نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: روز شنبه که بین دو تعطیلی قرار داشت، بازار آهن و فولاد نیز تقریبا در حالت نیمه‌تعطیل بود و غالب قیمت‌ روز آهن آلات اعلامی توسط شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود؛ اگرچه در چند شرکت نوسانات جزئی نیز مشاهده شد.

بازار ارز هم در چند روز گذشته دارای ثبات نسبی بوده و نوسانات خاصی نداشته است، قیمت دلار در روز شنبه با توقف در کانال ۳۱ هزار تومانی، در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن و فولاد

روز شنبه فعالیت خاصی در بازار آهن و فولاد مشاهده نشد و جز چند شرکت که کاهش ۲۰۰ تومانی داشتند، غالب مبادی فروش نرخ روز میلگرد آجدار را با ثبات قیمت اعلام کردند، به طوری که کف بازار میلگرد در بازه ۱۶ هزار و ۷۰۰ الی ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان قرار دارد. نرخ روز تیرآهن نیز در بخش شاخه‌فروشی و هم در بخش کیلوفروشی بدون تغییر اعلام قیمت شد.

قیمت ناودانی ایرانی و نبشی نیز به همین منوال بوده و ثبات داشتند، همچنین قیمت انواع ورق‌های گرم مانند ورق سیاه، ورق استیل و ورق‌های سرد گالوانیزه، روغنی و رنگی هم مانند سایر محصولات فولادی بدون تغییر قیمت بود. نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های گازی، داربستی و ... نیز با ثبات نسبی همراه بودند.

 

در بازه زمانی فعلی که بازار در حالت رکود قرار دارد، به نظر می‌رسد مدتی به همین منوال بماند زیرا محرکی که بتواند بازار آهن را از این رکود خارج کرده و قیمت‌ها را افزایش دهد، وجود ندارد.

گواه این امر نیز معاملات آهن اسفنجی در عرضه روز شنبه بود که استقبال چندانی نداشت؛ اگرچه ممکن است برخی خصوصی‌ها با ایجاد تحرکاتی موجب افزایش قیمت‌ها شوند که در این صورت نیز نوسانات افزایشی تداوم نخواهد داشت، زیرا بازار به شدت با ضعف تقاضا روبه‌رو است.

محمدصادق چیت‌ساز عضو هیأت مدیره اتحادیه صنفی توزیع‌کنندگان آهن و فولاد کشور نرخ محصولات عرضه شده در بورس کالا را در مقایسه با بازار آزاد بسیار بالا دانست و اظهار کرد: افت نرخ محصولات فولادی در بازار جهانی به کاهش نرخ مواد اولیه همچون آهن اسنفجی و ... منجر شده است که این امر کاهش نرخ میلگرد و شمش را در پی خواهد داشت؛ اما طبق گزارش‌ها روز شنبه قیمت میلگرد در بازار آزاد ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود درحالی که نرخ میلگرد آتیه خاورمیانه ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده بود.

 

چیت‌ساز در ادامه افزود: ضعف تقاضا در بازار داخلی به ریزش نرخ محصولات فولادی منجر شده است به طوری که حدود ۲ هفته پیش نرخ میلگرد ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان بود اما در چند روز گذشته کف آن به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسیده است، به نظر می‌رسد اگر اوضاع به همین منوال باقی بماند به ریزش مجدد قیمت میلگرد منجر خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: با تعطیلات عید قربان بازار عملا فعالیت چشمگیری نداشت و با در پیش بودن عید غدیر نیز مجددا بازار به حالت تعطیل درمی‌آید همچنین به نظر می‌رسد در کنار کاهش نرخ برخی محصولات فولادی، چند روز آینده بازار همچنان راکد باشد.

سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران در زمینه عدم تطابق عرضه، تقاضا و نرخ محصولات عرضه در شده در بورس کالا، اظهار کرد: تعیین قیمت شمش براساس نرخ پایه انجام می‌شود و به‌دنبال رقابت بر سر این محصول، نرخ آن فزایش می‌یابد. ولی هنگام تعیین نرخ پایه محصولات بالادستی، درصدهای اعمال شده روی نرخ پایه است که نرخ نهایی نیست.

وی در ادامه افزود: کاهش قیمت محصولات فولادی بالادست که با مازاد تولید نیز روبه‌رو است، بدون تقاضا باقی مانده و ممکنن است با کاهش قیمت مقطعی مواجه شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: روزهای بحرانی بازار آهن و فولاد

عسگرزاده افزود: نرخ مواد اولیه‌ مانند گندله و کنسانتره که در بورس کالا عرضه می‌شود اختلاف قیمت بالایی با نرخ پایه آن دارد به همین جهت تولیدکنندگان نیز تمایل چندانی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا نشان نمی‌دهند.

وی همچنین اظهار کرد: وزارت صمت و ایمیدرو تولیدکنندگان را به عرضه محصولات خود در بورس کالا ملزم می‌کنند که این راهکار چندان عملی نیست و نمی‌توان با سیاست‌های دستوری اوضاع بازار را مدیریت کرد.

 

منبع :

topthing.ir



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن‌آلات در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد و بسیاری از آهن‌فروشان بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند، اگرچه برخی نوسانات جزئی در تعدادی از مبادی فروش به ویژه در بازار میلگرد مشهود بود.

بازار ارز نیز نوسان جزئی افزایشی داشت اما همچنان در کانال ۳۱ هزار تومانی بود که در پایان روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد؛ به نظر می‌رسد با انتشار خبر سفر بایدن به خاورمیانه شاهد نوسانات نرخ دلار در روزهای آتی باشیم.

تحلیل روزانه بازار آهن آلات

همانطور که انتظار می‌رفت نخستین روز کاری پس از تعطیلات بازار آهن راکد و بی‌رمق بود، قیمت‌ها غالبا ثابت اعلام شد و خریدوفروش چشمگیری هم مشاهده نشد. بازار میلگرد مطابق معمول نوسانات متعددی داشت به این صورت که علاوه‌بر کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در بسیاری از شرکت‌ها، با ثبات قیمت نیز همراه بود. نرخ متوسط میلگرد آجدار وزن استاندارد روز گذشته در بازه ۱۶ هزار و ۶۰۰ الی ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان برآورد شد.

مشاهده قیمت میلگرد آجدار در آهن پرایس
نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... با ثبات نسبی همراه بودند؛ قوطی پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر در بازه ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان الی ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان برآورد شد. نرخ نبشی و ناودانی ایرانی نیز مانند اغلب محصولات فولادی در اکثر شرکت‌ها با ثبات قیمت عرضه شد.

قیمت انواع ورق‌های سرد و گرم مانند ورق سیاه و ورق استیل و همچنین نرخ روز ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی نیز بدون تغییر اعلام قیمت شدند. قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا با ثبات همراه بود، برخی از شرکت‌ها اعلام قیمت نکردند و در برخی از شرکت‌ها نیز کاهش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی مشاهده شد، در بخش شاخه‌فروشی نیز قیمت‌ها تقریبا ثبات داشت. با توجه به اینکه اوضاع بازار داخلی آرام است اما برخی با القای کمبود تیر ذوبی مانع از ریزش نرخ این محصول شده‌اند به طوری که بین میلگرد و تیرآهن فاصله قیمتی محسوسی ایجاد شده است

براساس گزارش‌ها قیمت پایه تیرآهن در هفته گذشته ۱۶ هزار تومان و نرخ پایه یک سبد دارای تیر ۱۴ حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان الی ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان ثبت شد که با تحویل دوماهه، تمام شده آن به ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد.

روز گذشته تیرآهن سایز ۱۴ حدود ۱۹ هزار و تیر سایز ۱۶ حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمتگذاری شد. با توجه به اینکه نرخ شمش در هفته گذشته ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان برآورد شد براساس فرمول نرخ تیر در هفته جاری با ۱۴ درصد فاصله قیمتی، باید حدود ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام قیمت شود.

از طرفی با توجه به اینکه نرخ شمش حدود ۱۸۰ تومان ریزش داشته است، قیمت آن و همچنین میانگین قیمت تیرآهن باید کمتر از نرخ‌های اعلامی هفته گذشته باشد، اما آنچه در بازار مشاهده می‌شود وجود حباب ۲ هزار تومانی در تیر سایز ۱۴ و حباب ۵ هزار تومانی تیر سایز ۳۰ و ۱۶ و ۲۴ است که عمده علت آن را می‌توان در کمبود عرضه و تحویل سایزهای گفته شده و سوءاستفاده برخی شرکت‌ها از این شرایط جست‌وجو کرد.

عرضه کافی سایزهای ۱۴، ۱۶، ۲۰ و ۳۰ یکی از راهکارهای ایجاد آرامش در بازار و رفع القای کمبود این محصول است که به ایجاد حباب مثبت به سود مصرف‌کننده و توزیع‌کننده‌های کوچک منجر خواهد شد.

به گزارش آهن پرایس، در هفته جاری که فعالیت بازار آهن از وسط هفته آغاز شده است، بعید به نظر می‌رسد نوسانات چشمگیری رخ دهد، از طرفی دیگر با توجه به اینکه بازارهای جهانی با افت شدید قیمت‌ها و رکود مواجه هستند و رشد اقتصادی چین هم روند کندی دارد، نمی‌توان انتظار داشت که بازار داخلی رو به افزایش باشد.

از طرفی دیگر باید دید انتشار خبر سفر بایدن به خاورمیانه و عربستان و افزایش فشارها بر ایران، چه نتیجه‌ای برای ما در بر خواهد داشت، ضمن اینکه اخبار قطعی برق هم بی‌اثر شده و دیگر نمی‌توان کمبود برق را دستاویزی برای افزایش قیمت‌ها قرار داد. در کنار این عوامل با عرضه و تحویل کافی تیرآهن ذوبی در روزهای آتی، شاهد تعدیل نرخ این محصول و بهبود اوضاع بازار خواهیم بود.

براساس گزارش‌ها امروز دوفوریت لایحه ضدتورمی دولت در مجلس بررسی خواهد شد؛ به همین دلیل در این زمینه سخنگوی وزارت صمت اظهار کرد: اگر لایحه ضدتورمی دولت تصویب شود تورم و هزینه‌های تولید کاهش خواهد یافت. براساس لایحه مذکور، حقوق گمرکی مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی و قطعات از ۴ درصد به یک درصد کاهش خواهد یافت.

در ادامه میتوانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: رکود بازارآهن در تعطیلات

همچنین طبق این لایحه ۷۰ درصد وارداتی که به طور مستقیم با تولید در ارتباط است مشمول کاهش حقوق گمرکی خواهد شد. گفتنی است با تصویب این لایحه حدود ۲۸ میلیارد دلار درآمد بودجه‌ای دولت کاهش می‌یابد که می‌توان با انتشار و فروش اوراق مالی این هزینه را تأمین کرد ولی با کاهش هزینه ترخیص تولید، کنترل تورم نیز افزایش خواهد یافت.
در پایان نیاز به یادآوری است که تا ساعتی دیگر حدود ۲۴۳ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل شمش بلوم، ورق گالوانیزه و ورق گرم، سنگ آهن و ... می‌شود.
حجم شمش بلوم برای عرضه در بورس حدود ۸۹ هزار و ۳۰۰ تن در نظر گرفته شده که نرخ پایه آن نیز ۱۲ هزار و ۶۱۲ تومان تعیین شده است.



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روز گذشته نرخ محصولات بازار آهن آلات به طور تقریبی همگی باهم همسو بودند و شیب صعودی را طی کردند بازار صعودی آهن برخلاف جهت نزولی دلار  بود. البته زمانی که بیان میشود نرخ دلار کاهشی بود این مبلغ روی قیمت ۳۲ هزار تومان افت جزئی را تجربه کرد. 

به طور کلی نرخ دلار نسبت به ارزش ذاتی ریال بسیار بالاست و البته فراموش نکنیم این نوسانات و نرخ ارز در روز گذشته ناشی از واکنش به اجزای پایه پولی است و نکته حائز اهمیت این است که ضریب فزایندگی پولی مسیر افزایشی را سپری کرد و از ۷/۵ به ۸ رسید و قطعا این در نرخ ارز تاثیرگذار است و این اثر همچون پایستگی انرژی باقی خواهد ماند.منظورمان از ضریب فزایندگی پولی همان ضریبی است که مشخص می نماید نظام بانکی کشور چند برابر سپرده هایی که در اختیار داشته، پول بانکی خلق کرده است.

به تحلیل آهن پرایس، شاید یکی از دلایل عمده افت جزئی نرخ دلار را بتوانیم توییت منتشر شده از مذاکرات برجام بدانیم چرا که نرخ شمش در بازار جهانی تغییر چندانی نداشته و در شرکت های فولادی نیز خبر خاصی نیست. نرخ میلگرد در روز گذشته در برخی کارخانه ها افزایش ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومانی را تجربه کرد و برخی از مبادی فروش نیز فروش خود را بسته بودندو قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان کیلویی ۱۸هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد.

در بازار نبشی و ناودانی نیز اکثریت کارخانه ها افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی را لحاظ کردند و البته چند کارخانه نیز ثبات قیمتی داشتند، در روز گذشته قیمت  نبشی ضخامت ۳، ۵۰*۵۰ شرکت جاوید بناب کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد. بازار تیرآهن نیز در بخش شاخه فروشی افزایش ۵۰ الی ۷۰ هزار تومانی از سوی مبادی فروش اعلام شد و در بخش کیلوفروشی نیز افزایش ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد. 

در روز جاری میزان ۱۰ هزار تن ورق سرد B، در تالار صنعتی عرضه می شود و مورد معامله قرار خواهد گرفت. قیمت پایه ورق سرد ۲۱۳هزار و ۱۹۱ ریال اعلام شده است که این مبلغ نسبت به هفته پیشین ۲۶/۶ درصد افزایشی است.

بازار سنگ آهن چین 

نرخ سنگ آهن همچنان در چین کاهشی است و ۵/۶ درصد کاهش را تجربه کرده است. از سوی دیگر معاملات آتی چین در روز گذشته با کاهش قیمتی شروع به کار کردند.میزان کاهش زغال سنگ کک شو حدود ۴درصد، میزان کاهش در کلاف گرم و میلگرد بیش از ۳ درصد ، کاهش نرخ نیکل و قلع در حدود ۲.۵ درصد اعلام شد.در واقع می توان اظهار داشت بازار آهن ایران در روز گذشته در شرایطی افزایشی بود که بازار چین و شانگهای مسیر کاهشی را تجربه می کرد. 

پس از مدتها، برجام همچنان در انتظار فرجام

مدت زمانی طولانی است که اقتصاد کشور به مسیر حرکتی برجام گره خورده است، یک بازه زمانی رکود، چشم انتظار و فاز انتظار ناشی از مذاکرات برجام بسیار چشمگیر و حائز اهمیت بود اما با گذر زمان و از دست رفتن فرصت مذاکرات و طولانی شدن این انتظار گویا آن اثرات اولیه اش کمرنگ شده است اما همچنان هربار با توییتی جدید فازی از بیم و امید را روانه بازار و اقتصاد ایران می کنند که بازار آهن آلات و فولاد نیز از این قاعده مستثنا نیست. 

نگاهی به فرصت های طلایی مذاکرات 

مذاکرات وین در بهمن ۱۴۰۰

در بهمن ماه در بازه زمانیی که هنوز جنگ اوکراین و روسیه آغاز نشده بود برخی از کارشناسان سیاسی و اقتصادی با پیش بینی جنگ اوکراین و روسیه تاکید زیادی بر به نتیجه رسیدن مذاکرات داشتند که اگر در همان زمان مناسب به مذاکره مطلوب می رسیدیم هم اکنون تورم و جراحی اقتصادی دامن گیر زندگی مردم نمی شد.اما با جنگ روسیه و اوکراین متاسفانه سنگ اندازی ها و کارشکنی هایی از سوی دولت روس مانع از انجام توافقات و از دست رفتن زمان شد و نه تنها تورم در سطح جامعه بلکه این آشفته بازار روانه بازار آهن، فولاد و ... شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: جهش قیمت آهن بر خلاف بازار جهانی

مذاکرات در قطر 

پیش از سفر رییس جمهور آمریکا به خاورمیانه فرصت خوبی پیش آمده بود تا به واسطه توافق برجام مجددا نفت ایران به بازارهای جهانی روانه گردد، که بالاخره نرخ نفت و عرضه نفت به کشورهای خاورمیانه ارز آوری مناسبی را برای کشور به همراه دارد و در نهایت امر قیمت نفت در نرخ آهن آلات موثر است.


که این بار هم با تعلل زمان از دست رفت و نرخ ارز به کانال ۳۰ الی ۳۳ هزار تومان رسیده و این نرخ ارز به معنی کاهش ارزش پول ایران است. آنچه که پس از سفر بایدن به خاورمیانه مشخص شد، توافقی مبنی بر تولید بیشتر نفت ، در کشورهای نفت خیز همچون امارات و عربستان صورت گرفت و باز هم شانس دستیابی نفت ایران به بازارهای جهانی کمرنگ شد.



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: این روزها که تورم بر جامعه سایه افکنده، قدرت خرید رو به کاهش است و دهک های کم در آمد جامعه برای داشتن منزل شخصی باید با سختی های زیادی دست و پنجه نرم کنند و شاید تنها امید آنها مسکن ملی باشد. اخیرا برای متقاضیان مسکن ملی یک پیامک تحت عنوان واریز وجه ارسال شده است، همچنین بیان شده چنانچه در زمان مذکور مبلغ مورد نظر واریز نگردد نفرات بعدی جایگزینشان خواهد شد. 

خلیل محبت خواه اظهار داشت: میزان مسکن ملی تهران در حدود ۱۵۵ هزار واحد است و برای تامین این ۱۵۵ هزار واحد زمینه آماده شده است و محدودیتی وجود ندارد و این میزان زمین تا دو سال آینده را تامین می نماید و در برنامه های آتی میزان زمین مورد نیز تا ۴ سال آتی نیز تامین خواهد شد.

 ایشان همچنین افزود: تا ۴۵ روز پیش اقدام تهیه زمین در دست اقدامات بود که این مرحله به پایان رسید. در حال حاضر هم طرح ها و مشاوران برنامه مشخص می شوند. البته در برخی مناطق نیز پیمانکاران فعالیت خود را آغاز کرده اند و در حال آغاز کارهای اجرایی هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی تهران درباره یکسری از متقاضیان نهضت ملی مسکن در تهران که بلانکلیف مانده اند اظهار داشت : به همه افرادی که واجد شرایط دریافت مسکن ملی هستند پیامک ارسال شده است و اعلام گردیده که نسبت به واریز وجه اقدام نمایند. همچنین چنانچه به موقع واریز انجام نشود آنگاه نفراتی که در اولویت بعدی هستند جایگزین خواهند شد. 

البته محبت خواه همچنین اضافه کرد: چنانچه کسی واجد شرایط دریافت مسکن ملی می باشد و برای ایشان پیامک ارسال نشده است. می توانند این مساله را طریق سایت پیگیری نمایند و چنانچه نتیجه ای از طریق سایت حاصل نشد آنگاه به اداره راه و شهرسازی مراجعه نمایند. 

خریدمطمئن آهن آلات صنعتی و ساختمانی آهن پرایس 0412

۴۰ هزار واحد مسکن ملی در مرحله اجرایی


آخرین پروژه های نهضت ملی مسکن در استان تهران به خوبی دنبال می شوند و بالغ بر ۴۰ هزار واحد در مرحله اجرائی هستند که به زودی چندین پروژه دیگر به این رقم اضافه خواهد شد. اظهار شده است که به تعداد متقاضیان استان تهران واحدهای نهضت ملی مسکن احداث خواهد شد. تا کنون تعداد ثبت نامی ها ۹۰۰ هزار نفر بوده است که تقریبا بررسی شرایط آنها رو به اتمام است. 

البته مجددا ثبت نام جدید نیز به زودی انجام خواهد شد. بر اساس آخرین گزارش ها دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب شده در مرداد ماه سال گذشته ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال در برنامه ها قرار داده خواهد شد.  تا کنون میزان ثبت نام کنندگان حدود ۵/۴ میلیون نفر بوده است که از این میزان ۳.۶ میلیون نفر آنها واجد شرایط بوده و تایید شده اند. از ۱۵ تیرماه مجددا ثبت نام مسکن ملی آغاز خواهد شد که افرادی که واجد شرایط هستند می توانند از طریق سامانه اقدام به ثبت نام نمایند. 

تعداد افرادی که تا کنون برای دریافت تسهیلات مسکن ملی در بانک مسکن افتتاح کرده اند بالغ بر ۵۰۷ هزار نفر است و از این تعداد ۲۹۰ هزار نفر نیز برای انعقاد قرار داد و دریافت تسهیلات مسکن به بانک مسکن معرفی شده اند که ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرار داد کرده اند. بر اساس آخرین برآورده ها قیمت هر متر مسکن ملی ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می باشد و زمان ساخت پروژه ها نیز ۱۸ الی ۲۴ ماه می باشد. 

بنابراین در فاز دوم ثبت نام در ۱۵ تیرماه متقاضیان مجددا می توانند ثبت نام نمایند و امید است وزارت راه و شهرسازی اهتمام خود را برای ساخت هر چه سریعتر این مسکن به کار گیرد و ارگان های ذیربط نیز نهایت همکاری را به کار بندند تا دهک کم درآمد جامعه نیز با این طرح به داشتن آرزوی مسکن خود برسند.



:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

 

آهن پرایس: نخستین روز هفته با موجی از افزایش ناگهانی قیمت روز آهن آلات آغاز شد به طوری که در همان ساعات ابتدایی روز برخی شرکت‌ها فروش خود را بستند. اگرچه در تحلیل‌های پیشین افزایش نرخ آهن پیش‌بینی و هشدار داده شده بود اما افزایش حدود ۱۰۰۰ تومانی در یک روز، تعجب‌برانگیز بود.

بازار ارز نیز روز گذشته را با بازار آهن همسو شده و روندی افزایشی داشت، به طوری که قیمت دلار در پایان روز گذشته حدود ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان برآورد شد.

تحلیل روزانه بازار آهن

جهش شارپی نرخ آهن آلات در نخستین روز هفته با بسته شدن فروش در برخی مبادی همراه بود. به طوری که نرخ روز میلگرد آجدار از ۵۰ الی ۷۰۰ تومان افزایش یافت. قیمت متوسط میلگرد روز گذشته ۱۷ هزار و ۶۱۰ تومان برآورد شد که بیانگر افزایش ۳۹۰ تومانی در عرض یک روز است.

قیمت ناودانی ایرانی و نبشی نیز غالبا ثابت اعلام شد اما در این حوزه هم کم و بیش افزایش قیمت مشاهده شد. قیمت تیرآهن نیز تقریبا افزایشی بود به طوری که در بخش کیلوفروشی حدود ۵۰ الی ۲۵۰ تومان افزایش قیمت داشتیم و در بخش شاخه‌فروشی نیز به طور میانگین ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت مشاهده شد که غالبا هم در شاخه‌های پرفروش شرکت ذوب آهن اصفهان بود

 همچنین نرخ روز پروفیل و نرخ روز لوله داربستی، گازی و انواع آن نیز با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بودند، همچنین انواع ورق‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی افزایش قیمت داشتند، به این صورت که نرخ روز ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی حدود ۲۰۰ تومان افزایش داشت اما انواع ورق سیاه مانند ورق ST۳۷ و ST۵۲ تقریبا بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

به طور معمول هنگامی که بازار دچار افزایش یا کاهش می‌شود، چندین عامل اثرگذار بر قیمت آهن آلات به اتفاق این نوسانات را رقم می‌زند اما رشد ناگهانی قیمت محصولات فولادی روز گذشته درحالی ایجاد شده است که پارامترهای اثرگذار بر بازار، با هم در تضاد هستند.

به طوری که قیمت‌های جهانی و نرخ بازار چین درحال کاهش است و با دامپینگ و زیرفروشی روسیه بازار CIS هم رکود و ثبات دارد، اما در مقابل نرخ دلار به تأثیر از عدم احیای مذاکرات برجام مجددا صعودی شده و ارز نیمایی هم افزایش قیمت داشته است.

این درحالی است که تقاضا نیز همچنان راکد است و اگر خرید و فروش جزئی نیز مشاهده می‌شود حاصل ترس و اضطراب ناشی افزایش قیمت‌ها است و مصرف‌کننده واقعی و مؤثری وجود ندارد. با این اوصاف می‌توان گفت جز نرخ دلار که افزایشی بوده، مسئله جدیدی که به نوسانات افزایشی بازار دامن بزند مشاهده نمی‌شود و اتفاق دیگری نیفتاده است.

از طرفی دیگر مواد اولیه به ویژه نرخ جهانی بر اثر رکود تورمی و سیاست‌های فدرال رزرو و ... نیز دچار کاهش قیمت است، با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار داخلی باید یکی از این دو راه را انتخاب و مطابق با آن رفتار کند؛ اول اینکه اساس تعیین قیمت فولاد را از دلار نیمایی به ارزی با نرخ بالاتر گره بزند، زیرا قیمت جهانی فولاد پایین‌تر از نرخ داخلی باتوجه به عوامل اثرگذار فعلی یعنی دلار نیمایی و قیمت صادراتی آن است.

دوم اینکه اگر هم قصد تغییر دلار اساس تعیین قیمت فولاد را ندارد، اما آنچه مسلم است این است که با این شرایط، افزایش و نوسانات بازار آهن و فولاد موقتی است و نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

 

در چند هفته گذشته این بار دوم است که قیمت آهن دچار نوسان شارپی و ناگهانی می‌شود، بار اول به بهانه قطعی برق، کاهش عرضه‌ها در بورس، القای کمبود و توقف تولید و همچنین رشد نرخ دلار، قیمت‌ها را بالا بردند اما پس از چندی بازار اصلاح شد، منتها از ابتدای هفته جاری نیز دوباره همان جریان در حال تکرار است اما با این تفاوت که براساس آنچه مشاهده می‌شود افزایش هیجانی قیمت‌ها چندان توجیه‌پذیر نیست و دلیلی ندارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تضاد عوامل مؤثر در بازار آهن

همانطور که در تحلیل هفته گذشته نیز بیان شد، به طور کلی چند پارامتر مهم و مؤثر وجود دارد که این روزها بازار آهن و فولاد را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

احتمال تغییر دلار نرخ فولاد به ارزی دیگر، قطعی برق که قرار بود از ۱۰ تیر اعمال شود، ادامه کاهش نرخ شمش CIS، ادامه تورم روزافزون در کشور و عدم احیای مذاکرات برجامی مجموعه‌ای از عوامل است که اساس و ملاک تغییر قیمت‌ها است و این روزها بسیار مورد توجه قرار دارد.



:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد در روز گذشته باز هم شاهد عقبگرد نرخ آهن آلات در غالب مبادی فروش بود و در این میان میلگرد آجدار همچنان پیشگام ریزش قیمت‌ها به شمار می‌رفت.

بازار ارز نیز در روز گذشته حدود ۴۰۰ تومان ریزش داشت، که گویا به تأثیر از اخبار ادامه مذاکرات برجامی است. بر همین اساس روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۳۴۰ تومان مبادله شد. به نظر می‌رسد با ادامه مذاکرات تأثیر مثبت آن را در اکثر بازارها ببینیم و حتی احتمال دارد دلار از کانال ۳۱ هزار تومانی پایین‌تر بیاید هرچند هر نوسانی در شرایط فعلی مقطعی و ناپایدار است.

تحلیل روزانه بازار آهن

براسا آمار و گزارش‌های موجود از بازار آهن و فولاد از ابتدای هفته شاهد افت قیمت‌ آهن آلات در بازار داخلی و همچنین در بازارهای جهانی هستیم.

به همین ترتیب بازار میلگرد نیز برای چندمین روز متوالی از هفته سوم خردادماه تاکنون کماکان کاهشی بود به طوری که قیمت روز میلگرد آجدار از ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان با ریزش قیمت همراه بود، گفتنی است نرخ متوسط این محصول در بازار حدود ۱۷ هزار و ۳۹۰ تومان ثبت شده است، به عنوان نمونه قیمت میلگرد آجدار کارخانه نیشابور حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ و ابرکوه نیز در حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ قیمتگذاری شد.

نرخ روز قوطی پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و... با ضخامت ۲ میلیمتر روز گذشته با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شد، همچنین کف قیمتی این محصول ۲۳ هزار تومان و سقف قیمتی آن نیز ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شده است.

همچنین قیمت روز نبشی و ناودانی نیز جز کاهش در چند کارخانه در سایر مبادی فروش با ثبات همراه بود. قیمت تیرآهن هم در بخش کیلوفروشی علاوه‌بر کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی شاهد ثبات در برخی کارخانه‌ها نیز بودیم همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان قیمت تیر ذوب اهن اصفهان افزایشی اعلام شد. به نظر می‌رسد تیر ذوبی در مقایسه با محصول میلگرد در یک هفته اخیر که رقمی نزدیک به هزار تومان است، کاهش چشمگیری اعمال نکرده است.

انواع ورق‌ها نیز تقریبا نوسانات کاهشی داشنتتد به طوری که قیمت روز ورق استیل، ورق سیاه و انواع آن حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان ریزش داشت اما قیمت روز ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند.

به نظر می‌رسد کاهش روزانه  نرخ اهن الات علاوه‌بر کاهش نرخ دلار، تحت تأثیر تقاضای ضعیف و یا نبود تقاضا باشد. همچنین تخفیف ۴۰ درصدی روسیه روی محصولات فولادی خود بازار صادراتی ایران را به شدت ضعیف کرده که تأثیر این امر به وضوح در بازار داخلی نیز مشخص است.

همانطور که می‌دانید نرخ شمش صادراتی ایران اصلی‌ترین پارامتر اثرگذار بر نرخ محصولات داخلی است که در حال حاضر نیز به ۴۹۰ دلار در هر تن ریزش کرده است، اما اگر همین نرخ شمش دریای سیاه اساس قیمتگذاری میلگرد باشد، درواقع باید با میلگرد ۱۴ هزار تومانی مواجه باشیم اما با توجه به هزینه بالای تولید در کشور ما چنین چیزی ممکن نیست، زیرا در نهایت این امر به تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک منجر خواهد شد.

از سوی دیگر هیچ تقاضای چشمگیری هم در بازار مشاهده نمی‌شود تا به واسطه آن رونق و تحرکی در بازار ایجاد شود، ساخت مسکن ملی پروژه‌ای بود که توان تحرک در بازار را داشت اما ظاهرا هنوز اجرای آن به طور جدی آغاز نشده است.

در توصیف اوضاع بازار می‌توان گفت که تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای چشمگیری در کشور نیست، اوضاع صادرات نیز چندان تعریفی ندارد، از طرفی هم احتمال قطعی برق از دهم تیرماه وجود دارد؛ بنابراین در شرایط فعلی ممکن است باز هم بازارسازها برای نوسان‌گیری وارد بازار شده و با مهندسی عرضه محصولات در بورس کالا و ... در صدد اصلاح قیمت‌ها برآیند.

البته چنین بازارسازی‌هایی در کوتاه مدت اثرگذار خواهد بود و تنها مصرف واقعی و افزایش تقاضا و اجرای ساخت‌وسازها می‌تواند تا حدودی به رونق بازار آهن و فولاد منجر شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وزارت صمت در پی تنظیم بازار

به نظر می‌رسد بهترین روش در شرایط فعلی پرهیز از تصمیمات و خریدهای هیجانی است و اساس برنامه‌ها و تصمیمات ما در چنین شرایطی توجه به قیمت محصولات صادراتی و نرخ دلار نیمایی است.

اگرچه همچنان بر این باوریم که نمی‌توان تحلیل درستی از بازار فعلی ارائه داد زیرا نمی‌توان تشخیص داد کف قیمتی محصولات تا کجا و چقدر خواهد بود زیرا پارامترهای اساسی و تأثیرگذار نشان از قیمت‌های پایین‌تری دارند در حالی که تحقق چنین امری عملا بعید به نظر می‌رسد، بر همین اساس احتمال دارد تغییراتی در زمینه فرمول فعلی ایجاد شود



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته بازار آهن و فولاد باز هم شاهد نوسانات کاهشی در عمده شرکت‌ها بود که به نظر می‌رسد در اثر کاهش نرخ دلار اتفاق افتاد، به‌طوری که قیمت روز آهن‌آلات جز در شماری از شرکت‌ها که ثابت بودند، در سایر مبادی فروش کاهش قیمت داشتند.

همچنین پس از انتشار خبر ادامه مذاکرات برجامی در قطر، حدود ۱۰۰ تومان قیمت دلار ریزش کرد. پس از مدت‌ها که نرخ دلار کانال ۳۱ هزار تومانی را حفظ کرده بود، بالاخره تحت تأثیر این خبر به ۳۰ هزار تومان برگشت و در بازار آزاد حدود ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن

بازار ارز و بازار آهن روز گذشته به موازات هم با کاهش چشمگیر قیمت‌ها توأم بودند، بر همین مبنا قیمت روز میلگرد آجدار به طور کلی کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشت اما ثبات قیمت هم مشهود بود.

قیمت متوسط میلگرد در روز گذشته حدود ۱۷ هزار الی ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان برآورد شد، اگرچه براساس شنیده‌ها کف قیمتی پیشنهاد شده برای این محصول زیر ۱۷ هزار تومان هم ثبت شده است. نرخ روز نبشی و ناودانی هم با اینکه تقریبا در نیمی از شرکت‌ها از جمله کارخانه ناب تبریز ثابت بود و در نیم دیگر بازار به طور میانگین کاهش ۵۰۰ تومانی داشت.

نرخ روز تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی، در بخش کیلوفروشی عمدتا ثابت بود و تنها شاخه‌های پرفروش تیرآهن کارخانه ذوب اهن اصفهان حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش داشت.

همچنین قیمت روز پروفیل و قیمت لوله داربستی، مانیسمان، صنعتی و ... در غالب شرکت‌ها کاهشی بود که حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان برآورد شد اگرچه تعدادی از کارخانه‌ها نیز با ثبات قیمت همراه بودند؛ قیمت پروفیل ۲ روز گذشته حدود ۲۳ الی ۲۴ هزار تومان اعلام شد.

قیمت انواع ورق‌ها نیز به همین منوال بود به طوری که قیمت روز ورق سیاه، ورق استیل و انواع آن حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

به هرحال در شرایط فعلی بازار منتظر تعیین پایین‌ترین قیمت میلگرد است و طبق آمار امروز نیز شمش در بورس کالا عرضه خواهد شد، گفتنی است حجم شمش امروز در مقایسه با عرضه پیشین کاهش یافته و حدود ۱۰۰ هزار و ۸۵۰ تن اعلام شده است، همچنین با توجه به کاهش روزانه قیمت‌های جهانی نرخ شمش داخلی هم کاهش داشته است به‌طوری که نرخ پایه برای این محصول حدود ۱۴ هزار و ۲۳۰ تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با آخرین عرضه کاهش ۱/۷ درصدی داشته است.

به نظر می‌رسد کاهش حجم عرضه شمش در بورس کالای امروز مقدمه‌ای برای مهندسی قیمت‌ها است تا بازارساز بدین ترتیب از ریزش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ورود بازار آهن به فاز انتظار

ایجاد هیجان کاذب در بازار و تحریک به خرید احساسی و هیجانی متقاضی، کاهش حجم عرضه و ... از برنامه‌هایی است که بازارساز برای حفظ کف قیمتی و ممانعت از کاهش بیشتر نرخ محصولات فولادی انجام خواهد داد. ضمن اینکه فاصله قیمتی محصولات داخلی با محصولات صادراتی زیاد شده است و همچنین در شرایطی که قیمت‌های جهانی کماکان رو به کاهش است، باید منتظر حرکتی از جانب بازارسازها باشیم.

نوسان‌گیری که ماه پیش انجام شد به افزایش ۲ هزار تومانی محصولات فولادی به نفع تولیدکنندگان بود، لذا متقاضیان باید با کنترل بر رفتارهای هیجانی، اوضاع بازار را به‌درستی بررسی کرده و مطابق با آن رفتار کنند تا دچار ضرر و زیان نشوند.



:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: از ابتدای هفته شاهد ریزش نرخ مقاطع طویل در غالب مبادی فروش بودیم و این روند تا پایان هفته با شیب ملایم‌تری ادامه داشت؛ اما در این میان برخی از شرکت‌ها از تغییر قیمت‌ محصولات دست کشیده و به حفظ و ثبات نرخ آهن‌آلات روی آوردند.

بازار ارز نیز که پس از مدت‌ها کاهش قیمت را تجربه کرد، به کانال قیمتی ۳۰ هزار تومانی برگشت و روز گذشته نیز همان کانال را حفظ کرد، به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد در مقایسه با روز پیشین با کمی افزایش به قیمت ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

تداوم ریزش قیمت محصولات فولای درحالی ادامه دارد که کف قیمتی میلگرد آجدار وارد کانال ۱۶ هزار تومانی شده است و همچنان سردمدار نوسانات کاهشی در بین سایر محصولات است، به‌طوری که روز گذشته نیز اغلب شرکت‌ها از ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان به کاهش نرخ روز میلگرد آجدر اقدام کردند، اما در این میان بخش زیادی از بازار میلگرد نیز در ثبات بود.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... در برخی از مبادی فروش تغییری نداشت اما در غالب شرکت‌ها با کاهش ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومانی همراه بود، به طوری که پروفیل با ضخامت ۲ میلیمتر روی نرخ ۲۳ تومان معامله شد. نرخ روز نبشی و ناودانی ایرانی نیز در کنار کاهش ۱۰۰ تومانی در کارخانه نبشی آریان فولاد، در مابقی شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن نیز مانند اغلب محصولات، در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات قیمت، کاهش ۱۰۰ تومانی نیز داشت، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز غالب بازار ثابت بود اما کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی نیز مشاهده شد. گفتنی است تنها تیرآهن سایز ۳۰ کارخانه ذوب آهن اصفهان افزایشی بود که ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام شد.

نوسان انواع ورق‌ها نیز مانند سایر محصولات بود به طوری ورق سیاه تقریبا ثابت بود اما قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شد.

همانطور که قابل ملاحظه است با نزدیک شدن به پایان هفته نیز ریزش قیمت‌ها تداوم دارد اما شیب ملایم‌تری به خود گرفته است و به‌تدیج بازار وارد ثبات می‌شود، پس از سیاست‌هایی که برای کاهش نرخ دلار در بازار ایجاد شد با قوت گرفتن ادامه مذاکرات برجام در قطر نزول نرخ دلار شیب تندی به خود گرفت که این امر را می‌توان یکی از علل کاهش نرخ محصولات فولادی در یک هفته اخیر دانست.

همچنین با استقبالی که از شمش عرضه شده در بورس دیروز صورت گرفت، نرخ میلگرد به ناچار در عرضه امروز روی کانال ۱۶ هزار تومان معامله می‌شود. نوسانات اخیر بازار آهن از ریزش نرخ میلگرد تا هزار تومان حکایت دارد به طوری که نرخ میلگرد آجدار سایز ۱۶ با کاهش هزار تومانی، ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان معامله می‌شود.

اگرچه روند کاهشی قیمت آهن آلات برای متقاضی مصرف امری خوشایند است اما از آنجایی که هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود، برای تولیدکنندگان چالش بزرگی به شمار می‌رود.

چراکه با کاهش نرخ شمش صادراتی ایران به ۴۹۰ دلار علاوه‌بر رکود صادرات، به کاهش نرخ سایر محصولات فولادی نیز منجر شده است، به طوری که تا دوهفته پیش، کف قیمتی میلگرد ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان بود اما در حال حاضر میلگرد ۱۶ هزار تومانی خریدار ندارد.

شایان ذکر است که از ۱۰۰ هزار و ۸۵۰ تن شمش عرضه شده در بورس کالای روز گذشته حدود ۷۷ درصد آن معامله شد، به طوری که نرخ پایانی این محصول حدود ۱۳ هزار و ۱۷۵ تومان برآورد شد که بیانگر کاهش ۰/۷ درصدی نرخ شمش در مقایسه با آخرین عرضه است.

 درادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار متزلزل آهن وفولاد

امروز نیز حدود ۱۲۷ هزار و ۲۵۳ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و ورق گالوانیزه G است. در این دور از عرضه‌ها نرخ میلگرد آجدار ۱۴ هزار و ۹۵۷ تومان در نظر گرفته شده است که بیانگر کاهش ۸/۵ درصدی نرخ این محصول نسبت به آخرین عرضه است.

البته مسلم است که این اوضاع پایدار نمی‌ماند و تولیدکنندگان با رایزنی وزارت صمت در صدد جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نخستین روز هفته با تدوام ریزش قیمت روز آهن آلات در غالب مبادی فروش همراه بود و در بسیاری از حوزه‌ها نیز قیمت‌ها ثبات داشتند، اما در عین حال بازار به شدت ساکت و صامت بود و عملا معامله‌ای صورت نمی‌گرفت.

بازار ارز نیز از ابتدای روز با عقبگرد جزئی از کانال ۳۲ هزار تومانی همراه بود، به صورتی که پایان روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید. با توجه به اوضاع فعلی جامعه بعید به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش نرخ ارز باشیم.

تحلیل بازار آهن آلات

روند کاهشی قیمت اهن که از هفته گذشته آغاز شد به‌ظاهر در هفته جاری نیز ادامه‌دار خواهد بود کما اینکه دیروز نیز شاهد افت قیمت اکثر محصولات فولادی بودیم، اما این روند به افزایش خرید منجر نشد و تقریبا با رکود تقاضا مواجه هستیم.

برای نمونه قیمت میلگرد آجدار از ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومان در بسیاری از شرکت‌ها ریزش داشت، برخی نیز تغییر قیمت نداشتند. کف نرخ میلگرد روز گذشته حدود ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان بود که در کارخانه جهان فولاد غرب اتفاق افتاد، قیمت میلگرد کارخانه ابرکوه نیز بین ۱۷ هزار و ۴۵۰ الی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد، اما غالب شرکت‌های نبشی و ناودانی قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کردند.

در بخش تیرآهن نیز تقریبا قیمت‌ها با ثبات همراه بود به طوری که در بخش کیلوفروشی کلیه شرکت‌ها ثابت بودند و تیرآهن شاخه‌ای نیز به همین ترتیب بود و جز کاهش مختصر در یک شرکت، سایر مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند، همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های صنعتی، گازی، داربستی و ... نیز در کنار کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در بخشی از شرکت‌ها در سایر مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود. انواع ورق‌ها نیز به همین ترتیب عرضه شدند به طوری که قیمت روز ورق سیاه ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش داشت و نرخ روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شدند.

شایان ذکر است بورس کالای روز گذشته نیز مانند بازار آزاد رونق چندانی نداشت و فقط ۱۴ درصد از محصولات عرضه شده مورد معامله قرار گرفتند. به عبارتی رکود تقاضا نه تنها در بازار آزاد که در بورس کالا نیز مشهود است.

عوامل متعددی در ایجاد شرایط فعلی دخیل است که هریک از این فاکتورها نیز درجه اهمیت متفاوتی دارد، یکی از این عوامل تغییر نرخ مبنای دلار قیمت فولاد از نیما به سنا یا دلار بازار آزاد است. مورد بعدی که تورم ادامه‌دار و رشد روزافزون آن است که در کنار چاپ پول و رشد نقدینگی به افزایش چندین برابری قیمت‌ها در بازار منجر شده است، گفتنی است طبق آخرین برآوردها تورم ایران درحال حاضر بیش از ۵۰ درصد است.

عامل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد سرنوشت نامشخص مذاکرات برجام است، اگرچه با کشدار شدن آن دیگر چندان در اقتصاد ایران اثرگذار نیست. مورد مهم دیگری که به شدت بازار داخلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد کاهش روزانه نرخ شمش CIS است که به کاهش نرخ شمش صادراتی ایران منجر شده است. عواملی که بیان شد از جمله پارامترهایی است که هر یک با درجه اولویت متفاوتی بازار آهن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تنظیم بازار آهن با چند راهکار

کاهش قیمت‌های جهانی اگرچه به کاهش قیمت آهن آلات در بازار داخلی منجر می‌شود اما نکته‌ قابل توجه این است که کاهش نرخ محصولات صادراتی ایران به زیر ۵۰۰ دلار در هر تن، به زیان تولیدکنندگان است و عملا هزینه تولید و سود آن سربه‌سر خواهد بود. از مواردی که به ایجاد شرایط فعلی منجر شده است زیرفروشی محصولات فولادی روسیه و از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی ایران است.

اما پر واضح است که ادامه این روند چندان امکان‌پذیر نیست به همین جهت وزارت صمت در صدد اجرای برخی سیاست‌ها برای جلوگیری از زیان‌ده شدن تولیدکنندگان است. در همین زمینه امیر صباغ مدیر توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو از پنج راه‌حل پیشنهادی برای تنظیم بازار آهن و فولاد در شرایط فعلی خبر داد که امکان دارد در دو هفته آتی به تصویب برسد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمال دارد فرمول قیمتگذاری در بورس کالا تغییر کند به طوری که قرار است به جای ارز نیمایی، از دلار سنا یا دلار بازار آزاد استفاده شود.

موارد بعدی پیشنهاد شده عدم اجرای کاهش ۳ درصدی هفتگی در برخی کالاها، لغو لزوم عرضه برخی محصولات فولادی در بورس کالا و اصلاح نرخ ارز نیما است که پس از بررسی‌ها و مذاکرات در نهایت به کمیته مدیریت بازار ارائه خواهد شد.

صباغ در پایان اظهار کرد: در شرایط فعلی انتظار می‌رود همانطور که دولت از انتقال نوسانات افزایشی جهانی به بازار داخلی ممانعت می‌کند از انتقال نوسانات کاهشی که به ضرر تولیدکنندگان خواهد بود نیز ممانعت کند.

کاهش اثرگذاری نرخ ارز در بازار داخلی

در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تأثیر نرخ ارز در بازارهای ایران اظهار کرد: نرخ ارز در سه مورد قیمت‌های بازار داخلی ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد که گاهی به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مواردی که نرخ ارز را به قیمت‌های داخلی متصل می‌کند واردات مواد اولیه است، به این صورت که با افزایش نرخ ارز، نرخ محصول واردشده نیز افزایش می‌یابد. مورد بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد انتظارات تورمی است، به این صورت که با افزایش نرخ ارز مردم از ترس بی‌ارزش شدن پول خود به خرید کالاهای سرمایه‌ای روی می‌آورند، بنابراین تولیدکنندگان نیز نرخ محصولات تولیدی خود را بالا می‌برند در نتیجه موجی از گرانی‌ها در کشور راه می‌افتد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افت نرخ آهن در ایران و جهان

فاطمی‌امین افزود: در تشریح مورد سوم می‌توان گفت که ما با برخی مصوبات، نرخ برخی محصولات را به قیمت ارز وابسته کرده‌ایم به همین دلیل وقوع جریاناتی مانند جنگ روسیه و اوکراین که افزایش نرخ جهانی را در پی دارد، به افزایش قیمت مواد اولیه در بازار داخل منجر خواهد شد. به همین سبب در صدد هستیم اثر عامل سوم در اقتصاد را از میان برداریم اگرچه درحال حاضر نیز بازار فولاد از نرخ دلار پیروی نمی‌کند.

وزیر صمت در پایان درباره قطعی برق صنایع فولادی اظهار داشت: مقرر شده است که شهرک‌های صنعتی یک روز در هفته قطعی برق داشته باشند، همچنین واحدهای تولیدی کوچکی که اشتغالزایی بالایی نیز دارند کمتر دچار قطعی برق خواهند شد.



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در پی کاهش هیجانات بازار آهن در روزهای گذشته، در هفته جاری با سکون در بخش تقاضا و تداوم کاهش قیمت آهن‌آلات مواجه هستیم، به طوری که از ابتدای هفته روزانه نرخ محصولات فولادی در بازه ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشته است. روز گذشته نیز شاهد کاهش قیمت در برخی از شرکت‌ها بودیم اما غالب بازار میل بیشتری به ثبات داشت.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن و فولاد نوسانات چندانی نداشت و قیمت دلار کماکان در مرز ۳۲ هزار تومانی قرار دارد. روز گذشته هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن آلات

تداوم روند کاهشی نرخ اهن الات از ابتدای هفته، با میل به ثبات و سکون در پایان هفته همراه است، به طوری که نیمی از مبادی فروش تغییر قیمتی ندارند و نیمی دیگر همچنان در حال کاهش نرخ هستند.

بر همین اساس نرخ روز میلگرد آجدار در برخی شرکت‌ها از ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشت اما بخش زیادی از مبادی فروش بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند، همچنین غالب شرکت‌ها قیمت نبشی و ناودانی را نیز ثابت نگه داشتند اما کاهش جزئی هم در این حوزه مشاهده شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی علاوه‌بر ثبات در بیشتر شرکت‌ها کاهش ۲۰۰ تومانی نیز داشت، در بخش شاخه‌فروشی هم شاهد کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی اغلب شاخه‌های پرفروش بودیم، همچنین نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های صنعتی، گازی، داربستی و ... مانند اغلب محصولات با ثبات همراه بودند.

انواع ورق‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی با سکون و ثبات قیمت همراه بودند، به‌طوری‌که قیمت روز ورق سیاه و انواع آن تغییر قیمت نداشتند و قیمت روز ورق رنگی، روغنی و گالوانیزه هم بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند.

براساس آمار موجود عرضه شمش در روز گذشته که حجم مقبولی داشت، با استقبال چندانی مواجه نبود، این امر با رکود در بازار آهن و ثبات در بازار ارز همراه شد که کاهش تقاضا را نیز در پی داشت.

با این حساب انتظار می‌رود روزهای نخست تابستان با کاهش قیمت اهن الات همراه باشد؛ گفتنی است معاملات شمش در عرضه بورس کالا حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است که معادل هزار و ۷۵۰ تومان به ازای هر کیلو است، به‌عبارتی نرخ پایه شمش در کف قیمتی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان قرار دارد، بر همین اساس انتظار می‌رود سایر مقاطع هم در بورس کالا با کاهش ۳ الی ۵ درصدی همراه باشند.

اگرچه در کنار کاهش نرخ عرضه‌های بورس کالا، بازار آزاد نیز شاهد کاهش نرخ برخی محصولات فولادی است به طوری که براساس آمار کف قیمتی میلگرد آجدار حدود ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان برآورد شده است، اما گویا برخی تا حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان نیز قیمت این محصول را کاهش داده‌اند.

با این حال برای ارائه تحلیل دقیق‌تر از اوضاع بازار باید عوامل متعددی را درنظر گرفت؛ اینکه عرضه امروز غالبا به صورت نقدی خواهد بود یا اعتباری، آیا شمش القایی در کانال ۱۶ هزار تومانی ثبات می‌یابد، آیا نرخ شمش صادراتی باز هم ریزش خواهد کرد، آیا میلگرد با ۱۱ درصد فاصله قیمتی با شمش در عرضه امروز اعمال خواهد شد یا در عرضه آتی، اخبار و تنش‌های سیاسی به کجا منتهی خواهد شد و نوسانات دلار چگونه خواهد بود و... همگی از جمله مباحثی است که برای پیش‌بینی و تحلیل بازار آهن نیاز است تا به این پرسش‌ها پاسخ داده شود به همین جهت جز صبر و نظاره درحال حاضر نمی‌توان کاری کرد.

در این میان حسین بختیاری معاون فروش مجتمع فولاد خراسان نرخ شمش عرضه شده در روز گذشته را غیرکارشناسی تلقی کرد و گفت که عرضه شمش به قیمت ۱۳ هزار و ۱۳۱ تومان تقریبا با نرخ آهن قراضه همسان است و این روند به ضرر فولادسازان تمام خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد که درخواست همیشگی نوردکاران اعمال فاصله قیمتی ۱۱ درصدی شمش و میلگرد بوده اما آنچه در هفته جاری مشاهد می‌شود فاصله ۲۵ درصدی قیمت این محصول با شمش است که قیمتی بسیار بالاست.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: خرید آهن در فاز اصلاح بازار

شایان ذکر است امروز حدود ۲۱۳ هزار و ۲۹۳ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل مقاطعی اعم از میلگرد، نبشی و ناودانی و تیرآهن است. کف قیمتی که برای میلگرد تعیین شده حدود ۱۶ هزار و ۴۶۵ تومان است که بیانگر افزایش ۳/۲ درصدی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است.

همانطور که بیان شد رسیدن فاصله قیمتی میلگرد و شمش به حدود ۲۵ هزار تومان ممکن است مانع از خرید این محصول در عرضه امروز باشد و رقابت چندانی هم وجود نداشته باشد، درحالی که عرضه شمش روز گذشته نیز رقابت چندانی نداشت.



:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 تير 1401 | نظرات ()