نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس گزارش‌ها روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در اکثر مبادی فروش ثبات داشت البته می‌توان گفت تقریبا نیمی از شرکت‌ها محصولات خود را با کاهش قیمت عرضه کردند اما ظاهرا به تأثیر از افزایش قیمت دلار میل به ثبات قیمت اهن نیز افزایش یافت.

بازار ارز نیز در پی نوسانات مداوم نرخ دلار روز گذشته کمی افزایش پیدا کرد. با اینکه چند روزی دلار در مرز ۳۰ هزار تومان تقریبا توقف کرده بود و تنها نوسانات جزئی در آن مشاهده می‌شد روز گذشته مجددا افزایش یافت، به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش اهن پرایس روز دوشنبه قیمت آهن به طور تقریبی در نیمی از شرکت‌ها کاهشی بود و در نیمی دیگر ثبات داشت اما تاحدودی کفه ثبات قیمت سنگین‌تر بود. با توجه به این که روز یکشنبه تمایل فروشندگان به کاهش قیمت بیشتر بود گویا روز دوشنبه به دلیل رشد قیمت ارز، از کاهش قیمت روزانه اهن دست کشیدند.

به طوری که قیمت روز میلگرد در کنار ثبات قیمت در ۱۱ شرکت، با کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی در ۶ شرکت همراه بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز به همین صورت بود و در کنار ثبات قیمت در غالب مبادی فروش، بخشی از فروشندگان نیز حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان محصولات خود را کاهش دادند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در ابهام و بلاتکلیفی

قیمت روز تیرآهن نیز تقریبا مانند سایر محصولات فولادی عمدتا ثابت اعلام شد اما در بخش کیلوفروشی شاهد کاهش ۲۰۰ تومانی این محصول بودیم، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز سایزهای پرفروش تیراهن با ۱۵ هزار تومان کاهش قیمت همراه بود.

 قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز عمدتا کاهش داشتند به طوری که حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت برای این محصولات ثبت شد. گفتنی است برخی شرکت‌ها نیز میل به ثبات داشتند از این رو تغییری در قیمت محصولات اعمال نکردند.

اخبار منتشر شده حول محور مذاکرات وین، شاید دلیل افزایش قیمت دلار در روز گذشته باشد. سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره تعلل لندن در پرداخت بدهی معوقه ایران بیان کرد که تا هنگامی که این بدهی پرداخت نشود فصل جدیدی در روابط گشوده نخواهد شد زیرا تاکنون انگلیس صرفا حرف زده و عملا کاری نکرده است.

وی همچنین ابراز کرد که در حال حاضر توافق بر سر دو متن پیشنهادی ایران حاصل مذاکرات اخیر است و پس از این احتمالا گفت‌وگوها بر مبنای این دو متن پیشنهادی انجام شود.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با اشاره به پیشرفت حاصل شده در مذاکرات توضیحاتی در زمینه رفع تحریم‌ها ارائه داد و  اظهار کرد که از مذاکرات بین ایران و عربستان استقبال می‌کنیم.

درنتیجه می‌توان گفت نوساناتی که در بازار ارز رخ می‌دهد به طور مستقیم تحت تأثیر اخبار مذاکرات وین است و تا حصول نتایج قطعی همچنان در نوسان خواهد بود.

با این تفاصیل می‌توان گفت ماه آذر درحالی پایان می‌یابد که همانطور که احتمال می‌رفت جز در موارد مختصر و محدودی نوسان چشمگیری در بازار آهن مشاهده نشد، اگرچه شرایط فعلی کشور پیش‌بینی آینده بازار را دشوار می‌کند اما به نظر می‌رسد تا زمانی که اساسی‌ترین فاکتورهای مؤثر بر بازار اهن مرتفع نگردد، اوضاع به همین منوال باقی بماند.

اصلاح سیاست مهمتر از اصلاح ساختار

در چند روز اخیر اخباری مبنی بر تغییر ساختار در وزارت صمت منتشر شد که گویای تشکیل هفت معاونت در این وزارتخانه بود. بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندان فولاد ایران در واکنش به این خبر ابراز کرد: تغییر در ساختار وزارتخانه تأثیر چندانی در کیفیت کار و عملکرد این وزارت نخواهد داشت و حتی ممکن است تغییری در کیفیت عملکرد این نهاد مشاهده نشود زیرا اساس سیاست‌گذاری این وزارتخانه واحد و ثابت است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور، آنچه این روزها بسیار مهم به نظر می‌رسد مسئله تورم است که به طور روزانه در همه بازارها درحال رشد است اما به ظاهر دولتمردان افزایش قیمت حاصل از ترم را ناشی از گرانفروشی می‌دانند و تفاوتی بین این دو قائل نیستند. درحال حاضر همه بازارها با این مشکل درگیر بوده و فولادسازان نیز از این امر مستثنا نیستند.

یکی از عواملی که به این تورم دامن می‌زند دخالت دستوری در بازار است، اگرچه دولت درظاهر موافق قیمت‌گذاری دستوری نیست اما به نحو دیگری در قیمت‌گذاری‌ها دخالت صورت می‌گیرد، در واقع فعالان فولادی در گرانی محصولات دخیل نیستند.

وی درپایان ابراز کرد: درحال حاضر آنچه به نظر ضرورت دارد تغییر دیدگاه مسئولان به مسائل جاری و تورم موجود است زیرا با افزایش قیمت محصولات فولادی در اثر تورم واحدهای فعال در زنجیره فولاد بانی این امر اتلاق می‌شوند درحالی که مشکل اصلی از جای دیگری سرچشمه می‌گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن حاکی از این است که روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات تقریبا در کلیه مبادی فروش میل به کاهش قیمت داشت، اگرچه ثبات قیمت در برخی شرکت‌ها نیز مشاهده شد اما غالب روند در پیش گرفته شده، عرضه محصولات با حفظ قیمت نسبت به روز قبل بود.

کاهش قیمت میلگرد سیادن ابهر تا حدود ۵۰۰ تومان، مهمترین رویداد روز گذشته در حوزه مقاطع طویل بود که موجب تخلیه حباب قیمت میلگرد سایز ۱۰ در مقایسه با سایر سایزها شد. این درحالی است که بازار ارز شاهد تداوم نوسانات قیمت دلار در مرز ۳۰ هزار تومان بود، به طوری که روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه با آنچه در روز گذشته از بازار آهن مشاهده شد بیانگر کاهش و تاحدودی حفظ قیمت اهن الات بود، به طوری که قیمت روز میلگرد در عمده مبادی فروش حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد اگرچه برخی شرکت‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در اکثر شرکت‌ها با کاهش حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شدند اما در این میان برخی شرکت‌ها نیز دست به قیمت‌ها نزده و تغییری اعمال نکردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رونق بازار آهن با ساخت مسکن

همچنین قیمت روز تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی با کاهش قیمت عرضه شد به طوری که در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات در برخی مبادی کاهش ۲۰ تومانی این محصول مشاهده شد، در بخش شاخه فروشی نیز با کاهش ۲۰ الی ۵۰ هزار تومانی اعلام قیمت شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله نیز اگرچه ثبات قیمت داشتند اما کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را نیز در این بخش شاهد بودیم. همچنین قیمت روزانه ورق رنگی، روغنی و گالوانیزه هم ثابت اعلام شد.

به گزارش آهن پرایس، آنچه از اوضاع فعلی بازار اهن برآورد می‌شود گویای بلاتکیفی و سردرگمی عرضه‌کنندگان است، اگرچه به کرات در تحلیل‌های پیشین علل میل به ثبات و کاهش قیمت مقاطع فولادی بررسی شده است اما قابل ذکر است که به نظر درحال حاضر غالب بازارهای مالی در انتظار اعلام نتایج قطعی مذاکرات وین است تا براساس آن اهداف و برنامه‌های خود را تبیین کنند، اگرچه اساسا نباید اوضاع اقتصادی کشور را به نتایج مذاکرات گره زد.

از همین رو شاهد کم‌رونقی خریدوفروش در بازار اهن هستیم، همچنین اصلی‌ترین و مهمترین فاکتور اثرگذار در شرایط فعلی که کمبود تقاضا عنوان شده، با کاهش ساخت و سازها در این ایام روبه فزونی گذاشته است. 

تصویب ۱۰ پیشنهاد بورسی در دولت

براساس اخبار منتشر شده خاندوزی وزیر اقتصاد اعلام کرد که در ستاد اقتصادی دولت  ۱۰ تصمیم بورسی گرفته شد که با موافقت اکثریت به تصویب رسید.

۱-سقف نرخ گاز خوراک صنایع پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ معادل نرخ گاز صادراتی در نظر گرفته شد که این میزان حدود ۵ هزار تومان است و نرخ سوخت گاز صنایع فولادی معادل ۴۰ درصد خوراک پتروشیمی تعیین شد که این میزان حدود ۲ هزار تومان است.

۲- کاهش مالیات صنایع تولیدی تا حدود ۵ درصد از دیگر مصوبات این ستاد بود.
۳-مورد یگری که در این جلسه به تصویب رسید عدم تغییر فرمول حقوقی معادن در سال آینده ذکر شد.
۴- همچنین مقرر شد مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۱ به صندوق تثبیت بازگردانده شود.
۵- حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز با هدف افزایش سرمایه، به صندوق تثبیت بازار اختصاص خواهد یافت.
۶- حدود ۱۰ درصد از وجوهی که از عرضه اولیه سهام حاصل شود برای بازارگردانی در نظر گرفته می‌شود.
۷-انتشار اوراق دولتی در بازار به کنترل ورودی نقدینگی به بازار سرمایه وابسته شده است.
۸-نرخ تسعیر بانک‌ها توسط بانک مرکزی حدود ۹۰ درصد نرخ نیمایی در ۶ ماه گذشته اعلام خواهد شد.
۹- در نشست‌ها و جلسات ستاد اقتصادی و تصمیم‌گیری انتشار اوراق، رئیس سازمان بورس نیز حضور خواهد داشت.
۱۰-مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی و بازار ثانویه جهت تثبیت نرخ سود در حدود ۲۰ درصد، مورد دیگری بود که در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید.

قیمتگذاری دستوری بلای جان بازار داخلی

محمدرضا صادقی، معاون بازرگانی گروه ملی فولاد صنعتی ایران با انتقاد به قیمتگذاری دستوری و عواقب آن اظهار کرد: این روزها تهیه و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی چالش‌ مهمی به شمار می‌آید اما در ۲ ماه اخیر شاهد رشد قیمت اهن اسفنجی بودیم به طوری که از ۷ هزار و ۹۰۰ تومان به میزان ۱۰ هزار و ۵۰ تومان افزایش پیدا کرد درحالی که قیمت شمش کاهشی بود و از ۱۴ هزار تومان تا ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان افت قیمت داشت.

وی افزود: تولیدکنندگانی که زنجیره کامل تولید دارند، درصدد هستند تا همه سود خود را از اهن اسفنجی تأمین کنند اما فولادسازانی که آهن اسفنجی می‌خرند در تولید شمش دچار زیان مالی می‌شوند از این رو ناچار به تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شوند، درحالی که اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد به افزایش قیمت مقاطع فولادی منجر شده و در نتیجه مشکلاتی را در زمینه تولید ایجاد خواهد کرد.

صادقی بیان کرد: با توجه به اوضاع نابسمان بازارهای داخلی شاهد این هستیم که نرخ مواد اولیه در جهت عکس قیمت‌های جهانی در حرکت است به طوری که با افزایش قیمت سنگ آهن و شمش در بازارهای جهانی، شاهد کاهش قیمت این محصولات در داخل هستیم و هیچ تناسبی در تعیین قیمت با بازارهای جهانی مشاهده نمی‌شود.

وی در پایان ابراز کرد: از عمده دلایلی که موجب نابسامانی بازارهای داخلی شده است می‌توان به مداخله دولت در تعیین قیمت‌ها اشاره کرد، به طوری که گاه شاهد تعیین قیمت محصولات بر مبنای تأمین منافع برخی افراد هستیم که به طور قطع این جریان در طولانی مدت به تعطیلی واحدهای تولیدی منجر خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: بازار مسکن سالهای سال است که تورمی ترین بازار ایران بوده و هست اما متاسفانه در سالهای اخیرا این موج تورمی دو چندان شده است و بسیاری از جوانان و افرادی که خانه نداشتند دیگر خرید خانه برایشان تبدیل به رویا شده است چرا که روز به روز نرخ زمین ، مصالح و آهن آلات و همچنین گچ و سیمان رو به افزایش است.

دولت سیزدهم در جهت حل مشکلات بازار مسکن، نهضت مسکن ملی را که در دولت پیشین کلید خورده بود را با دقت و همت بیشتری پیگیری کرد هر چند که در این جهت نیز موانع و مشکلات و سختی های فراوانی وجود داشت.

یکی از موانع، جهش ناگهانی قیمت اوراق مسکن در حدود ۴۰ درصد در آذر ماه است که این جهش ناگهانی وام خرید خانه را برای متقاضیان به شدت محدود ساخت، چرا که در واقع هر فقره اوراق مسکن بیش از ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازبینی مهندسی طرح مسکن ملی

اما مساله این است به چه دلیل در طول مدت ۲۴ روز آذر ماه باید نرخ اوراق تا به این حد افزایش قیمت داشته باشد پیش از افزایش قیمت به خودی خود بازار مسکن گرفتار تورم و قیمت بالا بود با این تغییر بازار وام مسکن و اوراق  بیش از پیش سردرگم خواهد شد. 

وقتی دلیل این افزایش قیمت را بررسی نماییم نکته جالب توجه این چنین است که نه تنها افزایش تقاضا نداشته ایم بلکه با کاهش میزان عرضه نیز مواجه هستیم و شاید بتوان اظهار داشت همین کاهش میزان عرضه به امید رشد بیشتر قیمت منجر به افزایش قیمت امتیاز وام  مسکن شده است. 

یکی دیگر از مشکلات مطرح در بازار کنونی مسکن، سیاست نادرست دامنه نوسانات است چرا که این سیاست نادرست منجر به رشد ناگهانی قیمت سهام در زمان رونق و از سوی دیگر رکود فرسایشی در بورس طی یک سال اخیر شد که در نهایت امر همین روند برای قشر کم درآمد جامعه در جهت خرید مسکن منجر به کاهش توان خرید شد. 

سیاست های نادرست یکی پس از دیگری دامن گیر بازار مسکن و پس از آن متقاضیان مسکن می شود، هفته های اخیر همین تغییرات دامنه نوسان منجر به افزایش قیمت تا سطح متعادل بازار شد و در نهایت شاهد تشکیل صف های خرید و جهش های پی در پی قیمت ها در بورس شد با تمامی این اوصاف و نابسامانی های گفته شده سیاستگذاران به جای آنکه مشکلات ریشه های بورسی را حل نمایند سیاست نادرست دیگری را جایگزین می نمایند که بلاشک نتیجه جز تحت فشار قرار داد بانک مرکزی نخواهد داشت. 

خارجی ها در مسکن ملی 

پس از چندین ماه بحث و بررسی و برخی موافقت ها و برخی مخالفت های نمایندگان مردمی و چندین مذاکره برگزار شده وزارت راه و شهرسازی اعلام داشت که به صورت تهاتر نفت یا کالای معدنی مقرر شده است که شرکت های چینی، ترک و اروپایی وعده سالیانه یک میلیون مسکن را محقق سازند. 

اما عمیقا این سیاست از نظر تعداد کثیری از کارشناسان اقتصادی توجیه ندارد چرا که وزارت راه و شهرسازی اعلام داشته که شرکت های خارجی هزینه ساخت این مسکن ها را نصف هزینه های شرکت های داخلی برآورد کرده اند اما مساله فقط به همین خلاصه نمی شود و این حرکت جدای اینکه به معنی حذف مهندسان داخلی و حذف سالها انرژی مطالعه و دانش افزایی مهندسان داخلیست در نهایت امر ارمغانی جز تورم را به همراه نخواهد داشت چرا که روش تهاتر به افزایش هزینه منجر می گردد.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 آهن پرایس: براساس آمار از بازار آهن در نخستین روز هفته شاهد استمرار ثبات حاکم بر قیمت روز آهن آلات بودیم به طوری که کلیه مقاطع فولادی در عمده شرکت‌ها تغییر قیمت نداشت و تنها برخی اصلاحات جزئی صورت گرفت.

گزارش‌ها از بازار ارز نیز بیانگر ثبات تقریبی نرخ دلار بود و در مقایسه با هفته گذشته نوسان چندانی را تجربه نکرد و در کانال ۳۰ هزار تومانی متوقف شد به طوری که روز شنبه هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۶۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن

همانطور که اشاره شد در نخستین روز از هفته بازار آهن در آرامش نسبی بود و فروشندگان تمایلی به تغییر قیمت روز اهن نداشتند که البته نبود تقاضا نیز خود مزیت بر این علت شده است.

به گزارش آهن پرایس از روند بازار آهن روز گذشته حاکی از تدام ثبات قیمت‌ها در عمده شرکت‌ها بود به طوری که قیمت میلگرد به طور کلی ثابت بود  و تنها افزایش و کاهش جزئی در برخی مبادی مشاهده شد. به طوری که چند شرکت به طور میانگین حدود ۷۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی هم در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما کاهش ۲۰۰ تومانی در برخی مبادی نیز مشاهده ‌می‌شد. قیمت تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی تقریبا ثبات داشت به طوری که در بخش کیلوفروشی تقریبا تغییر قیمتی مشاهده نشد اما در بخش شاخه‌فروشی حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت تیرآهن اعلام شد.

قیمت روز پروفیل و قیمت انواع لوله نیز اگرچه میل به ثبات داشتند اما در برخی مبادی کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز مشاهده شد. قیمت روز ورق سیاه کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی داشت اما قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی تقریبا ثابت اعلام شد.

درحال حاضر اوضاع بازارهای داخلی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با توجه به پیچیدگی این بازار نمی‌توان تحلیل دقیقی از ارائه داد، اما تغییراتی که در وزارت صمت در حال ایجاد است و همچنین اوضاع بورس کالا در این هفته تا حدودی جهت‌گیری دولت را مشخص خواهد کرد.

در بررسی علل میل به ثبات قیمت اهن در مبادی فروش در نخستین روز هفته می‌توان به ثبات قیمت‌ها در بازارهای جهانی اشاره کرد که تأثیر قابل توجهی در بازارهای ایران دارد. اگرچه در تحلیل‌های پیشین به کرات بررسی شده است اما آغاز برودت هوا و بارندگی‌ها یکی دیگر از مهمترین علل این رکود و سکون است.

زیرا عموما در ایام سرد سال ساخت‌وسازها متوقف می‌شوند و مقاطع فولادی بازار متحرکی ندارد و به عبارتی با کمبود تقاضا مواجه می‌شود از همین رو دلیل رکود بازار فولاد را می‌توان در رکود بازار مسکن جست‌وجو کرد.

در پی انتشار اخباری مبنی بر اینکه طرف‌های مذاکره کننده از به تأخیر انداختن مذاکرات انتقاد کرده و ایران را مقصر این امر‌دانستند و این امر را وقتکشی از جانب ایران تلقی کردند. از همین رو میخائیل اولیانوف در این باره گفت تأخیر در مذاکرت دلیل موجهی ندارد و بهتر است ادامه نشست‌ها از ۲۳ دسامبر از سر گرفته شود.

اما خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در این زمینه ابراز کرد که طرف‌ها مذاکره کننده با توجه به نزدیک بودن ایام سال نو میلادی خواهان به تأخیر انداختن برگزاری نشست‌ها بوده‌اند و به عبارتی طی توافقی با سایر اعضا این تصمیم گرفته شده و بهتر است به‌جای مقصر دانستن ایران روند مذاکرات را با جدیت پیگیری و دنبال کنند.

تداوم تولیدات صنایع فولادی

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه این وزارت در صدد جلوگیری از قطعی گاز صنایع فولادی است، اظهار کرد: گفت‌وگویی با وزارت نفت صورت گرفت که هدف از آن جلوگیری از قطع انرژی صنایع تولیدکننده بود.

وی با شاره به اهمیت رونق تولید، بیان کرد: درتلاش هستیم که با صرفه‌جویی و مدیریت میزان مصرف، تولیدات صنایع ادامه یافته و متوقف نشود. اما قطعی گاز برخی صنایع در ایام سرد سال با توجه به کمبود انرژی گریزناپذیر است که گاهی هزینه‌های جبران‌ناپذیری را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: بازار فولاد هر بار به گونه ای درگیر نابسامانی و عدم توازن میشود یک بار قیمت گذاری دستوری، بار دیگر قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان منجر به برهم خوردن تعادل این بازار و در نهایت نابسامانی قیمت روز آهن آلات خواهد شد.

حمیدرضا نظری، سرپرست مدیریت فروش گروه ملی صنعتی فولاد ایران اظهار داشت: قیمت گذاری های دستوری باعث کاهش توان تولید خواهد شد چرا که این دخالت ها منجر به عدم اجرای مکانیزم عرضه و تقاضا و تنظیم بازار می گردد و این فرمول های مختلف و متفاوت برای تعیین قیمت ها در بورس مبانی آشفتگی بازار را فراهم خواهد کرد. 

ما نیازمندیم که دخالت و دستکاری های دولت نباشد و قیمت های دستوری به بازار تحمیل نشود، آنگاه عرضه و تقاضا توازن و تعادل و نرخ بازار را مشخص خواهد کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فولاد ایران در یک هفته گذشته

بازار برای اینکه تنظیم شود نیاز به عرضه و تقاضا دارد و فرمول هایی که هم اکنون در قیمت گذاری بورس کالا در جریان است بر اساس فوب خلیج فارس یا سی آی اس می باشد و این امر باعث شده که یک شیوه قیمت گذاری مشخص در بازار وجود نداشته باشد.

حال آنکه بنا بر اینست که ۱۰۰ درصد محصولات تولیدی بازار فولاد و آهن در بورس عرضه شوند و بعضا مشتری به مقدار کافی وجود ندارد و همین امر منجر به ضرر شرکت ها می گردد که در همین حد خلاصه نمی شود و در بخش تامین نقدینگی، تامین مواد اولیه، تامین سرمایه در گردش و تولید نابسامانی و دشواری های بیشتری را رقم می زند.

نتایج قطعی گاز و برق در صنایع فولادی

معاون بازرگانی گروه ملی صنعتی فولاد ایران اظهار داشت: قطعی گاز و برق بر میزان تولیدات و قدرت خرید کارخانه ها اثرگذار است و همچنین موجب خسرات سنگین بیش از ۳۵ میلیاردی در ماه برای منابع انسانی می گردد. 

ایشان همچنین افزود: چنانچه گروه ملی صنعتی فولاد دو یا سه ماه کار نکند قدرت خریدش را در حدود ۷۰ الی ۱۰۰ میلیارد از دست خواهد داد و در شرایط کنونی ناچار می شود برای خریدهای هفتگی به جای ۱۰ هزار تن شمش، ۷۰۰۰ هزار تن خرید داشته باشد و همین مسئله منجر به کاهش میزان تولید و کمبود کالا در بازارهای صنعتی و آهن و بازار فولاد خواهد شد. 

خلاصه کلام اینکه چنانچه این روند ادامه یابد آنگاه میزان ظرفیت تولید کارخانه ها از ۶۰ هزار تن به ۳۰ هزار تن کاهش خواهد یافت و در نهایت امر منجر به کاهش توان خرید مواد اولیه و شمش به نصف خواهد شد و باعث خالی ماندن ظرفیت ها می شود. 

ساخت نیروگاه برای تامین گاز صنایع فولادی

مدیرعامل فولاد خوزستان اظهار داشت: برای مقابله با چالش های عدم پایداری برق در شرکت های فولادی می توانیم اقدامات چندگانه ای انجام دهیم یکی از این اقدامات ساخت نیروگاه های تولید برق خصوصی، در عین حال رعایت الزامات قانونی و استاندارد مطابق با عملکرد انرژی در فرآیندها و تجهیزات است. در همین جهت فولاد خوزستان در صدد احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی برآمده است که این نیروگاه امکان توسعه تا هزار مگاوات را نیز در برنامه های آتی خود دارد.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن حاکی از ثبات قیمت آهن آلات روز پنجشنبه در کلیه مبادی فروش بود. هفته گذشته درحالی پایان یافت که غالب مقاطع فولادی نوسانات قیمتی چندانی نداشتند و بیشتر شرکت‌ها محصولات خود را با ثبات قیمت عرضه کردند.

بازار ارز نیز در پایان هفته گذشته نوسان قابل ملاحظه‌ای نداشت به طوری که با تثبیت در کانال ۳۰ هزار تومانی روز پنجشنبه هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس، پنجشنبه هفته گذشته بازار آهن روز آرامی را تجربه کرد و قیمت روز اهن در عمده مبادی فروش بدون تغییر ماند و فروشندگان با تمایل به ثبات قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

طبق آمار قیمت روز میلگرد در آخرین روز کاری هفته گذشته عمدتا ثابت بود و تغییر قیمت چندانی مشاهده نشد. قیمت روز نبشی و ناودانی نیز در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

همچنین بیشتر شرکت‌ها قیمت روز تیرآهن را در بخش کیلوفروشی بدون تغییر قیمت عرضه کردند اما در بخش شاخه‌فروشی در کنار ثبات قیمت، افزایش جزئی این محصول نیز مشاهده شد. قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز آنچه از آمار برمی‌آید بدون تغییر بوده و با ثبات قیمت عرضه شدند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سردرگمی بازار آهن

آنطور که از آمار روزهای پیشین برمی‌آید آهن آلات در چند روز اخیر بدون تغییرات قیمتی محسوسی عرضه شدند و نوسانات افزایشی و کاهشی چشمگیری در این بازار رخ نداد. اگرچه نبود نوسان شدید در آخرین روز کاری هفته امری عادی به نظر می‌رسد اما علاوه‌بر این عوامل متعدد دیگری نیز در استمرار سکون در بازار دخیل است که از جمله این موارد می‌توان به انتظار غالب واحدهای زنجیره فولاد برای مشخص شدن و به ثمر نشستن نتایج مذاکرات اشاره کرد.

از طرفی دیگر میزان معاملات در تالار صنعتی نیز در ایجاد ثبات حاکم امری تعیین‌کننده بود به طوری که مقاطع فولادی و شمش عرضه‌شده در بورس کالا در روز پنجشنبه با استقبال چندانی مواجه نشد که به نظر می‌رسد این امر در روند معاملات هفته جاری در بورس کالا نیز اثرگذار باشد.

شایان ذکر است با توجه به اینکه در فصل سرد سال قرار داریم، میزان ساخت‌وسازها با افت قابل توجهی روبه‌رو است و تقاضای مصرفی قابل توجهی وجود ندارد، همچنین به دلیل اینکه بودجه اختصاص یافته به پروژه‌های عمرانی در سال ۱۴۰۱ به طور دقیق و نهایی مشخص نیست و بازار هدف را برای خرید مقاطع فولادی برنمی‌انگیزد، نمی‌توان افزایش شدید قیمت اهن الات را متصور شد و به عبارتی بازار آهن پتانسیل افزایش قیمت را ندارد.

خبرها از مذاکرات وین نیز بیانگر پایان دور هفتم این نشست‌ها است و بر مبنای آنچه در رسانه‌ها منعکس شده است در دور هفتم مذاکرات، مذاکره‌کنندگان کشورمان به دو سند جدید مذاکراتی دست یافته‌اند که اگر طرف‌های مذاکره مواضع ایران را بپذیرند در مدت زمانی کوتاه توافق صورت می‌گیرد.

ساناز صفوی مدیر فروش مجتمع ذوب آهن و نورد کرمان با انتقاد به نحوه قیمتگذاری محصولات فولادی در بورس کالا، اظهار کرد: ملاک تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا واضح و مشخص نیست و این امر به کاهش اختلاف قیمت در زنجیره محصولات فولادی منجر شده است.

وی در ادامه بیان کرد: قیمت میلگرد و قیمت اسفنجی شمش با هم همخوانی ندارند و از جهتی تأمین مواد اولیه هزینه بالایی برای تولیدکنندگان در بر دارد. همچنین با قیمتگذاری شمش در بورس کالا تولیدکنندگان ناگزیر از فروش آن در بیرون از بورس و با نرخی پایین‌تر هستند که ادامه این جریان به افت تولید منجر خواهد شد.

صفوی با اشاره به کمبود انرژی و کاهش میزان مصرف، اشاره کرد: به دلیل کمبود برق در تابستان سال گذشته ناگزیر ۵۰ درصد از میزان تولیدات کارخانه کاهش یافت و با تکرار این جریان در زمستان سالجاری نیز مجددا با کاهش تولید روبه‌رو خواهیم شد.

وزارت صمت و تغییرات پیش رو

براساس برخی گزارش‌ها هفته آتی تغییراتی در ساختار وزارت صمت ایجاد خواهد شد و گویا عنوان معاونت‌های وزارتخانه و مدیران آن تغییر خواهد یافت. گویا هفت معاونت از جمله« معاونت صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات»، « معاونت تجارت و خدمات»، «معاونت حققی و امور مجلس»، «معاونت هماهنگی و ایجاد کسب وکار»، «معاونت صنایع عمومی»، «معاونت صنایع حمل و نقل» و « معاونت معادن و صنایع منبع پایه» ایجاد خواهد شد.

شایان ذکر است دفتر صنایع هوافضا، دفتر صنایع دوچرخه و موتورسیکلت، دفتر صنایع ریلی و دریایی و دفتر صنایع خودرو زیرمجموعه معاونت صنایع حمل و نقل خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن حاکی از نوعی بلاتکلیفی فروشندگان در تعیین قیمت روز آهن آلات و عرضه آنها بود به طوری که نوسانات نامنظم کاهشی و افزایشی در کنار ثبات نسبی در برخی شرکت‌ها مشاهده می‌شد.

به عنوان مثال نمی‌توان گفت که قیمت میلگرد به طور مشخص کاهشی بود یا ثبات داشت؛ زیرا برخی شرکت‌ها افزایش قیمت داشتند، برخی تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکردند و برخی دیگر نیز با کاهش نسبی محصول خود را عرضه کردند.

از طرفی دیگر بازار ارز نیز در پی دریافت سیگنال‌های متفاوت از اخبار سیاسی جاری، مدام درحال نوسان است و در طی یک روز از کانال ۳۰ هزار تومانی وارد کانال ۲۹ هزار تومانی شد و مجددا افزایش یافته و وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شد به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد در پایان روز گذشته به قیمت ۳۰ هزار و ۲۲۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت اهن الات

به گزارش آهن پرایس روز گذشته بازار آهن شاهد نوسانات نامنظم در قیمت روز اهن بود اگرچه قیمت روز میلگرد عمدتا ثابت اعلام شد اما بخش عمده‌ای از شرکت‌ها قیمت‌ها را کاهشی اعلام کردند و بخشی دیگر نیز افزایش قیمت داشتند. نوسانات کاهشی به طور میانگین حدود ۷۰ الی ۴۵۰ تومان برآورد شد و نوسانات افزایشی نیز حدود ۲۰ الی ۲۰۰ تومان مشاهده شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: استمرار کاهش قیمت آهن

گفتنی است قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی نوسان چندانی نداشت و عمدتا در مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد. اما قیمت روز تیرآهن نیز مانند میلگرد دچار نوسانات نامنظمی بود به طوری که در بخش کیلوفروشی افزایش ۵۰ تومانی این محصول مشاهده شد ولی در بخش شاخه‌فروشی به ویژه شاخه‌های پرفروش، ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت، از طرفی دیگر در برخی شرکت‌ها هم بدون تغییر قیمت عرضه شد.

همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله صنعتی و مانیسمان و غیره نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی هم در برخی شرکت‌ها مشاهده شد. قیمت روز انواع ورق سیاه، گالوانیزه، روغنی و ... نیز اگرچه با نوسانات محدودی عرضه شد اما به طور عمده ثبات قیمت داشت.

بدیهی است خبرهای سیاسی که در سطح ملی و بین‌المللی منتشر می‌شود از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر بازارهای مختلف است به همین جهت در پی اخبار ضدونقیضی که از مذاکرات برجام به گوش می‌رسد غالب بازارها همچون بازار بورس کالا و اوراق و ... سردرگم شده و در یک بازه قیمتی دچار کاهش و افزایش شدند. بازار آهن نیز از این امر مستثنا نیست و روز گذشته بلاتکلیفی و سردرگمی فروشندگان در تعییت قیمت مقاطع فولادی به وضوح مشاهده می‌شد.

اگرچه بازار آهن مدتی است که به کاهش و افزایش قیمت در یک بازه محدود دچار است اما فاکتورهای اثرگذار بر قیمت محصولات در این مدت تغییرات قابل توجهی که به طور اساسی بازار را متحول کند، نداشته‌اند و درحال حاضر تنها خبرهای منعکس شده از مذاکرات وین است که به این تغییرات قیمتی منجر می‌شود.

چه خبر از مذاکرت؟!

اما آنچه از مذاکرات وین به گوش می‌رسد بیانگر پیشروی کُند روند نشست‌ها است اما آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید وزیر خارجه کشورمان اعلام کرده است که با درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر نصب مجدد دوربین در مجتمع تسا موافقت شده است که گویای حصول توافقات نسبی در این زمینه بود و در واکنش به این خبر قیمت دلار نیز کاهش یافت.

رافائل گروسی درین زمینه اظهار کرد که توافق با ایران بر سر نصب دوربین‌های جدید تحولی مهم برای راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آژانس در ایران است. اما آنچه از خبرها برمی‌آید احتمالا روز جمعه نشستی برای جمع‌بندی این دور از مذاکرات تشکیل شود، همچنین ممکن است هیأت‌های کارشناسی دوطرف مذاکره برای ادامه بررسی‌ها در قالب گروه‌های سه‌گانه هفته آتی را نیز در وین ماندگار باشند. 

از طرفی دیگر به گفته یک مقام امریکایی در صورت اجرای توافق صورت گرفته مبنی بر نصب دوربین جدید، در سال جاری میلادی نشست فوق‌العاده‌‌ای برای بررسی بیشتر تشکیل نخواهد شد.

عواقب قیمت‌گذاری دستوری

حمیدرضا نظری سرپرست مدیریت فروش گروه ملی صنعتی فولاد ایران دخالت دولت در قیمت‌گذاری محصولات را موجب به‌هم خورد سیستم بازار دانست و اظهار کرد: بهترین شیوه تعیین قیمت، سیستم عرضه و تقاضا است، زیرا به ظاهر قیمت‌گذاری در بورس کالا فاکتور مشخصی ندارد و محصولات گاهی براساس فوب خلیج فاس و گاهی برمبنای منطقه CIS قیمت‌گذاری می‌شوند.

همچنین ابلاغ شیوه‌نامه دولت مبنی بر عرضه کلیه محصولات در بورس کالا، مشکلاتی برای تولیدکنندگان رقم خواهد زد که می‌توان به مواردی همچون تأمین مواد اولیه و سرمایه در گردش، تأمین نقدینگی و در نهایت تولید اشاره کرد. در نتیجه عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها از جمله راهکارهای تنظیم بازار است.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گزارش‌ها از قیمت روز آهن آلات بیانگر ادامه روند کاهشی و ثبات مقاطع فولادی در روز سه‌شنبه بود. عمده شرکت‌ها محصولات خود را با کاهش قیمت عرضه کردند اما بخش زیادی از مبادی فروش نیز تغییر قیمتی نداشتند.

اما آنچه از بازار ارز به گوش می‌رسد نشان‌دهنده ادامه نوسانات نرخ دلار است. قیمت دلار که هفته گذشته تا بیش از ۳۱ هزار تومان جهش یافته بود، روز سه شنبه تا کانال ۲۹ هزار تومانی عقبگرد داشت و مجددا در پایان روز با افزایش قیمت مواجه شده و وارد کانال قیمتی ۳۰ هزار تومان شد، به طوری که روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس قیمت اهن الات در روز گذشته در پی بلاتلیفی فروشندگان و افزایش فشار بر آنها همچنان در مسیر کاهشی قرار داشت به طوری که شاهد کاهش قیمت میلگرد در حدود ۲۰ الی ۳۰۰ تومان بودیم اما در برخی مبادی فروش تغییر چندانی مشاهده نشد و شرکت‌ها با ثبات قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

اگرچه نیمی از فروشندگان تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند اما نیمی دیگر نیز قیمت نبشی و ناودانی را به طور میانگین ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش دادند. قیمت تیرآهن هم مانند غالب محصولات فولادی با کاهش قیمت مواجه بود به طوری که در بخش کیلوفروشی شاهد کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصولا بودیم و در بخش کیلوفروشی نیز به طور میانگین ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتیم اگرچه کاهش ۱۰۰ هزار تومانی هم در برخی شاخه‌های این محصول به چشم می‌خورد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رهایی بازار آهن از بلاتکلیفی

قیمت انواع لوله مانیسمان و داربستی و... همچنین قیمت پروفیل‌ها در بخشی از مبادی فروش با ثبات همراه بود اما به طور میانگین کاهش ۶۰۰ تومانی این مقاطع هم در برخی شرکت‌ها مشاهده شد.

همانطور که مشاهده می‌شود کلیه بازارها در انتظار نتایج نشست‌ برجام بلاتکلیف مانده‌اند و برای رهایی از رکود حاکم در بازار آهن که به دلایل متعددی رخ داده است، به کاهش قیمت‌ها تمایل بیشتری دارند تا از سکون بیشتر در بازار ممانعت کنند.

اما آنچه از مذاکرات به گوش می‌رسد چندان سیگنال‌های مثبتی نیست و اخبار ضد و نقیض نیز در این زمینه کم نیست! و اینطور که به نظر می‌رسد مقامات اروپایی و آمریکایی نسبت به پایان یافتن زمان مذاکرات به ایران هشدار داده‌اند.

به دنبال ادعای تروئیکای اروپایی، ایران از توافقاتی که پس از چندین هفته مذاکره صورت گرفته بود، عقب‌نشینی کرده و خواسته‌های جدیدی را بیان کرده است. آنها همچنین ادعا کردند اقداماتی که ایران در زمینه مسائل هسته‌ای انجام می‌دهد گویای نقض بندهای برجام است اما ما به دنبال ایجاد توافقی دوجانبه و احیای برجام هستیم.

از طرفی نماینده روسیه درحالی از روند مذاکرات ابراز خوش‌بینی می‌کند که متن پیشنهادی ایران همچنان از طرف مذاکره‌کنندگان پذیرفته نشده است. با این اوصاف نمی‌توان برداشت مشخصی از روند مذاکرات داشت و همچنان باید منتظر تصمیمات مذاکره‌کنندگان ایرانی و اروپایی باشیم.

از سوی دیگر با توجه به کاهش نرخ شمش در بورس کالای روز گذشته پیش‌بینی می‌شود که میلگرد عرضه شده در بورس کالای امروز نیز با اقبال چندانی روبه‌رو نشود. مجموعه این عوامل را می‌توان در کاهش قیمت محصولات فولادی که در چندین روز اخیر شاهد آن هستیم، دخیل دانست.

براساس آمار موجود از تالار صنعتی، امروز حدود ۱۴۲ هزار و ۲۹۹ تن انواع میلگرد در بورس کالا عرضه می‌شود که پایین‌ترین قیمت درنظر گرفته شده برای این محصول حدود ۱۴ هزار و ۲۴۰ تومان است که نسبت به آخرین عرضه حدود ۸۵ تومان افزایش داشته است.

معطلی صادرات در پی قانون جدید عراق

به گفته سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک، دولت عراق قوانین جدیدی برای تجارت وضع کرده است که طبق آن باید مقاطع صادر شده پیش از ورود به خاک عراق مورد آزمایش قرار گرفته و پس از دریافت تأییدیه وارد این کشور شود.

صدور مجوز برای صادرات مقاطع فولادی ایرانی توسط کمرگ کشور عراق حدود ۵ روز زمان‌بر است. اگرچه این شرایط صادرات را با برخی مشکلات و دشواری‌ها روبه‌رو می‌کند اما یک تاجر عراقی تأییدیه صادرات محصولات ایرانی از قبیل میلگرد، تیرآهن،  تسمه، ورق آهنی و ... را دریافت کرده و درحال حاضر مانعی در زمینه ارسال این محصولات مشاهده نمی‌شود.

تجار و گمرک ایران در انتظار تصمیمات عراق در زمینه تعیین استاندارد برای محصولات صادراتی هستند به همین جهت کمرگ ایران انجام آزمایشات لازم بر روی محصولات را در نقطه صفر مرزی پیشنهاد داده است. این پشنهاد در صورت تأیید و اجرا از تحمیل ضررهای مالی ممانعت کرده و موجب بهبود اوضاع صادرات دو کشور و شرکت‌های حمل و نقل خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روز گذشته در پی حرکت کاهشی و مورچه وارانه نرخ ارز مبادی فروش قیمت آهن آلات را ناچارا کاهش دادند و قیمت میلگرد ۱۴ آجدار مقاومت ۱۶ هزار تومان را از دست داد و وارد کانال ۱۵ هزار تومان شد که می توان اظهار داشت این تغییرات ناشی سازوکار بازار در هفته های پیشین و عملکرد بازار بورس است.

به گزارش آهن پرایس در روز گذشته نرخ دلار از ۳۰ هزار تومان کاهش یافت و روی قیمت ۲۹۷۰۰ تومان قرار گرفت، تحت تاثیر همین تغییرات قیمت میلگرد در اکثر مبادی فروش ثابت بود البته برخی شرکت ها نیز کاهشی قیمتی در حدود ۵۰ الی ۴۰۰ تومان را اعمال کردند. قیمت میلگرد ۱۴ نیشابور در روز گذشته با ثبات قیمتی روی ۱۵۷۲۰ تومان قرار گرفت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در دو شرکت کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشت و بقیه شرکت ها ثبات قیمت را در پیش گرفتند. بازار تیرآهن نیز در قسمتی شاخه فروشی در شاخه های پر فروش کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی را اعمال کردند و در بخش کیلو فروشی بعضا کاهش ۳۰۰ تومانی و مابقی قیمت های تیرآهن ثابت بود.

می توان اظهار داشت ارمغان کاهش نرخ ارز، کاهش و ثبات قیمت آهن آلات صنعتی و ساختمانی بود و از سوی دیگر قیمت روزانه آهن آلات هم اکنون تحت تاثیر نتایج مذاکرات، میزان تقاضا و نرخ ارز است.

بورس کالا نیز تاثیرات خاص خود را در جهت عقب نشینی بازار آهن دارد امروز تا ساعاتی دیگر شمش عرضه خواهد شد و بازه قیمتی این عرضه ها بین ۱۲ هزار و ۴۶۰ تومان الی ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است گویا بورس هم در جهت کاهش قیمتی بازار آهن همت ورزیده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کم‌تحرکی بازار آهن در نبود تقاضا

وزیر در شب گذشته خوش خبری هایی را در خصوص تنظیم بازار فولاد کشور و همچنین ساماندهی مدیریت زنجیره فولاد اعلام داشت، از جمله برنامه های آتی می توان موارد ذیل را نام برد:
۱- طراحی ۲۵ ابزار جدید در بورس کالا در جهت ساماندهی و توازن قیمت ها که بالغ برای ۱۵ لبزار آن عملیاتی گردیده و طی هفته آتی ۵ ابزار دیگر نیز عملیاتی خواهد شد.

۲- عرضه های بلند مدت در بورس کالا عملیاتی خواهد شد که منجر به مدیریت بهینه زنجیره فولاد کشور می گردد، نگرانی های مربوط به تامین مواد اولیه کارخانه ها برای ماههای آتی برطرف خواهد شد و شاید تا حد زیادی مانع التهابات مقطعی شود.

۳- برقراری ثبات نسبی در بازار آهن و فولاد و همچنین حذف التهابات مقطعی ارز از بازار فولاد.

۴- بالغ بر ۳۰ گروه از کالاها سهمیه بندی شده بود که ۲۰ گروه از آنها از سهمیه بندی حذف شد، در پی حذف سهمیه بندی بهین یاب با هدف افزایش حجم عرضه که در پی آن کمبود بازار داخلی از طریق واردات باید تامین گردد، که این میزان تامین توسط شرکت های بزرگ همچون فولاد مبارکه اصفهان و عرضه های تلفیقی تک نرخی امکان پذیر خواهد شد که در نهایت امر همه این تلاش ها با هدف حذف آربیتراژ اختلاف و همچنین حذف امضاهای طلایی صورت می پذیرد.

نرخ سوخت صنایع

پس از افزایش قیمت گاز که سوخت اصلی صنایع فلزی و فولادی و ... است، نابسامانی ها و چالش هایی زیادی برای فعالان این حوزه رقم خورد در پی این چالش ها سید حمید پور محمدی معاون سازمان برنامه بودجه و رئیس شورای راهبری و تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صدد پاسخگویی به این شبهات و سو برداشت ها بر آمد، ایشان اظهار داشت: نرخ سوخت صنایع از جمله صنایع فلزی، ریخته گری و فولادی های کوچک همچنان ۱۰ درصد نرخ خوراک خواهد ماند و در صنایع و مجتمع های بزرگ فولادی، پالایشی نرخ سوخت معادل ۱۰۰ درصد نرخ خوراک تعیین شده است اما این افزایش هم با سقفی مشخصی مواجه خواهد بود و از همین روز نرخ های ۶۰۰۰ تومانی و بالاتر نیز تکذیب شده است



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن روز گذشته حاکی از تداوم ثبات قیمت روزانه آهن آلات در غالب مبادی فروش بود به طوری کلی می‌توان گفت قیمت اکثر مقاطع فولادی تقریبا بدون تغییر اعلام شد اما در این میان قیمت میلگرد و نبشی در کنار ثبات قیمت، میل به کاهش داشتند.

بازار ارز نیز کماکان در مسیر کاهش قیمت قرار دارد و اخیرا به صورت روزانه با نوسان کاهشی روبه‌رو است، به طوری که روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۲۳۰ تومان به فروش رسید.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سکون قیمت آهن در آغاز هفته

تحلیل روزانه قیمت آهن

آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید تداوم ثبات قیمت‌ها در بازار آهن همچنان ادامه دارد و پارامترهای داخلی و خارجی که تعیین‌کننده نوسانات قیمت آهن است اثربخشی خود را از دست داده‌اند و به طور کلی می‌توان گفت بازار کم‌تحرک است.

به گزارش آهن پرایس قیمت میلگرد در روز گذشته در برخی مبادی فروش ثبات قیمت داشت اما در عمده شرکت‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی عرضه شد. قیمت نبشی و نادانی نیز در کنار ثبات نسبی حاکم در برخی مبادی، کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را در بیشتر شرکت‌ها تجربه کرد.

قیمت تیرآهن نیز مانند اکثر مقاطع فولادی عمدتا ثابت اعلام شد اما در بخش کیلوفروشی کاهش ۱۰۰ تومانی و در بخش شاخه‌فروشی کاهش ۱۰ هزار تومانی این محصول مشاهده شد. قیمت پروفیل و انواع لوله نیز غالبا بدون تغییر بود و تنها کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در چند شرکت مشاهده شد.

اوضاع فعلی حاکم بر کشور هرنوع پیش‌بینی از شرایط بازار را دشوار کرده است از این رو نمی‌توان چشم‌اندازی روشن و مشخص برای بازار آهن متصور شد. اما آنچه از آمار معاملات اهن الات برمی‌آید نشان‌دهنده نوعی رکود در بازار است که از مهمترین علل آن کمبود متقاضی است.

با توجه به اینکه در ایام سرد سال قرار داریم و پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها نیز با رکود نسبی مواجه است و همچنین به دلیل تورم بالا در همه بازارها، کاهش نقدینگی نیز به کاهش تقاضا دامن زده است.

اگرچه نوعی تمایل به کاهش قیمت اهن در بازار مشاهده می‌شود اما نوسانات نرخ ارز مانع از ایجاد چنین نوسانی است، بنابراین اگر شرایط به همین منوال باقی بماند تغییرات قیمتی قابل ملاحظه‌ای نیز در بازار آهن رخ نخواهد داد مگر اینکه اخبار مهمی از مذاکرات وین به گوش برسد، زیرا همانطور که گفتیم تقریبا همه فاکتورهای تعیین قیمت اثربخشی خود را از دست داده‌اند و گویا همه واحدهای فولادی منتظر نتایج مذاکرات هستند.

گزارش‌ها از نشست برجام نیز حاکی از این است که مذاکرات نتایج قابل ملاحظه‌ای نداشته و به گفته نماینده روسیه تنها وقت‌کشی اتفاق افتاده است. به گفته میخائیل اولیانوف صحبت‌هایی که صورت گرفت خیلی عادی بود و مذاکره‌کنندگان ایرانی گفته جدیدی ندشتند. 

وی افزود اگرچه سخنی که امیدبخش باشد در این نشست گفته نشد اما من مثبت‌اندیش هستم. وی همچنین مبنای مذاکرت جدید را مذاکرات تیرماه دانست و گفت جای تأسف است که مذاکره‌کنندگان ایرانی با مذاکرات پیشین مخالف هستند.

اگرچه اخبار ضدونقیض زیادی دراین زمینه منعکس شده است اما به هر صورت باید منتظر نتایج نهایی نشست‌ها باشیم زیرا همانطور که گفته شد در کوتاه مدت نمی‌توان نتیجه مشخصی برای مذاکرات وین پیش‌بینی کرد و این پروسه طولانی خواهد بود.

لزوم تأمین انرژی صنایع فولادی

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تأمین انرژی صنایع فولادی آن را امری ضروری تلقی کرد و اظهار داشت: براساس بررسی‌ها صنایع فولادی کشور پتانسیل بالایی در زمینه مالی و فنی دارند از این رو باید نهایت استفاده را از این امکانات برد.

وی افزود: محدودیتی که صنایع فولادی در زمینه تأمین انرژی مورد نیاز با آن مواجه شده‌اند این روزها به چالش تبدیل شده است که وزارت نیرو و نمایندگان مجلس را برای جلوگیری از افزایش ضرر و زیان‌ها، به رفع این چالش‌ها واداشته است. با رفع این موانع و افزایش بهره‌وری صنایع در گستره جهانی جایگاه بهتری خواهند یافت.

توانگر بیان کرد: پس از مشورتی که با انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور شد، در نظر داریم از ظرفیت‌های مالی و فنی صنایع فولادی برای بهره‌وری بیشتر از نیروگاه‌ها استفاده کنیم زیرا این امر در نهایت به سود صنایع است و به طور کلی باید از همه ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای پشیبرد و رشد بخش‌های مختلف استفاده کرد.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس گزارشات و گمانه زنی ها گویا طرح ملی مسکن از استانداردهای بایدی خود در حال انحراف است و شاید آنچنان که باید نتواند اهداف اصلی طرح را برآورده سازد. 

طرح اولیه مسکن مهر که اولین طرح مسکن پس از انقلاب اسلامی بوده است ایراداتی داشت که از این میان مهمترین بخش این طرح بلند مرتبه سازی آن بود. حال در بخش طرح ملی مسکن اظهارات جدید رستم قاسمی درباره ویلایی سازی در ایران به دلیل داشتن تعداد زمین های زیاد منجر به افزایش امیدواری در مورد عدم تکرار اشتباهات مسکن مهر شد، اما از سوی دیگر سید محمد مرتضوی یکی از اعضای هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان درباره ساخت واحدهای با متراژ  پایین خبر داد.
 
در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وام مسکن خودمالکی

به گزارش آهن پرایس شاید همین طرح واحدهای کوچک و متراژ پایین بسیار طرح مناسبی باشد و بدینوسیله دهک کم درآمد جامعه نیز بتوانند در خرید واحدهای ۵۰ متری سهیم باشند. 

مرتضوی افزود: در طی برگزاری جلسه ای فی مابین انبوه سازان و وزیر مسکن، پیشنهاداتی از سوی انبوه سازان در زمینه ساخت واحدهای ۵۰ الی ۸۰ متری ارائه شده است. بدین ترتیب این واحدها متناسب با وضعیت استان ها، شهرها ، موقعیت اقتصادی و دهک های مختلف جامعه در نظر گرفته شده است که هدف اصلی از این تصمیم این است که فاصله زیادی که بین خریدار و فروشنده به واسطه جو نامناسب اقتصادی ایجاد شده است را به حداقل برسانیم. 

البته فراموش نکنیم هرچند که در حال حاضر قیمت مصالح از جمله میلگرد، تیرآهن و بتن و گچ و سیمان ... نیز بالاست اما مشکل اصلی در تهیه مسکن قیمت بالای زمین است و شاید نیازی چندانی هم به حضور انبوه سازان نیست و بیشتر احتیاج داریم که دولت زمین را در اختیار مردم قرار دهد چرا که چنانچه دولت زمین را در اختیار مردم قرار دهد حتی اگر تسهیلات وام نیز نباشد مردم نهایتا خود می توانند اقدام به ساخت و ساز کنند و خانه های ویلایی حیاط دار بسازند که این کار در ۹۰ درصد شهرها با شهرک سازی یا زمین های پیرامون شهرک ها امکان پذیر است.

چنانچه زمین ها را در متراژهای ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ متری قطعه بندی کنند آنگاه می توانیم به سوی ساخت خانه های ویلایی گام برداریم. آیا این خانه ها برای قشر جوان و دهک کم در آمد جامعه نیست؟ قشر جوان با فرزندان کوچک بیشتر به خانه های ویلایی و حیاط دار نیازمندند و هدف اصلی طرح مسکن ملی بهتر بود تامین رفاه و رضایتمندی مردم باشد. 

یک نکته بسیار مهم که در شهرسازی ایران نادیده گرفته شده هویت بیرونی شهر است و متاسفانه سازندگان هر گونه که مایلند اقدام به ساخت می نمایند و بعضا مشاهده شده آپارتمانهایی که چشم انداز زیبایی کوهستان را گرفته اند در حالیکه زیبایی شهر و رعایت جنبه های شهرسازی هویت شهر است. 

شاید در این زمان بهترین عملکرد این باشد که مجلس و دولت، رئیس جمهور به این امر وارد شوند و مانع از عملکردهای غیرمهندسی شوند لازم به ذکر است در زمانیکه در مسکن مهر ده ها هزار واحد ۱۲۰ متری و چندین هزار مسکن ویلایی ساخته شد هم اکنون کاملا غیر منطقی است که طرحی با ایراداتی بیش از پیش وارد میدان شود.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن نشان‌دهنده ثبات قیمت روز آهن آلات در نخستین روز هفته بود. به طور گسترده عمده محصولات نوسان چندانی تجربه نکردند و غالب شرکت‌ها با حفظ قیمت روز پیشین محصولات خود را عرضه کرده و شرکت‌های انگشت شماری به اصلاح قیمت‌ها اقدام کردند.

بازار ارز نیز که برخلاف آغاز هفته پیش که متأثر از اخبار مذاکرات وین جهش ناگهانی نرخ دلار را تجربه کرد، هفته جاری را با کاهش قیمت آغاز کرده و همچنان ادامه دارد، به طوری که در پایان روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۳۲۰ تومان به فروش رسید.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن گرفتار رکود نسبی

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس آنچه از قیمت مقاطع فولادی برآورد می‌شود بازار آهن شاهد آرامش نسبی در غالب مبادی فروش بود، به این صورت که روز گذشته قیمت میلگرد در بیشتر مبادی فروش بدون تغییر بود و تنها چند شرکت کاهش قیمت محدودی داشتند و قیمت نبشی و ناودانی نیز ثابت اعلام شد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی تغییر نداشت اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی این محصول مشاهده شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله نیز عمدتا ثابت اعلام شد و اصلاح قیمت ۱۰۰ الی ۱۵۰ تومانی تنها در چند شرکت مشاهده شد. قیمت انواع ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم مانند سایر محصولات ثابت اعلام شد و قیمت ورق سیاه حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش جزئی داشت.

آنطور که به نظر می‌رسد درحال حاضر مهمترین پارامتر اثرگذار بر قیمت روز اهن، سیگنال‌های مثبت مذارکات برجام است، زیرا با بررسی‌های پیشین متوجه شدیم که بازار تقاضا، قیمت‌های جهانی، بورس کالا و سایر فاکتورهای دیگر تغییرات قابل ملاحظه‌ای که بازار آهن را به تحرک وادارد، نداشتند از همین رو درحال حاضر مذاکرات برجام است که تعیین‌کننده قیمت اهن و اوضاع بازارها است.

هفته گذشته که مذاکرات پایان یافت در نتیجه پالس‌های غیرمثبت نرخ دلار و برخی محصولات روندی افزایشی در پیش گرفت و هم اکنون نیز در نتیجه سیگنال‌های مثبتی که از مذاکرات می‌رسد نرخ دلار کاهشی و قیمت اهن الات بنای ثبات گذاشته‌اند.

حال از آنجایی که قطعی گاز در این روزها صنایع فولادی را تهدید می‌کند و از طرفی در پی شیوه‌نامه جدیدی که بورس کالا مبنی بر تخصیص آهن اسفنجی به تولیدکنندگان شمش ابلاغ کرده است، ممکن است به کمبود مواد اولیه و مقاطع فولادی منجر شود که این شرایط موجب افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار آهن می‌شود.

رشد صادرات فولاد خام

براساس گزاش‌ها، صادرات شمش حدود ۴۴ درصد ثبت شده است که این آمار بیانگر بیانگر رشد صادرات بوده است. محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولاد کشور با اشاره به رشد صادرات کشور، اظهار کرد: با توجه به اینکه درگیر تحریم‌ها و کمبود انرژی و... هستیم ۴۴ درصد صادرات داشتیم و به طور قطع اگر با این محدودیت‌ها مواجه نبودیم میزان صادرات نیز افزایش می‌یافت.

وی درباره تولید فولاد خام در کشور گفت: آز آغاز سالجاری تاکنون حدود ۱۶ میلیون تن فولاد خام داشته‌ایم، این درحالی است که در سالهای گذشته میزان تولید آن به ۳۰ میلیون تن می‌رسید از همین رو می‌توان قطعی برق و کمبود انرژی را عامل اصلی کاهش تولید فولاد خام در سالجاری به شمار آورد.

هوشمند افزود: قطعی برق تنها به کاهش تولید فولاد خام منجر نشد بلکه افت تولید مقاطع فولادی را نیز در پی داشت که در نتیجه آن واحدهای کوچک و پایین‌دست نیز متضرر شدند.

این فعال صنعت فولاد بیان کرد: وجود تحریم‌ها و برخی محدودیت‌ها در داخل کشور کاهش صادرات فولادخام را در پی داشته است، از سویی دیگر کمبود انرژی و قطعی گاز خود مزید برعلت شده و به افت صادرات بیش از پیش دامن زده است. 

وی تصریح کرد: براساس آمار گمرک به طور کلی ۴/۵ میلیارد دلار صاردات برای کشور ثبت شده است که حدود ۱۴/۵ درصد از این میزان به صادرات فولاد اختصاص دارد. این آمار نشان می‌دهد در مقایسه با سال گذشته صادرات افزایش ۸۰۰ میلیون دلاری مواجه داشته است. 

هوشمند در پایان افزود: به طور کلی میزان صادرات با توجه به مشکلات موجود رضایت‌بخش نبوده است و امکان افزایش این میزان میسر بود اما سیاست‌های کشور چین در زمینه کاهش تولید فولاد خام و همچنین تحریم‌ها از عوامل تأثیرگذار بر عدم افزایش میزان صادرات در کشور است، اما صادرات ۴۴ درصدی شمش باتوجه به شرایط موجود کشور نشان از پیشرفت در این زمینه است.



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رابرت مالی نماینده آمریکا در مذاکرات وین اظهار داشت: ایران با پیشنهادات سازنده ای برای مذاکره نیامده همچنین از مصالحه های قبای نیز صرف نظر کرده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز بیان داشت: مذاکرات وین پیشرفت نخواهد داشت چرا که هیات مذاکره کننده ایرانی پیشنهاداتی ارائه می دهد که دستیابی به توافق سازگاری ندارد ما نگران غنی سازی های اورانیوم در ایران هستیم.

یکی اعضای تیم مذاکره کننده ایران اظهار داشت: ما هیچگونه تجدید نظری در موضع خود نداشته ایم و پیش نویس های ما همچنان پابرجاست و مذاکره کنندگان ایرانی در طول مذاکرات در مورد متن آماده و بر اساس همین دیدگاه ها پیش خواهند رفت.  با این اوصاف گویا بازار فولاد و مسکن سازان و خودروسازان بهتر است چندان چشم انتظار مذاکرات وین نمانند و راه خود را پیشگیرند تا بیش از این از چرخه اقتصادی جا نمانند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فولادسازان درگیر بحران انرژی

عرضه محصولات فولادی در بورس

به گزارش آهن پرایس، عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد در صحن علنی مجلس در دولت پیشین تصویب شد و جهت بررسی جزییات و پیگیری به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شده است اما پس از اینکه دولت سیزدهم آغاز به کار کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت مجددا اقدام به اظهار نظر و بررسی این طرح کرد و در طی هفته جاری درباره این طرح با قطعیت اظهار نظر خواهد شد.

به طور تقریبی میزان تولیدات فولاد کشور ۳۰ میلیون تن در سال است که در بازار داخلی ایران فقط ۱۵ میلیون تن آن مصرف می شود با بررسی بازار بورس در دولت پیشین مشاهده شد که فقط ۲۰ درصد از محصولات فولادی در بورس عرضه می شده و اثر مستقیم عدم عرضه مابقی محصولات به صورت افزایش قیمت ها در بازار مشاهده گردید.
همین افزایش قیمت و نابسامانی و بازار نامتوازن فولاد، کمیسیون صنایع و معادن را بر آن داشت تا با دقت و همت بیشتری طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد را مجددا تدوین کنند و بر اساس آن همه محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهند شد.

عرضه تلفیقی ورق در بورس کالا

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: سالانه میزان هشت میلیون تن تولید ورق در داخل کشور صورت می گیرد در حالیکه میزان مصرف در کشور ما بالغ بر ۱۰ میلیون تن می باشد. حال آنکه قیمت ورق داخلی ارزانتر از ورق خارجی است در جهت سهولت در بازار ورق و همچنین حذف سهمیه بندی، روش عرضه تلفیقی ورق در بورس کالا مطرح شد.

در پی اجرای عرضه تلفیقی ورق فولادی در هفته گذشته یکی از شرکت های فولادی ۳۰۰ هزار تن عرضه داشت و همین اقدام اثر بخش منجر به کاهش قیمت ورق فولادی از ۲۱ هزار تومان به ۱۹ هزار تومان شد و در نتیجه سهمیه بندی نیز از بین رفت و به همین موازات می تواند اثرات مثبت دیگری داشته باشد و به طور مثال دو قیمتی شدن، کمبود، فساد و رانت از بین خواهند رفت. 
به طور کلی در کشور ظرفیت تولید دو میلیون تن ورق وجود دارد و برخی کارخانه هایی که تجهیزاتشان فرسوده شده و یا نیازمند بازسازی مجدد کارخانه هستند می توانند با حمایت شرکت های فولادی دیگر به چرخه تولید بازگردند.

تغییرات نرخ شمش صادراتی ایران 

در هفته گذشته قیمت شمش صادراتی ایران تحت تاثیر عوامل متعددی قرار گرفت و در نتیجه کاهش قیمت داشت از جمله این عوامل می توانیم به کاهش قیمت های جهانی شمش و محصولات فولادی بلند و تقاضای ضعیف تاجرانی که از گذشته محصولات ایرانی را برای فروش مجدد در بازار خودشان خرید می کرده اند، اشاره داشت. به گزارش آهن پرایس، یکی از منابع تجاری خارجی معتقد است: تاجران همچنان محموله های پیشین خود را دارند و نمی توانند برای خرید محموله جدید اقدام نمایند.

نرخ شمش فولاد صادراتی ایران در روز چهارشنبه ۸ دسامبر، ۵۶۰ دلار به ازای هر تن فوب اعلام شد که در مقایسه با هفته پیشین خود که ۵۶۵ دلار بوده است کاهش ۵ دلاری را داشته است.

مصرف انرژی صنایع فولادی

سیف الله امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت:  اهتمام وزارت صمت این چنین است که هیچ یک از صنایع فولادی با کمبود گاز در زمستان مواجه نشوند از همین رو برنامه جدیدی برای مصرف انرژی به وزارت نیرو پیشنهاد شده است.

در واقع پیشنهاد دفترصنایع معدنی وزارت صمت به این صورت بود که انرژی مصرفی خانگی به مدت روزانه ۲ ساعت در روز قطع شود اما تاکید وزارتخانه بیشتر بر این است که مصرف های خانگی نباید قطع گردد. 

فی الواقع صنایع فولادی در جنوب کشور مشکل سوخت و انرژی آنچنانیی ندارندو مشکل اصلی در شمال کشور است و چنانچه برنامه بهتری ارائه نگردد منجر به تعطیلی صنایع زیادی در شما کشور خواهد شد. 

مشکل قطعی گاز صنایع می بایست به صورت جمعی و با دلسوزی بررسی شود این مسئله حتی باعث کاهش تولید آهن اسفنجی، شمش و اسلب می شود و این کاهش تولید بلاشک بر صنایع پایین دستی از جمله خودرو سازی و مقاطع طویل نیز با کمبود مواجه خواهند شد.

آهن پرایس: رابرت مالی نماینده آمریکا در مذاکرات وین اظهار داشت: ایران با پیشنهادات سازنده ای برای مذاکره نیامده همچنین از مصالحه های قبای نیز صرف نظر کرده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز بیان داشت: مذاکرات وین پیشرفت نخواهد داشت چرا که هیات مذاکره کننده ایرانی پیشنهاداتی ارائه می دهد که دستیابی به توافق سازگاری ندارد ما نگران غنی سازی های اورانیوم در ایران هستیم.

یکی اعضای تیم مذاکره کننده ایران اظهار داشت: ما هیچگونه تجدید نظری در موضع خود نداشته ایم و پیش نویس های ما همچنان پابرجاست و مذاکره کنندگان ایرانی در طول مذاکرات در مورد متن آماده و بر اساس همین دیدگاه ها پیش خواهند رفت.  با این اوصاف گویا بازار فولاد و مسکن سازان و خودروسازان بهتر است چندان چشم انتظار مذاکرات وین نمانند و راه خود را پیشگیرند تا بیش از این از چرخه اقتصادی جا نمانند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فولادسازان درگیر بحران انرژی

عرضه محصولات فولادی در بورس

به گزارش آهن پرایس، عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد در صحن علنی مجلس در دولت پیشین تصویب شد و جهت بررسی جزییات و پیگیری به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شده است اما پس از اینکه دولت سیزدهم آغاز به کار کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت مجددا اقدام به اظهار نظر و بررسی این طرح کرد و در طی هفته جاری درباره این طرح با قطعیت اظهار نظر خواهد شد.

به طور تقریبی میزان تولیدات فولاد کشور ۳۰ میلیون تن در سال است که در بازار داخلی ایران فقط ۱۵ میلیون تن آن مصرف می شود با بررسی بازار بورس در دولت پیشین مشاهده شد که فقط ۲۰ درصد از محصولات فولادی در بورس عرضه می شده و اثر مستقیم عدم عرضه مابقی محصولات به صورت افزایش قیمت ها در بازار مشاهده گردید.
همین افزایش قیمت و نابسامانی و بازار نامتوازن فولاد، کمیسیون صنایع و معادن را بر آن داشت تا با دقت و همت بیشتری طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد را مجددا تدوین کنند و بر اساس آن همه محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهند شد.

عرضه تلفیقی ورق در بورس کالا

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: سالانه میزان هشت میلیون تن تولید ورق در داخل کشور صورت می گیرد در حالیکه میزان مصرف در کشور ما بالغ بر ۱۰ میلیون تن می باشد. حال آنکه قیمت ورق داخلی ارزانتر از ورق خارجی است در جهت سهولت در بازار ورق و همچنین حذف سهمیه بندی، روش عرضه تلفیقی ورق در بورس کالا مطرح شد.

در پی اجرای عرضه تلفیقی ورق فولادی در هفته گذشته یکی از شرکت های فولادی ۳۰۰ هزار تن عرضه داشت و همین اقدام اثر بخش منجر به کاهش قیمت ورق فولادی از ۲۱ هزار تومان به ۱۹ هزار تومان شد و در نتیجه سهمیه بندی نیز از بین رفت و به همین موازات می تواند اثرات مثبت دیگری داشته باشد و به طور مثال دو قیمتی شدن، کمبود، فساد و رانت از بین خواهند رفت. 
به طور کلی در کشور ظرفیت تولید دو میلیون تن ورق وجود دارد و برخی کارخانه هایی که تجهیزاتشان فرسوده شده و یا نیازمند بازسازی مجدد کارخانه هستند می توانند با حمایت شرکت های فولادی دیگر به چرخه تولید بازگردند.

تغییرات نرخ شمش صادراتی ایران 

در هفته گذشته قیمت شمش صادراتی ایران تحت تاثیر عوامل متعددی قرار گرفت و در نتیجه کاهش قیمت داشت از جمله این عوامل می توانیم به کاهش قیمت های جهانی شمش و محصولات فولادی بلند و تقاضای ضعیف تاجرانی که از گذشته محصولات ایرانی را برای فروش مجدد در بازار خودشان خرید می کرده اند، اشاره داشت. به گزارش آهن پرایس، یکی از منابع تجاری خارجی معتقد است: تاجران همچنان محموله های پیشین خود را دارند و نمی توانند برای خرید محموله جدید اقدام نمایند.

نرخ شمش فولاد صادراتی ایران در روز چهارشنبه ۸ دسامبر، ۵۶۰ دلار به ازای هر تن فوب اعلام شد که در مقایسه با هفته پیشین خود که ۵۶۵ دلار بوده است کاهش ۵ دلاری را داشته است.

مصرف انرژی صنایع فولادی

سیف الله امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت:  اهتمام وزارت صمت این چنین است که هیچ یک از صنایع فولادی با کمبود گاز در زمستان مواجه نشوند از همین رو برنامه جدیدی برای مصرف انرژی به وزارت نیرو پیشنهاد شده است.

در واقع پیشنهاد دفترصنایع معدنی وزارت صمت به این صورت بود که انرژی مصرفی خانگی به مدت روزانه ۲ ساعت در روز قطع شود اما تاکید وزارتخانه بیشتر بر این است که مصرف های خانگی نباید قطع گردد. 

فی الواقع صنایع فولادی در جنوب کشور مشکل سوخت و انرژی آنچنانیی ندارندو مشکل اصلی در شمال کشور است و چنانچه برنامه بهتری ارائه نگردد منجر به تعطیلی صنایع زیادی در شما کشور خواهد شد. 

مشکل قطعی گاز صنایع می بایست به صورت جمعی و با دلسوزی بررسی شود این مسئله حتی باعث کاهش تولید آهن اسفنجی، شمش و اسلب می شود و این کاهش تولید بلاشک بر صنایع پایین دستی از جمله خودرو سازی و مقاطع طویل نیز با کمبود مواجه خواهند شد.



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن حاکی از ثبات گسترده در قیمت روز آهن آلات بود. آغاز هفته جاری پس از پایان مذاکرات روندی صعودی در پیش گرفت اما به تدریج تا پایان هفته رشد قیمت آهن متوقف شد به طوری که تقریبا همه محصولات فولادی بدون تغییر قیمت عرضه شدند و تنها تعداد انگشت‌شماری از مبادی فروش به اصلاح قیمت‌ها اقدام کردند.

بازار ارز هم این هفته را با جهش قیمتی آغاز کرد و در اواسط هفته وارد کانال قیمتی ۳۱ هزار تومانی شد. اما با کمی عقبگرد در پایان هفته مجددا وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شد به طوری که روز چهارشنبه هر دلار آمریکا در بازار آزاد با قیمت ۳۰ هزار و ۸۲۰ تومان مبادله شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بورس کالا ترمز رشد قیمت آهن

تحلیل روزانه قیمت آهن

قیمت روزاهن در روز گذشته با تغییر قابل ملاحظه‌ای مواجه نبود و همانطور که انتظار می‌رفت غالب محصولات با ثبات قیمت عرضه شدند. غیر از نوسان جزئی در چند شرکت که حدود ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومان ثبت شد، قیمت میلگرد به طور عمده ثابت اعلام شد و تغییر چندانی نداشت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز جز دریک مورد که کاهش ۱۰۰ تومانی داشت در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد، همچنین قیمت پروفیل و انواع لوله نیز ثابت اعلام شد و تغییر چندانی نداشت. قیمت تیرآهن نیز مانند سایر مقاطع فولادی در بخش کیلوفروشی ثابت اعلام شد و در بخش شاخه‌فروشی تنها برخی شرکت‌ها کاهش ۱۰ هزار تومانی داشتند.

قیمت ورق روغنی، رنگی، گالوانیزه و ورق سیاه هم مانند غالب مقاطع بدون تغییر قیمت عرضه شد و به طور کلی آرامش نسبی در بازار آهن حاکم بود.

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد کمبود تقاضا عامل اصلی افت خرید و فروش مقاطع فولادی و ثبات حاکم بر بازار آهن است و به نظر می‌رسد با توجه به این شرایط هفته پیش رو هم به همین منوال پیش برود. اگر شرایط فعلی حاکم بر بازار تقاضا در بازه طولانی مدت ادامه بیابد به‌طبع همه واحدهای زنجیره فولاد از تولید تا توزیع متضرر خواهند شد و حتی شاید برخی واحدهای کوچکتر نیز به تعطیلی کشیده شود.

زیرا این کمبود تقاضا موجب شده درآمد واحدهای فولادی کاهش یافته و بعضا هزینه‌های تولید نیز فراتر از میزان درآمد باشد. فشارهایی که واحدهای ذوبی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی و آهن قراضه و... متحمل می‌شوند و همچنین کاهش قیمت شمش در بورس کالا و افت صادرات در چند وقت اخیر و از طرفی دیگر کمبود متقاضی به نگرانی اکثر نوردسازان منجر شده است.

این اوضاع حتی نگرانی توزیع‌کنندگان و انبارها را نیز رقم زده است، علاوه‌بر این عواملی که ذکر شد در کنار توقف ساخت و سازها، افزایش فشار مالیاتی، هزینه‌های حمل و نقل و... حتی توزیع‌کنندگان بزرگ را نیز نگران کرده است. 

آنطور که در تحلیل پیشین بیان شد عرضه شمش در بورس کالا مانع از رشد قیمت آهن شد، کاهش نرخ کف این محصول در تالار صنعتی موجبافزایش معاملات شمش در بورس کالا را رقم زد اما رقابتی برای خرید ملاحظه نشد. سقف قیمتی تعیین شده برای این محصول که حدود ۱۲ هزار و ۸۸۰ تومان بود کمترین مبلغ آن از تیرماه سالجاری تاکنون بود.

تقاضای خرید شمش درحالی اتفاق افتاد که پروژه‌های عمرانی به دلیل کاهش ساخت و ساز و رکود بازار مسکن در ایام سرد سال کم‌رمق است که همین امر مانع از ایجاد رقابت قیمتی برای خرید این محصول توسط نوردکاران شد.

اگرچه افزایش نرخ ارز می‌توانست به افزایش چشمگیر قیمت محصولات فولادی منجر شود اما متأثر از بازارهای جهانی و کاهش نرخ شمش صادراتی ایران قیمت این محصول در بازارهای داخلی نیز کاهش یافته است و می‌بینیم که درحال حاضر این دو بازار روندی معکوس با یکدیگر دارند.

تورم بالایی که در کشور به طور روزانه درحال افزایش است کل ابعاد زندگی و همه بازارها را درگیر کرده است، اگرچه نباید نتایج مذاکرات را به مسائل اقتصادی کشور گره زد اما شاید با لغو تحریم‌های گسترده تاحدودی اوضاع اقتصادی بهبود بیابد.

به گزارش آهن پرایس آنچه از خبرها برمی‌آید امروز ساعت ۱۲ ظهر طرف‌های مذاکره‌کننده سر میز مذاکره خواهند نشست و گفت‌وگوها از سرگرفته خواهد شد. طرف‌های مذاکره پس از بررسی متن پیشنهادی ایران این متن را زیاده‌خواهی تلقی کرده و آن را غیرقابل قبول خواندند، از همین رو از ایران خواسته‌اند که با پیشنهادات واقع‌بینانه به میز مذاکرات بازگردد.

این درحالی است که هیأت مذاکره‌کننده ایرانی پنج شرط دارد که از جمله آنها لغو کامل تحریم‌ها و دریافت ضمانت برای جبران خسارت‌های وارده به ایران است. براساس سخنان مذاکره‌کنندگان مطابق آنچه از اوضاع برمی‌آید، ممکن است این مذاکرات به سرعت به نتیجه نرسد. به هر صورت امید است اوضاع رو به بهبود رود و گشایش اقتصادی مطلوبی در کشور ایجاد شود.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس آمار موجود قیمت روزانه آهن آلات در روز گذشته تقریبا بدون تغییر بود و غالب شرکت‌ها مقاطع فولادی را با ثبات قیمت عرضه کردند. این در حالی است که بازار ناپایدار ارز در ابتدای روز شاهد افزایش قیمت دلار بود و در پایان روز به ‌تدریج کاهش یافته و وارد کانال قیمتی ۳۰ هزار تومان شد، به طوری که هر دلار آمریکا روز سه‌شنبه در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۷۷۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن

به گزارش آهن پرایس روز گذشته جوی نسبتا آرام در بازار آهن حاکم بود و برخلاف نرخ ارز نوسان چندانی در قیمت آهن مشاهده نشد و تنها معدودی از شرکت‌ها به اصلاح قیمت جزئی محصولات فولادی اقدام کردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: توقف رشد قیمت آهن آلات

مطابق آمار روز گذشته قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما چند شرکت نیز محصولات خود را با ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت عرضه کردند. قیمت نبشی و ناودانی نیز به طور عمده بدون تغییر قیمت عرضه شد و در این بخش هم اصلاح قیمت ۳۰۰ تومانی در چند شرکت مشاهده شد. همچنین مانند سایر محصولات فولادی قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی نیز بدون تغییر بود و تنها در بخش شاخه‌فروشی شاهد کاهش جزئی ۱۰ هزار تومانی بودیم.

غالب شرکت‌ها قیمت پروفیل و انواع لوله مانیسمان، درزدار، داربستی و ... را بدون تغییر قیمت عرضه کردند و تنها چند شرکت کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی داشتند. همچنین قیمت ورق گالوانیزه هم ثابت اعلام شد اما ورق سیاه مانند عمده محصولات فولادی تغییر قیمتی نداشت.

آنطور که در تالار صنعتی روز گذشته مشاهده شد قیمت شمش بلوم با نرخ کاهشی در بورس کالا به فروش رسید و به نظر می‌رسد رشد بازار آهن نیز به تأثیر از نرخ شمش توقف کرده است و  از روند افزایشی خود بازگشته و تقریبا بدون تغییر قیمت بود.

آنطور که از آمار برمی‌آید قیمت دلار همچنان در قیمت اهن الات بی‌تأثیر است و این دو بازار روندی متفاوت از یکدیگر در پیش گرفته‌اند. اما آنچه در این میان مورد بحث است عدم تقاضای مصرف است.

 بنا بر تحلیل‌های پیشین به دلیل کاهش نقدینگی و کاهش ساخت‌وساز در ایام سر سال، تقاضای مصرف نیز کاهش یافته است، از این رو نوسانات متعددی که در بازار رخ می‌دهد تحرک خاصی در تقاضا ایجاد نمی‌کند و همچنان با کاهش روبه‌رو است.

همچنین آخرین شنیده‌ها حاکی از آن است که مذاکرات برجام مجددا در روز پنجشنبه از سر گرفته خواهد شد. گویا علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران طی تماسی با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک، زمان مذاکرات ۴+۱ را برای روز پنجشنبه تعیین کرده‌اند.

تأمین انرژی چالش فولادی‌ها

کاهش انرژی و گاز مصرفی صنایع فولادی علاوه‌بر اینکه این بخش‌ها را متضرر می‌کند، به‌طبع آسیب‌هایی نیز به کشور وارد خواهد شد. در همین زمینه مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در حاشیه نمایشگاه ایران متافو اظهار کرد: قطعی گاز و کمبود نیرو این روزها برای فولادی‌ها به چالش مهمی تبدیل شده است.

وی ابراز کرد: از آنجایی که فولادسازان از توانایی مالی بالایی برخوردار هستند می‌توانند خود برای تأمین برق اقدام کرده و نیروگاه احداث کنند. البته باید دولت تضمین دهد که از این نیروگاه‌ها جز در زمینه تأمین برق فولادسازان استفاده نمی‌شود و به عبارتی دیگر منبع تأمین برق خانگی از شرکت‌ها جدا شود تا فولادی‌ها نگرانی و دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

در همین رابطه مهرداد تولائیان معاون بهره‌برداری ذوب آهن اصفهان با ابراز نگرانی درباره کمبود انرژی اظهار کرد: کاهش انرژی مصرفی صنایع فولادی نشانگر کم اهمیت بودن این صنایع در کشور است و به عبارتی در تأمین سوخت مورد نیاز، این واحدها در اولویت قرار ندارند. اگرچه برنامه کاهش مصرف گاز به کارخانه‌ها ابلاغ شده اما برخی کارخانه‌ها نمی‌توانند مطابق این شیوه‌نامه‌ها تولیدات خود را کاهش دهند.

در همین زمینه تولائیان بیان کرد: براساس شیوه‌نامه ابلاغ شده باید مصرف گاز خود را ۵۰ درصد کاهش دهیم اما این برای کارخانه ذوب آهن میسر نیست و در حال حاضر این میزان به ۲۵ درصد کاهش یافته است که این با شرایط فنی کارخانه همخوانی ندارد. وی همچنین ابراز کرد به لحاظ جغرافیایی ذوب آهن دچار کمبود آب است و کمبود گاز و برق نیز تأثیرات منفی بر میزان تولیدات آن خواهد گذاشت.

تولائیان معتقد است: اعمال محدودیت مصرف انرژی برای کارخانه‌ها بیانگر کم‌اهمیت بودن این صنایع در کشور است. از همین رو برای جلوگیری از توقف کامل تولیدات ناگزیر محدودیت مصرف را در نیروگاه‌ها و کارگاه‌های نورد پیاده کرده‌ایم.

معاون بهره‌برداری ذوب آهن اصفهان، درباره محدودیت مصرف انرژی در این کارخانه اظهار کرد: با توجه به این کمبودها در تلاش هستیم که تولیدات استراتژیک و مهم از جمله تولید ریل دچار اختلال نشود اگرچه کاهش تولیدات به تبعیت از کاهش مصرف گاز، امری انکارناپذیر است.

وی در پایان ضمن ابراز نگرانی از اعمال محدویت مصرف انرژی افزود: از طرفی کارخانه در زمینه تأمین مواد اولیه خود از جمله سنگ آهن نیز با موانعی روبه‌رو است که در آینده ممکن است به مشکلاتی برای این کارخانه منجر شود



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن در روز گذشته حاکی از توقف رشد قیمت روزانه آهن آلات در غالب مبادی فروش بود، به طوری که نوسانات چندانی مشاهده نشد و تنها برخی شرکت‌ها به اصلاح قیمت محصولات خود اقدام کردند. 

در مقایسه با قیمت اهن، نرخ ارز همچنان درحال رشد است و با جهش قیمتی وارد کانال ۳۱ هزار تومانی شد. روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۲۰ تومان به فروش رسید.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن سوار بر موج گرانی

تحلیل روزانه قیمت آهن

گزارش آهن پرایس از قیمت آهن در روز گذشته بیانگر ثبات قیمت مقاطع فولادی در غالب مبادی فروش بود، به طوری که قیمت میلگرد عمدتا ثابت و بدون تغییر اعلام شد و تنها در چند شرکت نوسانات ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی مشاهده شد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثابت اعلام شد و در بخش شاخه‌فروشی نیز ثبات نسبی مشاهده شد اما برخی مبادی فروش با افزایش ۱۰ هزار تومانی محصول خود را عرضه کردند.

قیمت پروفیل و انواع لوله نیز مانند غالب مقاطع فولادی بدون تغییر بود و معدود شرکت‌هایی با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند.

فضای بسیار پیچیده اقتصادی و سیاسی ایران امکان پیش‌بینی اوضاع بازارها را دشوار می‌کند اما به نظر می‌رسد بازگشت هیأت ایرانی به مذاکرات، رشد فعلی قیمت‌ها را متوقف کرده است. گفتنی است تا این لحظه نخستین واکنش‌ رسمی به متن پیشنهادی ایران از جانب سخنگوی وزارت خارجه آلمان ارائه شده و پیشنهادات ایران غیرقابل قبول اعلام شده است.

فاکتورهای زیادی در ایجاد شرایط فعلی کشور دخیل است، در حال حاضر به دلیل تورم بالایی که کل کشور را درگیر کرده بخش صنعت نیز در کنار همه بازارها در معرض آسیب قرار دارد.

مجموعه این عوامل در کنار کاهش متقاضی مصرف موجب کاهش رونق در بخش صنعت شده است اما استمرار تولید و رونق صادرات کالا در کنار مشکلات ناشی از تحریم‌، می‌تواند در کنترل تورم این بخش مؤثر باشد.

افزایش روزانه نرخ محصولات و هزینه‌های تولید حاصل تورم روزافزونی است که در کنار سایر معضلات از جمله قطعی گاز و برق تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

همچنین مسئله تحریم‌ها که موجب حذف مبادلات بانکی با خارج از ایران شده نیز مشکلاتی را برای این حوزه ایجاد کرده است. به طور کلی هرچند بخش عرضه و تولید تحت تأثیر عوامل بیرونی و داخلی دچار نوسانات متعددی قرار دارد اما بخش تقاضا با همه این نوسانات بدون تغییر مانده که از عمده دلایل آن رشد قیمت‌ها و کمبود نقدینگی است.

 خبرها از تالار صنعتی حاکی از این است که امروز ۱۶۱ هزار و ۶۰۰ تن انواع شمش بلوم در بورس کالا عرضه خواهد شد. قیمت در نظر گرفته شده حدود ۱۳ هزار و ۹۶۵ تومان است که در مقایسه با عرضه پیشین کاهش ۲۵۰ تومانی داشته است. نتیجه معاملات در بورس کالای امروز که در تعیین نرخ اصلی شمش دخیل است احتمالا معیاری برای تعیین قیمت مقاطع فولادی که در روز گذشته ثابت بود، قرار بگیرد. اما به دلیل اینکه بازار فاقد محرک کافی است به نظر می‌رسد قیمت پایه شمش تغییر چندانی نداشته باشد.

افزایش تولید نیازمند تأمین زیرساخت‌

کامران وکیل دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران درباره تعیین هدف سالانه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال اظهار کرد: این میزان از تولید محصولات فولادی با اوضاعی که در بخش فولاد کشور مشاهده می‌کنیم عملا امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه بیان کرد: برای افزایش تولید وجود یکسری زیرساخت‌ها ضروری است که از جمله آنها می‌توان به فناوری برق و انرژی، جاده، حمل و نقل، بندر و ... اشاره کرد.

وکیل افزود: اگرچه منابع اولیه از جمله سنگ آهن و سوخت و انرژی و... به نرخ ارزان‌تری در کشور وجود دارد اما برای افزایش تولید تا ۵۵ میلیون تن، به تأمین زیرساخت‌های اساسی نیاز دارد که کشور ما در این زمینه دچار مشکلات جدی است.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آنطور که از خبرها برمی‌آید قیمت آهن آلات روز گذشته در عمده شرکت‌ها با افزایش نسبی مواجه بود. اخبار بازار ارز نیز حاکی از ادامه روند افزایشی نرخ دلار بود به طوری که روز یکشنبه هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۴۵۰ تومان مبادله شد.

این روند افزایشی در بازار آهن و ارز در حالی روی می‌دهد که تقاضای مصرف برای محصولات فولادی همچنان درحال رکود است و برخلاف عرضه‌کنندگان که سوار بر موج گرانی شده‌اند، مصرف‌کنندگان تمایلی به خرید نشان نمی‌دهند. در ادامه قیمت روزانه آهن در روز گذشته تحلیل و بررسی می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:جهش دلار عامل رشد قیمت آهن

تحلیل روزانه آهن

به گزارش آهن پرایس از قیمت آهن روز گذشته شاهد افزایش قیمت عمده‌ محصولات فولادی در غالب مبادی فروش بودیم به طوری که قیمت میلگرد جز در تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها، در سایر مبادی فروش با افزایش ۵۰ الی ۴۰۰ تومانی محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در کنار ثبات قیمت در برخی مبادی، با افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شد. قیمت انواع لوله و پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی به همراه ثبات نسبی حاکم در برخی مبادی فروش، حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی عمدتا ثابت بود اما رشد ۱۵۰ تومانی نیز مشاهده شد، در بخش شاخه‌فروشی نیز افزایش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی مشاهده شد. همچنین قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مانند سایر مقاطع فولادی با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود و ورق سیاه نیز ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

آنطور که بررسی شد در همه بازارها افزایش قیمت روی داده است و پس از مدتی ثبات نسبی قیمت‌ها، متأثر از جهش نرخ دلار، مقاطع فولادی و همچنین سایر واحدهای فولادی مسیر صعودی در پیش گرفته‌اند.

شب گذشته شاهد گفت‌و‌گوی خبری رئیس جمهوری کشورمان بودیم و انتظار می‌رفت این گفت‌وگو سیگنال جدیدی برای ارز ایجاد کند. در این گفت‌وگو ابراهیم رئیسی مدعی شد که در حال تلاش برای کنترل تورم و گرانی هستند تا ثبات اقتصادی در کشور حاکم شود.

وی همچنین بیان کرد که بن بستی برای برون رفت از مشکلات فعلی کشور وجود ندارد. اما آنطور که پیش‌بینی می‌شد درباره آینده مذاکرات، علل جهش قیمت ارز و سایر قیمت‌ها، پروژه ساخت مسکن ملی، بازار خودرو و بورس و مسائل مهمی از این دست هیچ صحبتی به میان نیامد و برخی پرسش‌ها نیز بدون پاسخ ماند.

اما خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات اخیر اعلام کرد که نشست برجام هنوز به پایان نرسیده و دور بعدی آن در پایان هفته آینده از سر گرفته خواهد شد. آنطور که وی ابراز کرد اصراری برای تسریع روند مذاکرات نیست و اجازه نمی‌دهند طرف‌ مذاکره وقت‌شان را تلف کنند و به بازی بگیرند.

اگرچه طولانی‌تر شدن روند مذاکرات آثار تخریبی و فرسایشی بسیاری ممکن است به بار بیاورد که البته در حال حاضر نتایج منفی آن را نیز در همه ابعاد اجتماعی و اقتصادی ملاحظه می‌کنیم، اما در نهایت امر باید منتظر باشیم تا ببینیم انتهای این مسیری که دولتمردان در پیش گرفته‌اند به کجا ختم می‌شود.

کاهش قیمت ورق با عرضه تلفیقی

رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عرضه تلفیقی ورق فولادی را مثبت ارزیابی کرد و در این زمینه اظهار داشت: ورق فولادی که از طریق واردات تأمین می‌شود در مقایسه با ورق‌های فولادی تولید داخل نرخ بالاتری دارند، اما هنگام عرضه این ورق‌ها تلفیق می‌شوند از همین رو حجم عرضه افزایش می‌یابد که این امر در نهایت به کاهش قیمت ورق فولادی منجر می‌شود.

خلیفه سلطانی در ادامه افزود: برای تعدیل قیمت ورق داخلی عرضه تلفیقی تدبیری مناسب و کاربردی می‌نماید، به همین دلیل بهتر است دولت نیز در این جهت گام برداشته و میزان واردات ورق فولادی را افزایش دهد.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: محمدحسن علمداری یکی از اعضای هیات مدیره بانک مسکن اظهار داشت : مبلغ وام ساخت مسکن خودمالکی همانند وام طرح جهش تولید مسکن است و متقاضیان می توانند از بانک مسکن و سایر بانک ها این وام را دریافت کنند.

ایشان افزود: انبوه سازی می توانند شخصی یا دولتی باشند، هر خودمالکی چنانچه بیشتر از دو واحد مسکونی بسازد انبوه سازی شخصی محسوب خواهد شد. واژه خود مالکی بدین منظور است که سند مالکیت زمین به نام بخش خصوصی یا حقیقی خواهد بود البته قابل توجه است که هر خود مالکی برای واحدهای در دست ساخت خود می تواند وام دریافت کند اما فقط یکی از واحدها را می تواند به نام خود کند. 

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آغاز عملیات ساخت مسکن ملی

مبلغ وام خودمالکی

شایان ذکر است میزان وام ساخت مسکن بر اساس تصمیم شورای عالی پول و اعتبار در پایتخت ۴۵۰ میلیون تومان معین شده است و در شهرهای بالای یک میلیون جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان و در مراکز استان ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرستان ها ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها این مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان جهت تولید مسکن اختصاص داده شده است و بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال بانک ها موظف به پرداخت این تسهیلات هستند که این میزان تسهیلات توسط بانک مرکزی به ۲۷ بانک و موسسه اعتباری تخصیص داده شده است که بیشترین میزان این تسهیلات در دست بانک مسکن است. 

رفع محدودیت های نهضت ملی مسکن

زمان ثبت نام نهضت ملی مسکن تا پایان آذر ماه تمدید شد، طی اخبار پیشین زمان ثبت نام تا پایان آبان ماه بود که پس از آن تا نیمه آذر و در نهایت اخیرا با اعلام معاونت وزیر تا پایان آذر ماه تمدید شد.خوش خبری اخیر در مورد تولید ملی مسکن این است که پیشنهاداتی جهت تسهیل روند مشارکت در این طرح داده شده که با پیشنهادات موافقت شده است. 

پیشنهادات مورد تایید قرار گرفت به شرح ذیل می باشد: ثبت نام افراد مجرد بالای ۱۸ سال ، کاهش سابقه سکونت در برخی از شهرها از ۵ سال به ۲ یا ۳ سال، برخی از اقشار نیز از محدودیت های زمانی حذف گردیدند که از جمله این افراد می توانیم به نظامیان، روحانیون اشاره نماییم.

بازار مسکن 

آبان سال جاری برای بازار مسکن ماه پر رونقی بود چرا که پس از ۴۶ ماه  بالاخره به پایین ترین نرخ تورم رسید و عین حال این ماه پر فروش ترین ماه سال نسبت به سال گذشته بود. هر چند بازار مسکن همچنان هم اوضاع جالبی ندارد و ساخت و ساز و میزان عرضه و تقاضا توازن منطقی ندارد اما با این حال می توان با توجه به تغییرات ماه آبان چشم انتظار رونق بیشتری در ماه های آتی باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن حاکی از افزایش محدود قیمت روز آهن آلات در آغاز هفته است. پس از پایان مذاکرات بی‌نتیجه، فنر نرخ ارز رها شد و در عرض یک روز با رشدی صعودی وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شد و حتی فراتر از این قیمت رفت. 

به طوری که روز شنبه در بازار آزاد دلار آمریکا با قیمت ۳۰ هزار و ۲۳۰ تومان مبادله شد. بازار آهن نیز متأثر از نرخ ارز، شاهد افزایش نسبی قیمت‌ محصولات فولادی به ویژه قیمت میلگرد بود.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته پس از مدتی ثبات، قیمت محصولات فولادی به تأثیر از رشد دلار روندی رو به رشد در پیش گرفت که البته دامنه این افزایش‌ها چندان گسترده نبود و تنها برخی محصولات بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند.

قیمت میلگرد در عمده مبادی فروش با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی عرضه شد حتی برخی شرکت‌ها قیمت چهارم نیز اعلام کردند. اگرچه در این میان تعداد محدودی از شرکت‌ها کاهش جزئی ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی داشتند اما در کل بیشتر شرکت‌ها همچنان با حفظ قیمت‌های پیشین محصولات خود را عرضه کردند و تغییری اعمال نشد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت بود و جز یک کارخانه که افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت، سایر مبادی فروش بدون تغییر قیمت اقدام به عرضه محصولات خود کردند.

قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی با افزایش ۲۰۰ الی ۲۵۰ تومانی اعلام شد اما در بخش شاخه‌فروشی قیمت‌ها ثابت بود و تغییر چندانی اعمال نشد. قیمت پروفیل‌ها نیز به طور عمده ثابت اعلام شد اما در این میان یک شرکت‌ با افزایش جزئی ۲۰۰ تومانی و شرکت دیگری با کاهش ۱۵۰ تومانی اعلام قیمت کرد.

اگرچه نخستین روز هفته بنای افزایشی قیمت‌ها گذاشته شد اما این رشد قیمت‌ها درحالی است که متقاضی مصرف همچنان کاهشی و راکد است. همانطور که روزهای پیشین ملاحظه شد نرخ دلار اثربخشی خود را در تعیین قیمت‌ها از دست داده بود و گاه شاهد حرکت معکوس قیمت دلار با قیمت آهن بودیم.

اما گویا با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برجام و واکنش منفی طرف‌های مذاکره بر متن پیشنهادی ایران، دلار با روند سریع‌تری رشد کرد و این جهش قیمت موجب خروج بازار آهن از ثبات قیمتی شد.

اگر نرخ دلار همچنان افزایشی باشد تداوم رشد قیمت مقاطع فولادی نیز امری محتمل است، در غیر اینصورت با توجه به اوضاع فعلی جامعه، کمبود متقاضی مصرف و شرایط تولید محصولات فولادی، این رشد قیمت تدوام نخواهد داشت زیرا رشد دلار به تنهایی توانایی رشد قیمت مقاطع فولادی را ندارد و فاکتورهای مهمتر و اثرگذار دیگری نیز همچون قیمت‌های جهانی و نرخ دلار نیمایی نیز در ادامه رشد قیمت آهن دخیل است.

جهش قیمت دلار علاوه‌بر ایجاد تورم در همه بازارها در کنار کاهش بیش از پیش متقاضی مصرف، موجب عدم گردش پول در بازار و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها خواهد شد.

 با کاهش نرخ ارز درسالجاری، پس از رسیدن به بالاترین قیمت در سال ۹۹، همچنان نرخ تورم به طور روزانه درحال افزایش است و بحران‌های فراوانی را برای عامه مردم به وجود آورده است و این روزها می‌بینیم که همه کالاها با بالاترین قیمت خود عرضه می‌شوند اما تقاضا همچنان در پایین‌ترین حالت قرار دارد.

غالب مردم دیگر قدرت خرید ندارند و بعضا توانایی تأمین نیازهای اولیه خود را نیز از دست داده‌اند. در نتیجه جهش قیمتی دلار جز دامن زدن به تورم فعلی حاصلی ندارد.

تهیه برنامه قطعی گاز صنایع

در حالی به آغاز فصل زمستان نزدیک می‌شویم که اختلاف‌نظرها و اعتراضات درباره قطعی گاز صنایع فولادی ادامه دارد و همچنان چالش این روزهای فولادسازان است.

در همین زمینه یعقوب رادان‌فر مدیر کارخانه فولاد پرندک با اشاره به مشکلات حاصل از قطعی گاز، اظهار کرد: سوخت اصلی صنایع فولادی، گاز است و قطع شدن گاز علاوه‌بر بازماندن کارخانه‌ها از اهداف سالیانه خود برای تولید، کاهش محصولات فولادی و در نتیجه افزایش قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

با اینکه گاز این صنایع به طور کامل قطع نخواهد شد و مانند گذشته سهمیه‌بندی خواهد شد اما رادان‌فر معتقد است که همین سهمیه‌بندی نیز موجب کاهش تولیدات خواهد شد. 

هدف تولید در سالجاری ۳۳ میلیون تن بود اما با مشکلات متعددی که برای تولیدکنندگان از جمله قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان پیش آمد، از تحقق این هدف بازمانده و به حدود ۲۵ میلیون تن کاهش یافته است.

در این میان رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز با شاره به آسیب‌های احتمالی قطعی گاز، اظهار کرد: هر ساله در ایام سرد سال با چالش کمبود گاز مواجه هستیم و طبق تجربه بیشترین آسیب‌ها را هم صنایع فولادی متحمل می‌شوند.

خلیفه سلطانی بیان کرد: بازار هدف صنایع فولادی بازارهای داخلی است که قطعی گاز چالش‌های متعددی را برای آن در پی خواهد داشت اما اگر پتروشیمی‌ها نیز که تولیداتشان صادراتی است و با قطعی گاز تنها سهم صادرات آنها کاهش خواهد یافت، در قطعی گاز سهیم باشند صنایع فولادی کمتر دچارآسیب‌ خواهند شد. 

وی در ادامه گفت: وزارت صمت و نیرو برای سهمیه انرژی برق جدولی تنظیم کرده‌اند که مطابق آن قطعی‌ها انجام می‌شود، بهتر است برای گاز هم چنین جدولی تهیه شود تا صنایع با استفاده از آن برنامه‌های خود را پیش ببرند.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: به طور کلی قیمت های شمش فولادی در بورس کالا با قیمت های فوب نزدیک به ۵ درصد و با قیمت های شرق آسیا حدود ۱۶ درصد تفاوت داشته است که تقریبا این اختلاف منطقی به نظر می رسد، نکته خائز اهمیت ایت است که اخیرا اختلاف قیمتی فوب ایران و بورس کالا نسبتا جبران شده است و همچنین میزان تقاضا نیز بالاتر از قبل است چرا که در بازار داخلی نگرانی از قطعی گاز و برق در تولید کنندگان به چشم میخورد و به همین ترتیب میزان تقاضا افزایش یافته است.

اخیرا ملاحظه میگردد که بازار فولاد شرق آسیا در حال رسیدن به ثبات قیمتی است و همین ثبات در شرق آسیا می تواند بر قیمت های صادراتی فوب و همچنین بورس کالای ایران نیز اثر گذارد و منجر به ثبات قیمتی در ایران نیز گردد.

در ادامه می‌تونید این خبر را نیز مطالعه کنید:عرضه تلفیقی بازار فولاد

قیمت سنگ آهن و فولاد در بازار خارجی

از آنجایی که نگرانی ها و گمانه زنی هایی در رابطه با کاهش تقاضای فولاد هست معاملات سنگ آهن پس از سه روز پی در پی افزایش قیمت ، در مسیر کاهش قیمتی قرار گرفت. شایان ذکر است در این میان گویا برخی تجار به دلیل اختلاف زیاد بین قیمت محموله های سنگ آهن بازار فیزیکی با  قیمت آنها در بندرها  از این زمان بهره برده اند اقدام به معاملات آربیتراژ کرده اند.

اثرات قطعی برق بر فولاد

از آنجایی که مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها کاهش یافته است فولادسازان نگران قطعی برق نیز هستند و در عین حال با قرار گرفتن در آستانه فصل زمستان نگرانی های قطعی گاز فولادسازان نیز وجود دارد که  با کاهش مصرف سوخت مایع  نگرانی ها دو چندان خواهد شد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو اظهار داشت: وزارت نفت و صنعت در طی نشستی در مورد عرضه گاز و برق  در صنایع بزرگ بورس انرژی تشکیل داده اند البته این کار طی چند ماه آینده قابل انجام و تصمیم گیری است اما هم اکنون گروهی متخصص در حال مطالعه و بررسی ساختار و نحوه ی اجرا آن هستند و زمان انجام آن اعلام خواهد شد.

صباغ افزود: جدول قطعی گاز، صنعت فولاد و سیمان توسط شرکت گاز ابلاغ شده است منتها سیمانی ها می توانند از سوخت جایگزین استفاده نمایند ولی شرایط صنعت فولاد با دشواری روبروست چرا که سوخت اصلی و به عبارتی خوراک فولاد استفاده از گاز است. 

ایشان در آخر اظهار داشت: در پی اعتراضات وزارت صمت درباره شرایط سهمیه بندی گاز، شرکت ملی گاز درصدد بررسی مجدد و اصلاح شرایط قطعی برآمد، اما علاوه بر بحث قطعی گاز هم اکنون ما نگران قطعی برق نیز هستیم چرا که مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها بشدت کاهش یافته است.

بازار فولاد چشم انتظار مذاکرات وین 

بر اساس گزارشات خبرنگاران، کمیسیون مشترک برجام برگزار شده است و غرب متن پیشنهادی از سوی ایران را نپذیرفت و اظهار داشت که خواسته های ایران غیر قابل قبول، غیر معقول و یک جانبه است، چرا که ایران خواستار کاهش دائمی تعهدات خود در برجام شده بود و مذاکره کنندگان غربی اظهار داشتند که خواسته های ایران نقض توافقات شش دور پیشین است، روز پنج شنبه آخرین روز مذاکرات ایران و قدرت های جهانی بود پس از این هیات ها باید به سوی پایتخت کشورشان بازگردند و می توان منتظر بود که اوایل هفته پیش رو مذاکرات مجددا از سر گرفته شود.
البته به نقل از مشاوران هیآت مذاکراتی ایران در وین پیشنهادات ایران شامل برخی اصلاحات دوره های پیشین بوده است و همچنین پیشنهادات بر رفع تحریم تاکید داشته در حالیکه امریکا همچنان همچون مانعی در این توافق عمل می نماید چرا که هدف آمریکا این چنین است بخشی از تحریمهای اصلی ادامه یابد و گویا طرف اروپایب منطق ایران را پذیرفته اما تحت فشار و تاثیر آمریکا قرار دارد.
بر اساس اخبار و بازار فولادی که چشم انتظار مذاکرات بود و حال که خوش خبری خاصی در دست نیست امیدواریم هفته جاری تحت تاثیر جو روانی قرار نگیرد.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در پایان هفته گذشته با حفظ ثبات در برخی مبادی روندی رو به کاهش را طی کرد. خبرها از بازار آهن نیز حاکی از ادامه جریان سینوسی نرخ دلار است به طوری که پس از اندکی کاهش، مجددا در پایان هفته افزایش داشت و در بازار آزاد به قیمت ۲۹ هزار و ۴۴۰ تومان مبادله شد، به نظر می‌رسد متأثر از اخبار منفی از نشست برجامی، نرخ دلار باز هم میل به افزایش داشته باشد.

تحلیل قیمت روز آهن 

گزارش آهن پرایس از بازار آهن حاکی از این است که قیمت میلگرد در روز پنجشنبه به طور عمده ثبات خود را حفظ کرد و در برخی مبادی فروش نیز کاهشی بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت اعلام شد و برخی کارخانه‌ها نیز کاهش قیمت مختصری داشتند.

در ادامه می‌توانید این خبرا را نیز مطالعه کنید: بازار آهن چشم‌انتظار مذاکرات

به همین ترتیب قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی کاهش ۳۰۰ تومانی را ثبت کرد و در بخش شاخه‌فروشی نیز حدود ۱۰ الی ۵۰ هزار تومان با کاهش قیمت عرضه شد. قیمت پروفیل نیز تقریبا در همه مبادی فروش ثابت و بدون تغییر اعلام شد و قیمت انواع لوله نیز مانند غالب محصولات فولادی در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

در بررسی علل روند ثابت و کاهش قیمت روزانه آهن می‌توان اینگونه بیان کرد که اخبار موجود از تالار صنعتی گویای کاهش و نبود رونق در معاملات بورس کالا است، از طرفی دیگر به دلیل کمبود متقاضی مصرف شاهد بی‌رونقی بازار هستیم و از آنجایی که شمش صادراتی ایران نیز با افت ۲۲ دلاری مواجه بوده، همه از عوامل ثأثیرگذار بر تثبیت قیمت‌ها در کنار سیر کاهشی نرخ اهن الات است.

یکی دیگر از عوامل بیرونی تأثیرگذار بر اوضاع فعلی بازار آهن و بازار ارز، اخبار موجود از نشست برجام است؛ براساس اخبار علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین متن پیشنهادی خود را در دو قالب لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای، به طرف دیگر مذاکره تحویل داد.

 اما گویا دیپلمات‌ها اروپایی گفته‌اند این پیشنهادات سخت‌گیرانه است و ایران باید مواضع انعطاف‌پذیری در پیش بگیرد و به طور کلی از رویکرد ایران انتقاد کردند. از همین رو رئیس جمهور فرانسه در این زمینه ابراز کرد: فکر می‌کنم احتمالا این دور از مذاکرات با توجه به مواضع ایران با موفقیت چندانی همراه نبود.

طرف‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و بررسی بیشتر متن پیشنهادی ایران به پایتخت‌های خود بازگشته و احتمالا پایان این هفته مذاکرات از سر گرفته شود. ولی به طور کلی خروجی مثبتی در این‌باره مشاهده نمی‌شود و باید دید بازارهای وابسته چه واکنشی در این زمینه نشان خواهند داد.

اما می‌توان از اوضاع کلی بازارها، به ویژه بازار آهن این نتیجه را گرفت که به دلیل چالش عدم متقاضی مصرف برای محصولات فولادی و تورم بالا در تمامی بازارها، اخبار مذاکرات وین یا نوسانات نرخ دلار نیز توانایی تغییر شرایط حاکم را نخواهد داشت.

از سویی دیگر شیوع سویه جدید کرونا که به موسوم به او میکرون است نیز همه بازارها را تحت تأثیر قرار داده و موجب رشد منفی بازارهای جهانی شده است، مجموعه این عوامل علت شرایط حاکم بر بازار و تثبیت آن است.

چالش‌های خرده‌فروشان در سامانه تجارت 

پس از الزام همه واحدهای زنجیره فولاد برای ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت، چالش‌های متفاوتی ایجاد شد که از جمله آنها عدم تمایل خرده‌فروشان برای ثبت‌نام در این سامانه است.

در همین زمینه اکبر شمشیری رئیس اتحادیه صنف دفاتر فروش آهن اصفهان اظهار کرد: علی‌رغم الزام همه واحدهای فولادی در سامانه جامع تجارت، خرده‌فروشان به ویژه در شهرهای کوچک با مشکلاتی مواجه شدند، به همین علت پیشنهاد شد که از ثبت‌نام خرده‌فروشان در این سامانه که معاملات محدودتری نیز دارند، چشم‌پوشی شود.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر بازار فعلی و کاهش معاملات محصولات فولادی، بیان کرد: به طور میانگین این خرده‌فروشان حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تن در ماه معامله می‌کنند و این میزان بسیار ناچیز است، از طرفی دیگر چون کاسبان سواد اینترنتی پایینی دارند، فعالیت در سامانه برایشان دشوار است، از همین رو درخواست خروج این مبادلات را از سامانه تجارت ارائه کردیم اما درحال حاضر نتیجه خاصی دربر نداشته است.

شمشیری همچنین افزود: پیش از این خرده‌فروشان با فاکتور امور مربوط به معاملات خود را انجام می‌دادند اما حال باید جزئیات معاملات و اطلاعاتی همچون نام خریدار و میزان معامله، ارزش معامله و... را نیز در این سامانه ثبت کنند، اما به دلیل ناآشنایی با این فضا و محدودیت امکانات با مشکلاتی روبه‌رو هستند، این مشکلات در شهرهای بزرگتر و بین عمده‌فروشان کمتر مشاهده می‌شود.

در هر صورت هر تغییر جدیدی با یکسری چالش‌ها و نقاط ضعف و قوت همراه است که باید به مرور مرتفع شود، از اساسی‌ترین راه‌های برطرف کردن برخی مسائل، ارائه آموزش لازم و ایجاد امکانات مکفی جهت تسهیل استفاده و بهره‌وری از برنامه‌های جدید به ویژه سامانه جامع تجارت است.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: غالب افراد فعال در حوزه فولاد با استفاده از تاریخچه قیمتی مقاطع فولادی و شمش و همچین با بکارگیری شاخص‌های مختلف به پیش‌بینی روند قیمت آهن آلات اقدام کردند اما آنطور که به نظر می‌رسد استفاده از انواع تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال چندان راهگشا نبود و در تعیین پایین‌ترین قیمت حقیقی در بازار شمش و فولاد موفق نشدند.

تحلیلگران و فعلان فولادی با در نظر گرفتن چالش قطعی گاز صنایع و رشد ۲ هزار تومانی نرخ دلار و برخی متغیرهای اثرگذار دیگر و همچنین رفتار بازار در هفته‌های گذشته، افزایش قیمت محصولات فولادی را احتمال می‌دادند اما این اتفاق نیفتاد و آنچه فعالان فولادی در انتظارش بودند تحقق نیافت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چشم‌انداز بازار آهن تا پایان ۱۴۰۰

در بررسی علل این تحلیل ناموفق عوامل متعددی اثرگذار است که مهمترین آن عدم تحلیل بازار به صورت کلان و در نظر نگرفتن عوامل بیرونی است. اگرچه این نوع تحلیل‌ها در پیش‌بینی بازارهای باز و نامحدود که مبتنی بر عرضه و تقاضا در بازار واقعی است، کاربرد دارد و نتیجه‌بخش است.

در بررسی اشکلات این تحلیل‌ها در وهله نخست باید در نظر داشت که به دلیل تحریم‌های گسترده‌ای که همه جانبه غالب بازارهای ایران را درگیر کرده است امکان صادرات انواع محصولات فولادی از جمله محصولات میانی یا محصولات نهایی مانند میلگرد و تیرآهن و ... با محدودیت‌هایی روبه‌رو است به همین جهت عوامل خارجی تأثیر چندانی در تحرک بازار ندارند. حتی اخبار سیاسی منفی نیز در افزایش متقاضی مصرف اثرگذار نیست و آنچه بازارهای ایران در این روزها نیاز دارد رفع تحریم‌ها و ایجاد تحرک در اقتصاد است.

تعیین قیمت محصولات به صورت دستوری و از جانب دولت، سرمایه‌گذاری در بازارهای داخلی را کاهش داده و سرمایه‌گذاران با توجه به ضررها و زیان‌های فراگیری که به واسطه قیمت‌گذاری‌های دستوری متحمل شده‌اند، عموما از سرمایه‌گذاری در این بازارها سر بازمی‌زنند.

 به تحلیل آهن پرایس، به واسطه برخی سیاست‌گذاری‌های اشتباه بازارهای ایران به بازاری ناسالم و ناامن تبدیل شده است بازاری که اساس شگل‌گیری آن بر پایه رقابت و عرضه و تقاضای محصولات نیست.

از طرفی دیگر به دلیل مانع‌تراشی‌ها و تنش‌زایی‌های متعددی که بر سر راه سرمایه‌گذاران و فعلان بازار مسکن و فولاد قرار می‌گیرد، آنها را دچار فرسودگی کرده که در نهایت موجب دست شستن این فعالان از فعالیت در بازارهای ایران می‌شود. زیرا با توجه به شرایط موجود سرمایه‌گذاری در این بازارها برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان توجیه اقتصادی چندانی ندارد.

همچنین به دلیل اینکه برخی بازارها مانند رمزارزها چالش‌ها و دردسرهای سایر بازارها را ندارند و موظف به پرداخت مالیات نیز نیستند، موجب جذب افراد به این بازارها شده که درنهایت به خروج سرمایه از کشور منجر شده است. سرمایه‌هایی که با به کار گرفته شدن در بازار مسکن و فولاد در داخل کشور تحول و رونق در این بازارها را رقم می‌زد.

با این اوصاف می‌توان گفت تعیین کف قیمت در بازار هنگامی عملی می‌شود که با وجود یک دوره کاهش قیمت‌ها و افت تقاضای مصرف، دوره افزایش تقاضا و قیمتی محسوس و قابل توجهی اتفاق بیفتد، درحالی که بیشتر فعالان و تحلیلگران براساس اطلاعات موجود از عرضه همچون هزینه‌های تولید، نرخ محصولات اولیه، نرخ ارز و ... بازار را تحلیل می‌کنند که نتیجه آن مانند آنچه اکنون رخ داده، نادرست از آب درمی‌آید.

به طور کلی براساس متغیرهای مختلفی که در اوضاع فعلی بازار تأثیرگذار هستند، اطلاعات به دست آمده بیانگر این است که احتمال افزایش قیمت‌ها در بخش تولید و عرضه در ماه‌های پیش رو امری بعید و دور از انتظار نیست.

کاهش مصرف داخلی آهن آلات به ویژه در ایام سرد سال و همچنین با توجه به اطلاعات موجود از بخش مصرف و تقاضا، ادامه رکود و سکون حاکم محتمل‌ترین امر برای بازار داخلی است، در نتیجه تحریم‌های فراگیر و تورم بسیار بالایی که همه بازارهای کشور را درگیر کرده است هر نوع تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در این بازار را با شکست روبه‌روبه می‌کند و نمی‌توان تنها با اتکا به داده‌های بازار داخلی پیش‌بینی دقیق و درستی از اوضاع داشت.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: عوامل متعددی در نوسانات بازار آهن و تغییر قیمت آهن آلات دخیل است که در ادامه به شرح مهمترین فاکتورهای اثرگذار پرداخته می‌شود.

یکی از مهمترین عواملی که بازار را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و به عبارتی مانند دماسنجی عمل می‌کند که با کوچکترین رویدادی کاهش یا افزایش می‌یابد، نرخ دلار است.

این روزها تنها فاکتور مهمی که ممکن است نرخ ارز را در داخل کشور دچار نوسان کند، نتایج حاصل از مذاکرات هسته‌ای است که دور هفتم آن  روز گذشته برگزار شد. اخباری که از نتایج مذاکرات در رسانه‌ها منعکس شد بیانگر برگزاری موفقیت‌آمیز این نشست است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تحریک قیمت آهن با قطعی گاز

به گزارش اهن پرایس نماینده روسیه در وین در این زمینه اظهار داشت که مذاکرات آغاز موفقیت‌آمیزی داشت و شرکت‌کنندگان در مورد اقدامات فوری بیشتر توافق کردند، اما فارغ از نتیجه مثبت یا منفی این نشست، محتمل‌ترین گزینه کاهش قیمت دلار در بازه کوتاه مدت است.

برآورد کلی از اوضاع فعلی جامعه بیانگر این است که به دلیل کسری بودجه، تورم بالا، میزان ورود ارز به کشور و همچنین میزان فروش نفت، کاهش نرخ ارز ادامه‌دار نخواهد بود و متأثر از عوامل ذکرشده ممکن است حتی روندی معکوس نیز در پیش بگیرد.

دومین عامل مهم که در بازار فولاد تأثیر بسزایی دارد نوسانات بازارهای جهانی است. اما آنچه در چند روز اخیر موجب نگرانی شده، اخبار منتشرشده درباره گسترش سویه جدید ویروس کرونا موسوم به «او میکرون» است که قطع به یقین برای همه بازارها تهدید بزرگی به شمار می‌رود.

عامل دیگری که در گستره جهانی موجب نگرانی شده است سیاست‌های انقباضی پولی و مالی گسترده‌ای است که فدرال رزرو اعمال کرده و بانک‌های سایر کشورها نیز به تبعیت از فدرال رزرو این سیاست‌ها را اعمال می‌کنند که به نوبه خود تأثییرات اثربخشی در بازار آهن خواهد داشت.

بنابراین آنچه از اوضاع بازارهای جهانی به دست می‌آید این است که در مدت محدود باقیمانده تا پایان سال ۲۰۲۱ صعود ناگهانی و شارپی قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین بازار فولاد، امری بعید و دور از انتظار است.

از همین رو محتمل‌ترین گزینه ایجاد تکانه‌های مثبت اما محدود در بازه سال نو چینی و آغاز ماه ژانویه است که به نظر می‌رسد چندان ادامه‌دار نخواهد بود.

صادرات عامل مهم دیگری است که اثربخشی قابل توجهی در نوسانات بازار فولاد دارد. مطابق آمار و گزارش‌ها بیشترین صادراتی که از کشور ایران صورت می‌گیرید صادرات مواد اولیه و محصولات میانی است، اما به دلیل تحریم‌های گسترده‌ای که بر کشور اعمال شده صادرات محصولات نهایی به‌ندرت اتفاق می‌افتد و با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

از سوی دیگر از آنجایی که افغانستان به عنوان کشور همسایه از مقاصد صادرات ایران بود، با حاکم شدن طالبان بر این کشور صادرات محصول به افغانستان نیز به‌طور تقریبی به صفر رسیده است و به عبارتی صادراتی صورت نمی‌گیرد.

همچنین با کاهش ارزش لیر ترکیه بازارهای این کشور نیز به مراتب ضعیف شده است از طرفی کشور عراق هم که دیگر مقصد صادرات ایران بود به دلیل برخی مسائل سیاسی چندان اوضاع مناسبی ندارد در نتیجه همه این موارد در حال حاضر از عوامل تضعیف صادرات ایران به شمار می‌روند.

از جهتی دیگر به دلیل اینکه ساخت‌وسازها و پروژه‌های عمرانی این روزها با رکود قابل توجهی روبه‌رو است موجب بالا رفتن نرخ قراضه در بازارهای داخلی شده است، همچنین صادرات آهن اسفنجی و شمش توسط دولتی‌ها و تعیین نرخ اسفنجی بدون توجه به قیمت محصول در بازارهای داخلی، واحدهای خصوصی ذوبی را تحت فشار گذاشته که ممکن است در طولانی مدت با ادامه‌دار بودن شرایط فعلی، این واحدها را به تعطیلی بکشاند.

عامل اثرگذار و بسیار مهم دیگری که این روزها اوضاع خوبی ندارد و آنچه از ظواهر امر پیداست به دلایل مختلفی دچار رکود و سکون است، مصرف داخلی است.

اوضاع بازار در ۱۰ سال اخیر

براساس گزارش‌های موجود از بازار مسکن در یک بازه ده ساله میزان ساخت و سازها حدود یک‌سوم کاهش داشته است و یک بررسی مختصر نشان‌ می‌دهد که قیمت مسکن در این بازه زمانی بالغ بر ده برابر افزایش یافته است و به همین میزان توانایی خرید سرانه فولاد نیز به تناسب درآمد ماهیانه افراد به طور تقریبی با کاهش ۶۰ درصدی مواجه شده است.

قابل ذکر است که ده سال پیش یعنی در سال ۱۳۹۰ میزان درآمد یک کارگر حدود ۳۳۰ هزار تومان بود که با این میزان توانایی خرید ۴۰۰ کیلو میلگرد به مبلغ ۸۵۰ تومان را داشت اما در سالجاری که حقوق پایه دریافتی یک کارگر تقریبا ۳ میلیون تومان است، شاهد کاهش توانایی خرید این محصول هستیم به طوری که با این میزان حقوق تنها قادر به خرید ۱۸۰ کیلو میلگرد به قیمت ۱۶ هزار تومان است.

مطابق این آمار به همین میزان توانایی خرید مسکن نیز با توجه به حقوق دریافتی افراد به شدت افت کرده است و اینطور که به نظر می‌رسد غالب خانوارها که زیر خط فقر یا همسطح با آن هستند، می‌توان گفت دیگر توانایی خرید مسکن و فولاد را ندارند و خرید یا ساخت مسکن این روزهای امری بسیار بعید به نظر می‌رسد. 

در واقع درآمد ماهیانه‌ای که افراد کسب می‌کنند تنها کفاف مخارج خورد و خوراک و اجاره‌نشینی را می‌دهد و این میزان گاهی برای تأمین نیازهای اولیه بسیاری از خانوارها نیز مکفی نیست.

با بررسی عوامل ذکرشده آنطور که به نظر می‌رسد نمی‌توان برای بازار داخلی فولاد چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده‌ای را متصور شد، اما با تغییر شیوه‌های مدیریت اقتصادی و امور سیاسی مثبت، ممکن است در چشم‌انداز بلندمدت اوضاع بازار داخلی رونق گرفته و تاحدودی بهبود یابد.

قابل ذکر است که نرخ مسکن در سال ۱۳۹۰ در تهران به طور میانگین متری یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که در سالجاری با افزایش ۲۰ برابری به متری بالغ بر ۳۵ میلیون تومان رسیده است. این در شرایطی است که افزایش حقوق پایه یک کارگر در مدت ده ساله چیزی حدود ۹ برابر برآورد شده است و تفاوت رشد قیمت مسکن در مقایسه با رشد حقوق کارگران امری بسیار قابل تأمل است.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: هفته گذشته درحالی پایان یافت که بازار ارز شاهد نوسانات متعدد قیمت دلار بود، به طوری که وارد کانال قیمتی ۲۹ هزار تومان شد و حتی فراتر از این نیز رفت، این شرایط در حالی بود که رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای در بازار آهن همچنان حاکم ماند و قیمت روز آهن آلات به طور تقریبی در عمده شرکت‌ها بدون تغییر بود.

به گزارش آهن پرایس از قیمت روزانه آهن در پایان هفته گذشته، قیمت میلگرد در بیشتر کارخانه‌ها بدون تغییر بود اما برخی مبادی فروش نیز ۵۰ الی ۲۱۰ تومان با افزایش قیمت محصولات خود را عرضه کردند، قیمت نبشی و ناودانی نیز کماکان در بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش قیمت آهن در کوتاه مدت

 قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی دارای نوسان کاهشی و افزایشی بود به طوری که حدود ۱۰۰ تومان کاهش داشت اما افزایش ۵۰ تومانی در برخی کارخانه‌ها را نیز تجربه کرد، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز با افزایش حدود ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی همراه بود. قیمت پروفیل نیز مانند اغلب مقاطع فولادی با ثبات قیمت عرضه شد.

آنطور که پیداست و در تحلیل‌های پیشین نیز بررسی شد اوضاع بازار آهن مؤید عدم اثربخشی نوسانات نرخ دلار بر آن است، به طوری که با ۲۹ هزار تومانی شدن نرخ دلار هم معاملات مقاطع فولادی در بازار داخل رونق نیافت و رکود مصرفی و سرمایه‌ای حاکم بر بازار همچنان برجای ماند.

از سویی دیگر افت نرخ جهانی شمش و مقاطع فولادی در برابر رشد نرخ ارز، پالس منفی بود که معاملات حاکم بر بازار را بیش از پیش تحت تأثیر قرار داد. با وجود این احتمال می‌رود روند کلی بازار در هفته جاری نیز همانند هفته گذشته باشد و شاهد ثبات یا نوسانات جزئی قیمت محصولات فولادی در غالب شرکت‌ها باشیم.

سهمیه‌بندی گاز توسط وزارت نفت و صمت

همانطور که در روزهای گذشته نیز بررسی شد، در ایام سرد سال کشور با بحران کمبود گاز روبه‌رو است که برای مدیریت و جبران آن قطعی گاز در برخی بخش‌ها ظاهرا گریزناپذیر است. کم و کیف این برنامه و همچنین زمان و چگونگی و حتی میزان سهمیه‌بندی گاز مصرفی، امری است که با هماهنگی وزارت نفت و صمت و همچنین اعضای انجمن فولادسازان تعیین خواهد شد.

این درحالی است که وزارت صمت اعلام کرده بود که قطعی گاز صنایع فولادی را نخواهد نپذیرفت، در همین زمینه محمدرضا جولایی مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: در صورت لزوم گاز صنایع فولادی نیز قطع خواهد شد و تصمیم‌گیرنده در این‌باره هیأت دولت است.

وی همچنین افزود: چگونگی قطعی گاز در بخش‌های مختلف توسط وزارت نفت و صمت تعیین می‌شود و همه برنامه‌ها با جزئیات کامل با مدیریت این دو وزارتخانه انجام خواهد شد.

طبق گزارش‌ها قطعی گاز صنایع از کارخانجات سیمان آغاز و تا کنون در سه مرحله اجرایی شده است و بنا به گفته عبدالرضا شیخیان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، پس از قطعی گاز سیمانی‌ها در سه فاز، درنهایت ۱۶ شرکت مشمول دریافت گاز خواهند شد و گاز مابقی تولیدکنندگان قطع خواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد: می‌توانیم در صورت قطعی گاز ۶۰۰ الی ۶۵۰ میلیون لیتر مازوت ذخیره کنیم و این میزان برای مصرف یک ماهه کافی است. همچنین برای تأمین سوخت مازوت نیز جهت جلوگیری از ترافیک حمل و نقل اولویت‌بندی‌هایی صورت می‌گیرد که در ابتدا برای پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها و سپس برای کارخانجات صنعتی تأمین می‌شود.

با قطعی گاز در برخی فازها سوخت مازوت جایگزین شده است. این در حالی است که رئیس سازمان محیط زیست کشور استفاده از سوخت مازوت را ممنوع اعلام کرده و بیان داشت که برای تأمین سوخت جایگزین باید تدبیری اساسی صورت بگیرد.

در ادامه همین جریان سیدرسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره اینکه قطعی گاز باید در همه بخش‌ها به طور مساوی انجام شود تا به تعطیلی کلی واحدهای صنعتی و در نتیجه ضررو و زیان آنها منجر نشود.

وی در ادامه افزود: قطعی گاز در پتروشیمی‌ها در مقایسه با صنایع فولادی و سیمانی باید در اولویت باشد زیرا محصولات پتروشیمی‌ها غالبا صادر می‌شود و بازار داخلی را با مشکل چندانی مواجه نمی‌کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: مازوت در برخی واحدها به عنوان سوخت قابل استفاده نیست زیرا برای برخی صنایع ازجمله در تولید آهن اسفنجی، خوراک محسوب می‌شود نه سوخت. به همین جهت به نظر می‌رسد قطعی گاز به این نوع واحدها آسیب‌های جبران‌ناپذیری را متحمل خواهد کرد و انتظار می‌رود مسئولان مربوطه هر چه سریع‌تر تدابیر لازم در این زمینه را اتخاذ کنند.

با این اوصاف مشکلات متعددی از جمله کمبود گاز، کمبود تقاضای مصرف، کاهش ساخت‌و سازها و پروژه‌ها عمرانی، کاهش تقاضا به دلیل سرما، ثبات قیمت‌های جهانی از جمله مسائلی است که نتیجه آن بازاری است که اکنون درحال مشاهده آن هستیم و عواقب آن در ابتدا دامن همه واحدهای زنجیره فولاد را خواهد گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: اخبار موجود از بازار ارز بیانگر ادامه روند افزایشی نرخ دلار بود. در پایان روز گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۶۲۰ تومان مبادله شد اما مطابق روزهای اخیر، بازار آهن روندی معکوس با بازار ارز داشت به طوری که قیمت روز آهن آلات در روز سه‌شنبه در عمده شرکت‌ها ثابت بود و برخی از شرکت‌ها نیز میل به کاهش قیمت‌ها داشتند.

براساس اخبار موجود از بورس کالا شمش بلوم عرضه شده در روز گذشته با رقابتی کمتر از یک درصد را ثبت کرد و روی قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان متوقف شد، از همین رو متأثر از اوضاع تالار صنعتی در روز گذشته بازار اهن نیز ثبات و تاحدودی کاهش را تجربه کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: لغو قطعی گاز صنایع فولادی

از جمله دلایل دیگر این کاهش و تثبیت قیمت‌ها می‌توان به عدم تقاضای مصرفی اشاره کرد که فروشندگان را به عرضه محصولات با کاهش نسبی وادار کرد. اگرچه ادامه‌دار بودن این روند چندان قابل پیش‌بینی نیست ولی به نظر می‌رسد بورس کالای امروز نیز مانند روز گذشته اوضاع نسبتا آرامی را تجربه کند و به همین موازات قیمت اهن نیز با ثباتی رو به کاهش عرضه شود.

همچنین براساس گزارش‌ها از نشست روز گذشته حاکی از این است که رافائل گروسی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نتیجه این جلسه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توافق کردیم تا کار مشترک در زمینه شفاف‌سازی را ادامه دهیم و برای تفاهم‌های بیشتر به توافق رسیده‌ایم.

وی خواستار همکاری عمیق ایران برای ادامه همکاری‌ها شد، همچنین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران بیان کرد: بین دو طرف توافق شد تا برخی موارد را پایان بدهیم. 

با وجود این ظاهرا سفر گروسی به ایران دستاورد قابل ملاحظه‌ای نداشته و قیمت دلار همچنان مسیر صعودی خود را به تأثیر از اخبار منفی اقتصادی و سیاسی و افت ارزش لیر ترکیه، در پیش گرفته است،.

بنابراین رشد قیمت محصولات فولادی به تناسب قیمت دلار عملا امکان‌پذیر نیست و بازار آهن نیز همچنان درگیر مشکلات اساسی خود از جمله کاهش تقاضای مصرف، افت صادرات زمینی محصولات و... است که به کاهش نوسانات و افت گردش پول در بازار آهن منجر شده است.

به گزارش اهن پرایس از قیمت اهن الات در روز گذشته تقریبا همه مقاطع فولادی میل به کاهش داشتند، به طوری که قیمت میلگرد با ۵۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت عرضه شد اگرچه بیشتر شرکت‌ها کماکان میل به ثبات قیمت داشتند و محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

قیمت نبشی و ناودانی تقریبا در همه مبادی فروش بدون تغییر بود، قیمت تیرآهن نیز با ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت عرضه شد ولی برخی شرکت‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکردند.

قیمت پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی در کنار ثبات قیمت در برخی مبادی فروش با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی مواجه بود، همچنین قیمت ورق سیاه با ۵۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش عرضه شد و ورق گالوانیزه نیز با ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش اعلام قیمت شد. به طور کلی می‌توان گفت روز سه‌شنبه بازار آرامی را پشت سر گذاشتیم.

افزایش قیمت آهن اسفنجی متأثر از قطعی گاز

در خصوص قطعی گاز صنایع همچنان اظهارنظرهای متفاوت ادامه دارد و راهکارهای مختلفی ارائه می‌شود، به همین جهت بهرام شکوری فعال اقتصادی در این زمینه اظهار کرد: آسیب‌هایی که از قطعی گاز متوجه تولیدکنندگان می‌شود تنها به صنایع بزرگ اختصاص ندارد بلکه دامنه آن طیف گسترده‌ای از جامعه را می‌گیرد.

شکوری در ادامه با اشاره به اینکه تأمین گاز صنایع تولیدکننده باید در اولویت باشد، افزود: اگر گاز برخی ادارات قطع شود راه‌حل آن دورکاری کارمندان است اما قطعی گاز کارخانه‌ها به تعطیلی آنها و چالش‌هایی همچون نابسامانی در بازار و... منجر خواهد شد.

این فعال اقتصادی گفت: از آنجایی که صنایع تولیدکننده یکی از چرخ‌ها اقتصادی کشور است، نیازمند تغییر نگرش به این حوزه و توجه بیشتر مسئولان است.

طبق اظهارات سخنگوی شرکت ملی گاز، قطعی گاز صنایع بزرگ در اولویت آخر قرار دارد و تاکنون گاز هیچکدام قطع نشده است، اما ظاهرا ترس از کمبود آهن اسفنجی در پی قطعی گاز، موجب افزایش قیمت این محصول شده است، اگرچه برخی ساز و کارها در بورس کالا همچون عدم عرضه آن نیز به این رشد قیمت دامن زده است.

به گفته محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولاد، قطعی گاز تولیدکنندگان آهن اسفنجی در اولویت قرار دارد و چنانچه مدیریت صحیحی درین‌باره صورت نگیرد تولید این محصول کاهش می‌یابد و صنعت فولاد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: تولیدکنندگان به دلیل ترس از کمبود آهن اسفنجی به خرید و انبار کردن آن روی آورده‌اند تا در تولیدات خود دچار چالش نشوند، به همین دلیل قیمت این محصول افزایش یافته و به دنبال آن قراضه آهن نیز افزایش قیمت را تجربه کرد.

هوشمند ابراز کرد: عرضه آهن اسفنجی از طریق قراردادهای بلندمدت و افزایش آن در بورس کالا از تلاطم بازار کاسته و تنظیم قیمت در بازار را به دنبال خواهد داشت.

از سویی دیگر محسن مصطفی‌پور مدیرعامل مجتمع غدیر نی‌ریز هم در تأیید اخبار موجود در زمینه قطعی گاز و افزایش قیمت اهن اسفنجی، اظهار کرد: اگرچه تاکنون وزارت نیرو و نفت ابلاغیه قطعی گاز برای ما ارسال نکرده‌اند، اما این اخبار به لحاظ روانی اوضاع بازار را بهم می‌ریزد.

 



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از ادامه روند افزایشی قیمت دلار در روز گذشته بود به طوری که در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۴۸۰ تومان مبادله شد. این در حالی است که بانک مرکزی در آستانه سفر رافائل گروسی رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به ایران با افزایش حجم عرضه آن در بازار متشکل سعی در کنترل نرخ دلار داشت. 

نوسانات افزایشی دلار در شرایطی رقم می‌خورد که بازار آهن نسبت به آن کاملا بی‌تفاوت بوده و قیمت روز آهن آلات بدون تأثیر از نرخ دلار، مسیر خود را درپیش گرفته و همچنان ثابت و بدون تغییر است و آمار موجود از یک ماه گذشته که با وجود ورود نرخ دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی، قیمت آهن همچنان ثابت بود، گواه عدم تأثیرپذیری آن از نوسانات بازار ارز است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آینده بازار آهن وابسته به دلار و گاز

همچنین مطابق اخبار موجود، بازارهای جهانی نیز تقریبا بدون تغییر است و این امر به سکون هرچه بیشتر بازار آهن دامن می‌زند. اگرچه در پی اخبار منتشر شده مبنی بر قطعی گاز و چالش‌های احتمالی متأثر از آن، به طور محدودی افزایش قیمت اهن الات اتفاق افتاد اما برآیند کلی از اوضاع بازار آهن بیانگر ثبات و عدم تغییر قیمت‌ها است.

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تصمیم قطعی گاز صنایع که در پی کمبود انرژی اتخاذ شده بود، به دنبال نشستی که با حضور وزرای نفت و نیرو و صمت برگزار شد، لغو شده است و این خبر عملا پالس افزایشی قیمت محصولات را خنثی کرد و روز گذشته در کنار کاهش محدود قیمت مقاطع، ثبات نسبی در غالب شرکت‌ها مشاهده شد.

به صورت کلی غیر از این عامل که تقریبا مرتفع شد، مسئله‌ دیگری که سبب افزایش قیمت‌ها شود، مشاهده نمی‌شود از همین رو شرکت‌هایی هم که افزایش قیمت داشتند، دست به اصلاح و کاهش مجدد قیمت محصولات زدند.

براساس تحلیل اهن پرایس از بازار اهن در روز گذشته، قیمت میلگرد در اکثر مبادی فروش بدون تغییر بود و کاهش و افزایش مختصری نیز در برخی شرکت‌ها مشاهده شد. قیمت نبشی و ناودانی نیز در عمده شرکت‌ها ثابت بود و کاهش محدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در برخی مبادی فروش ثبت شد.

قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی اعلام شد. قیمت پروفیل نیز عمدتا ثابت بود و تنها در چند شرکت کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی مشاهده شد. قیمت ورق سیاه وگالوانیزه هم بدون تغییر بود و قیمت لوله با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود.

همانطور که گفته شد دیگر گاز صنایع تولیدکننده قطع نخواهد شد، در همین رابطه محمد عسگری رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران ابراز کرد: قطعی گاز در بخش صنایع و خانگی امری ملغی است و برنامه‌ای برای آن در نظر نداریم.

وی در این باره اظهار کرد: محدودیت مصرف گاز برای هیچ یک از مشترکان خانگی، تجاری و صنعتی در نظر گرفته نشده و امید است با همکاری همه این بخش‌ها زمستان امسال را بدون قطعی گاز پشت سر بگذاریم.

عرضه محصولات فقط در بورس کالا

بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با عرضه محصولات فولادی از طریق مبادی مختلف، ابراز کرد: مطابق پیش‌نویس منتشرشده در زمینه تنظیم بازار، عرضه محصولات فولادی تنها به بورس کالا منحصر شده است این درحالی است که خریدوفروش محصولات به شیوه سنتی نیز مانعی در تنظیم بازار ایجاد نمی‌کرد.

وی افزود: بهتر است به جای انحصار عرضه محصولات در بورس کالا، یکی از کانال‌های انجام معامله در کنار سایر روش‌ها در نظر گرفته شود، زیرا بورس کالا تنها یکی از مبادی فروش است و نباید اجباری برای عرضه محصولات در آن وجود داشته باشد.

احرامیان با اشاره به اینکه انحصار عرضه محصولات به بورس کالا شاید به کنترل قیمت محصولات بینجامد، ادامه داد: باید در نظر داشت مشکل فعلی کشور ما افزایش تورم در همه بازارها است و مشکل ما گرانی نیست که با تنظیم بازار آن را کنترل کرد. بنابراین محدود کردن تولیدکننده و تورزیع کننده و ... راه‌حل مشکل تورم نیست.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: اخبار روز گذشته حاکی از نوسانات افزایشی در بازار ارز بود، به طوری که دلار با اندکی رشد، در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۳۸۰ تومان مبادله شد، با این حال براساس گزارش‌ها از بازار آهن، قیمت روز آهن آلات در آخرین روز از ماه آبان نیز ثابت بود و عمده شرکت‌ها مقاطع فولادی را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

مسئله‌ای که این روزها مورد بحث قرار گرفته و احتمال دارد بازار را دچار نوسانات سینوسی کند، کمبود برق و گاز و برنامه قطعی آن در صنایع بزرگ است. با قطعی انرژی مورد نیاز کارخانه‌ها به‌طور قطع تولید محصولاتی چون آهن اسفنجی نیز دچار افت خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: جدال بازار آهن با قطعی گاز

از آنجایی که تولید مقاطع فولادی وابسته به تأمین و تولید مواد اولیه و میانی است، یقینا با کاهش تولید مواجه خواهد شد که این امر افزایش قیمت محصولات فولادی را محتمل‌تر می‌کند، اما آنچه از ظواهر امر پیداست بازار آهن واکنش چندانی به این اوضاع نشان نداده و اهن الات همچنان گرفتار عدم تقاضای مصرف است.

شایان ذکر است که محصولات انبار شده توسط کارخانه‌ها و انبارهای خصوصی و عمومی و همچنین فولادسازان دولتی، کمبود محصولات در فصل زمستان را تأمین می‌کند و مانع از به هم ریختگی توازن بازار می‌شود.

از سوی دیگر اتفاقات چشمگیری که بازار آهن را متلاطم یا تغییری در آن ایجاد کند نیز در عرصه جهانی رخ نداده است، از همین رو پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که بازار اهن همچنان درگیر کمبود متقاضی مصرف است، نوسانات نرخ دلار و کاهش تولید محصولات به علت کمبود انرژی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای که بازار را از حالت سکون و خمودگی بیرون بکشد، ایجاد نخواهد کرد.

بنابراین کاهش تولید و احتمال کاهش محدود نرخ دلار در کوتاه مدت به دلیل دریافت پالس مثبت از نزدیک شدن به موعد مذاکرات برجام، دو مسئله‌ای است که با یکدیگر در تقابل هستند و این پارامترها در حال حاضر تأثیرگذارترین عوامل برای جلوگیری از ایجاد تکانه‌های شدید در قیمت اهن الات هستند و به نوعی احتمال ایجاد نوسانات شارپی را خنثی می‌کنند.

بنا بر تحلیل اهن پرایس از بازار آهن، قیمت مقاطع فولادی در آخرین روز از ماه آبان همچنان ثابت بود و با حفظ قیمت روزهای پیشین عرضه شد. قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها ثابت بود اما نوسانات افزایشی ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی و همچنین کاهش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی نیز در برخی مبادی فروش به چشم ‌خورد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز همچنان بدون تغییر بود و با ثبات قیمت روزهای پیشین عرضه شد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی عمدتا ثابت بود و کاهش جزئی ۲۰۰ تومانی نیز ثبت شد اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۱۰ الی ۲۰ هزارتومانی مشاهده شد اگرچه غالب مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند و این نوسانات جزئی تنها در چند شرکت رؤیت شد.

قیمت پروفیل نیز مانند سایر مقاطع فولادی ثابت اعلام شد و تغییر قیمتی رخ نداد، قیمت ورق گالوانیزه با کاهش ۱۰۰ تومانی عرضه شد اما ورق سیاه نیز ثبات قیمت داشت.

آسیب‌های قطعی گاز

قطعی گاز و چالش‌های پیش رو این روزها محوری‌ترین بحث در بین فولادی‌ها است و هر گروهی به تناسب فعالیت خود آسیبی که از قطعی گاز ممکن است تجربه کند را پیش‌بینی کرده و عواقب آن را گوشزد می‌کند.

در همین زمینه علی هراتیان مدیرعامل شرکت راهبر فرایند آریا و عضو هیأت مدیره شرکت فکور صنعت اظهار کرد: قطعی برق و گاز به کاهش یا توقف فعالیت فولادسازان منجر خواهد شد و قطع به یقین کل زنجیره فولاد تحت تأثیر این برنامه قرار خواهد گرفت و تبعات آن نیز دامن همه واحدها و درنهایت مردم را نیز خواهد گرفت.

وی در این باره اظهار کرد: اگرچه قطعی گاز به طور مستقیم برخی واحدها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد اما در عین حال برخی واحدهای تولیدکننده نیز به طور غیرمستقیم از این چالش تأثیر می‌پذیرند.

هراتیان در ادامه تصریح کرد: قطعی گاز در برخی واحدهای تولیدی به قطعی برق منجر خواهد شد که واحدهای تولید کنسانتره از جمله آنهاست و از آنجایی که فولادسازان خریداران کنسانتره هستند، با تعطیل شدن این واحدها در تأمین محصول مورد نیاز خود دچار مشکل خواهند شد، بنابراین قطعی گاز تنها به فولادسازان اختصاص ندارد و تولیدکننده‌های بیشتری درگیر تبعات آن خواهند شد.

عضو هیأت مدیره فکور صنعت گفت: در دوره‌های گذشته به دلیل سوء مدیریت و بی‌برنامگی‌ها برنامه‌های سالانه تولیدکنندکان به درستی پیش نرفت، اما امید است در دوره جدید این اتفاقات تکرار نشود و کمبودهای موجود به فولادسازان و سایر واحدهای مربوطه آسیبی نرساند.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 آذر 1400 | نظرات ()