نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روزهای اخیرا اقتصاد در کشور ما در حال تغییر و تحولات گسترده ایست و نگرش بر این مبناست همه تغییرات و تحولات با هدف حذف رانت انجام می پذیرد. بازار فولاد نیز بخشی از این تغییر وتحولات است و در نهایت امر امیدواریم این تغییرات در جهت گردش چرخه اقتصادی باشد و محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد و قیمت آهن الات و محصولاتی از این دست با توجه به هزینه تمام شده ی تولید به گونه ای اعمال شود که ساخت و ساز پر رونق گردد. 

بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اظهار داشت : در مورد اعمال عوارض صادراتی چنانچه قرار باشد در آینده مجددا تصمیم گیری شود باید توجه گردد که این عوارض به طور کلی باید برهمه محصولات اعمال گردد یا به طور کلی چنین عوارضی اعمال نشود چون باید هدف چنین باشد که دامنه تجارت گسترده شود و دست بازرگانان و تجار در معاملات آزاد شود نه اینکه تصمیماتی بگیریم که ارز آوری منطقه را از بین ببریم. عوارض محصولات پایین دست و خام بازار فولاد رقمی جزئی است اما ممکن است این رقم جزئی نیز با قوانین و مقررات بازار فولاد نیز در فصل آینده حذف گردد. 

ابتدای زنجیره تولید محصولات فولادی را به عنوان مواد اولیه می دانیم اما به طور کلی حلقه ی تولید محصولات فولادی بدین صورت است که هر محصولی که از یک زنجیره اول تولید می گردد به عنوان ماده اولیه زنجیره ی بعدی محسوب می گردد. بنابراین نمیتوان این استدلال را داشت که عوارض صادراتی صرفا برای مواد خام ابتدای زنجیره است و به عبارت دیگر اصلا در فولاد واژه مواد خام صحیح نیست چرا که در قانون معادن کشور ، ماده خام تعریف کلی و خاص خود را دارد. 

پس از بحث عوارض صادراتی به عوامل مهمی بعدی باید توجه نمود بدین صورت که با حذف عوارض صادراتی می توانیم مبحث معافیت مالیاتی را به صورت تخصصی و کارشناسی مطرح و اجرا نماییم. چرا که صادرات مواد معدنی معاف از مالیات می باشد. بنابراین چنانچه مالیاتی بر محصولات پایین دستی اعمال شود خود محرکی بر اعمال عوارض بر محصولات بالا دیتی و محصولات انتهای چرخه خواهد شد. 

مخاطرات تولیدات فولاد  

بر اساس آمار منتشره از سوی موسسه رتبه بندی شرکت های تولید کننده فلزات و معادن باید به سوی اقتصاد کم کربن حرکت کنند و هدف اصلی حرکت به سمت و سوی منابع انرژی سبز و مواد اولیه پاک تر می باشد که شرکت های مختلف هر کدام با  چالش هایی در این گذار مواجه می باشند.

نیکل و مس با تغییرات تکنولوژی هم اکنون از اقتصاد سبز بهرمند هستند و از پنل های خورشیدی ، توربین های بادی ، وسایل نقلیه الکتریکی و شبکه ها استفاده می نمایند  و می توانیم انتظار چشم انداز درخشانی را برای آینده این بخش از چرخه اقتصاد داشته باشیم.

حال آنکه تولید کنندگان باید با هدف حرکت به سوی اقتصاد سبز ، میزان مصرف کربن خود را تا حد ممکن به کمترین مقدار برسانند. یکی از محصولات کاربردی در اقتصادسبز می تواند استفاده از آلومینیوم باشد.البته انتظار می رود که میزان تقاضا رشد متوسطی داشته باشد چرا که با افزایش هزینه کربن از لحاظ اقتصادی تولیدکنندگان فشار بیشتری را باید متحمل شوند. 

مساله کربن زدایی سازندگان فولاد نیازمند تغییر در تکنولوژی می باشد و تجهیزات در حال توسعه است و می دانیم که فولاد یکی از مواد ضروری برای ایجاد اقتصاد سبز می باشد. 
یکی از انتظارات مرکز رتبه بندی این است که فولادسازان بتوانند به سمت و سوی کوره قوس الکتریکی روی بیاورند زیرا این کوره ها به زغال سنگ کک شو نیازی ندارند و از سنگ آهن استفاده می نمایند. 

آن دست از تولید کنندگانی که همچنان به مسیر کوره بلند متکی هستند خطرات بیشتری در کمین آنهاست و بهتر است هر چه سریعتر خود را به چرخه جدید تکنولوژی نزدیک کنند چرا که به مرور زمان زغال سنگ های حرارتی به طور کامل حذف خواهد شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: چالش های پیشروی صنعت فولاد

فولاد چین 

بر اساس بیانات مقامات پکن پیش بینی می شودکه تا پایان سال جاری تقاضای فولاد چین رشد چشمگیری داشته باشد آنچنان که میزان تقاضا از میزان تولید پیشی گیرد و با اتخاذ تصمیمات و حمایت های سیاسی پیش بینی می شود تقاضای فولاد نیز افزایش یابد. در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ صنعت فولاد چین با وجود شرایط پیچیده ی اقتصادی توانست میزان عرضه ها و همچنین قیمت ها را ثابت نگه دارد. 

مقامات این کشور از جمله معاون رئیس انجمن آهن و فولاد چین معتقدند: پیش بینی می شود صنعت فولاد به عملکرد مفیدتری دست یابد چرا که اقتصاد کلان چین در حال توسعه است و از سوی دیگر اتخاذ تصمیمات سیاسی صحیح می تواند ضامن رشد پایدار صنعت فولاد باشد. 

 



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن‌الات در پایان هفته گذشته تقریبا با ثبات همراه بود و کاهش جزئی ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی نیز در برخی محصولات به‌ویژه در قیمت میلگرد آجدار قابل مشاهده بود.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن و فولاد آرامش نسبی را تجربه کرد، به طوری که قیمت دلار در پایان هفته تغییرات چندانی نداشت و نوسانات محدودی در نزدیکی کانال ۳۰ هزار تومانی داشت. به این ترتیب قیمت هر دلار آمریکا روز پنجشنبه در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۱۷۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

کاهش توأم با ثبات که در بازار آهن ایجاد شده بود به طور پراکنده روز پنجشنبه نیز قابل مشاهده بود، ادامه روند کاهشی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نرخ میلگرد آجدار، کف قیمتی این محصول را در حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان قرار داد اما کماکان کلیت بازار میلگرد ثابت بود.

به همین ترتیب ثبات قیمت نبشی و ناودانی نیز روز پنجشنبه ادامه داشت ولی نرخ روز پروفیل و لوله‌های داربستی و گازی و ... در کنار ثبات، ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان نیز کاهش یافتند.

تیراهن نیز در بخش کیلوفروشی جز ذوب آهن اصفهان که حدود ۲۰۰ تومان کاهشی بود، در سایر مبادی ثابت اعلام شد، همچنین قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در اکثر مبادی ثبات داشت و تنها در ذوب آهن اصفهان کاهش ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی در برخی شاخه‌ها مشاهده شد.

ثباتی که در بازار آهن و فولاد کشور حکمفرما شده است، عمدتا به تأثیر از نرخ محصولات صادراتی و حواله دلار است که متقاضیان مصرفی و سرمایه‌ای را به تماشا و نظاره اوضاع فعلی بازار واداشته است و خریدار تمایلی به خرید محصولی که نرخ آن بالاتر از نرخ فاکتورهای تعیین‌کننده باشد، ندارد.

از همین رو، با وجود افت نرخ جهانی آهن‌آلات، هفته گذشته تلاش بازارساز بدون توجه به قیمت‌های جهانی فولاد و عرضه محصولات پایانی در بالاترین قمیت در بورس کالا و همچنین غیرکاربردی در بازار آزاد، موجب شد تا فرصت تقاضا در بورس کالا از دست برود، به طوری که هفته گذشته تنها ۱۹ درصد از محصولات نهایی عرضه شده در بورس کالا معامله شد و عرضه‌های پیش از آن هم تعریف چندانی نداشت.

با این اوصاف خریدار هیچ تمایلی به خرید آهن‌آلات نشان نمی‌دهد که نتیجه آن هم رکود عمیق حاکم بر بازار آهن است، از همین رو شاید بتوان گفت درحال حاضر دو عامل مهم وجو دارد که ممکن است تحرک و رونق نسبی در بازار ایجاد کند که یکی از آنها آغاز ساخت مسکن ملی به طور جدی و مستمر است.

عامل دیگری که ممکن است خریدار را ترغیب به تهیه محصول نماید افزایش چشمگیر قیمت حواله دلار نیمایی یا قیمت‌های جهانی فولاد است، اگرچه طی روزهای گذشته برخی در تلاش بودند با دستاویز قرار دادن اخباری مانند قطعی برق صنایع فولادی، روندی افزایشی در بازار ایجاد کنند که چندان کاربردی نبود و نتیجه قابل توجهی نداشت.

با این اوصاف در پی روند کاهش محصولات صادراتی ایران، قیمت شمش ۵۸۰ دلاری، با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی اگر براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار حساب شود و همچنین با احتساب ۱۰ درصد سود حاشیه حوزه نورد، قیمت میلگرد حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود، حتی اگر ۱۰۰ درصدی هم در نضر بگیریم قیمت میلگرد در بورس کالا باید ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان باشد.

به هر حال به نظر می‌رسد کف قیمتی میلگرد داخلی تغییر چندانی با هفته گذشته نداشته باشد و بازار قیمتی آن حول ۱۶ هزار و ۳۰۰ الی ۱۶ هزارو ۷۰۰ تومان تعیین شود.

با این حساب نمی‌توان به طور قطعی درباره اوضاع پیچیده و مبهم بازار آهن نظر داد و گذر زمان تکلیف بازار را مشخص خواهد کرد اینکه نرخ محصولات صادراتی چقدر کاهش خواهد یافت و آیا قیمت محصولات داخلی به قیمتی پایین‌تر از نرخ جهانی خواهد رسید یا نه، که به مرور مشخص می‌شود.

اما اینطور که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه نرخ شمش صادراتی ایران نسبت به نرخ پایه به کمتر از ۵ درصد رسیده است، احتمالا در هفته جاری عوارض صادراتی این محصول که ۲ درصد است، حذف شود.

امروز نیز حدود یک میلیون و ۶۸۴ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل محصولاتی اعم از: شمش بلوم، تیرآهن، ناودانی، میلگرد کلاف و ... است.

به گزارش آهن پرایس، به طور کلی می‌توان گفت اوضاع بازاراهن در هفته پیش رو را می‌توان اینگونه پیش‌بینی کرد که نرخ شمش در همان کانال ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و نرخ میلگرد نیز در کانال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی باقی خواهد ماند مگر اینکه نرخ دلار از ۲۹ هزار تومان پایین‌تر بیاید و کف قیمتی آهن اسفنجی نیز از کانال ۹ هزار و ۵۰۰ تومانی کاهش بیابد.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت آنچه ممکن است در روزهای آتی در بازار رخ دهد تابعی از تأثیر افزایش نرخ کالاهای اساسی و سخت شدن معیشت مردم است که موجب کاهش سهم دهک‌های پایین جامعه از فولاد و مسکن می‌شود که نتیجه این امر نیز به عدم خرید محصولات توسط مردم و عمیق‌تر شد رکود بازار بیش از پیش منجر خواهد شد.

عرضه و تقاضا بهترین سیستم قیمت‌گذاری

لزوم عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا و قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در شرایط فعلی یکی از مشکلات بزرگ این حوزه به شمار می‌رود.

در همین زمینه جهاندار شکری مدیرعامل شرکت ذوب آهن بیستون اظهار کرد: حذف لزوم عرضه کلیه محصولات در بورس کالا یکی از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش تولید فولاد است که به نظر از اکتشاف و استخراج و توسعه نیز مهمتر است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رکود در بازار آزاد و بورس کالا

شکری یکی از مهمترین مشکلات این صنعت را وجود قیمت‌گذاری دستوری محصولات دانست که به اسم نظارت بر بازار توسط دولت انجام می‌شود و در ادامه اظهار کرد: بخش خصوصی بالای ۹۰ درصد از محصولات فولادی را در واحدهای خود تولید می‌کند عمدتا باید در بورس کالا عرضه شده و در همان جا نیز قیمت‌گذاری شود که مشخصا این نوع قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود.

وی همچنین در ادامه بیان کرد: سیستم عرضه و تقاضا بهترین روش برای قیمت‌گذاری است و اگر وزارت صمت از قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی دست بردارد، دیگر بخش‌های خصوصی نیز مشمول جرایم سنگین نخواهند شد و حتی برای این بخش‌ها سودآور نیز خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته شاهد کاهش قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش بودیم، به طوری که پس از افزایش ناگهانی قیمت آهن، روز گذشته اصلاح قیمت‌ها در بازه ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نرخ اهن الات مشهود بود اگرچه بخش زیادی از مبادی فروش تمایل بیشتری به ثبات قیمت‌ها داشتند.

قیمت دلار نیز تقریبا روز آرامی را سپری کرد به طوری که در همان کانال ۳۰ هزار تومانی در نوسان بود و کمی نیز عقب‌نشینی کرد و نهایتا پایان روز گذشته در بازار آزاد ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل قیمت روز اهن الات

به دنبال اصلاح قیمتی که روز گذشته در بازار آهن و فولاد رخ داد شاهد کاهش قیمت میلگرد آجدار در اکثر مبادی فروش بودیم که به طور میانگین حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان ثبت شد، اما قیمت روز نبشی و ناودانی عمدتا ثابت اعلام شد.

جز نوسانات مختصری که در نرخ تیراهن مشاهده شد، قیمت این محصول در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار کاهش جزئی در برخی شاخه‌ها، غالبا قیمت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت پروفیل و قیمت لوله مانیسمان، داربستی و... در برخی شرکت‌ها ثابت بود اما بخش زیادی از مبادی فروش کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را تجربه کردند. قیمت ورق استیل، ورق سیاه و... نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان اعلام قیمت شد اما قیمت ورق گالوانیزه ثابت بود.

روز گذشته پس از عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، میزان معاملات شمش ضعیف ارزیابی شد. قیمت نهایی شمش روز گذشته در بورس کالا به ۱۵ هزار و ۱۴ تومان رسید که بیانگر افزایش ۰/۰۷ درصدی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه بود.

امروز نیز حدود ۲۶۰ هزار تن محصول فولادی عرضه می‌شود که شامل محصولاتی از جمله میلگرد، ناودانی، تیرآهن، نبشی و ورق گرم است. نرخ پایه میلگرد در عرضه امروز ۱۶ هزار و ۲۷۲ تومان در نظر گرفته شده است که در مقایسه با عرضه پیشین ۰/۳ درصد کاهش داشته است. گویا طبق آمار اغلب محصولات با کاهش قیمت نسبی عرضه می‌شوند و تنها تیرآهن افزایش ۱/۶ درصدی داشته است.

اساسی‌ترین پارامترها که سازوکار بازار آهن را تعیین می‌کند، نرخ صادراتی فولاد ایران ۵۹۰ دلار/تن فوب و قیمت حواله دلار نیمایی حدود ۲۵ هزار تومان، است؛ اما چیزی که این روزها مشاهده می‌کنیم مهندسی بازار و دستکاری قیمت‌ها برای تأمین منافع شخصی است که برخلاف جهت بازار عمل می‌شود.

خروج بازار آهن از ریل تنظیمات

برخی نوسانات ناگهانی بازار آهن را به نرخ دلار نسبت می‌هند، برخی علت آن را نرخ تورم می‌دانند، یکی از قطعی برق و کمبود آن سخن می‌گوید و مسائلی از این دست که وضعیت بازار را متشنج کرده و به هم می‌ریزد.

اینکه بازار از چه الگویی پیروی می‌کند امری مشخص است، اما ظاهرا نرخ تورم تعیین‌کننده روند اصلی سازوکار بازر در این روزها می‌باشد و کاهش قیمت صادراتی شمش و دلار نیمایی، در قیمت‌های کاذب بازار چندان اثرگذار نیستند.

در همین زمینه محمود اصفهانی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد قزوین اظهار کرد: برای حفظ آرامش و ساماندهی بازار آهن و فولاد، بورس کالا موظف به رعایت دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر چه فولاد با دلار نیمایی قیمت‌گذاری می‌شود اما در چند روز اخیر با افزایش قیمت دلار و نرخ تورم، هیجاناتی در بازار ایجاد شد که نرخ هرات را نیز به ۳۰ هزار تومان رسانید و حاصل این مسائل خارج شدن بازار از روند اصولی و منطقی بود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد قزوین در ادامه تصریح کرد: بخش اعظمی از معاملات در مرز کشور به دلیل تحریم‌ها با دلار انجام می‌شود و طبیعتا با افزایش قیمت دلار این افراد سود بیشتری کسب می‌کنند، در نتیجه آنها چون دلار را با قیمت بالاتری می‌گیرند، انتظارشان ار بازارهای داخلی نیز بالا می‌رود.

وی همچنین اضافه کرد: مردم به آنچه در بازار رخ می‌دهد و اینکه تحت چه شرایطی و براساس چه اصولی بازار دچار تغییر می‌شود؛ به صورت تخصصی علم و آگاهی ندارند، بنابراین با افزایش قیمت دلار نگرانی از افزایش نرخ محصولات به تأثیر از نرخ دلار، برای تأمین و ذخیره‌سازی محصولات فولادی مورد نیاز خود اقدام به پیش‌خرید می‌کنند.

وی گفت: با این روندی که در بازار شکل می‌گیرد به طور موقت تقاضا نیز افزایش می‌یابد، اگرچه برخی فروش‌های نقدی و تحویل فوری نیز در افزایش قیمت مقاطع فولادی چندان بی‌تأثیر نیستند. مجموع این عوامل تولیدکننده را برای کسب سود بیشتر به افزایش قیمت‌ها ترغیب می‌کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن چشم انتظار بورس کالا

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن بیان کرد: اگرچه در حال حاضر قیمت‌های جهانی رو به کاهش است و ستاد تنظیم بازار نیز سقف مجاز قیمت پایه محصولات فولادی را مشخص کرده است، اما برای اثرگذاری قیمت‌ها در بورس کالا زمان لازم است. اگر بورس کالا دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار را اجرا کند، قیمت‌ها در بورس کالا کاهش می‌یابد، اما آنچه در این مدت در بازار مشاهده کردیم، این تصور القا شده است که تورم و گرانی‌ها بر همه برنامه‌ها غالب است.

 اصفهانی در پایان بیان کرد: در شرایط فعلی بازار می‌توان گفت که در صورت رعایت دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار، ثبات نرخ دلار نیمایی و عدم عرضه مهندسی شده...، قیمت‌ها اصلاح می‌‍‌‌‌شود و بازار اهن آرامش نسبی را تجربه می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آمارها از بازار آهن و فولاد حاکی از ثبات حداکثری قیمت روزانه آهن‌آلات در غالب مبادی فروش بود، اگرچه نوسانات جزئی در برخی شرکت‌ها قابل مشاهده بود اما بازار دیگر تب وتاب افزایش اوایل هفته را نداشت.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن روز گذشته را تقریبا در آرامش به سر برد و نوسانات چندانی نداشت به طوری که هر دلار آمریکا روز گذشته در بازار آزاد حدود ۳۰ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل قیمت روز آهن

به گزارش آهن پرایس، روز گذشته تقریبا قیمت میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها ثابت بود ولی نوسانات کاهشی در حول ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان در چند شرکت نیز مشهود بود به طوری که کانال ۱۸ هزار تومانی قیمت میلگرد محفوظ بود.

قیمت روزانه تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی تقریبا ثبات داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز جز افزایش جزئی در برخی شاخه‌ها، در سایر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود. قیمت روز ناودانی و نبشی نیز فارغ از برخی نوسانات جزئی، در اکثر شرکت‌ها تغییری نداشت.

اما آنچه از گزارش‌ها برمی‌آید قیمت پروفیل‌ها و انواع لوله‌های گازی، داربستی و ... به طور میانگین ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. همچنین قیمت انواع ورق‌ها از جمله قیمت ورق استیل، قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی و... نیز مانند عمده محصولات فولادی ثبات داشتند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت شمش ایران به کمتر از ۵۸۰ دلار/تن فوب نزول کرده و احتمالا در ۱۰ روز آتی که بسیار حساس و مهم است، عوارض صادراتی این محصول به طور کلی حذف شود.
عرضه بورس کالای امروز و روز چهارشنبه در دو روز مهم در بازار اهن به شمار می‌رود زیرا ممکت است تا حدودی اوضاع بازار را شفاف‌تر کند و نرخ آهن آلات به طور واقعی مشخص شود.

همچنین قابل ذکر است که امروز ۲۶۲ هزار و ۱۵۰ تن شمش در بورس کالا عرضه خواهد شد که کف قیمتی آن ۱۵ هزار و ۶۴۱ تومان در نظر گرفته شده است که در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۳۰ تومان کاهش داشته است.

این درحالی است که شمش بلوم حدود ۱۵ هزار و ۶۴۱ تومان در بازار داخلی عرضه می‌شود که برابر ۹۵ درصدی این نرخ این محصول روی قیمت صادراتی شمش ایران حدود ۵۹۰ دلار، حول کیلویی ۱۴ هزار تومان خواهد بود و به نظر می‌رسد حباب مثبت هزار تومان، حمایت بازارساز از تولیدکننده‌ها و به نوعی مانعی برای افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی باشد.

علت حذف عوارض صادراتی

پس از وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین که از بزرگترین صادرکنندگان محصولات فولادی بودند، قیمت‌های جهانی این محصولات رو به افزایش گذاشت که تأثیر آن در بازارهای داخلی ایران نیز مشهود بود.
به همین جهت وزارت صمت برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها در صدد وضع عوارض صادراتی برآمد که اعتراضات زیادی را نیز برانگیخت و سرانجام مهلت یکماهه این ابلاغیه پایان یافت و عوارض‌ها نیز حذف شد.

در همین زمینه بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: کاهش حدود ۵۰ دلار قیمت محصولات فولادی روسیه که در جهت کسب بازار هدف صادرات بود، به کاهش قیمت‌ محصولات فولادی صادراتی ایران را در بر داشت. به طوری که به تدریج این سیاست وزارت صمت عملا اجرایی نشد و سرانجام موفقی نداشت.

احرامیان در ادامه افزود: مصوبه عوارض صادراتی براساس دریافت سیگنال‌های اشتباه انجام شد به همین دلیل ادامه‌دار نبود و منتفی شدن آن نیز قابل پیش‌بینی بود.

وی بیان کرد: تا پیش از وضع عوارض صادراتی، حمایت‌های دولت از صنعت فولاد تولید مازاد بر نیاز داخل را در بر داشت که تقریبا دوبرابر ظرفیت تولید بود اما با تصویب اخذ عوارض صادراتی حمایت دولت از این صنعت زیر سؤال رفت.

این فعال صنعتی اضافه کرد: به عقیده اغلب کارشناسان به علت تحریم‌های گسترده کشور، عوارض صادراتی به ضرر اقتصاد ما بود که آمدن روسیه به میدان صادرات فولاد، مهر تأییدی بر نظر کارشناسان بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: توقف افزایش هیجانی قیمت آهن

وی همچنین اظهار کرد: برخی محصولات صادراتی روسیه از قبیل نفت و محصولات فولادی، حدود ۵۰ دلار پایین‌تر از نرخ محصولات فولادی ایران صادر شد که این روند به نزول قیمت محصولات صادراتی ما منجر شد.

نایب رئیس انجمن توایدکنندگان فولاد ایران در پایان بیان کرد: آنچه در چند روز اخیر رخ داد کاهش قیمت محصولات صادراتی ایران در پی کاهش ۵۰ دلار نرخ این محصولات در مقایسه با محصولات صادراتی ما بود که سرانجام موجب ناموفق بودن مصوبه عوارض صادراتی شد.



:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات پس از افزایشی که در دو روز گذشته اتفاق افتاد نسبتا آرام گرفت و از شیب صعودی بازار کاسته شد. اگرچه همچنان افزایش قیمت در برخی محصولات از جمله قیمت میلگرد آجدار و تیراهن رؤیت شد اما نوسانات هیجانی که در بازار رخ داد تا حدودی آرام گرفت.

بازار ارز نیز پس از تجربه نوسانات جهشی قیمت دلار و ورود به کانال ۳۰ هزار تومانی، روز گذشته نیز پس از کمی عقب‌نشینی نوسانات جزئی را در همین کانال تجربه کرد و پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۵۸۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس، آنچه در چند روز اخیر در بازار آهن و فولاد اتفاق افتاد حاصل هیجاناتی بود که فروشندگان آهن پس از افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی و افزایش نرخ دلار به بازار آهن نیز وارد کردند.

به عبارتی این هیجانات کاذب بود که منجر به رشد حدود ۵۰۰ تومانی نرخ آهن‌آلات شد، زیرا براساس مؤلفه‌های موجود در بازار آهن عملا نباید قیمت‌ اهن افزایش می‌یافت، به هر جهت روز گذشته بازار تقریبا آرام بود و افزایش مختصری در برخی مبادی فروش مشاهده شد.

به این صورت که نرخ میلگرد آجدار تقریبا در نیمی از بازار ثابت بود و نیم دیگر آن در بازه ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نوسان افزایشی داشت. قیمت نبشی و قیمت ناودانی نیز عمدتا ثابت بودند اما نوسانات جزئی افزایشی و کاهشی نیز قابل مشاهده بود. به طور میانگین نرخ نبشی در بازار آزاد حول ۱۸ هزار و ۵۰۰ الی ۱۸ هزار و ۸۰۰ اعلام شد و ناودانی هم حدود ۱۹ هزار و ۳۰۰ الی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد.

قیمت قوطی و پروفیل‌ها نیز در کنار ثبات نسبی، افزایش جزئی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت اگرچه برخی مبادی فروش نیز اعلام قیمت نکردند. قیمت انواع ورق‌ها از جمله ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تقریبا با ثبات همراه بود و قیمت ورق سیاه با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن نیز عمدتا با ثبات همراه بود اما در بخش کیلوفروشی افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز مشاهده شد، قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز با افزایش ۴۰ الی ۵۰ هزار تومانی اعلام شد.

با عقب‌نشینی نرخ دلار هرات روز گذشته تقریبا از هیجانات بازارها کاسته شد و بازار آهن و فولاد نیز آرام رفت. اما افزایش قیمتی که رخ داد به بیانی دیگر سواستفاده از جو ایجادشده در سایر بازارها بود که برخی به دنبال بهره بردن از آن به نفع خویش بودند، درحالی که اقداماتی که در جهت اصلاح قیمت‌ها در بازار آهن اجرا شده و در حال انجام است، اساسا در تضاد با این فضا بود.

علاوه‌بر استفاده از جو روانی منفی که به دنبال اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار رخ داده است، اخبار قطعی برق هم دستاویزی شد برای افزایش قیمت مقاطع فولادی که در دو روز اخیر اتفاق افتاد.

این در شرایطی اتفاق افتاد که بازارهای صادراتی محصولات فولادی روی قیمت دلار نیمایی، پیش‌تر خلاف این آدرس را نمایان کرده بود، به طوری که این بازار با هدف اصلاح و تنظیم در صدد اجرای دستورالعمل‌های بورس کالا مبنی بر رعایت حقوق مصرف‌کننده داخلی معادل ۹۵ درصد نرخ صادراتی به عنوان سقف نرخ پایه عرضه آهن‌آلات بود.

سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران بورس کالا را نهادی ضروری برای اصلاح بازار به شمار آورد و لزوم افزایش بورس کالا در شهرهای دیگر را امری مفید برای ایجاد فضایی قانونی و غیرانحصاری برای انجام معاملات دانست.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: همبستگی بازار آهن با سایر بازارها

وی بیان کرد: تأکید و تلاش دولت عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد برای عرضه در بورس کالا است، زیرا این نهادی قانونی است و طرح‌هایی که خارج از این نهاد ارائه می‌شود احتمالا با مشکلات و ایراداتی همراه خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگرچه نمی‌توان نقاط ضعف بورس کالا را نادیده گرفت ولی درواقع نمی‌توان نهاد دیگری را جایگزین بورس کالا کرد و نمی‌توان شفافیتی که در معاملات بورس کالا وجود دارد را در جای دیگری جست.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: قیمت روز آهن‌آلات در نخستین روز هفته به‌طور میانگین با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی قیمت تیرآهن، میلگرد، و... آغاز شد به طوری که این نوسانات با کلیه بازارها‌ همسو شده و به طور موازی در مسیر افزایشی قرار گرفت.

بازار ارز نیز روز گذشته را افزایشی شروع کرد اما به تدریج کمی عقب‌نشینی کرده و در نهایت قیمت دلار نوسانات جزئی در کانال ۳۰ هزار تومانی را تجربه کرد، به طوری که تا پایان روز هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید.

برخی شنیده‌ها حاکی ازا ین است که کاهش جزئی نرخی دلار در روز گذشته در پی اخباری مبنی بر احتمال تزریق دلار در بازار و کاهش قیمت آن رخ داده است که اگر امروز این اتفاق بیفتد احتمال دارد قیمت دلار به زیر ۳۰ هزار تومان نیز برسد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

آنچه در چند روز اخیر در بازار آهن مشاهده می‌شود هیجانات ناشی از افزایش قیمت دلار و اقلام اساسی است که به بازار آهن و فولاد نیز منتقل شده و مبادی فروش را به افزایش قیمت‌ها وادار کرده است.

بر همین اساس روز گذشته تقریبا همه محصولات فولادی نوسانات افزایشی داشتند به طوری که قیمت میلگرد آجدار حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان در غالب شرکت‌ها افزایش داشت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا در اکثر شرکت‌ها حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایشی بود، همچنین افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در قیمت پروفیل‌ها و انواع لوله داربستی و لوله گازی و... نیز مشهود بود.

قیمت ورق سیاه، قیمت ورق استیل و... در کنار افزایش قیمت به طور کلی ثابت اعلام شد، همچنین ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

نرخ روز تیرآهن نیز تقریبا همسو با سایر محصولات افزایش قیمت را تجربه کرد به طوری که نرخ تیرآهن کیلویی حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش داشت، همچنین تیرآهن شاخه‌ای نیز با افزایش حدود ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی عرضه شد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش نرخ دلار و عدم عرضه و تقاضای مناسب به افزایش قیمت اهن الات در چند روز گذشته منجر شده است درحالی که نرخ فولاد در بازارهای جهانی در حال ریزش و عقب‌نشینی است.

اما با توجه به شرایط تورمی کشور و جهش چندبرابری قیمت‌ها در کلیه بازارها، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت اهن الات کاهش یافته و قانون همبستگی بازار را نادیده گرفت.

به گزارش آهن پرایس، خبرها حاکی از این است که عوارض صادراتی محصولات فولادی تخت و طویل نیز پس از یک ماه کشمکش و چالش‌ها، براساس ابلاغیه وزارت صمت به طور کامل حذف شد.

از آنجایی که این ابلاغیه به دلیل نوسانات قیمت‌ها و آشفتگی بازارها به دنبال جنگ بین روسیه و اوکراین رخ داد، تصویب شده بود که اصلاح شد و این آخرین اصلاح جدول عوارض صادراتی خواهد بود.

بنابراین طبق این ابلاغیه عوارض صادراتی بیلت به ۲ درصد، اسلب به ۵ درصد، گندله و آهن اسفنجی ۲ درصد کاهش یافت و انواع ورق، میلگرد و تیرآهن نیز کاملا حذف شد.

اخبار متناقض قطعی برق

این روزها اخبار مربوط به کمبود برق و اعمال محدودیت مصرف در صنایع فولادی ضدونقیضی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که برخی گویای قطعی برق در تابستان هستند و برخی نیز این خبر را نقض می‌کنند.

اما ناگفته پیداست که این چالش و بحرانی که در سال گذشته دامن فولادی‌ها را گرفته بود، امسال نیز ادامه خواهد داشت چراکه هنوز این مشکل حل نشده و صنایع فولادی ما نواقص زیادی در زیرساخت‌ها دارد.

در همین زمینه سیدرضا شهرستانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار کرد: اخبار متناقضی در زمینه قطعی برق شنیده می‌شود که یکی از این اخبار اظهارات معاون وزیر نیرو مبنی بر عدم کمبود انرژی و قطعی برق در سالجاری است، درحالی که طبق گزارشات دیگر در ابلاغیه‌ای زمان قطعی برق از اواسط اردیبهشت ماه اعلام شده است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر در سالجاری اوضاع قطعی برق بدتر از سال گذشته نباشد قطعا از سال گذشته نیز بهتر نخواهد شد، در شرایط فعلی که واحدهای فولادی کوچک دچار زیان شده‌اند و از نظر تأمین مواد اولیه نیز با مشکلاتی مواجه هستند، با قطعی برق نیز احتمالا به طور کامل تعطیل شوند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش هیجانی نرخ آهن آلات

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: یکی از ابزارهایی که برای کنترل بازار در نظر گرفته شده، عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا است، اما به دلیل عدم تقاضا مازاد محصولات مجوز صادرات دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: از طرفی قیمت‌های بازار داخلی نیز در مقایسه با بازارهای خارجی با کاهش قیمت ۱۵ الی ۲۰ درصدی مواجه است که این شرایط مورد سواستفاده برخی قرار می‌گیرد، به این صورت که به طور مثال آهن سفنجی که در مقایسه با قیمت جهانی ۱۵ درصد ارزان‌تر است، با احتساب عوارض صادراتی ۲۶ درصد به فروش می‌رسد که صرف اقتصادی ندارد، به همین دلیل با کاهش یا حذف عوارض صادراتی بازار محصولات صادراتی نیز بهبود می‌یابد.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: صنعت فولاد کشور که همواره برای اقتصاد ما یکی از ارکان اساسی و پایه ای بوده و هست در سالهای اخیرا با سدهای پی در پی که مانع از رشد و پیشرفت می شود مواجه شد، قطعی های برق در تابستان ها ،تیک صادراتی ،عوارض اعمالی بر صادرات محصولات فولادی همواره همچون سد در مسیر توسعه و پیشرفت این صنعت عمل کرده است. که در نهایت امر این سدها و چالش های پی در پی در قیمت آهن آلات و قیمت روز میلگرد و قیمت تیراهن و ... موثر می گردد. 

شهرام عالی وند، مدیر عامل فولاد امیرکبیر کاشان اظهار داشت: به طور کلی در صنعت فولاد ما تلاشهای گسترده ای شده و این صنعت در مسیر توسعه قرار گرفته است اما برخی چالش ها و تصممیات غیرکارشناسی و اعمال موانع و سدهایی در این مسیر نشان دهنده ی که آنگونه که باید بر توسعه متوازن و پایدار تمرکز نشده است.چالش هایی که امروز ما با آن مواجهیم حاصل کم توجهی به توسعه پایدار و حفظ سلامت محیط زیست و پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی، تامین مواد اولیه و مبحث هزینه انرژی و سوخت در حمل و نقل است. 

فی الواقع مشاهده می شود صنعت فولاد کشور از سال ۱۴۰۰ با چالش های گسترده ای مواجه شده است و تمامی این چالش ها حاصل عدم توجه به مساله توسعه می باشد. در کشورهای توسعه یافته پیش از آنکه با چللش مواجه شوند به فکر اصلاحات و اقدامات گسترده می افتند.

ما هم ملزم هستیم در صنعت فولاد قبل از اینکه چالش ها سد راه شوند به مسائل زیست محیطی، انرژی، حمل و نقل و چالش های مواد اولیه توجه نماییم تا اقدامات لازم در جهت اصلاح و فراهم سازی زیر ساخت ها آماده گردد. 

چالش های صنعت فولاد عبارتند از : 

۱-    حمل و نقل ریلی :

حمل و نقل مواد اولیه در جهان از طریق خطوط ریلی است  زیرا این راه حمل و نقل از سایر راه ها از نظر اقتصادی به صرفه تر می باشد. در کشور ما نیز طی برنامه ریزی طرح جامع فولاد کشور توسعه کل خطوط ریلی تا سال ۱۴۰۴ به میزان ۲۵ هزار کیلومتر پیش بینی شده است اما متاسفانه تا پایان سال ۱۳۹۹ عملکرد خطوط ریلی کشور ما ۱۳ هزار و ۹۵۴ کیلومتر بوده است که طبق برنامه چیده شده خیلی از برنامه عقب تر هستیم. 

۲-    تامین آب : 

یکی از چالش هایی که با آن مواجه هستیم مساله تامین آب در صنعت است و بر اساس بررسی ها و مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است چنانچه خط تولید فولادی در برنامه احداث قرار گیرد این خط تولید باید در خلیج فارس و نواحی دریای عمان صورت گیرد که از نظر تامین آب با چالش کمتری مواجه گردد. چنانچه اقداماتی در جهت تامین آب صورت نگیرد، ممکن است بخشی از خطوط تولیدی صنعت فولاد متوقف گردد که اگر چنین اتفاقی بیوفتد به بخش صنعت فولاد نه تنها آسیب رسیده بلکه برخی افرادی که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در این زمینه مشغول به کار بوده اند شغل خود را از دست خواهند داد. 


۳-    تامین مواد اولیه 

علی رغم تلاشها و اقدامات صورت گرفته در اکتشافات معادن، باز هم کشور فاصله زیادی با اهداف مدنظر دارد چرا که ذخایر معادن استخراج شده اند و رو به پایان است و در ذخایر معادنی که نیز به حفاری عمیق است به مطالعه و بررسی بیشتری احتیاج است.برای دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید مواد اولیه مورد نیاز به موقع تامین گردد و برای این امر نیاز به سرمایه گذاری گسترده در این زمینه است و برای رسید به اهداف افق ۱۴۰۴ مستلزم استخراج سنگ آهن در حدود ۱۵۵ تا ۱۶۸ میلیون تن هستیم. 

۴-    تجهیز خطوط تولید به تکنولوژی روز 

در کشور ما متاسفانه همچنان درخطوط تولید از تجهیزات قدیمی و بعضا دستگاه های دست دوم و دست سوم استفاده می شود و در پایان می توان گفت از ابتدای چرخه تولید از اکتشاف و استخراج تا پایان تولید محصولات نهایی نیاز به استفاده از تجهیزات به روز دنیاست که هم مصرف سوخت و انرژی و برق کمتری دارند و همچنین محیط زیست را کمتر آلوده کنند. 

۵-    قیمت گذاری 

برای داشتن چرخه اقتصاد سالم باید قیمت گذاری ها منطقی و احتساب هزینه تمام شده ی تولید کننده و حاشیه سود مناسب انجام شود اما متاسفانه در سالهای اخیرا ما با قیمت گذاری دستوری مواجهیم که چنین تصمیمات برای اقتصاد ما همچون سم است. 

۶-    تامین انرژی 

در حال حاضر بالغ بر ۲۵ درصد ظرفیت های نصب شده شرکت های تولید کننده بلا استفاده است و دلیل این بلااستفاده ماندن مبحث کمبود انرژی برق است و شاید بتوان گفت شرکت های فولادی می توانند نسبت به احداث نیروگاه اقدام نمایند تا حد زیادی این مشکلات مرتفع گردد. 

۷-    هزینه حمل و نقل 

نرخ حمل و نقل مساله بسیار پر اهمیتی است که اگر آنچنان که باید متعادل نشود آنگاه ممکن است واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشاند، در این زمینه اباذر براری، دبیرانجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار داشت: قیمت محصولات فولادی تا حد زیادی از قیمت حمل و نقل اثرپذیر خواهد بود و چنانچه هزینه حمل و نقل افزایش یابد به طبع آن این افزایش قیمت در هزینه تمام شده محصول نیز لحاظ خواهد شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه فرمایید: بازار فولاد از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ 

رانندگان که دارای وسایل حمل و نقل و باربری هستند از افزایش قیمت روغن ، لاستیک ، لوازم یدکی خبر میدهند و مشخص است که افزایش نرخ هزینه های جانبی منجر به افزایش نرخ محصولات پایانی زنجیره خواهد شد و این زنجیره بهم متصل است و افزایش قیمت محصولات پایانی زنجیره فولاد می تواند منجر افزایش نرخ مسکن گردد.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن‌آلات در روز نیمه تعطیل پایان هفته نیز میل به افزایش داشت و تقریبا همه بخش‌های بازار از قیمت میلگرد آجدار و تیرآهن گرفته تا پروفیل و ورق به طور میانگین با افزایش۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام شدند.

بازار ارز هم که به طور مداوم میل به افزایش داشت و در چند روز اخیر نیز افزایش قیمت دلار با سرعت مشهود بود و قیمت دلار در نزدیکی کانال ۳۱ هزار تومانی قرار گرفت، به طوری که روز پنجشنبه هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۷۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

این روزها آنچه در کلیه بازارها مشاهده می‌شود افزایش قیمت هیجانی است که گویا به تأثیر از افزایش قیمت دلار رخ داده است، به این صورت که روز پنجشنبه که بازار تقریبا نیمه تعطیل بود، برخی شرکت‌ها از اعلام قیمت امتناع کردند اما سایر شرکت‌ها حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان نرخ میلگرد را افزایش دادند.

اما قیمت روز نبشی و ناودانی تنها در دو شرکت افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و سایر مبادی فروش همچنان به ثبات خود ادامه دادند، قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و گازی و... نیز در اغلب شرکت‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومانی اعلام قیمت شد.

نرخ تیرآهن نیز از این امر استثنا نبوده و در بخش کیلوفروشی حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز افزایش ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی هم مشهود بود که این میزان بیشتر در شاخه‌های پرفروش ذوب آهن اصفهان مشاهده شد.

روز پنجشنبه برخلاف افزایش قیمت در کلیه بازارها، اغلب اهن‌فروشی‌ها فروش خود را بستند و اعلام قیمت محصولات خود را منوط به تغییرات نرخ دلار اعلام کردند که این افزایش هیجانی قیمت‌ها به نظاره و تماشای سرانجام بازار، توسط فروشندگان و خریداران منجر شد.

در حالی پایان هفته گذشته نرخ اهن الات رو به افزایش گذاشت که شاهد جهش قیمت کالاهای اساسی و قیمت دلار بودیم و این التهاب در کلیه بازارها نیز مشهود است.

به نظر می‌رسد آنچه به افزایش هیجانی قیمت اهن منجر شده است افزایش قیمت دلار و تورم روزافزاون است که بدون در نظر گرفتن سایر فاکتورهای مؤثر رخ داده است، زیرا ظاهرا پتانسیل بازار برای این رشد ناگهانی در نظر گرفته نشده است و مشخص نیست کف و سقف این افزایش‌ها چقدر در نظر گرفته شده و بر چه مبانی صورت گرفته است.

به گزارش آهن پرایس، طبق برآوردها براساس دلار ۲۵ هزار تومانی و شمش ۶۰۰ دلاری و ۹۵ درصد این نرخ، نهایت قیمتی که می‌توان در بورس کالا برای میلگرد تعیین کرد ۱۷ هزار تومان، یعنی حدود هزار تومان کمتر از مبلغ این محصول در بازار آزاد است.

با توجه به اینکه درحال حاضر قیمت شمش صادراتی در بازارهای جهانی با افت شدید مواجه است و اساس قیمتگذاری محصولات فولادی در بورس کالا نیز دلار ۲۵ هزار تومانی است و اینکه نحوه قیمتگذاری هم که مشخص است، پس چه توجیهی برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد!

کاهش قیمت شمش در بورس کالا، چند هفته است که مورد انتظار بازار است و آنچه در این زمینه در بورس کالا رخ داده است موجب تخلیه حباب مثبت بورس شده است و جریان تازه‌ای نیست. اما اینکه بدون در نظر گرفته پارامترهای اصلی و تنها با اکتفا به دلار ۳۰ هزار تومانی و تورم کشور، قیمت‌ها جهش پیدا کند چندان عقلانی و منطقی نیست.

در دوازدهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران که برگزار شد مسائل مختفلی از بازار آهن و فولاد مطرح و از جنبه‌های مختلفی بررسی شد.، یکی از این موارد تأمین انرژی صنایع فولادی بود که این روزها به چالش مهمی تبدیل شده است.

در همین زمینه رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فرآوری معدنی وزارت صمت اظهار کرد: پیش از این صنعت فولاد با کمبود سنگ آهن مواجه بود اما درحال حاضر کمبود انرژی جای آن را گرفته است و تهدیدی جدی به شمار می‌رود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت آهن همگام با دلار

وی در ادامه بیان کرد: چشم‌انداز ما برای سال ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است که سال گذشته ۶۰ درصد از این برنامه محقق شد. در بخش محصولات نهایی حدود ۳۶ درصد و در سنگ آهن ۸۰ درصد از این برنامه اجرایی شد.

محتشمی‌پور تصریح کرد: کمبود انرژی از مهمترین مسائل در تولید است و نمی‌توان بدون حل این چالش که سال گذشته نیز دامنگیر این صنعت بوده است، به افق ۱۴۰۴ دست یافت.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن‌آلات درحالی روز گذشته را در ثبات سپری کرد که تحرکات جزئی افزایشی در قیمت میلگرد آجدار مشاهده شد اما براساس آمار اغلب محصولات فولادی در مقایسه با روز گذشته تغییر قیمت نداشتند.

در عین حال برخلاف بازار آهن، بازار ارز در مسیری صعودی قرار گرفته و به طور مداوم درحال افزایش است. روز گذشته قیمت دلار مرز ۲۸ هزار تومان را شکست و وارد کانال قیمتی ۲۹ هزار تومانی شد به طوری که با تداوم روند صعودی در بازار آزاد نرخ دلار به قیمت ۲۹ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

به گزارش آهن پرایس، آمار مربوط به بازار آهن و فولاد بیانگر این است که روز گذشته قیمت روز اهن همچنان ثابت و بدون تغییر بود به طوری که نرخ میلگرد آجدار جز در چند کارخانه که با نوسان کاهشی و افزایشی در بازه ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی جزئی همراه بود؛ در سایر مبادی فروش تغییر قیمت نداشت.

قیمت ناودانی و نبشی نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد و افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی تنها در کارخانه ناب تبریز مشاهده شد همچنین قیمت پروفیل و لوله‌های داربستی، گازی و... نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود.

تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی تقریبا بدون تغییر قیمت اعلام شد اما در بخش کیلوفروشی افزایش نسبی ۵۰ تومانی داشتیم ولی در بخش تیرآهن شاخه‌ای تغییر قیمتی مشاهده نشد.

قیمت روز ورق استیل، ورق سیاه و ... کماکان در ثبات و سکون بود، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و ... نیز در مقایسه با روز پیشین با ثبات قیمت همراه بودند.

همانطور که ملاحظه شد اغلب آهن‌فروشان دست از تغییر قیمت‌ها کشیده و همچنان نظاره‌گر هستند و این امر در بخش تقاضا نیز مشاهده می‌شود که حاصل آن نیز رکود فعلی و کمبود معاملات در بازار آهن است.

آنچه درحال حاضر در بازار مشاهده می‌شود افزایش افسارگسیخته قیمت دلار، اخبار مربوط به قطعی برق و اعمال محدودیت مصرف برای صنایع فولادی و رکود بازار صادراتی است که به شدت بازار آهن را تحت تأثیر قرار داده و با توجه به اینها می‌بینیم که بازار منتظر جرقه‌ای برای افزایش قیمت‌ها است.

اما واقعیت بازار گویای مسائل دیگری است، به طوری که مطالعه گزارش‌های روزانه مبنی بر نزول بازار چین، مؤید رکود اوضاع صادرات و بازار داخلی است. از طرفی دیگر ساماندهی بازار از طریق سامانه جامع تجارت و تعیین سقف مجاز برای کف قیمتی عرضه محصولات فولادی در بازار داخلی و همچنین لزوم عرضه کل محصولات فولادی تولید شده در بورس کالا موارد مهمی است که در ایجاد شرایط فعلی نقش پررنگی ایفا می‌کنند.

تقریبا در یک ماه اخیر چه در بورس کالا و چه در بازار آزاد معاملات و خرید و فروش چشمگیری مشاهده نشده است با این حساب اگر قیمت‌ها در بورس کالا واقعی‌تر شود شاید تحرکات محدودی در این بازار ایجاد شود. به این صورت که با کاهش قیمت‌ها در بورس کالا تقاضا نیز افزایش می‌یابد و به تدریج چرخه عرضه و تقاضا نیز به درستی شکل می‌گیرد.

گفتنی است در عرضه روز گذشته که اغلب محصولات از روی تابلو حذف شدند، شمش بلوم رقابت ۱۰۸ هزار و ۷۵۰ تنی داشت که با قیمت ۱۵ هزار و ۱۶۳ تومان به فروش رسید که در مقایسه با آخرین عرضه کاهش ۱۹۵ تومانی داشت.

با این وجود به نظر می‌رسد در عرضه‌های هفته آتی شاهد دامنه منفی ۳ درصد بوده و کاهش قیمت پایه را تجربه خواهیم کرد که در این صورت انتظار می‌رود در عرضه‌ روزهای آینده میزان معاملات نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

امروز نیز حدود ۳۵۴ هزار تن محصول فولادی بر روی تابلو بورس کالا خواهد رفت که شامل محصولاتی از قبیل تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی و ورق گرم است.  گفتنی است کف قیمتی میلگرد از ۱۴ هزار و ۷۱۰ تومان تا ۱۶ هزار و ۵۷۶ تومان تعیین شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اثر رکود صادرات بر بازار آهن

مسئله دیگری که در چند روز اخیر اخبار ضدونقیضی درباره آن منتشر می‌شود موضوع محدودیت مصرف برق است، به این صورت که فولادی‌ها می‌گویند قطعی برق خواهیم داشت در حالی که مسئولین می‌گویند قطعی برق نخواهیم داشت.

در همین زمینه مصطفی رجبی سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: صدور قبض برای همه مشترکان مطابق روال گذشته انجام خواهد شد، همچنین در بخش خانگی تعرفه جدیدی اعمال نشده و در صنایع فولادی نیز قطعی برق نخواهیم داشت.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات در بازار آهن روز گذشته همچنان در حفظ و ثبات قیمت‌ها تداوم داشت به طوری که غیر از چند شرکت که نوسانات جزئی داشتند سایر کارخانجات تغییری قیمتی تجربه نکردند.

بازار ارز نیز کماکان با افزایش قیمت دلار روبه‌رو بود به طوری که در پایان معاملات دلار در روز دوشنبه از مرز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان گذشت. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن نرخ دلار به عدم پیشرفت مذاکرات برجام و بالا رفتن نرخ برابر دلار در بازار ارز هرات ارتباط داشته باشد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته نرخ میلگرد در بازار رکودی کشور همچنان ثابت بود اما برخی شرکت‌ها به افزایش ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی این محصول اقدام کردن، اگرچه کاهش جزئی قیمت در چند شرکت نیز مشهود بود. صرف‌نظر از نوسانات جزئی که مشاهده می‌شود نرخ روز میلگرد آجدار به طور میانگین ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان ثبت شده است.

قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن با افزایش همراه بود، به این صورت که در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات نسبی، برخی شرکت‌ها با افزایش ۵۰ تومانی اعلام قیمت کردند، تیرآهن شاخه‌ای نیز با افزایش ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی عرضه شد.

اما قیمت پروز پروفیل و انواع لوله‌های داربست، گازی و ... نوسان داشت به طوری که در کنار ثبات در نیمی از شرکت‌ها، درسایر مبادی فروش افزایش ۱۰۰ تومانی نیز مشاهده شد.

گفتنی است قیمت روز ورق سیاه، استیل و هچنین قیمت ورق گالوانیزه و روغنی و... هم مانند اکثر محصولات فولادی با ثبات قیمت عرضه شدند.

همانطور که از اوضاع بازار آهن و فولاد برمی‌آید درحالی قیمت آهن ثابت و بدون تغییر اعلام می‌شود که بازار تقاضا همچنان در رکود است و عملا خرید آهن چندان قابل ملاحظه نیست.

از طرفی با رکود و نزول بازارهای صادراتی که در دو هفته گذشته شاهد آن هستیم ناگزیر بر بازار داخلی نیز تأثیر گذاشته است تا جایی که شاهد کاهش منفی ۳ درصدی قیمت شمش بلوم در عرضه بورس کالای امروز هستیم.

به نظر می‌رسد معاملاتی که امروز و فردا در بورس کالا رخ می‌دهد تا حدودی روشنگر روند بازار در روزهای آتی باشد و اقدامات بی‌اساسی که گاهی در جهت تحریک بازار و افزایش قیمت‌ها مشاهده می‌شود چندان چاره‌ساز نخواهد بود.

یکی از مواردی که دستاویز عرضه‌کنندگان برای افزایش قیمت‌هاست، اخبار اعمال محدودیت‌ مصرف برق در صنایع فولادی است. اما براساس آمار موجود که کشور با مازاد محصولات نهایی روبه‌رو است و همچنین با مصوبه اخذ عوارض صادراتی و قوانین سامانه جامع تجارت و نیز نظارت و ساماندهی بازار آهن توسط ستاد تنظیم بازار، می‌توان اوضاع را مدیریت کرد و مانع از التهاب بازار شد.

توقع کاهش قیمت آهن باوجود گرانی‌ها

در پی رکود بازار تقاضا و افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت اهن الات، جهاندار شکری مدیرعامل شرکت ذوب آهن بیستون در اینباره اظهار کرد: صنایع فولادی درحالی با افزایش نرخ انرژی و سوخت مواجه هستند که مالیات‌ها و دستمزدها و سایر موارد دیگر نیز افزایشی بوده است که اگر در کنار این موارد تعیین عوارض صادراتی سنگین را نیز اضافه کنیم، موانع فعالیت و کسب سود تولیدکنندگان تکمیل می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: اخذ عوارض صادراتی در حالی در کشور ما تصویب شد که سایر کشورها به ترغیب تولیدکنندگان برای صادرات محصولات خود روی آورده‌اند و در کشور ما با این مصوبه عملا مانعی برای صادرات محصولات رقم خورد.

شکری در ادامه با اشاره به این مطلب که به نظر می‌رسد گویا دولت و وزارت صمت به دنبال دریافت عوارض بیشتر از تولیدکنندگانی هستند که حاشیه سود بیشتری نیز دارند، افزود: صادرات آهن آلات یکی از مهمترین منابع ارزآور کشور بود که این تصمیم مشکلات متعددی را به همراه داشت.

این فعال صنعتی بیان کرد: اگرچه به گفته وزارت صمت این تصمیم برای کنترل بازار اخذ شده است اما آنچه از نتایج این تصمیم مشهود است، با توجه به افزایش همه هزینه‌های تولید محصولات فولادی، به نظر نمی‌رسد این تصمیم چندان در ساماندهی بازار کمک‌کننده باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مقاومت به کاهش قیمت آهن

شکری گفت: چگونه می‌توان قیمت محصولات را کاهش داد در حالی که تمامی مواردی که به تولید محصول منجر می‌شود از جمله نیروی کار، سوخت، انرژی، مواد اولیه و نرخ حمل و نقل و ... افزایشی بوده‌اند!

شکری در ادامه گفت: همانطور که قابل مشاهده است بیشتر تلاش‌ها برای کنترل نرخ محصولات پایانی معطوف است و به کل محصولات زنجیره تولید به ویژه قیمت کنسانتره و آهن اسفنجی توجهی نمی‌شود.

و درحالی همه انتظار کاهش قیمت محصولات نهایی را دارند که صنایع فولادی با افزایش ۷ برابری نرخ انرژی همراه بوده است و به نظر می‌رسد دولت بیشتر به دنبال کسب سود از طریق وضع عوارض صادراتی است.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات در عمده مبادی فروش در روز گذشته نیز به ثبات خود ادامه داد اگرچه در این میان برخی کارخانه‌های میلگرد به طور جزئی به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند اما می‌توان گفت غالب شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند.

این در حالی است که بازار ارز در مسیر صعودی قرار گرفته است و قیمت دلار پایان روز گذشته در بازار آزاد حدود ۲۸ هزار و ۴۸۰ تومان به فروش رسید، به طوری که می‌توان گفت این میزان در ۴ ماه گذشته بالاترین قیمت ثبت شده برای دلار است.

تحلیل روزانه قیمت آهن

همانطور که از گزارشات بازار آهن و فولاد برمی‌آید با وجود ثبات نرخ محصولات فولادی، همچنان تقاضای چندانی برای خرید آهن مشاهده نمی‌شود. از جمله این محصولات می‌توان به قیمت میلگرد آجدار اشاره کرد که روز گذشته اگرچه در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما تعدادی از کارخانه‌ها با افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند.

اما قیمت روز نبشی و ناودانی عمدتا ثابت و بدون تغییر بود و تنها نوسان جزئی در دو شرکت مشاهده شد. همچنین قیمت تیرآهن نیز در عمده شرکت‌های کیلوفروشی ثابت بود و تنها افزایش ۱۰۰ تومانی در یک شرکت اعلام شد، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز بیشتر شرکت‌ها ثبات داشتند و تنها برخی شاخه‌های تیرآهن ذوبی حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان افزایش یافت.

قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و ... نیز مانند اکثر محصولات، ثبات قیمت داشتند و تنها یک کارخانه ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی با افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شد درحالی که قیمت ورق استیل، ورق سیاه و ... ثابت و بدون تغییر اعلام شد.

اگر چه عمده کارخانه‌های آهن آلات روز گذشته محصولات خود را با ثبات قیمت عرضه کردند اما می‌توان گفت روند افزایشی جزئی در بازار آهن ایجاد شده است ولی با وجود این همانطورکه در تحلیل روز گذشته نیز ذکر شد نوعی دوگانگی در بازار ایجاد شده که هم بخش عرضه و هم بخش تقاضا را به نوعی مقاومت وامی‌دارد.

عدم تقاضا علاوه‌بر بازار آزاد در بورس کالا نیز قابل مشاهده است به طوری که در بورس کالای روز گذشته تنها ۵ درصد از محصولات عرضه شده معامله شدند و اکثر محصولات به دلیل عدم تقاضا پیش از آغاز معاملات از روی تابلو حذف شدند.

این درحالی است که روند کاهش قیمت در بورس کالا بسیار به کندی پیش می‌رود که نتیجه این امر گسترش رکود جاری در بازار آهن آلات و عدم خرید و فروش محصولات فولادی است.

در هر صورت مقاومتی که در تعدیل قیمت‌ها در بخش عرضه ایجاد شده به عقب‌نشینی مشتری منجر شده است به طوری که متقاضی منتظر اصلاح قیمت‌ها و شفافیت بازار است و به عبارتی دست به عضا حرکت می‌کند.

آنچه در بازار داخی ما در حال وقوع است به این صورت است که با افزایش قیمت‌های جهانی قیمت محصولات داخلی نیز افزایش پیدا می‌کند اما در هنگام عقب‌نشینی قیمت‌های جهانی و صادراتی، بازار داخلی رکودی شده و به نوعی مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها ایجاد می‌شود.

ادامه چالش قطعی برق در سال‌جاری

مهندس اتابک معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان با اشاره به چالش کمبود انرژی در کشور و تحمیل سنگینی وزنه آن بر صنایع فولادی اظهار کرد: در یک دهه اخیر تولید برق از ۹ درصد به ۲ درصد کاهش یافته که این کمبود زیان‌های جبران ناپذیری به صنایع فولادی وارد کرده است.

وی افزود: با توجه به عوارض سنگینی که برای محصولات فولادی تعیین شد و نیز برخی هزینه‌هایی که بر این صنعت تحمیل شد به نوعی با سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در تضاد است و افزایش ۷ برابری نرخ تأمین گاز و برق نیز تحمیل زیان دیگری بر این واحدهای تولیدی است که آتش آن در نهایت دامن مردم را می‌گیرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بیم افزایش و امید کاهش نرخ آهن

در همین زمینه رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت نیز بیان کرد: با توجه به محدودیتی که در سال گذشته در زمینه تأمین انرژی داشتیم آسیب‌های زیادی را در بر داشت و متأسفانه این چالش همچنان حل نشده باقی مانده است.

 وی گفت: به نظر می‌رسد در سال جاری نیز شاهد این کمبودها باشیم و احتمالا امسال این محدودیت‌ها بیش از سال گذشته است و به طور قطع صنایع فولادی در مقایسه با سایر بخش‌ها آسیب‌های بیشتری را نیز متحمل خواهند شد.

گفتنی است طبق ابلغیه جدید وزارت صمت برق فولادی‌های در خرداد، تیر و شهریور ماه به نصف کاهش می‌یابد و مرداد نیز به طور کامل قطع می‌شود، اگرچه ابلاغیه منتشر شده به برق منطقه‌ای خراسان اختصاص دارد اما احتمالا این نحوه محدودیت‌ها در همه استان‌ها اجرایی شود.



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در هفته‌ای که گذشت با تعطیلی نسبتا طولانی مواجه بودیم و برخلاف سایر محصولات که در چشم برهم زدنی افزایش چندبرابری پیدا می‌کند، قیمت روزانه آهن آلات تا روز نیمه تعطیل پنجشنبه تقریبا تغییر قیمتی نداشت و ثبات گسترده‌ای در بازار آهن و فولاد حاکم بود.

بازار ارز نیز اگرچه دچار نوسانات جزئی بود اما به طور کلی از کانال ۲۸ هزار تومانی خارج نشد و در همین کانال افزایش محدودی را تجربه کرد، به طوری که روز پنجشنبه هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

نرخ اهن الات در هفته‌ای که تقریبا بازار نیمه تعطیل بود، نوسانات چندانی تجربه نکرد و به عبارتی در بخش تقاضا و عرضه تحرک و خرید و فروشی مشاهده نشد.

به طور مثال قیمت میلگرد آجدار تقریبا در تمامی مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد اما در یک بررسی کلی می‌توان گفت نرخ میلگرد در یک ماه اخیر روندی نسبتا نزولی داشته است، به عنوان مثال قیمت میلگرد سایز ۱۴ آجدار از ۱۸ هزار و ۵۴۰ تومان به ۱۸ هزار و ۴۲ تومان کاهش یافته است که این رقم حدود ۲/۶ درصد محاسبه شده است.

نرخ روز تیرآهن نیز اگرچه در بسیاری از شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد اما در بخش کیلوفروشی کاهش مختصری را تجربه کرد. قیمت تیراهن نیز می‌توان گفت در یک ماه اخیر کاهش تقریبی ۰/۹درصدی را تجربه کرده است، به این صورت که تیرآهن ۱۴ کیلویی در یک ماه اخیر نوسانی در بازه قیمتی ۱۸ هزار و ۲۷۶ الی ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان تجربه کرده است.

اگرچه قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی، گازی و... نیز در یک ماه اخیر حدود ۴/۱ درصد کاهش داشته است اما پنجشنبه گذشته برخلاف سایر مقاطع فولادی افزایش نسبی این محصولات در برخی مبادی فروش مشاهده شد.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز مانند سایر محصولات فولادی تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما می‌توان گفت نرخ این محصول نیز در بازه یک ماه گذشته کاهش داشته است، به طوری که نرخ نبشی حدود ۲/۵ درصد و نرخ ناودانی حدود ۰/۱ درصد نزولی بوده است. مثلا قیمت نبشی در یک ماه گذشته در بازه ۱۹ هزار و ۶۸۸ تومان الی ۱۹ هزار و ۱۹۰ تومان در نوسان بود.

همچنین بورس کالا که به دلیل تعطیلات هفته گذشته عرضه‌ای نداشت، امروز حدود ۳۷۳ هزار و ۴۶۹ تن محصولات فولادی از قبیل میلگرد، ناودانی، نبشی، شمش و... عرضه خواهد کرد.

اگر چه از محصولات عرضه شده استقبال چندانی نشد و خریدوفروش چشمگیری نیز اتفاق نیفتاد اما احتمال دارد عرضه‌های امروز نیز جز در موارد جزئی، استقبال چندانی نداشته باشد. به هر جهت عرضه امروز و عرضه روز چهارشنبه تعیین‌کننده روند بازار آهن در روزهای پیش رو خواهد بود.

آنچه این روزها در حال وقوع است افزایش رکود تورمی و افزایش قیمت کالاها در همه بازارها است که نگرانی‌های بزرگی در همه بخش‌ها به بار آورده است، اما آنچه در بازار آهن و فولاد می‌گذرد حاصل عوامل متعددی است.

به گزارش آهن پرایس، یکی از این عوامل که بسیار مهم و تأثیرگذار است رشد قیمت ارز و جهش روزافزن نرخ تورم است که نه تنها بازار آهن که همه بازارها را تحت تأثیر قرار داده و در آنی شاهد افزایش قیمت‌های چندین برابری هستیم که نمونه اخیر آن افزایش قیمت مواد غذایی بود که در این تعطیلات رقم خورد.

موضوع بعدی چالش قطعی برق صنایع فولادی است که به طور قطع فولادسازان را با چالش‌های اساسی‌تری مواجه خواهد کرد، زیرا ممکن است به واسطه کاهش تولیدات یا تعطیلی برخی واحدهای کوچک‌تر، با کمبود محصولات فولادی و افزایش نرخ آنها مواجه شویم. گفتنی است که احتمالا از هفته جاری شاهد اعمال محدودیت‌های قطعی برق صنایع فولادی باشیم.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بلاتکلیفی عوارض صادراتی

از طرفی دیگر برخی سیاستگذاری‌ها در بازار داخل که هنوز شفاف‌سازی نشده است، خود عاملی برای پیچیده شدن اوضاع بازار محسوب می‌شود که باز شدن دامنه منفی ۳ درصد و تعرفه‌های فولادی از جمله این موارد به شمار می‌رود.

 عواملی که ذکر شد درحال حاضر از چالش‌های مهم بازار آهن است که افزایش نرخ بهره را نیز می‌توان به آن اضافه کرد، اگرچه ممکن است این امر اقتصاد جهانی را دچار رکود کند اما ممکن است به دلیل تحریم‌ها تأثیر آن در کشور ما به اندازه سایر کشورها نباشد، با وجود این، نباید فراموش کرد که قیمت‌های جهانی مبنای محاسبه قیمت‌ پایه برخی محصولات داخلی است.

پر واضح است که افزایش قیمتی که در هر بخشی رخ می‌دهد در نهایت به کاهش قدرت خرید مردم و رکود بیش از پیش منجر می‌شود و اگر اوضاع به همین روال فعلی پیش برود باید منتظر رکودی سنیگن‌تر در روزها و هفته‌های آتی باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نخستین روز هفته قیمت روزانه آهن آلات با تداوم ثبات در بسیاری از بخش‌های بازار آهن و فولاد آغاز شد به طوری که جز نوسان اندک در نرخ برخی محصولات، عمده مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت بودند.

بازار ارز هم مانند بازار آهن نوسان جزئی را تجربه کرد، به این صورت که قیمت دلار با توقف در کانال ۲۸ هزار تومانی در نزدیکی همین کانال نوسان افزایشی را تجربه کرد و در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

بازار آهن هفته دوم اردیبهشت را نیز با آرامش و بدون خریدوفروش چشمگیری آغاز به کار کرد به‌طوری که میلگرد آجدار به‌رغم نوسانات محدودی که در بازه ۳۰ الی ۱۰۰ تومانی تجربه کرد، در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر قیمت بود.

قیمت نبشی و ناودانی هم جز نوسان ۱۰۰ تومانی در چند شرکت، در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند، همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی، گازی و ... نیز مانند سایر محصولات، ثبات داشتند.

قیمت روز تیرآهن نیز در عمده مبادی فروش ثابت بود به‌طوری که در بخش کیلوفروشی تنها یک شرکت کاهش ۱۰۰ تومانی داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز شاخه‌های پرفروش تیر ذوب آهن با افزایش ۲۰ الی ۴۰ هزار تومانی عرضه شد اما به طور کلی غالب شرکت‌ها ثابت بودند.

قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز در عمده مبادی فروش با کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی اعلام شد اما قیمت ورق سیاه برخلاف سایر محصولات با افزایش ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومانی همراه بود.

همانطور که به‌کرات در تحلیل‌های پیشین نیز بیان شد، تورمی که در بخش عرضه محصولات فولادی وجودی دارد به رکود عمیق در بخشش مصرف و تقاضا منجر شده است.

به‌طوری که حتی عرضه‌های روز گذشته در بورس کالا نیز مورد استقبال واقع نشد و برخی محصولات به ناچار از روی تابلوی معاملات حذف شد و به نظر می‌رسد تا شفاف‌تر شدن بازار، اوضاع به همین منوال ادامه داشته باشد.

با توجه به اینکه دامنه منفی ۳ درصد باز شده است و همچنین با در نظر گرفتن کف قیمتی میلگرد در هفته گذشته که در بازه ۱۶ هزار و ۱۰۰ الی ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان بود، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان ماه اردیبهشت کف قیمتی این محصول در بازه قیمتی ۱۵ هزار و ۶۰۰ الی ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه شود که این امر ممکن است به افزایش تقاضای این محصول منجر شود.

اگر به طور منطقی شرایط و اوضاع فعلی جامعه و بالاخص بازار آهن را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که میلگرد موجود در بازار که در حدود قیمت ۱۷ هزار تومان عرضه می‌شود بدون حباب است و اگر منطقی نگاه کنیم این محصول ظرفیت پایین آمدن از کانال ۱۷ هزار تومانی را ندارد.

از جمله نتایجی که باز شدن دامنه منفی ۳ درصد دارد می‌توان به رنج شدن بازار و رکود چند هفته‌ای اشاره کرد اما پس از آن شاهد اصلاح قیمت‌ها و تناسب نرخ محصولات بورس و بازار آزاد خواهیم بود که ممکن است تا حدودی موجب رونق بازار شود.

در ادامه این خبر را نیز مطالعه کنید: دوگانگی نوسانات بازار آهن

در زمینه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و مزایای آن نیز نظرات متعددی وجود دارد، به همین جهت حجت‌الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه اظهار کرد: حمایت از بازار و مصرف‌کننده داخلی و تأمین کالای موردنیاز در کشور، از حمله مزایای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا به شمار می‌رود.

فیروزی در ادامه ضمن اعلام نارضایتی درباره قیمتگذاری دستوری محصولات فولادی، بیان کرد: عرضه محصولات فولادی در بورس کالا موجب ساماندهی و تنظیم بازار خواهد شد و از جهتی دیگر مانع از قیمتگذاری دستوری می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: با عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، شاهد تعادل در بازار عرضه و تقاضا خواهیم بود و در زمینه قیمتگذاری نیز شفافیت ایجاد خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: پایان هفته گذشته بازار آهن در رکود و سکون سپری شد و قیمت روزانه آهن آلات در عمده مبادی فروش کماکان ثابت و بدون تغییر بود. بازار ارز نیز نوسان چندانی به خود ندید و قیمت دلار با ورود به کانال ۲۸ هزار تومانی با نوسان جزئی کاهشی در این کانال قیمتی متوقف شد، به طوری که قیمت هر دلار در بازار آزاد ۲۸ هزار و ۸۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

بازار آهن و فولاد این روزها تحت تأثیر سیگنال‌های اخبار مثبت و منفی که به طور مداوم از هر سو به این بازار ارسال می‌شود به رکود و رخوت دچار شده است.از همین رو روز پنجشنبه هم این ثبات تداوم داشت و اکثر محصولات بدون تغییر قیمت عرضه شدند، به طوری که میلگرد آجدار غیر نوسان جزئی کاهشی و افزایشی در محدوده ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی در چند شرکت، در سایر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز غالبا با ثبات همراه بود و جز کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در یک شرکت، سایر مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند همچنین قیمن پروفیل و انواع لوله دابستی، صنعتی و ... نیز مانند اکثر محصولات ثابت اعلام شدند.

قیمت روزانه تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثابت بود اما نیم دیگر بازار افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی داشت، همچنین تیرآهن شاخه‌ای نیز غالبا ثابت بود و تنها برخی شاخه‌های تیراهن ذوبی حدود ۱۵ هزار تومان کاهش داشت.

موجی از تصمیمات و سیاستگذاری‌های شتابزده که هر روز در بازار مشاهده می‌شود به سکون و رکود فعلی بیشتر دامن می‌زند و حتی می‌توان گفت درحال حاضر محرک‌های بیرونی توانایی به حرکت واداشتن بازار آهن و فولاد را ندارد به طوری که در کنار تداوم قیمت محصولات، در بخش مصرف هم تقاضایی مشاهده نمی‌شود.

از همین رو می‌توان گفت نبود تقاضای مؤثر اگر همچنان ادامه داشته باشد، احتمال دارد تاحدودی قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. از طرف دیگر باز شدن دامنه منفی در بورس کالا نیز می‌تواند این امر را تسریع کند و رونقی در بازار ایجاد شود.

همچنین کاهش نرخ محصولات صادراتی و لزوم کاهش قیمت‌ها تا حد مجاز برای عرضه در بورس کالا، عاملی است که ممکن است به کاهش قیمت اهن الات در بازار آزاد منجر شود.

اما چند نکته قابل ذکر هست که ممکن است این معادلات را برهم بزند و مانع از کاهش نرخ اهن شود، یکی از این عوامل افزایش قیمت دلار است که اگر تا کانال ۳۰ هزار تومانی افزایش بیابد محرک مؤثری برای افزایش قیمت‌ها محسوب می‌شود.

از طرفی دیگر افزایش ۳۵ درصدی نرخ حمل و نقل که بناست از امروز اجرایی شود، بدون شک موجب افزایش قیمت سوخت و محصول و... منجر خواهد شد. 

 عامل مهم دیگری که در سنوات گذشته نیز به افزایش قیمت محصولات فولادی منجر شده، اخبار منتشرشده مبنی بر قطعی برق است.

 با قطعی برق صنایع فولادی که به کاهش حجم تولید منجر می‌شود و ممکن است در بازار داخلی با کمبود مواجه شویم، قیمت‌ اهن نیز صعودی می‌شود، اگرچه هنوز سهمیه عرضه داخلی و سهمیه صادراتی تفکیک نشده است و طبق برخی اظهارت در بازار داخلی با مازاد تولید روبه‌رو هستیم و کمبودی نیز در این زمینه وجود ندارد.

رکودی که در حال حاضر در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود حاصل تناقضات حل‌نشده‌ای است که موجب عقب‌نشینی متقاضی از خرید آهن می‌شود.

عرضه کل مقاطع فولادی در بورس کالا

تنظیم بازار فولاد کشور همواره از مسائل مهمی بود که مورد توجه مسئول مربوطه قرار داشت. اما این بازار مداوم دچار مکشلات و چالش‌هایی است که به رانتخواری و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا منجر شده است.

در همین زمینه سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: عرضه تمامی محصولات فولادی در بورس کالا یکی از راهکارهایی است که برای تنظیم بازار در نظر گرفته شده است و اگر تقاضا بیش از عرضه باشد به افزایش قیمت منجر خواهد شد.وی در ادامه بیان کرد: عرضه تلفیقی از دیگر مواردی بود که برای اصلاح و تنظیم بازار در نظر گرفته شد.

عرضه امروز بورس

امروز حدود یک میلیون و ۷۳۲ هزار و ۴۲۳ تن مقاطع فولادی در دو تالار صنعتی و حراج بازار بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل شمش بلوم، میلگرد کلاف، ناودانی، میلگرد ساده صنعتی، میلگرد کلاف، گندله سنگ آهن و ... عرضه می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اصلاح عوارض محصولات صادراتی

طبق اخبار منتشرشده نحوه قیمتگذاری نرخ پایه شمش و مقاطع طویل در بورس کالا تغییر کرده است، به این صورت که از روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه، شمش و مقاطع طویل با در نظر گرفتن بازه مثبت و منفی ۳ درصد نرخ کشف شده دو هفته گذشته محاسبه خواهد شد.

تا پیش از این نرخ کشف شده شمش در بازه صفر و مثبت ۳ درصد نرخ کشف شده هفته پیشین محاسبه می‌شد.گفتنی است در چند هفته گذشته محصولات عرضه شد در بورس کالا از جمله شمش و مقاطع فولادی با استقبال کمی مواجه بود و معاملات چشمگیری صورت نمی‌گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روزانه آلات روز سه‌شنبه نیز همچنان در غالب مبادی فروش میل به ثبات داشت، اگر چه در این میان نوسانات جزئی در برخی شرکت‌ها مشاهده شد اما چندان چشمگیر نبود.

قیمت دلار هم با ثبات در کانال ۲۷ هزار تومانی به طور جزئی نوسان افزایشی داشت به طوری که در بازار آزاد حدود ۲۷ هزار و ۹۷۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

سردرگمی بازار آهن حاصل عوامل متعددی است که به رکود عمیق بازار و کمبود متقاضی مصرف منجر شده است، به طوری که در زمان اوج خرید و فروش اهن الات آنچه در بازار داخلی رقم خورده، عدم رونق و آشفتگی بازار است.

با این اوصاف آنچه روز گذشته در بازار آهن و فولاد رقم خود ثبات حداکثری محصولات فولادی بود به طوری قیمت میلگرد آجدار غالبا با ثبات قیمت‌ همراه بود اما افزایش ۱۰۰ تومانی نیز در چند شرکت مشاهده شد.

قیمت نبشی و ناودانی نایرانی نیز اگر چه عمدتا ثابت بودند اما چند شرکت به طور میانگین کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را تجربه کردند، همچنین قیمت پروفیل و قیمت لوله داربستی، صعنتی و ... نیز در بخشی از بازار کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی داشتند و در نیمی دیگر بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

نرخ روزانه تیراهن هم مانند غالب محصولات فولادی ثابت بود به طوری که هم در بخش کیلوفروشی و هم در بخش شاخه‌فروشی تغییر قیمتی مشاهده نشد. قیمت ورق‌های گالوانیزه، رنگی و روغنی هم تغییر نداشت و نرخ ورق سیاه نیز مستثنا نبود و روز گذشته ثبات داشت.

همانطور که از اوضاع نرخ آهن آلات مشخص است قیمت‌ها پس از رشدی ناگهانی، در همان نقطه متوقف شده و گویا قصد کاهش هم ندارد و اگر نوسانی هم مشاهده می‌شود بسیار جزئی و محدود است.

همچنین تصمیمات و سیاست‌هایی که هر بار اخذ می‌شود رکود ایجاد شده در بازار را گسترده‌تر می‌کند، به طوری که مجموعه این عوامل پیش‌بینی اوضاع بازار را دشوار کرده و عقب‌نشینی مصرف‌کننده و انتظار تولیدکننده برای اصلاح بازار را رقم می‌زند.

 در کنار این معاملات بورس کالا نیز به تدریج روندی کاهشی طی کرده است به طوری که از شمش عرضه شده در بورس این هفته، تنها ۱۷ درصد از این محصول به فروش رسید. از طرفی دیگر انتشار اخباری مبنی بر قطعی برق در هفته‌های آتی و احتمال کاهش تولید و عرضه نیز نتوانست رکود شکل گرفته در بازار را بکاهد.

همچنین خبر ساخت مسکن ملی که هنوز اجرایی نشده و طبق گفته برخی در شرف اجرایی شدن است که در این صورت به افزایش نرخ محصولات فولادی منجر خواهد شد نیز به افزایش تقاضا و خرید شمش و محصولات فولادی منجر نشد.

در این میان نکته قابل توجهی که وجود دارد عدم هماهنگی وزارت صمت با بورس کالا است، زیرا در حالی وزارت صمت درصدد کنترل قیمت‌ها در بازار داخل است که بورس کالا همچنان محصولات خود را با قیمت بالاتری عرضه می‌کند و خریداران نیز به امید کاهش نرخ اهن، دست از معامله می‌شویند و به امید کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده، خرید خود را به عقب می‌اندازند که این خود عامل دیگری برای رکود فعلی به شمار می‌رود.

در شرایط فعلی رکود گسترده‌ای که در بازار حاکم شده است توانایی افزایش تقاضا یا کاهش قیمت‌ها را نداشته است به طوری که تعیین عوارض صادراتی نیز تأثیر نداشت و نرخ هر کیلوگرم میلگرد آجدار سایز ۱۶ حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان محاسبه شد که این میزان افزایش ۲۹ درصدی نرخ این محصول در مقایسه با ایام مشابه سال گذشته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: داوم رکود گسترده نرخ آهن

محصولاتی هم که این روزها در بورس کالا عرضه می‌شود استقبال چندانی ندارد و با توجه به مازاد عرضه در بازار داخلی، امکان صادرات نیز به دنبال تعیین عوارض صادراتی بالا، محدودتر شده است که با توجه به این شرایط احتمال می‌رود در سال‌جاری با کاهش تولید مواجه شویم.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با فرض عدم دستیابی به توافقات برجام، دو عامل می‌تواند در خروج بازار از رکود فعلی تأثیرگذار باشد. یکی از این عوامل عملیاتی شدن پروژه‌های عمرانی دولتی است که در بلندمدت موجب افزایش تقاضا و خروج بازار از رکود خواهد شد.

عامل دیگری که ممکن است باعث خروج بازار از رکود شود افزایش شارپی نرخ دلار تا کانال ۳۰ هزار تومانی است که احتمال وقوع آن در کوتاه مدت بعید نیست که اگر این اتفاق بیفتد علاوه‌بر خروج بازار آهن و فولاد از رکود، بازار مسکن نیز از رکود خارج خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات در روز گذشته نیز ثبات داشت و به‌رغم تثبیت قیمت‌ها خرید آهن رونق چندانی نداشت و تقاضا با رکود نسبی مواجه بود.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن و فولاد نوسان قابل توجهی را تجربه نکرد و قیمت دلار با توقف در کانال ۲۷ هزار تومانی پایان روز گذشته در بازار آزاد ۲۷ هزار و ۸۲۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

رکود ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار آهن روز گذشته نیز در غالب بخش‌های این بازار نمود داشت به طوری که قیمت میلگرد آجدار عمدتا ثابت اعلام شد و قیمت نبشی نیز جز کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در یک شرکت، در سایر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود، نرخ ناودانی نیز در کلیه شرکت‌ها ثبات داشت.

نرخ روزانه تیرآهن نیز اگرچه در بخشی از بازار ثبات داشت اما تیرآهن کیلویی در ذوب اهن اصفهان حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز تیرآهن ذوبی حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان با افزایش قیمت عرضه شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و صنعتی جز در یک شرکت که ۳۰۰ تومان کاهش داشت، در سایر شرکت‌ها بدون تغییر قیمت بود. قیمت روز ورق سیاه نیز حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت اما قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی مانند اکثر محصولات فولادی ثابت اعلام شد..

فضایی که اخیرا در بازار آهن شکل گرفته ثبات قیمت‌ها را رقم زده است، از جمله مهمترین عوامل تأثیرگذار بر شرایط فعلی می‌توان به تعیین عوارض صادراتی اشاره کرد که موجی از اعتراض‌ها را برانگیخت و از ابعاد و زوایای متفاوتی بررسی شد.

از جمله علل چنین تصمیمی تأمین نیازهای داخلی و جلوگیری از کمبود محصولات فولادی در بازارهای داخلی عنوان شده در حالی که تولیدات کشور حدود دو برابر نیاز داخلی کشور است.

اکثر فعالان حوزه فولاد قریب به اتفاق این تصمیم را شتاب‌زده خواندند و نتیجه آن را موجب آشفتگی بیش از پیش بازار عنوان کردند درحالی که ظاهرا این تصمیم در جهت تنظیم و ساماندهی بازار بوده است.

بنابراین انتظار برای اصلاح این مصوبه رکودی سنگین را در بازار حاکم کرد که نتیجه آن رکود معاملات و کمبود متقاضی مصرف بود.

اما طبق گزارش‌ها بخشی از مصوبه اصلاح شد و درصد عوارض تعیین شده برخی محصولات حذف و برخی محصولات کاهش یافت. در همین راستا روز گذشته نشستی در زمینه اصلاح مصوبه مورد نظر برگزار شد که به حذف عوارض محصولاتی همچون نبشی، ناودانی و کلاف منجر شد. با وجود این و حواشی ایجاد شده در پی تعیین عوارض، گفته می‌شود اخذ عوارض تنها تا پایان اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد.

این در حالی است که چندی پیش عوارض محصولاتی از قبیل ورق‌های رنگی و گالوانیزه، لوله، پروفیل و انواع مفتول‌های فولادی حذف شد.

افزایش نرخ حمل بار

روز گذشته خبری مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل و نقل منتشر شد که به طور قطع به افزایش هزینه نهایی محصولات تولیدی منجر خواهد شد که موضوع موجب نگرانی فولادی‌ها شد.

افزایش نرخ کرایه حمل بار موجب افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد که به دنبال آن تولیدکنندگان به ناچار به افزایش قیمت محصولات نهایی اقدام خواهند کرد.

رکودی که درحال حاضر به دنبال تعیین عوارض صادراتی ایجاد شده، به خودی خود زیان مالی شرکت‌های فولادی را رقم زده است اما از سوی دیگر افزایش نرخ حمل و نقل نیز هزینه‌های بیشتری را برای تولیدکنندگان در پی خواهد داشت.

هنگامی که نرخ نهایی محصولات افزایش یابد در کنار ایجاد تورم، کاهش تولید را نیز رقم خواهد زد که این امر به تدریج به تعطیلی برخی واحدهای تولیدکننده منجر خواهد شد.

گفتنی است علاوه بر افزایش ۳۵ درصدی حمل بار، تعرفه خدمات بندری نیز افزایش ۴۵ درصدی داشته است که به طور قطع به افزایش نرخ صادرات و واردات منجر خواهد شد که نتیجه آن افزایش هزینه‌های تولید است.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در هفته پایانی فروردین ماه، برخلاف روزهای آغازین آن در رکود به پایان رسید به طوری که در روز نیمه تعطیل پنجشنبه گذشته بازار آهن و فولاد در ثبات نسبی به سر برد.

بازار ارز نیز شاهد ثبات نرخ دلار بود و نوسانان چندانی نیز در این بازار رخ نداد به گونه‌ای که هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل قیمت روز آهن

اگرچه کلیه محصولات فولادی در ابتدای سال با جهش قیمت‌ها آغاز شد اما به تدریج به دلیل کمبود تقاضا، نامشخص بودن اوضاع بازار، تعیین مصوبه اخذ عوارض صادراتی و برخی عوامل مؤثر دیگر، بازار را در رکود عمیق فرو برد که عرضه‌کنندگان را ناچار به عقب‌نشینی و کاهش جزئی قیمت‌ها وادار کرد.

وضعیت بازار در پنجشنبه گذشته نیز در سکون و ثبات بود به طوری که علاوه‌بر قیمت میلگرد آجدار، سایر محصولات همچون قیمت نبشی، ناودانی و پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

نرخ روز تیرآهن نیز از این امر مستثنا نبود و تنها در چند شرکت شاهد نوسانات جزئی بودیم، به طوری که در بخش کیلوفروشی حدود ۵۰ تومان و در برخی شاخه‌های تیرذوبی افزایش قیمت مشاهده شد.

در چند هفته آتی از جمله چالش‌هایی که بازار آهن و فولاد با آن روبه‌رو خواهد شد می‌توان به قطعی برق از نیمه اردیبهشت، افزایش نرخ دلار در پی نامشخص بودن نتایج مذاکرات وین، تعیین عوارض صادراتی و نامشخص بودن نرخ پایه محصولات فولادی به ویژه محصولات اولیه که سایر محصولاتمقاطع فولادی براساس نرخ این محصولات قیمت‌گذاری می‌شوند.

همچنین تورم روزافزون و رکود گسترده در کلیه بازارهای داخلی و برخی چالش‌های بازارهای جهانی و... از جمله چالش‌هایی است که بازار آهن و فولاد در روزهای آتی با آن مواجه خواهد بود که پیش‌بینی روشن و دقیق از بازار آهن را با ابهام و دشواری مواجه می‌کند.

در دو هفته گذشته غالب اخبار منتشر شده در بازار آهن و فولاد حول محور مصوبه اخذ عوارض صادراتی می‌چرخد که تبعات آن توسط فعالان زنجیره فولاد بررسی و تذکر داده می‌شود.

در این مدت که موضوع تعیین عوارض صادراتی اوج گرفته است، مهمترین هدف آن تنظیم بازار داخلی در پی افزایش ناگهانی قیمت اهن الات اعلام شد که انتقاد تولیدکنندگان را برانگیخت، اما همین موضوع عاملی شد تا عرضه‌کنندگان آهن به ثبات قیمت‌ها تمایل بیشتری نشان دهند که نتیجه آن رکود در بازار بود.

در همین زمینه مصطفی عبداللهی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار کرد: در نشست اخیری که معاونت معدنی وزارت صمت با نوردکاران برگزار شد در زمینه مصوبه اخیر گفت‌وگو شد.

عبداللهی به گفته‌های محتشمی‌پور در این نشست اشاره کرد و افزود: طبق گفته وی این مصوبه توسط سران قوا تصویب شده و مبلغ آن توسط ستاد تنظیم بازار مشخص می‌شود.

وی در ادامه گفت: تولیدکنندگان معترض به این مصوبه، تحمیل زیان مالی به تولیدکنندگان را در شرایط رکودی و تورم روزافزون کشور مهمترین نتیجه این تصمیم دانستند و عواقب سیاستگذاری‌های یک‌شبه و بدون بررسی تبعات و عواقب آن را گوشزد کردند.

عبداللهی افزود: در این نشست اعضای انجمن نوردکاران ضمن اعلام سود نهایی محصولات فولادی، میانگین سود میلگرد را حدود ۴/۵درصد و مارجین نبشی، ناودانی و تیرآهن را نیز صفر اعلام کردند در حالی که در نشست اسفندماه سال گذشته قرار شد که سود میلگرد زیر ۸ درصد نباشد.

این فعال صنعتی ضمن اشاره به اعتراض نوردکاران به سود حاشیه ۴/۵درصدی میلگرد، بیان کرد: برای صادرات میلگرد ۸ درصد عوارض تعیین شده درصورتی که در خرید شمش باید سود ۴درصدی پرداخت کند که این امر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

محدودیت مصرف برق از نیمه اردیبهشت

آغاز فصل گرما، آغازگر چالش‌های صنایع فولادی در زمینه کمبود برق است که همچنان حل نشده باقی مانده است و مانع مهمی در زمینه تولید محصولات فولادی به شمار می‌رود.

براساس شنیده‌ها که از اواسط ماه اردیبهشت محدودیت‌های مصرف برق اعمال می‌شود، کارگروهی درحال تنظیم زمان‌بندی محدودیت‌ مصرف و اولویت‌بندی بخش‌های مختلف است.

در همین زمینه امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در این زمینه اظهار کرد: با توجه به این که کمبود برق از نیمه اردیبهشت ماه آغاز می‌شود وزارت نیرو در پی تنظیم الگوی مصرف در شهرهای مختلف است.

صباغ در ادامه بیان کرد: کارگروه تعیین شده طبق منحنی افزایش مصرف در ساعات اوج مصرف، بخش‌ها را اولویت‌‌بندی خواهد کرد، به طوری که صنایع فولادی و تولیدکنندگان زیان کمتری از این چالش متحمل شوند.

وی در پایان افزود: بنابراین باید منتظر نتایج سهمیه‌بندی این کارگروه باشیم تا ببینیم با توجه به کمبود ۵ الی ۶ هزار مگاواتی که با آن مواجه هستیم، ارائه برق به صنایع تولیدی به چه صورت خواهد بود.

در همین زمینه وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز اظهار کرد: محدودیت مصرف برق از اواسط ماه اردیبهشت اعمال خواهد شد که این تصمیم در ابتدا در شهرهایی که با محدودیت مصرف بیشتری مواجه هستند، اجرایی خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حباب قیمت آهن در بورس کالا

وی بیان کرد: اگر تولیدکنندگان همانند سال گذشته با کمبود برق مواجه شوند به طور قطع در بازار داخلی و همچنین در زمینه صادرات با کمبود مواجه خواهیم شد.

یعقوبی در ادامه افزود: پیشنهاد می‌شود وزارت نیرو و صمت برای جلوگیری از زیان برخی واحدهای تولیدی، این محدودیت مصرف را بین همه‌ها بخش‌ها تقسیم کنند تا تنها صنایع فولادی متحمل زیان‌های ناشی از آن نشوند.

وی در پایان گفت: اگر بنا بر این باشد که بیشترین محدودیت مصرف برق متوجه صنایع فولادی باشد، می‌توان با برنامه‌ریزی درست این محدودیت را مدیریت کرد تا تنها چند واحد مشخص دچار زیان نشوند و بین همه واحدها اعمال شود.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: ماه فروردین از روز نخست با نوسانات شدید نرخ روز آهن آلات و تلاطم زیادی آغاز شد اما به تدریج به تأثیر از عوامل گوناگون آرام گرفت و در هفته‌ پایانی این ماه قیمت آهن آلات دچار ثبات و سکون گسترده‌ای بود که تا امروز هم این رکود پابرجا بود، به طوری که نه بخش عرضه قصد تغییر قیمت‌ها را داشت و نه در بخش مصرف، تقاضای چندانی برای خرید و فروش آهن آلات مشاهده شد.

قیمت دلار هم نوسان چندانی نداشت و با حفظ کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی ابتدا کمی افزایش یافت اما پایان روز گذشته مجددا کاهشی شد به طوری که هر دلار در بازار آزاد ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته نرخ اهن در غالب شرکت‌ها بدون تغییر عرضه شد، به طوری که جز انواع ورق‌ها سایر محصولات نوسان چندانی نداشتند و میلگرد آجدار که همیشه سردمدار نوسانات بازار آهن است، روز گذشته در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

همچنین قیمت نبشی، ناودانی ایرانی، پروفیل‌ها و انواع لوله‌های داربستی، صنعتی و ... نیز در عمده مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود، اگرچه قیمت تیرآهن نیز مستثنا نبود اما نوسان جزئی در نرخ این محصول مشهود بود به طوری که در بخش کیلویی ۵۰ تومان و در بخش شاخه‌فروشی حدود ۱۰ الی ۳۰ هزار تومان در شاخه‌های پرفروش افزایش قیمت داشتیم.

اما قیمت روز ورق سیاه برخلاف سایر محصولات حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشت درحالی که قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه حدود ۲۰۰ تومان افزایش داشت.

نکته‌ای که این روزها بسیار مورد انتقاد و اعتراض فعالان این بخش قرار گرفته اختلاف قیمت فاحش محصولات فولادی بورس کالا با بازار آزاد است، به این صورت که محصولات عرضه شده در بورس با قیمتی بالاتر از بازار آزاد است درحالی که هیچ تقاضایی هم وجود ندارد و به عبارتی تناسبی بین عرضه و تقاضا مشاهده نمی‌شود.

البته تاحدودی میلگرد آجدار از این قاعده مستثنا است، به این صورت که با وجود افزایش قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالای روز گذشته، نرخ میلگرد به رغم تقاضای مطلوب‌تر نسبت به سایر محصولات، کاهش قیمت جزئی را تجربه کرد.

اما نکته‌ای که بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفته است، وجود حباب ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی بورس کالا نسبت به بازار آزاد است و علی‌رغم وظیفه‌ این نهاد برای شفاف‌سازی قیمت‌ها، دامنه منفی ۳ درصد را نیز اعمال نمی‌کند که نتیجه این امر اختلاف قیمت فاحش محصولات بورسی با محصولات بازار آزاد است که به رکودی عمیق منجر شده است.

به عنوان مثال نرخ شمش فولادی در بازار آزاد بدون احتساب ۹درصد ارزش افزوده، به طور میانگین حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است درحالی که همین محصول در بورس کالا حدود ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود که با بازار آزاد اختلاف قیمت ۱۰۰۰ تومانی دارد.

مثلا قیمت میلگرد اجدار در بازار آزاد به طور میانگین ۱۶ هزار تومان است، درحالی بورس کالا ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان این محصول را عرضه می‌کند و دارای اختلاف قیمت ۹۰۰ تومانی است.

آنچه گفته شد درحالی ایجاد شده است که وظیفه بورس کالا تنظیم قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضاست و می‌بینیم که در بازار بدون متقاضی، قیمت‌ها مدام افزایش می‌یابد، این در حالی است که هر مصوبه‌ای که ابلاغ می‌شود و هر اقدامی که صورت می‌گیرد با هدف تنظیم بازار است اما نتیجه آن در بازار معکوس است.

به گزارش آهن پرایس، جریانات گفته شده در بازار آهن و فولاد، زمانی رخ داده است که انتظار می‌رود بازار در اوج فروش و رونق خود باشد اما آنچه مشهود است رکود عمیق خرید و فروش است.

از سوی دیگر با گذشت بیش از ۱۰ روز از مطرح شدن بحث تعیین عوارض صادراتی و انتقادات متعددی که بر آن وارد شده است همچنان اوضاع بازار را در حالت تعلیق و رکود نگه داشته است و آنچه در مخالفت با این مصوبه بیان می‌شود این است که تعیین عوارض صادراتی با هدف تنظیم بازار تصویب شده در حالی که خود عاملی برای رکود فعلی به شمار می‌رود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وضع تعرفه برای تأمین بازار داخلی

با این حال علی هراتیان مدیر عامل شرکت راهبر فرآیند آریا با اشاره به منافع کسب بازارهای صادراتی بیشتر در غیاب روس و اوکراین، در زمینه تعیین عوارض صادراتی اظهار کرد: صادرات محصولات فولادی یکی از مهمترین منابع ارزآور برای کشور به شمار می‌رود اما از بین رفتن این فرصت با وضع عوارض صادراتی بر کسی پوشیده نیست.

وی در ادامه افزود: یکی از راه‌های ایجاد توسعه در کشور بهبود اوضاع صادرات است که می‌توانیم با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین و دور شدن این دو کشور از میادین صدور محصولات فولادی، بازار صادرات این دو کشور را در دست بگیریم اما می‌بینیم که چین و ترکیه به سختی و مصرانه به دنبال کسب این جایگاه هستند. در نهایت اجرای این مصوبه مانعی برای توسعه ملی محسوب می‌شود که به نفع صنایع فولادی کشور نیست.



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 ارديبهشت 1401 | نظرات ()