نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: این روزها ابهامات بازار فولاد افزایش یافته و می توانیم رکود بازار را به وضوح مشاهده کنیم. البته این رفتار در اوج قیمت های این روزها منطقی به نظر می رسد. اعلام نتایج انتخابات و ریاست جمهوری آیت الله رییسی و انتظار برای نتایج مثبت در مذاکرات وین و سیگنال های موجود در بازار ارز گویای این است که در آینده احتمال رشد قیمت ها مبهم و ناواضح است. 

در این شرایط پیش بینی افت قیمت جهانی نیز صحیح به نظر می رسد، بنابراین خریدهای سابق بر این که به صورت ارائه سفته و همچنین واسطه گری بود محدودتر از قبل پیش بینی می شود. بر اساس این شرایط موجود می توان انتظار یک عقب گرد در بازار فولاد را داشت که نیازمند تحلیل و بررسی های بیشتری است. 

از گذشته تاکنون، ماه های گرم سال زمان رشد تقاضای فولاد علی الخصوص مصنوعات ساختمانی بوده است و در حال حاضر نیز وضعیت معاملات در بازار آزاد برای میلگرد و تیرآهن به نسبت ماه های قبل جذابتر است. ولی به طور کلی در مقایسه با سال گذشته راکد می باشد، همچنین آنچه که به چشم می خورد خریدهای هیجانی به امید سرمایه گذاری و کسب سود حاصل از نوسان قیمت ها نیز محدود شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چگونگی مقابله با افزایش قیمت شمش

قیمت میلگرد در پایه قیمتی ۱۶ هزار تومانی که بالاترین رکورد تاریخی قیمت در بازار فولاد است؛ یک سیگنال بسیار مهم در کاهش تقاضای سفته بازی است. لازم به ذکر است رکود نسبی در بازار املاک جذابیت احداث واحدهای جدید را کاهش داده و سرعت ساخت را کاهش داده است. در شرایط فعلی دورنمای مبهمی پیش روی بازار مسکن است از آنجایی که تلاش برای کاهش استفاده از مصالح ساختمانی بیشتر شده است نگرانی خاص خود را در خصوص استحکام بنا به همراه خواهد داشت. 

موارد فوق را می توانیم با نوسان محدود قیمت های جهانی همسان ارزیابی کنیم چرا که نه تنها میل به افت نرخ در بازارهای بین المللی وجود دارد بلکه در روزهای اخیرا پراهمیت تر شده است. تغییر در سیاست های پولی امریکا اثر مستقیمی در بسیاری از بازارها دارد و ناخودآگاه بر بازار جهانی فولاد با محوریت چین و سایر مصرف کنندگان و صادر کنندگان بزرگ فولاد نیز موثر خواهد بود؛ بنابراین باید احتمال افت قیمت فولاد و بسیاری از کالاها  را در نظر گرفت که تاثیر مستقیم بر بازار داخلی و مخصوصا بازارهای صادراتی بر جا می گذارد. 

می توان به این نتیجه رسید که تقاضای غیر واقعی و دقیق تر تقاضای سرمایه ای و سفته بازی ریسک بسیار بالایی پیدا کرده و هر شخصی توان ورود به این بازی پر ریسک را ندارد. از سوی دیگر رشد قیمت ها باعث شده که به طور کلی جذابیت خرید کاهش یابد و افت قیمت ها بیشتر شود. در شرایط فعلی تنها مصرف کننده واقعی که لزوما باید کالای مورد نیاز خود را تهیه کند مهم ترین رکن بازار بوده و عملکرد این بخش از تقاضا بر سایر ارکان بازار تاثیر مستقیم خواهد داشت. افرادی هم که به طور قطعی خریدار نهایی هستند در شرایط فعلی تلاش می نمایند تا کمترین ریسک را متحمل شوند و بر همین اساس خرید خود را به اندازه ضرورت انجام می دهند و قطعا در این خصوص سختگیری و احتیاط زیادی خواهند داشت.



:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آیت الله رییسی از اولویت های برنامه های خود رشد تولید و رونق بازار مسکن را در دستور کار قرار داده است گفت: افزایش عرضه منجر به ثبات قیمت مسکن می شود و انتظار داریم در نیمه دوم سال جاری آثار برنامه های آیت الله رییسی را به شکل ثبات و حتی کاهش قیمت مسکن شاهد باشیم.

آیت‌الله رئیسی، مسکن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و اعلام کرده که از روز اول مسئله مسکن را پیگیری می‌کند. این نشان می‌دهد که منتخب مردم، درک درستی از تاثیر مسکن بر معیشت مردم و همچنین رونق اقتصادی دارد. به هر حال مسکن یک  صنعت مادر است که دست کم ۱۸۴ شغل کلیدی را در بر می‌گیرد، یعنی اگر مسکن به رونق برسد اقتصاد کشور نیز رونق می گیرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آشنایی کاملی با تفکر و برنامه‌های آیت‌الله رئیسی دارد، گفت: رئیس جمهور منتخب هر کجا بوده تا جایی که توانسته آثار مثبت و خوبی از خود به جا گذاشته است. به طور مثال معمولا از اینجانب موضوع کد رهگیری را پیگیری می کرد و تنها یک دلیل داشت که ایشان ذاتا به شفافیت در همه زمینه ها اعتقاد دارد. برنامه دیگر ایشان برای احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور است که قطعا با برنامه ریزی، پشتیبانی مالی و پشتکار، احداث یک میلیون واحد مسکونی دور از انتظار نخواهد بود. 

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد که بنده معتقدم در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نشانه های خوبی در شکوفایی مسکن دیده خواهد شد. البته نیاز است یک بازه زمانی ۳ ماهه به اقای رییسی فرصت بدهیم تا بر امور اشراف پیدا کنند. ایشان ادامه داد: به دلیل اینکه نگرش آقای رئیسی به ساخت و ساز است بسیار خوشبین هستیم که با افزایش عرضه، قیمت ها در بازار مسکن کنترل شود. پیش‌بینی بنده این است که در آینده متغیرهایی که منجر به کاهش قیمت مسکن می‌شود، بر متغیرهای افزایشی غلبه می‌کند. بدین ترتیب انتظار داریم قیمت ها به ثبات برسد، همچنین از رکود فعلی خارج خواهیم شد.



:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : روز شنبه در حالیکه  قیمت دلار کاهش ۶۲۰ تومانی داشت و به کانال ۲۳ هزار تومان بازگشت و با قیمت ۲۳ هزار و ۷۳۰ تومان به فروش رسید، اما در بازار آهن قیمت ها همچنان با ثبات همراه بود. البته برخی شرکت های میلگرد، نبشی، ناودانی، قیمت خود را کاهش داده اند؛ اما قیمت شمش در بورس کالا در برابر کاهش قیمت مقاومت می کند. جالب است که در همین بازار فعلی نیز قیمت مقاطع نسبت به معاملات بورس کالا پایین تر است و این نشان دهنده ی سایه تورم منفی بر بازار است.

در بازارهای جهانی خبرها حاکی از آن است که قیمت مواد اولیه در چین دوباره صعودی شده و دولت چین هم اعلام کرده که تلاش های خود را برای کنترل بازار بیشتر می نماید. البته اغلب کارشناسان معتقدند تلاش های دولت چین تاثیرگذار نخواهد بود. 

در این شرایط که قیمت شمش داخلی به قیمت شمش صادراتی تنه می زند و از سمت دیگر رکود سنگینی در  بازار موج می زند، مذاکرات وین به اواسط تیر ماه موکول شد و پیش بینی می شود در دولت آقای روحانی نتیجه آن مشخص نشود. از سوی دیگر تا آمدن دولت جدید نیز ۴۵ روز دیگر باقیست و شاید این به معنی ادامه رکود بازار آهن باشد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: انتظار افت قیمت آهن در دولت جدید

با این تفاسیر، در روز شنبه شاهد ثبات حداکثری در قیمت میلگرد بودیم و  در این میان ۳ شرکت کاهش ۴۰ الی ۱۰۰ تومانی را بر قیمت محصولات خود اعمال کردند. بالاترین قیمت میلگرد ۱۴ مربوط به شرکت نورد فولاد گلستان با قیمت ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان و کمترین قیمت روی ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان متوقف شده است. 

قیمت نبشی و قیمت ناودانی نیز روز گذشته در بازار آزاد با ثبات در اکثر مبادی فروش عرضه شد و در مقابل دو شرکت قیمت محصولات خود را حدود ۲۰۰ تومان کاهش دادند. قیمت تیرآهن در بازار امروز در بخش کیلویی ثابت بود. در بخش تیرآهن شاخه ای نیز تنها کاهش ۲۰ هزار تومانی یکی از شاخه‌های سنگین رویت شد و در سایر سایز ها قیمت ها بدون تغییر اعلام شد. ثبات قیمت ها در بازار پروفیل نیز به چشم می خورد، به این صورت که اکثر فروشندگان پروفیل نیز قیمت‌هایشان را ثابت نگه داشتند؛ تعداد زیادی هم از اعلام قیمت محصولات خود در این حوزه خودداری کردند.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نوردکاران در نامه ای مکتوب به نهادهایی قضایی از وزیر و قوه قضاییه و واحد های امنیتی تقاضا کرده اند که دلیل افزایش قیمت یکطرفه شمش را از بورس کالا تقاضا کنند. سید احمد رضوی نیک، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در پی اشاره به افزایش قیمت شمش داخلی از بازارهای جهانی بیان کرد : افزایش قیمت شمش در بازار داخلی کشور دلیل و اساس منطقی ندارد و نمیتوان تحلیل کرد که این افزایش قیمت شمش ناشی از کاهش یا افزایش قیمت حاملهای انرژی بوده است.

وی همچنین اضافه کرد: برنامه ها و سناریوهای مشترک فولادسازان و شرکت بورس کالا  دلیل اصلی افزایش قیمت شمش در بورس کالاست تا با این کار بین نوردکاران اختلاف ایجاد شود و با در فشارگذاشتن نوردکاران به اهداف خود برسند. همچنین ایشان اشاره چشم گیری به این امر داشت که بورس کالا و فولادسازان از زمانی در تعیین قیمت محصولات فولادی مداخله کردند که در یکی از جلسات فولادی آقای رزم حسینی وزیر صمت، نماینده بورس کالا را از جلسه بیرون کرد ولی بلافاصله طی یک نامه دستوری از طرف اقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور، اختیار قیمت گذاری از وزارت صمت سلب شد و به بورس کالا داده شد و این سناریو ساخت مافیای فولاد را رقم زد تا آنچه که خودشان می خواهند انجام دهند.

 وی اشاره داشت که پس از این بود که بورس کالا در جلسات به صراحت اعلام کرد که از وزارت صمت تبعیت نمی کند و هر آنچه که در هیات مدیره بورس کالا که اغلب اعضای آن فولاد سازان هستند تصمیم گیری شود به بورس ابلاغ می گردد.

ایشان همچنین تصریح کرد: امسال قیمت تمام شده شمش از ۵ هزار تومان  کمتر می باشد و در پایه به مبلغی مابین ۶۵۰۰ الی ۶۷۰۰ تمام می شود اما هم اکنون قیمت شمش ۱۳۴۰۰ تومان در بورس کالا قیمت گذاری شده است که با افزایش ۹ درصد ارزش افزوده به مبلغ ۱۴۴۰۰ تومان رسیده است و هیچ نهادی در کشور پیگیر این مسئله نمی باشد. نه تنها با این افزایش قیمت مواجه شدیم بلکه مارجین سه درصد مثبت و منفی لحاظ کرده که بتواند قیمت را بالانس نماید و همچنین قیمت محصولات طویل فولادی را با همکاری فولاد سازان بر اساس نرخ روز CIS  تعیین نماید.

رییس انجمن نوردکاران اشاره داشت توزیع در زنجیره فولاد نه تنها عادلانه نیست بلکه سود در میانه زنجیره حدود ۳۰۰ درصد و در پایان زنجیره حدود ۵ درصد می باشد ، و با چنین زنجیره ای نه تنها نوردکاران سود نمی کنند بلکه با شکست مواجه خواهند شد. 

فولاد سازان با ایجاد  جو روانی بازار بر عرضه و تقاضا در سال مانع زدایی و تولید  تلاش دارند نوردکاران را بیکار نمایند و مانع صادرات آنان شوند. همچنین ایشان اشاره داشت فولاد سازان در بورس کالا پایه قیمتی میلگرد صادراتی  ذوب آهن را که قیمت ۶۷۰ دلار دارد را به قیمت ۷۸۰ دلار گزارش کرده اند و نورد کاران نیز بر اساس قیمت پایه فولاد خراسان و ذوب آهن اصفهان ۲۰ دلار گرانتر از ۶۷۰ دلاری میلگرد برای صادرات خریداری کرده اند اما هم اکنون بانک مرکزی در مقابل آن ها قرار گرفته است، زیرا بانک مرکزی از صادرکنندگان محصولات نوردی خواسته که بر اساس ۷۸۰ دلار، ارز دریافتیشان را تحویل دهند.

این در حالیست که نوردکار محصول خود را ۷۱۰ دلار فروخته و ۷۰ دلار مابقی را بدست نیاورده است چه بسا که بخواهد به بانک مرکزی پرداختی داشته باشد و همین امر باعث جریمه این واحد ها شده است و با ابزار دولتی و خصولتی در صنعت فولاد می خواهند تا مرداد به همین صورت ادامه دهند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عوامل جهش قیمت میلگرد

لازم به ذکر است در صنعت فولاد با مافیا مواجه هستیم و هر جا لازم بدانند از ابزار دولتی استفاده می کنند و حتی دولت نیز بخشنامه ای صادر و اجرا می کند و در جایگاه عمل معاون اول بخشنامه را ابطال میکند و بازار دچار نابسامانی می شود. 

ایشان در مورد اقدام انجمن برای مقابله با افزایش قیمت شمش اظهار داشت: انجمن در پی نامه های متعدد به سازمان های نظارتی و بورس کالا از افزایش قیمت ابراز نگرانی داشت اما بورس کالا نه تنها پاسخ نامه را نداده بلکه حتی پاسخ شفاهی نیز ارائه نکرده اند . نوردکاران نیز مجبور شده اند با اسناد و مدارک نامه نگاری هایی انجام دهند.
 
نتیجه نشت مشترک میان فولادسازان و بورس کالا بر این مبنا شد که عمدا این تفاوت قیمت را در بازار بگذارند. سخن پایانی ایشان بر این مبنا شد که  انجمن نوردکاران در صورت لزوم  به همراه  سایر واحدهای نوردی، سندیکای لوله و پروفیل و اتحادیه صنفی فروش آهن الات این طرح را به مجلس شورای اسلامی خواهد برد تا از طریق نهادهای امنیتی و نظارتی ظرف چند روز آینده و بعد از انتخابات پیگیری شود.



:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: شرایط دریافت وام ودیعه مسکن به دستور مصوبات ستاد ملی کرونا تغییر کرد و مبلغ وام برای مستاجران تهرانی از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان افزایش یافت.

شیوه پرداخت وام ودیعه مسکن به دو صورت است که در حالت اول این مبلغ در اختیار مالک قرار می گیرد و مستاجران سود و کارمزد آنرا طی یکسال پرداخت می کنند که مبلغ سود ۱۳ درصد می باشد و دیگر آنکه وام مستقیما به مستاجر داده می شود و اقساط آنرا با سود ۱۲ درصدی پرداخت خواهد کرد. باز پرداخت این تسهیلات به این صورت است که تسهیلات تا مبلغ ۳۰ میلیون تومان ۳ ساله و ۳۰ میلیون تومان به بالا ۵ ساله است.

شیوه ی قسط بندی به این صورت است که قسط وام ۲۵ میلیون تومانی حدود ۸۳۰ هزار تومان، ۴۰ میلیون تومانی حدود ۹۰۰ هزار تومان و ۷۰ میلیون تومانی حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است. سود وام ۲۵ میلیونی حدود ۵ میلیون تومان، وام ۴۰ میلیون تومانی حدود ۱۳/۳ میلیون و وام ۷۰ میلیونی حدود ۲۳.۵ میلیون تومان است.

اگرچه شرایط و مقررات این تسهیلات در سال ۱۳۹۹ در سال جاری نیز به قوت خود باقیست، اما شرایط پرداخت با تغییرات جزئی ولی مهم همراه است. بدین صورت که با افزایش ۱۰ میلیون تومانی وام ودیعه مسکن شهرستان ها، دیگر پرداخت این وام با سفته امکان پذیر نیست. در حالیکه این وام در سال گذشته با مبلغ ۱۵ میلیون تومان با سفته پرداخت می شد اما با افزایش به مبلغ ۲۵ تومان نیاز به داشتن یک ضامن کارمند هست.  از این رو  تعداد مستاجران کمتری موفق به دریافت این وام ودیعه می شوند که نیاز است ستاد ملی کرونا توجه مجزایی به این بخش داشته باشد. 

طی مصوبه ستاد ملی کرونا مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ تمدید شده و بانک ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذر ماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مسکن دغدغه جوانان

شرایط و مقررات مرتبط بر این تسهیلات در سال ۱۳۹۹، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است. تا سقف مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان از بسته تسهیلات کرونایی، در سال ۱۴۰۰ به پرداخت تسهیلات برای این موضوع اختصاص داده می‌شود.

معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن شرایط دریافت وام را به شرح زیر اعلام کرد: متقاضیان دریافت این تسهیلات ودیعه مسکن باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند، متقاضیان باید دارای اجاره‌ نامه رسمی یا اجاره‌ نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند، تاریخ انعقاد اجاره‌ نامه واحد مسکونی باید مربوط به شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ باشد و چنانچه متقاضی تا حداکثر ۲ هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌ ‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازار فولاد کشور طی هفته های اخیر با رکود زیادی همراه بود. شایان ذکر است رکود مقاطع فولادی از زمستان سال گذشته آغاز شد و تا به امروز ادامه داشته است . با این تفاسیر این رکود در هفته های اخیر به امید کاهش قیمت پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به اوج خود رسید. آنچه که واضح است متقاضیان بازار آهن تحت تاثیر جو روانی بازار به تعدیل قیمت ها امیدوارند و خرید خود را به تعویق انداخته اند و همین امر باعث شده است که متقاضیان سرمایه ای نیز از بازار خارج شوند. 

اگر چه بخشی از رکود فعلی حاکم بر بازار مربوط به عدم تصمیم گیری خریداران مصرفی و سرمایه ای است و پس اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن روند سیاسی قوه مجریه انتظار می رود که تقاضا مجددا به بازار روانه شود اما کاهش قیمت مقاطع فولادی به سادگی امکان پذیر نیست چرا که در بحث قیمت مقاطع فولادی دو امر نیز موثرند؛ اول اینکه در اقتصاد مسئله ای به نام چسبندگی قیمت وجود دارد و از طرف دیگر کاهش نرخ در این بازار وابسته به متغیرهای بنیادی دیگر از جمله نرخ ارز و بهای جهانی است .

نرخ ارز و بهای جهانی موثر در تعیین نرخ شمش و مقاطع فولادی طی یکسال اخیر رشد چشمگیری داشته اند و همین افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات را تعیین می کند. طی یکسال گذشته تا کنون بهای بیلت فولاد صادراتی ایران فوب خلیج فارس رشد ۸۰ درصدی داشته و به قیمتی حدود ۶۴۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. این امر سیگنال داخلی موثر بر افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار داخل کشور بوده است. در هفته ی منتهی به ۲۸ خرداد امسال نرخ ارز نیمایی  نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایشی ۲۹/۵ درصدی داشته و نرخ ارز آزاد ۳۰ درصد رشد داشته است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: خواب عمیق بازار آهن

تا ۲۸ خرداد امسال ، میلگرد در بورس کالا با میانگین قیمتی ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد و قابل توجه است که در سال گذشته همین زمان نرخ پایه میلگرد ۶ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بوده و در واقع در یک بازه زمانی یکساله قیمت میلگرد در این بازار ۱۲۲ درصد افزایش قیمت داشته است.

 آنچه که به چشم می خورد بهای میلگرد در بازار آزاد تهران تا ۲۸ خرداد ماه به ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید، در حالیکه که این محصول در خرداد ماه سال گذشته در بازار آزاد تهران قیمتی حدود ۷ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم داشته و رشدی حدود ۱۱۰ درصدی را لمس کرده است .این حجم از رشد قیمتی، حجم معاملات مقاطع فولادی در بورس کالا و بازار آزاد را کاهش داد. 

بر اساس آمار اعلامی در سایت بورس کالای ایران طی سال گذشته ۸۲/۵ درصد از میلگرد عرضه شده در معاملات بورس کالا مورد معامله قرار گرفته بود که متاسفانه این رقم در زمان مشابه امسال در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به ۱۳/۵ درصد کاهش یافته است.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: سید رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با افزایش قیمت میلگرد گفت: از آغاز سال ۱۴۰۰ میزان تولیدات فولاد در کشور افزایش یافته است با این حال بارها شاهد افزایش قیمت میلگرد به عنوان یک محصول فولادی هستیم که این موضوع تحت تاثیر دو عامل می باشد.

وی تصریح کرد: اولین مورد عامل خارجی است به صورتی که قیمت های بین المللی به سبب تغییر سیاست های کشور چین که میزان تولید فولاد های معمولی و حتی ساختمانی را حدود ۶۰ میلیون تن کاهش داد که در مقابل برنامه تولید ۱۵۰ میلیون تن فولاد آلیاژی با ارزش افزوده بالاتر را در برنامه خود قرار داده اند. 

شهرستانی در ادامه افزود: برنامه ای که چین در رابطه با تولید فولاد در دستور کار خود قرارداده است موجب شده است که یک خلاء در این کشور ایجاد شود که در ادامه تعرفه های وارداتی و مشوق های صادراتی خود را حذف کردند از این رو قیمت‌های جهانی با یک افزایش همراه شد که به همین دلیل قیمت میلگرد نیز روند صعودی به خود گرفت. 

وی عنوان کرد: عامل دوم تاثیرگذار بر افزایش قیمت میلگرد، سیاست های داخلی می باشد. افزایش هزینه های انرژی نیز شامل این موضوع می باشد که در قسمت برق مصرفی حدود ۵ الی ۷ برابر با افزایش قیمت همراه بوده و میزان حقوق و دستمزد ۵۰ درصد افزایش داشته و نرخ مواد افزودنی نیز با ۸۰ درصد رشد همراه بوده و این موارد دلایلی بر افزایش قیمت میلگرد به شمار می ‌آیند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اعتراض نوردکاران به بورس کالا

از سوی دیگر قیمت سنگ آهن نیز با توجه به کمبود آن و عدم تمایل تولید کنندگان برای فروش در بازار داخلی و همچنین تحت تاثیر جهش قیمت‌ های جهانی کل زنجیره فولاد از تولید کنسانتره تا تولید محصول نهایی با رشد قیمت مواجه شده است.

سید رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با روند قیمت میلگرد بیان کرد: در هر حال هنوز قیمت میلگرد واقعی نشده است و حدود ۱۰ درصد امکان افزایش قیمت‌ نیز وجود دارد که این موضوع فقط شامل میلگرد نیست و تمامی محصولات فولادی را در برمی گیرد. البته باید یادآور شد که اکنون تقاضا برای میلگرد وجود ندارد و این شرایط برای سایر محصولات فولادی نیز به همین شکل است. 

شهرستانی در پایان افزود: از طرفی صنعت مسکن و ساخت ‌و ساز در حال‌ حاضر در رکود به سر می ‌برد در صورت آغاز پروژه‌ های عمرانی با یک تقاضای چشمگیر برای میلگرد مواجه خواهیم شد که در این صورت شاهد جهش قیمتی این نوع محصول فولادی خواهیم شد. این موضوعات در ادامه تاثیر خود را بر قیمت مسکن خواهد گذاشت و با رشد قیمت در این صنعت نیز رو به ‌رو خواهیم شد.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با وجود نوسانات اندک و رو به بالای نرخ ارز و رسیدن نرخ دلار به رقم ۲۴ هزار و ۲۳۰ تومان در ساعاتی از روز، بازار آهن همچنان در خواب عمیقی به سر می برد. روند حاکم بر بازار نشان دهنده آن است که مشتری در بازار وجود ندارد و عدم تقاضای مصرفی و همچنین تقاضای سرمایه ای بیش از پیش دیده می شود، البته لازم به ذکر است که روند موجود برخلاف روندی است که در بورس کالا شاهد آن هستیم.

روز گذشته در معاملات بورس کالا، با اینکه افزایشی بودن قیمت پایه میلگرد تداوم داشت و از سوی دیگر قیمت هایی که در بازار موجود است از بورس کالا ارزان تر می باشد، اما رقابتی ۰/۲ درصدی برای خرید میلگرد صورت گرفت. به دلیل افزایشی بودن قیمت پایه بسیاری از محصولات در بورس کالا، از عرضه هایی که در این بازار صورت می گیرد استقبال چندانی نمی شود و همین مسئله موجب شده تا در بازار تقاضای چشمگیری وجود نداشته باشد، اما همین عدم تقاضا نیز قادر به کاهش قیمت ها نبوده است.

با این تفاسیر روز گذشته بر اساس قیمت های روزانه ای که از سوی تولیدکنندگان انواع مقاطع اعلام شد شاهد ثبات قیمت میلگرد بودیم، به این صورت که اغلب شرکت های تولیدکننده این محصول قیمت های خود را بدون تغییر اعلام کردند. در این بین اما ۲ شرکت نیز کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی را در قیمت محصولات خود اعمال کردند. بالاترین قیمت میلگرد ۱۴ که از سوی مبادی فروش میلگرد اعلام شد، ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان و کمترین نرخ ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت های ضد و نقیض در بازار آهن

ثبات قیمت ها در بازار نبشی و ناودانی نیز برقرار بود؛ قیمت نبشی و قیمت ناودانی از سوی فروشندگان این محصولات بدون تغییر اعلام و روانه باز شدند. بازار تیرآهن نیز با ثبات همراه بود؛ قیمت تیرآهن در بخش کیلویی بدون تغییر اعلام و روانه بازار شد. در بخش تیرآهن شاخه ای قیمت شاخه های پر فروش با ثبات همراه بودند و در دیگر سایزها افزایش ۱۰ الی ۳۰ هزارتومانی نیز به چشم می خورد.

در بازار پروفیل نیز همچون سایر محصولات بازار آرامی را شاهد بودیم؛ به نحوی که قیمت پروفیل از سوی اکثر فروشندگان این محصول بدون تغییر اعلام شد و در میان ثبات قیمت ها یک شرکت به کاهش ۳۰۰ تومانی محصولات خود در این حوزه اقدام کرد.

بازار آهن در روزهای پایان هفته و همچنین منتهی به انتخابات مسیر ثبات را در پیش گرفته است تا بعد از تعیین تکلیف بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر بازار که در اخبار قبلی نیز به آن اشاره شده است، وضعیت این بازار نیز مشخص شود.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با توجه به اینکه فاصله قیمتی شمش با میلگرد به کمترین حد ممکن یعنی کمتر از ۵ درصد رسیده است، بیش از ۵۰ نوردکار اعتراض خود به این موضوع که عامل اصلی آن بورس کالا می باشد را به صورت مکتوب به دادستانی ارائه دادند.

 سیاست های بورس کالا این روزها موجب زیان بسیاری از نوردکاران شده است، از این رو قیمت شمش در بورس کالا هم اکنون از نرخ های صادراتی حدود ۳ درصد بیشتر شده و با وجود برداشته شدن محدودیت های صادراتی، امکان صادرات محصولات نهایی از بین رفته است.

عامل زیان نوردکاران تنها به این مسئله ختم نمی شود زیرا افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه نسبت به محصولات نهایی نیز در این موضوع دخیل است. در حال حاضر قیمت مواد اولیه فولادسازان از جمله کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالا در حال واقعی شدن می باشد اما به سبب رشد قیمت های شمش در بورس کالا و حتی فراتر رفتن قیمت های داخلی از قیمت های صادراتی، تولیدکنندگان محصولات پایین دست هرروز بیشتر از قبل تحت فشار بوده و زیان بسیاری به آنان وارد شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز  مطالعه کنید: مسکن دغدغه جوانان

همانطور که معین شده بود صادرات با تمرکز بر محصول نهایی انجام شود اما حال با صادرات مواد خام با قیمت های پایین تر از بازار داخلی، خود مانع صادرات شده به صورتی که این موضوع به معنای هدر رفت منابع داخلی و زیان هرچه بیشتر تولیدکنندگان پایین دستی می باشد.

بورس کالا نیز با سیاست های خود این روزها بیشتر از قبل بر روند بازار آهن تاثیر گذاشته است به این صورت که بورس کالا با مهندسی عرضه مابه التفاوت، قیمت شمش به میلگرد را به کمتر از ۵ درصد رسانده و عامل رشد قیمت شمش فولادی شده در حالیکه قرار بود شمش فولاد ۸۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس باشد و برای رفع این مشکلات ساختار بورس کالا باید اصلاح شود.

 حال امیدواریم اعتراض نوردکاران با پیگیری جدی تر از سوی دادستانی انجام شود و به زودی شاهد کاهش ضرر و زیان در این حوزه باشیم زیرا با طی کردن روند مطلوب نوردکاران، بازارآهن نیز با افزایش تقاضا رو به رو خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس آمار منتشر شده از روند روز گذشته بازار ارز، نرخ دلار همچنان با نوسانات محدودی همراه بود و در ساعاتی از روز به رقم ۲۴ هزار و ۱۲۰ تومان رسید؛ به واسطه این نوسانات و افزایشی شدن نرخ دلار، شنیده ها از بازار آهن حاکی از سردرگمی بسیار در قیمت ها بود.

روز گذشته در معاملات بورس کالا، نرخ شمش در حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. از مقدار شمش عرضه شده در بورس، تقریبا یک سوم آن به فروش رسید؛ این مسئله نشان دهنده آن است که همچنان دید مثبتی نسبت به آینده بازار وجود ندارد. با این وجود عوامل تاثیرگذار بر بازار و همچنین فولادی ها بر افزایش قیمت پایه تاکید می کنند و میانگین قیمت میلگرد که برای معاملات روز جاری معین شده است، چیزی حدود ۲۵۰ تومان به ازای هر کیلو افزایش دارد.

از یک سو بازار در حال حاضر با توقف و یا افزایش نسبی قیمت های جهانی مواجه شده است؛ در این رابطه می توان به نرخ شمش صادراتی ایران اشاره کرد. بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی متال بولتن، رقمی برابر با ۶۶۰ دلار برای هر تن از سوی فولادسازان ایرانی در نظر گرفته شده است که رقم ذکر شده به نسبت کف قیمتی هفته ای که گذشت، حدود ۳۰ دلار بیشتر می باشد. از طرف دیگر اما اخبار ضد و نقیضی که از مذاکرات برجام به گوش می رسد موجب شده تا همچنان بخش های مختلف کشور از جمله بازار آهن همچنان در انتظار نتیجه مذاکرات و به واسطه آن کاهش قیمت ارز بعد از این توافقات باشند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز  مطالعه کنید: سکوت در بازار آهن

در هر صورت روز گذشته در میان قیمت هایی که از سوی تولیدکنندگان انواع مقاطع اعلام شد، شاهد ثبات در قیمت میلگرد بودیم، به گونه ای که اکثریت شرکت ها قیمت های خود را بدون تغییر اعلام کردند و برخی نیز به افزایش قیمت ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی در محصولات خود اقدام کردند. ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان بیشترین قیمت میلگرد در میان نرخ های اعلامی بود و کمترین نرخ برابر با ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شد.

در بازار نبشی و ناودانی شاهد نوسان بودیم، به این صورت که قیمت نبشی و قیمت ناودانی در اکثر مبادی فروش این محصولات ثابت اعلام شد و در این میان افزایش ۵۰ تومانی و در مقابل کاهش ۲۰۰ تومانی هم به چشم می خورد. نوسانات در بازار تیرآهن نیز دیده می شد؛ قیمت تیرآهن در بخش کیلویی با ثبات همراه با کاهش ۲۰۰ تومانی مواجه بود و در بخش تیرآهن شاخه ای نیز در قیمت شاخه های پر فروش با افزایش ۲۰ الی ۳۰ هزارتومانی همراه با ثبات مواجه بودیم. قیمت پروفیل از سوی تولیدکنندگان این محصول هم با کاهش ۱۵۰ تومانی و در مقابل افزایش ۱۰۰ تومانی اعلام شد. در میان قیمت های اعلامی این محصول ثبات نیز به چشم می خورد.

در مجموع تمام عوامل مطرح شده موجب شده اند تا بازار قادر به تشخیص روند مشخصی برای تعیین قیمت ها نباشد و به این واسطه شاهد تناقضات بسیار در قیمت های اعلامی در طول هفته باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در رابطه با موضوع خریداری نشدن سنگ آهن توسط فولادسازان در بورس کالا اظهار کرد: فولاد سازان قصد ایجاد مانع در برابر عرضه سنگ آهن در بورس کالا را ندارند و اتفاقا اگر نرخ عرضه مواد اولیه درست و منطقی باشد از این عرضه در بورس کالا استقبال می کنند. عدم استقبال از این عرضه ها در شرایطی به وجود می آید که به عنوان مثال، محصولاتی مانند شمش و میلگرد با قیمتی بالاتر از بازار خودشان عرضه شوند، با این اوصاف قطعا خریدار نخواهند داشت.

یعقوبی در ادامه افزود: در حال حاضر فولادسازان مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با نرخ پایین تری نسبت به عرضه های بورس کالا خریداری می کنند بنابراین، طبیعی است که رغبتی به عرضه‌های بورس کالا با این شرایط نشان ندهند، اما اگر مواد اولیه با شرایط مناسب در بورس عرضه شود، فولادسازان نیز از این مسئله استقبال می‌کنند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تأکید بر این که یک تنظیم کننده باید بازار فولاد را از لحاظ سیاست ‌گذاری کلان کشور و بازارهای جهانی تنظیم کند، اذعان کرد: زمانی که قیمت مواد اولیه در بورس کالا رشد داشته باشد و سعی بر این باشد که قیمت این دست از مواد به قیمت جهانی آن‌ها برسد، طبیعی است که با مشکلاتی مواجه خواهیم شد زیرا مزیت نسبی تعریف شده برای فولاد ایران عمدتا بر پایه سنگ آهن و انرژی است که ارزان ‌تر از رقبا در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: رساندن قیمت مواد اولیه و انرژی به نرخ‌های جهانی به طورعملی، مزیت نسبی تولید فولاد را از بین می‌برد و کل فرضیات توسعه صنعت فولاد که از ابتدای انقلاب تا به حال برجا بوده است، با مشکلاتی رو به رو می کند بنابراین، اگر قرار بر این است مواد اولیه در بورس کالا عرضه ‌شود باید با در نظر گرفتن شرایط فروشندگان و خریداران، با قیمت، شرایط تحویل و کیفیت مناسب به دست خریداران برسد.

وی با اشاره به این موضوع که این مسئله در شورای زنجیره آهن و فولاد در حال بررسی است، تأکید کرد: ما سعی می‌کنیم که شورای زنجیره آهن و فولاد نسبت به قبل پویا تر باشد و پیشنهادات و راهکارهایی  را برای دولت آینده و عرضه بورس کالا در حوزه مواد معدنی در نظر گرفته ایم؛ به طوری که هم نفع خریداران در آن دیده شود و هم نفع عرضه‌کنندگان. وحید یعقوبی درباره عرضه سنگ آهن در بورس کالا گفت: اگر قرار باشد مواد اولیه با این قیمت‌ها عرضه شوند و فولادسازان را مجبور به خریداری کنند، فولادسازان بسیارضرر خواهند کرد اما اگر شرایط قیمت ‌گذاری و سیاست ‌گذاری درست و منطقی باشد، فولادی‌ها و سنگ آهنی‌ها هردو منتفع خواهند شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز  مطالعه کنید: گزارش تولید فولاد در ماه های اخیر

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان افزود: فولادسازان به دلیل مطلوب نبودن شرایط عرضه سنگ آهن در بورس کالا نتوانستند مواد اولیه خود را از بورس کالا خریداری کنند و فعلا تا جایی که خط تولیدشان از کار نیفتد، مجبور شدند مواد اولیه خود را از بازار آزاد تهیه کنند، اما اگر این روند ادامه ‌دار باشد، معدنی‌ها با کمبود نقدینگی و فولادسازان با کمبود مواد اولیه رو به ‌رو خواهند شد بنابراین، لازم است که هرچه زودتر مشکل عرضه مواد اولیه با همکاری طرفین برطرف شود.



:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طی روز گذشته انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار تولید فولاد کشور در دوره ۲ ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد. با توجه به گزارش منتشر شده از سوی این سازمان، تولید فولاد میانی کشور در ۲ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۵.۶ میلیون تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد قابل توجه ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.
 
با وجود شرایط  کشور و تحریم ها، عملکرد ایران در تولید فولاد در ماه های اخیر بسیار خوب بوده است و اگر قطعی برق و گاز در ماه های آینده اختلال زیادی در روند تولید فولاد کشور ایجاد نکند، می توان تولید فولاد کشور را در سال جاری به حداقل ۳۳.۶ میلیون تن رساند. طبق گزارش منتشر شده از سوی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران تولید میلگرد در ماه های اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۸ درصدی را تجربه کرده است که تولید بیلیت و بلوم نیز ۱۷ درصد رشد داشته است.

تولید فولاد میانی کشور در دوره دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰، با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵ میلیون و ۶۰۵ هزار تن رسیده است که از این میان، سهم بیلت و بلوم، ۳ میلیون و ۳۴۱ هزار تن و سهم اسلب، ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار تن بوده است. تولید بیلت و بلوم در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۷ درصدی و تولید اسلب، رشد ۱۳ درصدی داشته است. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : معاملات بورسی سنگ آهن مانع صادرات

در مجموع، تولید محصولات فولادی در این بازه دو ماهه نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد ۱۰ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در این بازه زمانی، ۳ میلیون و ۵۷۶ هزار تن بوده است. علاوه بر این، یک میلیون و ۹۴۰ هزار تن محصولات طویل و یک میلیون و ۶۳۶ هزار تن محصولات تخت در کشور تولید شده است. رشد تولید محصولات طویل ۱۶ درصد و رشد تولید محصولات تخت ۲ درصد بوده است.

میزان تولید ورق گرم کشور در ۲ ماهه نخست سال جاری، ۱ میلیون و ۶۰۵ هزار تن بوده که رشد ۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. تولید ورق سرد در مدت زمان ذکر شده تغییر چندانی را تجربه نکرده است. تولید ورق‌های پوشش دار که در ابتدای سال گذشته به دلیل شرایط خاص کرونا شدیداً کاهش یافته بود، در ۲ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش یافته و به ۲۶۵ هزار تن رسیده است.

طبق گزارش آماری انجمن فولاد، تولیدکنندگان آهن اسفنجی در ۲ ماهه نخست سال جاری موفق به تولید حدود ۵.۶ میلیون تن از این محصول شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱/۹۹ درصد افزایش داشته است. به ‌نظر می ‌رسد با توجه به نرخ رشد فولاد سازی در کشور، سرمایه ‌گذاری‌های جدید در تولید آهن اسفنجی هم چنان ضرورت دارد.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: افشین پروین پور کارشناس اقتصادی حوزه مسکن در رابطه با جزئیات طرح مسکن زندگی بیان کرد: در کشور ما تمام مصالح ساختمانی، منابع مالی و عوامل تولید مسکن به میزان کافی وجود دارند؛ با این حال در چند سال اخیر عرضه در بازار مسکن بسیار کاهش یافته و از دیگر سو شاهد افزایش تقاضا در این حوزه هستیم. عمده مشکلات اقتصادی این روزهای جوانان کشور تامین مسکن می باشد، کمبود مسکن و افزایش قیمت ها در این حوزه سبب شده تمایل به ازدواج و فرزند آوری در میان آن ها بسیار کاهش یابد و از دیگر سو درصد بالایی از درآمد خانوارها نیز به این امر اختصاص می یابد که این موضوع از دلایل اصلی رکورد اقتصادی می باشد. 

کارشناس اقتصادی مسکن با اشاره به آغاز طرح مسکن زندگی، گفت: از سال جاری تا پایان سال ۱۴۰۴ ساخت بیش از ۴ میلیون واحد مسکونی به عنوان طرح مسکن زندگی آغاز شده و به پایان می رسد، که ۱/۳ میلیون واحد از مسکن‌های ساخته شده جایگزین واحدهای واقع در سکونتگاه‌ های غیر رسمی و ۵۰۰ هزار واحد نیز جایگزین واحدهای مسکونی در بافت فرسوده خواهد شد.

افشین پروین پور در ادامه عنوان کرد: با اجرای مالیات های تنظیمی برای واحدهای مسکونی خالی تعداد واحد های خالی از ۲/۷ میلیون در سال ۱۳۹۹ به کمتر از ۱ میلیون واحد کاهش یافته و در دسترس قرار می گیرند. البته برای تعادل بازار مسکن باید حدود ۵ درصد از واحدهای مسکونی خالی مانده باشند که این نسبت در سال ۱۴۰۴، ۲ درصد است. ساخت مسکن در سال های آینده یحتمل برای نوسازی بافت های فرسوده، تامین مسکن خانواده‌های جدید و تامین حداقل ذخیره بازار انجام خواهد شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سرنوشت بازار مسکن بعد از انتخابات

وی اظهار امیدواری کرد و گفت: در سال گذشته سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار ۴۷ درصد بود که تقریباً نیمی از درآمد خانوار را به خود اختصاص می ‌داد که بر حسب محاسبات صورت گرفته این درصد به عدد ۲۳ درصد خواهد رسید. بدین ترتیب خانوارها می ‌توانند برای نیازهای آموزشی و غذایی و سایر نیازها بیشتر هزینه کنند؛ در نتیجه تقاضای بیشتری در اقتصاد ایجاد خواهد شد. دوره انتظار برای دسترسی به مسکن از ۳۵ سال در سال گذشته به ۵ سال در افق ۱۴۰۴ خواهد رسید؛ بدین ترتیب هم سن ازدواج کاهش می یابد، هم تمایل به فرزند آوری بیشتر خواهد شد و هم امید به آینده در میان اقشار جامعه مخصوصاً جوانان افزایش خواهد یافت.

افشین پروین پور کارشناس اقتصادی مسکن در پایان افزود: مشابه طرح مسکن مهر، اصول اقتصادی طرح مسکن زندگی مبتنی بر ارائه زمین رایگان و تسهیلات ارزان قیمت و استفاده از بخش خصوصی برای ساخت مسکن خواهد بود. مدیریت کلان پروژه ها بر عهده شهرداری ها خواهد بود و مطابق با طرح های جامع و تفصیلی شهرها، با تأمین زمین به میزان مورد نیاز حدی الامکان، ساخت واحد های مسکونی با ارتفاع کم متناسب با رشد طبیعی شهرها و رعایت اصول شهرسازی در دستور کار قرار خواهد گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در جریان نوسانات اندک نرخ ارز در کانال ۲۳ و ۲۴ هزارتومان، شنیده ها از روند قیمت ها در بازار آهن طی روز گذشته نشان دهنده ثبات نسبی همراه با نوسان در این بخش بود. از سوی دیگر براساس اخبار منتشر شده در رابطه با معاملات بورس کالا، نرخ پایه شمش در معاملات روز جاری این بازار با کاهش اندکی مواجه خواهد بود؛ بنابراین همزمان شدن این مسئله با عدم تقاضا در بازار می تواند به کاهشی شدن اندک قیمت ها منجر شود.

در جریان این اخبار روز گذشته برخی از تولیدکنندگان آهن آلات با اعلام قیمت دوم اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردند و البته در این میان بخش قابل توجهی نیز قیمت های اعلامی خود را بدون تغییر اعلام و روانه بازار کردند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سرنوشت بازار آهن بعد از انتخابات

در هرصورت روز گذشته براساس قیمت های روزانه ای که از سوی تولیدکنندگان انواع مقاطع اعلام می شود، شاهد ثبات قیمت میلگرد بودیم، به گونه ای که اکثر مبادی فروش میلگرد قیمت های خود را بدون تغییر اعلام کردند و از آغاز اعلام قیمت ها تا ساعاتی از روز بخشی نیز قیمت های خود را ۲۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش دادند. در میان نوسانات بازار میلگرد تعداد اندکی نیز کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی را در قیمت های خود اعمال کردند. بالاترین قیمت میلگرد اعلام شده ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان و پایین ترین نرخ ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شد. 

قیمت نبشی از سوی تمامی مبادی فروش این محصول بدون تغییر اعلام شد و در این میان یکی از شرکت های تولیدکننده نبشی قیمت محصولات خود را چیزی حدود ۱۰۰ تومان افزایش داد. قیمت ناودانی نیز از سوی دو شرکت اعلام شد که یکی از آنها قیمت محصولات خود را بدون تغییر و دیگری کاهش ۵۰ تومانی را در قیمت های خود اعمال کرد. 

قیمت تیرآهن در بخش کیلویی شاهد افزایش ۵۰ تومانی همراه با ثبات بود و در بخش تیرآهن شاخه ای نیز افزایش حدود ۲۰ الی ۷۰ هزارتومانی در شاخه های پر فروش به چشم می خورد. بازار پروفیل روز گذشته روند کاهشی را پشت سر گذاشت، به نحوی که قیمت پروفیل از سوی تمامی فروشندگان این محصول با کاهش حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام و روانه بازار شد. در حوزه لوله، قیمت لوله داربستی همچون پروفیل با کاهش قیمت همراه بود؛ قیمت لوله درزدار و همچنین قیمت لوله مانیسمان وارداتی نیز بدون تغییر اعلام شدند.

این روزها خبرهای جدی و قابل توجهی از بازارهای کشور از جمله بازارآهن به چشم نمی خورد و تمامی بخش ها همچنان در انتظار تعیین تکلیف رخدادهای سیاسی داخلی و خارجی هستند و به عبارت دیگر می توان گفت که تغییرات قابل توجه در بازار آهن بعد از این رخدادها نمایان خواهند شد.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با اینکه دامنه نوسان مثبت و منفی ۳ درصد موازی با بورس های جهانی می باشد و ادعای نخریدن سنگ آهن توسط فولادسازان در بورس کالا صحت ندارد، بیان کرد: ادعای نخریدن سنگ آهن در بورس درست نیست و اگر سنگ آهن در بورس کالا خریداری نشود راه برای صادرات باز خواهد شد.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با تعیین نوسان قیمت گذاری شمش بلوم در بورس کالا عنوان کرد: بورس کالا با دامنه مثبت و منفی ۳ درصد برای قیمت گذاری شمش در نظر دارد قیمت ها را در بازار شفاف سازی کند و شاهد عملکرد بهتری در قیمت گذاری باشیم.

احرامیان با تاکید بر اینکه دامنه نوسان در بورس های مختلف جهان عادی است، گفت: با بازتر شدن دامنه نوسان قیمت گذاری، می توان به کشف قیمت های بهتری دست یافت و اگر این دامنه نوسان باز باشد، بهتر خواهد بود که البته، ما هم قدمی به این سمت برداشته‌ ایم.

وی در ادامه ذکر کرد: با قیمت های پایه ای که برای هر محصول در بورس کالا تعیین میگردد، موازینی ایجاد می شود که با این نوع قیمت ‌گذاری باعث ایجاد افزایش قیمت نخواهد شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش بی سابقه قیمت میلگرد

بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با ادعای تولیدکنندگان سنگ آهن مبنی بر تبانی فولاد سازان برای جلوگیری از عرضه مواد اولیه در بورس کالا گفت: از مدیرعامل گروه صنعتی چادرملو که چنین ادعایی کرده بایستی به سبب شفاف سازی اطلاعات بیشتری را دریافت کرد، اما اگر فولاد سازان مواد اولیه خود را از بورس کالا تهیه نکنند، راه برای صادرات سنگ آهن باز می‌ شود و این نشان می‌ دهد که ما در کشور تولید مازاد سنگ آهن داریم.

وی در پایان افزود: عرضه تمامی محصولات در بورس کالا بهتر از عرضه محصولات در بازار آزاد است که با هر قیمتی انجام می شود، البته باید توجه کرد که عرضه در بورس زمانی قابل قبول است که این کار به صورت اختیاری صورت گیرد نه به اجبار، همچنین مسئله عرضه مواد اولیه و محصولات زنجیره فولاد قرار است در شورای زنجیره آهن و فولاد به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته و در جریان تداوم نوسانات نرخ ارز در کانال ۲۳ الی ۲۴ هزارتومان، شنیده ها از بازار آهن حاکی از ثبات نسبی قیمت انواع آهن آلات بود. با وجود اینکه پارامترهای تاثیرگذار بر بازار یعنی قیمت های جهانی و همچنین بازار ارز با ثبات همراه هستند اما شرایط انتظاری که در بازار ایجاد شده است موجب شده است تا رکود حاکم بر بازار بیش از پیش شود.

این شرایط به واسطه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شده است؛ به گونه ای که بسیاری از خریداران و فروشندگان اقدام به خرید و فروش آهن آلات نمی کنند و تا تعیین تکلیف رخداد های سیاسی داخل کشور دست نگه داشته اند. از سوی دیگر بر اساس اخباری که از مذاکرات وین منتشر شده است، این طور به نظر می رسد که تا پیش از انتخابات توافقاتی صورت نخواهد گرفت و طرفین این مذاکرات ترجیح داده اند تا با دولت جدیدی که انتخاب خواهد شد مذاکرات خود را انجام دهند.

تحت تاثیر این عوامل، روز گذشته در قیمت های روزانه آهن آلات که از سوی تولیدکنندگان این حوزه اعلام می شود، قیمت میلگرد در اکثر شرکت های تولیدکننده این محصول بدون تغییر اعلام شد، در میان ثبات قیمت ها تعداد قابل توجهی نیز قیمت های خود را چیزی حدود ۲۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش دادند. درمیان قیمت های اعلامی، بیشترین قیمت میلگرد۱۴، رقمی برابر با ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان و کمترین نرخ ۱۵ هزارتومان بود.

با وجود ثباتی که روزهای گذشته در بازار نبشی و ناودانی برقرار بود، روز گذشته قیمت نبشی و قیمت ناودانی از سوی تولیدکنندگان این محصولات با کاهش حدود ۲۰۰ الی ۴۵۰ تومانی اعلام شد. در این میان برخی از مبادی فروش نیز قیمت محصولات خود در این حوزه را اعلام نکردند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: توقف نسبی افزایش قیمت آهن

در بازار تیرآهن نیز با کاهش قیمت ها مواجه بودیم، به این صورت که قیمت تیرآهن کیلویی با کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شد. قیمت تیرآهن شاخه ای نیز در شاخه های پر فروش با کاهش ۲۰ الی ۴۰ هزارتومانی همراه با ثبات اعلام و روانه بازار شد. قیمت پروفیل روز گذشته با نوسان همراه بود، به گونه ای که قیمت ها در این حوزه هم با کاهش ۱۵۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود و در مقابل افزایش و ثبات نیز به چشم می خورد.

در مجموع به نظر نمی رسد تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تغییراتی در روند حال حاضر بازار آهن و قیمت آهن آلات رخ دهد و انتظار برای تعیین تکلیف این مسائل همچنان از سوی مصرف کنندگان ادامه دارد.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته و در جریان روند نزولی نرخ ارز و رسیدن نرخ دلار به رقم ۲۳ هزار و ۷۶۰ تومان در ساعاتی از روز، خبرها از بازار آهن نیز حاکی از ثبات نسبی همراه با کاهش اندک در تعدادی از مبادی فروش انواع آهن آلات بود. با اینکه نرخ دلار با کاهش نسبی مواجه شده است و همچنین شاهد ثبات قیمت ها در بازار جهانی فولاد هستیم، اما همچنان تقاضای قابل توجهی در بازار دیده نمی شود و مقاومت در برابر کاهش قیمت ها به چشم می خورد.

از سوی دیگر لازم به ذکر است که در صورت ثبات یا کاهشی بودن قیمت شمش در معاملات هفته جاری بورس، فرصتی برای ریزش اندک قیمت مقاطع فراهم خواهد شد. مذاکرات وین نیز مجددا در حال برگزاری می باشد اما با وجود برخی از سیگنال های مثبت از این مذاکرات، به سرانجام رسیدن آن چندان ممکن به نظر نمی رسد.

اوضاع داخلی کشور نیز در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری موجب شده تا بازار آهن همچون سایر بازارها در انتظار تعیین تکلیف تحولات سیاسی بماند. از سوی دیگر یخ زدگی فعالیت های عمرانی نیز رکود حاکم بر بازار را سنگین تر از قبل کرده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: لغزندگی قیمت ها در بازار آهن

درهر صورت و براساس قیمت های روزانه انواع آهن آلات که از سوی مبادی فروش این حوزه اعلام می شود، شاهد ثبات در قیمت میلگرد بودیم؛ به گونه ای که اکثر مبادی فروش میلگرد قیمت محصولات خود را بدون تغییر اعلام کردند، در این میان برخی کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی و تعدادی نیز افزایش ۲۰ الی ۶۰ تومانی را در قیمت محصولات خود اعمال کردند. در میان قیمت های اعلامی میلگرد، بیشترین قیمت میلگرد ۱۴، برابر با ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان و کمترین نرخ ۱۵ هزارتومان بود. 

بازار نبشی و ناودانی روز گذشته خود را در سکوت گذراند؛ به این صورت که قیمت نبشی و قیمت ناودانی از سوی تمامی شرکت های این حوزه بدون تغییر اعلام و روانه بازار شد، قیمت سپری نیز همچون نبشی و ناودانی ثابت اعلام شد. قیمت تیرآهن از سوی تولیدکنندگان این محصول بدون تغییر اعلام و روانه بازار شد و در برخی از شاخه های تیرآهن ذوبی با کاهش حدود ۱۰ الی ۵۰ هزارتومانی مواجه بودیم.

قیمت پروفیل، از سوی اکثر مبادی فروش این محصول بدون تغییراعلام شد و در این میان برخی نیز کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را در قیمت های اعلامی خود اعمال کردند. قیمت لوله داربستی نیز همچون پروفیل ثابت همراه با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شد؛ قیمت لوله درزدار و همچنین قیمت لوله مانیسمان از سوی مبادی فروش این محصولات بدون تغییر اعلام و روانه بازار شد.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازارهای داخلی کشور هموار گرفتار طوفان نوسان قیمت بوده اند به طوری که این نوسانات در بازار خرید و فروش فولاد در طی یک سال گذشته به اوج خود رسیده است و ما شاهد صعود بی سابقه بهای فروش محصولات فولادی بوده ایم. کارشناسان بازار فولاد،  بازار جهانی و رشد نرخ ارز را به عنوان دو عامل اصلی افزایش نرخ فولاد می دانند.

در طول هفته های اخیر این رشد بی سابقه ی قیمت ها شدت قابل توجهی پیدا کرده است و نکته حائز اهمیت این موضوع آن است که این افزایش نرخ فولاد و محصولات طویل فولادی بازار داخلی در شرایطی رخ داده است که روند قیمت ها ی محصولات مشابه در بازار جهانی صعودی نیست و حتی قیمت ها ریزش قابل‌ ملاحظه‌ای را تجربه کرده اند.

احتمال کاهش تولید فولاد به دلیل قطعی‌ آب و برق در ماه‌های آینده از مهم ‌ترین عوامل رشد قیمت این محصولات در روزهای اخیر است که این مسئله تفکر کاهش تولید را ظرف ماه‌های آینده برای فعالان بازار فولاد تقویت و همین موضوع نیز زمینه رشد قیمت این محصول را در بازار بین‌المللی فراهم کرده است. در همین حال، بازگشت مجدد نرخ ارز به کانال ۲۴ هزار تومان از هفته گذشته تاثیر بسزایی بر رشد قیمت این محصول در بازار آزاد داشته است.

البته با توجه به گزارش های منتشر شده در حالی سال ۱۴۰۰ را آغاز کردیم که بهای فروش میلگرد آجدار سایز ۸ در بازار آزاد ۱۲۷۰۰ تومان به ‌ازای هر کیلوگرم گزارش شد و در همین روز تیرآهن به سایز ۱۲ نیز به‌ ازای هر کیلو ۱۶۹۰۰ تومان به فروش رفت. اما این روند افزایشی به گونه ای ادامه پیدا کرد که اکنون که در سومین ماه از سال هستیم قیمت میلگرد وارد کانال ۱۵۰۰۰ تومانی شده است.

این روزها شاهد شدت گرفتن سردرگمی نسبت به آینده با توجه به انتخابات ریاست‌ جمهوری پیش‌ رو و شرایط تحریمی و احتمال بازگشت به برجام هستیم، در چنین وضعیتی بسیاری از بازارها با رکود روبه ‎رو هستند. در همین فضا بازار خرید و فروش فولاد رونق دارد، بدین ‌ترتیب بخشی از سرمایه‌های سرگردان جامعه جذب این بازار می‌شود و این موضوع خود زمینه تداوم روند صعودی قیمت‌ها را فراهم می‌کند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: معضل ارزان فروشی میلگرد صادراتی

در شرایطی که بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی در رکودی سنگین به سر می‌برند، همین موضوع از تقاضای مصرفی برای مقاطع طویل فولادی کاسته است. با این وجود، هم چنان شاهد ورود تقاضای سرمایه‌ای به این بازار هستیم. هرچند خرید و فروش میلگرد در کانال ۱۵۰۰۰ تومان بی‌سابقه بوده و انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد رکود در بازار این محصولات باشیم؛ رکودی که به ‌مرور تاثیر خود را بر روند تولید این محصولات ساختمانی نشان خواهد داد. توجه به این نکته ضروری به‌ نظر می ‌رسد که قیمت فولاد در بازار جهانی در مسیر نزولی قرار گرفته و بدین ترتیب حتی نمی‌توان به صادرات این محصول نیز امید چندانی داشت.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نادر سلیمانی عضو هیات ‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه با افزایش قیمت شمش داخلی نسبت به بازارهای جهانی گفت: بیشترین عواملی که در افزایش قیمت شمش تاثیر دارد؛ افزایش شش تا هفت برابری قیمت انرژی، ۵/۲ برابری گاز و افزایش حقوق و دستمزد می باشد که همگی به طور مستقیم تاثیرات خود را بر قیمت شمش اعمال میکنند.

وی در ادامه ذکر کرد: وقتی قیمت تعرفه های برق در بخش فولاد به میزان هفت برابر افزایش می یابد دور از انتظار نیست که قیمت شمش نیز از ۹۵۰۰ تومان به ۱۳ هزار تومان صعود کند، در این رابطه بارها انجمن تولید کنندگان فولاد در سال گذشته اخطار داده بود.

نادر سلیمانی اظهار داشت: با توجه به نتیجه مطالعات میدانی از ابتدای امسال تعرفه های مربوط به تولید شمش ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته که این تعرفه ها رابطه مستقیمی با قیمت تمام شده فولاد دارد از این رو افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت شمش در بازار را نمی توان غیر عادی دانست.

سلیمانی در رابطه با روند افزایشی قیمت تمامی محصولات زنجیره فولاد از جمله سنگ آهن، کنسانتره، آهن اسفنجی و حتی شمش از ابتدای امسال، گفت: با اعمال دامنه نوسان متقارن سه درصد مثبت و منفی در بورس کالا تلاش می شود بازار شمش متعادل و مانع از ضرر و زیان مصرف کننده نهایی شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بلاتکلیفی متقاضیان بازار آهن

عضو هیات ‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به روند نزولی قیمت محصولات فولادی در بازار جهانی افزود: در بازار چین در حال حاضر قیمت محصولات فولادی روند کاهشی را طی می کند اما قیمت ها در منطقه cis در برابر این روند مقاومت می کنند ولی واضح است که روند کاهشی قیمت ها در بازار شمش همانند صعود آن نخواهد بود و کاهش قیمت ها تدریجی و کند است.

وی تصریح کرد: زمانی که شمش ۴۷۰ دلاری به سقف ۷۲۰ دلار می رسد و پس از آن وارد مرحله کاهش می شود با ۷۰ دلار کاهش به سقف قیمتی ۶۵۰ دلار خواهد رسید ولی اثر فزاینده افزایش قیمت، تمام محصولات فولادی را با خود همراه می کند.

نادر سلیمانی در پایان خاطر نشان کرد: افزایش قیمت ها نه تنها بر محصولات فولادی بلکه  بر بازار نیز اثر گذار است ولی با گذشت زمان خریدار و فروشنده از نظر روانی خودشان را با بازار تطبیق می دهند که این تطبیق و تنظیم هم اکنون نیز در بازار مشخص است.



:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: وضعیت بازار آهن طی هفته گذشته به گونه ای بود که با وجود روند نزولی قیمت های جهانی و ثبات نسبی نرخ ارز و از سوی دیگر عدم تقاضای واقعی در بازار، با دریافت سیگنال افزایشی از سوی بورس کالا نرخ پایه شمش از سوی فولادی ها افزایش یافت و همین مسئله منجر به ایجاد التهاب در بازار آهن شد. روند قیمت ها به گونه ای بود که میانگین قیمت میلگرد آجدار ۱۴ حدود ۴۰۰ تومان افزایش یافت و در پایان هفته ۱۵ هزار و ۴۵۳ تومان اعلام شد؛ از سوی دیگر قیمت شمش بورس با شمش صادراتی در حال حاضر چیزی حدود ۵۰۰ تومان فاصله دارد.

طی مدت زمان هفته ای که گذشت، فاصله قیمتی که میان میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا ایجاد شده است به ۴ درصد رسید که با درنظر گرفتن هزینه های حمل و نقل و همچنین هزینه های تولید، این فاصله قیمتی برای نوردکاران رضایت بخش نیست؛ از این رو پیش بینی ها حاکی از آن است که در صورت توانایی بازار در برابر افزایش قیمت ها، تولیدکنندگان میلگرد از فرصت استفاده کرده و به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کنند.

از طرفی مبنای پایه قیمت میانگین هفتگی شمش CIS که در مدت زمان ذکر شده اعلام شد، تقریبا با ثبات همراه بود، از این رو طبیعتا در هفته جاری نرخ پایه نباید با رشد قابل توجهی مواجه شود اما مصاحبه ای که با عضو هیئت مدیره انجمن فولاد صورت گرفته است، نشان دهنده آن است که فولادی ها با عنوان کردن دلایل رشد هزینه ها، همچنان به دنبال افزایش قیمت ها می باشند.

از سوی دیگر مشاهدات صورت گرفته در رابطه با مذاکرات وین، حاکی از آن است که در حال حاضر اخبار مثبتی از این مذاکرات شنیده نمی شود و حتی دور از انتظار است که در دور جدید این مذاکرات که مقرر شده است به زودی برگزار شود نیز توافقاتی صورت گیرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات نسبی روز گذشته قیمت آهن

با توجه به فضای انتخاباتی ایجاد شده در کشور نیز بعید است که در هفته جاری با تغییرات زیادی در حوزه ارز روبه رو شویم و نوسانات نرخ دلار در محدوده ۲۳ الی ۲۴ هزارتومان خواهد بود. مقاومت در برابر اصلاح قیمت ها نیز نتیجه ای است که از تحلیل های صورت گرفته بر قیمت های جهانی دیده می شود و در این میان حتی در بسیاری از نقاط از جمله اروپا و آمریکا بخش تقاضا همچنان از قیمت های حال حاضر حمایت می کند.

در مجموع می توان نتیجه گرفت که استمرار در افزایش قیمت پایه شمش در بورس کالا و حتی بالاتر رفتن این نرخ از نرخ های صادراتی، از طرفی موجب افزایش قیمت میلگرد شد و از سوی دیگر با توجه به اینکه بازار در مقابل این روند ناتوان است، حاشیه سود نوردکاران تحت تاثیر افزایش مستمر قیمت شمش با کاهش زیادی مواجه شده است.

در نهایت پیش بینی می شود هفته جاری با ثبات و حتی شیب اندک کاهشی با توجه به قیمت پایه شمش در بورس باشیم. این احتمال در صورتی محقق خواهد شد که در بازار ارز اتفاق خاصی رخ ندهد و یا فولادی ها در جهت تداوم افزایش نرخ شمش دست به اقدامات جدیدی نزنند. لازم به ذکر است که با وجود شرایط فعلی نمی توان انتظار رونق در کوتاه مدت  در بازار مقاطع طویل فولادی را داشت.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در یک گفت و گوی خبری در رابطه با موضوع ارزان فروشی در صادرات میلگرد اظهار کرد: با وجود این که برای تبدیل فولاد به میلگرد برق و انرژی زیادی صرف می شود و میلگرد محصول با ارزش تری نسبت به فولاد است اما در برخی موارد این محصول با نرخ کم تری نسبت به بازار داخل، به سایر کشورها صادر می شود. 

مصطفی طاهری در این باره در مجلس شورای اسلامی نیز اذعان کرد: این مسئله دلایل مختلفی دارد از جمله آن که کشورهای مقصد که به دنبال واردات مواد خام و نیمه خام فولادی هستند، عوارضی برای واردات شمش فولاد در نظر نمی‌گیرند بنابراین شمش با همان نرخی که در ایران تعیین شده است، وارد کشورهای متقاضی می‌شود اما از آن جا که کشورهای مقصد برای واردات میلگرد که محصولی نهایی است، عوارض وضع می‌کنند، میلگرد با قیمت پایین‌تری به آن ها ارائه می‌شود که با وضع عوارض، واردات برای کشورهای مقصد از نظر اقتصادی به صرفه باشد تا این کشورها از خرید میلگرد ایران صرف نظر نکنند که البته این وضع بیشتر به نفع متقاضیان است تا فروشندگان.

وی در ادامه افزود: طبق بررسی‌ها و آمارگیری های انجام شده، مشخص شده است که در برخی موارد به دلیل ایجاد انگیزه خرید در کشورهای خارجی و جبران عوارض، میلگرد ارزان تر از داخل عرضه می‌شود که به نظر می رسد برای جبران این موضوع ما باید برای صادرات مواد خام خود عوارض وضع کنیم .

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بورس کالا کلید قیمت گذاری فولاد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره برخی خبرها مبنی بر این که در طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد که در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شده و در حال حاضر در نوبت بررسی در صحن علنی است، در رابطه با قیمت‌ گذاری فولاد توضیح داد: در این طرح، فولاد در بورس عرضه می‌شود بنابراین قیمت‌ گذاری انجام نمی‌شود. براساس این طرح کمیته فولاد که مشتکل از اعضای مختلف است، قیمت پایه فولاد را تعیین می‌کند اما عرضه فولاد در بورس و براساس قوانین حاکم در آن است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان به این مسئله پرداخت که برای قیمت فولاد در طرح کمیسیون صنایع و معادن سقفی در نظر گرفته نشده، در حال حاضر تولیدات فولادی به صورت کامل در بورس عرضه نمی‌شود؛ به طور مثال در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تنها ۲۵ درصد از برخی محصولات فولادی در بورس عرضه و مابقی در بازار سیاه عرضه شد که این موضوع خود نیز مشکل جدی است که باید به آن به درستی پرداخته شود و تنها زمانی که محصولات فولادی از طریق بورس کالا ارئه شود می توان انتظار کاهش توام با ثبات را داشته باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: سیف الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک گفت و گوی خبری با موضوع بالاتر بودن نرخ شمش فولادی داخلی از بازار جهانی اظهار کرد: درحال حاضر قیمت گذاری زنجیره ی فولادی بر عهده ی بورس کالا می باشد. از آن زمان که معاون اول رئیس جمهور مسئولیت قیمت گذاری محصولات فولادی را به بورس واگذار کرد، تعیین قیمت مقاطع فولادی از اختیارات وازارت صمت خارج شد و به بورس کالا واگذار شد.

امیری در ادامه افزود: دامنه ی اختیارات معاونت وازارت صمت درحوزه ی تولید فولاد است و چنانچه بخش تولید با مشکلی روبه رو شود یا حجم محصولات تولیدی کم تر از حد نیاز بازار داخلی باشد، دفتر صنایع معدنی وزارت صمت باید پاسخگوی مشکلاتی از این قبیل باشد.  مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تاکید کرد: بر اساس آمارو ارقام موجود در دو ماهه اول سال ۱۴۰۰، تولید محصولات فولادی روند افزایشی داشته است. با توجه به گزارش های موجود در بخش تولید فولاد با مشکلی مواجه نبوده ایم و آنچه که باعث افزایش قیمت شمش در بازار داخلی شده است ،  نحوه ی قیمت گذاری بورس کالاست و وزارت صمت هیچ گونه دخالتی در قیمت گذاری ندارد. 

وی تصریح کرد: تاکنون در بورس کالا مواد اولیه و محصولات فولادی به اندازه کافی عرضه شده است و در این رابطه مشکلی وجود ندارد پس طبیعتا زمانی که در بخش عرضه مشکلی وجود نداشته باشد و حتی عرضه بیشتر از نیاز داخلی باشد در این شرایط محال است قیمت ها سیر نزولی نداشته باشند اما در حال حاضر روند قیمت ها افزایشی اند، ما هم منتظر هستیم تا با افزایش حجم عرضه قیمت ها افت کند چون بازار خود به خود با عرضه و تقاضا تنظیم می شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پشت پرده صعودی شدن نرخ آهن

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در پایان اذعان کرد:  قیمت ها اگر با قیمت های جهانی تعیین شود قطعا با نوسان قیمت دلار قیمت محصولات نیز نوسان خواهد داشت و چون مبنای قیمت ها براساس متوسط هفته گذشته تعیین می شود وقتی قیمت دلار افزایشی است ، قیمت فولاد نیز صعودی خواهد شد.  تعیین قیمت ها دست وزارت صمت نیست بنابراین نمی توانیم بگوییم چرا قیمت ها افزایشی شده است ما می گوییم تولید زیاد شده است و با افزایش تولید مقاطع فولادی، قیمت ها باید کاهشی باشد.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: فخرالدین زاوه، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در رابطه با کاهش قیمت مسکن در دوماهه اول سال ۱۴۰۰ گفت : با توجه به افزایش بی سابقه قیمت مسکن در سال های اخیر، بسیاری از کارشناسان این حوزه منتظر بازگشت ثبات قیمتی به این بازار بودند. برای روند دقیق بازار مسکن کنونی نیز بایستی منتظر شاخص قیمت مسکن که مرکز آمار محاسبه می‌کند بمانیم زیرا میانگین قیمت‌های معاملاتی که که بانک مرکزی منتشر می ‌کند به دلیل حجم اندک معاملات، آمار دقیقی نیست.

فخرالدین زاوه در رابطه با تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر وضعیت کنونی بازار مسکن نیز اظهار داشت: این روزها همانطور که به نظر می رسد انتخابات برای بازار مسکن مهم ‌ترین عامل اثر گذار نیست زیرا رفتار این روزهای بازار مسکن، بیش از هر چیز براساس خصلت دارایی بودن آن قابل توضیح است.

وی در ادامه بیان کرد: در سطوح فعلی قیمت متقاضی مصرفی در عمل قدرت خرید ندارد و تقریبا عمده آنچه که در بازار معامله می‌شود، تقاضای سوداگری است؛ یعنی چه فروشنده و چه خریدار به خاطر تقاضای سفته ‌بازی و سوداگری وارد بازار می‌ شوند و درنتیجه می ‌بینیم که رفتار بازار مسکن به رفتار بازاری مثل ارز شبیه شده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی درباره پیش بینی بازار مسکن بعد از انتخابات و احتمال کاهش قیمت ها، عنوان کرد:  بایستی ریسک ‌های غیر اقتصادی را در نظر بگیریم که اگر فشار ریسک‌ ها به حد مناسب کاهش پیدا کند، می‌ توان شاهد برداشته شدن فشاری که قیمت دارایی ها را افزایش داده است باشیم و به این صورت قیمت مسکن با ثبات همراه شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تشکیل صندوق ملی مسکن

وی خاطر نشان کرد: در بیشتر اقتصادهای جهان قیمت مسکن به آسانی افت پیدا نمی کند و باتوجه به دشواری و عدم قطعیت قیمت‌ گذاری دقیق هر ملک و گریز اشخاص از زیان اسمی، مالکان معمولا تمایل ندارند که ملک را در قیمت‌های ارزانتر بفروشند و احساس ضرر می ‌کنند. درنتیجه معمولا قیمت‌ها ثابت می ‌ماند.

فخرالدین زاوه اظهارکرد: با توجه به تورم بالا و دو رقمی در کشور، در صورت ثبات بهای اسمی، تعدیل قیمت در بازار مسکن تقریبا به سرعت صورت می گیرد، بنابراین احتمال دارد پس از انتخابات، تعدیل به صورت ثبات بهای اسمی صورت بگیرد. اما باتوجه به جهش‌های شدید قیمت مسکن در این دوره، به طور خاص ما از نیمه سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ با رشد قیمت‌ خیره‌ کننده‌ای در بازار مسکن روبه ‌رو بوده‌ایم که در صورت کاهش معنا دار ریسک های غیراقتصادی، تداوم کاهش‌ قیمت‌های اسمی را می توان احتمال داد.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته و در جریان نوسانات نرخ ارز و حرکت روبه بالای نرخ دلار، شنیده ها از بازار آهن حاکی از ثبات نسبی قیمت انواع آهن آلات بود. بیشتر شدن قیمت پایه شمش از قیمت های جهانی موجب شده بود تا شاهد روند افزایشی قیمت مقاطع باشیم، اما ایستادگی بازار در مقابل قیمت ها موجب شد تا عدم تقاضا و سکون در بازار به مراتب بیشتر از قبل دیده شود. همانطور که در اخبار پیشین نیز بیان شده بود، وزارت صمت در قبال قیمت گذاری های فعلی مسئولیتی نمی پذیرد و حتی مدیرکل صنایع معدنی بورس کالا را مسئول وضعیت فعلی که در بازار حکم فرما شده است، معرفی کرده است.

در شرایط فعلی عده ای از تحلیل گران بر این باورند که با توجه به اینکه میانگین هفته ای قیمت های CIS کاهش یافته است، اگر طی هفته های آتی اصلاحاتی صورت نگیرد، احتمال رشد مجدد نرخ پایه نیز وجود ندارد؛ البته این روند در صورتی برقرار می باشد که فولادی ها مجددا دست به اقدامات جدیدی در این رابطه نزنند.

این احتمال وجود دارد که با توجه به ناتوانی بازار در مقابل قیمت های فعلی، اگر قیمت پایه طی هفته آینده با کاهش یا ثبات مواجه شود و از سوی دیگر با درنظرگرفتن ثبات نسبی دلار در کانال ۲۴ هزارتومان، قیمت مقاطع نیز کاهش را تجربه کند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: توجیه جدید افزایش قیمت آهن

همانطور که اشاره شد، در قیمت های روزانه انواع آهن آلات که از سوی تولیدکنندگان این محصولات اعلام می شود؛ شاهد افزایش قیمت میلگرد از سوی چندین شرکت در این حوزه بودیم، به این صورت که برخی از شرکت های تولیدکننده میلگرد افزایش حدود ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی را در قیمت های خود اعمال کردند؛ البته تعداد قابل توجهی نیز قیمت محصولات خود را بدون تغییر اعلام و روانه بازار کردند. بیشترین قیمت میلگرد ۱۴ که اعلام شد، ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان و پایین ترین نرخ ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان بود. عدم تقاضا را می توان عاملی برای ثبات نسبی حاکم بر بازار روز گذشته میلگرد درنظر گرفت.

در بازار نبشی و ناودانی شاهد ثبات قیمت همراه با افزایش بودیم؛ قیمت نبشی و قیمت ناودانی از سوی اکثر تولیدکنندگان بدون تغییر اعلام شد و در این بین برخی نیز افزایش ۵۰ الی ۳۵۰ تومانی را در قیمت های خود اعمال کردند. قیمت تیرآهن در بخش کیلویی با افزایش ۱۵۰ تومانی همراه با ثبات مشاهده شد؛ قیمت تیرآهن شاخه ای نیز ثابت همراه با کاهش ۱۰ هزارتومانی در برخی از شاخه ها اعلام شد. قیمت لوله و قیمت قوطی و پروفیل از سوی تولیدکنندگان این بخش ها بدون تغییر اعلام شد و آرامش در بازار لوله و پروفیل حکم فرما بود.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روزهای پایانی هفته شاهد تغییر جهت بازار آهن از بازار ارز و تاثیرپذیری از بورس کالا و تعیین قیمت های پایه می باشیم؛ به این صورت که با وجود اینکه روز گذشته نرخ دلار نوسانات اندکی را تجربه کرده و همچنان در کانال ۲۴ هزارتومان در نوسان است، اما تداوم افزایش قیمت پایه شمش در بورس موجب شده تا قیمت ها در بازار آهن صعودی شوند. دستورالعمل بورس مبنی بر تعیین قیمت پایه شمش در دامنه متقارن سه درصد به تولیدکنندگان این حوزه ابلاغ شده است، البته لازم به ذکر است که بورس طی ابلاغیه ای جدید اعلام کرده است که قیمت تعیین شده نباید از نرخ جهانی بیشتر شود.

اما با این وجود تولیدکنندگان بدون درنظرگرفتن مسئله کاهشی شدن قیمت های جهانی و همچنین ناتوانی بازار، به افزایش نرخ پایه در بالاترین حد ممکن ترغیب شده اند و این جریان یعنی اقدام به افزایش قیمت پایه را با بیان وجود فاصله میان قیمت های موجود و قیمت میانگین هفتگی همچنان ادامه می دهند. این مسائل موجب عرضه شمش در بورس کالا با نرخ حدود ۵۰۰ تومان بالاتر از قیمت شمش صادراتی شده است؛ نرخ پایه تعیین شده حتی از قیمت شمش CIS نیز بیشتر می باشد. 

با وجود مسائل و مشکلات موجود، هیچ نهادی مسئولیت این وضعیت را نمی پذیرد؛ وزارت صمت معتقد است هیچ مسئولیتی در قبال تنظیم قیمت ها ندارد، از طرف دیگر بورس کالا نیز چالش بزرگ این روزهای فولادسازان است؛ مجلس و سایر نهادهای نظارتی هم در جریان انتخابات دیگر هیچ نظارتی بر بازار ندارند؛ با این تفاسیر و با درنظرگرفتن عدم تقاضای داخلی باید در انتظار بیشترشدن مسائل و مشکلات واحدهای نوردی باشیم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حذف قدرت خرید در بازار آهن

با توجه به این شرایط، در میان قیمت های روز انواع آهن آلات که از سوی تولیدکنندگان این محصولات اعلام می شود، شاهد افزایش قیمت میلگرد بودیم؛ به این صورت که مبادی فروش این محصول حدود ۵۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش را در قیمت های خود اعمال کردند. در برخی از محصولات نیز افزایش ۵۰۰ الی ۷۰۰ تومانی به چشم می خورد، یک شرکت نیز کاهش ۵۰ تومانی را در قیمت های اعلامی خود اعمال کرد. بیشترین قیمت میلگرد ۱۴ با نرخ ۱۵هزار و ۸۰۰ تومان و پایین ترین قیمت با نرخ ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام و روانه بازار شد.

در بازار نبشی و ناودانی، اغلب شرکت ها قیمت های خود را در آغاز فروش بدون تغییر اعلام کردند اما در ساعاتی از روز با اعلام قیمت دوم به افزایش قیمت اقدام کردند؛ به گونه ای که قیمت نبشی و قیمت ناودانی حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش را تجربه کردند و تنها یک شرکت ثبات قیمت داشت.

قیمت تیرآهن نیز در بازار در بخش کیلویی افزایش ۲۵۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه با ثبات را تجربه کرد، قیمت تیرآهن شاخه ای نیز با ۱۵ الی ۷۰ هزارتومان افزایش مواجه شد. قیمت پروفیل با نوسان همراه بود؛ به گونه ای که اکثر شرکت های این حوزه ثبات قیمت داشتند و در مقابل افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی و کاهش ۳۰۰ تومانی نیز در برخی قیمت ها به چشم می خورد.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: مصطفی عبداللهی عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در رابطه با بالا تر بودن نرخ شمش داخلی نسبت به بازار جهانی اظهار کرد: گرانی های اخیر در بازار شمش به دلیل این است که نرخ شمش در بازار داخلی توسط بورس کالا تعیین می شود. عبداللهی در ادامه با بیان این موضوع که تعداد زیادی از نوردکارن به افزایش بهای شمش به شدت معترض هستند گفت: در یک بازه زمانی کوتاه برخی از افراد سودجو محصولات فولادی را با یک سیاست خاص به صورت قطره چکانی به بازار و بورس عرضه می کردند تا روند قیمت ها افزایشی باشد اما درحال حاضر با وجود اینکه عرضه نسبت به قبل بهتر صورت می گیرد بازهم روند قیمت ها صعودی است. به نظر فعالان این حوزه اعمال چنین سیاست های غلطی تنها افزایش نرخ شمش و کاهش صادرات محصولات نوردی را در پی خواهد داشت. 

وی همچنین افزود: تاکنون بسیاری از نوردکارن چندین مرتبه برای بورس کالا نامه هایی را ارسال کرده اند و درباره ی مبنای این قیمت گذاری ها توضیح خواسته اند اما متاسفانه تا حالا هیچ جوابی دریافت نکرده اند و بورس کالا همچنان به این روند قیمت گذاری خود ادامه داده است. اتخاذ این شیوه از قیمت گذاری افزایشی در بورس کالا برای بخش پایانی زنجیره فولاد یعنی نوردکاران که حدود ۲۰۰ هزار نفر در۶۹ واحد نوردی فعال شاغل دارد و اکنون فقط با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند در طولانی مدت موجب ورشکستگی این بخش خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با انتقاد از شیوه قیمت گذاری افزایشی در قسمت میانی فولاد اذعان کرد: قیمت انواع محصولات فولادی به خصوص ابتدای زنجیره فولاد مانند سنگ آهن نصف قیمت جهانی تعیین شده در حالی که قیمت شمش بالاتر از قیمت جهانی است و در بورس کالا بین شمش قوس و القایی هیچ تفاوتی وجود ندارد، این در صورتی است که پرت و هزینه تولید القایی به مراتب بالاتر از قوس می باشد و قیمت گذاری محصولات نهایی ۵ درصد بالای این قیمت است .

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: دلالان عامل افزایش نرخ آهن

این فعال بازار آهن تصریح کرد: اگر مبنای قیمت گذاری بورس کالا قیمت های جهانی در شمش است باید قیمت محصولات نوردی را هم بر اساس قیمت های جهانی تعیین کنند، درصورتی که امسال میانگین هزینه های تولید نوردکاران ۱۳درصد است. طبق کارشناسی وزارت صمت از دو سال قبل قیمت میلگرد ۱۱ درصد از شمش بالاتر بوده است و قیمت مقاطع شامل نبشی، ناودانی و تیرآهن هم ۱۴ درصد بالاتر از شمش بوده است اگر این مبنای قیمتی گذاشته شود، قیمت مقاطع فولادی با توجه به قیمت شمش بازهم بالا تر است. اگر صادرات نداشته باشیم افزایش تولید محصولات فولادی در داخل کجا قرار است مصرف شود آن هم در اوضاعی که تمام پروژه های عمرانی کشور تقریبا در حالت نیمه تعطیل است.

عبداللهی در پایان افزود: بازار داخلی کشش این قیمت ها را ندارد و اگر صادرات هم نداشته باشیم با توجه به اشباع بازار به زودی شکست قیمت ها آغاز خواهد شد و تر و خشک در زنجیره با هم می سوزند. نوردکاران هیچ گونه مشکل شخصی با هیچ نهاد و سازمانی ندارند و هر سیاست و روشی که باعث متعادل سازی قیمت ها در بازار آهن شود مورد استقبال فعالان این حوزه قرارخواهد گرفت البته باید بسیار به این نکته توجه شود که ابتدا باید نیازهای کارخانجات داخلی تامین شوند و اگر اضافه شمشی بود صادر شود.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روز دوشنبه ۱۷ خرداد قیمت پایه شمش فولاد اعلام شد که سبب شد نرخ مقاطع فولادی بار دیگر در بازار آزاد افزایش یابد و در چنین شرایطی قیمت میلگرد در بازار آزاد تهران با ورود به کانال ۱۵ هزار تومانی مورد معامله قرار گیرد. 

با این وجود در روز گذشته قیمت پایه شمش فولاد با احتساب مالیات ارزش ‌افزوده و کارمزد ارکان بورس؛ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد که سبب افزایش مجدد قیمت میلگرد در بازار آهن شد. از دیگر سو با وجود افزایش هزینه های تولید و احتمال کمبود آب و برق در ماه های آتی، فعالان این بازار احتمال کاهش تولید شمش و مقاطع فولادی را در ماه های آینده مطرح کردند و در این صورت با وجود رکورد هایی که در چند وقت اخیر قیمت مقاطع از خود به ثبت رساند؛ بر میزان خرید در این بازار نیز افزوده خواهد شد.

قیمت پایه میلگرد برای عرضه امروز، ۱۳ هزار و ۹۶۰ تومان اعلام شده است که با مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس این نرخ به ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان ارزیابی می شود. با توجه به گفت و گویی که با فعالان بازار آزاد تهران صورت گرفته بازار آهن در بلا تکلیفی به سر می برد  و در این بین عده ای با رکورد شکنی قیمت ها توان خرید خود را از دست داده اند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداوم روند صعودی قیمت میلگرد

از دیگر سو افزایش تقاضای سرمایه ای، تداوم افزایش نرخ ارز آزاد و سرایت رشد قیمتی آن در بهای ارز نیمایی و افزایش قیمت های پایه در هفته های آتی عده ای دیگر را برای خرید در این بازار سوق می دهد. البته احتمال کاهش تولید در این حوزه نیز به دلیل کمبود آب و برق در کشور تاثیر به سزایی در تقاضای این عده دارد. التهابات انتخاباتی و روزهای پایانی دولت کنونی نیز بستری را برای افزایش قیمت ها بدون هیچ نظارتی را در این بازار فراهم کرده است. 

همانطور که روز گذشته شاهد عدم تقاضای مطلوب از شمش فولاد در بورس کالا بودیم، امروز انتظار می رود که با توجه به فاصله حدود ۴۰۰ تومانی میان بهای پایه شمش و میلگرد با استقبال خوبی در عرضه‌های مقاطع طویل فولادی رو به رو شویم و بازگشت رونق به معاملات بازار آزاد، موضوع دیگری است که احتمال استقبال خریداران از رینگ امروز را  تقویت می‌ کند.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با توجه به حال و هوای انتخاباتی کشور و اظهار نظر کاندیدای ریاست جمهوری در رابطه با نرخ تورم موجود در کشور، قیمت آهن آلات از جمله قیمت میلگرد همچنان در حال افزایش است. در رابطه با روند صعودی قیمت آهن، حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن چنین بیان کرد: قیمت آهن از جمله قیمت میلگرد به دلیل افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت های جهانی فولاد و از دیگر سو تداوم روند کاهشی ارز پول ملی، افزایش یافت که شایعه گران شدن قیمت سوخت نیز به افزایش قیمت ها دامن زد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن در ادامه گفت: در حال حاضر کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند احتمال افزایش قیمت سوخت و افزایش قیمت حمل و نقل جدی است و تا زمانی که بازارآهن از این موضوع اطمینان حاصل نکند روند افزایش قیمتی در این بازار ادامه خواهد داشت که با شرایط انتخاباتی کشور این موضوع همچنان مبهم است.

با توجه به اظهارات حمیدرضا رستگار، قیمت هرکیلوگرم میلگرد در دو هفته گذشته ۱۳ هزار تومان بود که با توجه به آخرین گزارشات اکنون هر کیلوگرم میلگرد با دو هزار تومان افزایش با قیمت ۱۵ هزار تومان خرید و فروش می ‌شود. در حالی که روند ساخت و ساز تغییری نداشته است و گرانی قیمت زمین، میزان ساخت و ساز در تهران را کاهش داده است یعنی می توان گفت که در حال حاضر با وجود کاهش میزان مصرف و تقاضا، همچنان بازار آهن در روند صعودی پیش می رود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بی تدبیری در محدودیت صادرات

 البته قابل ذکر است که بر خلاف رکود ساخت و ساز در پایتخت، ساخت و ساز در شهرستان ها رونق یافته است که سازندگان و کارشناسان در رابطه با این تناقض می گویند: افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه صدور پروانه ساختمانی در تهران سبب شده است که ساخت و ساز مسکن در پایتخت کاهش یابد. 

در هرحال رکود در ساخت و ساز مسکن نیز نتواسته روند صعودی قیمت آهن و قیمت میلگرد را متوقف کند. خریدران نیز هر روز بیشتر از قبل قدرت خرید خود را از دست می دهند و از قیمت های اعلامی روزانه شگفت زده می شوند با این حال امیدواریم با مشخص شدن تکلیف دولت سیزدهم روند صعودی قیمت ها متوقف شود و در صورت امکان شاهد کاهش قیمت ها، از جمله قیمت میلگرد که این روزها بیشترین کاربرد را در صنعت دارد باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: حمید رضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران، در گفتگویی با اشاره به این موضوع که قیمت تمام شده تولید آهن، تا ۳۰ درصد کمتر از قیمتی است که به دست مصرف کننده می رسد، اذعان کرد: برخی از افراد سودجو که مابین کارخانجات و توزیع کننده قرار گرفتند، موجب ایجاد نوسان و در نتیجه بالا رفتن قیمت آهن و فولاد در بازار می شوند.

رستگار در ادامه با بیان این که حجم تولیدات حدودا ۳۰ میلیون تن آهن است و ما کمبود داخلی نداریم و حتی بیشتر از نیاز داخلی تولیدات صورت می گیرد تصریح کرد: از این میزان حدودا ۱۸ میلیون تن مصرف صنایع داخل کشور است و مابقی آن آماده صادرات است. وی علت بالا بودن قیمت فولاد و آهن برای مصرف کننده را به دلیل عدم هماهنگی و همکاری دانست و گفت: وقتی منابع طبیعی در کشور موجود است و سازه هایی همچون کارخانه برای بهره برداری از آن منابع عمومی ایجاد می گردد این سوال را در ذهن خریداران در بازار آهن ایجاد می کند که چرا برای خرید این نوع محصولات می بایست معیار محاسبه، نرخ ارز و قیمت جهانی باشد در حالی که این منابع در داخل کشور وجود دارد و ارتباطی با قیمت دلار و ارز ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران برنامه ریزی را یکی از اصول اولیه برای کمک به اقتصاد کشور دانست و اظهار کرد : قیمت تمام شده تولید با توجه به قیمت حامل های انرژی، تا ۳۰ درصد کمتر از قیمتی است که به دست مصرف کننده می رسد. افرادی که پل ارتباطی  کارخانجات و توزیع کننده هستند، موجب بالا رفتن قیمت در بازارآهن می شوند که با اصلاح روش توزیع این مشکل را می توان حل کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: معضل دو نرخی بودن قیمت آهن

رستگار در مورد اجناس تقلبی خاطرنشان کرد: در خصوص تولیدات فولادی مشکل داخلی نداریم و حتی بیشتر از نیاز داخل تولیدات انجام می شود اما کیفیت برخی کالاها و کارکرد آن ها تفاوت دارد و کسانی که کالای تولیدی درجه دو را برای مصارف اصلی ساختمان استفاده کنند تخلف کرده اند و مهندس ناظر باید کمیت و کیفیت محصولاتی مانند تیرآهن و میلگرد و پروفیل که جزء اصلی مصالح ساختمانی هستند را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند.

رستگار با بیان این که شهرهای حاشیه ای به دلیل کم برخوردار بودن به دنبال کالای درجه دو هستند افزود: چیزی به عنوان آهن تقلبی تولیدی نداریم بلکه می توان برای برخی مصارف از کالای درجه دو استفاده کرد. باید بین افرادی که اثرات اصلی در این حوزه دارند ارتباط و نظارتی از طرف مسئولان دولتی و خصوصی باشد. وی ادامه داد: در قیمت گذاری تعیین شده از طرف مسئولان قیمت گذاری، سوء استفاده صورت گرفته و این کار را ستاد تنظیم بازار بدون مشورت با اتحادیه قیمت گذاری انجام می دهد. رستگار همچنین از پاسخگو نبود کمیسیون های مربوطه اظهار تاسف کرد و در پایان متذکر این نکته شد که تا زمانی که نظام توزیع ضابطه مند نشود، مشکلات این بازارحل نخواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: تحلیل و بررسی های صورت گرفته بر وضعیت روز گذشته بازار آهن حاکی از تحرکات افزایش قیمت ها در این بازار می باشد. با وجود اینکه نرخ دلار با کاهش حدود ۱۴۰ تومانی به نرخ ۲۴ هزار و ۳۰ تومان رسید و از سوی دیگر گزارشات متال بولتن نیز از کاهش ۴۵ دلاری قیمت بیلت ایران و رسیدن آن به رقم ۶۳۰ دلار حکایت دارد، اما قیمت انواع آهن آلات همچنان با دریافت برخی از سیگنال های افزایشی، در مسیر صعودی قرار دارد.

قیمت پایه شمش در معاملات هفته جاری، ۱۳ هزار و ۲۴۵ تومان تعیین شد که رقم مذکور از شمش صادراتی CIS چیزی حدود ۵۴ تومان و همچنین از نرخ شمش صادراتی ایران نیز حدود ۴۴۶ تومان بیشتر می باشد. در شرایطی افزایش نرخ پایه شمش و گران تر بودن آن از قیمت های جهانی تداوم دارد که وضعیت موجود در بازار آهن نشان دهنده ادامه دار بودن نبود تقاضای واقعی در بازار و همچنین ناتوانی در برابر قیمت های موجود می باشد. 

همانگونه که در گزارشات پیشین نیز ذکر شده است، بازار در برابر کاهش قیمت ها در حالت خنثی قرار گرفته و هیچگونه واکنشی نشان نمی دهد و فقط نسبت به عواملی که منجر به افزایش قیمت ها می شوند، تحریک می گردد. با این تفاسیر، افزایش قیمت پایه سیگنالی برای افزایش قیمت مقاطع شد و همین امر موجب شد تا در قیمت های روزانه آهن آلات که از سوی تولیدکنندگان این حوزه اعلام می شود، افزایش در قیمت ها اعمال شود.

به واسطه سیگنال افزایشی که به آن اشاره شد، قیمت میلگرد از سوی شرکت هایی که در این حوزه فعال هستند، چیزی حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش یافت؛ لازم به ذکر است که بسیاری از تولیدکنندگان میلگرد، به اعلام چندین باره قیمت محصولات خود اقدام کردند و به تبع آن قیمت های خود را افزایشی اعلام کردند. تعداد اندکی نیز قیمت های خود را بدون تغییر اعلام و محصولات خود را روانه بازار کردند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاثیر مناظرات بر بازار آهن

قیمت تیرآهن نیز با افزایش مواجه بود، به این صورت که در بخش تیرآهن کیلویی، مبادی فروش این حوزه قیمت محصولات خود را با شیب اندکی افزایش دادند و یک شرکت نیز قیمت های خود را ثابت اعلام کرد؛ قیمت تیرآهن شاخه ای نیز با افزایش حدود ۱۰ الی ۵۰ هزارتومانی مواجه بود.

روند افزایشی قیمت ها بر بازار نبشی و ناودانی نیز حکم فرما بود؛ به گونه ای که قیمت نبشی در بازار آزاد با افزایش حدود ۶۰ الی ۲۵۰ تومانی از سوی تولیدکنندگان این محصول اعلام شد. قیمت ناودانی نیز در همان محدوده افزایش یافت. برخی نیز قیمت های خود را در بخش نبشی و ناودانی بدون تغییر اعلام کردند.

بازار پروفیل اما روند معکوسی نسبت به سایر مقاطع داشت؛ به این صورت که با توجه به اعلامی تولیدکنندگان این محصول، قیمت پروفیل کاهش ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد، لازم به ذکر است که برخی نیز در این بین قیمت محصولات خود را اعلام نکردند.



:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: امیرحسین کاوه یکی از فعالان بازار آهن در رابطه با ابهامات خرید مواد اولیه از بورس کالا اظهار کرد: بورس کالا باید معیار اصلی برای تعیین قیمت محصولات فولادی باشد و با کشف درست و منطقی قیمت ها ، سود و زیان عرضه کنندگان ومشتریان را در نظر بگیرد. 

کاوه در ادامه افزود: تا زمانی که محصولات فولادی خارج از بورس کالا با قیمت پایین تر و ارزانتر به مشتریان عرضه شود، هیچ خریداری برای خرید محصولات مورد نیاز خود به بورس کالا مراجعه نخواهد کرد. به عبارت دیگر با این شیوه عرضه کل زنجیره فولاد در بورس به سرانجام نخواهد رسید و وقتی که خریداری در بورس کالا نباشد عرضه کننده ای نیز وجود نخواهد داشت که برای حل این مسئله دولت باید اقدامات جدی را اتخاذ کند. 

این فعال بازار آهن گفت: اما اگر قیمت های بورس کالا جذاب باشد و قیمت گذاری محصولات زنجیره فولاد منطقی و درست کشف شده باشد همه به بورس رجوع خواهند کرد، اما با مکانیزم دو نرخی بورس کالا و بازار آزاد نمی توان انتظار کارکرد درست بورس را داشت. کاوه با اشاره به نوسان قیمت های جهانی محصولات فولادی اذعان کرد: با در نظر گرفتن این موضوع که قیمت جهانی فولاد در مقاطعی ممکن است بالا و پایین برود و این تغییرات در کاهش و افزایش عرضه و تقاضا اثر خواهد گذاشت؛ دور از انتظار نیست که این نوسانات بهم ریختگی قیمت ها در بورس کالا را به دنبال داشته باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز  مطالعه کنید: دومینوی افزایش قیمت فولاد

وی در پایان تصریح کرد: با افزایش قیمت ها،آلارم جهانی برای قیمت محصولاتی چون کنسانتره، سنگ آهن و گندله و حتی شمش فولاد، افزایشی خواهد شد در این شرایط شمار خریداران بورس کالا با توجه به این که درهفته قبل قیمت گذاری شده است بیشتر خواهد شد و چنان چه قیمت های جهانی کاهشی باشد خریداران کمتری به سمت بورس کالا خواهند رفت چون قیمت ها از هفته قبل ، افزایشی تعیین شده بود بنابراین هر خریدار و فروشنده ای بر اساس مصالح ساختمانی مورد نظر خود می تواند از بورس کالا خریداری کند.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آمار و بررسی های صورت گرفته در رابطه با وضعیت بازار آهن در هفته ای که گذشت نشان دهنده آن است که این بازار تحت تاثیر عوامل مختلف همچون نوسانات بازار ارز و از سوی دیگر رشد قیمت پایه در بورس کالا و همچنین نوسانات قیمت های جهانی، شرایط پر التهابی را سپری کرد.

نوسانات بازار ارز به گونه ای بود که بازار آهن فقط نسبت به افزایش نرخ دلار واکنش نشان می داد و به تبع آن قیمت محصولات روی ریل صعودی قرار می گرفتند، اما نسبت به روزهایی که نرخ دلار کاهش قیمت را تجربه می کرد، مقاومت نشان داده و تغییری در روند قیمت ها مشاهده نمی شد. هفته گذشته شاهد نوسان نرخ ارز در کانال ۲۳ و ۲۴ هزارتومان بودیم؛ به گونه ای که در برخی از روزها نرخ دلار وارد کانال ۲۴ هزارتومان شد و در این بازه در نوسان بود.

در بورس کالا نیز با وجود اینکه استقبال چشم گیری نسبت به عرضه های محصولات فولادی در این بازار دیده نمی شد؛ اما به واسطه تعیین نرخ پایه مواد اولیه و اقدام به افزایش آن از سوی بورس کالا، بازار آهن به این اقدام واکنش نشان داد و قیمت انواع آهن آلات مجددا افزایشی شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز  مطالعه کنید: بازار آهن متاثر از رشد قیمت های پایه

در روزهای پایانی دولت فعلی، عدم نظارت قیمتی صحیح بر وضعیت حال حاضر بازار آهن از سوی دولت و همچنین وزارت صمت موجب شده تا جو نا پایداری بر بازار حکم فرما شود و به این واسطه عدم تقاضا در بازار و همچنین نبود خریدار واقعی همچنان تداوم یابد، چرا که با وجود قیمت های فعلی از توان خریداران آهن آلات کاسته شده و بخش تقاضا در رکود به سر می برد.

در روزهای پایانی هفته اخیر، قیمت میلگرد همچنان در کانال ۱۵ هزارتومان باقی مانده بود و در مدت زمان ذکر شده این محصول افزایش قیمت حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد. در روزهای منتهی به پایان هفته و ورود به تعطیلات اوایل هفته جاری، بالاترین قیمت میلگرد ۱۴ با نرخ ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان از سوی تولیدکنندگان این حوزه اعلام و روانه بازار شد. بازار تیرآهن نیز در همین مدت زمان همچون میلگرد، با افزایش قیمت مواجه بود و تولیدکنندگان این بخش هم در بخش تیرآهن کیلویی و هم تیرآهن شاخه ای به افزایش قیمت تیرآهن اقدام کردند.

بازار نبشی و ناودانی در طول هفته در نوسان بود؛ به طوری که در برخی از روزها مبادی فروش این حوزه  به افزایش قیمت نبشی و ناودانی اقدام کرده و در مقابل در سایر روزهای هفته ثبات قیمت نیز در این حوزه به چشم می خورد. لازم به ذکر است که قیمت نبشی و ناودانی پایان هفته خود را با ثبات در قیمت ها به پایان رساند. قیمت پروفیل متاثر از عرضه ها و معاملات صورت گرفته ورق در بورس کالا در روز دوشنبه هفته اخیر با افزایش شدید مواجه شد و سایر روزهای هفته را با نوسان قیمتی سپری کرد.

با وجود مناظره های صورت گرفته در رابطه با جریان انتخابات ریاست جمهوری، به نظر می رسد بازار آهن همانند سایر بازارهای موازی خود در انتظار انقلابی بزرگ است. این رخداد ممکن است با رشد بی سابقه قیمت ها و  یا حتی شکستن حباب تورم در بازار آهن همراه باشد. بنابراین پیش بینی قطعی روند قیمت ها در این بازار با وجود شرایط موجود امری غیرممکن می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با توجه به تحلیل هایی که اخیرا در رابطه با آزاد سازی صادرات محصولات فولادی انجام شده، سعید عسگرزاده دبیرانجمن سنگ آهن ایران با اشاره به این سیاست گفت: برداشته شدن محدودیت های صادرات محصولات فولادی توسط وزارت صمت اتفاق شگفت انگیزی نیست و چنین فضایی در سال گذشته نیز وجود داشت زیرا دولت به لحاظ قانونی و حقوقی، اجازه محدود کردن صادرات را ندارد و و چنین اجازه ای را هیچ نهادی به دولت نداده است.

سعید عسگرزاده تاکید کرد: محدودیت های صادراتی اعمال شده کار خلاف بوده و حال فقط به روال عادی خود باز می گردد و برخلاف روند قانونی می خواستند تنظیم بازار دستوری و غیر قانونی ایجاد کنند و حال با برداشتن ممنوعیت ها اتفاق خاص و ویژه ای رخ نداده است. 

وی در ادامه بیان کرد: در ابتدای سال ۹۷ صادرات محصولات فولادی به طور صحیح انجام می شد که با یک اتفاق غیر قانونی ممنوعیت ها در این حوزه اعمال شد که بهتر بود که بعد از گذشت سه ماه این موضوع لغو شود ولی حال سه ماه به دو سال و سه ماه تبدیل شده است امیدواریم این ممنوعیت ها به طور کامل برداشته شود.

دبیرانجمن سنگ آهن ایران در رابطه با ثبات نسبی بازار آهن نیز گفت: اگر عرضه و تقاضا در بازار شفاف باشد و قیمت محصولات اصلاح شود و با پتانسیل و فضایی که در بورس کالا حاکم است بتوانیم از معاملات به درستی بهره ببریم، بازار خود به خود به سوی تعادل و ثبات قیمتی پیش خواهد رفت.

در ادامه می توانید این خبر را نیز  مطالعه کنید: تشکیل صندوق ملی مسکن

وی در ادامه افزود: در صورتی که تعادل در بازار به وجود آید بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان صنعت فولادی کشور تمایل دارند که مواد اولیه تولیدی خود را در کشور و با قیمت منطقی به فروش برسانند و هیچ یک از این فعالان در این حوزه اصراری به صادرات با توجه به هزار و یک گرفتاری موجود در رابطه با تامین کشتی، بازگشت ارز، هزینه های متعدد و حتی حوادث پیش بینی شده  ندارد.

سعید عسگرزاده دبیرانجمن سنگ آهن ایران در پایان تاکید کرد: اولویت اصلی تولیدکنندگان فروش داخلی می باشد زیرا با مشتری خود آشنایت دارند و به آسانی می تواند شرکت های طرف معامله را شناسایی کنند و به همین روال مشکلات در رابطه با صادرات را به صفر برسانند.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در بازار مسکن در سال های اخیر شاهد نوسانات چشمگیری بوده ایم، رکود نیز به همین موضوع وابسته است همچنین این موضوع رابطه مستقیم با زندگی مردم نیز داشته است و بهبود و رونق در این حوزه سبب ایجاد اشتغال و تولید می شود. 

با بروز چنین مشکلی در سال های اخیر، اقدامی عملی از سوی دولتمردان برای رفع مشکل مسکن انجام نگرفت و همین امر خود به التهاب در بازار افزود و با ادامه این روند و افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن، اجاره‌ بهای آن نیز با رشد چشمگیری مواجه شده است ومردم از فکر خانه دار شدن خارج شده و رویای خانه ‌دار شدن به رویای تامین اجاره ‌بها تبدیل شد.
 
بیشتر خریدارانی که نیاز مصرفی به مسکن داشته و با پس ‌انداز دست رنج سال‌ ها کار و تلاش در فکر خرید خانه بودند روزانه با قیمت‌ های نجومی و متفاوتی مواجه می ‌شوند و با توجه به افزایش بی ‌رویه قیمت‌ واحدهای مسکونی در مناطق مختلف شهر از فکر خانه ‌دار شدن خارج شده‌ اند و یا گوشه چشمی به تعدیل وضعیت بازار داشته و در انتظار بازگشت ثبات به بازار مسکن و یا کاهش قیمت ‌ها هستند.

همانطور که اغلب کارشناسان بر این باورند که بازار مسکن تابع سیستم عرضه و تقاضا است به همین سبب یکی از اصلی ‌ترین مشکلات کنونی در این بخش، کاهش عرضه مسکن در بازار بوده و این درحالیست که دولت یازدهم و دوازدهم در طول سالیان گذشته عملا هیچ برنامه ‌ای اساسی برای توسعه ساخت و ساز مسکن در کشور نداشته و تنها طرح ارائه شده طرح اقدام ملی مسکن بوده که این طرح نیز پاسخگوی میزان تقاضای موجود در کشور نیست.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: طرح جدید برای ساخت مسکن

صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت یازدهم و دوازدهم در طول سال‌ های گذشته هیچ برنامه مشخصی برای ساخت مسکن نداشته و علی ‌رغم تلاش‌های مجلس طی این سال‌ها هیچ اقدام عملی از سوی دولت مشاهده نکردیم.

وی در ادامه افزود: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از ابتدای مجلس یازدهم به حوزه تولید مسکن ورود پیدا کرده و طرحی با عنوان طرح جهش تولید و تامین مسکن را آماده کرد و در صحن علنی مجلس نیز به تصویب رسید و بر حسب این طرح دولت مکلف شده است که سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور تولید کند در کنار آن تسهیلات حمایتی به افراد کم برخوردار و ساخت مسکن‌ های حمایتی برای اقشار کم درآمد جامعه در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در رابطه با تشکیل صندوق ملی مسکن گفت: با تشکیل صندوق ملی مسکن در طرح جهش تولید و تامین مسکن تمام عایدات درآمدی حوزه مسکن دولت در این صندوق جهت اجرا و آماده سازی زیر ساخت‌ های لازم برای ساخت مسکن تجمیع خواهد شد و در کنار آن پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن توسط بانک‌ ها با نرخ سودی که شورای پول و اعتبار مشخص خواهد کرد از دیگر نکات مثبت در این طرح برای افزایش تولید مسکن در کشور است.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آمارهای منتشر شده از معاملات صورت گرفته در بورس کالا حاکی از نبود رونق در رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی در روز گذشته بود. شرایط موجود در بورس کالا در حالی بود که با افزایش نرخ پایه شمش فولاد در روز سه شنبه، انتظار می رفت شاهد رونق نسبی در معاملات مقاطع طویل فولادی در روز گذشته باشیم.

از سوی دیگر بورس کالا طی ابلاغیه ای در روز چهارشنبه اعلام کرد که سقف قیمت پایه شمش و همچنین مقاطع طویل فولادی حداکثر می تواند برابر با میانگین هفتگی قیمت جهانی در هفته قبل با در نظر گرفتن نرخ ارز هفتگی نیما در روز قبل خود باشد. این ابلاغیه سیگنالی کاهشی برای بازار فولاد بود و بر معاملات مقاطع فولادی در روز گذشته نیز موثر واقع شد؛ به این صورت که از ۱۴۸ هزارتن میلگرد فولادی که در این بازار عرضه شد، فقط ۲۴ هزارتن آن مورد معامله قرار گرفت.

با وجود اینکه شاهد استقبال قابل توجهی در رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی از سوی خریداران نبودیم، اما فعالان این حوزه معتقدند که تقاضای سرمایه ای محدودی در این بازار به وجود آمده است. فعالان این بازار همچنین معتقدند که عدم نظارت قیمتی و از سوی دیگر استمرار روند صعودی بهای پایه شمش و مقاطع طویل فولادی موجب ورود تقاضای سرمایه ای به این بازار شدند؛ لازم به ذکر است که در روزهای پایانی هر دولتی این مسائل متداول بوده و در این مواقع به علت اینکه کنترلی بر بازار صورت نمی گیرد، فرصت مناسبی برای افزایش چشمگیر قیمت ها ایجاد می شود. 

عرضه میلگرد در معاملات روز گذشته بورس کالا با نرخ پایه ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شد که با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و همچنین کارمزد بورس، قیمت این میلگرد برای خریداران از رینگ دیروز، رقم ۱۴ هزار و ۸۶۰ تومان خواهد بود. این میلگرد در بازار آزاد با درنظر گرفتن هزینه حمل و نقل و سود تاجر، نرخی در کانال قیمتی ۱۵ هزارتومان خواهد داشت؛ با این تفاسیر عرضه های صورت گرفته مقاطع طویل فولادی در نرخ های پایه روز گذشته را می توان مهر تایید بورس نسبت به میلگرد ۱۵ هزارتومانی محسوب کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بحران زدگی قیمت آهن

بازار آهن نیز تحت تاثیر رشد قیمت های پایه در بوس کالا شرایط پراز التهابی را سپری کرد؛ به این صورت که براساس قیمت هایی که از سوی تولیدکنندگان انواع مقاطع اعلام شد، شاهد افزایش حدود ۵۰ الی ۲۷۰ تومانی قیمت میلگرد بودیم، البته در این بین تعدادی از تولیدکنندگان این حوزه قیمت های محصولات خود را بدون تغییر اعلام کردند. بیشترین قیمت میلگرد ۱۴ با نرخ ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان و کمترین قیمت با نرخ ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان از سوی مبادی فروش میلگرد اعلام شد.

در بازار نبشی و ناودانی، قیمت نبشی از سوی اغلب شرکت ها ثابت اعلام شد و تعداد اندکی به اعمال افزایش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی در قیمت محصولات خود اقدام کردند. در بازار ناودانی نیز قیمت ناودانی اغلب با ثبات اعلام شد و در این میان تنها یک شرکت قیمت محصولات خود را ۴۰۰ تومان افزایش داد.

در بازار تیرآهن، قیمت تیرآهن کیلویی شاهد افزایش ۵۰ تومانی همراه با ثبات بود و قیمت تیرآهن شاخه ای نیز چیزی حدود ۱۰ الی ۹۰ هزارتومان افزایش قیمت را تجربه کرد. در بازار پروفیل شاهد ثبات نسبی در قیمت این محصول بودیم؛ به گونه ای که قیمت پروفیل از سوی اغلب فروشندگان ثابت اعلام شد و برخی نیز کاهش ۱۰۰ تومانی را در قیمت های خود اعمال کردند.



:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: اگرچه در سال اخیر صنعت فولاد کشورمان جزء ده کشور برتر تولید کننده فولاد قرار گرفت اما وجود مشکلات داخلی و عدم تعادل در زنجیره فولاد بسیار نگران‌ کننده شده است به طوری که کارشناسان این حوزه هشدارهایی را برای سال‌های آتی می‌دهند. ریشه و اساس این زنجیره از معدن و سنگ آهن آغاز می شود که البته در کشور ما به این حوزه توجه چندانی نمی شود و این بخش دچار کمبود سرمایه گذاری است . در مقابل، بخش پایین ‌دست یعنی حوزه ذوب و نورد در یک دهه گذشته شاهد احداث و به ثمر رسیدن طرح‌های فراوان بوده است. بنابراین با عدم سرمایه‌گذاری در حوزه بالادست و احداث طرح‌ها در بخش پایین‌دست، از یک طرف، شاهد کمبود مواد اولیه در صنعت فولاد و از طرفی دیگر، رکود و پایین بودن نرخ بهره ‌برداری در حوزه پایین ‌دست هستیم.

محمدحسین بصیری، یکی از فعالان حوزه فولاد در رابطه با وضعیت صنعت فولاد ایران در جهان این گونه اذعان کرد: طی دو سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر قیمت فولاد و سنگ آهن بودیم که این افزایش نرخ به دنبال افزایش جهانی نرخ فولاد رخ داد. چین به عنوان بزرگ ‌ترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد در دنیا یکی از مهم ترین عامل های تعیین کننده قیمت این محصول است که این کشور اخیرا حفاظت از محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده است و همین امر سبب شده است تا برخی از شرکت‌های فولادی این کشور که آلوده‌ کننده محیط ‌زیست هستند، تعطیل شوند یا تولید خود را کاهش دهند. این شرکت‌ها ناچار به دنبال کسب استانداردهای محیط ‌زیستی مد نظر مقامات چین و بین‌المللی هستند. اتخاذ این راهکار از سوی مقامات چینی، موجب افزایش نرخ انواع محصولات فولادی در بازارهای جهانی شده است.

طبیعی است که تقاضای فولاد در دنیا با توجه به شرایط پس از شیوع ویروس کرونا، افزایش یابد. بنابراین با توجه به اینکه عرضه کم شده و تقاضا بالا رفته، نرخ فولاد در دنیا افزایش یافته است. به دنبال افزایش نرخ فولاد در دنیا، از آنجا که نرخ این محصول در ایران از نرخ‌های جهانی تبعیت می‌کند، نرخ فولاد در کشور ما نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است که باید به این موضوع، رشد نرخ ارز را نیز اضافه کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: شفاف سازی عرضه مواد اولیه در بورس

در یک ماه گذشته چندین مرتبه شاهد عرضه انواع محصولات سنگ‌آهنی در بورس کالا بودیم که با رقابت انجام شده میان خریداران، نرخ برخی محصولات نسبت به ضریب قیمتی تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بالاتر رفت. باید توجه داشت که افزایش نرخ حلقه‌های بالادست تاثیر چندانی بر عملکرد کلیه زنجیره نخواهد داشت زیرا نرخ هر یک از محصولات سنگ‌آهنی با ضریبی نسبت به شمش فولاد قیمت‌گذاری می‌شوند. درحال‌حاضر، نرخ آهن‌اسفنجی ۵۰ درصد، گندله ۲۳.۵ تا ۲۶درصد، کنسانتره ۱۶ تا ۲۰ درصد شمش فولاد خوزستان است. بنابراین افزایش ضرایب قیمتی تاثیری بر روند تولید در صنعت فولاد کشور نخواهد داشت. در این شرایط اگر یک کارخانه آهن‌اسفنجی با افزایش نرخ مواد اولیه یعنی گندله مواجه شود، ناچاراست تا نرخ محصول خود را نیز افزایش بدهد و این افزایش نرخ افزایش نرخ تمام محصولات فولادی را در پی خواهد داشت. 

البته که در زنجیره فولاد کشور مشکلات بسیاری از این قبیل وجود دارد. زیرا در این حوزه یک راهکار درست و اصولی تثبیت نشده است تا بین زنجیره بالا دستی و زنجیره پایین دستی تعادلی ایجاد شود. برای مثال، در سال‌های اخیر گرایش به احداث کارخانه‌های تولید شمش افزایش یافته است؛ در حالی که از سویی بخش‌های ابتدایی زنجیره یعنی ذخایر و معادن سنگ‌آهن چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند و به سیستم تولید در زنجیره وارد نشده‌اند. از سوی دیگر، تقاضا برای سنگ‌آهن و محصولات آن به شدت افزایش یافته است.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: افشین پروین ‌پور عضو سابق شورای عالی مسکن از تدوین طرح ویژه مسکن در برنامه اقتصادی آیت الله رئیسی با پژوهش ۷ ماهه یک تیم تخصصی خبر داد و بیان کرد: در این طرح ساخت ۴ میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان پیش بینی شده است.

وی با عنوان اینکه حوزه مسکن هیچ وابستگی به عوامل خارجی ندارد و همه مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شود، گفت: مسکن در رشد اقتصادی تاثیر به سزایی دارد و با وجود نیاز های کشور و کمبود های این چند سال اخیر بایستی ساخت و ساز با اجرای طرح های قوی پیش برود زیرا ساخت مسکن می تواند رشد اقتصادی را دو برابر کند و این کارکرد را هیچ بخش اقتصادی دیگر کشور ندارد. 

افشین پروین ‌پور در رابطه با اینکه یک تیم تخصصی و پژوهشی در حوزه اقتصاد و مسکن حدود ۷ ماه است روی طرحی کار می ‌کند که برای ارتقا و تقویت طرح مسکن مهر می باشد، ذکر کرد: یکی از برنامه های اصلی  آیت الله رئیسی در صورت موفقیت در انتخابات همین موضوع می باشد که در دستور کار ایشان قرار دارد و راه حلی که برای رفع مشکل مسکن در کشور وجود دارد، ایجاد نهضت مسکن‌ سازی است و همچنین اصول طرح مذکور همان اصول مسکن مهر است؛ یعنی زمین رایگان، وام ساخت ارزان ‌قیمت و بکارگیری ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت مسکن است.

وی با بیان اینکه مشکلات و کم و کاستی های طرح مسکن مهر در طرح جدید برطرف خواهد شد، تصریح کرد: البته با وجود اشکالاتی که طرح مسکن مهر داشت همچنان معتقدم نقاط قوت آن خیلی بیشتر از نقاط ضعف آن بوده است و این نکته را نیز باید در نظر داشت که نظام اجرایی کشور تجربه چنین طرحی را نداشت، در مجموع این طرح نمره قبولی را گرفته است. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ابطال حکم تخلیه مستاجران

‌عضو سابق شورای عالی مسکن طرح جدید مسکن را قوت قلب مردم دانست و گفت: در شرایطی که فعالان اقتصادی، مردم، پیمانکاران و ...نا امید هستند بایستی طرح ‌های جدیدی جهت به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد کشور اجرا شود. در طرح جدید نیز مقرر شده است که طی ۴ سال آینده ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود؛ برای تامین مالی این طرح از منابع بانکی با طراحی یک تیم مالی خیلی قوی اقدام خواهد شد.

پروین ‌پور در ادامه خاطر نشان کرد: در تهیه این طرح فرض را بر این گرفته ‌ایم که ایران تا ۱۰۰ سال دیگر تحریم است و آمریکا ما را تحریم‌ خواهند کرد.این طرح هیچ فشاری به بودجه وارد نمی‌ کند و یک ریال از بودجه دولتی در طرح استفاده نمی ‌شود. ضمن این‌ که تسهیلات تکلیفی هم ندارد و طراحی ‌های پیچیده و عالی در این رابطه انجام  شده است.

وی در پایان بیان کرد: یکی از مزیت‌ های این طرح آن است که متقاضی هیچ آورده اولیه ندارد و شهرداری ‌ها مسئول اجرای این طرح هستند و در بحث زیر ساخت‌ ها نیز مسائل را با توسعه ‌گرا حل می‌ کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی وضعیت بازار آهن در روز گذشته حاکی از تداوم روند صعودی قیمت ها در این بازار می باشد. از یک سو نوسانات نرخ دلار در کانال ۲۳ و۲۴ هزارتومان و از سوی دیگر رشد ۳درصدی قیمت پایه شمش در معاملات روز گذشته بورس کالا، موجب شدند تا قیمت ها در بازار آهن همچنان سیر صعودی خود را حفظ کنند.

در شرایط پیش رو شواهد حاکی از آن است که عوامل تاثیر گذار بر بازار و همچنین فولادسازان به این مسئله که بازار در برابر رشد قیمت ها و کاهش قیمت های جهانی ناتوان بوده، توجهی نمی کنند و در مقابل وزارت صمت و سایر نهادهای فعال در این حوزه تنها ناظر بر وضعیت موجود هستند و حتی از سوی مجلس نیز واکنشی در این رابطه مشاهده نمی شود.

اینطور به نظر می رسد که در ماه های پایانی دولت فعلی، مجلس و همچنین دولت نسبت به واکنش در رابطه با نابسامانی های موجود عقب نشینی کرده اند؛ البته لازم به ذکر است که پیش از این نیز کسی توانایی مقابله با رانت فولادسازان و انحصار بورس کالا را نداشت. به واسطه اینکه قیمت شمش به ۹۶ درصد قیمت شمش صادراتی ایران و ۹۷ درصد شمش صادراتی CIS رسیده است، از این رو دور از انتظار نیست که مجددا با قیمت های بالاتر از قیمت های جهانی مواجه شویم.

تحت تاثیر عوامل ذکر شده، در قیمت های روزانه میلگرد که از سوی تولیدکنندگان این حوزه اعلام می شود، شاهد افزایش قیمت میلگرد در روز گذشته بودیم، به طوری که اغلب مبادی فروش میلگرد قیمت های خود را چیزی حدود ۵۰ الی ۳۵۰ تومان افزایش دادند و فقط تعداد اندکی قیمت های میلگرد تولیدی خود را بدون تغییر اعلام کردند. لازم به ذکر است که بالاترین قیمت میلگرد ۱۴ با رقم ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان و کمترین نرخ این محصول با نرخ ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام و روانه بازار شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آتش تند قیمت ها در بازار ورق و پروفیل

افزایش قیمت در بازار نبشی و ناودانی نیز تداوم داشت، به شکلی که هم قیمت نبشی و هم قیمت ناودانی از سوی تولیدکنندگان این بخش با افزایش حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی اعلام و در دسترس خریداران قرار گرفت. افزایش قیمت آهن آلات به بازار تیرآهن نیز رسید؛ قیمت تیرآهن کیلویی ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش یافت و قیمت تیراهن شاخه ای نیز با افزایش حدود ۱۰ الی ۴۰ هزارتومان همراه با ثبات مواجه بود.

در بازار پروفیل شاهد نوسان قیمت این محصول بودیم، به طوری که برخی از مبادی فروش، قیمت پروفیل تولیدی خود را حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش دادند؛ در مقابل برخی نیز کاهش ۲۰۰ تومانی را در قیمت محصول خود اعمال کردند و حتی ثبات قیمت نیز از سوی تعدادی از تولیدکنندگان به چشم می خورد.

بی تدبیری و عدم مدیریت صحیح برای ساماندهی وضعیت بازارآهن موجب شده تا شرایط این روزهای این بازار بحرانی تر از قبل شود؛ بحرانی که موجب از بین رفتن تقاضا و عقب نشینی خریداران از خرید انواع آهن آلات شده است.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: سعید عسکرزاده دبیرانجمن سنگ آهن ایران با اشاره به ابهام بازار، در خرید مواد اولیه از بورس کالا اذعان کرد: برای شفاف سازی قیمت ها در فرایند تعیین قیمت و ایجاد تعادل درعرضه و تقاضا، بورس کالا نیاز است. افرادی که در تلاش هستند تا از این فرایند سرباز بزنند اساسا اهداف دیگری به جز شفافیت و رسیدن به قیمت های واقعی در نظر دارند. وی ادامه داد: دوراز انتظار نیست که اگر شرایط  فعلی بازار به گونه ای باشد که به ضرر این افراد و فعالان حوزه فولاد تمام شود بازهم ساز مخالف می زنند و با صورت گرفتن این فرایند مخالفت خواهند کرد.

عسکرزاده در رابطه با عرضه مواد اولیه در بورس کالا و نبود خریدار اظهار کرد: نبود تقاضا در ابتدای عرضه مواد اولیه زنجیره فولاد همچون سنگ آهن ، کنسانتره و گندله امر بدیهی است، طبیعی است که برخی مشتریان و فولادی ها مقاومت هایی در برابر این قانون داشته باشند و حتی برخی از بنگاه های اقتصادی تلاش کنند تا این تغییرات را به نفع خودشان تمام کنند اما این شرایط دائمی نیست . دبیرانجمن سنگ آهن ایران گفت: بخش عمده ای از جامعه فولادی کشور انتقادات زیادی به قیمت های تعیین شده پایه داشتند و مدعی بودند اعداد و ارقام بورس کالا اشتباهات زیادی دارد درحالی که این روش معیار درستی برای ایجاد شفافیت در این حوزه است.

وی افزود: بسیاری از بنگاه ها سال گذشته با خرید قابل توجهی ازمحصولات فولادی انبارهایشان را پر کردند به طوری که بخشی از بازار فولاد و آهن در دست صاحبان سرمایه قرار گرفته است، این اقدام بسیار خطرناک در حوزه عرضه و تقاضا که موجب نگرانی فعالان این حوزه در بورس کالا شده است، منجر به نوسانات مخرب قیمت فولاد در بازار داخلی شده است. عسکرزاده در پاسخ به این پرسش که اگر فولادسازان از خرید مواد اولیه در بورس کالا سرباز بزنند چه راه هایی برای تامین مواد اولیه آنها وجود دارد گفت: بهترین راه حل برای اینکه این اتفاق نیفتد این است که راه های دیگر خرید مواد اولیه مسدود شود و فولادسازان بزرگ به این موضوع اطمینان پیدا کنند که راه تامینی جز شفاف سازی قیمت و کشف قیمت در بورس ندارند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نرخ فولاد در گرو ضرایب قیمتی

سعید عسکرزاده دبیرانجمن سنگ آهن ایران  در پایان تصریح کرد : این نگرانی ها با در دست گرفتن بازار و تعیین قیمت محصولات شدت بیشتری می گیرد اما با شفافیت در سیستم های نظارتی و دولتی این نوسانات مخرب در بازار فولاد کشور از بین خواهد رفت، با شفافیت عرضه و همچنین تقاضا و قیمت در بورس کالا ، شرایط به سمت اصلاح پیش می رود.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با وجود اینکه روز گذشته در ساعاتی از روز، شاهد بازگشت نرخ ارز به کانال ۲۳ هزارتومان بودیم، قیمت ها در بازار آهن با ثبات نسبی همراه بود اما در این میان در بازار برخی از مقاطع رشد قیمت ها تداوم داشت. همانطور که در خبرهای قبلی نیز اشاره شد، با توجه به شرایطی که در بازار آهن حکم فرما شده است، پیش از آن که سیگنال های افزایش قیمت ها رخ دهند،  تولیدکنندگان نسبت به آن ها واکنش نشان می دهند اما مقاومت خاصی در برابر کاهشی شدن قیمت ها دارند.

در روزهای اخیر با عبور نرخ دلار از کانال ۲۴ هزار تومان، قیمت ها در بازار آهن چیزی حدود ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت اما روز گذشته با وجود اینکه قیمت دلار اندکی کاهش یافت، قیمت های افزایش یافته یا ثابت باقی ماندند و یا اندکی افزایش داشتند. از سوی دیگر در بورس کالا برخلاف اینکه با ثبات قیمت پایه در معاملات این بازار مواجه بودیم اما به علت رقابت ۴ درصدی که صورت پذیرفت، در بازار ورق و همچنین قوطی و پروفیل با افزایش شدید قیمت ها روبه رو شدیم.

لازم به ذکر است که اعلام قیمت پایه شمش در معاملاتی که در روز جاری صورت خواهد گرفت می تواند تعیین کننده روند قیمت ها شود؛ به عبارت دیگر افزایش نرخ پایه شمش در معاملات امروز بورس کالا این قابلیت را دارد که منجر به تشدید  بی نظمی ها در بازار شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت آهن در پی نرخ ارز

در هر صورت در بررسی روند قیمت های روز گذشته بازار آهن شاهد ثبات قیمت میلگرد بر اساس اعلامی تولیدکنندگان این محصول بودیم، اما این روند در پایان وقت تغییر کرد و قیمت میلگرد چیزی حدود ۵۰ الی ۱۷۰ تومان از سوی اغلب شرکت ها افزایش یافت؛ البته برخی نیز قیمت های محصولات خود را ثابت حفظ کردند. بیشترین قیمت میلگرد ۱۴ با نرخ ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان و کمترین نرخ این محصول با قیمت ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان از سوی شرکت های تولیدکننده میلگرد اعلام و روانه بازار شد.

افزایش قیمت ها به بازار نبشی و ناودانی نیز سرایت کرد، به گونه ای که شاهد افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی قیمت نبشی بودیم. قیمت ناودانی نیز با افزایش مواجه بود و فقط یک شرکت در این بخش قیمت های خود را بدون تغییر اعلام کرد. برخلاف بازار نبشی و ناودانی، در بازار تیرآهن با جو نسبتا آرامی مواجه بودیم؛ به این صورت که قیمت تیرآهن کیلویی با افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی توام با ثبات همراه بود و قیمت تیرآهن شاخه ای نیز بدون تغییر از سوی تولیدکنندگان این حوزه اعلام شد.

با وجود ثبات نسبی حاکم بر بازار روز گذشته آهن، به واسطه معاملات صورت گرفته ورق در بورس کالا ، بازار ورق و به تبع آن بازار قوطی و پروفیل با افزایش شدید قیمت ها مواجه شد به گونه ای که قیمت پروفیل از سوی تولیدکنندگان این حوزه با افزایش ۳۰۰ الی ۱۲۰۰ تومانی اعلام شد و در محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 | نظرات ()