قوطی پروفیل و کاربردهای آن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

پروفیل به قطعاتی گفته می شود که مقطع ثابت با اشکال مختلفی دارند و با توجه به جنس و استحکام متنوعی که دارند در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند. در حالت کلی پروفیل ها به دو دسته توپر و تو خالی تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح مختصری از آنها می پردازیم.

۱) تیرآهن: پروفیلی می باشد با سطح مقطع  H که کاربرد اصلی آنها در ساختمان های اسکلت فلزی می باشد.
۲) میلگرد: پروفیل با سطح مقطع دایره توپر که معمولا دارای آج می باشند. کاربرد اصلی میلگرد در ساختمانهای اسکلت بتنی می باشد که به عنوان آرماتور در بتن مسلح قرار می گیرد.
۳) لوله: پروفیلی است با سطح دایره توخالی که در قطرهای متنوعی موجود می باشد.
۴) قوطی پروفیل: پروفیل با سطح مقطع مستطیل یا مربع توخالی می باشند.
۵) نبشی: پروفیل با سطح مقطع ۲ ضلع عمود بر هم است.
۶) ناودانی: پروفیل با سطح مقطع U شکل می باشد.

کاربرد انواع پروفیل

لازم به ذکر است که در بازار منظور از پروفیل همان قوطی پروفیل می باشد و سایر موارد با نام های خودشان شناخته می شوند. پروفیل ها مصارف بسیاری دارند و در ساختمان سازی، صنعت و راه سازی کاربرد دارند اما بیشتری مورد استفاده آنها در ساخت در و پنجره های آهنی می باشد. پروفیل هایی به شکل مربع و مستطیل در مقاطع کوچک جهت نرده های فلزی، در و پنجره، راه پله ها و ... استفاده می گردد اما مقاطع بزرگتر آن که به ستونی معروف هستند، در ساخت ستون و اسکلت فلزی کاربرد دارند.

از دیگر انواع پروفیل ها که محبوبیت بیشتری در بازار دارد می توان به پروفیل لنگه دری و پروفیل زد اشاره نمود. پروفیل های لنگه دری عمدتا از ضخامت های ۰/۹ تا ۲.۵ میلی متر تولید می شوند که پروفیل ۲ میل آن کاربرد بیشتری در بازار دارد. از پروفیل زد نیز برای اتصال سازه های اسکلت فلزی استفاده می شود که در اکثر موارد برای زیرسازی سقف های شیب دار در کارهای ساختمانی و افزون بر آن در کشتی سازی نیاز می باشد.





:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: