نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آزادسازی صادرات محصولات فولادی خبر خوشی برای فعالان صنعت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود در صورتی که مدت زمان این آزاد سازی ۳ ماه تعیین شده و گفته ها حاکی از آن است که هر سه ماه یکبار تمدید خواهد شد.

قابل ذکر است که این آزادسازی با شرط برداشته شدن سقف عرضه در بورس کالا صورت گرفته و می تواند بر میزان صادرات و روند آن توسط صادرکنندگان و تولید کنندگان اصلی تاثیرات چشم گیری داشته باشد، زیرا با در نظر گرفتن اینکه قیمت‌ ها در ایران۲۰ درصد پایین ‌تر از نرخ جهانی است، در نتیجه بازار بورس بیشتر از قبل خواهان محصولات فولادی از تولیدکنندگان خواهد بود.

بهای شمش فولاد و همچنین محصولات پایین دستی در جهان در حال افزایش است که دلایل گوناگونی دارد که می توان به رشد نرخ سنگ آهن و قراضه اشاره کرد از دیگر سو تقاضا در بازار همچنان ادامه دار است در صورتی که ایران نیز یکی از تولیدکنندگان در خاورمیانه است که در سال گذشته با توجه به قوانینی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش میزان صادرات، وضع و اجرا شد، فرصت صادراتی خود را از دست داد ولی فعالان این صنعت برای تغییر این روند و آزادسازی صادرات محصولات خود تلاش های فروانی کردند.

با تغییر در معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین اصلاحاتی که در این وزارتخانه صورت گرفت که یکی از این اصلاحات کمتر شدن دخالت و تصمیم گیری برای بازار فولاد بود و طبق آخرین اخبار منتشر شده در این رابطه، وزارت صنعت، معدن و تجارت با صادرات محصولات فولادی در مدت زمان ۳ ماهه موافقت کرده است و از ۲۵ اردیبهشت ماه این مسئله به مدت ۳ ماه در حال اجرا است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش تولید فولاد در چین

در این بین سیف الله امیری، مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اواخر فروردین ماه در رابطه با این موضوع گفته بود: بر حسب دستورالعمل تنظیم بازار شرکت ‌هایی که کف عرضه خود در بورس را رعایت می ‌کنند امکان صادرات به آنها داده خواهد شد و هدف این نیست که از صادرات محصولات فولادی جلوگیری کنیم، در واقع هدف وزارت صنعت، معدن وتجارت صادرات و ارزآوری است.

وی در ادامه گفته بود: البته نکته ای که باید به آن توجه کرد واحدهای داخلی هستند. البته اگر واحدهای داخلی تامین باشند حق نداریم جلوی صادرات هیچ محصولی را بگیریم. اکنون با اعلام این خبر و اجازه صادرات محصولات که به مدت ۳ ماه برای فعالان این صنعت صادر شده، باید دید که آیا شرایط برای انجام صادرات بهبود یافته یا هنوز سدی به نام الزام برای فروش محصول در کشور جلوی صادرات را خواهد گرفت؟



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: یاسر لک معاون اداره ‌کل راه و شهرسازی استان تهران طی گفت وگویی اظهار کرد: با توجه به نوسانات بازار های مختلف از تابستان سال گذشته تاکنون قیمت هر متر مسکن ملی در استان تهران به ۳میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. یاسر لک اظهار کرد: با توجه به ضرایب اعمال‌شده به نرخ پایه واحد‌های اقدام ملی مسکن که سه ماهه دوم سال گذشته اعلام شد در حال‌حاضر قیمت هر متر‌مربع مسکن ملی به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. در آینده نیز ممکن است این قیمت ها کاهشی یا افزایشی باشد. نرخ پایه در تابستان گذشته ۲میلیون و ۷۱۹ هزار تومان بود که با در نظر گرفتن افزایش قیمت مصالح ساختمانی و زمین، نرخ پایه ۳ میلیون و۷۰۰ هزار تومان شده است.

وی  در ادامه افزود: صحبت هایی در رابطه با قیمت مسکن ملی وجود دارد مبنی بر این که قیمت این واحد ها به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده، احتمالا بر این اساس عنوان می‌شود که حدس می‌زنند از سه ماهه دوم سال گذشته که طبق اعلام سازمان برنامه بودجه مشخص شد تا سه ماهه دوم سال‌جاری شامل چهار ضریب افزایشی شود و ممکن است به نرخ ۴میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برسد، اما در حال حاظر به این رقم نرسیده‌ایم.

معاون اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران تاکید کرد: مطابق با هزینه های برآورد شده فهرست بهای سال ۱۴۰۰ نسبت به فهرست بهای ۱۳۹۹ در چند بخش شامل ابنیه، تاسیسات، لوله و دیگر مصالح مانند تیرآهن، میلگرد و پروفیل محاسبه می‌شود که  با توجه به روند افزایشی قیمت ها ممکن است حدود ۷۹درصد افزایش یافته باشد. قرارداد‌هایی که سال گذشته منعقد شده بر پایه مبلغ ۲میلیون و ۷۱۹ هزار تومان در هر متر‌مربع است، اما اگر امسال قرارداد منعقد شود بر اساس متری ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازی سوداگران در زمین مسکن

 لک درباره زمان اتمام واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن گفت: برنامه‌ریزی شده است تا پروژه‌ها ۱۸ ماه پس از زمان شروع به پایان برسد، مگر اینکه اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای رخ دهد. عدم واریز پول از سوی خریداران می‌تواند طرح‌ها را دچار مشکل کند، اما حداقل این است که با همین تعدادی که پول ریختند کار‌ها را ادامه می‌دهیم.

 برای مثال در یک پروژه ۲۵۰ واحدی به پیمانکار می‌گوییم ۱۰۰ واحد که متقاضیان آن‌ها پول واریز کرده‌اند را بساز و ساخت ۱۵۰ واحد را به آینده موکول کن. همچنین لک با اشاره به این موضوع که طبق دستورالعمل، اجازه حذف متقاضیان بدحساب را داریم، افزود: فعلا وزیر راه و شهرسازی دستور داده که با مردم مدارا کنیم و تا جایی‌که می‌شود مهلت بدهیم تا آورده اولیه را واریز کنند. سال گذشته هم کسانی را حذف کردیم که یک سال از زمان ثبت‌نام آن‌ها گذشته بود، اما اقدامی برای واریز وجه انجام نداده بودند.

 نظر وزیر این است که با استفاده از وام بانکی پروژه‌ها را جلو ببریم و اگر واقعا مجبور شدیم اقدام به حذف افراد کنیم؛ بنابراین گزارش تاکنون ۴۶ هزار و ۹۹۸ واحد اقدام ملی مسکن در شهر‌های جدید اطراف تهران شامل هشتگرد، پردیس، پرند و ایوانکی به مرحله اجرا رسیده که بیشتر به شکل مشارکتی و تفاهم‌ نامه با دستگاه‌های دولتی پیش می‌رود.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: برخلاف تحلیل هایی از سوی برخی از موسسات اعتبارسنجی بین المللی، طی دو هفته اخیر در بازار سنگ آهن با رشد تقاضا و به واسطه آن افزایش قابل توجه قیمت آن مواجه شدیم. اما این روند با اعلام شدن تصمیمی از طرف بزرگترین مصرف کننده و خریدار این محصول تغییر کرد و به آرامی در مسیر کاهشی قرار گرفت.

کارشناسان این حوزه معتقدند که سال ۲۰۲۱ برای بازار سنگ آهن، سال پر اهمیتی محسوب می شود؛ زیرا در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ این محصول پس از پیشی گرفتن از سطوح ثبت شده که رقمی بین ۱۹۰ الی ۱۹۱ دلار بود، به رقم ۱۹۳/۸۵ دلار رسید که این مقدار را می توان در تاریخ به عنوان بالاترین رکورد در نظر گرفت. از نظر کارشناسان بازار سنگ آهن و کامودیتی نرخ های جدید اعلامی موجب غافلگیری بازار شده است.

برخلاف اینکه در مدت زمان یک هفته اخیر بازار با افزایش قیمت ها مواجه شده بود، اما در معاملات صورت گرفته سنگ آهن شاهد عقبگرد شدیدی بودیم، بدین ترتیب به واسطه شرایط موجود قیمت سنگ آهن با نوسان همراه است. در این بین برخی از فعالان بازار از روند موجود در بازار و سقوط ناگهانی قیمت ها متعجب شده اند، زیرا به دلیل محدودیت موجودی کارخانه ها و تجار، تقاضای فولاد در چین همچنان رو به بالا می باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رشد قیمت میلگرد در سایه رکود

نشریه پلتس و اس اند پی گلوبال پیش بینی کرده بودند که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نرخ سنگ آهن می بایست کاهش پیدا می کرد، اما علت این افت قیمت از سوی این موسسات و عده ای از تحلیلگران بازار، شرایط کرونایی و تاخیر در بازسازی فضای بازار فولاد و همچنین به سرعت رشد نکردن ظرفیت های تولیدی تعطیل شده در دوران اوج گیری کرونا اعلام شده است؛ این شرایط در حالی است که اواسط هفته قبل شوک قیمتی به بازار سنگ آهن از سوی چین وارد شد.

این شوک به دلیل تصمیمی بود که دولت چین اتخاذ کرد؛ این تصمیم در جهت آزادسازی واردات محصولات فولادی و از سوی دیگر برداشتن مشوق های صادراتی که موجب خواهد شد تا مصرف این محصول در داخل این کشور کاهش یابد، اخذ شده بود. کارشناسان سطح بین المللی انتظار نداشتند که دولت چین در جهت کنترل قیمت سنگ آهن چنین تصمیماتی را اتخاذ کند. این مسئله در حالی است که چین توانسته با اعمال تغییرات در قوانین به بازار عرضه و تقاضا وارد شود و در این حوزه موثر واقع شود. به عبارت دیگر می توان گفت که در شش ماهه دوم سال جاری این امکان را دارد که به کنترل قیمت بازار سنگ آهن اقدام کرده و در این زمینه به موفقیت برسد.

با این تفاسیر، این طور به نظر می رسد که بازار سنگ آهن گرفتار سیاست های اتخاذ شده دولت چین شده است. در صورت تدوام یافتن روند حال حاضر از سوی این کشور تا پایان سال ۲۰۲۱ انتظار می رود با ریزش قیمت سنگ آهن و از طرف دیگر افزایش قیمت محصولات فولادی در جهان از جمله چین روبه رو شویم.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گزارشی از نشریه Eurasia Review در رابطه با بازار فولاد چین منتشر شده است که در این گزارش گفته شده: همانطور که پیداست چین در پی تغییراتی برای سیاست های صنعتی و زیست محیطی خود است زیرا چین بعد از رکود تولید در سال گذشته اقدامات لازم را برای کاهش تولید فولاد انجام می دهد.

همچنین در این گزارش آمده: دولت چین در ۲۸ آوریل اقداماتی را برای افزایش موانع صادرات و همچنین کاهش تعرفه های وارداتی، افزایش فشار بر تولید کنندگان فولاد برای کاهش تولید و کمک به تحقق اهداف تغییر آب و هوایی مدنظر رئیس‌جمهور را اعلام کرد.

با توجه به این موضوع در اول ماه مه دولت چین توانست ، تعرفه‌ های واردات فولاد خام، آهن خام، قراضه و دیگر کالاهای فولادی را به صفر برساند. این اقدامات با هدف کمتر شدن تعرفه های واردات که به دنبال آن افزایش واردات فولاد نیز شکل می گیرد و در ادامه برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی برای کاهش تولید فولاد خام و هدایت صنعت برای کاهش مصرف انرژی و فشار بر ارتقای صنعتی و توسعه با کیفیت بالا در واحد های فولادی این کشور، صورت گرفته است.

این اقدامات غیر معمول برای مدیریت و موفقیت صنعت فولاد در این کشور شکل گرفته است که با این وجود فولادسازان چینی با وجود شیوع ویروس کرونا و با کاهش چشمگیر نرخ رشد اقتصادی در ۴۴ سال گذشته، ۱٫۰۵ میلیارد تن فولاد خام تولید کردند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حمایت دولت از صنعت فولاد

با در نظر گرفتن این مسئله بر حسب اطلاعات انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۲۰ چین توانسته تولید فولاد خود را ۵٫۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهد این اتفاق در حالی است که تولید جهانی فولاد با کاهش ۰٫۹ درصدی رو به رو بوده است. 

با وجود مشکلات ظرفیت مازاد و فشار بر حاشیه سود، از سال ۲۰۱۶ تا به الان تولیدکنندگان فولادی این کشور در هر شرایطی موفق به افزایش تولید فولاد شدند.

در این میان رئیس جمهور این کشور متعهد شده است که میزان انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ به حداکثر برسد و تا سال ۲۰۶۰ شاهد صفر شدن آن باشیم در این صورت به نظر می رسد دولت چین به فکر مهار کردن صنعت فولاد افتاده است.  

چاینا دیلی در این زمینه نوشته است: چین قصد دارد تولید فولاد خام را در سال ۲۰۲۱ کاهش دهد. سبزتر کردن فولاد و سایر صنایع مصرف ‌کننده انرژی بخش مهمی از اقدامات گسترده چین برای کاهش آلودگی و مقابله با تغییرات آب و هوا است.



:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: محمد عدالت‌ خواه کارشناس بازار مسکن، طی گفت و گویی اذعان کرد: نوسانات اقتصادی موجب جهش چشمگیرقیمت ها در بازار مسکن شده است که همین مسئله زمینه را برای پول دار تر شدن مالکان و افزایش فاصله طبقاتی فراهم می‌کند ؛ اگر هم فرضا قیمت خانه مقداری پایین بیاید که در ماه های اخیر شاهد آن بوده ایم تاثیری در توان متقاضیان واقعی ندارد و این مسئله باعث خارج شدن این بازار از فضای رکود نخواهد شد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به این موضوع که نوسانات قیمت مسکن به نفع سوداگران تمام می‌شود گفت: بازار مسکن به یکی از عوامل اختلاف طبقاتی تبدیل شده است. هم راستا با افزایش نرخ ارز، قیمت طلا و مسکن هم افزایش می‌یابد و صاحب خانه‌ها نه تنها ضرر نمی‌کنند بلکه سرمایه‌شان افزایش می‌یابد. دولت باید بدون توجه به نوسانات بازار مسکن، برای خانه‌دار کردن اقشار پایین چاره‌ای بیندیشد. طرح هایی مثل اقدام ملی، طرح جهش مسکن یا مسکن استیجاری خوب است به شرطی که گرفتار ویژه‌خواری نشود و به متقاضیان واقعی تعلق بگیرد.

عدالت‌خواه خاطرنشان کرد: طبق اصل ۳۱ قانون اساسی، دولت موظف است شرایط تامین مسکن تمامی اقشار جامعه را فراهم کند. مردم با توجه به درآمدهایشان باید بتوانند بعد از یک مدتی که کار می‌کنند صاحب مسکن شوند. اما متاسفانه به قدری این حوزه درگیر سوداگری و رانت خواری شده که خرید خانه برای نیازمندان به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است. وی مهم ترین عامل در افزایش قیمت مسکن در کلان شهرها را نرخ زمین دانست و گفت: قطعا می‌توان با راهکارهایی قیمت مسکن و اجاره در کلان شهرها را پایین آورد. مسکن استیجاری که هم‌اکنون در مجلس دنبال می‌شود اگر به درستی اجرای شود قابلیت کنترل بازار اجاره را خواهد داشت.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وضعیت بازار رهن و اجاره مسکن

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به طرح مسکن ارزان قیمت توسط شهرداری‌ها که قرار است به بازار اجاره اختصاص پیدا کند یادآور شد: در گذشته هم این طرح دنبال شد ولی چون زمین های کافی در اختیار دولت نبود به خوبی پیش نرفت. از طرف دیگر این طرح گرفتار حاشیه های فراوانی شد. بنابراین در این ‌گونه طرح‌ها اولین و مهم ترین گام این است که نظام توزیع کاملا شفاف باشد. در پایان عدالت‌خواه درباره آینده بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ گفت: اقتصاد کشور ما با مشکلات بسیاری مواجه شده که عامل اصلی آن را می توان تحریم ها دانست. اگر تحریم‌ها برداشته شود مقداری آرامش به بازارها برمی‌گردد و بازار های مختلف رونق می‌گیرد که در این صورت می توان انتظار داشت قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰به ثبات برسد.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با وجود جو رکودی سنگینی که در بازار آهن حکم فرما شده است، اما در بازار آزاد تهران با ثبت نوسانات جدید قیمت میلگرد در روزهای ابتدایی از هفته جاری مواجه شدیم. عوامل افزایشی که بر این بازار تاثیر گذارهستند توانستند موجب افزایش قیمت محصولات در بازار راکد آهن شوند و همین مسئله موجب شده تا بر سنگینی جو موجود در بازار افزوده شود. بر خلاف شرایط حال حاضر بازار در بخش انتهایی زنجیره فولاد، شاهد رونق در معاملات سنگ آهن در بازار فیزیکی بورس کالا بودیم و در اغلب عرضه های صورت گرفته در این بخش استقبال خوبی صورت گرفت.

در حالی که همچنان در بازار تقاضای سرمایه ای دیده نمی شود اما با این حال در اولین روز از هفته جاری، قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران به رقم ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسید که رقمی بی سابقه محسوب می شود. با وضعیتی که بازار به آن دچار شده است، تعیین قیمت پایه شمش و از دیگر سو بازگشت مجدد نرخ ارز به کانال ۲۲ هزارتومانی در روز آغازین هفته موجب شد تا بازار آهن با رشد قیمتی مواجه شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار ورق در هفته اخیر

روند رو به رشد قیمت ها در دومین روز از هفته جاری نیز تداوم یافت، به این صورت که قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد در روز یکشنبه نخستین بار از کانال ۱۴ هزارتومان عبور کرده و میگلرد سایز ۱۰ با رقم ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. دراین میان طی ابلاغیه ای که از سوی بورس کالا اعلام شد مقرر شد تا از این پس قیمت پایه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا بر مبنای مثبت و منفی ۳ درصد و همچنین به پیشنهاد شرکت عرضه کننده مشخص خواهد شد.

مصوبه ذکر شده برای عرضه های مقاطع طویل فولادی طی هفته گذشته و در روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه به مرحله اجرا رسید. با در نظر گرفتن این موضوع که شمش و محصولات فولادی روزهای اوج قیمتی خود را سپری می کنند و همچنین برای محصولات فولادی تولید داخل در بخش صادرات بازار خوبی به چشم می خورد، از این رو پیش بینی ها حاکی از آن است که عرضه کنندگان در این بین با درنظر گرفتن ابلاغیه فوق و همچنین دارا بودن بازار صادراتی به افزایش نرخ پایه عرضه محصول خود اقدام کنند. همین موضوع باعث می شود تا بهای تمام شده مقاطع طویل فولادی افزایش یافته و به رشد قیمت ها در بازار داخلی منجر شود. به همین دلیل بود که روز شنبه و در واکنش به همین ابلاغیه شاهد روند صعودی بازار بودیم. 

از طرف دیگر نرخ ارز نیز در همین روز مجددا به کانال ۲۲ هزارتومان بازگشت و روی ریل صعودی قرار گرفت؛ این مسئله فاکتوری مثبت در جهت افزایش تقاضا و همچنین رشد قیمت در بازارهای کشور شد. اما فعالان بازار آهن و فولاد کشور معتقدند که همین رشد نرخ ارز نیز قادر به ایجاد رونق چشمگیر در بازار داخل نبود. در نهایت به علت عدم تقاضای مصرفی در این بازار و نداشتن دید مثبت نسبت به آینده، این بازار همچنان با رکود مصرفی و سرمایه ای سنگینی مواجه است. در شرایط موجود رشد قیمت ها در بازار ناپایدار بوده و احتمال برگشت به عقب در قیمت ها وجود دارد.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس آمار و بررسی های صورت گرفته، مشاوران املاک همچون بسیاری از مشاغل از نیمه فروردین ماه تا هفته های اخیر به صورت اجباری تعطیل بودند و همین موضوع مشکلات زیادی را برای افرادی که به دنبال خرید و رهن و اجاره بودند به وجود آورده بود. از جمله موانع و مشکلاتی که برای مستاجران طی هفته های گذشته ایجاد شده بود می توان به سرگردانی مستاجران در سطح شهر، تعیین نرخ اجاره بها و همچنین رهن در دنیای مجازی، نبود فایل های متعدد، عدم همکاری مالکان بای بازدید خانه و... اشاره کرد.

به واسطه اینکه در آستانه فصل جابجایی ها قرار گرفته ایم، بازگشایی واحدهای صنفی مشاوران املاک از هفته قبل این امید را ایجاد کرده است که فایل های مناسبی در بازار پیدا شود. در همین خصوص رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: طی یک سال ونیم گذشته شاهد تعطیلی در بسیاری از اصناف و مشاغل بوده ایم و باید به این نکته نیز توجه کرد که این موضوع در صنف مشاوران املاک تاثیرگذار بوده و همچنان شاهد رکود در بازار هستیم.

مصطفی قلی خسروی گفت: با توجه به اینکه در فصل اجاره مسکن قرار گرفته ایم، از ستاد کرونا و همچنین رئیس اتاق اصناف درخواست کردیم که بتوانیم به بازگشایی واحدهای صنفی خود اقدام کنیم تا بدین واسطه مستاجران بیش از این دچار مشکل نشوند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اوضاع وخیم بازار مسکن

وی تاکید کرد: طی مدت زمان هفته های گذشته برای برخی از مستاجران حکم تخلیه صادر شده است و امیدواریم با بازگشایی مجدد واحدهای صنفی مشاوران املاک بتوانیم به مستاجرانی که در شرایط نامناسبی قرار گرفته اند، خدمات مناسبی ارائه دهیم.

قلی خسروی دررابطه با تعیین قیمت های مجازی عجیب برای رهن و اجاره مسکن در مناطق مختلف پایتخت اظهارکرد: در گرانی قیمت مسکن  و همچنین مشخص کردن نرخ های بالای رهن و اجاره املاک، بنده و همکارانم هیچگونه دخالتی نداشته ایم و سیاست گذار بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی می باشد، اما تعطیلی مشاوران املاک باعث شد مجازی ها در بازار مسکن تاثیر بگذارند. وی در این رابطه تاکید کرد: به مراتب از دادستان درخواست کرده ایم که اجازه ثبت قیمت املاک در دنیای مجازی صادر نشود؛ چرا که سال گذشته با اعمال این موضوع با آرامش نسبی در بازار مسکن مواجه بودیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با وضعیت بازار رهن و اجاره گفت: دلالان با مشاوران املاک یکسان نبوده، مشاوران املاک همواره آورنده قیمت های پایین بوده اند چون به واسطه پایین بودن قیمت ها، رونق در بازار کاری ما بیشتر و بهتر خواهد شد و از سوی دیگر هرچه قیمت ها در بازار مسکن صعودی باشد، کار ما با کسادی بیشتری مواجه خواهد شد. وی در پایان گفت: به واسطه تعطیلات طولانی مدت بازار همچنان در انتظار به سر می برد و شاهد رونق در معاملات مسکن نمی باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در رابطه با روند قیمت جهانی فولاد و تاثیرات آن بر بازار داخلی ایران تحلیل و بررسی های متفاوتی وجود دارد. ابتدایی ترین تحلیل را می توان این موضوع در نظر گرفت که به علت تقاضای چین، قیمت جهانی فولاد افزایش یافته است و کنترل قیمت ها از سوی دولت چین، می تواند منجر به کاهش قیمت فولاد شود.

عوامل دیگری همچون حجم پول چاپ شده در سراسر جهان، برطرف شدن قرنطینه در اروپا، نرخ بیکاری، نرخ تورم در آمریکا و قیمت جهانی نفت نیز دیگر تحلیل هایی است که دربرگیرنده تاثیرات روند قیمت جهانی فولاد و بازار داخلی ایران می باشد.

فولاد به عنوان یک کالای اساسی یا به عبارت دیگر کالای مادر شناخته می شود، از این رو هریک از عوامل ذکر شده می تواند بر قیمت جهانی فولاد در سطح جهانی تاثیرگذار واقع شود اما لازم به ذکر است که تاثیرات آن در بازارهای داخلی به سیاست های دولت بستگی دارد.

در واقع اجازه افزایش قیمت از طرف دولت فعلی تا زمان انتقال قدرت به رئیس جمهور آینده داده نخواهد شد، از سوی دیگر نیز کاهش قیمت فولاد منجر به افت شاخص سهام و همچنین بازار فولاد و دربرگیرنده نارضایتی ها خواهد شد که این موارد نیز باب میل دولت موجود نمی باشد.

با این تفاسیر اتفاقاتی که در بازار جهانی رخ می دهد از سوی دولت و سیاست های آن کنترل خواهد شد و تا زمان به روی کارآمدن رئیس جهور بعدی شرایط موجود تداوم خواهد داشت. در دوره ریاست جمهور بعدی بازار فولاد به مساله برجام وابسته خواهد بود؛ چرا که موضوع برجام مشخص کننده درصد وابستگی اقتصاد ایران با سایر بازارهای جهانی می باشد.

همانطور که گفته شد فولاد یک کالای اساسی محسوب می شود؛ ورق فولادی و انواع آن نیز از جمله محصولاتی است که کاربرد بسیاری در بازار داخلی ایران دارد و در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. 

آمار منتشر شده از روند قیمت ورق در هفته اخیر نشان دهنده آن است که، قیمت ورق دو میلی متر رول فولاد مبارکه روز شنبه با نرخ ۲۲هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد و این نرخ تا روز چهارشنبه به رقم ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. تا روز دوشنبه از هفته ای که گذشت، سایر اقلام ورق با روند کاهشی مواجه شدند اما به واسطه افزایش نرخ ارز قیمت ورق نیز روی ریل صعودی حرکت کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تب و تاب انتخابات در بازار آهن

قیمت ورق اکسین تا روز دوشنبه بازار مستحکم و با ثباتی را دارا بود اما از روز سه شنبه به بعد بازار این ورق نیز دچار ریزش شد. در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند که قیمت این کالا افزایش بسیاری داشته است و روند موجود نیاز به بررسی و اصلاح قیمت دارد؛ زیرا اگر قیمت صادراتی را ۱۰۰۰ دلار هم در نظر بگیریم باز هم قیمت این کالا چیزی حدود ۳۰ هزار ریال حباب دارد. 

اغلب کارشناسان به افزایش بیشتر قیمت این کالا اعتقادی ندارند و فعالان این حوزه بر این باورند که مدیریت بازار از سوی اکسین با وجود قیمت های حال حاضر موفقیت آمیز نخواهد بود و تقاضاها به سمت سایر ورق ها همچون ورق کاویان ترغیب خواهد شد. ورق کاویان با مدیریت های که به دقت از سوی کارخانه صورت گرفت، با نوسانات چشمگیری طی هفته گذشته مواجه نشد. 

ورق سرد بازار نسبتا آرامی را سپری کرد و نوسانات قیمت در هفته گذشته در جهت حفظ این بازار بود. در این میان با توجه به اینکه قیمت ورق گرم ثبات نسبی را پشت سر گذاشت، ورق گالوانیزه نیز به واسطه آن با بازار پایین تری مواجه بود.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی در رابطه با حمایت از صنعت فولاد گفت: گسترش صنعت فولاد که از صنایع مادر به شمار می آید از اهمیت های ویژه ای برخوردار است ولی برای گسترش این صنعت بایستی شرایط اقتصادی موجود کشور را نیز در نظر بگیریم و همچنین نقطه تعادلی برای پیشبرد این هدف نیز مشخص باشد. صنعت فولاد کشور ما از انواع حمایت ها و یارانه ها مثل آب، گاز،برق و مواد اولیه ارزان تر نیز برخوردار است.

سلطانی در ادامه افزود: در ماه های گذشته و همچنین در سال گذشته بهای فروش سنگ آهن رشد چشمگیری در بازار جهانی داشته اما فعالان صنعتی این محصول را با قیمت های  پایین تری دریافت کردند. در همین حال انرژی مورد نیاز این صنایع توسط گاز تامین می شود که با قیمت های پایین تری در اختیار این تولیدکنندگان قرار می گیرد همچنین برق و آب مورد نیاز تولیدکنندگان نیز ارازن تر است.

البته موارد دیگری که باید به آن توجه کرد این است که حقوق و دستمزد نیز در ایران در مقایسه با سایر کشورها پایین تر است و هزینه حمل و نقل ریلی نیز در کشور ما کمتر است. همچنین  نرخ موثر مالیاتی بنگاه‌ های فولادی بورسی کمتر از ۱۰ درصد برآورد می‌ شود. 

تولیدکنندگان حتی مالیات محیط زیست و آلودگی را هم نسبت به سایر کشورها کمتر پرداخت می کنند بنابراین صنایع یاد شده در مسیر فعالیت خود از یارانه پنهان قابل ‌توجهی برخور دارند که زمینه سود آوری قابل‌ توجه آنها را فراهم کرده است.

احسان سلطانی در رابطه با حمایت تولیدکنندگان محصولات تکمیلی و خاص نیز ذکر کرد: تولیدکنندگان محصولات تکمیلی و خاص نیز با وجود تحریم‎ ها و محدودیت ‌های بین‌ المللی، بازار انحصاری داشته و دولت نیز پیوسته از آنان حمایت کرده است. این تولیدکنندگان همچنین در قوه مقننه نیز نفوذ داشته و در این صورت مورد حمایت هستند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سایه مافیا بر صنعت فولاد

این کارشناس اقتصادی در ادامه یاد آور شد: نرخ سهام فلزات اساسی که فولاد هم جزء آن است، در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته و همین رشد حاکی از آن است که دولتی‌ ها حمایت قابل‌ توجهی از این صنایع ترتیب می ‌دهند. این حمایت‌ های غیرمنطقی زمینه سود آوری بیش از اندازه برخی از واحدهای فولادی وابسته به دولت را فراهم کرده و در ادامه بنگاه‌های فولادی از سودهای کلان و غیرموجه در مسیر فعالیت خود بهره‌ مند می ‌شوند.

احسان سلطانی در رابطه با راهکار برای شرایط موجود، گفت: می ‌توان شمش فولاد را با نرخ متعادل براساس هزینه تمام‌ شده این محصول در اختیار واحد های پایین‌ دستی قرار داد و از صنایع پایین ‌دستی تعهد گرفت که محصول نهایی را با نرخ مناسبی در اختیار حلقه ‌های انتهایی این زنجیره قرار دهند. راه ‌حل دیگر نیز این است که نرخ نهاده ‌های تولید این واحدها با قیمت‌ های جهانی برابری کند.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور در رابطه با انحصار برخی نهاد های حقیقی و حقوقی در صنعت فولاد، گفت: انحصاری شدن این صنعت سبب شده تا رانت های زیادی در این حوزه به وجود بیاید و به نظر می رسد با مهندسی ویژه ای در صنعت فولاد عده خاصی تصمیم گیری می کنند که این صنعت در چه راستایی پیش برود.

سعید عمرانی خاطر نشان کرد: این افراد در سایه، رغبتی به شفافیت فعالیت های فولادی ندارد زیرا می توانند با عدم شفافیت در این حوزه از رانت های پی در پی و همچنین فساد مالی بهره مند شوند.

وی در رابطه با انحصار طلبی تولیدکنندگان صنعت فولاد ذکر کرد: این انحصار طلبی در اختیار تولیدکنندگان صنعت فولاد استراتژیک است و همچنین وزارت صمت نیز توان مقابله با این افراد را ندارد من اعتقاد دارم که وزارت صنعت نمی تواند تولید کننده های اصلی را جای دیگر بنشاند و برایشان تصمیم بگیرد، بلکه باید با همراهی و همدلی آنان را متعهد کند تا مواد اولیه صنایع پایین دستی را تامین کنند. 

معاون قضایی دادستان کل کشور در ادامه افزود: تعادل میان زنجیره های فولادی وجود ندارد قسمتی از این زنجیره ها از ضعف مالی شدید رنج میبرند و قسمت دیگر غرق در درآمد زیاد می باشند که در این بین برخی کارخانه ها  نیز در شرف تعطیلی هستند. 

سعید عمرانی بیان کرد: بایستی صنایع نورد، لوله و پروفیل مسئول تامین مواد اولیه صنایع داخلی همچون خودرو سازی و لوازم خانگی باشند و متعهد به انجام آن شوند. همچنین برقراری این تعادل بر عهده وزارت صمت می باشد که با توجه به شرایط موجود نظر من این است که تاکنون موفق به این کار نبوده است. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که متضرر اصلی در این مسئله با تصمیمات و سیاست های اشتباه، مصرف کنندگان نهایی و مردم هستند که با این وضعیت به این سیاست های غلط عادت کرده اند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رونق مجدد معاملات شمش فولادی

معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به ورود دستگاه قضا به پرونده فولاد گفت: برای کمک به این صنعت طرح ها و پیشنهادهایی ارائه کردیم که آنها در اصل قبول نکردند و تمایل داشتند تصمیمات خود را که گرفته بودند به انجام برسانند. البته تذکرهایی هم در خصوص جا به جایی رانت های بزرگ دریافت کردند ولی همچنان مورد بی توجهی واقع گشته است. 

وی در پایان تاکید کرد: باید نهاد های نظارتی و رابطین خاص این صنعت رصد شوند و اطمینان دارم به زودی به عنوان تحصیل اموال نامشروع از طریق نهادهای ما که در حال آماده سازی گزارش های مالی این بخش هستند، با آنها برخورد خواهد شد و قطعا راههای تحصیل نامشروع بسته خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بسیاری از فعالان بازار مسکن معتقدند که به دلیل کنترل شدن بازار ارز توسط دولت و وضعیت نابسامان بورس، سرمایه گذاران برای در امان ماندن دارایی های خود از نوسانات بازار به حوزه مسکن پناه آورده اند که این مسئله باعث رشد سرسام آور قیمت ها در بازار مسکن شده است.

حسن محتشم عضوهیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در رابطه با وضعیت بازار مسکن در سال های اخیر اظهار کرد: قیمت مسکن در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ و سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ تقریبا افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است و به حالت نیمه کما رفته است. وی در ادامه افزود: در حال حاضر سرمایه های سرگردانی در جامعه وجود دارد که باید به جایی پناه ببرد، این سرمایه‌ها چیزی نیست که ما انتظار داشته باشیم ساکن بماند. از جهت دیگر عملکرد دولت در بورس باعث شد تا سرمایه بسیاری از مردم به خصوص افراد کم درآمد جامعه به دلیل حباب جذب و در مدت کوتاهی افت کرده و متضرر شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با یادآوری این ‌که نوسانات بازار بورس باعث شد تا سرمایه‌گذاران متحمل ضرر زیادی شوند، اضافه کرد: بازار ارز و سکه توسط دولت کنترل می‌شود؛ ابتدای امسال نرخ دلار در بازه ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان بود که با تزریق ارز در ماه های اخیر،‌ نرخ دلار طی روزهای گذشته به کانال ۲۱ هزار تومان هم راه یافت. محتشم گفت: با توجه به دلایل ذکر شده شرایطی به وجود آمده تا بخش مسکن در زمان حاضر به حالت نیمه کما برود. رشد  قیمت مسکن، قدرت خرید برای مصرف کننده واقعی را بسیار کاهش داده،‌اما در مقابل سرمایه‌گذاران با توجه به اتفاقات بازار بورس و کنترل بازار ارز توسط دولت به بازار مسکن روی آوردند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حل معضلات مسکن ملی

وی با بیان این‌ که طی ماه فروردین و اردیبهشت نسبت به سال ۹۹ شاهد ۱۰ درصد برگشت قیمت‌ مسکن هستیم، تصریح کرد: بازار مسکن در وضعیت خوب و امیدوارکننده ای نیست. مردم هم‌‌اکنون منتظر نتیجه دو اتفاق هستند؛ یکی مذاکرات برجام که روی همه بخش‌ها از جمله مسکن تاثیرگذار است و دیگری انتخابات ریاست جمهوری. کارشناس اقتصاد مسکن اظهار کرد: در صورتی که مذاکرات بین ایران و آمریکا به نتیجه مثبتی برسد،‌ صادرات نفت و مراودات بازرگانی باعث افزایش درآمدهای ارزی شده و این مسئله روی بازارهای اقتصادی کشور تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آمار منتشر شده از وضعیت بازار آهن نشان می دهد که، هفته اخیر با نوسانات کمی در بازار مواجه شدیم؛ به این صورت که بعد از کاهش اولیه قیمت ها شاهد ثبات قیمتی و افزایش نسبی در روزهای آخر هفته بودیم. با این تفاسیر متوسط قیمت میلگرد ۱۴ بعد از یک روز کاهشی بودن، سه روز ثبات قیمتی و در نهایت دو روز افزایشی بودن به رقم ۱۳ هزار و ۹۲۵ تومان رسید که این رقم نشان دهنده افزایش ۹۵ تومانی نسبت به قیمت شنبه هفته ای که گذشت، می باشد.

مهم ترین فاکتور تاثیر گذار این روزهای بازار آهن را می توان نرخ ارز در نظر گرفت؛ هفته ای که گذشت نوسانات این بازار نسبت به قبل بیشتر بود، به این صورت که با وجود اینکه هفته های قبلی دلار به کانال ۲۰ هزارتومان وارد شد اما هفته گذشته مجددا روی ریل صعودی قرار گرفت. روز گذشته خبرهایی از کاهش نرخ دلار و ورود آن به کانال ۲۱ هزارتومان شنیده می شد در صورتی که قیمت اعلام شده در بازار رقمی برابر ۲۲ هزار و ۶۸۰ تومان بود.

از سوی دیگر در بررسی معاملات صورت گرفته در بورس کالا با رقابت نیم درصدی شمش مواجه بودیم، همچنین در این بین در روز عرضه مقاطع شاهد رقابتی ضعیف بوده به این صورت که متوسط قیمت میلگرد نسبت به هفته قبلی یک درصد کاهش را تجربه کرد. لازم به ذکر است که خبرهایی ازنحوه تعیین قیمت پایه شنیده شده است؛ بدین صورت که بورس کالا اعلام کرده است که مقرر شده نرخ شمش بر اساس دامنه نوسان متقارن ۳ درصد و همچنین با نظر خود عرضه کنندگان معین شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن بازیچه سیاست

این احتمال وجود دارد که با توجه به اینکه مشخص کردن نرخ پایه شمش به عرضه کنندگان محول شده است و فولادسازان نیز بر این باورند که شمش و اسلب عرضه شده فاصله زیادی از قیمت های جهانی دارد، بدون در نظر گرفتن عدم تقاضا در بازار و همچنین رکودی که بر بازار سایه افکنده است، فولادسازان به افزایش قیمت پایه اقدام کنند. هفته جاری با نزدیکی به اتمام زمان مذاکرات وین، شاهد نوسانات بیشتری در بازار ارز خواهیم بود، اگر چه هفته گذشته نیز با رد شدن لیست موردنظر ایران از طرف سرپرست تیم آمریکایی دلار مجددا افزایشی شد.

با در نظر گرفتن این موضوع که سه گزینه اصلی انتخابات یعنی لاریجانی، جهانگیری و رئیسی مشخص شده اند، اما این طور به نظر می رسد که حتی اگر توافقی امضا نشود در جهت تاثیرگذاری بر انتخابات احتمال تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی مقادیر ارزی دور از انتظار نمی باشد. در نهایت این احتمال وجود دارد خبرهای خوش از کاخ سفید بعد از هفت خرداد ماه اعلام شود و بازار به این واسطه شاهد ثبات نسبی و همچنین افزایشی شدن با شیب اندک علی الخصوص بعد از مشخص شدن نرخ پایه خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آمار منتشر شده از وضعیت بازار آهن نشان می دهد که، هفته اخیر با نوسانات کمی در بازار مواجه شدیم؛ به این صورت که بعد از کاهش اولیه قیمت ها شاهد ثبات قیمتی و افزایش نسبی در روزهای آخر هفته بودیم. با این تفاسیر متوسط قیمت میلگرد ۱۴ بعد از یک روز کاهشی بودن، سه روز ثبات قیمتی و در نهایت دو روز افزایشی بودن به رقم ۱۳ هزار و ۹۲۵ تومان رسید که این رقم نشان دهنده افزایش ۹۵ تومانی نسبت به قیمت شنبه هفته ای که گذشت، می باشد.

مهم ترین فاکتور تاثیر گذار این روزهای بازار آهن را می توان نرخ ارز در نظر گرفت؛ هفته ای که گذشت نوسانات این بازار نسبت به قبل بیشتر بود، به این صورت که با وجود اینکه هفته های قبلی دلار به کانال ۲۰ هزارتومان وارد شد اما هفته گذشته مجددا روی ریل صعودی قرار گرفت. روز گذشته خبرهایی از کاهش نرخ دلار و ورود آن به کانال ۲۱ هزارتومان شنیده می شد در صورتی که قیمت اعلام شده در بازار رقمی برابر ۲۲ هزار و ۶۸۰ تومان بود.

از سوی دیگر در بررسی معاملات صورت گرفته در بورس کالا با رقابت نیم درصدی شمش مواجه بودیم، همچنین در این بین در روز عرضه مقاطع شاهد رقابتی ضعیف بوده به این صورت که متوسط قیمت میلگرد نسبت به هفته قبلی یک درصد کاهش را تجربه کرد. لازم به ذکر است که خبرهایی ازنحوه تعیین قیمت پایه شنیده شده است؛ بدین صورت که بورس کالا اعلام کرده است که مقرر شده نرخ شمش بر اساس دامنه نوسان متقارن ۳ درصد و همچنین با نظر خود عرضه کنندگان معین شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن بازیچه سیاست

این احتمال وجود دارد که با توجه به اینکه مشخص کردن نرخ پایه شمش به عرضه کنندگان محول شده است و فولادسازان نیز بر این باورند که شمش و اسلب عرضه شده فاصله زیادی از قیمت های جهانی دارد، بدون در نظر گرفتن عدم تقاضا در بازار و همچنین رکودی که بر بازار سایه افکنده است، فولادسازان به افزایش قیمت پایه اقدام کنند. هفته جاری با نزدیکی به اتمام زمان مذاکرات وین، شاهد نوسانات بیشتری در بازار ارز خواهیم بود، اگر چه هفته گذشته نیز با رد شدن لیست موردنظر ایران از طرف سرپرست تیم آمریکایی دلار مجددا افزایشی شد.

با در نظر گرفتن این موضوع که سه گزینه اصلی انتخابات یعنی لاریجانی، جهانگیری و رئیسی مشخص شده اند، اما این طور به نظر می رسد که حتی اگر توافقی امضا نشود در جهت تاثیرگذاری بر انتخابات احتمال تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی مقادیر ارزی دور از انتظار نمی باشد. در نهایت این احتمال وجود دارد خبرهای خوش از کاخ سفید بعد از هفت خرداد ماه اعلام شود و بازار به این واسطه شاهد ثبات نسبی و همچنین افزایشی شدن با شیب اندک علی الخصوص بعد از مشخص شدن نرخ پایه خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آمار منتشر شده از وضعیت بازار آهن نشان می دهد که، هفته اخیر با نوسانات کمی در بازار مواجه شدیم؛ به این صورت که بعد از کاهش اولیه قیمت ها شاهد ثبات قیمتی و افزایش نسبی در روزهای آخر هفته بودیم. با این تفاسیر متوسط قیمت میلگرد ۱۴ بعد از یک روز کاهشی بودن، سه روز ثبات قیمتی و در نهایت دو روز افزایشی بودن به رقم ۱۳ هزار و ۹۲۵ تومان رسید که این رقم نشان دهنده افزایش ۹۵ تومانی نسبت به قیمت شنبه هفته ای که گذشت، می باشد.

مهم ترین فاکتور تاثیر گذار این روزهای بازار آهن را می توان نرخ ارز در نظر گرفت؛ هفته ای که گذشت نوسانات این بازار نسبت به قبل بیشتر بود، به این صورت که با وجود اینکه هفته های قبلی دلار به کانال ۲۰ هزارتومان وارد شد اما هفته گذشته مجددا روی ریل صعودی قرار گرفت. روز گذشته خبرهایی از کاهش نرخ دلار و ورود آن به کانال ۲۱ هزارتومان شنیده می شد در صورتی که قیمت اعلام شده در بازار رقمی برابر ۲۲ هزار و ۶۸۰ تومان بود.

از سوی دیگر در بررسی معاملات صورت گرفته در بورس کالا با رقابت نیم درصدی شمش مواجه بودیم، همچنین در این بین در روز عرضه مقاطع شاهد رقابتی ضعیف بوده به این صورت که متوسط قیمت میلگرد نسبت به هفته قبلی یک درصد کاهش را تجربه کرد. لازم به ذکر است که خبرهایی ازنحوه تعیین قیمت پایه شنیده شده است؛ بدین صورت که بورس کالا اعلام کرده است که مقرر شده نرخ شمش بر اساس دامنه نوسان متقارن ۳ درصد و همچنین با نظر خود عرضه کنندگان معین شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن بازیچه سیاست

این احتمال وجود دارد که با توجه به اینکه مشخص کردن نرخ پایه شمش به عرضه کنندگان محول شده است و فولادسازان نیز بر این باورند که شمش و اسلب عرضه شده فاصله زیادی از قیمت های جهانی دارد، بدون در نظر گرفتن عدم تقاضا در بازار و همچنین رکودی که بر بازار سایه افکنده است، فولادسازان به افزایش قیمت پایه اقدام کنند. هفته جاری با نزدیکی به اتمام زمان مذاکرات وین، شاهد نوسانات بیشتری در بازار ارز خواهیم بود، اگر چه هفته گذشته نیز با رد شدن لیست موردنظر ایران از طرف سرپرست تیم آمریکایی دلار مجددا افزایشی شد.

با در نظر گرفتن این موضوع که سه گزینه اصلی انتخابات یعنی لاریجانی، جهانگیری و رئیسی مشخص شده اند، اما این طور به نظر می رسد که حتی اگر توافقی امضا نشود در جهت تاثیرگذاری بر انتخابات احتمال تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی مقادیر ارزی دور از انتظار نمی باشد. در نهایت این احتمال وجود دارد خبرهای خوش از کاخ سفید بعد از هفت خرداد ماه اعلام شود و بازار به این واسطه شاهد ثبات نسبی و همچنین افزایشی شدن با شیب اندک علی الخصوص بعد از مشخص شدن نرخ پایه خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رینگ معاملاتی شمش فولاد بورس کالا در روز گذشته، سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه برعکس هفته گذشته استقبال مطلوبی را از سوی متقاضیان شاهد بود.از مهمترین علل رونق مجدد این بازار می توان به رشد پیوسته بهای سنگ آهن در بازارهای جهانی، افزایش بهای شمش و محصولات تخت و طویل فولادی در برخی از بازارهای جهانی، توسعه صادرات محصولاتی فولادی داخلی برای کشورهای همسایه و همچنین رکورد های متوالی موجود در این بازار، اشاره کرد.

بهای پایه شمش فولاد در روز گذشته کاهش ۲۰۰ تومانی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد این کاهش در حالی بود که نرخ شمش فولاد در بازارهای جهانی و همچنین شمش فولاد CIS که مبنای تعیین نرخ پایه شمش فولاد در بورس کالای کشور است، افزایشی بود که در این صورت نرخ پایه عرضه شمش فولاد در معاملات روز گذشته ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد.

براساس گزارش متال بولتن بهای شمش فولاد صادراتی CIS تحویل دریای سیاه در هفته گذشته با قیمت ۶۱۶ دلار به ازای هر تن معامله شد که این نرخ حدود ۳ درصد بالاتر از بهای معامله این محصول در هفته گذشته خود بود. این روند رو به رشد بهای شمش در هفته جاری نیز ادامه یافت به‌ طوری که نرخ شمش فولاد CIS تحویل دریای سیاه در روز ۷ ماه مه به ۶۴۳ دلار به ازای هر تن رسید.

از این رو پیش بینی می شود که نرخ پایه شمش فولاد در معاملات هفته آتی در بورس کالای کشور افزایش یابد اما باید این مسئله را نیز در نظر داشت که روند نزولی نرخ ارز نیمایی طی هفته گذشته تاثیر بیشتری نسبت به افزایش نرخ های جهانی در تعیین نرخ پایه شمش فولاد برای عرضه روز گذشته داشت همانطور که شاهد کاهش ۲۰۰ تومانی بهای پایه این محصول نسبت به هفته گذشته بودیم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آزادسازی صادرات محصولات فولادی

 برخلاف معاملات هفته گذشته، خریداران استقبال گسترده ‌ای از عرضه‌های گذشته شمش فولاد داشتند، افزایشی شدن نرخ ارز از روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ ماه یکی از فاکتورهایی بود که باعث سوق خریداران به این بازار شد. در عین حال روند مستمر افزایش بهای جهانی شمش و محصولات فولادی فاکتور دیگری بود که نوردکاران را با انگیزه‌ های صادراتی روانه بازار معاملاتی بورس کالای ایران کرد.

محمد اعتباری یکی از فعالان بازار فولاد در خصوص وضعیت عرضه شمش فولاد در بورس کالا گفت: برخلاف روند معاملات در هفته قبل، خریداران در این رینگ حضور فعالی داشتند، هر چند رقابت قیمتی برای خرید این محصول در این بازار انجام نشد. بازار شمش فولاد در دنیا روزهای پررونقی را پشت سر می‌گذارد، اما نبود تقاضای مصرفی در بازار داخل باعث شده تا بازار داخل از این رونق بی ‌بهره بماند و در بهترین شرایط فروش در قیمت‌های پایه انجام شود.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی روند جو موجود در بازار آهن در روز گذشته نشان دهنده ثبات نسبی در قیمت ها بود، اما این شرایط در ساعاتی از روز تغییر مسیر داد و در قیمت های اعلامی از سوی تولیدکنندگان انواع آهن آلات تغییراتی مشاهده شد. از طرفی در بازار ارز نیز شاهد حرکت نرخ دلار روی ریل صعودی بودیم و در ساعاتی از روز دلار به رقم ۲۲ هزار و ۴۵۰ تومان رسید.

از سوی دیگر، تازه ترین قیمت های متال بولتن نیز نشان دهنده تداوم روند افزایشی قیمت های جهانی است؛ به این صورت که اسلب CIS با ۱۵ دلار رشد قیمت به ۹۰۵ دلار رسید. هر تن بیلت صادراتی این منطقه به نرخ ۶۴۳ دلار فروخته شد که این رقم حاکی از افزایش ۲۶/۵ دلاری می باشد. با تمام این تفاسیر، همچنان در معاملات شمش با وجود کاهش ۱/۷ درصدی نرخ پایه به نسبت هفته اخیر، با رونق مواجه نشدیم. معاملات روز گذشته شمش در نهایت با رقابت ۰.۵ درصدی و با نرخ ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان به اتمام رسید.

تاثیر پذیری بازار آزاد از نوسانات نرخ ارز آغاز شده است و اینطور به نظر می رسد که نوسانات در بازار در صورت تداوم سیر صعودی قیمت دلار ادامه پیدا کند. جو ایجاد شده در بازار حاکی از آن است که بازار آهن به طور کامل تحت تاثیر بازار ارز قرار گرفته و سایر عوامل همچون قیمت های جهانی و عرضه و تقاضا در تاثیرگذاری بر بازار دچار یخ زدگی شده اند.

تحت تاثیر وضعیت ایجاد شده در بازار، روز گذشته شاهد افزایش قیمت میلگرد بودیم، تولیدکنندگان این حوزه قیمت های اعلامی خود را حدود ۵۰ الی ۱۵۰ تومان افزایش دادند و برخی نیز ترجیح دادند محصولات خود را بدون تغییر قیمت روانه بازار کنند. بالاترین قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ با نرخ ۱۴ هزار و ۴۱۵ تومان و پایین ترین نرخ آن با قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد. در این میان برخی از مبادی نیز به اعلام قیمت دوم و حتی بستن فروش خود اقدام کردند.

در بازار نبشی اما سکوت کاملی برقرار بود و قیمت ها در این حوزه بدون تغییر اعلام شد؛ اما در بخش سپری و ناودانی، قیمت سپری با ۲۵۰ تومان افزایش و قیمت ناودانی با ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش از سوی تولیدکنندگان اعلام شد. دو شرکت در حوزه ناودانی نیز بدون تغییری در قیمت های خود محصولات خود را روانه بازار کردند.

در بازار تیرآهن، قیمت تیرآهن کیلویی با ثبات نسبی همراه بود و یک شرکت در این حوزه قیمت های خود را ۵۰ تومان افزایش داد. در تیرآهن شاخه ای، قیمت شاخه های پر فروش این محصول با افزایش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی مواجه شدند و در سایر شاخه ها شاهد ثبات و حتی افزایش ۱۰ الی ۴۰ هزار تومانی بودیم. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سیگنال های متناقض در بازار آهن

بازار پروفیل با ثبات حداکثری همراه بود و فروشندگان پروفیل قیمت های خود را اغلب بدون تغییراعلام کردند و یک شرکت هم در این میان قیمت محصولات خود را ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش داد.

در مجموع می توان نتیجه گرفت که بازارآهن به علت تناقضات در بسیاری از عوامل در مسیر آشفتگی قرار گرفته و به عبارت دیگر بازیچه بسیاری از اتفاقات سیاسی داخلی و خارجی شده است. با این اوصاف تنها راه نجات بازار از وضع موجود را می توان در انتظار ماندن برای تعیین تکلیف بسیاری از عوامل دانست.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: سیف الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در رابطه با صادرات محصولات فولادی گفت: وزارت صمت در حال تهیه و ارسال نامه ای به گمرک کشور برای آزادسازی صادرات محصولات فولادی است که برحسب این نامه تولیدکنندگانی که به کف عرضه و تعهدات خود در بورس کالا  عمل کنند، می توانند تا سه ماه آینده محصولات خود را صادر کنند.

سیف الله امیری در ادامه افزود: وزارت صمت در بازه زمانی سه ماهه به تولیدکنندگان این اختیار را می دهد تا محصولات خود را صادر کنند و دیگر نیازی به تایید از سوی وزارت صمت نیست که این بازه زمانی هر سه ماه مجددا تمدید خواهد شد.

همچنین وی با اشاره به حذف برخی از شرکت ها از لیست صادر کننده ها، بیان کرد: در این بازه زمانی سه ماهه وزارت صمت با گزارشاتی که از گمرک کشور و همچنین از بورس کالا دریافت می کند بر صادرات تولیدکنندگان نظارت می کند و اگر در این میان شرکتی کف عرضه و تعهدات خود را رعایت نکند، بی درنگ از لیست شرکت های صادرکننده حذف خواهد شد.

 امیری در ادامه خاطر نشان کرد: اگر تولید کننده ای از لیست شرکتهای صادرکننده حذف شود دو ماه زمان می برد تا بار دیگر بر لیست شرکت های صادرکننده اضافه شود در این صورت برای خود تولیدکنندگان بهتر است تا به تعهدات خود پایبند باشند  تا مشکلی ایجاد نشود البته چنانچه شرکت تولید کننده محصولات فولادی کف عرضه و تعهدات بورس کالا را عمل کند، می تواند به  صادرات خود همچنان ادامه دهد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بومی سازی فولادی ها

سیف الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد رینگ صادراتی برای محصولات نوردی در بورس کالا صحت دارد یا نه؟ گفت: خیر، این موضوع صحت ندارد و حتی منابع معتبری برای ذکر چنین اخباری وجود ندارد، ما رینگ صادراتی برای نوردکاران نداریم و موضوع نامه ارسالی از سوی وزرات صمت برای گمرک تنها آزادسازی صادرات محصولات فولادی و رعایت تعهدات عرضه است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ابزارهای سنجش سیاست صادراتی را کف عرضه بورس کالا عنوان کرد و ذکر کرد: بر اساس این سیاست تولیدکنندگان باید ۷۵ درصد محصولات خود را به بورس کالا عرضه کنند و دیگر ابزارسنجش ما بازگشت ارز و استعلام آن از بانک مرکزی است و اگر صحت این دو تایید شود، هیچ مانعی برای صادرات محصولاتشان نخواهد بود.

 سیف الله امیری در پایان بیان کرد: اگر خطا از طرف بورس کالا و یا وزارت صمت باشد تولیدکنندگان محصولات فولادی و یا  نورد کاران از لیست حذف نخواهند شد و بلافاصله به لیست بازخواهند گشت.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طبق آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در سال گذشته قیمت نهاده های ساختمانی رشد ۷۶/۴ درصدی را تجربه کرد که دوبرابر افزایش قیمت نهاده‌ها در سال۱۳۹۸ است. مسئله ای که به عنوان یکی از دلایل رشد قیمت مسکن از سوی سازندگان مطرح می شود اما در هشت سال گذشته داده های مسکن و نهادهای ساخت و ساز مسکن این موضوع را رد می کنند زیرا حداقل در بازه زمانی سه‌ سال گذشته تورم مسکن از تورم نهاده‌های ساختمانی بسیارشدید تر بوده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند قیمت نهاده‌های ساختمانی در دوره رکود قبلی مسکن یعنی از سال۹۲ تا اواسط سال۹۶، همواره با رشدی بیش از رشد میانگین قیمت مسکن شهر تهران مواجه بوده اما در دوره جهش قیمت که از میانه سال۹۶ آغاز شد، عملاً این نسبت معکوس شده و حداقل از ابتدای سال۱۳۹۷ رشد قیمت مسکن به‌ مراتب از رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی بالاتر بوده است.

روند قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در تمامی فصل‌های سال گذشته افزایشی بوده و رکورد افزایش آن نیز با افزایش ۳۰.۳درصدی در تابستان شکسته شده است. در مقابل، کمترین میزان افزایش قیمت نیز به فصل زمستان با تورم ۶.۱درصدی اختصاص داشته است. در سال۱۳۹۹، در میان گروه‌های تجهیزات ساختمانی، گروه‌های آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل در و پنجره، سنگ و تأسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی به‌ ترتیب با افزایش ۱۱۹.۶، ۹۴.۷و ۹۲.۸درصدی، دارای بیشترین تورم سالانه بوده‌اند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اوضاع نابسامان عرضه مسکن

همچنین تغییرات قیمت نهاده‌های ساختمانی در دوره هشت‌ساله ۹۲ تا ۹۹ نشان می‌دهد شاخص تورم نهاده‌های ساختمانی در دوره رکود مسکن اندکی بیش از شاخص قیمت مسکن رشد کرده اما اختلاف چشمگیری با میزان رشد قیمت مسکن شهر تهران نداشته است. اما در دوره جهش قیمت ها در بازار مسکن، این نسبت تغییر کرد و افزایش قیمت مسکن بسیار بیش تر از تغییرات شاخص نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی بوده است. با فرض این که قیمت مسکن و نهاده‌های ساختمانی در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان مبنای این محاسبه تقریباً واقعی باشد، می‌توان اظهار کرد که در دوره‌های جهش قیمت مسکن نمی‌توان مصالح ساختمانی را مقصر در افزایش قیمت مسکن دانست.

این در حالی است که در سال های اخیر به‌ خصوص در دو سال گذشته، رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش قیمت مسکن معرفی شده است. البته این موضوع اثرات بسیاری در توان تولیدی سازندگان و میزان عرضه مسکن داشته است، به‌خصوص که جهش شش ‌برابری نرخ ارز در سه‌سال اخیر، عملاً قدرت خرید سرمایه در گردش آن ها به یک‌ پنجم کاهش پیدا کرده و توانایی خرید نیز به همین اندازه پایین آمده است؛ اما ادعای اثرگذاری نهاده‌ها بر رشد پیوسته قیمت مسکن، بر پایه اثرات تورمی نهاده‌های ساختمانی بر ارزش جایگزینی مسکن استوار بوده و بخش عمده افزایش قیمت مسکن را واقعیتی ناگزیر از بالا رفتن هزینه ساخت می‌داند.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: پیش بینی ها در رابطه با روند قیمتی بازار آهن حاکی از این بود که در صورت دریافت سیگنال کاهش قیمت پایه شمش از سوی بورس کالا، بازار کمی روند کاهشی را تجربه کند؛ اما روز گذشته صعودی شدن نرخ دلار و بازگشت به کانال ۲۲ هزار تومان موجب شد تا جو رکودی بر بازار آهن حکم فرما شود.

قیمت پایه شمش برای معاملات بورس کالا با کاهش ۲۰۰ تومانی اعلام شده است درحالی که نشریه متال بولتن روز گذشته ۶۲۰ دلار و ثابت اعلام شد؛ در این میان و با توجه به جو رکودی بازار، عوامل تاثیر گذار بر روند بازار نیز به تحریک قیمت ها در این حوزه اقدام نکردند.

پیش بینی ها حاکی از این است که در روزهای آتی شرایط موجود در بازار تداوم یابد و همچنان شاهد رکود و ثبات نسبی بر قیمت ها باشیم، حتی در صورت بازگشت مجدد نرخ دلار به کانال ۲۱ هزار تومان ممکن است قیمت ها در بازار آهن روندی نزولی داشته باشند.

در هر صورت با توجه به موارد ذکر شده اعلامی های روز گذشته تولیدکنندگان انواع آهن آلات نشان دهنده این بود که در حوزه میلگرد اغلب قیمت های این محصول بدون تغییر اعلام شد؛ برخی محصولات خود در این حوزه را با افزایش ۷۰ الی ۱۰۰ تومانی روانه بازار کردند و برخی دیگر نیز ۵۰ تومان کاهش را بر قیمت های خود اعمال کردند. بیشترین قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ با قیمت ۱۴ هزار و ۹۴۵ تومان و کمترین آن با نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

با وجود ثبات نسبی در قیمت میلگرد، سردرگمی در قیمت ها در حوزه نبشی ادامه داشت؛ به این صورت که تولیدکننگان نبشی قیمت های اعلامی خود را اغلب با ثبات اعلام کردند و برخی نیز به افزایش ۱۰۰ تومانی محصولات خود اقدام کردند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن بر سر دوراهی

در حوزه ناودانی عدم تعادل در قیمت های اعلام شده دیده می شد، قیمت ناودانی روز گذشته از سوی دو شرکت بدون تغییر اعلام شد. اما تعدادی از کارخانه های تولیدکننده ناودانی به قیمت های خود چیزی حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزودند و برخی هم به کاهش ۱۰۰ تومانی قیمت ها اقدام کردند. لازم به ذکر است که قیمت سپری نیز با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام شد.

بررسی قیمت ها در بازار تیرآهن نشان دهنده ثبات بیشتر قیمت های تیرآهن کیلویی می باشد و فقط یکی از شرکت های این بخش ۱۰۰ تومان قیمت های خود را افزایش داده است. در بخش تیرآهن شاخه ای، در سایزهای پر فروش این محصول شاهد ثبات قیمت ها بودیم و دیگر سایزها کاهش ۱۰ الی ۵۰ هزارتومانی را تجربه کردند. ثبات حداکثری در بازار پروفیل نیز مشاهده شد، به این شکل که دو شرکت بدون تغییر قیمت های خود را اعلام کردند و یک شرکت نیز در این بخش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان قیمت های خود را افزایش داد.

نتیجه مطالب گفته شده آن است که همچنان تقاضای چندانی در بازار موجود نیست و بازار آهن در بلاتکلیفی تاثیر پذیری از نرخ دلار و یا بورس کالا روزهای خود را می گذراند. باید دید که پس از به پایان رسیدن انتظارها برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات وین و همچنین پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بازارآهن به تغییرات و اتفاقات آینده چه واکنشی نشان خواهد داد و به کدام سمت و سو حرکت خواهد کرد.



:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رسول خلیفه‌ سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با موضوع بومی سازی در صنعت فولاد، بیان کرد: بومی سازی در صنعت فولاد دائمی بوده و روند داخلی سازی طی ۲۰ سال گذشته نیز ادامه داشته است. می توان گفت از بدو شکل گیری صنعت فولاد، ساخت قطعات و تجهیزات نیز در دستور کار قرار گرفته بود.

تلاش برای بومی سازی با وجود زیر ساخت هایی که برای ساخت قطعات و تجهیزات در کشور طی ۲۰ سال گذشته به وجود آمده، با گذشت زمان سازندگان داخلی توانستند بیشتر از قبل جلوه کنند. صنعت فولاد از گذشته تا به حال همواره در حال توسعه است همچنین تولید کنندگان با در نظر گرفتن بازار رو به رشد و درحال توسعه، می توانند تجهیز ساز و ماشین ‌ساز داخلی باشند، حتی ساخت خطوط تولید را نیز در دست گرفتند.

رسول خلیفه‌ سلطان با توجه به رشد علم بومی سازی در کشور، گفت: رشد این علم سبب شده میزان زیادی از ارز در داخل کشور ذخیره شود که نسبت به اعداد آمارهای سال های گذشته، صنعتگران موفقیت بیشتری را در این زمینه کسب کرده اند و در دو سال اخیر این پیشرفت بیشتر از قبل قابل شهود بوده است و همچنین با کاهش نیاز ۳۰ درصدی صنعت فولاد از میزان خروج ارز جلوگیری شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: در جهت موضوع بومی سازی، سایتی تحت عنوان طرح جامع بومی‌ سازی فولاد راه اندازی شده است که در آن تمامی تولیدکنندگان و همچنین تامین کنندگان حضور دارند. در واقع صنعتگران کالاها و نیازهای خود را با کد مشترک تعریف شده کد گذاری کرده ‌اند و تامین‌ کنندگان با ورود به فضای این سایت با نیازها آشنا می ‌شوند و در واقع یک بانک اطلاعاتی برای تولیدکنندگان فولاد و یک فضای اطلاعاتی برای تامین‌ کنندگان ایجاد شده و موجب شناخت دو طرفه می‌شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: معمای پیچیده فولاد گمشده

یکی از شرایط مطلوب این سایت، کل اطلاعات قطعات و تجهیزاتی که در داخل تاکنون ساخته نشده اما می توان آن ها را تولید کرد تهیه و در سایت منتشر می شود. البته با توجه به شرایط موجود در این سایت فضای رقابتی سالمی نیز شکل می گیرد. در مجموع این سامانه اگر در صنعت فولاد به خوبی عمل کند می ‌تواند به یک الگوی جامع برای سایر صنایع نیز بدل شود.

وی در پایان ذکر کرد: در تمامی صنعت ها موانعی وجود دارد که هر چه بیشتر پیش برویم در واقع از موانع عبور کرده ‌ایم، صنعت فولاد ظرفیت شکوفایی و رشد مضاعف را دارد. در حال حاضر باید تمام تمرکز خود را معطوف به صادرات کنیم که چالش‌های سر راه را محو کنیم و با قدرت فروش خارجی را نیز در پیش بگیریم و مسائلی همچون تنظیم بازار داخلی به یک مانع تبدیل شود. در واقع یکی از مانع ‌زدایی‌ های صنعت فولاد جداسازی دو مبحث تنظیم بازار داخلی و صادرات است.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رسول خلیفه‌ سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با موضوع بومی سازی در صنعت فولاد، بیان کرد: بومی سازی در صنعت فولاد دائمی بوده و روند داخلی سازی طی ۲۰ سال گذشته نیز ادامه داشته است. می توان گفت از بدو شکل گیری صنعت فولاد، ساخت قطعات و تجهیزات نیز در دستور کار قرار گرفته بود.

تلاش برای بومی سازی با وجود زیر ساخت هایی که برای ساخت قطعات و تجهیزات در کشور طی ۲۰ سال گذشته به وجود آمده، با گذشت زمان سازندگان داخلی توانستند بیشتر از قبل جلوه کنند. صنعت فولاد از گذشته تا به حال همواره در حال توسعه است همچنین تولید کنندگان با در نظر گرفتن بازار رو به رشد و درحال توسعه، می توانند تجهیز ساز و ماشین ‌ساز داخلی باشند، حتی ساخت خطوط تولید را نیز در دست گرفتند.

رسول خلیفه‌ سلطان با توجه به رشد علم بومی سازی در کشور، گفت: رشد این علم سبب شده میزان زیادی از ارز در داخل کشور ذخیره شود که نسبت به اعداد آمارهای سال های گذشته، صنعتگران موفقیت بیشتری را در این زمینه کسب کرده اند و در دو سال اخیر این پیشرفت بیشتر از قبل قابل شهود بوده است و همچنین با کاهش نیاز ۳۰ درصدی صنعت فولاد از میزان خروج ارز جلوگیری شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: در جهت موضوع بومی سازی، سایتی تحت عنوان طرح جامع بومی‌ سازی فولاد راه اندازی شده است که در آن تمامی تولیدکنندگان و همچنین تامین کنندگان حضور دارند. در واقع صنعتگران کالاها و نیازهای خود را با کد مشترک تعریف شده کد گذاری کرده ‌اند و تامین‌ کنندگان با ورود به فضای این سایت با نیازها آشنا می ‌شوند و در واقع یک بانک اطلاعاتی برای تولیدکنندگان فولاد و یک فضای اطلاعاتی برای تامین‌ کنندگان ایجاد شده و موجب شناخت دو طرفه می‌شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: معمای پیچیده فولاد گمشده

یکی از شرایط مطلوب این سایت، کل اطلاعات قطعات و تجهیزاتی که در داخل تاکنون ساخته نشده اما می توان آن ها را تولید کرد تهیه و در سایت منتشر می شود. البته با توجه به شرایط موجود در این سایت فضای رقابتی سالمی نیز شکل می گیرد. در مجموع این سامانه اگر در صنعت فولاد به خوبی عمل کند می ‌تواند به یک الگوی جامع برای سایر صنایع نیز بدل شود.

وی در پایان ذکر کرد: در تمامی صنعت ها موانعی وجود دارد که هر چه بیشتر پیش برویم در واقع از موانع عبور کرده ‌ایم، صنعت فولاد ظرفیت شکوفایی و رشد مضاعف را دارد. در حال حاضر باید تمام تمرکز خود را معطوف به صادرات کنیم که چالش‌های سر راه را محو کنیم و با قدرت فروش خارجی را نیز در پیش بگیریم و مسائلی همچون تنظیم بازار داخلی به یک مانع تبدیل شود. در واقع یکی از مانع ‌زدایی‌ های صنعت فولاد جداسازی دو مبحث تنظیم بازار داخلی و صادرات است.



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: افزایش قیمت ها در سال های اخیر موجب به صدا درآمدن زنگ خطر عرضه مسکن در پایتخت شد به طوری که طبق آمار رسمی، ۵۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در سال گذشته کلنگ ساخت شان زده شد که کمترین میزان عرضه از سال ۸۳ به بعد است. ابررکود ساختمانی ۹۹ بعد از ۵ سال رکود عرضه به ثبت رسیده و یکی از مشکلات بزرگ بازار مسکن ۱۴۰۰ به حساب می‌آید؛ به‌طوری‌که با آب شدن یخ معاملات خرید و فروش مسکن در سال جدید تبعات آن مشخص خواهد شد.

در شرایطی که در سال ۹۹ کمترین میزان عرضه ساختمانی  طی ۱۶ سال اخیر به ثبت رسیده است، هم‌اکنون سازنده‌ها در بازار مسکن با شرایط خاصی مواجه شده‌اند. از یک سو به دلیل افزایش فاصله بین قدرت خرید خانوارها و قیمت مسکن با نبود تقاضای مصرفی و مشتری برای فروش واحدهای خود مواجه شده‌اند و عملا قادر به فروش واحدهای آماده نیستند. از سوی دیگر به دلیل ریسک صفر ملاکی و نگهداری زمین خام و تورم بالا در این بخش از بازار ملک با کمبود عرضه زمین از یک سو و افزایش قیمت مصالح ساختمانی مانند تیرآهن و میلگرد که از اجزای اصلی در ساخت خانه می باشند که این فشار را برای سازندگان چند برابر می کند به عنوان هزینه ‌برترین جزء ساختمانی مواجه هستند. بنابراین برای بازگشایی عرضه واحد های مسکونی جدید باید راهکاری به کار گرفت تا این مشکلات برطرف شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش قیمت مسکن کذب محض

این در حالی است که حتی تعدادی از سازندگان اقدام به عدم‌عرضه واحدهای آماده به بازار کرده یا از ساخت‌ و ساز روی زمین‌های خود خودداری کرده و ملاکی را ترجیح داده‌اند. با توجه به بررسی‌های انجام شده آنچه می‌تواند در شرایط فعلی قفل بازار ساخت‌ و ساز را بازگشایی کرده و مشکلات موجود در مسیر افزایش عرضه جدید به بازار را تا حدی برطرف کند، وضع و اجرای قانون دریافت مالیات سالانه از املاک مسکونی است. این نوع مالیات با افزایش ریسک و هزینه ملاکی، مشکلات بازار مسکن و ساخت‌ و ساز را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. به این صورت که منجر به عرضه املاک به بازار معاملات شده، قیمت‌ها به دلیل افزایش عرضه  تا حدودی کاهش می‌ یابد و به تدریج زمینه برای بازگشت متقاضیان مصرفی به بازار معاملات مسکن ایجاد می‌شود.

هر چند به دلیل وضعیت فعلی بازار مسکن، قدرت خرید خانوارها و سایر موارد، فعلا بازگشت متقاضیان مصرفی به بازار دور از انتظار به نظر می‌رسد اما به محض فراهم شدن زمینه بازگشت متقاضیان مصرفی، تبعات منفی رکود ساختمانی دامنگیر بازار معاملات مسکن و به‌خصوص متقاضیان مصرفی خواهد شد. اما در صورت اجرایی شدن درست قانون وضع مالیات سالانه بر املاک مشکلات موجود برای بازار مسکن قابل مهار و خنثی‌سازی است.



:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: شرایط این روزهای اغلب بازارها از جمله بازار آهن به گونه ای است که در انتظار نتایج مذاکرات وین و از دیگر سو رسیدن نرخ دلار به ۱۵ و ۱۶ هزارتومان می باشند. بلاتکلیفی های ناشی از عوامل سیاسی موجب شده است تقاضای جدی در بازار بیش از پیش کاهش یابد. این مسئله در بازار آهن  به علت کاهش فعالیت های عمرانی در ماه های پایانی دولت فعلی جدی تر از قبل دیده می شود.

با بررسی نوسانات بازار ارز مشاهده می کنیم که نرخ دلار همچنان در کانال ۲۱ هزارتومان در نوسان است و سیگنالی از ورود نرخ دلار به کانال ۲۰ هزارتومان مشاهده نمی شود. محقق شدن این مسئله وابسته به اعلام خبرهای قوی از نتایج مذاکرات می باشد؛ البته لازم به ذکر است که نوسانات موجود کوتاه مدت بوده و در مدت زمان بیشتر، نرخ دلار به همین محدوده بازگشت خواهد داشت.

با تمام این تفاسیر، در تحلیل و بررسی روند قیمت های روز گذشته بازار آهن مشاهده کردیم که قیمت میلگرد با توجه به اعلامی های تولیدکنندگان این حوزه با ثبات نسبی همراه بود؛ در این میان اما برخی نیز افزایش ۳۰ الی ۵۰ تومانی را در قیمت های خود اعمال کردند همچنین تعداد اندکی هم قیمت های خود را با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام کردند. 

با وجود ثبات نسبی این روزهای بازار به علت عوامل متعدد، شاهد تلاطمات قیمتی در حوزه نبشی و ناودانی بودیم، به این صورت که قیمت نبشی از سوی تعدادی از تولیدکنندگان این حوزه با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شد؛ البته برخی نیز قیمت های خود را ۱۵۰ الی ۲۵۰ تومان کاهش دادند و تعداد اندکی نیز بدون تغییر قیمت محصولات خود را روانه بازار کردند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ارزان فروشی در صادرات میلگرد

سردرگمی در بازار ناودانی نیز دیده می شد، به این صورت که قیمت ناودانی از سوی یک شرکت بدون تغییر قیمت اعلام شد، تعدادی از تولیدکنندگان این بخش افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی را روی قیمت های خود اعمال کردند؛ البته کاهش ۲۰۰ الی ۲۵۰ تومانی نیز در قیمت های اعلامی ناودانی مشاهده می شد. قیمت سپری نیز از سوی تولیدکنندگان این بخش بدون تغییر قیمت اعلام شد.

قیمت تیرآهن کیلویی در بازار روز گذشته از سوی یک شرکت بدون تغییر اعلام شد و دو شرکت نیز افزایش ۱۰۰ تومانی را بر قیمت های خود اعمال کردند. اما در بخش تیرآهن شاخه ای شاهد ثبات توام با کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی در شاخه های پر فروش بودیم. قیمت پروفیل روز گذشته از سوی ۳ شرکت تولیدکننده این محصول بدون تغییر اعلام شد؛ البته در میان قیمت های اعلامی کاهش قیمت نیز به چشم می خورد.

در مجموع، اغلب بازارها در روزهایی که سپری می شوند بارکود سختی مواجه هستند و قیمت ها ثابت است؛ البته لازم به ذکر است که با توجه به افزایش قیمت های بین المللی، جو موجود در بازار آهن اندکی متفاوت است. در صورتی که بازار آهن سیگنال های افزایش قیمت پایه شمش را دریافت کند، قیمت ها اندکی صعودی خواهند شد.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رئیس انجمن فولاد سازان در رابطه با ادعای گم شدن ۳ میلیون تن فولاد گفت: این مسئله قابل احراز نیست. اصلی ترین استدلال بهرام ســبحانی، رئیس انجمن فولادسازان این است که صادراتی که در سه ماهه اول هر سال انجام می شود مربوط به سال گذشته است.

وی ادعای گم شدن این میزان فولاد را در قالب ۳ نکته مهم در مورد میزان مصرف ظاهری فولاد میانی و آمار تولید محصولات فولادی بیان کرد و گفت: آمار صادرات که برای دوره یک ساله توسط گمرکات کشور اعلام می شود را نمی شود به تولید همان دوره نسبت داد زیرا کالایی که در سه ماهه اول هر سال از گمرکات کشور صادر می شود، مربوط به تولیدات سال گذشته است.

در واقع بخشی از محصولات میانی خریداری شده توسط واحدهای نورد به عنوان کالای در جریان تولید، در طول خط تولید و انبار مواد اولیه موجود اســت که در آمار تولید شمش و اسلب منظور می شود ولی چون هنوز به محصول نهایی قابل فروش تبدیل نشده در آمار محصول نهایی ذکر نمی شود.

همچنین با توجه به وجود تعداد زیاد واحدهای نورد، حجم شمش و اسلب ذخیره شده در انبار مواد اولیه واحدهای نورد قابل توجه است. نکته سوم این است که از آنجایی که آمار ارائه شده توسط انجمن فولاد از شرکت های تولیدی دریافت می شود و تعدادی از شرکت های خود مصرفی در هر مقطع مقداری شمش تولیدی را هنوز به محصول تبدیل نکرده اند، این مقدار شمش تولیدی در آمار محصول نهایی منظور نمی شود.

در این بین مهدی ملک ثابت، نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی در رابطه با اظهارات رئیس انجمن فولادسازان، گفت: انجمن فولادسازان ادعای گم شدن ۳ میلیون تن فولاد را رد می کنند در واقع بیانات این انجمن صحیح است زیرا استفاده از واژه گم شدن اشتباه است و بایستی در خصوص میزان تولید، فروش و صادرات فولادســازان تحقیق و بررسی های لازمه انجام شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: هشدار برای واسطه گران فولادی

وی در ادامه بیان کرد: معاملات فولادسازان به شفافیت نیاز دارد و چنین موضوعاتی بایستی به صورت دقیق پیگیری شود، فولاد سازان باید پاسخ دهند فولادی که با آب، برق و گاز دولتی تولید کرده اند را به چه کسی فروخته اند؟ آمار این فروش یقیناً مشخص است. 

مهدی ملک ثابت در رابطه با دستگاه های نظارتی در رابطه با این مسئله گفت: مجلس شورای اسلامی تحقیق و بررسی در مورد حساب های فولاد سازان را در خواست کرده بود، اما هنوز هیچ آماری در این خصوص رسانه ای نشده است البته باید به این نکته نیز توجه کرد که فولادسازان زیر مجموعه دولت هستند و تحقیق و بررسی باید در مقامی به جز دولت انجام شود. دولت هیچ گاه نمی گوید که اشتباه کرده است، بنابراین قوه مقننه و قوه قضائیه دو مقامی هستند که می توانند در این خصوص مطالبه گر باشند.



:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: برخی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقدند، با این که قیمت مسکن به یک ثبات نسبی رسیده است اما هنوز برای نتیجه گیری زود است. فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه‌سازان در رابطه با چشم انداز بازار مسکن اظهار کرد: با در نظر گرفتن رشد قیمت های بازار جهانی فولاد، قیمت مصالح ساختمانی در داخل کشور نیز به واسطه آن افزایش می یابد پس نباید وعده کاهش قیمت بدهیم و مردم را سردرگم کنیم. 

همچنین این کارشناس بازار مسکن در ادامه افزود: وضعیت آینده بازار مسکن را تنها با اتکا به آمار یک ماه نمی توان مشخص کرد بلکه باید منتظر آمار دو ماه آینده باشیم؛ چرا که آمار دقیق تری از وضعیت واقعی بازارمسکن به دست می آید. در حال حاضر با توجه به تحقیقات میدانی انجام شده  در حوزه خرید و فروش، مردم مقداری برای ورود به بازار مسکن اشتیاق پیدا کرده‌اند و بازارمسکن از حالت سکون کمی فاصله گرفته است.

وی افزود: قشر مصرفی بازار مسکن شرایط را درک کرده‌اند. بعد از جهش قیمت ها در سه سال گذشته قرار بود اقدامی از طرف دولت انجام شود و نتیجه ای در طول این چند سال حاصل شود ولی شرایط بازار مسکن تغییر مثبتی نداشته پس دلیلی برای صبر کردن وجود ندارد. در هفته‌های اخیر شاهد ثبات قیمت مسکن بودیم و به همین خاطر بخشی از متقاضیان مصرفی تصمیم به خرید گرفته‌اند.

دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان اینکه مسئولین فقط  وعده‌ ای مبنی بر کاهش قیمت مسکن می دهند افزود: همه متقاضیان، شرایط  اقتصاد کشور مثل رشد بیش از ۴۰۰ درصدی نرخ ارز و رشد بیش از ۶۰۰ درصدی قیمت طلا را در طول این چند سال تجربه کرده اند. بنابراین به این نتیجه رسیدند که هم اکنون مسکن مورد نظر خود را خریداری کنند. به نظر من مسئولان وزارت راه و شهرسازی نباید بر اساس سیاست های دستوری یا وعده کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن، شرایط بازار را که تازه دارد جان می‌گیرد به هم بزنند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: خواب عمیق بازار مسکن

پورحاجت خاطرنشان کرد: نهاده‌های تولید مسکن به شدت افزایش پیدا کرده است و دلالان مصالح ساختمانی هم اوضاع را به هم ریخته اند. سیمان درب کارخانه ۲۳ هزار تومان است و در بازار ۴۴ هزار تومان فروخته می‌شود. نرخ کرایه حمل مصالح نیز طی پنج ماه گذشته حدود ۱۵۰ درصد رشد کرده است. قیمت میلگرد، تیرآهن و ... نیز در طول چند سال اخیر بیشترین افزایش را داشته است پس نمیتوان انتظار کاهش از بازار مسکن داشت.

این کارشناس درباره پیش‌بینی بازار مسکن گفت: معاملات در ماه های آینده افزایش می‌یابد. اگر واکسیناسیون کرونا که هم اکنون در حال اجرا است رخ دهد و محدودیت های عبور و مرور و اصناف برداشته شود بهتر می توان اوضاع بازار مسکن را رصد کرد. اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد بازار در ثبات کامل به سر می‌برد و قیمت ها افزایش نداشته است. البته ظاهرا دلالان در بازار بی کار نماندند و از طریق مصالح ساختمانی، هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های دستگاه های خدماتی که به شکل عجیبی افزایش یافت است بر روی این بازار فشار وارد می کنند.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه با ایجاد حواشی در بازار از سوی نوردکاران اظهار کرد: با وجود اینکه نرخ شمش فولاد صادراتی ایران سال گذشته ۵۷۰ دلار بود، اما به دلیل اینکه وزارت صمت بر قیمت گذاری دستوری شمش و خرید ارزان نوردکاران تاکید داشت، شرکت های این حوزه به صادرات میلگرد با نرخ ۵۱۰ دلار اقدام کردند؛ همین مسئله موجب شد که تعرفه واردات تا ۱۰۰ دلار از جانب برخی کشورها همچون عراق و افغانستان برای محصولات فولادی ایران اعمال شود.

از سوی دیگر با وجود اینکه طی مدت زمان سالی که گذشت، به طور مداوم با گرانی قیمت انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد در بازار آزاد مواجه بودیم، اما در این میان میلگرد ایران را با نرخ های ارزان صادر کردند و همین موضوع عاملی برای اعمال عوارض واردات در کشورهای همسایه شد.

شهرستانی در ادامه بیان کرد: فولاد به عنوان کالایی که قیمت آن بر اساس نرخ های بین المللی مشخص می شود، می باشد، از این رو در داخل کشور به دلیل آن که تولید از میزان مصرف بالاتر است، می بایست درصدی پایین تر از نرخ های صادراتی به فروش برسد و در اختیار مردم قرار بگیرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پیش بینی قیمت آهن

وی اظهار داشت: سال گذشته به واسطه دستوری بودن قیمت فولاد در بورس از سوی وزارت صمت، نرخ ها حدود ۱۰۰ دلار از قیمت های صادراتی پایین تر بود؛ از این رو میلگرد صادراتی به دلیل خرید شمش با نرخ دستوری و ارزان، با قیمتی پایین تر از قیمت نرخ شمش فولاد صادراتی، به دیگر کشورها صادر شد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: اختلاف قیمت فولاد خام و محصولات نوردی قاعدتا باید ۸ الی ۱۰ درصد باشد اما ما شاهد اختلاف قیمت ۳۰ الی ۳۵ درصدی بودیم. نکته حائز اهمیت آن است که این اختلاف در ایران از جانب سیاست گذار برای قیمت پایه ۱۱ درصد تعیین شده است و حتی امکان رقابت در دوره آقای اسماعیلی، معاون معدنی وقت وزیر صمت، تا ۲۰ درصد هم در نظر گرفته شد. 

شهرستانی در پایان بیان کرد: ظرفیت ایجاد شده در بخش نورد ۳ تا ۴ برابر نیاز کشور می باشد. حداکثر نیاز کشور در بخش میلگرد ۸ میلیون تن است و با در نظر گرفتن ۲ میلیون تن توان صادراتی این محصول، رقم ذکر شده به ۱۰ میلیون تن می رسد. این در حالی است که ظرفیت سازی صورت گرفته بیش از ۳۰ میلیون تن می باشد؛ به همین دلیل نوردکاران به جهت اینکه رقابت سنگینی میان خود دارند، برای رسیدن به سودهای بیشتر،  مصرانه به خرید شمش ارزان قیمت اقدام می کنند.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: پیرامون مذاکرات وین که هنوز به توافق رسیدن ایران و آمریکا مشخص نیست،  بازارهای داخلی شروع به ریزش قیمت کردند. بازار مسکن طی ۷ سال گذشته که با افزایش ۷۰۰ درصدی روبه رو بوده به امید به سرانجام رسیدن این مذاکرات ریزش خود را آغاز کرده است. در حالی که در نیمه اول سال معمولا اکثر معاملات مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش اجاره به پای امضا می‌رسد اما امسال به نظر می آید شرایط متفاوت تر از سال های گذشته است و فعلا بازار مسکن در خواب رکود فرو رفته است.

با در نظر گرفتن جهش های پی در پی بازار مسکن در سال های اخیر و فاصله گرفتن قیمت ها از توان خرید مردم این ریزش های اندک نمیتواند تاثیر چندانی بر افزایش معاملات خرید و فروش داشته باشد در این مدت تسهیلات خرید مسکن هم رشد قابل توجهی نداشته و همچنین میزان عرضه واحدهای مسکونی هم تکانی نخورده‌ است که بتواند تقاضا را کاهش دهد و نرخ را بشکند. البته همین رکود بازار باعث ریزش جزئی قیمت‌ها هم شده به طوری که طبق آمار بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران از کانال ۳۰ میلیون تومان در سال گذشته، امسال به ۲۹ میلیون تومان رسیده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداوم روند کاهشی قیمت مسکن

اما مسئله ای که باعث ایجاد انتظار در بازار شده، نتیجه مذاکرات وین و احیای برجام است. هفته گذشته در پی انتشار اخبار امیدوار کننده قیمت دلار از ۲۳ هزار تومان به ۲۱ هزار تومان رسید و پیش بینی می‌شود در صورت توافق دوباره میان ایران و آمریکا، قیمت ارز به روند کاهشی خود ادامه دهد. همان طور که می دانید بازار مسکن تابع سایر بازارها است و اثرپذیری بالایی دارد. از این رو رییس اتحادیه مشاوران املاک پیش تر اظهار کرده بود که احتمالا در همین نیمه اول سال قیمت‌ها بیشتر از ۲۵ درصد ریزش خواهد داشت و به همین دلیل انتظار تورمی برای بازار مسکن به شدت کاهش یافته است و به زودی ریزش قیمت محسوس می‌شود.

هرچند که باید توجه داشته باشیم که کمتر از ۴ سال گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران حدود ۶ میلیون تومان بود و در صورت ریزش هم دیگر به این عدد نخواهیم رسید اما هنوز هم بسیاری از مردم قصد دارند با کاهش قیمت‌ها، پس اندازهای خود را وارد این بازار کنند. باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که نیاز سالانه کشور به ساخت ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد است و هر چه ساخت و عرضه کمتر باشد، این تقاضا انباشته و درنهایت باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود. البته امیدواریم با راهکارهای جدیدی که دولت جهت بهبود شرایط مسکن اتخاذ کرده است این موانع و مشکلات حل شود.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با حذف واسطه گران در بخش فولاد کشور، گفت: برحسب جلسات صورت گرفته با مدیران بخش فولاد و مسئولان این بخش، تصمیماتی جدی جهت عرضه تمامی محصولات این زنجیره در بورس کالا گرفته شده است که کشف واقعی قیمت ها سبب از بین رفتن واسطه گری می شود و از دیگر سو موجب می شود تا فولاد از کالای سرمایه ای به محصولی برای بخش تولید تبدیل شود.  

این نماینده مجلس در ادامه افزود: می توان گفت که تولید در زنجیره فولاد رابطه مستقیم و کاملا وابسته با عرضه دارد و توسط این موضوع جان می گیرد که در این میان فقط بورس کالا می تواند این ارتباط را صحیح و به صورت مستقیم پیش ببرد.

علی جدی همچنین به نقش بورس کالا در حذف کردن واسطه گران اشاره کرد و اینگونه اظهار داشت: شفافیت موجود در معاملات بورس کالا می تواند سبب شفافیت در تمام عرضه های زنجیره فولادی شود و همانطور که می دانیم این روزها بازارهای کالایی نیاز به این شفافیت برای تصمیم گیری درست و سنجش دقیق شرایط را دارند.

وی در ادامه بیان کرد: ماه هاست که مسئولان از تولیدکنندگان بالا دست می خواهند عرضه های کم را متوقف کنند و صنایع پایین دست نیز مواد اولیه خریداری شده را وارد خط تولید کنند و از واسطه گری جلوگیری کنند اما این تلاش‌ ها به دلیل عرضه بخش بزرگی از تولیدات در خارج از بورس جواب نمی‌ دهد چرا که آمار این بخش شفاف نیست.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سود جویی خارج از بورس سنگ آهن

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با از بین رفتن واسطه گری گفت: اگر تمامی فعالان زنجیره فولاد در بورس کالا شرکت کنند و شاهد عرضه های خارج از بورس کالا نباشیم، در آن صورت بر تولید شفافیت کامل حاکم می شود و هیچ شرکتی نمی ‌تواند براساس منافع شخصی خود عرضه کم و یا واسطه گری انجام دهد.

اگر شاهد مخالفت برخی افراد با عرضه تمامی زنجیره فولاد در بورس کالا باشیم در این صورت دلیل آن حذف منافع برخی افراد پرنفوذ در بازار است چرا که شفافیت بورس هشدار برای ادامه فعالیت این افراد در امر واسطه گری فولاد است.

جدی تصریح کرد: با توجه به استراتژیک بودن صنعت فولاد، باید میزان دقیق تولید، مصرف داخلی و صادرات شفاف شود که این شفافیت با تمرکز عرضه در بورس کالا و البته کشف قیمت منطقی و به دور از نرخ ‌گذاری دستوری به دست می آید، با تحقق این رویه هر شرکتی که خارج از این چرخه عمل کند، مشخص می‌شود که به جای تولید به امر واسطه‌ گری مشغول بوده و طبق قانون با آن برخورد خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی های صورت گرفته بر روند هفتگی بازار آهن حاکی از آن است که، بازار طی مدت زمان هفته ای که گذشت متاثر از تداوم روند کاهشی نرخ ارز شرایطی نسبتا نزولی را سپری کرد؛ به این صورت که متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ با کاهش حدود ۲۵۰ تومان به ۱۴ هزارتومان و متوسط قیمت میلگرد ۱۴ نیز با کاهش ۱۶۹ تومانی به نرخ ۱۳ هزار و ۸۳۰ تومان رسید.

از سوی دیگر، با رکود ۲۰۰ دلاری سنگ آهن در بازارهای جهانی مواجه هستیم و به واسطه این موضوع این احتمال وجود دارد که محصولات تخت در هفته جاری روند صعودی داشته باشند، البته در این میان بر اساس پیش بینی هایی از سوی برخی از موسسات این احتمال نیز وجود دارد که از نیمه دوم سال جاری میلادی بازار به اصلاحیات وارد شود. یکی از عوامل اصلی این مسئله نیز کاهش اثر بسته دولت چین در جهت توسعه زیر ساخت ها عنوان شده است.

اما در بازار ارز پس از آن که نرخ دلار با ریزش قابل توجهی مواجه شد و در روزهایی از هفته گذشته به کانال ۲۰ هزارتومان وارد شد، در این میان از دلار ۱۷ هزارتومانی صحبت بود؛ اما این آمار دوام چندانی نداشت و مجددا به نزدیکی کانال ۲۲ هزارتومان رسید.

مذاکرات وین را می توان فاکتور اصلی تعیین نرخ ارز دانست؛ از این مذاکرات خبرهای ضد ونقیضی به گوش می رسد، به این صورت که طرف ایرانیان خبر از پیشرفت خوب می دهند اما در مقابل طرف آمریکایی معتقد است برای حل اختلافات موجود به زمان بیشتری نیاز است. در هر صورت درصورت تداوم روند موجود در مذاکرات احتمال نوسان نرخ ارز بین کانال ۲۰ الی ۲۲ هزارتومان در هفته جاری وجود خواهد داشت.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عقب نشینی نسبی قیمت آهن

به نظر نمی رسد که این هفته نیز با نتیجه بخش بودن مذاکرات مواجه شویم زیرا برخی از کارشناسان بر این باورند که خبرهای خوب از این مذاکرات با شکل گیری فضای انتخابات هم زمان خواهد شد تا به این واسطه بر فضای سیاسی کشور تاثیرگذار باشد.

در صورت صحت داشتن اظهارات فوق، همزمان شدن نتایج مذاکرات و فاز اصلاح قیمت های جهانی از خرداد ماه می تواند منجر به کاهش چشمگیر قیمت بازار فولاد ایران شود. لازم به ذکر است که در خرید های مدت دار توجه به این نکته می تواند تاثیرات خوبی داشته باشد. در هر صورت هفته جاری نیز بازار از یک سو همچنان گرفتار گفتگوهای وین و از سوی دیگر قیمت های جهانی خواهد بود.

با درنظر گرفتن تداوم عدم تقاضا و حذف این عامل در محاسبات بازار، این هفته با دو نیمه در بازار مواجه خواهیم بود؛ اغلب روزها شاهد ثبات نسبی خواهیم بود و در روزهایی که نرخ ارز کاهشی است با ثبات نسبی رو به پایین مواجه می شویم. لازم به ذکر است که با توجه به افزایش قیمت های بین المللی، اگر بورس کالا به تحریک قیمتی اقدام کند و نرخ پایه افزایش یابد، قیمت ها در بازار آهن اندکی رشد خواهند داشت.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: دولت در سال های اخیر با دخالت های خود در قیمت گذاری دستوری نرخ مواد اولیه فولادی همچون سنگ آهن، مانع از شفافیت در نرخ آن ها شده است. احمد بیات، کارشناس بازارهای کالایی در این رابطه بیان کرد: زیان این مسئله برای سهامداران است از سهامداران سهام عدالت گرفته تا افرادی که در بورس سهام شرکت های معدنی را خریده اند که اکثر این سهامداران مردم هستند ولی با عرضه سنگ آهن در بورس کالا یقیناً به نفع سهامداران خواهد بود .

این کارشناس در پاسخ به این سوال که عرضه سنگ آهن در بورس کالا به چه اندازه برای مصرف کننده نهایی سود دارد، گفت: هر کالایی که بخواهد در بورس کالا عرضه شود پیش نیازهایی دارد و بایستی برای این کالا کشف نرخ های شفاف و صحیح صورت گیرد. قطعا عرضه سنگ آهن در بورس کالا نیز از این دیدگاه اهمیت ویژه ای دارد زیرا کشف قیمت ها و شفافیت در قیمت گذاری حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد بسیار مهم و حائز اهمیت است. 

احمد بیات در ادامه افزود: مورد دیگری که در عرضه کالاها در بورس وجود دارد این است که برخی کالا ها قبل از عرضه در بورس متقاضی دارند ولی با ورود به بورس کالا متقاضی برای این کالاها یافت نمی شود که این اتفاق بسیار عجیب است و قطعاً اگر دلیل این موضوع مشخص شود بسیاری از مشکلات در این حوزه حل می شود.

کارشناس بازارهای کالایی در رابطه با موانعی که در عرضه سنگ آهن در بورس کالا وجود دارد، گفت: شیوه هایی برای معاملات سنگ آهن در خارج از بورس کالا وجود دارد که اگر بخواهیم به صورت واضح در این رابطه صحبت کنیم، گفتنی است که در این معاملات سود بیشتری نصیب برخی از تولیدکننده ها می شود ولی به وسیله بورس آمارها شفاف شده و دیگر خبری از آن فضای مبهم بازارهای سنتی نیست که در این صورت برخی از تولیدکنندگان ترجیح می دهند اطلاعات خود را در اختیار عموم قرار ندهند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تعویق در خرید شمش فولادی

در این بین برخی از فروشندگان نیز از شفافیت های بورسی هراس دارند و ترجیح می‌دهد قیمتی اعلام کنند که برای خریداران جذابیتی نداشته باشد تا بتوانند محصول را در بازار آزاد و با شیوه دلخواه خود به فروش برسانند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه سنگ آهن در بورس کالا به نفع سهامداران شرکت های معدنی است یا به زیان آن ها، گفت: قطعاً به نفع آنان و حتی به نفع سهامداران فولادی نیز هست. در حال حاضر یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که یکی از شرکت های تولید کننده شمش فولادی اینگونه بیان کرده است که چرا باید کالا را با قیمت پایه ‌ای که دولت در نظر گرفته عرضه کند درحالی‌ که متقاضی حاضر است آن را خارج از بورس با نرخ بالاتر خریداری کند؛ واقعی ‌سازی قیمت سنگ ‌آهن روندی برای اصلاح نرخ کل زنجیره فولاد است و به نفع کل سهامداران این حوزه است.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بازار مسکن گرفتار قیمت کاذب بود که با اجرایی شدن صحیح قوانین مجلس و بهبود شرایط اقتصادی کشور در آینده ای نزدیک به نرخ واقعی خود خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به تاثیرات قوانین مجلس بر کاهش قیمت مسکن، گفت: با توجه به افزایش های نجومی قیمت مسکن طی سال های گذشته که عمدتا ناشی از کناره گیری دولت از نظارت بر ساخت و ساز مسکن بود که این موضوع موجب ایجاد فشار بر روی مردم به ویژه بخش کم درآمد جامعه شد. یکی از بحران های اصلی مجلس یازدهم به ویژه کمیسیون عمران، ساماندهی بازار مسکن بوده، که مجلس با ارائه و تصویب قانون مالیت بر خانه های خالی و طرح جهش تولید و تامین مسکن تاحدودی موفق شد تا از ادامه دار بودن این سیر صعودی قیمت مسکن جلوگیری کند.

محمدرضا رضائی کوچی اضافه کرد: هم اکنون بیش از یک میلیون واحد خالی شناسایی و راستی آزمایی شده و برای اجرای قانون و اخذ مالیات به سازمان امورمالیاتی معرفی شده است، اطلاع از وجود این تعداد واحد مسکونی می تواند موجب برقراری تعادل در بازار و سپس کاهش قیمت مسکن می‌شود. که البته پیش تر وزیر راه و شهرسازی از تاثیرات  اجرایی شدن این قانون که موجب کاهش قیمت مسکن شده بود خبر داده بود از سوی دیگر آمار بانک مرکزی نیز نشان می دهد قیمت خانه‌های تهران در مدت اخیر  کاهش پیدا کرده است.

در ادامه نیز می توانید این خبر را مطالعه کنید : مالیات عامل ریزش قیمت مسکن

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون مالیات بر خانه های خالی منجر به خارج شدن  دلالان و سوداگران  از بازار مسکن می شود، در سال های گذشته سودجویان تعداد زیادی واحد خالی با هدف سفته بازی، احتکار می کردند که  همین موضوع باعث جهش قیمت مسکن شده بود که با اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی این احتکار در حال شکسته شدن است و عرضه این واحد ها برای اجاره و خرید موجب کاهش قیمت مسکن می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: پروژه جهش تولید و تامین مسکن نیز موجب عرضه سالانه یک میلیون واحد مسکونی می‌شود که تحقق آن در بلند مدت تاثیر بسیار خوبی بر رونق بازار و پیش روی آن به سمت قیمت های واقعی خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی های صورت گرفته بر نوسانات بازار آهن حاکی از آن است که با توجه به اعمال دامنه نوسان مثبت و منفی ۳ درصد ازسوی بورس کالا برای مقاطع، معاملات روز گذشته چندان چشمگیر نبود و در این میان اجناسی که به فروش رسیدند روی نرخ پایه بودند. ازسوی دیگر، در بازار ارز شاهد تداوم روند نزولی نرخ دلار بودیم و قیمت دلار به کانال ۲۱ هزار تومان وارد شد و در ساعاتی از روز به ۲۱ هزار و ۲۳۰ تومان رسید.

در نهایت همین دو عامل موجب شد تا روز گذشته در بازار آهن ، شاهد روند کاهشی با ثبات نسبی برخی محصولات باشیم. نکته حائز اهمیت دیگر آن است که همچنان در بازار با عدم تقاضا یا در صورت وجود، تقاضای اندک مواجه هستیم.

با این تفاسیر با نگاهی بر روند قیمت های اعلام شده از سوی تولیدکنندگان انواع مقاطع، شاهد ثبات همراه با کاهش در قیمت میلگرد بودیم؛ به این صورت که برخی از تولیدکنندگان میلگرد، قیمت های خود را بدون تغییر اعلام کردند، البته تعداد قابل توجهی هم به کاهش قیمت ۵۰ الی ۶۵۰ تومانی اقدام کردند. برخی نیز با اعلام قیمت دوم قیمت های خود را کاهش دادند. علت وجود کاهش در قیمت های اعلامی را می توان تقاضای اندک در بورس کالا در نظر گرفت.

در بازار نبشی نیز تولیدکنندگان این حوزه اغلب محصولات خود را ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش دادند و البته ثبات نیز در میان برخی از قیمت های نبشی دیده می شد. در بازار ناودانی نیز دقیقا همان شرایط موجود در بازار نبشی به چشم می خورد و محصولات این حوزه نیز کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را تجربه کردند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سایه رانت بر قیمت سنگ آهن

در حوزه تیرآهن با آرامش در قیمت ها مواجه بودیم به این صورت که، قیمت تیرآهن کیلویی با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه با ثبات قیمت در برخی از محصولات روانه بازار شد، در تیرآهن شاخه ای نیز قیمت ها در بیشتر سایزها بدون تغییر اعلام شدند و در یکی از سایزهای پر فروش شاهد کاهش ۱۰ هزار تومانی بودیم.

قیمت پروفیل نیز پس از سپری کردن روزهای پرتنش، با کاهش همراه شد، به نحوی که کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی همراه با ثبات قیمت در ضخامت ۲ این محصول دیده می شد؛ در سایز سایزها نیز کاهش همراه با ثبات را شاهد بودیم. اما در این میان پروفیل های ورق گیلان با افزایش قیمت ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی مواجه شدند. برخی از فعالان بازار بر این باورند که پروفیل با قیمت های حال حاضر متقاضی ندارد و فروشندگان ناچار به کاهش قیمت می باشند.

در پایان با توجه به تحلیل های صورت گرفته در اتاق خبر آهن پرایس، بازار آهن این هفته را در شرایط رکودی همراه با ثبات قیمت سپری کرد؛ اگر چه در برخی مبادی فروش شاهد نوسانات قیمت بوده ایم اما این نوسانات نتوانست منجر به تشویش در جو روانی حاکم بر بازار شود و متقاضیان خرید را تحریک نماید.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس گزارشات اعلام شده متال بولتن، تولیدکنندگان شمش فولادی ایران با توجه به معاملات صورت گرفته با بازرگانان در ۲۸ آوریل قیمت های بالاتری را کسب کردند و این مسئله پیرو افزایش قیمت های فولاد در آسیا صورت گرفت.

همچنین طبق این گزارش دو محموله ۳۰ هزار تنی شمش فولاد از طریق تولیدکنندگان ایرانی به قیمت ۵۹۹ دلار به ازای هر تن فوب بندرهای جنوبی ایران به فروش رسیده است که در این معامله با قیمت ۵۹۹ دلار، شاهد افزایش ۸ دلار در هر تن نسبت به هفته گذشته توسط فروشندگان ایرانی بودیم.

یکی از صادرکنندگان عمده شمش ایران یک مناقصه برای ۳۰،۰۰۰ تا ۴۰،۰۰۰ تن که باید در اواسط ماه ژوئن حمل شود، ارائه کرده که تا پایان این هفته باز است. همچنین می توان گفت با توجه به درخواست های مطلوب متقاضیان آسیایی و افزایش قیمت ها در آن منطقه، این صادرکننده امیدوار است که به ازای هرتن فوب ۶۲۰ دلار به دست آورد.  

آخرین ارزیابی قیمت Fastmarkets برای شمش فولاد وارداتی به چین، ۶۴۷ تا ۶۶۰ دلار در هر تن در ۲۳ آوریل بود، در حالی که هفته قبل ۶۴۵ تا ۶۵۵ دلار در هر تن بود. ارزیابی قیمت شمش فولاد وارداتی به فیلیپین هم ۶۵۵ تا ۶۶۰ دلار در هر تن سی.اف.آر در روز چهارشنبه بود که نسبت به هفته قبل از آن ۱۰ دلار در هر تن افزایش یافت.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رانت ۱۴۰۰ میلیاردی فولادی ها

بررسی هفتگی Fastmarkets برای شمش فولاد صادراتی ایران در ۲۸ آوریل ۵۹۹ دلار در هر تن عنوان شد در صورتی که هفته گذشته قیمت هر تن از شمش فولادی ایران ۵۹۱ دلار بود. البته تا زمان انتشار این گزارش هنوز سفارش تازه ای برای شمش های فولادی ایران ثبت نشده است.

در بخش تختال فولاد، هیچ مناقصه تازه ‌ای اعلام نشده است. فولاد خوزستان، که یکی از بزرگترین صادرکنندگان تختال در ایران است مناقصه ۳۰،۰۰۰ تا ۴۰،۰۰۰ تن تختال را برای ارسال در پایان ماه ژوئن باز کرد که احتمال بسته شدن آن در این هفته وجود دارد. فولاد خوزستان امیدوار است در ازای هر تن فوب ۷۵۰ دلار دریافت کند.

تصور می شد که دیگر تولیدکنندگان تختال ایرانی از جمله فولاد مبارکه و یا فولاد هرمزگان، مناقصه‌های تختال خود را تا جمعه گذشته ببندند، اما هیچ معامله ‌ای صورت نگرفت و هیچ قیمت هدفی از سوی این کارخانه ‌ها اعلام نشد. همچنین در معاملات اخیر برای تختال ایرانی، قیمت ۷۲۰ دلار در هر تن فوب ثبت شد و بر اساس ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای تختال صادراتی ایران در تاریخ ۲۸ آوریل ۷۲۰ دلار در هر تن عنوان شد.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طی روزهای اخیر پیرامون خبرهای خوش از مذاکرات هسته ای که موجب ایجاد روزنه ی امیدی برای به ثبات رسیدن اقتصاد کشور شد و در همین راستا تعدادی از مسئولان و کارشناسان معتقدند که قیمت مسکن نیز در مسیر کاهش قرار می گیرد.  در حالی که با وجود افت شدید توان خرید متقاضیان بازار مسکن و افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی نظیر میلگرد، تیرآهن و پروفیل و... کاهش قیمت ها در بازار مسکن همچنان دیده می شود.

همچنین امید به احیای برجام، ثباتی را در بازارهای ارز، طلا و بورس ایجاد کرده است. البته بازار بورس به دلیل جهش سنگین از اواسط سال گذشته روند نزولی داشته واین روند همچنان ادامه دارد. اما با ابراز امیدواری های سیاستمداران درباره نشست های اخیر کشورهای عضو برجام در وین می توان تاثیرات این خبرها را در بازار مسکن مشاهد کرد به طوری که قیمت مسکن شهر تهران نیز در اولین ماه از سال جاری ۳ درصد نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرد. همین موضوع منجر به گمانه‌ زنی‌ها برای افت قیمت مسکن در ماه های آتی شد؛ این در حالی است که قیمت زمین، مصالح ساختمانی، عوارض شهرداری، خدمات مهندسی و دستمزد کارگران با رشد ۴۰ تا ۱۲۰ درصد در سال گذشته همراه شد.

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی، در رابطه با تاثیرات مذاکرات هسته ای بر بازار مسکن اظهار کرد: اگر مذاکرات هسته ای به سرانجام برسد و برجام احیا شود با رکود در بازار مسکن مواجه می‌شویم که به دنبال آن، قیمت‌ها ریزش خواهد کرد. وی دو روز قبل هم از رکود و کاهش قیمت مسکن در شهرستان ها خبر داد و گفت که علت افزایش قیمت مسکن در تهران، ثبات بازار های موازی و ورود سرمایه ها از بازارهای طلا، ارز و بورس بوده است. اما سازندگان نظر دیگری دارند و معتقدند پس از سقوط قیمت دلار از کانال۳۰ هزار تومان و ورود به  محدوده ۲۲ هزار تومان، نرخ نهاده‌های ساختمانی، زمین و دستمزد نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش مواجه شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: گرانی آهن معضل ساخت و ساز مسکن
 
در همین راستا جمشید برزگر رییس کانون انبوه سازان با بیان اینکه هر زمان مسئولان پیش‌بینی افت قیمت مسکن را داشتند با رشد قیمت ها مواجه شدیم اذعان کرد: طی یک سال گذشته قیمت ساخت هر متر مسکن در مناطق معمولی کشور حداقل ۲ میلیون تومان افزایش یافته و در بعضی مناطق تهران و کلان شهرها با رشد ۲۰ میلیون تومانی هر متر مربع هزینه ساخت مواجه بوده‌ایم. از دفترخانه گرفته تا نظام مهندسی و شهرداری و دستمزد کارگر و غیره هزینه به ما تحمیل می شود پس نمی توان خوش بینانه انتظار شکست قیمت ها را داشت چرا که تورم های ایجاد شده در بازار مسکن در طول چند سال گذشته تنها با کاهش چند بازار موازی امکان پذیر نیست.



:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با توجه به اینکه پیش بینی شده بود تحت تاثیر روند مذاکرات وین با کاهش نرخ ارز مواجه شویم، روزهای اخیر انتشار اخبار مثبت از سوی رسانه های اروپایی و روسی در همین رابطه موجب شد روز گذشته کاهشی بودن نرخ دلار تداوم یابد و به کانال ۲۲ هزار تومان وارد شود. از طرفی بورس کالا مجددا به افزایش حدود یک درصدی قیمت پایه شمش برمبنای میانگین موزون معاملات هفته گذشته اقدام کرد؛ البته لازم به ذکر است که برای معاملات این هفته با توجه به کاهش قابل توجه فاصله میان شمش و مقاطع، بورس کالا دامنه نوسان مثبت و منفی ۳ درصد را برای مقاطع اعلام کرده است. نکته دیگر آن است که با کاهش نرخ ارز و همچنین شرایط رکودی که در بازار حکم فرما شده است، به نظر نمی رسد که هفته جاری فاصله شمش و مقاطع بیشتر شود.

بررسی وضعیت روز گذشته قیمت ها در بازار آهن نشان دهنده ثبات در اغلب قیمت های اعلامی از سوی تولیدکنندگان انواع مقاطع بود. همچون روزهای اخیر مشتری واقعی در این بازار مشاهده نمی شود و همه در انتظار مشخص شدن تکلیف مذاکرات و روند نرخ ارز و به واسطه این عوامل تعیین تکلیف بازار آهن هستند.

در بازار روز گذشته میلگرد، اکثر تولیدکنندگان این محصول قیمت های خود را بدون تغییر اعلام کردند و در این میان برخی نیز قیمت های خود را ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش دادند؛ در میان قیمت های اعلامی کاهش قیمت حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز به چشم میخورد. قیمت میلگرد ۱۴ با نرخ ۱۴ هزار و ۶۰۵ تومان بالاترین نرخی بود که برای این محصول اعلام شد و همچون روزهای قبل این نرخ مربوط به کارخانه راد همدان بود.

تمامی تولیدکنندگان حوزه نبشی و ناودانی قیمت های خود را ثابت اعلام کردند و کاهش قیمتی در قیمت های اعلامی دیده نمی شد. قیمت سپری نیز که طی مدت زمان چند روز اخیر روند با ثباتی را داشت، روز گذشته افزایش اندک ۱۰۰ تومانی را تجربه کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ترکش های بورس بر پیکره بازار آهن

فروشندگان تیرآهن قیمت های خود را اغلب ثابت اعلام کردند، در تیرآهن کیلویی تنها شاهد افزایش ۸۰ تومانی یکی از شرکت ها بودیم و در بخش تیرآهن شاخه ای سایزهای پر فروش تیرآهن ذوبی شاهد افزایش ۱۰ الی ۲۰ هزارتومانی بودند. همچنین برخی شاخه ها نیز کاهش ۲۰ هزارتومانی را تجربه کردند. بازار پروفیل همچنان با تنش همراه است، به طوری که قیمت پروفیل ضخامت ۲ روز گذشته افزایش ۱۰۰ تومانی، کاهش ۲۰۰ تومانی همراه با ثبات را تجربه کرد. در سایر سایزها نیز شاهد افزایش ۱۰۰ تومانی بودیم.

در مجموع می توان نتیجه گرفت که این احتمال وجود دارد با توجه به تعطیلات میان هفته ای و همچنین انتظار برای تعیین تکلیف رخدادهای سیاسی ذکر شده، بازار آهن درهفته جاری تغییرات چشم گیری را تجربه نکند.



:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: این روزها با افزایش قیمت ها در بازار فولاد و از سوی دیگر ریزش قیمت دلار مواجه هستیم از این رو رضوی‌ نیک، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در این رابطه بیان کرد: مافیای صنعت فولاد بدون توجه به از بین رفتن واحد های خصوصی و همچنین اشتغال در این زمینه از رانت خود دست برنمی دارند و به راه خود ادامه می دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ماهانه ۱۴۰۰ میلیارد تومان رانت در بازار فولاد ایجاد و توزیع می‌شود، گفت: تولیدکنندگان فولاد ماهانه ۱۴۰۰ میلیارد تومان رانت ایجاد می کنند اما بازهم نوردکاران و تولیدکنندگان محصولات نهایی را متهم می کنند که در کل هزینه مواد اولیه برای فولاد سازان ۴۰ درصد است که باقی مانده آن برای فولاد سازان سود است ولی در بخش دیگر نوردکاران ۹۲ درصد را برای مواد اولیه هزینه می کنند و با ۸ درصد الباقی واضح است که نمی توان رانت ایجاد کرد و قیمت ها را افزایش داد.

رضوی‌ نیک ذکر کرد: در عرضه برخی مقاطع در بورس کالا شاهد بودیم که فولادی ها با عرضه کم مواد اولیه سبب کاهش تولید در سایر واحد های تولیدی پایین‌ دست خود شده‌ اند و وزارت صمت نیز هیچ نظارتی بر رعایت کف عرضه‌ ها از سوی فولاد سازان نداشته است. در این بین نکته حائز اهمیت این است که بورس کالا با این رفتار نشان داد که این نهاد از هیچ مصوبه و شیوه ‌نامه‌ ای که از سوی وزارت صمت به عنوان نهاد بالاسری هم اتخاذ شود، پیروی نمی ‌کند و وزارت صمت را مرجع و متصدی خود نمی ‌داند.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در ادامه گفت: بورس کالا شرایطی را ایجاد کرده که در قیمت گذاری ها دخالت می کند و در آخر این دخالت به نفع فولاد سازان یعنی بخش بالا دست این زنجیره تمام می شود. همچنین سه نفر از اعضای هیات‌ مدیره بورس کالای ایران از بین فولادسازان است که در این میان رفتار بورس کالا بیشتر به نفع فولادسازان است در صورتی که در بورس کالا نباید در قیمت گذاری دخالت صورت گیرد و بایستی بر اساس عرضه و تقاضا باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سایه سنگین دولت بر صادرات فولاد

وی تاکید کرد: هیچ نهادی در کشور و حتی خود دولت هم نباید در شیوه کار عرضه و تقاضای بازار بورس کالا دخالت کند زیرا همانطور که بارها شاهد بودیم با دخالت در این بازار قیمت ها نه تنها بالا می روند بلکه صنایع با کمبود مواد اولیه نیز رو به رو می شود.

رضوی‌ نیک بر این باور است که برخی صنایع همچون شرکت ‌های فولاد ساز در داخل از یارانه‌ های ریز و درشت انرژی همچون آب، برق و گاز بهره می ‌برند اما مواد اولیه تولیدی خود را با قیمت بسیار گران ‌تر از معیارهای منطقی و استاندارد جهانی در اختیار تولیدکننده داخلی می‌ گذارند و مصوبه ‌های سیاستگذار در راستای تامین منافع تولید کننده برای کاهش التهاب‌ ها را به آشکار، قیمت‌ گذاری دستوری می ‌نامند.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، به این موضوع اشاره کرد که برای بهبود فضای کسب و کار باید قوه قضاییه، دولت و مجلس بهتر از قبل با یکدیگر همکاری و هم فکری کنند و مشکلات بخش مسکن تنها با حرف برطرف نمی شود بلکه مسئولین باید به این حرف ها جامه عمل بپوشانند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان  در خصوص انتشار آمار معاملات مسکن توسط بانک مرکزی اذعان کرد: چیزی که بدیهی است فروردین امسال مانند فروردین‌های سال‌های گذشته بازار مسکن تعطیل بوده، اما در کنار این تعطیلات به خاطر قرمز شدن دوباره همه شهر ها و بسته شدن بیشتر مشاغل  به دلیل تشدید دوباره ویروس کرونا موجب شده تا بنگاه‌های املاک بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تعطیل باشند.

فرشید پورحاجت افزود: این وضعیت موجب وارد شدن صدمات سنگین مالی شد که مشاوران املاک نیز از این ماجرا مستثنی نبوده‌اند. در این شرایط برخی فعالان بازار مسکن اظهاراتی را از تحولات این بخش بیان می‌کنند که نتیجه این تعطیلی ها و در نتیجه کاهش معاملات بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:  آینده ی نامعلوم بازار مسکن

وی در ادامه اظهار کرد: به نظر می‌رسد این نظرها غیرعلمی و غیرکارشناسی است. یکی از انتقاداتی که به اتحادیه مشاوران املاک وارد است این‌ است که رئیس این اتحادیه تریبون مسکن‌های لوکس را در اختیار گرفته که شاید نشات گرفته از علاقه خاص وی باشد. مهم‌ترین مسئله بازار مسکن،‌ مسکن مصرفی مورد هدف افراد جامعه است.

این کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌ که به ‌عنوان انبوه‌ساز موافق تولید هر دو نوع مسکن لوکس و مصرفی هستیم، اضافه کرد: اولویت باید تامین کردن مسکن اقشار هدف جامعه باشد که در این بخش متاسفانه قیمت‌ها طی سال‌های اخیر همواره افزایش یافته است. 

پورحاجت با بیان این‌که باید در رابطه با کاهش قیمت مسکن باید با مدرک صحبت شود،‌ اظهار کرد: متاسفانه همانطور که قبلا نیز گفتم در برخی موارد هزینه‌های ساخت و ساز تا ۳۰۰ درصد توسط برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی افزایش یافته است. حتی سازمان‌های نظام مهندسی و شهرداری‌ها در برخی موارد هزینه خدمات خود را تا ۳۵۰ درصد افزایش داده‌اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قیمت مصالح ساختمانی مانند میلگرد، تیرآهن، پروفیل و...  نیز به دلیل تورم های موجود در بازار های داخلی به شدت افزایش یافته است و این وضعیت ساخت و سازهای مسکن را تحت تاثیر خود قرار داده است. در پایان دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان افزود:  برای بهبود اوضاع  بازار مسکن،‌ باید برنامه ریزی هایی انجام شود. و این طرح‌های جامع باید اجرایی شوند. تا چرخه بخش مسکن به‌ عنوان یکی از پیشران‌های مهم اقتصاد به حرکت کند.



:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی های صورت گرفته بر بازار شمش و مقاطع طویل فولادی در مدت زمان روزهای اخیر نشان دهنده وجود تناقض در میان دو بازار ذکر شده می باشد. با وجود رونق بازار شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا به واسطه انگیزه های صادراتی، عدم تقاضای مصرفی و سرمایه ای موجب شده است که بازار مقاطع طویل فولادی در رینگ معاملاتی بورس کالا و همچنین بازار آزاد با رکود سنگینی مواجه شود. دراین بین اعمال فروش های اعتباری برای مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا موجب شد از رکود در این بازار اندکی کاسته شود و منجر به انجام معامله محصول از این بازار با نرخی بالاتر از قیمت روز در بازار آزاد شود.

رکود در بازار مقاطع طویل فولادی به واسطه نوسانات ارزی، طی مدت زمان هفته گذشته شدت گرفت؛ این موضوع در حالی است که در زمان مشابه سال قبل یعنی هفته ابتدایی اردیبهشت سال ۹۹ در این بازار با اوج گیری در تقاضای مصرفی و سرمایه ای مواجه بودیم. اما امسال تعدیل انتظارات تورمی و همچنین سیگنال های منفی انتظارات ارزی در هفته های آغازین موجب شده تا با عقب نشینی خریداران از این بازار روبه رو شویم. در بازار شمش فولاد اما روند کاملا متفاوتی را شاهد بوده و بالا رفتن بهای جهانی باعث شده تا خرید از رینگ معاملاتی بورس کالا به واسطه تولید و صادرات محصول توجیه اقتصادی داشته باشد.

بورس کالا شرایط نسبتا پیچیده ای را سپری کرده است. به این صورت که در روز سه شنبه ۷ اردیبهشت، رینگ معاملاتی بورس کالا میزبان عرضه حدود ۱۳۲ هزار تن شمش فولادی بود، برای میزان در نظر گرفته شده تقاضایی برابر با ۱۹۰ هزار تن در بازار به ثبت رسید و در نهایت منجر به معامله ۹۷ هزار تن محصول از این بازار شد. نرخی که برای این محصول در بازار در نظر گرفته شده بود رقمی برابر ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که نسبت به نرخ پایه هفته قبل رشد۱۸۰ تومانی در هر کیلوگرم را تجربه کرده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: دوگانگی در بازار آهن

لازم به ذکر است که این قیمت پایه تقریبا برابر میانگین نرخ معامله شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا در هفته گذشته بود، از این رو انتظار می رفت تا خریداران از این عرضه با درنظر گرفتن سابقه عملکردی خریداران موجود در این بازار در مدت زمان هفته های اخیر استقبال کنند. در نهایت رقابت میان خریداران شمش فولادی عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا موجب شد که نرخ معامله شمش در روز سه شنبه ۷ اردیبهشت به رقم ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان برسد.

شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا در حالی با این نرخ مورد معامله قرار گرفت که بهای پایه ای که برای میلگرد فولادی در نظر گرفته شده بود،  در روز بعدی یعنی ۸ اردیبهشت ماه ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو گرم اعلام شد. با وجود اینکه میان بهای پایه عرضه شمش و میلگرد به عنوان محصول نهایی، تفاوت غیرقابل قبولی وجود داشت، اما از عرضه شمش فولاد در بازار معاملاتی بورس کالا استقبال خوبی صورت گرفت.

در مجموع، بازار آزاد مقاطع طویل فولادی در حالی با رکود سنگینی مواجه شده است که به لحاظ سنتی در زمانی قرار داریم که زمان اوج سنتی تقاضا می باشد، اما عواملی همچون نداشتن اطمینان کافی به آینده بازارها با توجه به اینکه نرخ ارز دارای روند نزولی می باشد و همچنین رشد بیش از اندازه انتظارات مصرف کننده در ماه های قبل موجب شده تا تقاضای فصلی در این بازار مشاهده نشود.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازارهای صادراتی در سال گذشته با موانعی از سوی دولت مواجه شد که سبب شد سهم صادرات کشورمان را شرکت های خارجی دیگر تصاحب کنند. محمد کشانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این رابطه بیان کرد: تعادلی بین صنایع پایین دستی و بالا دستی در صنعت فولاد وجود ندارد که مانع تولید، پیشرفت و گسترش در این صنعت می شود.

همچنین میزان تولید فولاد در سال جاری به ۳۰ میلیون تن رسید و پیش بینی ها حاکی از آن است که در افق ۱۴۰۴ میزان تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن برسد اما وجود مشکلات در تامین سنگ آهن از سال گذشته تا به الان برای صنعت فولاد جدی شده است.

محمد کشانی صدور بخشنامه ها و قطعنامه های خلق الساعه در سال گذشته را از موانع تولید فولاد در کشور دانست و گفت: از ۳۰ میلیون تن فولاد تولید شده در کشور فقط ۱۴ میلیون تن از آن صرف مصارف داخلی می شود و الباقی آن می تواند در جهت صادرات قرار گیرد اما دولت با صدور بخشنامه ای مخالفت خود را برای صادرات فولاد اعلام کرد؛ در حالی که اکنون کشور نیاز به تامین ارز دارد، مانع صادرات شد. 

وی در ادامه افزود: بازارهای صادراتی در برابر بخشنامه های دولتی و سیاست های داخلی کشور سازگاری ندارند. همانطور که ما در این بازار ها حضور داریم رقبای ما نیز در این بازار ها حضور دارند که با عرضه محصولات فولادی آن ها تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا سهم بیشتری را از این بازارها بدست آورند که صدور بخشنامه های خلق الساعه به آسانی این فرصت را برای آنان مهیا می کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ذکر کرد: چند سال قبل توانستیم محصولات فولاد خوزستان را با تلاش های فراوان به بازارهای آسیای جنوب شرقی صادر کنیم ولی دولت بی توجه به این موضوع با صدور بخشنامه ای که حاکی از محدودیت های صادراتی بود، به آسانی بازارهای صادراتی را از دست داد و بستری برای شرکت های خارجی برای تصاحب سهم صادراتی بازار ایران، فراهم کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پیش بینی عملکرد فولاد در ۱۴۰۰

محمد کشانی گفت: برای بدست آوردن بازارهای از دست رفته صادراتی باید بار دیگر تلاش خود را به کار گیریم و در این میان دولت نیز باید از سیاست های صادرات محور در این صنعت حمایت کند و شرایط مطلوب را برای تولیدکنندگان صنعت فولاد فراهم کند.

محمد کشانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از قیمت های حداقلی برخی محصولات فولادی برای صادرات، انتقاد کرد و افزود: قیمت شمش در حال حاضر ۶۰۰ دلار است اما میلگرد متاسفانه ۵۲۰ دلار صادر می شود این شیوه صادراتی صحیح نیست و بایستی زمانی که شمش ۶۰۰ دلار صادر می شود میلگرد به قیمت ۶۵۰ دلار صادر شود. پیشنهاد فولاد سازان این است که مازاد تولید فولاد باید صادر شود و با تامین نیاز داخلی ، سیاست آزاد سازی صادرات  اعمال و اجرا شود.



:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با وجود کاهش ۳ درصدی نرخ مسکن در فروردین ماه سال جاری،  تعدادی از فعالان این بازار بر این باورند که این اتفاق می تواند نشانه ای از توقف رشد جهش گونه قیمت مسکن باشد. چند روز پیش بانک مرکزی وضعیت بازار مسکن فروردین ماه ۱۴۰۰ را در قالب گزارشی منتشر کرد که با توجه به این آمار می توان اظهار کرد در فروردین امسال متوسط قیمت مسکن در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته که برای نخستین بار به بالای ۳۰ میلیون تومان رسیده بود، به زیر ۳۰ میلیون تومان بازگشته و کاهش ۳.۱ درصدی متوسط قیمت مسکن ثبت شد.

بیت الله ستاریان، یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن با اشاره به گزارش بانک مرکزی درباره کاهش قیمت مسکن در تهران و ادامه دار بودن یا نبودن این روند در ماه‌های آینده بیان کرد: اینکه بخواهیم گزارش یک ماه را معیاری برای تحلیل یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی کشور که نیاز به بررسی نمودارها و بردار در ماه های مختلف برای نتیجه‌گیری دارد، بدانیم اشتباه است. 

وی در ادامه افزود: نمونه آن هم گزارشی است که بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در آذر ماه ارائه کرد که بر اساس آن، قیمت مسکن کاهش یافته بود و بسیاری از کارشناسان و مسئولان بخش مسکن اعلام کردند که آذر ماه ۹۹، آغاز روند نزولی قیمت مسکن است؛ اما بلافاصله پس از انتشار این گزارش دوباره قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سوداگران در کمین امتیاز مسکن ملی

ستاریان با اشاره به این موضوع که در۴۰ سال گذشته، همواره روند بازار مسکن در فروردین ماه به دلیل کاهش معاملات و تعطیلی دفاتر مشاوران املاک، نزولی بوده افزود: امسال هم پس از تعطیلات نوروزی، شاهد تعطیل شدن برخی از اصناف و مشاوران املاک به دلیل محدودیت‌های کرونایی بودیم که همین مسئله موجب کاهش هرچه بیشتر معاملات شد. همچنین به دلیل انتخابات ریاست جمهوری احتمالاً اردیبهشت و خرداد ماه هم رکود بازار و توقف معاملات همچنان ادامه داشته باشد؛ اما بر اساس گزارشات احتمالا شاهد بازگشت رشد قیمت ماهانه مسکن، تا میانه‌های سال جاری، خواهیم بود.

ستاریان با اشاره به تأثیرگذار بودن برخی مسائل بین المللی بر بازار مسکن، درباره اثرگذاری بازارهایی مانند ارز، سکه و سهام، گفت: بازارهای موازی همواره در کنار بازار مسکن فعالیت داشته‌اند و از نظر حجم جابه جایی نقدینگی، بازارهای کوچکی نسبت به مسکن محسوب می‌شوند؛ ضمن اینکه مسکن یک بازار بلند مدت محسوب می‌شود در حالی که بازارهای موازی مانند ارز و سکه، تأثیرپذیری کوتاه مدت دارند.

وی تأکید کرد: آنچه بر بازار مسکن تأثیرگذاری بیشتری دارد، نقدینگی و سایر مؤلفه‌های اقتصاد کلان است؛ دیگر نمی‌توان پارامترهایی مانند بازارهای موازی را در بخش مسکن مؤثر دانست؛ چرا که رشدی که سال گذشته در بخش مسکن دیدیم، آنقدر سنگین و کلان است که دیگر با پارامترهایی مانند تغییر نرخ ارز و سکه، قابل جابه جایی نیست. 

این کارشناس مسکن در پایان افزود: طی سال های اخیر در بخش مسکن یک حرکت سینوسی داشته‌ایم و بعد از دو تا سه سال رکود، یک جهش رخ می داده است؛ اما اینکه آیا کاهش متوسط قیمت در فروردین امسال، می‌تواند آغازی بر ثبات یا رکود در قیمت مسکن باشد، به نظر نمی‌رسد چنین باشد.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()