلار در بازار آزاد به 60 هزار تومان رسید اما در پایان روز کمی عقب نشینی کرد و روی 59 هزار و 450 تومان بسته شد. این میزان از افزایش قیمت دلار طی دو ماه اخیر بسیار عجیب و چشمگیر است.

2. قطعی گاز کارخانه‌های فولادی:

قطعی گاز کارخانه‌های فولادی در فصل زمستان، یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند به کاهش عرضه و افزایش قیمت آهن آلات منجر شود. در سال‌های اخیر، قطعی گاز در فصل زمستان باعث شده تا تولید فولاد در کشور کاهش یابد و این موضوع به نوبه خود باعث افزایش قیمت آهن آلات شده است.

3. کاهش عرضه:

علاوه بر قطعی گاز، عوامل دیگری نیز می‌توانند به کاهش عرضه آهن آلات منجر شوند. از جمله این عوامل می‌توان به کمبود مواد اولیه، فرسودگی تجهیزات و ناتوانی در تامین قطعات اشاره کرد.

4. افزایش تقاضا:

از جمله عواملی که می‌تواند به افزایش تقاضا برای آهن آلات منجر شوند می‌توان به افزایش قیمت مسکن، افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت ساخت و ساز و افزایش پروژه‌های عمرانی اشاره کرد.

در چنین شرایطی انبارداران برای حفظ موجودی انبار و تکمیل محصولات خود به خرید میلگرد و آهن روی می‌آورند که موجب افزایش تقاضا و به تناسب آن افزایش قیمت روز میلگرد و تیرآهن و ... می‌شود.

5. انتظارات تورمی:

انتظارات تورمی نیز می‌تواند به افزایش قیمت آهن آلات منجر شود. زمانی که مردم انتظار دارند که قیمت‌ها در سال 1403 افزایش یابد، برای خرید آهن آلات در حال حاضر اقدام می‌کنند و این موضوع به افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.

6. کاهش عوارض صادراتی:

کاهش عوارض صادراتی زنجیره فولاد پارامتر دیگری است که به افزایش قیمت آهن دامن می‌زند؛ به این صورت که کاهش عوارض صادراتی به افزایش صادرات موارد اولیه و کاهش عرضه داخلی منجر می‌شود که به ‌تبع آن افزایش قیمت روز آهن آلات نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به عواملی که ذکر شد، پیش‌بینی می‌شود که قیمت آهن آلات تا پایان سال وهمچنین در سال 1403نیز با افزایش قابل توجهی روبه‌رو باشد.

کارشناسان توصیه می‌کنند که مصرف‌کنندگان و فعالان صنعت ساخت و ساز برای خرید آهن آلات در سال 1403 برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند و از نوسانات قیمت در بازار آهن آلات آگاه باشند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن داخلی ایرانی حاکی از افزایش قابل توجه قیمت آهن آلات در دومین هفته اسفند ماه است.

نوسانات قیمت آهن آلات

قیمت میلگرد آجدار در اکثر کارخانه‌ها با افزایش 200 الی 1000 تومانی همراه بود به این صورت که قیمت میلگرد میانه 26.600 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور 26.110 تومان و قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان 27.200 تومان اعلام شد. طبق آمار قیمت میلگرد آجدار روز گذشته از کف 25.700 تومان تا محدود 27 هزار تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها 50 الی 150 هزار تومان افزایش را تجربه کرد. قیمت تیرآهن 22 که جزو پرمصرف‌ترین سایزهای تیرآهن به شمار می‌رود روز گذشته در هر کیلو حدود 37 هزار تومان اعلام شد و قیمت تیرآهن 14 هم در هر کیلو 34 هزار تومان به فروش رسید.

قیت روز ورق سیاه در کارخانه‌های اکسین و گیلان ثبات داشت، اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان در برخی ضخامت‌ها 500 الی 700 تومان افزایش داشت همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق شیروانی در اکثر کارخانه‌ها 500 تومان افزایش داشتند.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل آلومینیوم و انواع پروفیل آهنی در برخی کارخانه‌ها 100 الی 1000 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد؛ قیمت قوطی آهن 2 میلیمتر ورق فولاد مبارکه در برخی مبادی فروش بین 43.500 تا 44.000 تومان برآورد شد.

گفتنی است به تبعیت از روند کلی بازار آهن قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی و انواع لوله‌ها در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده 100 الی 1000 تومان افزایش را تجربه کردند.

قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی در اکثر کارخانه‌ها 500 الی 1000 تومان افزایش داشتند، به جز کارخانه جاوید بناب که ثبات قیمت را اعمال کرد.

معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا: کاهش عرضه و تقاضا، ثبات قیمت

گزارش‌ها از بورس کالای روز شنبه حاکی از معاملات 49 هزار تنی آهن اسفنجی بود. این حجم عرضه، کمترین میزان عرضه در دو سال اخیر محسوب می‌شود که دلیل آن قطعی گاز بسیاری از واحدهای احیای مستقیم عنوان شده است.

از سوی دیگر، تقاضای آهن اسفنجی نیز در این روز با محدودیت‌هایی روبه‌رو بود و به کمترین میزان در دو سال اخیر رسید. این محدودیت‌ها به دلیل بخشنامه‌های جدید وزارت صمت در خصوص عرضه و تقاضای محصولات فولادی در بورس کالا اعمال شده بود.

با وجود کاهش عرضه و تقاضا، قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا با ثبات نسبی همراه بود و به طور میانگین ۰.۴ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش یافت. قیمت میانگین موزون هر کیلو آهن اسفنجی در این روز ۱۳.۴۴۹ تومان بود، در حالی که این رقم در هفته گذشته ۱۳.۴۹۹ تومان بود.

تحلیلگران معتقدند که ثبات قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا در این روز، به دلیل تعادل بین عرضه و تقاضا علی‌رغم کاهش هر دو شاخص بوده است. با این حال، به نظر می‌رسد که در صورت ادامه قطعی گاز و اعمال محدودیت‌های بیشتر در عرضه و تقاضا، قیمت آهن اسفنجی در روزهای آینده با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:میلگرد 4 هزار تومان گران شد

علاوه بر این، تحلیلگران به این نکته نیز اشاره می‌کنند که قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا به طور مستقیم به قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و سایر عوامل اقتصادی مرتبط است. بنابراین، هرگونه تغییر در این عوامل می‌تواند بر قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا تاثیرگذار باشد.

در نهایت، فعالان بازار فولاد منتظرند تا ببینند که با رفع قطعی گاز و لغو محدودیت‌های عرضه و تقاضا، قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا چه مسیری را در پیش خواهد گرفت.





:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگرد نیشابور , قیمت ناودانی , قیمت روز تیرآهن , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت پروفیل آلومینیوم ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 بازار فولاد در اسفند 1402 با آشفتگی و نابسامانی قابل توجهی روبه‌رو است. تقاضای اعتباری و نسیه، مکانیزم فعلی کشف قیمت و عدم ثبات بازار، به همراه افزایش قیمت دلار، منجر به افزایش 4 هزار تومانی قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی از اواخر آبان ماه تاکنون شده است.این افزایش قیمت‌ها به ضرر مصرف‌کنندگان واقعی و سایر بخش‌های اقتصادی مانند صنعت ساخت و ساز خواهد بود...

آهن پرایس: در پایان هفته گذشته شاهد افزایش قابل توجه قیمت آهن آلات به ویژه در بازار میلگرد و تیرآهن بودیم اما ثبات قیت در برخی مبادی فروش هم مشاهده شد.

قیمت دلار که روز پنجشنبه در کانال 58 هزار تومانی در نوسان بود روز جمعه وارد کانال 59 هزار تومانی شد. به عبارتی دلار که از دو ماه گذشته شروع به افزایش قیمت کرده بود یک بار دیگر در بازار آزاد از 50 هزار تومان تا نزدیک 60 هزار تومان بالا رفت و مجددا برای مدتی با میزانی کاهش در کانال 55 هزار تومان ثابت مانده بود اما روز گذشته بالای 59 هزار تومان در بازار آزاد معامه شد.

قیمت‌های پیشنهادی فروش میلگرد در روز پنجشنبه 10 اسفند 1402 در کف قیمتی حول و حوش 25300 تا 25500 تومان و در سقف قیمتی حول و حوش 26500 تومان به ازای هر کیلوگرم گزارش شد.

براساس نمودار قیمت آهن آلات که در وبسایت آهن پرایس قرار دارد و در بازه‌های زمانی مختلف قابل تنظیم است، از اواخر آبان ماه تاکنون، قیمت میلگرد به طور متوسط 4000 تومان افزایش را تجربه کرده است که این مقدار، نیمی از حباب منفی قبلی قیمت میلگرد را جبران می‌کند.

قیمت میلگرد نیشابور که در اواخر آبان ماه در کمترین کانال قیمتی خود در سال جاری قرار داشت حدود 22 هزار تومان بود اما از اوایل ماه آذر این محصول افزایش تدریجی داشت و در حال حاضر در مرز 26 هزار تومان قرار دارد؛ قیمت میلگرد میانه نیز که در کانال 21 هزار تومانی قرار داشت از ابتدای آذر تاکنون به 26 هزار و 200 تومان رسیده است؛ طبق نمودار یکساله قیمت میلگرد میانه در کانال قیمتی اسفند سال گذشته قرار دارد.

افزایش قیمت میلگرد در روزهای اخیر به عوامل مختلفی از جمله رشد قیمت دلار، افزایش تقاضا برای میلگرد در آستانه عید نوروز و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه تولید میلگرد نسبت داده می‌شود و انتظار می‌رود که قیمت میلگرد در روزهای آینده نیز روندی صعودی داشته باشد.

برخی از بنگاه‌های تهران قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان را 50 تا 100 هزار تومان به ازای هر شاخه افزایش دادند. این افزایش قیمت در حالی رخ می‌دهد که قیمت تیرآهن در روزهای گذشته ثبات داشت.

قیمت پروفیل نیکان ضخامت 2 میل نیز که در اوایل ماه آذر کانال 34 هزار تومانی اعلام می‌شد افزایش حدود 7 هزار تومانی داشته و در حال حاضر در مرز 42 هزار تومانی معامله می‌شود.

تقاضای اعتباری و آشفتگی در بازار فولاد

بازار فولاد در هفته نخست اسفند ماه 1402 با چالش‌ها و تناقضات متعددی روبه‌رو است. از یک سو، شاهد تقاضای واقعی ضعیف در بازار به دلیل عدم رونق در بخش مسکن و ساخت و ساز هستیم. از سوی دیگر، تقاضای اعتباری و نسیه به خصوص در بورس کالا با استفاده از معاملات ال‌سی رونق گرفته است. این تقاضای اعتباری در کنار مکانیزم فعلی کشف قیمت در بورس کالا، منجر به افزایش قیمت‌ها شده است.

با وجود عدم رونق در بازار، تقاضای اعتباری و نسیه در اسفند ماه افزایش یافته است. این تقاضا به دلیل انتظارات تورمی و تمایل به خرید در قیمت‌های پایین‌تر است. مبادی فروش به دلیل عدم ثبات بازار و ریسک بالا، از فروش نسیه خودداری می‌کنند.

در حال حاضر، قیمت‌ها در بورس کالا بر اساس معاملات شمش ال‌سی و با مکانیزم فعلی کشف قیمت تعیین می‌شود. این مکانیزم به نفع شرکت‌های بزرگ فولادی است، زیرا آنها می‌توانند با استفاده از تقاضای اعتباری و نسیه، قیمت‌ها را به نفع خود بالا ببرند.

با این اوصاف می‌توان گفت اسفند ماه به دلیل تناقضات و نوسانات زیاد، با آشفتگی و بی‌قاعدگی در بازار فولاد همراه است. این آشفتگی به ضرر مصرف‌کنندگان واقعی است، زیرا آنها مجبور به پرداخت قیمت‌های بالا برای خرید آهن آلات هستند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چرا قیمت آهن افزایشی است؟

افزایش قیمت‌ها در بورس کالا به دلیل تقاضای اعتباری و نسیه و همچنین به منظور بهبود گزارشات کدال شرکت‌های بزرگ است. این افزایش قیمت‌ میلگرد و تیرآهن و سایر محصولات فولادی به نفع شرکت‌های بزرگ فولادی است، اما به ضرر مصرف‌کنندگان واقعی و سایر بخش‌های اقتصادی مانند صنعت ساخت و ساز خواهد بود.

بازارساز باید برای کنترل قیمت‌ها، حمایت از مصرف‌کنندگان واقعی و ایجاد ثبات در بازار، در مکانیزم فعلی کشف قیمت و معاملات نسیه تجدید نظر کند. همچنین، دولت باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب، به تنظیم بازار فولاد و حمایت از مصرف‌کنندگان واقعی کمک کند.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , میلگرد نیشابور , قیمت پروفیل نیکان , قیمت میلگرد , قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

نوسانات دلار و جو روانی حاکم بر بازار، تقاضای سرمایه‌ای برای آهن را افزایش داده است. نزدیک شدن به پایان سال و ترس از عقب ماندن از تورم، تقاضای واقعی برای آهن را نیز نسبتا  بالا برده است. همچنین محدودیت‌های بارگیری زمستانه و قطعی گاز به افزایش قیمت‌ها در بازار دامن زده است. تداوم التهاب در بازار آهن می‌تواند به رکود در صنعت ساختمان و سایر صنایع وابسته و افزایش تورم منجر شود...
آهن پرایس: افزایش نرخ آهن روز سه شنبه نیز به پشتوانه افزایش قیمت دلار همچنان تداوم داشت؛ مضاف بر این قطعی گاز برخی واحدهای تولیدی و کمبود مواد اولیه آتش افزایش افسارگسیخته قیمت اهن الات را شعله‌ورتر کرد.

گفتنی است روز گذشته قیمت دلار در کانال 58 هزار تومان نوسانات افزایشی داشت به طوری که در پایان روز کانال 59 هزار تومانی را هم لمس کرد.

بازار میلگرد همچنان با افزایش جسته و گریخته همراه بود به طوری که اکثر کارخانه‌ها با افزایش 50 تا 600 تومانی قیمت میلگرد همراه بودند، در حالی که برخی دیگر ثبات قیمت را حفظ کردند.

قیمت میلگرد میانه حدود 700 تومان افزایش داشت و هر کیلوا ز آن 26 هزار تومان به فروش رسید. قیمت میلگرد نیشابور نیز به 25.510 تومان رسید. قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان در سایزهای استاندارد نیز 25.800 تومان اعلام شد. گفتنی است طبق گزارش‌ها به دلیل کمبود انرژی تولید میلگرد در برخی  کارخانه‌ها با محدودیت سایز مواجه شده است.

ثبات قیمت تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها حاکم بود، به جز قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان که در برخی سایزها 20 تا 100 هزار تومان افزایش قیمت اعمال کرد. قیمت تیرآهن 14 ذوب آهن اصفهان بنگاه تهران در هر شاخه با افزایش چشمگیر 100 تا 150 هزار تومانی عرضه شد، برخی سایز‌های پرمصرف تیرآهن 16 و 18 هم در هر شاخه 50 تومان افزایش داشت.

قیمت روز ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق آهن فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها 200 تا 600 تومان افزایش قیمت داشت. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق رنگی نیز در بیشتر کارخانه‌ها با افزایش 800 تومانی عرضه شد.

قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها در برخی مبادی فروش بین 100 تا 500 تومان افزایش داشتند و در برخی مبادی فروش هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله مبلی، لوله صنعتی سبک و نیز تقریبا دراکثر کارخانه‌ها ثابت بود.

قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد؛ قیمت نبشی ناب تبریز و  قیمت نبشی نستا 100 تا 500 تومان افزایش داشت.

علل افزایش قیمت آهن آلات

بازار آهن بار دیگر تحت تاثیر نوسانات دلار قرار گرفته و شاهد افزایش قیمت‌ روز آهن آلات در اکثر زیرمجموعه‌های بازار داخلی هستیم.

  • افزایش قیمت دلار به 58 هزار تومان و قرار گرفتن در مرز 59 هزار تومان در بازار آزاد، جو روانی سنگینی را بر بازار آهن حاکم کرده است. این امر باعث شده تا تقاضای سرمایه‌ای برای میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع فولادی تا حدودی افزایش یابد اما با توجه به عدم نقدینگی و سرما و برودت هوا تقاضای مصرفی رونق چندانی نداشته است.
  • علاوه‌بر این نزدیک شدن به پایان سال و ترس از عقب ماندن از تورم، تقاضای واقعی برای آهن را نیز افزایش داده است. بسیاری از خریداران برای حفظ ارزش پول خود، اقدام به خرید آهن می‌کنند.
  • همچنین برخی از شرکت‌های بزرگ فولادی، به دلیل محدودیت‌های بارگیری زمستانه، با کمبود عرضه مواجه شده‌اند. این موضوع نیز به افزایش قیمت‌ها در بازار دامن زده است.

برخی از شرکت‌های بخش خصوصی، از فرصت ایجاد شده در بازار استفاده کرده و قیمت محصولات خود را بیش از حد واقعی افزایش داده‌اند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:قیمت آهن؛ حباب با واقعیت؟

تنها راه حل برای آرامش بازار آهن، کنترل قیمت دلار است. اگر دولت بتواند قیمت دلار را در بازار آزاد مهار کند، احتمالا شاهد فروکش کردن تقاضای سرمایه‌ای و واقعی در بازار آهن و اصلاح قیمت روز میلگرد و آهن خواهیم بود.

تداوم التهاب در بازار آهن می‌تواند به رکود در صنعت ساختمان و سایر صنایع وابسته منجر شود؛ همچنین، افزایش قیمت آهن هزینه‌های تولید را در بسیاری از بخش‌ها افزایش خواهد داد و به تورم دامن خواهد زد.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگرد نیشابور , قیمت تیراهن14 اصفهان , قیمت لوله صنعتی سبک , قیمت پروفیل ساختمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

با نزدیک شدن به پایان سال، تقاضا ضعیف است و قیمت‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز، روندی صعودی دارند این در حالی است که تقاضای جهانی فولاد در حال کاهش است در واقع بازار داخلی ایران به دلیل رشد نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت‌ها است…
آهن پرایس: گزارش‌ها از اوضاع بازار اهن و فولاد در هفته گذشته حاکی است با نزدیک شدن به پایان سال، شاهد تقاضای ضعیفی در بازار فولاد هستیم و تقاضای محدودی هم که مشاهده شد عمدتاً از نوع سرمایه‌ای یا پیش‌خرید برای مصرف سال آینده است.

گویا ترس از افزایش قیمت در سال آینده، برخی از مصرف کنندگان را به خرید زودهنگام اهن الات ترغیب کرده است.

پایان هفته گذشته و ابتدای هفته جاری در برخی از مبادی فروش، شاهد افزایش جسته و گریخته قیمت آهن آلات بودیم به عبارتی با وجود اینکه روز شنبه بازار به صورت نیمه تعطیل بود در برخی مبادی فروش شاهد افزایش قیمت روز آهن آلات بودیم، برخی مبادی فروش خود را بستند و برخی هم چندبار اعلام قیمت کردند اما تعدادی از مبادی فروش هم قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند.

با این اوصاف گزارش‌ها از بازار آهن داخلی حاکی است که قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی از بنگاه‌های تهران با افزایش 50 تا 100 هزار تومانی به فروش رسید.

قیمت روز میلگرد نیز در برخی مبادی فروش 100 تا 200 تومان افزایش یافت، قیمت میلگرد آجدار در محدود 24.300 تا 24.500 تومان گزارش شد. مشکل اصلی بازار میلگرد که همچنان در برخی کارخانه‌ها مشاهده می‌شود تاخیر در تحویل کالای فروخته شده در برخی از مبادی فروش است.

بازار قوطی و پروفیل نیز چندان شفاف نیست و مانند قیمت ورق گرم روند آشفته‌ای دارد، به این صورت که قیمت قوطی پروفیل، قیمت قوطی مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و انواع پروفیل‌ها با افزایش قابل توجهی همراه بود و در هر کیلو حدود 40.500 تا 41.000 تومان گزارش شد. 

همانطور که اشاره شد با وجود موج‌های افزایشی متعدد در دو ماه گذشته، تقاضای مصرفی بالقوه در بازار مقاطع طویل فولادی چندان قوی نیست در واقع می‌توان گفت رکود در بازار مسکن، تقاضا برای فولاد را تحت تاثیر قرار داده است علاوه‌بر این هرگونه افزایش نرخ دلار، به بازار فولاد شوک وارد کرده و فعالیت در این بازار را دشوارتر می‌کند.

گفتنی است روز شنبه قیمت دلار در کانال 57 هزار تومان نوسانات محدودی داشت و در پایان روز هم با کمی افزایش حدود 57 هزار و 550 تومان به فروش رسید. به عقیده برخی کارشناسان احتمالا در ماه اسفند با افزایش تقاضا برای ارز شاهد افزایش قیمت دلار باشیم.

تقاضا برای ارز در اسفند به دلیل سفرهای خارجی، سفارش مواد اولیه و ... حدود دو و نیم برابر ماه‌های عادی است که این امر به طور موقتی قیمت دلار را افزایش می‌دهد.

افزایش قیمت آهن اسفنجی

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا در روز شنبه حاکی از کاهش التهاب در بازار آهن اسفنجی است به عبارتی معاملات آهن اسفنجی در دو هفته گذشته با آرامش نسبی همراه بود؛ سقف رقابت‌ها در این بازار به طور قابل توجهی کاهش یافته و معاملات تحویل‌های موکول شده به سال جدید، بدون رقابت انجام شد.

گفتنی است آهن اسفنجی روز شنبه با 1.7 درصد افزایش نسبت به 28 بهمن ماه به 13 هزار و 499 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. این افزایش قیمت در حالی رخ داده است که تقاضا برای سایر محصولات زنجیره فولاد، به ویژه شمش و میلگرد در حال کاهش است.

پیش بینی بازار داخلی در سال آینده

در حال حاضر، بازار فولاد ایران با تناقض و نوسانات زیادی روبه‌رو است، به این صورت که پیش بینی می‌شود با رفع محدودیت‌های انرژی و افزایش تولید و عرضه، تقاضای ضعیف در بازار جهانی و تعطیلات پیش رو، روند قیمت آهن آلات در بازار داخلی تحت تاثیر قرار بگیرد. علاوه‌بر این با باز شدن بازارها بعد از تعطیلات سال نو چینی، تقاضا برای محصولات فولادی در بازار جهانی افزایش نیافت و همچنان شاهد کاهش تقاضا در این بازار هستیم که به نظر می‌رسد در هفته‌های پایانی سال این روند تشدید شود.

در واقع با توجه به روند فعلی بازارهای داخلی و خارجی، انتظار می‌رود که بازار فولاد در بهار 1403 با آرامش نسبی همراه باشد البته باید به عواملی مانند افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده و افزایش احتمالی کرایه حمل‌ها نیز توجه کرد.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگرد آجدار , قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان , قیمت قوطی پروفیل ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

لوله‌های فولادی از جمله مصالح پرکاربرد در صنعت هستند که در ساخت خطوط لوله، سازه‌ها، ماشین‌آلات و بسیاری موارد دیگر به کار می‌روند. انتخاب نوع لوله مناسب برای هر پروژه، نیازمند بررسی دقیق مزایا و معایب لوله‌های فولادی است...

لوله‌های فولادی از نظر نحوه تولید، استاندارد تولید و نوع کاربرد در دسته‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود؛ انواع لوله‌ها براساس شکل ظاهری به لوله درز دار و لوله بدون درز تقسیم می‌شود که هر نوع آن دارای مشخصات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است.

لوله‌های درزدار و بدون درز شامل انواع لوله‌های صنعتی از جمله لوله مانیسمان، لوله داربستی، لوله مبلی، لوله جدار چاه، لوله گازی و... است که هر یک در صنعت خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ لوله‌های فولادی ممکن است به هر دو روش درزدار و بدون درز به تولید برسند که در این صورت می‌توان برخی معایب و مزایا را به این لوله‌های فولادی نسبت داد، در ادامه به تفکیک به ویژگی‌های هر یک پرداخته می‌شود.

مزایا و معایب لوله مبلی

لوله مبلی نوعی لوله فولادی است که از ورق روغنی با فرآیند نورد سرد تولید می‌شود و به آن لوله سبک یا لوله روغنی نیز می‌گویند. لوله مبلی به دلیل مقاومت بالا و وزن کم در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزایا و معایب لوله مبلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایا:

  • مقاومت بالا: لوله مبلی به دلیل ضخامت مناسب، در برابر فشار و ضربه مقاوم است.
  • قابلیت خم‌کاری: لوله مبلی به‌راحتی خم می‌شود و می‌توان از آن برای ساخت اشکال مختلف استفاده کرد.
  • قابلیت جوشکاری: لوله مبلی به‌راحتی جوشکاری می‌شود و می‌توان از آن برای ساخت سازه‌های مختلف استفاده کرد.
  • قیمت مناسب: لوله مبلی نسبت به سایر لوله‌های فلزی قیمت مناسب‌تری دارد.
  • وزن سبک: لوله مبلی نسبت به لوله‌های فلزی دیگر وزن سبک‌تری دارد و حمل و نقل آن آسان است.
  • مقاومت در برابر خوردگی: لوله مبلی با روش‌های مختلفی مانند آبکاری می‌تواند در برابر خوردگی مقاوم شود.
  • تنوع در سایز و ضخامت: لوله مبلی در سایزها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود و می‌توان از آن برای کاربردهای مختلف استفاده کرد.

معایب:

  • ظاهر نامناسب: لوله مبلی به دلیل وجود خط جوش در طول لوله، ظاهر نامناسبی دارد و برای کاربردهای تزئینی مناسب نیست.
  • مقاومت کمتر در برابر دمای بالا: لوله مبلی در برابر دمای بالا مقاومت کمتری نسبت به لوله‌های بدون درز دارد.
  • زنگ زدگی: لوله مبلی در معرض زنگ زدگی قرار دارد، به خصوص اگر در معرض رطوبت یا مواد شیمیایی باشد.

انتخاب نوع لوله مبلی به عوامل مختلفی از جمله نوع کاربرد، فشار و دمای سیال و الزامات فنی و اقتصادی بستگی دارد.

مزایا و معایب لوله داربستی

لوله داربستی نوعی لوله فلزی است که از ورق سیاه (ورق نورد گرم) درزدار یا بدون درز تولید می‌شود و در ساخت داربست‌ها کاربرد دارد. داربست‌ها سازه‌های فلزی موقتی هستند که برای دسترسی به نقاط مرتفع در هنگام ساخت و ساز، نقاشی، تعمیرات و سایر فعالیت‌ها استفاده می‌شوند. از مزایا و معایب این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایا:

  • مقاومت بالا: لوله‌های داربستی از فولاد باکیفیت ساخته می‌شوند و در برابر فشار و ضربه بسیار مقاوم هستند.
  • قابلیت تحمل بار بالا: این لوله‌ها می‌توانند بارهای سنگین را تحمل کنند و برای ساخت سازه‌های موقت مناسب هستند.
  • طول عمر بالا: لوله‌های داربستی در صورت نگهداری مناسب، عمر طولانی دارند و می‌توان از آنها در چندین پروژه استفاده کرد.
  • نصب و جداسازی آسان: این لوله‌ها به راحتی نصب و جدا می‌شوند و می‌توان از آنها در مکان‌های مختلف استفاده کرد.
  • تنوع در سایز و ضخامت: لوله‌های داربستی در سایزها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و می‌توان از آنها برای کاربردهای مختلف استفاده کرد.
  • قیمت مناسب: قیمت لوله‌ داربستی نسبت به سایر مصالح ساختمانی مانند تیرآهن و میلگرد مناسب‌تر است.

معایب:

  • وزن بالا: لوله‌های داربستی سنگین هستند و حمل و نقل آنها دشوار است.
  • زنگ زدگی: لوله‌های داربستی در معرض زنگ زدگی قرار دارند، به خصوص اگر در معرض رطوبت یا مواد شیمیایی باشند.
  • نیاز به تخصص: نصب و جداسازی لوله‌های داربستی به تخصص و مهارت نیاز دارد.
  • خطرات ایمنی: استفاده از لوله‌های داربستی خطرات ایمنی دارد و باید با احتیاط کامل انجام شود.
  • ظاهر نامناسب: لوله‌های داربستی ظاهر نامناسبی دارند و برای کاربردهای تزئینی مناسب نیستند.

مزایا و معایب لوله گازی

لوله گازی نوعی لوله است که برای انتقال گاز طبیعی از محل پالایشگاه تا محل مصرف، مانند خانه‌ها، صنایع و نیروگاه‌ها استفاده می‌شود. لوله گازی از جنس‌های مختلفی مانند فولاد، پلی اتیلن و مس ساخته می‌شوند که دارای مزایا و معایب متعددی هستند.

مزایا:

  • انتقال آسان گاز: لوله‌های گازی امکان انتقال آسان و سریع گاز را به مناطق مختلف فراهم می‌کنند.
  • ایمنی بالا: لوله‌های گازی درصورت نصب و نگهداری صحیح، از ایمنی بالایی برخوردار هستند.
  • قابلیت انعطاف‌پذیری: لوله‌های گازی تا حدی انعطاف‌پذیر هستند و می‌توان از آنها در مسیرهای مختلف استفاده کرد.
  • طول عمر بالا: لوله‌های گازی در صورت نگهداری مناسب، عمری طولانی دارند.
  • مقاومت در برابر خوردگی: لوله‌های گازی با روکش‌های مختلفی مانند گالوانیزه، در برابر خوردگی مقاوم می‌شوند.
  • قابلیت بازیافت: لوله‌های گازی قابل بازیافت هستند و می‌توان از آنها در تولید محصولات جدید استفاده کرد.

معایب:

  • خطرات نشت گاز: نشت گاز از لوله‌های گازی می‌تواند خطر آتش‌سوزی و انفجار را به همراه داشته باشد.
  • هزینه‌های نصب و نگهداری: نصب و نگهداری لوله‌های گازی می‌تواند پرهزینه باشد.
  • تاثیر بر محیط زیست: تولید و نصب لوله‌های گازی می‌تواند اثرات منفی بر محیط زیست داشته باشد.
  • مشکلات حفاری: حفاری برای نصب لوله‌های گازی می‌تواند به زیرساخت‌های موجود آسیب برساند.
  • محدودیت در طول: لوله‌های گازی در طول‌های محدودی تولید می‌شوند و برای مسافت‌های طولانی نیاز به اتصالات و تجهیزات بیشتر دارند.

انتخاب نوع لوله گازی به عوامل مختلفی از جمله نوع گاز، فشار گاز، مسافت انتقال و بودجه پروژه بستگی دارد.

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید: تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز

مزایا و معایب لوله جدار چاه

لوله جدار چاه، لوله‌ای استوانه‌ای شکل از جنس فلز یا غیرفلز است که در داخل دیواره‌ی چاه قرار می‌گیرد؛ مهم‌ترین کاربرد لوله جدار چاه، حفظ استحکام و پایداری دیواره‌ی چاه است. بدون این لوله‌ها، چاه به مرور زمان ریزش می‌کند و انسداد پیدا می‌کند. لوله جدار چاه با توجه به روش تولید، استاندارد تولید، کیفیت و کاربرد آن مزایا و معایب متعددی دارد که البته در تعیین قیمت لوله جدار چاه نیز مؤثر هستند.

مزایا:

  • جلوگیری از ریزش چاه: لوله جدار چاه از ریزش دیواره چاه و انسداد آن جلوگیری می‌کند.
  • حفاظت از کیفیت آب : لوله جدار چاه از ورود آلاینده‌ها و مواد مضر به داخل آب چاه جلوگیری می‌کند.
  • افزایش عمر چاه: لوله جدار چاه با جلوگیری از خوردگی و فرسایش دیواره چاه، عمر آن را افزایش می‌دهد.
  • کنترل جریان آب: لوله جدار چاه به کنترل جریان آب و جلوگیری از هدر رفتن آن کمک می‌کند.
  • ایجاد امکان پمپاژ آب: لوله جدار چاه امکان پمپاژ آب از چاه را به سطح زمین فراهم می‌کند.

معایب:

  • هزینه بالا: لوله جدار چاه می‌تواند پرهزینه باشد، به خصوص برای چاه‌های عمیق.
  • نیاز به تخصص: نصب لوله جدار چاه به تخصص و مهارت نیاز دارد.
  • کاهش قطر چاه: لوله جدار چاه قطر چاه را کاهش می‌دهد که می‌تواند بر میزان آبدهی چاه تاثیر بگذارد.
  • ایجاد رسوب: لوله جدار چاه می‌تواند محل تجمع رسوبات و جرم باشد که به مرور زمان می‌تواند بر عملکرد چاه تاثیر بگذارد.
  •  خوردگی: لوله جدار چاه در معرض خوردگی و زنگ‌زدگی قرار دارد، به خصوص در چاه‌های با آب شور یا اسیدی.

انتخاب نوع لوله جدار چاه به عوامل مختلفی از جمله نوع خاک، عمق چاه، قطر چاه، میزان آبدهی چاه و بودجه پروژه بستگی دارد.

مزایا و معایب لوله صنعتی

لوله صنعتی لوله‌ای است که برای انتقال سیالات از نقطه‌ای به نقطه دیگر استفاده می‌شود. این سیالات می‌توانند مایعات یا گازها باشند. لوله‌های صنعتی در اندازه‌ها، ضخامت‌ها و مواد مختلف موجود هستند به همین ترتیب در بازار با عنوان لوله صنعتی سبک و لوله صنعتی سنگین شناخته می‌شوند که مزایا و معایب متنوعی دارند.

مزایا:

  • مقاومت بالا: لوله‌های صنعتی از مواد مختلفی مانند فولاد، چدن، پلاستیک و کامپوزیت ساخته می‌شوند که هر کدام مقاومت بالایی در برابر فشار، ضربه و خوردگی دارند.
  • قابلیت تحمل دمای بالا: لوله‌های صنعتی می‌توانند در دمای بالا و همچنین در شرایط خورنده مورد استفاده قرار بگیرند.
  • طول عمر بالا: لوله‌های صنعتی در صورت نگهداری مناسب، عمر طولانی دارند.
  • تنوع در سایز و ضخامت: لوله‌های صنعتی در سایزها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و می‌توان از آنها برای کاربردهای مختلف استفاده کرد.
  • قابلیت بازیافت: لوله‌های صنعتی قابل بازیافت هستند و می‌توان از آنها در تولید محصولات جدید استفاده کرد.

معایب:

  • هزینه بالا: لوله‌های صنعتی، به خصوص لوله‌های فلزی، می‌توانند قیمت بالایی داشته باشند.
  • وزن بالا: لوله‌های فلزی سنگین هستند و حمل و نقل آنها دشوار است.
  • زنگ زدگی: لوله‌های فلزی در معرض زنگ زدگی قرار دارند، به خصوص اگر در معرض رطوبت یا مواد شیمیایی باشند.
  • نیاز به تخصص: نصب و نگهداری لوله‌های صنعتی به تخصص و مهارت نیاز دارد.
  • خطرات ایمنی: استفاده از لوله‌های صنعتی خطرات ایمنی دارد و باید با احتیاط کامل انجام شود.

نکاتی در مورد لوله صنعتی:

لوله‌های صنعتی باید از جنس مناسب و با کیفیت بالا باشند.
لوله‌های صنعتی باید توسط افراد متخصص و با استفاده از تجهیزات مناسب نصب شوند.
لوله‌های صنعتی باید به طور مرتب بازرسی و نگهداری شوند.
در هنگام استفاده از لوله‌های صنعتی باید از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده شود.
انتخاب نوع لوله صنعتی به عوامل مختلفی از جمله نوع سیال عبوری، فشار و دمای سیال، الزامات کد و بودجه پروژه بستگی دارد.

مزایا و معایب لوله اسپیرال

لوله اسپیرال نوعی لوله فولادی است که از ورق آهن طی فرآیند جوشکاری مارپیچی تولید می‌شود. این لوله ها به دلیل استحکام و مقاومت بالا در برابر فشار،کاربردهای مختلفی دارد. از مزایا و معایب لوله اسپیرال می‌توان موارد زیر را نام برد.

مزایا:

  • مقاومت بالا: لوله‌های اسپیرال به دلیل ساختار مارپیچی، مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه دارند.
  • قابلیت تحمل دمای بالا: لوله‌های اسپیرال می‌توانند در دمای بالا و همچنین در شرایط خورنده مورد استفاده قرار بگیرند.
  • قابلیت خمکاری: لوله‌های اسپیرال به دلیل انعطاف‌پذیری، قابلیت خمکاری دارند و می‌توان از آنها در مسیرهای مختلف استفاده کرد.
  • طول عمر بالا: لوله‌های اسپیرال در صورت نگهداری مناسب، عمری طولانی دارند.
  • تنوع در سایز و ضخامت: لوله‌های اسپیرال در سایزها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و می‌توان از آنها برای کاربردهای مختلف استفاده کرد.
  • قابلیت بازیافت: لوله‌های اسپیرال قابل بازیافت هستند و می‌توان از آنها در تولید محصولات جدید استفاده کرد.
  • نصب آسان: لوله‌های اسپیرال به دلیل اتصالات خاص، به‌راحتی نصب می‌شوند.

معایب:

  • قیمت بالا: لوله‌های اسپیرال به دلیل فرآیند تولید پیچیده‌تر، قیمت بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار دارند.
  • ضخامت غیر یکنواخت: در برخی موارد، ضخامت لوله‌های اسپیرال در طول لوله یکنواخت نیست.
  • مشکلات جوشکاری: جوشکاری لوله‌های اسپیرال دشوارتر از لوله‌های درزدار است.
  • ظاهر نامناسب: لوله‌های اسپیرال ظاهر نامناسبی دارند و برای کاربردهای تزئینی مناسب نیستند.

مزایا و معایب لوله مانیسمان (بدون درز)

لوله‌های مانیسمان که به لوله‌های بدون درز و لوله گوشتی نیز معروف هستند، نوعی لوله فولادی هستند که بدون هیچ‌گونه درز یا اتصالی تولید می‌شوند. این لوله‌ عمدتا از شمش فولادی با فرآیند نورد گرم یا سرد به تولید می‌رسد و قیمت بالایی نیز دارد، البته باید گفت این نوع لوله به دلیل ضخامت بالا وزن سنگینی نیز دارد که در قیمت لوله مانیسمان اثرگذار است.

مزایا:

  • مقاومت بالا: لوله مانیسمان به دلیل نداشتن خط جوش، از مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه برخوردار است.
  • قابلیت تحمل دمای بالا: لوله مانیسمان می‌تواند در دمای بالا و همچنین در شرایط خورنده مورد استفاده قرار بگیرد.
  • طول عمر بالا: لوله مانیسمان به دلیل مقاومت بالا، طول عمر بالایی دارد.
  • ظاهر صاف و یکنواخت: لوله مانیسمان به دلیل نداشتن خط جوش، ظاهر صاف و یکنواختی دارد.
  • قابلیت جوشکاری: لوله مانیسمان به راحتی جوشکاری می‌شود.
  • مقاومت در برابر زلزله: لوله مانیسمان به دلیل انعطاف‌پذیری، در برابر زلزله مقاوم‌تر از لوله‌های درزدار است.

معایب:

  • قیمت بالا: لوله مانیسمان به دلیل فرآیند تولید پیچیده‌تر، قیمت بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار دارد.
  • محدودیت در سایز: تولید لوله مانیسمان با سایزهای بزرگ دشوار و پرهزینه است.
  • فرآیند تولید پیچیده: تولید لوله مانیسمان به تخصص و تجهیزات خاص نیاز دارد.

مزایا و معایب لوله آب

لوله آب لوله‌ای است که برای حمل آب آشامیدنی، فاضلاب یا آب صنعتی استفاده می‌شود. لوله‌های آب از موادی مانند پلاستیک، فلز و بتن ساخته می شوند.

مزایا:

  • انتقال آسان آب: لوله‌های آب امکان انتقال آسان و سریع آب به مناطق مختلف را فراهم می‌کنند.
  • بهداشت: لوله‌های آب می‌توانند آب آشامیدنی را به طور بهداشتی به منازل و اماکن مختلف منتقل کنند.
  • قابلیت انعطاف‌پذیری: لوله‌های آب تا حدی انعطاف‌پذیر هستند و می‌توان از آنها در مسیرهای مختلف استفاده کرد.
  • طول عمر بالا: لوله‌های آب در صورت نگهداری مناسب، عمر طولانی دارند.
  • مقاومت در برابر خوردگی: لوله‌های آب با روکش‌های مختلفی مانند گالوانیزه، در برابر خوردگی مقاوم می‌شوند.
  • قابلیت بازیافت: لوله‌های آب قابل بازیافت هستند و می‌توان از آنها در تولید محصولات جدید استفاده کرد.

معایب:

  • خطرات نشت آب: نشت آب از لوله‌های آب می‌تواند به هدر رفتن آب، آسیب به اموال و ایجاد بوی نامطبوع منجر شود.
  • هزینه‌های نصب و نگهداری: نصب و نگهداری لوله‌های آب می‌تواند پرهزینه باشد.
  • تاثیر بر محیط زیست: تولید و نصب لوله‌های آب می‌تواند اثرات منفی بر محیط زیست داشته باشد.
  • مشکلات حفاری: حفاری برای نصب لوله‌های آب می‌تواند به زیرساخت‌های موجود آسیب برساند.
  • محدودیت در طول: لوله‌های آب در طول‌های محدودی تولید می‌شوند و برای مسافت‌های طولانی نیاز به اتصالات و تجهیزات بیشتر دارند.

 



:: برچسب‌ها: قیمت لوله مانیسمان , قیمت لوله جدارچاه , قیمت روز آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

سه شنبه از اواسط روز شاهد بازگشت آرامش به بازار میلگرد و آرام گرفتن برخی مبادی فروش بودیم به طوری که قیمت میلگرد بعد از افزایش‌های پیاپی، در روز گذشته حدود 500 تا 700 تومان عقب‌نشینی کرد که احتمالا ناشی از عقب‌نشینی قیمت دلار به کانال 56 هزار تومان بود...
آهن پرایس: آنطور که از اوضاع قیمت آهن آلات برمی‌آید به ظاهر مبادی فروش آرام گرفته‌اند، اگرچه بازار آهن و فولاد در روز گذشته شاهد نوسان قیمت در مقاطع فولادی مختلف بود اما بسیاری از حوزه‌ها نرخ محصولات خود را ثابت اعلام کردند.

به نظر می‌رسد توقف روند افزایشی نرخ دلار و اصلاح آن تا کانال 56 هزار تومان در ثبات قیمت آهن آلات بی‌تأثیر نیست، گفتنی است هر دلار بازار آزاد که در کانال 57 هزار تومانی معامله می‌شد، در پایان روز گذشته 56 هزار و 650 تومان اعلام شد.

 در همین راستا قیمت روز میلگرد در برخی کارخانه‌ها با افزایش 200 تا 500 تومانی روبه‌رو شد، در حالی که برخی دیگر قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند اما با این حال کف قیمت میلگرد در کانال 24 هزار تومانی گزارش شد.

گفتنی است قیمت میلگرد میانه در سایزهای استاندارد 25.100 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور 24.610 تومان و قیمت میلگرد ابرکوه هم 24.300 تومان گزارش شد که همگی روند افزایشی داشتند.

طی چند روز گذشته که قیمت آهن آلات حدود 500 تا 1000 تومان افزایش یافت، قیمت روز تیرآهن به ویژه در کارخانه ذوب آهن اصفهان نیز رو به افزایش بود؛ به این صورت که قیمت روز تیرآهن نیز در اکثر کارخانه‌ها 90 تا 120 هزار تومان افزایش را تجربه کرد، به استثنای کارخانه کوثر اهواز که ثبات قیمت داشت.

قیمت ورق سیاه st37 و st52 و انواع ورق گرم در کارخانه‌های فولاد مبارکه و کاویان با افزایش 200 تا 700 تومانی به فروش رسید، اما قیمت ورق سیاه گیلان و اکسین ثابت اعلام شد. قیمت روز ورق‌ گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی و قیمت ورق استیل در اکثر کارخانه‌ها 100 تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی و قیمت پروفیل صنعتی در برخی کارخانه‌ها 200 تا 500 تومان افزایش یافت، اما در برخی دیگر قیمت‌ها ثابت بود. قیمت لوله‌ مانیسمان، قیمت لوله داربستی و قیمت لوله جدار چاه در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده 200 تا 500 تومان افزایش داشتند. قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی نیز در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر عرضه شدند.

این روزها در کنار افزایش قیمت اهن الات، چالشی که در بازار آهن مشاهده می‌شود اختلال در ارسال بار از سمت کارخانه‌ها است و این در حالی است که بسیاری از خریداران تمایل دارند آهن خریداری شده خود را پیش از تعطیلات عید تحویل بگیرند. به عقیده برخی تأخیر در تحویل کالای فروخته شده ممکن است به کمبود نقدینگی، مشکلات حمل و نقل و... نیز مرتبط باشد؛ اما برخی نیز معتقدند انبار کارخانه‌ها از محصولات انباشته است و کمبودی در موجودی محصولات فولادی وجود ندارد.

طبق گزارش‌ها امروز شاهد عرضه 276 هزار و 578 تنی مقاطع فولادی در بورس کالا هستیم که از این میزان 240 هزار و 672 تن به میلگرد آجدار اختصاص دارد، 26 هزار و 506 تن تیرآهن و 9 هزار و 400 تن نیز به ورق گرم عرضه شده است. قیمت میلگرد آجدار امروز در بورس کالا 22.694 تومان در نظر گرفته شده است.

همانطور که در گزارش روز گذشته نیز اشاره کردیم استقبال‌ از محصولات عرضه شده به ویژه روی محصولات نقدی ضعیف است که از عمده‌ترین علل آن فاصله قیمت بورس و بازار است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آهن آلات در تب و تاب افزایش

در رابطه با پیش بینی اوضاع بازار آهن در روزهای آتی می‌توان گفت با در نظر گرفتن اتصال گاز صنایع تولیدی از 15 اسفند ماه، در پیش بودن انتخابات و ماه رمضان ممکن است با توقف روند افزایشی قیمت‌ها چه در بازار آهن و چه در قیمت دلار مواجه شویم، یعنی ممکن است دست‌کم در هفته آینده روند بازار با ثبات نسبی همراه باشد.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگردآجدار , قیمت لوله مانیسمان , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت میلگرد نیشابور ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

لوله جدارچاه (Casing) یا غلاف نوعی لوله صنعتی است که عمدتا در چاه‌ها و قنات‌ها برای جلوگیری از نشست و فروریختن دیواره چاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله‌های جدار چاه لوله‌هایی هستند که برای جلوگیری از ریزش چاه و همچنین برای فراهم کردن مسیری برای عبور سیالات از چاه به سطح زمین استفاده می‌شوند. لوله‌های جدار چاه از موادی مانند فولاد، پلاستیک و فایبرگلاس ساخته می‌شوند.

لوله‌های جدار چاه در طیف وسیعی از اندازه‌ها موجود هستند تا با قطرهای مختلف چاه مطابقت داشته باشند. آنها همچنین در ضخامت‌های مختلف موجود هستند تا بتوانند از چاه‌ها در برابر فشارهای مختلف سیال محافظت کنند.

لوله‌های جدار چاه معمولاً در بخش‌های ۱۰ تا ۴۰ متری به چاه فرستاده می‌شوند. لوله‌ها به هم متصل می‌شوند تا یک رشته بلند ایجاد کنند که از سطح زمین تا پایین چاه امتداد می‌یابد.

پس از نصب لوله جدار چاه، می‌توان از آن برای انتقال یا استخراج آب، نفت، گاز یا سایر سیالات استفاده کرد. لوله‌های جدار چاه همچنین می‌توانند برای تزریق سیالات به چاه، مانند آب یا مواد شیمیایی برای تصفیه آب‌های زیرزمینی استفاده شوند.

لوله‌های جدار چاه بخش مهمی از بسیاری از عملیات صنعتی و زیست‌محیطی هستند. این لوله‌ها برای ایمن و کارآمد نگه داشتن چاه‌ها و همچنین برای محافظت از محیط زیست ضروری هستند.

لوله جدار چاه به دو شکل مشبک و ساده تولید می‌شود که غالبا در جنس‌های فولادی مانند لوله درز مستقیم، لوله فولادی اسپیرال، مانیسمان و بدون درز و لوله جدارچاهی غیرفولادی مانند PVC عرضه می‌گردد.

از معروف‌ترین تولیدکنندگان لوله جدار چاهی می‌توان به کارخانه کیان پرشیا، شرکت تولید لوله فولادی اصفهان، شرکت لوله تهران شرق، شرکت لوله جدار چاه کالوپ اشاره کرد.

نحوه تولید لوله جدا چاه

قیمت لوله جدار چاه تحت تأثیر پارامترهای متعددی قرار دارد که نحوه تولید یکی از این فاکتورهاست، عوامل دیگری نیز در تعیین قیمت لوله جدار چاه دخیل هستند که در ادامه به توضیح هر یک پرداخته می‌شود.در رابطه با نحوه توید لوله جدار چاهی می‌توان گفت این محصول عمدتا به سه روش نورد، رول کردن و خم‌کاری تولید می‌گردد که شامل موارد زیر است:

تولید لوله جدار چاه به روش نورد

تولید لوله جدار چاهی به صورت نورد گرم یا سرد به این صورت است که بیلت‌های استوانه‌ای شکل با استفاده از دو غلتک نورد و سنبه سوراخکاری، توخالی می‌شوند.

تولید لوله جدار چاه به روش اسپیرال

 تولید رولی لوله جدار چاه که به روش اسپیرال هم شناخته می‌شود با اتصال ورق‌های فولادی ساخته می‌شود. به این صورت که لبه‌های ورق فولادی به صورت فنری یا مارپیچ به صورت جوش پودری و اتوماتیک به هم متصل می‌شود.

پس از جوشکاری، لوله جدار چاه به منظور صاف کردن و صیقلی شدن سطح آن، تحت عملیات نورد قرار می‌گیرد.

در نهایت، لوله جدار چاه به منظور افزایش مقاومت و سختی، تحت عملیات آنیلینگ قرار می‌گیرد.

تولید لوله جدار چاه به روش خم کار

 در این روش ورق‌های فولادی خمیده شده و استوانه‌ای شکل می‌شوند سپس لبه‌های ورق از طریق جوشکاری به هم متصل می‌شود.

انواع لوله جدار چاه

لوله‌های جدار چاه از نظر شکل ظاهری به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

لوله‌های جدار چاه بدون شیار

لوله‌های جدار چاه بدون شیار سطح صاف و یکدستی دارند. این نوع لوله‌ها معمولاً برای چاه‌های آب کم عمق و چاه‌های فاضلاب استفاده می‌شوند.

لوله‌ جدار چاه شیاردار

لوله‌های جدار چاه شیاردار دارای شیارهای عمودی در سطح خود هستند. این شیارها به افزایش چسبندگی لوله به دیواره چاه و همچنین به افزایش جریان سیال در داخل لوله کمک می‌کنند. لوله‌های جدار چاه شیاردار معمولاً برای چاه‌های آب عمیق، چاه‌های نفت و گاز استفاده می‌شوند

در اینجا برخی از مزایا و معایب لوله‌های جدار چاه بدون شیار و شیاردار آورده شده است:

مزایای لوله‌ جدار چاه بدون شیار

  • نصب آسان‌تر
  • ارزان‌تر

معایب لوله جدار چاه بدون شیار

  • چسبندگی کمتری به دیواره چاه دارند
  • جریان سیال در داخل لوله کمتر است

 مزایای لوله‌ جدار چاه شیاردار

  • چسبندگی بیشتر به دیواره چاه
  • جریان سیال بیشتر در داخل لوله

معایب لوله جدار جاه شیار دار

  • نصب دشوارتر
  • گران‌تر

به طور کلی، لوله‌های جدار چاه شیاردار برای چاه‌های عمیق‌تر و چاه‌هایی که سیالات با فشار بالا از آنها عبور می‌کنند، انتخاب بهتری هستند. لوله‌های جدار چاه بدون شیار نیز برای چاه‌های کم عمق‌تر و چاه‌هایی که سیالات با فشار پایین از آنها عبور می‌کنند، انتخاب بهتری هستند.

مشخصات فنی لوله جدار چاه

تولید لوله جدار چاهی به طور استاندارد در شاخه‌های 6 و 12 متری تولید می‌شود همچنین لوله‌های جدار چاهی غالبا با ضخامت‌های 4 تا 10 میلیمتر و در قطرهای 6 تا 16 اینچ عرضه می‌گردد بر همین اساس می‌توان گفت وزن هر شاخه براساس قطر و ضخامت لوله تعیین می‌شود در نتیجه قیمت لوله جدار چاه نیز متغیر خواهد بود.

لوله جدار چاهی تولید شده به روش اسپیرال نیز با ضخامت‌های 25 تا 45 و در قطرهای 16 تا 120 اینچ عرضه می‌شود. لوله جدار چاه با سایزهای 4، 5 و 6 غالبا برای پروژه‌های کوچکتر مانند چاه‌های خانگی استفاده می‌شود و لوله‌های سایز 8، 10 و 12 نیز برای چاه‌های بزرگ‌تر به کار می‌رود.

لوله سایز 12 با ضخامت 6 میلیمتر تولید شده از ورق فولاد مبارکه اصفهان از پرکاربردترین سایزهای لوله جدار چاهی است، گفتنی است منظور از سایز لوله جدار چاهی، قطر داخلی این محصول بر اساس اینچ است.

ویژگی های لوله جدار چاه

لوله‌ جدار چاه فولادی به دلیل جنس و روش استانداردی که در تولید این محصول به کار می‌رود ویژگی‌های خاصی دارد که کیفیت و کارایی این محصول را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گفتنی است در ایران، لوله‌های جدار چاه براساس استانداردهای API 5L، ASTM A106 و ISO 3183 تولید می‌شوند؛ علاوه بر استانداردهای ذکر شده، برخی از تولیدکنندگان لوله جدار چاه، استانداردهای خاص خود را نیز دارند.

از جمله ویژگی‌های لوله جدار چاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. مقاومت مکانیکی

لوله جدار چاه باید از مقاومت مکانیکی بالایی برای تحمل فشار سیال و وزن سازه‌های روی چاه برخوردار باشد.
ضخامت و جنس لوله جدار چاه با توجه به عمق چاه، نوع سیال و فشار سیال تعیین می‌شود.

2. مقاومت در برابر خوردگی

لوله جدار چاه باید در برابر خوردگی ناشی از سیالات و محیط اطراف چاه مقاوم باشد.
لوله‌های جدار چاه فولادی با روکش‌های مختلف مانند گالوانیزه یا اپوکسی برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی تولید می‌شوند.
لوله‌های جدار چاه پلیمری مانند PVC و HDPE به طور طبیعی در برابر خوردگی مقاوم هستند.

3. مقاومت در برابر سایش

لوله جدار چاه باید در برابر سایش ناشی از عبور سیالات با سرعت بالا مقاوم باشد.
لوله‌های جدار چاه با پوشش‌های مختلف مانند سرامیک یا کامپوزیت برای افزایش مقاومت در برابر سایش تولید می‌شوند.

4. آب بندی و تست

لوله جدار چاه باید به طور کامل آب بندی شده باشد تا از نشت سیالات به محیط اطراف جلوگیری شود.
اتصالات لوله جدار چاه باید به طور کامل آب بندی شده باشند.

5. طول عمر

لوله جدار چاه باید از طول عمر بالایی برخوردار باشد تا نیاز به تعویض زودهنگام آن نباشد.
جنس و کیفیت لوله جدار چاه بر طول عمر آن تأثیر می‌گذارد.

6. نصب آسان

لوله و اتصالات لوله جدار چاه باید به راحتی نصب شوند.

کاربردهای لوله جدار چاه

لوله جدار چاه کاربردهای مختلفی دارد که عبارتند از:

1. جلوگیری از ریزش دیواره چاه: لوله جدار چاه با ایجاد یک دیواره صاف و محکم، از ریزش دیواره چاه و انسداد آن جلوگیری می‌کند.
2. محافظت از چاه در برابر آلودگی: لوله جدار چاه از ورود آب‌های سطحی و آلودگی‌ها به داخل چاه جلوگیری می‌کند.
3. ایجاد مسیر برای عبور سیال: لوله جدار چاه مسیری را برای عبور سیال (آب، نفت، گاز) از داخل چاه به سطح زمین فراهم می‌کند.

از دیگر کاربردهای این لوله می‌توان موارد زیر را نام برد.
چاه‌های آب: برای دسترسی به آب‌های زیرزمینی
چاه‌های نفت و گاز: برای استخراج نفت و گاز
چاه‌های فاضلاب: برای دفع فاضلاب
لوله‌های زهکشی: برای جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی


نوع لوله جدار چاه با توجه به کاربرد آن انتخاب می‌شود؛ به عنوان مثال:

برای چاه‌های آب، از لوله‌های جدار چاه PVC یا فولادی استفاده می‌شود.
برای چاه‌های نفت و گاز، از لوله‌های جدار چاه فولادی استفاده می‌شود.
برای چاه‌های فاضلاب، از لوله‌های جدار چاه PVC یا HDPE استفاده می‌شود.
برای مطالعه مقاله «لوله جدار چاه چیست؟» به سایت آهن پرایس مراجعه فرمایید

مزایای استفاده از لوله جدار چاه

  • افزایش طول عمر چاه
  • افزایش راندمان پمپاژ
  • کاهش هزینه‌های حفاری و نگهداری
  • جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی
  • معایب استفاده از لوله جدار چاه:
  • هزینه اولیه بالا
  • نیاز به تخصص برای نصب
  • احتمال خوردگی و زنگ زدگی (در لوله‌های فلزی)

عوامل موثر بر قیمت لوله جدار چاه

قیمت لوله جدار چاه به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1. جنس لوله: لوله جدار چاه فولادی: به دلیل استحکام و مقاومت بالا، قیمت بالاتری نسبت به لوله‌های جدار چاه PVC دارد. لوله جدار چاه PVC: قیمت پایین‌تری نسبت به لوله‌های جدار چاه فولادی دارد، اما استحکام و مقاومت کمتری نیز دارد.

2. ضخامت لوله: هر چه ضخامت لوله جدار چاه بیشتر باشد وزن آن افزایش یافته و به مراتب قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

3. سایز لوله: هر چه سایز لوله جدار چاه بزرگتر باشد، قیمت آن افزایشی می‌شود.

4. برند و شرکت تولیدکننده: برندهای معتبر و شناخته شده قیمت بالاتری نسبت به برندهای متفرقه دارند همچنین کیفیت مواد اولیه، استاندارد تولید نیز به تفاوت قیمت لوله جدار جاه در شرکت‌های مختلف خواهد شد.

6. نوسانات قیمت مواد اولیه: نوسانات قیمت مواد اولیه مانند فولاد و PVC، بر قیمت لوله جدار چاه نیز تأثیر می‌گذارد.

7. تقاضا و عرضه: افزایش تقاضا برای لوله جدار چاه، می‌تواند قیمت آن را افزایش دهد.کمبود محصول در بازار نیز به افزایش قیمت لوله جدار جاه منجر خواهد شد.

8. هزینه‌های حمل و نقل: هزینه‌های حمل و نقل لوله جدار چاه به محل پروژه، به قیمت نهایی آن اضافه می‌شود.

9. شرایط اقتصادی: شرایط اقتصادی و تورم حاکم بر کشور، می‌تواند بر قیمت لوله جدار چاه تأثیر بگذارد.

10. عمق چاه: به طور کلی، برای چاه‌های عمیق‌تر، به لوله‌های جدار چاه ضخیم‌تر و با کیفیت‌تر نیاز است که قیمت بالاتری دارند.

11. نوع سیال: نوع سیالی که در چاه جابجا می‌شود (آب، نفت، گاز) می‌تواند بر نوع و قیمت لوله جدار چاه تأثیر بگذارد.

لوله جدار چاه که به غلاف نیز معروف است، لوله‌ای استوانه‌ای توخالی است که از جنس فولاد یا PVC ساخته می شود و در داخل چاه قرار می‌گیرد. این لوله وظایف مختلفی را بر عهده دارد و در صنایع متفاوتی استفاده می‌شود. ضروری است پیش از خرید لوله جدار چاه با دریافت مشاوره و راهنمایی از کارشناسان شرکت آهن پرایس، علاوه‌بر انتخاب محصولی متناسب با نیاز و مصرف خود، از آخرین قیمت لوله جدار چاه مطلع شده و بهترین زمان را برای خرید لوله جدار چاه انتخاب کنید.

 



:: برچسب‌ها: آهن پرایس , قیمت لوله جدارچاه ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

افزایش قیمت‌ها در بازار آهن روز گذشته تداوم داشت؛ تقاضا برای شمش بلوم در بورس بالا بود و 92 درصد از عرضه آن به فروش رسید. پیش‌بینی می‌شود که قیمت میلگرد در روزهای آینده به دلیل تقاضای بالا و نزدیک شدن به پایان سال افزایش یابد...
 آهن پرایس: بازار آهن آلات در روز دوشنبه شاهد نوسانات قیمتی در اکثر مقاطع بود به عبارتی روند افزایشی قیمت آهن و میلگرد، قیمت تیرآهن و سایر مقاطع فولادی در اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی تداوم داشت.

قیمت دلار نیز همچنان روند صعودی دارد و با ورود به کانال 57 هزار تومان، روز گذشته در همین کانال نوسانات جزئی داشت و در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد حدود 57 هزار و 100 تومان مبادله شد.

خداحافظی میلگرد با کانال 23 هزار تومانی

قیمت میلگرد آجدار بین 100 تا 500 تومانی در اکثر کارخانه‌ها افزایش داشت. محدودیت در ارسال بار و التهابات دلاری باعث افزایش قیمت میلگرد شده است به طوری که کف نرخ میلگرد در بازار داخلی از کانال 23 هزار تومان عبور کرد.

در حال حاضر، قیمت میلگرد در بازار آزاد بین 24 تا 25 هزار تومان (بسته به سایز و شرکت تولید کننده) است که این قیمت‌ها به دلیل عدم وجود ریسک و خطر، برای خریداران جذاب هستند؛ به عنوان نمونه قیمت میلگرد نیشابور 24.410 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد میانه 24.900 تومان، قیمت میلگرد ابرکوه نیز 24 هزار تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن در هر شاخه بین 10 تا 150 هزار تومان افزایش داشت اما قیمت تیرآهن ظفربناب و کوثر اهواز ثابت اعلام شدند. در مورد بازار تیرآهن، حباب قیمت بین بازار آزاد و بورس بسیار بزرگ شده است به همین دلیل به خریداران توصیه می‌شود که با احتیاط در این بازار معامله کنند.

 افزایش 100 تا 1000 تومانی قیمت ورق آهن در اکثر کارخانه‌ها قابل مشاهده بود و تنها قیمت ورق سیاه گیلان ثابت اعلام شد؛ همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی قیمت ورق استیل نیز بیشتر مبادی فروش افزایش 200 تومانی داشت.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل گالوانیزه، قیمت پروفیل مبلی و انواع پروفیل‌ها عمدتا ثابت اعلام شد اما در برخی مبادی فروش افزایش قیمت 200 تا 1000 تومانی هم گزارش شد؛ همچنین قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله جدار چاه، قیمت لوله داربستی و انواع لوله‌ها ثابت اعلام شدند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و ناودانی اروپایی نیز به تبعیت از نوسانات حاکم بر بازار با افزایش قیمت 100 تا 500 تومانی عرضه شدند ولی قیمت نبشی جاوید بناب ثابت بود.

نوسانات قیمتی در بازار آهن آلات به عوامل مختلفی از جمله نوسانات نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، وضعیت عرضه و تقاضا و همچنین سیاست‌های دولت بستگی دارد با این اوصاف و با توجه به روند صعودی قیمت دلار و قیمت شمش بورسی، احتمال دارد قیمت آهن آلات در روزهای آینده نیز با نوسانات افزایشی جزئی همراه باشد.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن در بازار داخلی و قیمت روز اهن الات حاکی از کاهش گپ منفی قیمت میلگرد آزاد با قیمت میلگرد بورسی است که به نظر می‌رسد مهمترین علت آن فروش محصولات اعتباری است.

با توجه به اینکه محصولات اعتباری عملا قابل بارگیری و عرضه به بازار نیستند، انتظار می‌رود که گپ منفی مذکور در روزهای آینده کاهش پیدا کند با این حال، این گپ به طور کامل از بین نخواهد رفت و به همین دلیل، خرید کل محصولات نقدی میلگرد در بورس در روز چهارشنبه بعید به نظر می‌رسد.

نبض بازار آهن در دستان بورس کالا

طبق آمار موجود از معاملات محصولات فولادی در بورس روز گذشته، تقاضای بالایی برای شمش بلوم ثبت شد. به این صورت که از عرضه 203.863 تنی این محصول حدود 187.983 تن به فروش رسید که معادل 92 درصد از کل عرضه این محصول است. گفتنی است قیمت میانگین شمش بدون احتساب 9 درصد 20 هزار و 735 تومان برآورد شد.

نرخ شمش بلوم در این روز حدود 720 تومان بالاتر از نرخ متوسط پایه و 125 تومان بالاتر از نرخ معاملاتی میانگین موزون در عرضه هفته گذشته بود که این افزایش قیمت نشان‌دهنده تقاضای بالا برای شمش بلوم در بازار است.

با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضا برای میلگرد در این ایام، خریداران شمش بلوم انتظار دارند که قیمت میلگرد آجدار در آینده افزایش یابد به عبارتی با توجه به تقاضای بالا برای شمش بلوم، پیش‌بینی می‌شود که قیمت میلگرد در روزهای آینده افزایش یابد.

البته باید این نکته را نیز مدنظر داشت که تقاضا تنها عامل تعیین قیمت میلگرد نیست بلکه نوسانات نرخ دلار، افکار جمعی، موجودی مواد اولیه، محدودیت‌های انرژی و اختلالات توزیعی نیز از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد هستند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:قیمت آهن در آستانه انتخابات

با توجه به معاملات بورس روز گذشته می‌توان قیمت شمش هفته آینده را در محدوده 19.902 تا 20.723 تومان زیر تخمین زد. این پیش‌بینی بر اساس میانگین موزون نرخ معاملاتی دو جلسه آخر بورس کالا و با احتساب یک درصد افزایش برای حداکثر قیمت و 3 درصد کاهش برای حداقل قیمت انجام شده است.

همچنین با توجه به نرخ شمش بلوم، می‌توان نرخ کف عرضه میلگرد آجدار در بورس کالا را برای روز چهارشنبه هفته آینده حداقل 22.860 تومان تخمین زده می‌شود که بر اساس ضریب 11 درصدی میلگرد آجدار به شمش بلوم انجام شده است

 



:: برچسب‌ها: قیمت آهن , قیمت میلگرد نیشابور , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت میلگردآجدار , قیمت نبشی جاویدبناب ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

روز گذشته شاهد اوج‌گیری مجددا نرخ دلار تا کانال 57 هزار تومان بودیم و این درحالی است که

علاوه‌بر سایر بازارهای مالی و کالایی، قیمت آهن آلات نیز در برخی حوزه‌ها رو به افزایش بود...

آهن پرایس: گزارش‌ها حاکی است قیمت روز آهن آلات روز یکشنبه همسو با سیر صعودی دلار در غالب مبادی فروش به ویژه در قیمت میلگرد، تیرآهن و ورق سیاه افزایش یافتند و در برخی حوزه‌ها هم ثبات قیمت مشاهده شد.

قیمت دلار که در دو هفته گذشته در کانال 55 هزار تومانی ثابت مانده بود چند روزی است مجددا سیر صعودی داشته و دیروز وارد کانال 57 هزار تومان شد و در بازار آزاد تا 57.500 تومان هم بالا رفت اما در پایان روز با توقف در کانال 57 هزار تومان هر دلار 57 هزار و 50 تومان مبادله شد.

با توجه به شرایط فعلی احتمال دارد قیمت دلار کانال 58 هزار تومانی را مجددا لمس کند و تا پیش از انتخابات تا کانال 56 هزار تومان اصلاح شود اما مشخص نیست نرخ نهایی دلار در پایان سال 1402 در چه کانالی بسته خواهد شد. به عقیده برخی عدد کلوز دلار امسال حدود 59 هزار تومان است.

نبض بازار آهن

روز گذشته قیمت میلگرد با افزایش 50 تا 500 تومانی در برخی کارخانه‌ها همراه بود و ثبات قیمت در برخی مبادی فروش هم مشاهده شد. کف قیمت میلگرد در بازار داخلی حدود 23.800 تومان گزارش شد و سقف این محصول بالای 25 هزار تومان هم گزارش شد. قیمت میلگرد ابرکوه در سایزهای استاندارد 23.900 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد امیرکبیر هم 24.600 تومان اعلام شد و قیمت میلگرد نیشابور هم با افزایش 200 تومانی همراه بود و حدود 24.210 تومان اعلام شد.

قیمت تیرآهن با افزایش قیمت 50 تا 150 هزار تومانی در اکثر کارخانه‌ها عرضه شد ولی قیمت تیرآهن ماهان ثبات داشت.

قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثبات داشت اما افزایش 300 تا 1000 تومانی قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها هم مشاهده شد. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق رنگی با افزایش قیمت 500 تومانی در اکثر کارخانه‌ها عرضه شد.

قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل آلومینیوم و سایر پروفیل‌ها در عمده کارخانه با ثبات نسبی همراه بودند اما افزایش 100 تومانی در قیمت پروفیل نیکان هم مشاهده شد؛ همچنین قیمت لوله صنعتی، قیمت لوله داربستی و قیمت لوله مبلی در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی ایرانی هم در اکثر کارخانه‌ها تغییر چندانی نداشتند و تنها در برخی کارخانه‌ها افزایش قیمت 400 تا 500 تومانی مشاهده شد.

همانطور که مشاهده می‌شود با وجود ثبات قیمت در برخی مقاطع، نوسانات و افزایش قیمت روز میلگرد، تیرآهن و برخی ضخامت‌های ورق سیاه مشاهده می‌شود این اوصاف پیش‌بینی دقیق روند بازار با توجه به نوسانات ارز و سایر عوامل اقتصادی دشوار است، اما احتمال ادامه روند افزایشی قیمت‌ها در برخی مقاطع وجود دارد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود 203 هزار و 865 تن شمش بلوم عرضه می‌شود که قیمت پایه تعیین شده برای آن 19.883 تومان در نظر گرفته شده است. علاوه‌بر این 80 هزار تن تختال C و حدود 2 هزار تن نیز ورق سرد عرضه می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:فرصت طلایی برای خرید آهن، قبل از گرانی!

برآوردها حاکی است که قیمت شمش بازار و نرخ پایه عرضه در بورس کالا فاصله 700 تومانی دارد. با این اوصاف به نظر می‌رسد عرضه‌های اعتباری شمش امروز با استقبال چشمگیری همراه باشد و این درحالی است که تنها 38 درصد از شمش عرضه هفته گذشته معامله شد.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگرد نیشابور , قیمت روز میلگرد , قیمت لوله داربستی , قیمت ورق سیاه , قیمت پروفیل ساختمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار آهن در حال حاضر با نوسانات زیادی روبه‌رو است. قیمت‌ها درحال افزایش است و بی‌نظمی در ارسال بار از سوی برخی کارخانجات،

چالشی دیگر برای فعالان این بازار به شمار می‌رود؛ از طرفی دیگر افزایش قیمت دلار، به تشدید این نوسانات و گرانی‌ها دامن زده است و به نظر می‌رسد خیال کاهش و اصلاح ندارد...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن داخلی در نخستین روز هفته حاکی از بازگشت التهابات افزایشی قیمت آهن آلات پس از یک هفته اصلاح و ثبات بود؛ در واقع بازار آهن و فولاد از ابتدای ماه بهمن نوسانات سینوسی متعددی را تجربه کرد به طوری که دو هفته اول بهمن ماه روند بازار افزایشی بود، در هفته سوم نسبتا اوضاع آرام شد و در هفته چهارم بازار آهن دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت.

نرخ ارز نیز که در کانال 55 هزار تومان متوقف شده بود مجددا سیر افزایشی در پیش گرفت و در کانال 56 هزار تومان دچار نوسانات جزئی شد، در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد 56 هزار و 550 تومان به فروش رسید.

 بازار آهن در حال حاضر در شرایطی ناپایدار به سر می‌برد؛ ثبات نسبی قیمت‌ها در کنار نوسانات دلار و بی‌نظمی در ارسال بار، از جمله چالش‌های این بازار است؛ به عبارتی دیگر بازار آهن در روزهای پایانی بهمن در سایه دلار نوسانات متعددی را تجربه کرد به‌طوری که شاهد افزایش قیمت آهن در بسیاری از حوزه‌ها بودیم.

در همین راستا قیمت روز تیرآهن در ابتدای روز گذشته ثابت بود، اما در اواخر روز شاهد افزایش 50 تا 200 هزار تومانی قیمت هر شاخه تیرآهن در برخی مبادی بودیم.

 قیمت قوطی و پروفیل، قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل مبلی و سایر پروفیل‌ها در اکثر مبادی فروش عمدتا تغییرات محسوسی نداشتند، به همین ترتیب قیمت لوله جدار چاه، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان و انواع لوله‌ها هم ثبات داشتند.

در بازار میلگرد، علیرغم ثبات قیمت در اکثر کارخانجات، برخی مبادی به دنبال افزایش 100 تا 500 تومانی نرخ این محصول بودند به این صورت که کف نرخ پیشنهادی قیمت میلگرد آجدار با وزن استاندارد از 23.600 تا 23.700 تومان به ازای هر کیلوگرم شروع شده و تا 24.300 تا 24.700 تومان در برخی مبادی فروش ادامه دارد. در برخی مبادی فروش به ویژه در میلگردهای سبک شاهد قیمت‌های بالای 25.000 تومان نیز هستیم. به عنوان نمونه قیمت میلگرد میانه 24.900 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور حدود 24.000 تومان و قیمت میلگرد امیرکبیر هم 24.500 تومان اعلام شد.

قیمت ورق سیاه، قیمت ورق اسیدشویی و ورق آجدار در غالب شرکت‌ها ثابت گزارش شد اما قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق استیل، قیمت ورق آلومینیوم و انواع ورق سرد با کاهش 100 تومانی عرضه شدند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی هم در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی جاوید بناب و نبشی ظهوریان در برخی ضخامت‌ها اصلاح 100 تا 500 تومانی داشتند.

با توجه به نوسانات قیمت دلار، بی‌نظمی در ارسال بار از سوی برخی کارخانجات که این روزها شنیده می‌شود و کمبود گاز در برخی واحدهای تولیدی از جمله عوامل تعیین‌کننده در آینده بازار آهن خواهد بود؛ زیرا مشکلات تولید در برخی کارخانجات، می‌تواند به کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها منجر شود.

با وجود ثبات قیمت‌ آهن آلات در برخی مبادی، نوسانات بازار ارز و زمزمه‌های افزایش قیمت، نشان از آینده‌ای نامشخص برای بازار آهن دارد. خریداران باید با احتیاط در بازار فعلی حاضر شوند و از نوسانات ناگهانی قیمت‌ها غافلگیر نشوند و اگر قصد خرید آهن و میلگرد دارند توصیه می‌شود با فروکش کردن التهابات محصول مورد نیاز خود را تأمین کنند.

افزایش نگران کننده نرخ دلار

از آنجایی که ابتدای هر سال با شروع سنتی فصل ساخت‌وسازها قیمت آهن آلات نیز افزایش می‌یابد بسیاری از متقاضیان مصرفی و سرمایه‌ای در ماه‌های پایانی سال به‌ویژه در اسفندماه به خرید محصولات مورد نیاز خود اقدام می‌کنند، زیرا در روزهای پایانی سال اوضاع بازار نسبتا آرام است و زمان خوبی برای خرید میلگرد و آهن به شمار می‌رود.

در حال حاضر اگرچه اوضاع بازار آشفته و رو به افزایش است و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه داد اما احتمال دارد با اتصال گاز واحدهای تولیدی در ماه اسفند، پیش رو بودن انتخابات و ماه رمضان کمی این نوسانات افزایشی قیمت میلگرد و آهن فروکش کند؛ در چنین شرایطی می‌توان برای خرید آهن آلات مورد نیاز اقدام کرد.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند تقاضای بالا در روزهای پایانی سال و سفرهای نوروزی، احتمال افزایش نرخ دلار را در اسفند ماه افزایش می‌دهد از طرفی دیگر انتظار حضور مجدد دلار در کانال‌های 51 تا 53 هزار تومانی کمرنگ شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:بازار میلگرد در التهاب کاذب

افت نرخ دلار به کانال‌های ابتدایی 50 هزار تومانی نیازمند تزریق چشمگیر ارز یا انتشار اخبار مثبت است اما کریدور نوسان نرخ ارز به احتمال زیاد از کانال‌های 51 تا 53 هزار تومانی به 54 تا 56 هزار تومانی تغییر خواهد کرد.

به عقیده این کارشناسان روند افزایشی سبک در بازار اسفندماه دور از انتظار نیست و کریدور نوسان نرخ ارز در سال آینده 54 تا 56 هزار تومان خواهد بود؛ مضاف بر این عواملی مانند نرخ تورم، کمبود انرژی، نبود نقدینگی و افت ساخت و سازها را نیز باید مدنظر قرار داد.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگرد , قیمت لوله مانیسمان , قیمت روز نبشی , قیمت روز تیرآهن , قیمت پروفیل در و پنجره ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

نوسانات افزایشی نرخ ارز و تداوم قطعی گاز نوردسازان افزایش قیمت میلگرد آجدار در پایان هفته را رقم زد؛ اما این درحالی است که تقاضا همچنان در بورس کالا و بازار آزاد ضعیف است که علت این افت تقاضا هم رکود ساخت و ساز و عدم تناسب قیمت میلگرد بورسی با قیمت میلگرد آزاد برآورد می‌شود...

آهن پرایس: نوسانات نرخ ارز در چند هفته گذشته بازار فولاد را با تلاطم روبه‌رو کرده است. قیمت آهن آلات در پایان هفته گذشته در برخی حوزه‌ها به ویژه در بازار میلگرد میل به افزایش داشت که از علل رشد آن می‌توان به افزایش نرخ دلار اشاره کرد.

گفتنی است در پایان هفته قیمت دلار مجددا از کانال 56 هزار تومانی عبور کرد و روی 56 هزار و 450 تومان بسته شد، در همین راستا علاوه‌بر بازار آهن سایر بازارهای وابسته نیز افزایشی شدند.

افزایش قیمت ارز در چند هفته‌ گذشته در ابتدا به افزایش قیمت پایه انواع محصولات زنجیره فولاد و بازگشت هیجان به معاملات منجر شده بود؛ اما با توقف رشد ارز، قیمت برخی محصولات مانند میلگرد با افت محسوسی مواجه شد.

گزارش‌های حاکی است که در معاملات رینگ فیزیکی بورس‌کالای هفته گذشته، تقاضا برای میلگرد به‌شدت کاهش یافت و تنها 13 درصد از میلگردهای عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. قیمت میلگرد در بازار آزاد نیز به مراتب کمتر از قیمت بورس گزارش می‌شود و این موضوع رکود در معاملات بورس را تشدید کرده است.

در مورد شمش فولاد نیز علیرغم افزایش قیمت پایه، میزان معاملات به کمترین حد خود در 12 هفته گذشته رسید و افت 35 درصدی داشت البته باید گفت کاهش تقاضا برای شمش، از عوامل مختلفی از جمله رکود در بازار مقاطع طویل، کاهش قیمت آهن اسفنجی و نوسانات نرخ ارز نشأت گرفت.

تحلیلگران این اختلاف قیمت را عامل اصلی رکود در بازار می‌دانند. به نظر آنها، قیمت میلگرد در بورس باید به نحوی تعدیل شود که به قیمت بازار آزاد نزدیک‌تر باشد.

در همین راستا قیمت میلگرد فایکو روز پنجشنبه در بازار آزاد با افزایش 300 تومانی همراه بود که حدود24.300 تومان اعلام شد؛ قیمت میلگرد نیشابور 23.910 تومان و قیمت میلگرد 18 ذوب آهن اصفهان هم با کمی افزایش در هر کیلو 24 هزار تومان اعلام شد درحالی که قیمت میلگرد بورسی به طور میانگین 22.836 تومان برآورد شد.

براساس شنیده‌ها اختلالات گازرسانی به برخی واحدهای تولیدی از دیگر مواردی بود که به افزایش قیمت آهن آلات در پایان هفته منجر شد؛ البته این افزایش قیمت درحالی است که تقاضا با افت محسوسی مواجه است. مشکل اصلی بازار میلگرد کمبود کالا نیست، بلکه تمنای برخی تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌ها است و این درحالی است که عرضه و معاملات اعتباری مقاطع پایین دست در بازار داخلی، مانع از افزایش قیمت‌ها می‌شود. مضاف بر این ضعف تقاضای مصرفی و رکود شدید در بازار مسکن و ساخت و ساز، از دیگر مشکلات بازار میلگرد است.

 التهابات اخیر دلار نیز باعث یک هیجان موقت و گذرا در بازار شده است که حاصل آن انتقال نقدینگی از قسمت پایین دست بازار به واحدهای تولیدی بالادست است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:افزایش قیمت جزئی آهن در سایه ثبات

نوسان‌گیری در این بازار، باعث ضرر و زیان حدود 1000 تومانی برخی از خریداران میلگرد در دو هفته اخیر شده است. با توجه به شرایط فعلی، به نظر می‌رسد که افزایش قیمت روز میلگرد غیرمنطقی و غیرقابل توجیه است، انتظار می‌رود که با رفع اختلالات گازرسانی و ثبات در بازار، قیمت میلگرد به تعادل واقعی خود برسد.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت روز میلگرد , قیمت روز میلگرد فایکو , قیمت میلگرد 18ذوب آهن اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

بازار آهن روز چهارشنبه نوسانات جزئی را تجربه کرد اما ثبات قیمت در اکثر مقاطع فولادی حاکم بود و تنها افزایش و کاهش

قیمت آهن در برخی مقاطع مشاهده شد. به نظر می‌رسد رکود در صنعت ساختمان، افزایش قیمت میلگرد، انتظارات تورمی و نوسانات نرخ ارز دلایل احتمالی کاهش تقاضا هستند...

آهن پرایس: روز هارشنبه بازار آهن در ایران شاهد نوسانات جزئی بود؛ در حالی که ثبات قیمت در اکثر مقاطع فولادی حاکم بود، افزایش و کاهش قیمت آهن آلات در برخی موارد نیز مشاهده شد.

بازار ارز نیز مجددا روند افزایشی داشت و قیمت دلار از کانال 55 به کانال 56 هزار تومانی رسید به طوری که در پایان روز هم هر دلار حدود 56 هزار و 250 تومان مبادله شد.

میلگرد در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد، اما برخی تولیدکنندگان افزایش 50 تا 300 تومانی را در قیمت محصولات خود اعمال کردند؛ به عنوان نمونه قیمت میلگرد نیشابور 23.810

تومان اعلام شد و قیمت میلگرد امیرکبیر خزر با افزایش 100 تومانی به 24.400 تومان رسید، همچنین قیمت میلگرد ابرکوه هم 23.800 توامن اعلام شد.

تیرآهن نیز در اکثر سایزها ثبات قیمت داشت، به جز قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان که افزایش 10 تا 60 هزار تومانی را در برخی سایزها اعمال کرد.

قیمت روز ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر بود، اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها افزایش 100 تا 400 تومانی داشت؛ اما قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگیدر اکثر کارخانه‌ها ثبات داشتند.

قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل سبک، پروفیل در و پنجره و انواع پروفیل‌ها پروفیل در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بود، به جز نیکان که کاهش 100 تومانی را در محصولات خود اعمال

کرد. قیمت لوله مانیسمان، لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی  و انواع لوله‌ها هم در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند. قیمت نبشی و ناودانی نیز در عمده مبادی فرش بدون تغییر بود.

نوسانات 200 تا 300 تومانی امروز ناشی از رشد جزئی قیمت دلار و جو ناشی از خبر قطع گاز است. کف نرخ‌های پیشنهادی بازار همچنان حول و حوش 23500 تا 23600 تومان است؛ به عبارتی به رغم نوسانات افزایشی جزئی، تقاضا همچنان ضعیف گزارش می‌شود.

طبق نمودار قیمت میلگرد آجدار می‌توان گفت متوسط قیمت میلگرد در دو هفته گذشته حدود 870 تومان کاهش یافته است. پایین ترین قیمت میلگرد در سال جاری در آخر آبان با متوسط قیمت22 هزار تومان بود. طی 3 ماه از آذرماه تا بهمن، قیمت میلگرد حدود 3 هزار تومان گران شد که که 2 هزار تومان از این افزایش قیمت به دلیل نوسانات شدید دلار و کمبود عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا اعلام شد.

اما براساس گزارش‌ها طی دو هفته گذشته، قیمت میلگرد آجدار حدود 900 تومان کاهش یافته است به طوری که متوسط نرخ میلگرد آجدار استاندارد در روز چهارشنبه حدود 24.250 تومان برآورد شد.

تحلیلگران بازار معتقدند که ثبات قیمت در بازار آهن به دلیل کاهش تقاضا است و از طرف دیگر افزایش تولید توسط کارخانه‌های فولادی نیز به تعادل قیمت‌ها کمک می‌کند.

در بررسی دلایل احتمالی کاهش تقاضا می‌توان به مواردی همچون رکود در صنعت ساختمان، افزایش قیمت میلگرد در هفته‌های گذشته، انتظارات تورمی و نوسانات افزایشی نرخ ارز اشاره کرد.

البته به عقیده برخی کارشناسان رکود در صنعت ساختمان مهم‌ترین دلیل کاهش تقاضا برای میلگرد است که این امر ممکن است ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را نیز به دنبال داشته باشد.

گزارش‌ها از معاملات دیروز بورس کالا حاکی است از مجموع 278.159 تن میلگرد آجدار عرضه شده، تنها 10.584 تن به صورت نقدی معامله شد و میزان معاملات نقدی 3.8 درصد از کل عرضه را نشان می‌دهد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:چالش فعلی بازار آهن

به عبارتی حدود 27 هزار تن نیز به صورت اعتباری معامله شد که 9.7 درصد از حجم عرضه را تشکیل می‌دهد؛ اما در مجموع، 13.5 درصد از میلگرد عرضه شده در بورس کالا به فروش رسید.

گفتنی است براساس معاملات بورس کالا و بازار آزاد کاهش تقاضا در مقایسه با عرضه‌ها به وضوح قابل مشاهده است.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگرد نیشابور , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت میلگردآجدار , قیمت پروفیل ساختمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

تورم بسیار بالا، اوضاع ناپایدار اقتصادی، تحریم‌ و نبود نقدینگی به افت معاملات خرد و کلان منجر شده است

که بازار آهن نیز از آن مستثنا نیست، البته با وجود افت شدید تقاضای محصولات فولادی، قیمت شمش در بورس دیروز افزایش داشت...

آهن پرایس: نخستین روز کاری هفته با ثبات قیمت روز آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن آغاز شد اما کاهش قیمت آهن در برخی حوزه‌ها هم قابل مشاهده بود.

قیمت دلار با توقف در کانال 55 هزار تومانی با نوسانات جزئی همراه بود به طوری که در پایان روز هر دلار بازار آزاد 55 هزار و 600 تومان اعلام شد.

قیمت روز میلگرد آجدار در بیشتر کارخانه‌ها ثبات داشت اما تعدادی از کارخانه‌ها بین 100 تا 500 توامن قیمت‌ها را کاهش دادند؛ به عنوان مثال قیمت میلگرد میانه با 300 تومان کاهش 24.200

تومان اعلام شد و قیمت میلگرد نیشابور هم حدود 24.000 تومان گزارش شد. گفتنی است کف قیمت میلگرد در بازار داخلی حدود 23.500 تومان اعلام می‌شود و سقف قیمت آن نیز در محدوده

25 هزار تومان است.

قیمت روز تیرآهن نیز در عمده مبادی فروش ثابت بود اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان بنگاه تهران در برخی سایزها بین 10 تا 40 هزار تومان افزایش داشت.

قیمت روز ورق سیاه، قیمت ورق آجدار، قیمت ورق اسیدشویی و انواع ورق‌ گرم نیز در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه مبارکه و ورق اکسین در برخی ضخامت‌ها بین 200

تا 400 تومان افزایش داشت؛ همچنین قیمت روز ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی و انواع ورق سرد در کلیه شرکت‌ها ثابت بود.

قیمت روز نبشی، قیمت روز ناودانی و سپری نیز در همه کارخانه‌ها بدون تغییر عرضه شد. قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل صنعتی، قیمت پروفیل گالوانیزه و انواع قوطی آهنی نیز در بیشتر مبادی

فروش ثابت اعلام شد اما قیمت پروفیل پایا اصفهان با کاهش 500 تومانی همراه بود؛ همچنین قیمت لوله جدار چاه، قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله صنعتی و انواع لوله‌ها نیز بدون تغییر عرضه شدند.

آنطور که از آمار و گزارش‌ها برمی‌آید معاملات محصولات فولادی در بازار آزاد و بورس کالا کم رمق بود و بازار همچنان در حالت نیمه تعطیل قرار داشت.

معاملات بورس کالا نیز بیشتر به عرضه‌های اعتباری اختصاص داشت و عرضه‌های نقدی با استقبال چندانی مواجه نشدند، به این صورت که از 172 هزار تن بلوم تنها حدود 37 درصد به فروش رسید و قیمت میانگین آن نیز حدود 20.574 تومان برآورد شد.

گفتنی است قیمت شمش نسبت به آخرین عرضه در هر کیلو حدود 1.9 درصد افزایش یافت که با در نظر گرفتن معاملات شمش می‌توان کف قیمت روز میلگرد بورسی در عرضه چهارشنبه را در

کانال 22.721 تومانی تخمین زد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:اوضاع بازار آهن پس از تعطیلات

در حالی قیمت میلگرد بورسی برای عرضه روز چهارشنبه افزایش یافته است که گویی هیچ توجهی به روند کلی بازار نشده و نبود تقاضا و افت معاملات نقدی نیز در محاسبه قیمت‌ها لحاظ نشده است.

همچنین به نظر می‌رسد این کشف قیمت بر مبنای معاملات اعتباری شمش بورسی است که بیانگر گسستن بورس کالا از واقعیت‌های بازار بوده و مانع از ورود تقاضای نقدی به بورس است.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت روز میلگرد , قیمت پروفیل گالوانیزه , قیمت روز ورق گالوانیزه , قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

با فروکش کردن تقاضای دلار و اصلاح قیمت آن و با توجه به اوضاع سیاسی نسبتا آرام،

افزایش عرضه‌های آهن اسفنجی و پیشخور شدن نوسانات در ماه بهمن؛ احتمال می‌رود اوضاع بازار آهن

در ماه اسفند نسبتا آرام باشد...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد روز چهارشنبه گذشته همچنان سیر کاهشی داشت و برخی مبادی هم قیمت آهن آلات را ثابت اعلام کردند، روز شنبه نیز که غالب بازار تعطیل بود و قیمتی اعلام نشد.

از ابتدای هفته پیش دلار روند اصلاح در پیش گرفت و تا مرز کانال 54 هزار تومان کاهش یافت اما مجددا روز چهارشنبه تا مرز 56 هزار تومان افزایش یافت و نهایتا در کانال 55 هزار و 600 تومان

متوقف شد. طبق تجربه در ایام پیش از تعطیلات قیمت‌ها افزایش می‌یابد که بازار ارز هم از این امر مستثنا نیست.

روز شنبه نیز بازار آهن در حالت نیمه تعطیل بود و تقاضا در پایین‌ترین سطح قرار داشت و عمده مبادی فروش قیمت روز آهن آلات را ثابت اعلام کردند.



به طور کلی طبق آمار قیمت روز میلگرد بین 100 تا 500 تومان اصلاح داشت به این ترتیب قیمت میلگرد

بورسی 23200 تا 23300 تومان اعلام شد و کف قیمت میلگرد بازار آزاد هم 23.300 تا 23.500 تومان برآورد شد.

کاهش 40 تا 100 هزار تومانی هم در قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان مشهود بود اما عمده کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند. قیمت نبشی و قیمت انواع ناودانی هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت روز ورق آهن نیز در اکثر شرکت‌ها ثابت بود اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها بین 300 تا 500 تومان کاهش داشت، همچنین قیمت انواع ورق سرد از جمله قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی نیز ثبات داشتند.

قیمت روز پروفیل آهن در عمده شرکت‌ها کاهش 200 تا 500 تومانی داشت قیمت روز قوطی مبلی، قیمت قوطی در و پنجره و انواع پروفیل‌ها در برخی مبادی فروش ثبات داشتند. قیمت لوله

مبلی، قیمت لوله داربستی، قیت لوله صنعتی و انواع لوله‌ها نیز ثابت اعلام شدند.

گزاش‌ها از بورس کالای روز شنبه حاکی از عرضه 102 هزار تنی آهن اسفنجی است که با توجه به ثبت تقاضای 1.3 درصدی نسبت به عرضه، کل این محصول به فروش رسید، گفتنی است

قیمت آهن اسفنجی حدود 11.2 درصد کاهش داشت و در هر کیلو حدود 12 هزار و 873 تومان اعلام شد.

به نظر می‌رسد با توجه به روند نوسانات نرخ دلار و معاملات آهن اسفنجی، بازار آهن و فولاد همچنان سیر اصلاح در پیش بگیرد و اوضاع قیمت‌ها از اسفندماه به روال عادی بازگردد.

طبق آمار امروز حدود 370 هزار تومان محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که از این میزان حدود 219 هزار و 718 تن به شمش بلوم اختصاص دارد که قیمت هر کیلو از آن حدود 20 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:آرامش پس از طوفان در بازار آهن

همچنین حدود 2 هزار تن ورق سرد B، حدود 700 تن میلگرد آلیاژی ، 70 هزار تن تختال SM، و حدود 80 هزار تن تختال C نیز عرضه می‌شود.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت لوله مبلی , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت روز میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 اصلاح قیمت دلار، کاهش تولید و افت تقاضا در هفته جاری به کاهش جسته و گریخته قیمت آهن آلات منجر شده است

که با توجه به سردی هوا و تعطیلات پیش رو افت بیشتر تقاضا و کاهش احتمالی تولید را در پیش خواهیم داشت...

آهن پرایس: اصلاح تدریجی قیمت آهن آلات و کاهش چشمگیر تقاضای مصرفی عمده‌ترین جو غالب بر فضای آهن و فولاد بازار داخلی در روز گذشته بود که البته با نزدیک شدن به تعطیلات پایان هفته این روند شدت بیشتری گرفت.

قیمت دلار هم که روند اصلاح در پیش گرفته بود روز گذشته بین دو کانال 54 و 55 هزار تومانی نوسان داشت و در پایان روز هم 55 هزار و 500 تومان اعلام شد.

به دنبال اصلاح جسته و گریخته قیمت‌ها پس از نوسانات افزایشی، بیشتر کارخانه‌ها روز گذشته بین 100 تا 600 تومان قیمت میلگرد آجدار را اصلاح کردند و برخی مبادی فروش هم ثبات قیمت داشتند.

قیمت میلگرد نیشابور در هر کیلو 24.210 تومان اعلام شد که کاهش 200 تومانی داشت، قیمت میلگرد امیرکبیر 24.700 تومان و قیمت میلگرد میانه هم 24.500 تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد ما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان بین 30 تا 100 هزار تومان کاهش داشت. قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی هم عمدتا

ثابت اعلام شدند اما چند کارخانه بین 200 تا 400 تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل در و پنجره و انواع پروفیل‌ها عمدتا بدون تغییر بودند و چند کارخانه هم بین 200 تا 400 تومان قیمت قوطی پروفیل را اصلاح کردند. قیمت لوله

مبلی، قیمت لوله داربست، قیمت لوله مانیسمان و انواع لوله‌ها در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت روز ورق سیاه در چند کارخانه فولاد مبارکه و اکسین بین 100 تا 300 تومان کاهش داشت و چند کارخانه هم قیمت ورق آهن را ثابت اعلام کرد. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی،

قیمت ورق روغنی و انواع ورق سرد نیز در غالب مبادی فروش با کاهش 500 تا 1000 تومان کاهش داشت.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا حاکی است روز گذشته برای 178 هزار و 938 تن شمش بلوم حدود 198 هزار و 684 تن تقاضا ثبت شد. قیمت پایه این محصول در هر کیلو 19 هزار و 878 تومان

برآورد شد و بررسی معاملات روز گذشته بیانگر کاهش حجم 23 درصدی عرضه شمش نسبت به هفته گذشته بود.

برآوردها از اوضاع بازار آهن و فولاد در هفته‌های اخیر حاکی از بروز نوسانات متعدد در این بازار بود که به افزایش قیمت آهن آلات منتهی شد، در این میان قیمت آهن اسفنجی نیز در هر کیلو به

14 هزار تومان افزایش یافت. در همین میان افزایش قیمت دلار و انتشار اوراق سپرده با بهره 30 درصدی فاکتورهایی بود که قیمت شمش را نیز تحریک کرد به طوری که قیمت شمش رشد 5.4 درصد را ثبت کرد.

با احتساب میانگین قیمت شمش که حدود 20 هزار و 177 تومان اعلام شد و با محاسبه هزینه حمل و تبدیل این محصول به میلگرد، قیمت میلگرد آجدار تولید شده از این شمش حدود 24 هزار

تومان خواهد شد؛ اما در حال حاضر با توجه به کاهش قیمت دلار و افت اقاضا در بازار داخلی قیمت هر کیلو میلگرد کارخانه حدود 23 هزار و 500 تومان اعلام می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش قیمت فرصتی برای خرید آهن

با توجه به مؤلفه‌های اثرگذار موجود درباره اوضاع بازار آهن تا پایان سال می‌توان اینگونه گفت که با در نظر گرفتن نبود نقدینگی در واحدهای تولیدی، نوسانات بازار منفی است و با نزدیک شدن به پایان سال احتمالا تولید و تقاضا کاهش خواهد یافت.



:: برچسب‌ها: قیمت میلگردآجدار , قیمت روز آهن آلات , قیمت روز نبشی , قیمت ورق شیروانی , قیمت لوله مانیسمان ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 اصلاح حدود 5 هزار تومانی سقف نرخ هیجانی دلار و عقب نشینی به زیر کانال 55 هزار تومان عاملی

بر کاهش قیمت آهن آلات است؛ اگرچه بازار تا حدودی از رکود خارج شد اما تقاضا همچنان ضعیف‌ گزارش می‌شود...

آهن پرایس: اصلاح قیمت آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی مشهود است و شمار زیادی از مبادی فروش نیز نرخ محصولات خود را ثابت اعلام می‌کنند.

قیمت دلار روز گذشته همچنان در مسیر کاهشی قرار داشت و تا کانال 55 هزار تومان اصلاح شد و صبح امروز هم با کاهش مجدد به کانال 54 هزار تومان رسید. به اظهار محمدرضا فرزین نرخ دلار به کانال قیمتی قبل بازخواهد گشت اما برخی معتقدند دلار در کانال 55 هزار تومان متوقف می‌شود.

قیمت روز تیرآهن در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و تیرآهن فولاد یزد بین 10 تا 100 هزار تومان کاهش داشتند.

با شروع روند اصلاح قیمت آهن آلات، بازار میلگرد نیز رو به کاهش بود طوری که قیمت هر کیلو میلگرد آجدار در بیشتر کارخانه بین 50 تا 300 تومان کاهش یافت، تعدادی زیادی از مبادی فروش نیز ثبات قیمت‌ داشتند.

قیمت میلگرد از ابتدای هفته نزدیک هزار تومان اصلاح شد و کف قیمت این محصول در محدود 24 تا 42.500 تومان گزارش می‌شود اما برخی قیمت‌های پیشنهادی بازار زیر 24 هزار تومان هم مشاهده شد.

قیمت میلگرد نیشابور 24.410 تومان اعلام شد که کاهش 300 تومانی داشت؛ قیمت میلگرد میانه نیز 24.800 تومان اعلام شد؛ قیمت میلگرد 14 اصفهان هم با 300 تومان کاهش در هر کیلو 25 هزار تومان اعلام شد.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل صنعتی، قیمت پروفیل مبلی و انواع قوطی و پروفیل‌ها در اکثر مبادی فروش با اصلاح 300 تا 500 تومانی همراه بودند؛ اما پروفیل تهران شرق و قیمت پروفیل کیان پرشیا ثابت بودند.

قیمت لوله سبک، قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز در غالب مبادی فروش با کاهش 300 تا 500 تومانی همراه بودند.

قیمت روز نبشی، قیمت روز ناودانی ایرانی و قیمت ناودانی اروپایی نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد در حالی که در چند کارخانه کاهش قیمت 100 تا 200 تومانی هم قابل مشاهده بود.

قیمت روز ورق سیاه، قیمت ورق اسیدشویی، قیمت ورق آجدار و انواع ورق گرم در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصلاح 400 تا 700 تومانی داشت؛ همچنین

قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی، قیمت روق استیل و انواع ورق‌های سرد نیز در کلیه مبادی فروش حدود 200 تومان اصلاح داشت.

رشد هیجانی قیمت دلار در دو هفته اخیر که به تحریک قیمت آهن آلات منتهی شد از ابتدای هفته روند اصلاحی در پیش گرفته است اما در برخی مبادی با مقاومت خصوصی‌ها مواجه هستیم

و برخی محصولات پیشنهادی بورسی نیز در مسیر اصلاح قیمت‌ها گام برمی‌دارند.

به عقیده برخی کارشناسان احتمال دارد در بلندمدت مجددا با افزایش قیمت‌ها مواجه شویم و در بلندمدت هر اصلاح قیمتی یک فرصت خرید به شمار می‌رود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آرامش موقت در بازار آهن

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است امروز حدود 488 هزار و 618 تن محصول فولادی عرضه می‌شود که از این میزان حدود 188 هزار و 538 تن به شمش بلوم اختصاص دارد. قیمت پایه شمش

بلوم حدود 19 هزار و 878 تومان در نظر گرفته شده است؛ همچنین حدود 300 هزار و 80 تن به ورق گرم hr اختصاص دارد که قیمت این محصول نیز حدود 23 هزار تومان تعیین شده است.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگرد میانه , قیمت پروفیل مبلی , قیمت ورق سیاه فولادمبارکه , قیمت لوله داربستی ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 اولین روز هفته با فروکش نوسانات هیجانی همراه شد و شاهد عقبگرد 200 تا 500 تومانی قیمت آهن و میلگرد بودیم؛ علاوه‌بر این قیمت آهن اسفنجی نیز از ابتدای سال تاکنون به بالاترین قیمت معامله شد...

آهن پرایس: نخستین روز هفته درحالی آغاز شد که قیمت روز آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی با اصلاح 200 تا 500 تومانی و ثبات قیمت همراه شد؛ به عبارتی با فروکش التهابات ناشی از رشد دلار، قیمت روز آهن که در دو هفته اخیر رشد 3 هزار تومانی داشت، روز شنبه عمدتا ثابت اعلام شدند.

قیمت دلار نیز که در کانال 58 هزار تومانی متوقف شده بود، روز گذشته تا کانال 56 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و در پایان روز هم هر دلار حدود 56 هزار و 700 تومان مبادله شد. به عقیده برخی کارشناسان اصلاح قیمت دلار موقتی و کوتاه مدت خواهد بود و ممکن است مجددا به کانال‌های قیمتی هفته گذشته بازگردد.

به دنبال اصلاح جزئی قیمت آهن آلات، قیمت میلگرد آجدار در شماری از مبادی فروش با کاهش 100 تا 300 تومانی همراه شد و تعدادی از کارخانه‌ها هم ثبات قیمت داشتند؛ به عنوان نمونه قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان با کاهش 400 تومانی حدود 25.300 تومان اعلام شد؛ همچنین قیمت میلگرد فایکو 24.700 تومان اعلام شد که کاهش 100 تومانی داشت. گفتنی است قیمت سایز استاندارد میلگرد نیشابور که به نوعی لیدر بازار است، حدود 24.200 تا 24.500 تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن ذوب آهن اصفهان و قیمت تیرآهن فایکو بین 10 تا 70 هزار تومان اصلاح شد اما سایر مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند. قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و ناودانی اروپایی هم در کلیه مبادی فروش ثبات داشتند.

قیمت روز پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و انواع پروفیل‌ها حدود 500 تومان اصلاح داشتند و قیمت پروفیل تهران شرف و قیمت پروفیل کیان پرشیا ثابت اعلام شدند.

قیمت لوله سبک، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز نیز در غالب مبادی فروش حدود 500 تومان اصلاح شد.

قیمت روز ورق سیاه، قیمت ورق آجدار و انواع ورق گرم در کارخانه فولاد مبارکه و اکسین در برخی ضخامت‌ها حدود 100 تا 500 تومان اصلاح شد و سایر مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند؛ همچنین قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق روغنی نیز در کلیه مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالای روز گذشته حاکی است حدود 73 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که کل عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین آهن اسفنجی در هر کیلو 14.490 تومان برآورد شد که نسبت به آخرین عرضه حدود 1.5 درصد افزایش داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت آهن متوقف شد

گفتنی است در نتیجه معاملات بورس کالای دیروز آهن آسفنجی رکورد بالاترین قیمت را در سال جاری ثبت کرد.

در رابطه با معاملات آهن اسفنجی در روز گذشته می‌توان گفت وضعیت معاملات دیروز هیجانی، ناپایدار و موقتی است و به شدت سردی هوا نیز وابسته است.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن , قیمت میلگرد14ذوب آهن اصفهان , قیمت روز تیرآهن ذوب آهن اصفهان , قیمت ورق سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 نوسانات بازار ارز که تابعی از اخبار سیاسی منفی بود در پایان هفته گذشته تا حدودی فروکش کرد و بر همین اساس قیمت آهن آلات نیز در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد، برخی محصولات هم اصلاح قیمت داشتند. فعالیت بازار آهن و فولاد امروز نیز با آرامش نسبی شروع شد...

آهن پرایس: پایان هفته گذشته با فروکش کردن نوسانات هیجانی، ثبات و آرامش نسبی در قیمت روز آهن آلات و به ویژه در قیمت میلگرد مشاهده شد.

به عبارتی با توقف روند صعودی قیمت دلار در کانال 58 هزار تومان، معاملات محصولات عرضه شده در بورس کالا و کم‌اثر شدن مؤلفه‌های سیاسی، بازار آهن و فولاد داخلی آرام گرفت و قیمت دلار هم در پایان هفته روی 58 هزار و 150 تومان متوقف شد.

به عبارتی با عرضه 50 هزار تنی میلگرد خراسان در بورس کالای روز چهارشنبه و معاملات نقدی 25 هزار تن میلگرد به قیمت 23.800 تومان ترمز نوسانات فزایشی قیمت‌ها را کشید، به طوری که قیمت میلگرد نیشابور در برخی مبادی فروش به 24 هزار تومان هم رسید.

این در حالی است که قیمت میلگرد آجدار در محدوده 24 تا 26 هزار تومان برآورد شد و متوسط قیمت این محصول 25.125 تومان اعلام شد. بر همین اساس می‌توان گفت قیمت میلگرد آجدار در دو هفته گذشته به طور متوسط حدود 2 هزار تومان افزایش داشته است.

گزارش‌ها از بازارهای صادراتی نیز حاکی از کاهش قیمت میلگرد صادراتی است، به طوری که هر تن میلگرد صادراتی بین 440-450 دلار عرضه می‌شود و شمش صادراتی هم 500 دلار در هر تن برآورد شد.

با در نظر گرفتن عوارض صادراتی محصولات فولادی و موضوع تحریم کشور؛ میلگرد را با قیمتی بسیار پایین‌ صادر می‌کنند و همانطور که اشاره شد به دلیل عمق کم بازار داخلی هم قیمت میلگرد با عرضه 50 هزار تنی بورس کالا حدود هزار تومان شکست که همگی بیانگر توسعه نامتقارن در کشور است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:قیمت آهن پا به پای نرخ دلار

به طوری که درباره شروع فعالیت بازار آهن در نخستین روز هفته می‌توان گفت قیمت میلگرد امروز در سایزهای استاندارد قیمت میلگرد نیشابور در برخی مبادی حدود 24.200 تا 24.500 تومان اعلام می‌شود؛ به عبارتی اوضاع بازار آرام است و پس از سونامی قیمت دلار و توقف معاملات، بازار داخلی در آرامش نسبی به سر می‌برد.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگرد آجدار , قیمت میلگرد نیشابور , قیمت روز تیرآهن ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 قیمت آهن و میلگرد که در یک ماه اخیر پا به پای دلار روند افزایش هیجانی در پیش گرفته بود

روز گذشته تا حدودی این نوسانات التهابی کاهش یافت و اغلب مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت

اعلام کردند؛ معاملات بورس کالا نیز تب و تب هفته گذشته را نداشت و غالب معاملات به عرضه‌های اعتباری اختصاص داشت...

آهن پرایس: براساس آمار موجود از بازار آهن داخلی، نوسانات افزایشی قیمت آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌های داخلی تا حدودی فروکش کرد که از نوسانات نرخ دلار نشأت می‌گرفت، اما با

این حال همچنان برخی محصولات افزایش قیمت داشتند.

نرخ دلار پس از افزایش 16 درصدی در کمتر از دو هفته روز چهارشنبه در کانال 58 هزار تومان متوقف شد و تنها نوسانات محدودی در این کانال داشت در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد حدود 58

هزار و 550 تومان مبادله شد.

 با ادامه افزایش قیمت‌ها، میلگرد آجدار در برخی کارخانه‌ها بین 100 تا 300 تومان افزایش داشت اما بسیاری از مبادی فروش قیمت میلگرد آجدار را ثابت اعلام کردند.

قیمت میلگرد امیرکبیر با افزایش 100 تومانی همراه بود که حدود 25.400 تومان اعلام شد؛ اما قیمت میلگرد میانه 500 تومان اصلاح شد و 25 هزار تومان در بازار داخلی عرضه شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در اغلب مبادی فروش ثابت اعلام شد قیمت قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان همچنان با افزایش 20 تا 80 هزار تومانی همراه بودند.

قیمت ورق سیاه در بیشتر کارخانه‌ها با افزایش 100 تا 300 تومانی همراه بود؛ قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق استیل و انواع ورق سرد با افزایش 1000 تومانی عرضه شدند.

افزایش قیمت در بازار پروفیل هم ادامه داشت به طوری که قیمت روز قوطی پروفیل، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و انواع پروفیل‌ها بین 100 تا 500 تومان افزایش داشتند اما قیمت

پروفیل تهران شرق حدود 500 تومان کاهش داشت.

قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز نیز با افزایش 100 تا 500 تومانی همراه بودند. قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی

عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی ناب تبریز افزایش 200 تومانی داشت.

آنطور که از روند قیمت آهن آلات برمی‌آید روز چهارشنبه بازار مقاطع فولادی با کاهش هیجانات دلاری، تا حدودی اصلاح شد و فروش در قیمت‌های پایین‌تر نیز مشاهده شد.

در یک ماه اخیر با رشد 16 درصدی دلار و جهش قیمت آن از کانال 50 هزار تومان به 58 هزار تومان محرکه اصلی قیمت آهن و فولاد در چند هفته اخیر اعلام شد، به طوری که قیمت شمش که در

ابتدای دی ماه حدود 18.500 تومان اعلام می‌شد همزمان با افزایش قیمت دلار، روند افزایشی در پیش گرفت به طوری که قیمت هر کیلو شمش به 21.500 تومان رسید.

با در نظر گرفتن قیمت فعلی شمش بورسی قیمت میلگرد آجدار با احتساب 11 درصد و 9 درصد ارزش افزوده، حدود 26 هزار تومان خواهد بود.

بر همین اساس به نظر می‌رسد با توجه به فاکتورهای موجود قیمت میلگرد در کانال فعلی منطقی به نظر می‌رسد و باید دید قیمت میلگرد آجدار که وابسته به قیمت دلار و شمش است تا چه میزان اصلاح خواهد شد.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالای روز گذشته حاکی است که از 145 هزار تن میلگرد عرضه شده حدود 58 درصد مورد معامله قرار گرفت که معادل 84 هزار تن برآورد شد؛ قیمت میلگرد به طور

میانگین در هر کیلو 22 هزار و 962 تومان برآورد شد که بیانگر افزایش 2.6 درصدی قیمت این محصول نسبت به آخرین عرضه است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:فواره چون بلند شود سرنگون شود

فولاد خراسان حدود 25 هزار تن میلگرد عرضه کرد که قیمت هر کیلو از آن 22 هزار و 664 تومان برآورد شد، گفتنی است بیشتر حجم میلگرد عرضه شده به میلگرد فولاد خراسان اختصاص داشت.

طبق آمار بیشترین معاملات هم متعلق به عرضه‌های اعتباری بود که به نظر می‌رسد هدف از آن اعتباربخشی به سطوح فعلی قیمت‌ها است و به طور کلی هیجانی که در معاملات هفته

گذشته بود، در بورس کالای دیروز مشاهده نشد.



:: برچسب‌ها: قیمت میلگرد امیرکبیر , قیمت پروفیل مبلی , قیمت نبشی ناب تبریز , قیمت روز آهن الات , قیمت ورق گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 در یک هفته اخیر شاهد افزایش 2 تا 3 هزار تومانی قیمت آلات بودیم که علت اصلی آن جهش چشمگیر

قیمت دلار گزارش شد، البته کاهش عرضه‌های آهن اسفنجی و معاملات شمش و عرضه2های اعتباری بورس کالا به این نوسانات دامن زد...

آهن پرایس: روز گذشته قیمت آهن آلات همسو با نوسانات جهشی نرخ دلار، افسار برید و شاهد افزایش هیجانی قیمت روز آهن در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن بودیم؛ اما در عین حال

تقاضا از معمولی‌ترین حد خود نیز پایین‌تر گزارش ‌شد.

روز گذشته دلار باز هم رکورد زد و با وارد شدن به کانال 58 هزار تومان رکورد جدیدی بر جای گذاشت. دیروز بعد از ظهر قیمت دلار در بازار آزاد به 58 هزار و 200 تومان رسید؛ یعنی دلار در حدود

یک ماه بیش از ده درصد افزایش داشت و به عبارتی پول ملی ده درصد دیگر ارزش خود را از دست دا؛د به طور کلی در یک ماه اخیر 15.4 درصد سقوط کرد. قیمت دلار در 9 دی ماه حدود 50 هزار

و 430 تومان بود اما روز گذشته 58 هزار و 300 تومان اعلام شد.

افزایش 3000 تومانی قیمت آهن

گزارش‌ها از اوضاع نوسانات بازار آهن حاکی است که قیمت روز تیرآهن در برخی سایزها ثبات داشت اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها افزایش قیمت 50 تا 100 تومانی داشت.

کف قیمت روز میلگرد 24.500 تومان گزارش شد و غالب شرکت‌ها با افزایش 100 تا 600 تومانی همراه بودند. گفتنی است قیمت میلگرد در دو هفته اخیر بین 2000 تا 2500 تومان در هر کیلو افزایش داشته است.

به عنوان نمونه قیمت میلگرد میانه در هر کیلو 25.300 تومان اعلام شد قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان نیز 25.400 اعلام شد.

قیمت ورق سیاه در برخی کارخانه‌ها با افزایش 100 تا 200 تومانی همراه بود و چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند؛ همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و روق رنگی هم با افزایش 200 تومانی عرضه شدند.

قیمت قوطی پروفیل، قیمت پروفیل در و پنجره، پروفیل سبک و انواع پروفیل‌ها تا 1000 تومان نیز افزایش داشتند. قیمت پروفیل 2 میل در محدوده 40.500 تا 41.000 تومان برآورد شد. قیمت لوله

مانیسمان، قیمت لوله گازی، قیمت لوله داربستی و انواع لوله‌های نیز با افزایش 200 تا 700 تومانی همراه بودند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و قیمت سپری هم با افزایش 300 تا 500 تومانی همراه بود به طوری که بیشترین نوسان افزایشی به قیمت نشبی و ناودانی اختصاص داشت و هر کیلو

نبشی حدود 27.000 تا 28.500 تومان اعلام شد.

با توجه به نوسانات بازارهای مالی و کالایی که این روزها به تأثیر از سونامی قیمت دلار دچار التهابات افزایشی شده‌اند بازار آهن و فولاد داخلی را نیز که طی 8 ماه گذشته در رکود و سکون

عمیقی به سر می‌برد با خود همراه کرده است به طوری که در کمتر از یک هفته شاهد افزایش قیمت 2 تا 3 هزار تومانی در قیمت روز میلگرد و سایر آهن آلات هستیم.

علاوه‌بر این کاهش حجم عرضه‌های آهن اسفنجی و شمش در بورس کالا و همچنین عرضه‌های اعتباری 90 روزه در کنار نوسانات بازار ارز، آشفتگی و نابسامانی در بازار آهن داخلی را تشدید کرده است.

این در حالی است که مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار مانند عوامل اقتصادی تغییر چندانی در این ایام نداشته است و تنش‌های سیاسی و نظامی منطقه که به هجوم سرمایه‌ها به بازار ارز شده و

جهش نرخ ارز را رقم زده است و خبردرمانی مسئولان و تلاش‌های بازارساز نیز تأثیری در کنترل قیمت دلار نداشته است.

در نهایت اصلاح نرخ دلار و عقب‌نشینی به کانال‌های پایین‌تر بدیهی است و نرخ تعادلی قیمت دلار، قیمت آهن و فولاد در بازار داخلی را تعیین خواهد کرد. افزایش قیمت دلار تأثیری در رونق تقاضا

نداشت و احتمال دارد با ثبات قیمت‌ها و ثبات روی قیمت‌های تعادلی تا حدودی تقاضا بهبود بیابد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:ردیابی دلاری بازار آهن

گزارش‌ها از معاملات بورس کالای روز گذشته حاکی از معاملات 98 درصدی شمش بورس کالا است. به این صورت که از 165 هزار و 100 تن شمش حدود 98 درصد آن معامله شد و قیمت هر

کیلو از آن به 20 هزار و 434 تومان رسید که بیانگر افزایش 4.9 درصدی نرخ شمش است.

گفتنی است حجم عرضه شمش در بورس کالای دیروز نسبت به آخرین عرضه افزایش 54 درصد افزایش داشت.



:: برچسب‌ها: قیمت میلگرد میانه , قیمت تیرآهن , قیمت میلگرد , قیمت روز آهن آلات , قیمت قوطی پروفیل , قیمت ناودانی ایرانی ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 محدودیت مصرف گاز، افزایش خرید رقابتی آهن اسفنجی، افزایش قیمت شمش و تشدید تنش‌های

منطقه در کنار نوسانات دلاری به افزایش 2 هزار تومانی کف قیمت آهن الات منجر شده است

به طور سنتی بهمن ماه زمان ورود تقاضا به بازار است اما نبود پول در بازار و نابسامانی اوضاع بازارها، کاهش تقاضا نسبت به سال‌های گذشته را تشدید کرده است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد داخلی از ادامه روند افزایشی قیمت آهن آلات حکایت دارد به طوری که روز گذشته جز در چند حوزه قیمت روز آهن در کلیه مبادی فروش رو به افزایش بود.

قیمت دلار که روز گذشته بین دو کانال 55 و 56 هزار تومان در نوسان بود شب گذشته با تشدید حملات نظامی منطقه و افزایش تنش‌ها، قیمت دلار در شب گذشته تا کانال 57 هزار تومان افزایش یافت و د نهایت روی 57 هزار و 100 تومان ایستاد.

قیمت روز میلگرد در کلیه مبادی فروش با افزایش 100 تا 500 تومانی همراه بود و کف قیمت میلگرد در محدوده 24 تا 24.500 تومان اعلام می‌شوداین درحالی است که کف قیمت میلگرد پیش از

آغاز روند صعودی قیمت‌ها در محدوده 22 تا 22.500 تومان قرار داشت.

قیمت میلگرد نیشابور روز گذشته با 300 تومان افزایش حدود 24.710 تومان اعلام شد؛ قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان حدود 25.300 تومان اعلام شد.

افزایش قیمت تیرآهن نیز در غالب مبادی فروش تداوم داشت و قیمت تیرآهن فایکو، تیرآهن فولاد یزد و قیمت تیرآهن ظفربناب در برخی سایزها 50 هزار تومان افزایش داشت، چند کارخانه هم

بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت ورق سیاه، قیمت ورق آجدار و انواع ورق گرم افزایش 300 تا 500 تومانی داشتند همچنین قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی و سایر ورق‌های سرد هم با افزایش

200تا 500 تومانی همراه بودند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری هم در غالب مبادی فروش با افزایش قابل توجهی همراه بودند که حدود 200 تا 1000 تومان برآورد شد؛ البته قیمت نبشی در چند کارخانه ثابت بود.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل گالوانیزه و انواع پروفیل‌ها در غالب مبادی فروش ثبات داشتند بر همین اساس قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان و انواع لوله‌ها نیز

روند ثابتی داشتند.

افزایش 10 درصدی دلار بازار آزاد در یک ماه اخیر که معادل 6-7 هزار تومان برآورد محرک روانی بسیار قوی برای التهابات افزایشی بازارهای مالی و کالایی داخلی به شمار می‌رود.

به عنوان نمونه قیمت میلگرد که در یک ماه گذشته تا 23 هزار تومان اعلام می‌شد درحال حاضر کف قیمت این محصول حدود 24.500 تومان اعلام می‌شود، علاوه بر این قطعی گاز و کمبود انرژی

که چند هفته‌ای است شروع شده و به افزایش 10- 20 درصدی رقابت‌های افزایشی خرید آهن اسفنجی را رقم زده است مزید بر علت شده و افزایش بیشتر قیمت‌ها را در پی دارد.

اگرچه این روند در بازار دی ماه هم وجود داشت اما در هفته‌های اخیر التهابات دلاری در کنار معاملات آهن اسفنجی، این روند را تشدید و تسریع کرد؛ به طوری که قیمت شمش بورسی

که18.500 تومان اعلام می‌شد افزایش 2 هزار تومانی را پشت سر گذاشته و در کانال 20 هزار تومان اعلام می‌شود.

با این اوصاف درباره اوضاع بازار تا پیان سال می‌توان گفت هیچ تضمینی برای بازگشت قیمتها به کانال‌های قبلی وجود ندارد اما قاعدتا پس از هر نوسان شارپی و جهش ناگهانی قیمت‌ها، این

روند اصلاح خواهد شد و قیمتها به کانال‌های کمتر از سقف فعلی خواهد رسید.

غیر از بازار دلار در رابطه با سایر مؤلفه‌های اثرگذار بر قیمت آهن آلات می‌توان گفت قیمت صادراتی شمش ایران مدتی است ثبات دارد و قیمت آهن حدود 490 دلار فوب اعلام می‌شود، دلار

مبادلاتی نیز حدود 42 هزار تومان اعلام می‌شود و تغییری نداشته است.

زمانی که قیمتها در کف قرار داشت و حتی دچار حباب منفی بود، قیمت میلگرد آجدار در کانال 21 هزار تومان نیز خریداری نداشت در حال حاضر هم اوضاع به همین منوال است و علت ضعف

تقاضا نبود پول در بازار و کاهش قدرت خرید مردم است.

به عقیده کارشناسان تحولات و تنش‌های سیاسی و نظامی منطقه از عمده‌ترین دلایل بروز نوسان در بازارهای مالی و کالایی کشور است، اما این التهابات ناگهانی معمولا کوتاه مدت و گذارا

است و قیمت‌ها به کانال‌های پایین‌تر بازگشته و ثبات و آرامش در بازارها حکمفرما خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:بازار آهن در بهمن ماه پرحاشیه

با این اوصاف برای تعیین نرخ و روند کلی بازار، باید دید نتایج معاملات شمش در بورس کالا به چه صورت خواهد بود.

طبق آمار امروز 227 هزار تن شمش فولادی در بورس عرضه می‌شود که از این میزان حدود 165 هزار و 100 تن به شمش بلوم اختصاص دارد و قیمت هر کیلو از آن 19 هزار و 181 تومان اعلام می‌شود.



:: برچسب‌ها: قیمت میلگرد14 ذوب آهن اصفهان , قیمت میلگرد آجدار , قیمت ورق روغنی , تیرآهن ظفربناب , پروفیل سبک ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 التهابات دلاری و اتفاقات سیاسی منطقه در پایان کاری هفته گذشته به افزایش قابل توجه قیمت آهن آلات

به ویژه قیمت میلگرد منجر شد اما روند افزایشی بازار آهن تأثیری در رونق تقاضای مصرفی نداشته است...

آهن پرایس: روز چهارشنبه قیمت آهن آلات همچنان با افزایش چشمگیر و قابل توجهی همراه بودند و برخی مبادی فروش چندین بار اعلام قیمت کردند اما با این حال تقاضا همچنان در کمترین سطح خود قرار دارد و خرید و فروش محدودی هم که وجود دارد مربوط به تقاضای سرمایه‌ای است.

به دنبال تداوم اخبار سیاسی و نظامی منفی، نوسانات افزایشی بازار ارز در پایان هفته نیز ادامه داشت و قیمت دلار از نیمه کانال 55 هزار تومانی فراتر رفت به طوری که در روز جمعه هر دلار 55 هزار و 650 تومان اعلام شد.

علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی علت افزایش قیمت دلار را اتفاقات منطقه و مسائل سیاسی تلقی کرد و معتقد است طبق تجارب پیشین قیمت دلار پس از مدت کوتاهی به روال قبل بازمی‌گردد.

روز چهارشنبه با افزایش‌های عجیبی در بازار میلگرد مواجه بودیم به طوری که قیمت میلگرد آجدار در برخی شرکت‌ها تا 700 تومان هم افزایش داشت و چند کارخانه هم قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند؛ به عنوان نمونه قیمت میلگرد 14 ذوب آهن 25 هزار تومان اعلام شد و قیمت میلگرد نیشابور هم با 600 تومان افزایش حدود 24 هزار و 110 تومان اعلام شد.

قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و قیمت تیرآهن فایکو در برخی سایزها حدود 90 تا 100 هزار تومان افزایش داشت و سایر کارخانه‌ها هم قیمت تیرآهن روز را ثبات نگه داشتند.

قیمت روز ورق آهن نیز تقریبا در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد همچنین انواع ورق سرد نیز روند نسبتا ثابتی داشتند به طوری که قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق استیل هم ثابت اعلام شدند.

قیمت پروفیل جهان افزایش 300 تومانی داشت اما قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها ثبات داشتند؛ همچنین قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربستی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم ثابت اعلام شدند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری هم به تبعیت از فضای کلی بازار با افزایش 100 تا 400 تومانی عرضه شدند.

پس از 5 ماه ثبات و آرامشی که در بازار آهن داخلی حاکم بود به تأثیر از التهابات دلاری و ترس از جاماندگی تورم به بروز نوسانات افزایشی منجر شد؛ به عبارتی افزایش قیمت دور از انتظار و چشمگیری روز چهارشنبه در غالب مبادی فروش مشاهده شد اما از آنجایی که اوضاع مسکن همچنان به روال گذشته است و رونقی در آن ایجاد نشده، تغییر چندانی در افزایش تقاضای مصرفی ایجاد نکرده است و تقاضای محدودی هم که مشاهده می‌شود متعلق به تقاضای سرمایه‌ای است.

در رابطه با معاملات بورس کالا می‌توان گفت روز چهارشنبه نیمی از محصولات عرضه شده در بورس معامله نشد، در همین راستا از حدود 201 هزار تن میلگرد عرضه شده تنها 57 درصد آن معامله شد میانگین قیمت میلگرد بورسی در هر کیلو 21 هزار و 731 تومان برآورد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:سقف قیمت دلار شکست!

امروز نیز یک میلیون 648 هزار تن انواع محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که حدود 70 هزار تن آن به آهن اسفنجی اختصاص دارد که با محدودیت خرید همراه است به طوری که مشتریانی که مجوز آهن اسفنجی دارند به ثبت سفارش 30 درصد از سهمیه ماهانه مجاز هستند.

همچنین 58 هزار و 440 تن شمش بلوم عرضه می‌شود که قیمت هر کیلو از آن حدود 23 هزار تومان برآورد شده است.



:: برچسب‌ها: قیمت آهن آلات , قیمت میلگرد آجدار , قیمت میلگرد نیشابور , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت پروفیل جهان , قیمت تیرآهن ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 التهابات افزایشی قیمت آهن آلات در هفته‌های اخیر که ناشی از افزایش قیمت دلار اس

حباب هزار تومانی قیمت میلگرد صادراتی و بازار آزاد را در پی داشت؛ اما نبود نقدینگی و

ضعف تقاضا پارامتر غالب در بازار آهن داخلی است که تداوم روند افزایشی قیمت آهن آلات را خنثی می‌کند...

آهن پرایس: قیمت آهن آلات روز گذشته نیز در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی با نوسانات افزایشی همراه بود اما در برخی حوزه‌ها هم تغییری در قیمت روز آهن مشاهده نشد.

در چند هفته گذشته پس از چند ماه ثبات قیمت دلار روی کانال 50 هزار تومان، با یک افزایش مجددا مواجه بودیم به طوری که قمت دلار هنوز به کانال قبلی بازنگشته است. دیروز نیز در اولین روز بهمن ماه و دومین روز هفته از کانال 54 هزار تومانی هم عبور کرد اما در پایان روز با کمی اصلاح به کانال 53 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد 53 هزار و 600 تومان معامله شد.

وضعیت قیمت آهن در ابتدای بهمن ماه

به دنبال ادامه روند افزایشی قیمت اهن الات در نخستین روز از ماه بهمن قیمت میلگرد آجدار نیز در غالب شرکت‌ها با افزایش 100 تا 300 تومانی همراه بود اما تعدادی از کارخانه‌ها قیمت‌ها را ثبات اعلام کردند.

 کف قیمت میلگرد آجدار دیروز در محدوده 23.000 تا 23.500 تومان برآورد شد. به عنوان نمونه قیمت میلگرد نیشابور حدود 23.410 تومان اعلام شد و قیمت میلگرد 16 ذوب آهن اصفهان حدود 24.700 تومان ثبت شد.

گفتنی است با در نظر گرفتن قیمت میلگرد ذوب آهن صادراتی که حدود 23.280 تومان اعلام می‌شود در مقایسه با قیمت این محصول در بازار داخلی با در نظر گرفتن مؤلفه‌های مورد تأیید بازارساز در هر کیلو حدود 1000 تومان حباب دارد که به نظر می‌رسد این اختلاف قیمت به افزایش اختلاف قیمت دلار بازار آزاد و دلار مبادلاتی مرتبط است.

همچنین قیمت ورق سیاه نیز در کارخانه فولاد مبارکه و کاویان در برخی ضخامت‌ها افزایش 100 تا 300 تومانی داشت اما قیمت ورق آهن گیلان ثابت اعلام شد. قیمت روز ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی و ورق روغنی نیز در کلیه مبادی فروش افزایش 100 تا 500 تومانی داشتند.

قیمت تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد؛ قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی نیز به تبعیت از روند کلی بازار بین 100 تا 500 تومان افزایش داشتند چند کارخانه هم قیمت‌ها را ثبات اعلام کردند.

قیمت روز پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و انواع پروفیل‌ها عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل نیکان 300 تا 500 تومان افزایش داشت. قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی و انواع لوله‌ها در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

طبق آمار امروز حدود 239 هزار و 400 تن مقطع فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان 147 هزار و 400 تن شمش بلوم عرضه می‌شود که قیمت آن 18 هزار و 771 تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین حدود 2 هزار تن ورق سرد B، 40 هزار تن تختال SM، 50 هزار تن نیز تختال CT عرضه می‌شود.

با بررسی آمار معاملات محصولات عرضه شده در بورس کالا می‌توان گفت در سال جاری فولاد بورسی از نوسانات نرخ دلار تأثیرپذیری کمتری داشت که علت آن را می‌توان به اقدامات سامانه جامع تجارت و الزام به عرضه‌های منظم بورسی نسبت داد.

در هفته‌های اخیر که بازار آهن و فولاد تحت تأثیر دلار 54 هزار تومانی دچار التهابات افزایشی شده است روز گذشته با انتشار خبر حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره 7 FATF، روند افزایشی قیمت دلار و آهن آلات نسبتا متوقف شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:فاز بازار آهن چیست؟

اگرچه به عقیده برخی تداوم افزایش قیمت آهن به ادامه‌دار بودن نوسانات قیمت دلار وابسته است اما با درنظر گرفتن نرخ صادراتی و نرخ دلار مبادلاتی اثر چندانی در بازار آزاد ندارد.

با همه این اوصاف ضعف تقاضا در بلندمدت به همه محرک‌های خبری و دلاری غالب است و به‌عبارتی نبود نقدینگی و تقاضای مؤثر هر گونه پارامتری را خنثی می‌کند.



:: برچسب‌ها: قیمت آهن آلات , قیمت میلگرد 16 ذوب آهن اصفهان , قیمت میلگرد آجدار , قیمت ورق سیاه , قیمت روز پروفیل آهنی ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

نخستین ماه زمستان درحالی پایان یافت که قیمت آهن آلات روند افزایشی در پیش گرفتند

افزایش قیمت دلار، معاملات آهن اسفنجی و رویدادهای نظامی در چند هفته اخیر محرکه‌های

اصلی بروز هیجانات افزایشی نرخ آهن و میلگرد بود...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد داخلی از نیمه دوم دی ماه با نوسانات افزایشی جسته و گریخته همراه بود که این نوسانات عمدتا با نوسانات نرخ دلار همسو شد و تنش‌های سیاسی و نظامی منطقه هم به رشد بیشتر قیمت آهن آلات دامن زد.

روند افزایشی قیمت آهن آلات در نخستین روز هفته و با پایان دی ماه به تأثیر از رشد قیمت دلار شدت بیشتری گرفت.

گفتنی است بازار ارز نیز از کانال مقاومتی 53 هزار تومان عبور کرد و در پایان روز گذشته به کانال 54 هزار تومانی رسید به طوری که هر دلار بازار آزاد 54 هزار و 100 تومان اعلام شد.

قیمت میلگرد آجدار در نخستین روز هفته با نوسانات افزایشی همراه بود و ماه سرد دی با تب و تاب افزایش قیمت آهن همراه بود به طوری که قیمت هر کیلو میلگرد در غالب مبادی فروش بین 100 تا 500 تومان افزایش داشت، اما در برخی شرکت‌ها ثبات قیمت هم مشاهده شد.

قیمت میلگرد آجدار استاندارد روز گذشته عمدتا در محدوده 22.400 تا 24.500 تومان گزارش شد و میانگین قیمت آن نیز حدود 23.245 تومان برآورد شد که در دو هفته اخیر حدود 500 تومان افزایش داشته است.

قیمت روز تیرآهن در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزهای سنگین افزایش 50 تا 150 هزار تومانی داشت.

قیمت ورق سیاه در بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی شیروانی و قیمت ورق استیل در اکثر مبادی فروش با افزایش 400 تومانی همراه بود.

قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل در و پنجره و انواع پروفیل‌ها با افزایش چشمگیر 200 تا 500 تومانی در اغلب شرکت‌ها همراه بود. قیمت قوطی پروفیل 2 میل ورق فولاد مبارکه حدود 40 هزار تومان گزارش شد.

 قیمت لوله سبک، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز نیز افزایش 200 تا 500 تومانی داشتند. قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و ناودانی اروپایی عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی جاوید بناب و نستا در برخی ضخامت‌ها با افزایش 100 تا 200 تومانی همراه بودند.

همانطور که از نوسانات قیمت آهن امروز برمی‌آید نوسانات افزایشی در برخی حوزه‌ها مشاهده شد که از عمده‌ترین محرکه‌های آن می‌توان به افزایش قیمت دلار، هیجانات ناشی از معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا و وضعیت نظامی و سیاسی منطقه اشاره کرد.

در رابطه با معاملات بورس کالا می‌توان گفت حدود 59 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که از این میزان کل محصول معامله شد. گفتنی است قیمت هر کیلو آهن اسفنجی در معاملات دیروز 13 هزار و 888 تومان اعلام شد که نسبت به آخرین عرضه افزایش 13.2 درصدی را ثبت کرد.

افزایش قیمت دلار به رونق معاملات محصولات بورس کالا به ویژه رشد تقاضای مواد اولیه منجر شد؛گویا ترس از تثبیت نرخ دلار در کانال‌های بالاتر مشتریان را برای خرید مواد اولیه عرضه شده در بورس ترغیب کرد.

در همین راستا معاملات آهن اسفنجی روز شنبه را می‌توان مثال زد؛ به طوری که با وجود کاهش حجم عرضه در وضعیت رشد انتظارات تورمی بازار، شاهد افزایش معاملات آهن اسفنجی بودیم. قابل ذکر است کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی بیانگر کاهش سهمیه عرضه ماهانه و کاهش تولید به دلیل کمبود انرژی بود که همسو با نوسانات نرخ دلار به بروز هیجانات افزایشی در بازار و بورس منجر شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:وضعیت قیمت آهن در بهمن ماه

برخلاف معاملات مواد اولیه، محصولات میانی و مقاطع پایین دست زنجیره فولادی در ایام سرد سال با رکود عمیقی مواجه می‌شود اما به دلیل افت ساخت و ساز در این فصل رکود بیشتری در قیمت آهن آلات ساختمانی و مقاطع پایین دست مشاهده می‌شود.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگردآجدار , قیمت پروفیل , قیمت ورق شیروانی , قیمت تیرآهن ذوب آهن , قیمت نبشی جاویدبناب ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 نوسانات اخیر بازار آهن و فولاد و بازار ارز که ناشی از شوک‌های سیاسی و تنش‌های

منطقه‌ای رخ داد

با سیاست‌های‌های کنترلی بازارساز در کوتاه مدت کنترل شده و فروکش کرد. کارشناسان

معتقدند بافروکش کردن این هیجانات مقعطی، قیمت‌ها به سطوح تعادلی قبل برمی‌گردد...

آهن پرایس: پایان هفته گذشته بازار ارز مجددا روند صعودی در پیش گرفت و تا مرز 54 هزار تومان نیز افزایش یافت. قیمت آهن آلات نیز مانند سایر بازراهای مالی در یک هفته اخیر از نوسانات افزایشی نرخ دلار بی‌نصیب نماند و غالب مقاطع فولادی نیز افزایش قیمت داشتند.

گزارش‌ها از بازار تیرآهن ذوب آهن اصفهان در بنگاه‌های تهران حاکی است؛ علیرغم ثبات نسبی در سایزهای پرمصرف ۱۴تا ۱۸، قیمت تیرآهن ذوبی در سایزهای سنگین ۲۰ و بالاتر همچنان صعودی و با افزایش۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان مواجه بود.

قیمت میلگردآجدار استاندارد نیز عمدتا با ثبات همراه بود و شنیده‌های کف بازار عمدتا حول ۲۲.۲۰۰ تا ۲۳.۰۰۰ تومان اعلام شد. به طور کلی قیمت میلگرد آجدار روز پنجشنبه در برخی مبادی فروش افزایش یافت اما عمده شرکت‌ها قیمت‌ها را ثبات اعلام کردند. امروز نیز قیمت میلگرد باز افزایش 100 تا 200 تومانی همراه است و کف قیمت میلگرد درحال حاضر بین 23.000 تا 23.700 تومان اعلام می‌شود.

البته باید گفت رکود حاکم بر بازار مسکن و نبود نقدینگی، الزام به عرضه منظم محصولات فولادی در بورس کالا، وجود سامانه جامع تجارت و انبارها، سامانه مؤدیان و برخی سیاست‌های کنترلی و نظارتی امکان سفته بازی در بازار فولادی را محدود کرده و مانع از نوسانات افزایشی چشمگیر است.

بازار آهن روز پنجشنبه نیز تقریبا نیمه تعطیل بود و در برخی حوزه‌ها افزایش جسته و گریخته مشاهده شد؛ اما اغلب مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند یا کلا اعلام قیمت نکردند و به عبارتی به هیجانات التهابی ناشی از رشد نرخ دلار، دامن نزدند.

اما گزارش‌ها از وضعیت قیمت آهن امروز در نخستین روز هفته حاکی است تقاضا همچنان ضعیف است و نوسانات نرخ دلار تأثیر چندانی روی میزان تقاضا ندارد. گفتنی است قیمت دلار نیز تا حدودی عقب‌نشینی کرده و حدود 500 تومان کاهش دارد.

عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا نیز مانند شنبه‌های گذشته با هیجان نسبی همراه است و شاخص نرخ شمش صادراتی نیز همچنان ثابت است.

طبق آمار قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها در بازار امروز نوسانات نامنظم و افزایشی دارد به طوری که قیمت پروفیل 2 میل ورق فولاد مبارکه در برخی مبادی فروش حدود 40 هزار تومان اعلام شد که در مقایسه با روز پنجشنبه افزایش 500 تومانی دارد.

به نظر می‌رسد با فروکش کردن تنش‌های نظامی در منطقه نوسانات قیمت دلار تا حدودی فروش کند و بازار آهن روند نسبتا آرامی در پیش بگیرد اما از طرفی دیگر کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی ممکن است به طور جزئی با نوسان مثبت همراه باشد اما طبق تجربه می‌توان گفت عمر نوسانات ناشی از معاملات بورس کالا معمولا کوتاه مدت بوده و با عرضه شمش بلوم در بورس فروکش می‌کند.

با توجه به پارامترهای موجود در کشور درباره پیش بینی روند بازار آهن و فولاد در روزهای باقی مانده از سال می‌توان گفت که طبق تجربه سال‌های گذشته ماه بهمن معمولا ماه خوب و پرفروشی برای آهن‌فروشان است و آمار معاملات در این ایام افزایش می‌یابد اما دررابطه با اوضاع بازار آهن در بهمن ماه سال 1402 باید گفت مسائل سیاسی و اقتصادی جاری کشور و سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی اوضاع را تحت تأثیر قرار داده و نمی‌توان گفت بهمن امسال هم مانند سال‌های گذشته اوضاع بازار آهن بهبود خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:میلگرد را چند بخریم؟

از طرفی دیگر در انتخابات اسفند ماه را در پیش داریم که اگر رویدادی سیاسی خاصی اتفاق نیفتد، احتمال دارد قیمت دلار و قیمت آهن آلات کنترل شود؛ به عبارتی دیگر با در نظر گرفتن کلیه پارامترها به نظر می‌رسد رونقی که بهمن ماه هر سال در معاملات بازار آهن گزارش می‌شود، در بهمن ماه سال جاری مشاهده نشود.



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 با توجه به مقایسه قیمت میلگرد بازار و بورس کالا و محاسبه نرخ شمش بورسی

می‌توان گفت قیمت میلگرد بورسی امروز دارای حباب است؛ زیرا قیمت شمش اعتباری

روز دوشنبه اساس تعیین قیمت میلگرد در نظر گرفته شده است...

آهن پرایس: افزایش قیمت آهن آلات که از ابتدای هفته آغاز شد روز سه‌شنبه در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی آرام گرفت و قیمت آهن در اکثر بخش‌ها ثابت اعلام شد، در این میان اصلاح جزئی قیمت هم در برخی حوزه‌ها مشاهده شد.

قیمت دلار نیز که تا نیمه‌های کانال 52 هزار تومانی عقب نشینی کرده بود روز گذشته مجددا به کانال قیمتی 53 هزار تومان بازگشت و در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد حدود 53 هزار و 200 تومان اعلام شد.

قیمت روز میلگرد که در بروز نوسان‌ها معمولا پیشقدم است روز گذشته در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد و چند کارخانه هم به اصلاح قیمت 100 تا 200 تومانی پرداختند. کف قیمت میلگرد روز گذشته در محدوده 22.400 تا 22.600 تومان ثبت شد و بالاترین قیمت میلگرد استاندارد هم که به میلگرد راد همدان تعلق داشت حدود 24.695 تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در عمده مبادی فروش ثبات داشت اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در سایزهای سنگین همچنان حدود 10 تا 100 هزار تومان افزایش داشت. قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و ناودانی اروپایی هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت روز ورق سیاه، قیمت ورق اسیدشویی و انواع ورق گرم در کارخانه‌های گیلان و اکسین بین 100 تا 500 تومان افزایش داشت اما قیمت ورق آهن مبارکه 200 تومان اصلاح شد؛ همچنین قیمت ورق رنگی شیروانی، قیمت ورق گالوانیزه و انواع ورق سرد با کاهش 300 تومانی همراه بودند.

در بازار پروفیل ثبات نسبی حاکم بود به طوری که قیمت قوطی پروفیل، قیمت پروفیل مبلی و قیمت پروفیل صنعتی در اکثر مبادی فروش ثبات داشت اما قیمت پروفیل اصفهان و پروفیل صدرا با کاهش 500 تا هزار تومانی همراه بودند؛ همچنین قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی و انواع لوله‌ها نیز در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

اگرچه در ماه‌های اخیر تقاضای آهن و فولاد بسیار ضعیف بود اما با توجه به نوساناتی که در چند روز اخیر مشاهده شد متقاضیانی که قصد خرید آهن و میلگرد داشتند دچار تردید شدند و این پرسش ایجاد شد که آیا الان زمان مناسبی برای خرید میلگرد به شمار می‌رود یا خیر، نوسانات افزایشی ادامه دار خواهد بود یا افزایش قیمت‌ها روانی و موقتی است.

در پاسخ به این پروسش‌ها باید گفت ابتدا باید تمامی مؤلفه‌های بنیادینی که در قیمت آهن و میلگرد اثرگذار هستند را مدنظر قرار داد؛ عواملی مانند قیمت دلار، قیمت صادراتی شمش فوب، عوارض 2 درصدی شمش صادراتی اصلی‌ترین پارامترهای تعیین کننده قیمت میلگرد و آهن هستند؛ در این میان معاملات شمش در بورس کالا قابل استنادترین قیمت برای تعیین قیمت میلگرد و مقاطع پایین دست در کشور به شمار می‌رود.

بر همین اساس می‌توان گفت با محاسبه قیمت شمش بورسی کف قیمت میلگرد در بازار در هر کیلو 22.400 تومان هم موجود است.

در برخی مواقع که شاهد تفاوت قیمت میلگرد در کارخانه‌های مختلف هستیم علت آن را می‌توان به مواردی مانند سبک بودن وزن میلگرد، بار آماده تحویل، محدودیت سایز یا تکمیل بودن سبد فروشنده نسبت داد اما ملاک برای ارزان یا گران بودن قیمت میلگرد، ارزندگی فولاد در بازارهای صاداتی است.

با محاسبه قیمت شمش فولادی بورس کالا، قیمت میلگرد 22.400 هزار تومان خواهد بود که با در نظر گرفتن قیمت میلگرد در بازار، دامنه قیمت میلگرد داخلی با توجه به مولفه‌ها و محدودیت‌ها بین 22 تا 23 هزار تومان خواهد بود و خرید این محصول در این محدوده قیمتی به‌صرفه و بدون حباب خواهد بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:احیای نبض بازار آهن

بررسی و مقایسه قیمت میلگرد در بازار و بورس کالا و محاسبه نرخ شمش بورسی، بیانگر حباب قیمت میلگرد بورسی است و قیمت میلگرد بورسی امروز براساس قیمت شمش اعتباری روز دوشنبه تعیین شده و چندان واقعی نیست. کف قیمت میلگرد در بورس کالا 23 هزار تومان است که به تأثیر از معاملات شمش در بورس دوشنبه حباب دارد.

گفتنی است از آنجایی که معاملات نقدی باید اساس تعیین روند نوسانات قیمت آهن آلات مدنظر قرار بگیرد، میلگردهای عرضه شده در بورس امروز که بالاتر از قیمت بازار هستند احتمالا تقاضای چندانی نداشته باشند و بیشترین تقاضا به محصولات اعتباری یا برخی برندها اختصاص بیابد.



:: برچسب‌ها: قیمت پروفیل مبلی , قیمت روز ورق سیاه , قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان , قیمت میلگرد روز , قیمت آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

روز یکشنبه قیمت آهن آلات در غالب مبادی فروش میل به افزایش داشتند درحالی که سمت تقاضا همچنان ضعیف و کاملا آرام بود. مقایسه قیمت آهن آلات در یک سال اخیر حاکی از افزایش ده هزار تومانی قیمت پروفیل است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی حاکی است که قیمت روز آهن آلات در بیشتر مبادی فروش افزایش داشتند اما در برخی حوزه‌ها ثبات قیمت هم مشاهده شد.

بازار ارز در ابتدای روز گذشته روند افزایشی قابل توجهی را تجربه کرد و قیمت دلار به 53 هزار و 550 تومان نیز رسید اما با کمی عقب‌نشینی قیمت دلار مجددا به کانال 52 هزار تومانی بازگشت و در پایان روز هم حدود 52 هزار و 700 تومان تومان اعلام شد.

به دنبال نوسانات افزایش بازار آهن و فولاد که در چند روز اخیر به طور جسته و گریخته مشاهده می‌شود، قیمت میلگرد آجدار در بیشتر کارخانه‌ها بین 100 تا 300 تومان افزایش داشت اگرچه تعدادی از مبادی فروش هم قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند. قیمت میلگرد امیرکبیر 23.300 تومان اعلام شد که افزایش 100 تومانی داشت، قیمت میلگرد 16 ذوب آهن اصفهان هم 24.400 تومان اعلام شد که بیانگر افزایش 200 تومانی این محصول است.
براساس نمودار قیمت میلگرد، نرخ میلگرد 14 نیشابور که درحال حاضر 23.210 تومان اعلام می‌شود در مقایسه با ایام مشابه سال گذشته حدود 3 هزار تومان بالاتر است، به این صورت که قیمت این محصول در دی ماه سال گذشته حدود 20.060 تومان اعلام می‌شد. همچنین قیمت میلگرد 14 ذوب آهن در ایام مشابه سال گذشته 20.700 تومان اعلام شد اما درحال حاضر 24.400 تومان اعلام می‌شود.

قیمت تیرآهن نیز در بیشتر مبادی فروش بین 20 تا 100 هزار تومان افزایش داشت ما ثبات قیمت تیرآهن کرمانشاه و تیرآهن اهواز هم قابل مشاهده بود. قیمت تیرآهن 14 ذوب آهن اصفهان در ایام مشابه سال گذشته در هر شاخه 12 متری حدود 3 میلیون 980 هزار تومان اعلام می‌شد اما درحال حاضر 4 میلیون و 210 هزار تومان اعلام می‌شود.

قیمت روز نبشی، قیمت انواع ناودانی و قیمت سپری هم به تبعیت از نوسانات افزایشی قیمت روز آهن بین 200 تا 300 تومان افزایش داشت، اما چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند. گفتنی است قیمت نبشی 6 میل ناب تبریز در ایام مشابه سال گذشته 21.700 تومان اعلام می‌شود اما در حال حاضر 23.900 تومان اعلام می‌شود.

قیمت ورق سیاه قیمت، ورق اسیدشویی و انواع ورق گرم در کارخانه فولاد مبارکه و اکسین بین 200 تا 800 تومان افزایش داشتند اما قیمت ورق آهن گیلان و کاویان همچنان ثابت بودند. قیمت ورق سیاه مبارکه در یک سال اخیر حدود ده هزار تومان افزایش داشته است به این صورت که در ایام مشابه سال گذشته حدود 29.600 تومان اعلام می‌شود اما درحال حاضر این محصول حدود 39.900 تومان اعلام می‌شود. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی رنگی، قیمت ورق روغنی و انواع ورق سرد در بیشتر کارخانه‌ها حدود 200 تومان افزایش داشتند.

قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و انواع پروفیل در تعدادی از کارخانه افزایش 200 تا 500 تومانی داشتند اما شمار زیادی از مبادی فروش قیمت پروفیل‌ها را ثابت اعلام کردند.

با بررسی نمودار قیمت آهن آلات در یک سال اخیر می‌توان گفت با توجه به رکود عمیقی در بازار آهن و فولاد داخلی به ویژه از نیمه دوم سال شاهد آن بودیم و تقاضا نیز در ضعیف‌ترین حالت خود قرار داشت، اما قیمت آهن امروز در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده‌ است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیزمطالعه کنید: قیمت آهن دوباره اوج می‌گیرد؟

گزراش‌ها حاکی است امروز حدود 257 هزار و 123 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان 201 هزار و 132هزار تن به عرضه شمش اختصاص دارد. قیمت شمش در هر کیلو حدود 18 هزار و 487 هزار تومان در نظر گرفته شده است؛ همچنین 2 هزار تن ورق سرد، 3 هزار تن ورق گالوانیزه، 51 هزار تن نیز تختال عرضه می‌شود.



:: برچسب‌ها: قیمت ورق سیاه مبارکه , قیمت روز نبشی , قیمت تیرآهن 14 ذوب آهن اصفهان , قیمت میلگرد 16 ذوب آهن اصفهان , قیمت میلگرد آجدار ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 نخستین روز هفته با افزایش قیمت دلار همراه بود به طوری که در یک هفته گذشته

نزدیک 3 هزار تومان رشد داشته است، قیمت آهن آلات هم کم و بیش افزایشی بود

اما کف قیمت میلگردهمچنان در کانال 22 هزار تومانی قرار دارد...

آهن پرایس: قیمت آهن آلات در برخی حوزه‌ها روند افزایشی در پیش گرفت اما شمار زیادی از مبادی فروش قیمت روز آهن را بدون تغییر عرضه کردند.

روند صعودی بازار ارز روز گذشته نیز ادامه داشت و قیمت دلار نزدیک هزار تومان افزایش یافت. قیمت دلار در یک هفته اخیر با روند صعودی از کانال 50 هزار تومان تا کانال 53 هزار تومان افزایش یافت و در پایان روز گذشته 53 هزار و 50 تومان اعلام شد.

قیمت میلگرد در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود اما در برخی از مبادی فروش هم بین 100 تا 300 تومان افزایش داشت اما با این حال کف قیمت میلگرد در کانال 22 هزار توامنی است به طوری که قیمت پیشنهادی میلگرد آجدار در محدوده 22 تا 22.700 تومان اعلام می‌شود.

قیمت میلگرد نیشابور با افزایش 100 تومانی22.960 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد امیرکبیر نیز با 200 تومان افزایش حدود 23.200 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد میانه هم 200 تومان افزایش داشت و هر کیلو از این محصول 22.900 تومان به فروش رسید.

قیمت روز تیرآهن در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و قیمت تیرآهن فایکو در برخی سایزها افزایش 10 تا 100 هزار تومانی داشتند.

قیمت روز ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان در برخی ضخامت‌ها با افزایش 100 تا 900 تومانی همراه بودند و قیمت ورق آهن اکسین و گیلان ثابت اعلام شدند. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی، قیمت ورق استیل و انواع ورق سرد نیز با افزایش 300 تومانی همراه بودند.

قیمت روز پروفیل آهنی، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل در و پنجره و انواع پروفیل‌ها عمدتا ثبات داشتند و تنها قیمت پروفیل نیکان افزایش 100 تومانی داشتند. قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربست، قیمت لوله مبلی و انواع لوله‌ها در کلیه مبادی فروش ثبات داشتند.

قیمت نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری در بیشتر شرکت‌ها با افزایش 100 تا 300 تومانی همراه بودند، قیمت نبشی جاوید بناب ثابت اعلام شد.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا حاکی است معاملات آهن اسفنجی نیز چندان چشمگیر نبود و به‌رغم هفته‌های گذشته که تقاضای هیجانی داشت، روز گذشته استقبال چندانی از این محصول مشاهده نشد.

به این صورت که 99 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده به طور کامل معامله شد و قیمت هر کیلو از آن 12 هزار و 271 تومان برآورد شد. قیمت آهن اسفنجی در عرضه روز گذشته با کاهش قیمت 10.6 درصدی همراه بود.

برای تیرآهن نیز رقابت چندانی ثبت نشد و بیشترین استقبال به تیرآهن سایز 30 اختصاص داشت؛ میلگرد ذوب آهن هم تقریبا روی قیمت پایه معامله شد، اما به طور کلی تقاضا در بازار آزاد و بورس کالا، فارغ از نوسانات نرخ دلار و جریانات سیاسی منطقه همچنان ضعیف گزارش می‌شود.

به دلیل سیاست‌های دلارزدایی قیمت دلار برای بازارساز چندان اهمیتی ندارد و ملاک بازارساز دلار نیما و نرخ مبادله است؛ به عبارتی دیگر با توجه به سیاست‌های انقباضی و رکود بازار مسکن و توقف ساخت و ساز بازار آهن و فولاد داخلی نسبت به سایر بازارهای مالی و کالایی کنترل شده است.

با این حال باید سایر پارامترها را نیز مدنظر قرار داد؛ قیمت شمش صادراتی در هر کیلو 18700 تومان اعلام می‌شود که با توجه به آن کف قیمت میلگرد نیز در بازار داخلی 22.600 تومان برآورد می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:تدبیر دگر باشد و تقدیر دگر

به نظر می‌رسد محدوده قیمت میلگرد که در بازار 22 تا 22.700 هزار تومان اعلام می‌شود، قیمت منطقی و بدون حباب مثبت است و البته با در نظر گرفتن تورم موجود به نظر می‌رسد نرخ بدی برای خرید نیست و اگر کسی قصد خرید آهن و میلگرد را دارد می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط و اوضاع بازار محصول مورد نیاز خود را تهیه کند.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگرد نیشابور , قیمت پروفیل سبک , قیمت ورق شیروانی , قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 فارغ از نوسانات افزایشی بازار راز بازار آهن و فولاد داخلی نسبتا آرام و ثابت گزارش می‌شود.

لزوم عرضه منظم محصولات فولادی

در بورس کالا، سامانه جامع تجارت، افت معاملات مسکن و رکود شدید ساخت و ساز

ثبات نسبی قیمت در بازارهای صادراتی فولاد

از بروز نوسان چشمگیر در بازار آهن و فولاد داخلی جلوگیری کرده است...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد پنجشنبه گذشته در ثبات نسبی و آرامش کامل قرار داشت و قیمت آهن آلات فارغ از نوسانات بازار ارز و اخبار سیاسی منفی و وقایع منطقه، در غالب بخش‌های بازار ثبات داشتند.

قیمت دلار هم در مرز کانال 52 هزار تومانی در نوسان بود و در پایان روز هم در هر دلار بازار آزاد 52 هزار و 200 تومان برآورد شد.

آنطور که از قیمت آهن آلات و اوضاع معاملات برمی‌آید مسیر بازار آهن از بازار ارز جدا است و نوسانات قیمت دلار اثر چندانی بر بازار آهن ندارد.

لزوم عرضه منظم محصولات فولادی در بورس کالا، سامانه جامع تجارت، فریز پول در بازار به دنبال تشدید سامانه‌های نظارتی مالیاتی، افت معاملات مسکن و رکود شدید ساخت و ساز، ثبات نسبی قیمت در بازارهای صادراتی فولاد از جمله مؤلفه‌هایی است که مانع از بروز نوسان چشمگیر در بازار آهن و فولاد داخلی شده است.

مضاف بر این می‌توان به معاملات ضعیف محصولات فولادی بورس کالا اشاره کرد که بیشتر در عرضه‌های نقدی مقاطع پایین دست مشاهده می‌شود.

اما نکته‌ قابل توجهی که باید مدنظر داشت این است که در بلندمدت هیچ بازاری از تورم موجود در کشور در امان نخواهد بود؛ اما ممکن است کیفیت تأثیر این تورم متفاوت باشد؛ از همین رو توجه به پارامترهای اثرگذار بر بازار آهن اهمیت می‌یابد.

قیمت میلگرد آجدار جز در چند کارخانه در سایر مبادی فروش ثابت اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور با افزایش 100 تومانی همراه بود و قیمت میلگرد میانه هم 150 تومان افزایش ادشت.

قیمت ورق آهن در غالب شرکت‌ها ثبات داشت و قیمت ورق سیاه مبارکه و اکسین در برخی ضخامت‌ها افزایشی بودند؛ اما قیمت ورق گالوانیزه و ورق روغنی در اکثر شرکت‌ها 300 تومان کاهش داشتند.

قیمت پروفیل ساختمانی، پروفیل صنعتی و انواع پروفیل و لوله‌های درزدار و بدون درز نیز در کلیه مبادی فروش روند ثابتی داشتند؛ همچنین قیمت انواع ناودانی و قیمت نبشی نیز ثابت اعلام شدند.

گزارش‌ها از معاملات مقاطع فولادی پایین دست در بورس کالا حاکی است که تنها 102 هزار و 820 تن محصول فولادی به تابلو معاملات راه یافتند و 65 درصد از محصولات حذف شدند.

طبق گزارش‌ها امروز در مجموع حدود 2 میلیون 383 هزار و 508 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان 99 هزار تن به آهن اسفنجی اختصاص دارد که قیمت هر کیلو از آن 11 هزار و 263 تومان در نظر گرفته شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:بازار آهن؛ زمین گیر رکود

حدود 4 هزار و 444 تن میلگرد صنعتی و 23 هزار و 200 تن نیز میلگرد آلیاژی عرضه می‌شود، همچنین حدود 16 هزار و 459 تن به میلگرد کلاف اختصاص دارد.

علاوه‌براین 8 هزار و 865 تن تیرآهن و 1500 تن ورق سرد خودرو و 900 تن ورق سرد لوازم خانگی عرضه می‌شود. قیمت ورق سرد در عرضه امروز 33 هزار و 786 تومان در نظر گرفته شده است.



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگرد میانه , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت پروفیل ساختمانی , قیمت میلگرد آجدار ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس


:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: روز شنبه که بین دو تعطیلی قرار داشت، بازار آهن و فولاد نیز تقریبا در حالت نیمه‌تعطیل بود و غالب قیمت‌ روز آهن آلات اعلامی توسط شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود؛ اگرچه در چند شرکت نوسانات جزئی نیز مشاهده شد.

بازار ارز هم در چند روز گذشته دارای ثبات نسبی بوده و نوسانات خاصی نداشته است، قیمت دلار در روز شنبه با توقف در کانال ۳۱ هزار تومانی، در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن و فولاد

روز شنبه فعالیت خاصی در بازار آهن و فولاد مشاهده نشد و جز چند شرکت که کاهش ۲۰۰ تومانی داشتند، غالب مبادی فروش نرخ روز میلگرد آجدار را با ثبات قیمت اعلام کردند، به طوری که کف بازار میلگرد در بازه ۱۶ هزار و ۷۰۰ الی ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان قرار دارد. نرخ روز تیرآهن نیز در بخش شاخه‌فروشی و هم در بخش کیلوفروشی بدون تغییر اعلام قیمت شد.

قیمت ناودانی ایرانی و نبشی نیز به همین منوال بوده و ثبات داشتند، همچنین قیمت انواع ورق‌های گرم مانند ورق سیاه، ورق استیل و ورق‌های سرد گالوانیزه، روغنی و رنگی هم مانند سایر محصولات فولادی بدون تغییر قیمت بود. نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های گازی، داربستی و ... نیز با ثبات نسبی همراه بودند.

 

در بازه زمانی فعلی که بازار در حالت رکود قرار دارد، به نظر می‌رسد مدتی به همین منوال بماند زیرا محرکی که بتواند بازار آهن را از این رکود خارج کرده و قیمت‌ها را افزایش دهد، وجود ندارد.

گواه این امر نیز معاملات آهن اسفنجی در عرضه روز شنبه بود که استقبال چندانی نداشت؛ اگرچه ممکن است برخی خصوصی‌ها با ایجاد تحرکاتی موجب افزایش قیمت‌ها شوند که در این صورت نیز نوسانات افزایشی تداوم نخواهد داشت، زیرا بازار به شدت با ضعف تقاضا روبه‌رو است.

محمدصادق چیت‌ساز عضو هیأت مدیره اتحادیه صنفی توزیع‌کنندگان آهن و فولاد کشور نرخ محصولات عرضه شده در بورس کالا را در مقایسه با بازار آزاد بسیار بالا دانست و اظهار کرد: افت نرخ محصولات فولادی در بازار جهانی به کاهش نرخ مواد اولیه همچون آهن اسنفجی و ... منجر شده است که این امر کاهش نرخ میلگرد و شمش را در پی خواهد داشت؛ اما طبق گزارش‌ها روز شنبه قیمت میلگرد در بازار آزاد ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود درحالی که نرخ میلگرد آتیه خاورمیانه ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده بود.

 

چیت‌ساز در ادامه افزود: ضعف تقاضا در بازار داخلی به ریزش نرخ محصولات فولادی منجر شده است به طوری که حدود ۲ هفته پیش نرخ میلگرد ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان بود اما در چند روز گذشته کف آن به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسیده است، به نظر می‌رسد اگر اوضاع به همین منوال باقی بماند به ریزش مجدد قیمت میلگرد منجر خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: با تعطیلات عید قربان بازار عملا فعالیت چشمگیری نداشت و با در پیش بودن عید غدیر نیز مجددا بازار به حالت تعطیل درمی‌آید همچنین به نظر می‌رسد در کنار کاهش نرخ برخی محصولات فولادی، چند روز آینده بازار همچنان راکد باشد.

سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران در زمینه عدم تطابق عرضه، تقاضا و نرخ محصولات عرضه در شده در بورس کالا، اظهار کرد: تعیین قیمت شمش براساس نرخ پایه انجام می‌شود و به‌دنبال رقابت بر سر این محصول، نرخ آن فزایش می‌یابد. ولی هنگام تعیین نرخ پایه محصولات بالادستی، درصدهای اعمال شده روی نرخ پایه است که نرخ نهایی نیست.

وی در ادامه افزود: کاهش قیمت محصولات فولادی بالادست که با مازاد تولید نیز روبه‌رو است، بدون تقاضا باقی مانده و ممکنن است با کاهش قیمت مقطعی مواجه شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: روزهای بحرانی بازار آهن و فولاد

عسگرزاده افزود: نرخ مواد اولیه‌ مانند گندله و کنسانتره که در بورس کالا عرضه می‌شود اختلاف قیمت بالایی با نرخ پایه آن دارد به همین جهت تولیدکنندگان نیز تمایل چندانی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا نشان نمی‌دهند.

وی همچنین اظهار کرد: وزارت صمت و ایمیدرو تولیدکنندگان را به عرضه محصولات خود در بورس کالا ملزم می‌کنند که این راهکار چندان عملی نیست و نمی‌توان با سیاست‌های دستوری اوضاع بازار را مدیریت کرد.

 

منبع :

topthing.ir



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 258 صفحه بعد