نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات در روز گذشته نیز با ثبات نسبی توأم بود اگرچه نوسانات متعددی نیز مشاهده شد اما غالب محصولات فولادی با ثبات قیمت همراه بودند.

نرخ دلار نیز با حفظ کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی نوسانات جزئی داشت و پایان روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

این روزها که بازار آهن و فولاد با ابهام و سردرگمی دست و پنجه نرم می‌کند کاهش تقاضای مصرفی و انتظار برای اصلاح قیمت‌ها را در پی داشته است، از سوی دیگر نیز آهن‌فروشان بر موضع خود ایستاده و از قیمت‌های اعلامی خود پایین نمی‌آیند. از طرفی برخی تصمیمات خلق‌الساعه و همچنین عوامل بیرونی دیگر عامل تداوم این جریان شده و رکود عمیق در بازار آهن و فولاد را رقم زده است.

به همین ترتیب روز گذشته قیمت میلگرد آجدار به‌رغم نوسانات متعددی که داشت، عمدتا ثابت اعلام شد. به این صورت که در شماری از شرکت‌ها حدود ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و در چند شرکت دیگر نیز کاهشی بود.

قیمت نبشی و ناودانی نیز به همین ترتیب بود، به طوری که اکثر شرکت‌ها‌ ثبات قیمت داشتند اما علاوه‌بر کاهش ۱۰۰ تومانی در چند کارخانه، افزایش ۲۰۰ تومانی نرخ این محصول در تعدادی از کارخانه‌ها مشهود بود.

قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی جز کاهش ۱۰۰ تومانی، در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد، همچنین تیرآهن شاخه‌ای نیز جز در برخی شاخه‌های ذوب آهن اصفهان که حدود ۱۰ هزار تومان افزایش داشت، در مابقی کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشت.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌ها نیز مانند اکثر محصولات با ثبات همراه بود اما در این میان کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصولات نیز قابل مشاهده بود. همچنین قیمت ورق سیاه، ورق گالوانیزه، رنگی، روغنی و ... نیز از این امر مستثنا نبودند و در غالب مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

نوساناتی که در شرایط فعلی در بازار آهن مشاهده می‌کنیم غالبا بدون هدف و در نتیجه سردرگمی اتفاق می‌افتد. تحت تأثیر عوامل متعددی که از پایان سال گذشته تاکنون موجب افزایش  نرخ اهن الات شده است، دولت در صدد تنظیم بازار برآمده و بحث تعیین عوارض صادراتی را پیش کشیده است.

براساس آمار موجود علاوه‌بر بازار آزاد، بورس کالا نیز با عدم رونق معاملات مواجه شده است، به طوری که روز گذشته استقبالی از شمش عرضه شده صورت نگرفت، امروز نیز حدود۳۱۰ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل محصولاتی از قبیل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و... است.

گفتنی است  کف قیمتی این محصولات در مقایسه با عرضه پیشین کاهش یافته  و تنها میلگرد حدود ۰/۷ افزایش داشته است به طوری که نرخ آن حدود ۱۶ هزار و ۵۶۴ تومان در نظر گرفته شده است.

بازار آهن همچنان درگیر عوارض صادرات

در پی اعتراضی که انجمن‌های فولادی و سهامدارن و... به وضع عوارض‌ سنگین داشتند، ضمن ارسال نامه‌های اعتراضی خود به وزارت صمت، تا مشخص شدن نتیجه و عملی شدن این مصوبه عقب‌نشینی کرده و نظاره‌گر بازار شدند.

اگرچه اهداف متعددی برای این مصوبه برشمرده می‌شود که شاید چندان هم بی‌راه نباشد اما نتیجه آن زیان مالی کارخانه‌ها است درحالی که شرایط مساعدی برای صادرات محصولات و افزایش منابع ارزآور کشور مهیا شده است.

طبق اظهارت متعددی که وجود دارد اگرچه در فصل گرما ساخت مسکن ملی نیز کلید می‌خورد و ممکن است قیمت محصولات فولادی نیز بیش از آنچه اکنون مشاهده می‌شود، افزایش بیابد، همچنین از سوی دیگر نیز به طور قطع با خاموشی‌های سال گذشته نیز مواجه خواهیم بود که طبیعتا با کاهش تولید و افزایش قیمت همراه است، با این اوصاف به نظر می‌رسد این مصوبه در جهت تنظیم بازار و تأمین نیازهای داخلی و همچنین ذخیره‌سازی محصولات فولادی برای این ایام است.

اما طبق آمار این اعتراض‌ها همچنان ادامه‌دار است به طوری که روز گذشته برخی شرکت‌های بزرگ فولادی برای بررسی بیشتر این مصوبه به معاون نخست رئیس جمهور نامه ارسال کردند.

نامه ارسال شده درخواستی مبنی بر توقف اجرایی شدن این مصوبه با هدف بررسی بیشتر آن بود، همچنین این شرکت‌ها اعلام کرده بودند که نیازهای بازار داخلی و همچنین مقاطع موردنیاز ساخت مسکن ملی را به طور کامل تأمین خواهند کرد و مشکلی در این زمینه ایجاد نخواهد شد.

همچنین در این نامه به تبعات ناشی از تعیین عوارض سنگین اشاره شده بود که کاهش تولید و اشتغال، کاهش صادرات و منابع ارزآور و ... از جمله این موارد بود.

در همین زمینه آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل کشور، با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید محصولات فولادی، اظهار کرد: درحال حاضر که با تورم روزافزون در کشور مواجه هستیم و همچنین افزایش هزینه‌های تولید که شامل سوخت، انرژی، نیروی انسانی و هزینه حمل و نقل و ... می‌شود، به تولید محصولات فولادی با قیمت بالا منجر می‌شود که با تعیین عوارض سنگین صادراتی به تولیدکنندگان خسارت‌های مالی سنگینی تحمیل خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چالش‌های ادامه‌دار بازار آهن

رحام در ادامه افزود: هدفی که دولت از وضع این مصوبه دارد، چندان بی‌راه نیست اما دریافت این عوارض سنگین به تعطیلی برخی واحدها منجر خواهد شد. از همین رو پیشنهاد می‌شود که به جای اخذ عوارض از محصولات صادراتی، از مازاد محصولی که قرار است صادر شود، عوارض دریافت شود.

وی در این‌باره تصریح کرد: به معاونت صمت پیشنهاد شد که ۸۰ درصد محصولات بدون عوارض صادر شوند تا بازارهای هدف صادرات از دست نرود و منابع ارزآور نیز حفظ شود و اگر محصولی مازاد بر میزان تعیین شده صادر شد، مشمول دریافت عوارض شود که این پیشنهاد هم مورد استقبال قرار گرفته است.

با این اوصاف نتیجه مشخصی درین‌باره موجود نیست و هنوز این موضوع تعیین تکلیف نشده است و به نظر می‌رسد تا زمانی که تصمیمات قطعی گرفته نشده اوضاع بازار آهن نیز به همین منوال خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته ثبات در قیمت روز آهن آلات همچنان تداوم داشت و کاهش جزئی نرخ برخی محصولات نیز مشهود بود، به عبارتی می‌تون گفت بلاتکلیفی و ابهام در اوضاع بازار سایه سنگین رکود را بر آن گسترانیده است.

قیمت دلار نیز در نزدیکی مرز ۲۸ هزار تومانی نوسانات جزئی داشت اما نهایتا پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۶۷۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته بازار آهن و فولاد جو نسبتا آرامی را سپری کرد و اخبار یا جریانی که توانایی تغییر این جو را داشته باشد، رخ نداد و اغلب آهن فروشان نیز به ثبات قیمت‌ها تمایل بیشتری داشتند اما در این میان کاهش نرخ جزئی در برخی از شرکت‌ها هم قابل مشاهده بود.

از همین رو نرخ میلگرد آجدار در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد درحالی که کاهش ۱۰۰ تومانی این محصول هم مشهود بود. اما نکته قابل توجهی که روز گذشته اتفاق افتاد اعلام قیمت دوم شمار محدودی از شرکت‌ها به دنبال انتشار خبر نشستی در زمینه تعیین تکلیف عوارض صادراتی بود، که این جریان چندان چشمگیر و ادامه‌دار نبود.

قیمت روز ناودانی و نبشی نیز غالبا با ثبات قیمت همراه بود و این جریان در قیمت روز تیرآهن نیز مشهود بود، به طوری که در بخش کیلوفروشی جز افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی محصولات ذوب آهن اصفهان مابقی کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند، نرخ تیرآهن شاخه‌ای نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌های گازی، صنعتی، داربستی و ... با کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی اعلام شد. قیمت ورق سیاه نیز به طور میانگین ۱۰۰ تومان کاهش داشت اما قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی و... ثابت و بدون تغییر اعلام شد.

پس از اعتراض انجمن فولادسازان و سهامداران به تعیین عوارض سنگین صادراتی، روز گذشته خبری مبنی بر برگزاری نشستی با دولت با هدف لغو مصوبه عوارض صادراتی منتشر شد که نوسان ریزی نیز به بازار وارد کرد.

اما جلسه نمایندگان مجلس با وزیر صنعت برگزار نشد و آنطور که از شواهد پیداست، تا پایان اردیبهشت ماه همچنان پابرجاست و ظاهرا تصمیمی که اخذ شده خارج از عهده وزارت صمت بوده و با نظر سران قوا تصویب شده است.

در هر صورت به نظر می‌رسد درحال حاضر خبری از لغو این مصوبه نیست و در بهترین حالت درصد این عوارض‌ تعیین شده کاهش می‌یابد که البته این هم بعید به نظر می‌رسد.

در همین زمینه وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: وزارت صمت با تعیین هفته‌ای که قیمت محصولات در پایین‌ترین میزان بوده، به عنوان پایه و اساس تعیین عوارض، شک و شبهه راهی برای درآمدزایی دولت را تقویت می‌کند و به نظر نمی‌رسد این امر با هدف تنظیم و ساماندهی بازار باشد.

وی د ر ادامه افزود: اگر هدف از تعیین عوارض صادراتی، تنظیم بازار است باید عوارض مصوبه از محصولاتی که مازادی ندارند و در بازار داخل کمبود آن محصول احساس می‌شود اخذ شود، اما عواض صادراتی از محصولات فولادی که طبق آمار حدود ۱۲ میلیون تن مازاد دارد نیز اخذ خواهد شد و این چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

مدیر اجرایی انجمن فولاد ایران اظهار کرد: باید هدف از تصمیماتی که اخذ می‌شود و سیاست‌هایی که اجرا می‌شود شفاف‌سازی و رفع ابهام شود، زیرا اگر هدف تنظیم بازار است، چرا زمان اجرای آن از دی ماه سال گذشته که بازار آهن در پایین‌ترین سطح قیمت‌ها بود اتفاق افتاد و چرا اکنون که احتمال قطعی برق بالاست، مبنای تعیین عوارض در نظر گرفته نشده است.

تنظیم جدول زمانبندی قطعی برق

با آغاز فصل گرما، مانند سال گذشته مجددا با قطعی برق مواجه خواهیم شد، چراکه مشکلات و کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد حل نشده و طبق اظهارات مسئولان این حوزه نیز این کمبودها و ناترازی تأمین برق را نمی‌توان در کوتاه مدت حل کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداوم ثبات در بازار بلاتکلیف

در همین زمینه محمد الله داد معاون هماهنگی توزیع توانیر اظهار کرد: در تابستان امسال با ۱۰ هزار مگاوات ناترازی تأمین و مصرف برق مواجهه هستیم که برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی‌هایی نیز صورت گرفته است.

وی افزود: اگرچه ما با کمبود برق مواجه هستیم اما برای جلوگیری از تکرار خاموشی‌های سال گذشته، افزایش واردات برق از ترکیه و آذربایجان از جمله برنامه‌های ما در جهت این برنامه‌یزی‌ها است.

الله داد اظهار کرد: با توجه به اینکه ممکن است خاموشی‌ها اتفاق بیفتد ما جدولی با هدف تعیین ساعت خاموشی تنظیم خواهیم کرد تا مردم با مشکلی مواجه نشوند، همچنین مانند سال گذشته قبوض مشترکان پرمصرف نیز افزایش خواهد یافت.

وی در پایان تصریح کرد: ظرفیت واردات برق کشور ۶۰۰ مگاوات تعیین شده است که درحال آماده‌سازی زیرساخت برای واردات آن هستیم، همچنین برای واردات برق از ترکمنستان نیز درحال مذاکره هستیم تا در سال جاری در زمینه تأمین برق چاش‌های کمتری داشته باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات که از ابتدای هفته کاهشی بود، روز گذشته نیز به نوسان کاهشی خود ادامه داد به طوری که غالب محصولات به طور میانیگن حدود ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند، البته این امر بیانگر رونق خرید آهن نیست و بخش تقاضا همچنان نظاره‌گر اوضاع بازار است.

قیمت دلار هم در روز گذشته در بازه محدودی در نوسان بود به طوری که در طول روز دو بار وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شد و در نهایت در پایان روز گذشته حدود ۲۷ هزار و ۹۸۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

رکود سنگینی که در بازار حاکم بود، عرضه‌کنندگان را به کاهش نرخ اهن الات وادار کرد به طوری که نرخ برخی محصولات فولادی در شماری از کارخانه‌ها به قیمت‌ سال گذشته عرضه می‌شوند.

اما همچنان رونق چشمگیری در بازار آهن مشاهده نمی‌شود و متقاضی مصرف در انتظار اصلاح قیمت‌ها و سامان یافتن اوضاع پیچیده و سردرگم بازار است. با این اوصاف آنچه روز گذشته در بازار آهن رقم خورد کاهش حداکثری نرخ مقاطع فولادی بود.

در این میان کاهش همچنان تدوام داشت به طوری که حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان از نرخ این محصول کاهش یافت البته برخی مبادی فروش نیز هیچ تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

کاهش قیمت نبشی و ناودانی نیز روز گذشته چشم‌گیر بود اگرچه نیمی از کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند و در نیم دیگر بازار حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت مشاهده شد.

نرخ روز تیرآهن نیز مانند غالب محصولات فولادی در بخش کیلوفروشی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات قیمت برخی کارخانه‌ها، کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی هم مشاهده شد.

قیمت لوله داربستی، گازی و ... و همچنین قیمت پروفیل‌ها در آن دسته از کارخانه‌هایی که اعلام قیمت می‌شود ثابت و بدون تغییر بود. همچنین قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان با کاهش قیمت عرضه شد، درحالی که قیمت ورق سیاه تغییری نداشت و ثابت بود.

طبق سنوات گذشته انتظار می‌رفت در این فصل از سال که پروژه‌های عمرانی و برخی فعالیت‌های دیگر از سر گرفته می‌شود، بازار آهن و فولاد نیز رونق بگیرد، اما طی یک ماه گذشته این جریان مشاهده نمی‌شود و عواملی که در ایجاد و بروز چنین بازاری دخیل بوده‌اند به قدری اثرگذار و مهم هستند که حتی آغاز ساخت مسکن ملی که از آن به عنوان عاملی برای تحرک بازار یاد می‌شد، توانایی تنظیم بازار را ندارد.

با توجه به این شرایط و افزایش قیمت ناگهانی که در برخی محصولات رخ داد، بازار آهن را در شوکی فرو برد و بیش از پیش رکود آن را عمیق‌تر کرد.

افزایش غیرمنطقی قیمت آهن

در همین زمینه حمید رستگار رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران اظهار کرد: یکی از عوامل افزایش قیمت محصولات فولادی در پایان سال گذشته که به طور ناگهانی اتفاق افتاد، افزایش نرخ محصولات اولیه مانند شمش در بورس کالا بود.

با آغاز سال جدید نیز این روند افزایشی تداوم داشت و به طور میانگین حدود ۲ هزار تومان شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. درحالی علت این گرانی‌ها کمبود عرضه اعلام شد درحالی که ما سالانه حدود ۱۲ میلیون تن تولید مازاد داریم و طبیعتا با کمبود محصولات فولادی مواجه نیستیم.

وی در ادامه به آسیب مصرف‌کننده از گرانی‌های فعلی اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت‌ها از نظر اقتصادی و منطقی توجیهی ندارد و برخلاف باور اکثریت نمی‌توان آن را صرفا به جنگ میان روسیه و اوکراین و افزایش نرخ حامل‌های انرژی و همچنین افزایش حقوق کارگر نسبت داد.

رستگار تأکید کرد: تأمین نیاز بازار داخلی جزو اولویت‌های کشور است و پس از آن می‌توان صادرات مازاد محصولات را مدنظر قرار داد و بررسی  میزان نیاز بازار نیز توسط توزیع‌کننده انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد افزود: متضرر شدن یکی از واحدهای فولادی به طور قطع به ضرر همه واحدهای زنجیره فولاد خواهد بود که ما در صدد برگزاری جلسات متعددی با هدف تنظیم بازار و حمایت‌ از پروژ‌های ملی مهم مانند ساخت مسکن ملی هستیم.

رستگار در ادامه بیان کرد: برخی مواقع ما تنها مجری تصمیمات اخذشده هستیم و دخالتی در تصویب آنها نداریم.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تنظیم بازار با عوارض صادراتی

وی در ادامه به تولید محصولات داخلی اشاره کرد و افزود: اگرچه افزایش قیمت نهاده‌های انرژی، حقوق کارگران و برخی موارد دیگر افزایشی یافته است اما می‌توان با ساماندهی و کنترل بازار مانع از افزایش شارپی نرخ محصولات شد.

رستگار کنترل قیمت محصولات فولادی را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: افزایش قیمت مقاطع فولادی بی‌گمان افزایش نرخ مسکن و لوازم خانگی، خودرو و ... را در پی خواهد داشت که در صورت عدم کنترل و مدیریت صحیح بازار، آشفتگی و سردرگمی فعلی را رقم خواهد زد.



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بالغ بر۱۰ است که بازار مسکن روز به روز روند صعودی دارد و برخی سالها نیز دیگر از شیب صعودی فراتر رفته و به حباب قیمتی رسیده از آنجایی که افزایش نرخ اجاره بها پس از افزایش قیمت خرید و فروش مسکن اتفاق می افتد حتی در زمانی که قیمت فروش مسکن به ثبات نسبی می رسد آنگاه همچنان رشد قیمتی اجاره بها ادامه دارد و در سالهای اخیر که تعداد مستاجران بیشتر شده است افزایش نرخ اجاره بها تعداد بیشتری از خانوارها را تحت فشار اقتصادی قرار خواهد داد.

بر اساس داده های رسمی منتشر شده مشخص است که میزان تورم در شهر تهران در سال ۹۷ پس از جهش های ریز و درشت در بهار سال گذشته افت داشته و این عدد در سال زمستان ۱۴۰۰ به عدد ۳۳ درصدی رسیده است در پی این گزارش نیز تورم ماهانه و نقطه ای به ترتیب ۰/۶ درصد و ۱۹.۸ درصد اعلام شد. 

با وجودی که عنوان میشود در سال گذشته تورم کاهش داشته است و به عبارتی می توانیم منتظر  به تعادل رسیدن بازار مسکن باشیم اما متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران بالغ بر متری ۳۵ میلیون تومان است البته این بازار متلاطم صرفا معطوف به پایتخت نیست و در شهرهای دیگر نیز مشاهده می شود. 

بنابر گزارش های منتشره مرکز آمار متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در نیمه نخست سال ۹۱ حدود ۹۳۱ هزار تومان بود که در سال ۹۹ از ۹ میلیون تومان عبور کرد این تفاوت به معنی افزایش قیمت ۹۲۱ درصدی مسکن طی ۹ سال است. 

در همین راستا با افزایش قیمت مسکن ، مبلغ اجاره بها نیز بخ ازای هر مترمربع نیز افزایشی شد به گونه ای که طی این ۹ سال از مبلغ ۴ هزار تومان به مبلغ ۲۱۰۸ تومان رسید این به معنی جهشی بالغ بر ۵۱۵۰ درصدی می باشد. در سال ۹۹ بالاترین نرخ اجاره به استان های تهران و ایلام با متوسط نرخ ۵۰ و ۴۹ هزار تومان بابت هر مترمربع متعلق بود.

پیش فروش مسکن 

نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هیات مدیره هیچ یک از تعاونی های مسکن حق پیش فروش هیچ ملکی را خارج از چهارچوب قانون ندارند.از آنجایی که اخیرا آگهی های خرید و فروش مسکن در شبکه های اجتماعی بیشتر به چشم میخورد نیاز به بررسی است که کدام یک از این آگهی ها قابل اعتماد است. 

بنابر اظهارات حسین زهی : نیاز به بررسی دقیق از سوی ارگان های دولتی برای پیش خرید مسکن در منطقه ۲۲ است و لازم به یادآوری است که هیات مدیره تعاونی های مسکن حق پیش فروش هیچ ملکی را خارج چهارچوب قانونی ندارند. 

البته بعضا مشاهده می گردد که تعاونی های معتبر دولتی اقدام به پیش فروش مسکن می نمایند که این اقدامات قانونی است. شایان ذکر است که مجلس نیز پیش خرید ملک را ممنوع کرده است و پیش خرید املاک فقط در صورتی مجاز است که با فرایند قانونی قدرالسهم زمین مادر به نام فرد زده شود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رؤیای کاهش قیمت مسکن در ۱۴۰۱

اگر تخلفی از سوی مشاوران املاک صورت پذیرد و پس از این پیگیری این جریان به دفتر اسناد رسمی برسد مشکل بزرگی رخ خواهد داد و نیاز ضروری است که مجلس حتما به این قضیه رسیدگی کند. مصطفی قلی خسروی اظهار داشت که همه تعاونی هایی که در منطقه ۲۲  اقدام به پیش فروش آپارتمان می نمایند خلاف قانون است. 

و همچنان تبلیغات پیش فروش این واحدهای مسکونی در شبکه های اجتماعی و یا سایت دیوار مشاهده می شود. این واحدهای مسکونی با شرایطی تبلیغات می کنند که متقاضی را برای پیش خرید وسوسه ی کند در هر صورت پیگیری و نظارت این تخلفات بر عهده قوه قضاییه است و اتحادیه املاک وظیفه ای در جهت پیگیری آگهی های دروغین ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نخستین روز هفته درحالی آغاز شد که قیمت روز آهن آلات با کاهش نسبی همراه بود. هفته‌ی پایانی بهار، علی‌رغم آغاز پرهیجان آن که با نوسان افزایشی همراه بود، روز شنبه کمی عقب‌نشینی کرد به طوری که شاهد کاهش حداکثری و ثبات قیمت‌ها در بازار آهن بودیم.

نرخ دلار نیز در کانال ۲۷ هزار تومانی نوسانات اندکی را تجربه کرد به طوری که پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

پس از نوسانات متعددی که در بازار آهن و فولاد مشاهده کردیم، پس از ثبات قیمت آهن و رکود چندروزه بازار، سرانجام روز گذشته مقاومت آهن‌فروشان شکسته شد و قیمت عمده محصولات فولادی کمی کاهش پیدا کرد.

اگرچه برخی مبادی فروش همچنان تمایل بیشتری به حفظ و ثبات قیمت‌ها داشتند، اما در این میان شاهد کاهش حداکثری قیمت‌ها در اغلب شرکت‌ها بودیم به طوری که قیمت میلگرد آجدار حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش یافت، اما قیمت نبشی و ناودانی در چند شرکت نوسان کاهشی داشت و عمدتا قیمت‌ها ثابت بود.

قیمت روز تیراهن در بخش کیلوفروشی نسبتا ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی شاهد کاهش ۲۰ الی ۵۰ هزار تومانی شاخه‌های پرفروش این محصول بودیم. قیمت پروفیل و انواع لوله‌ داربستی، صنعتی، گازی و ... نیز اگرچه در تعدادی از شرکت‌ها اعلام قیمت نشد اما در سایر مبادی فروش کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت.

قیمت ورق سیاه نیز به تبعیت از جو غالب بازار حدود ۱۰۰ تومان با کاهش همراه بود، درحالی که قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و ورق روغنی همچنان ثابت بود و بدون تغییر قیمت عرضه شد.

اوضاع بازار آهن که چندی است آشفته و بلاتکلیف است روزهای عجیبی را سپری می‌کند و در ایامی که انتظار می‌رفت خرید آهن‌آلات رونق بالایی داشته باشد، متقاضی در انتظار اصلاح قیمت‌ها و تعیین تکلیف بازار، دست از خرید شسته و نظاره‌گر است.

درحال حاضر که مبنای قیمت‌گذاری محصولات شفاف نیست، بیش از پیش موجب بلاتکلیفی بازار خواهد شد، اگر اساس قیمت‌گذاری اهن الات به روال سابق باشد به افزایش نرخ محصولات داخلی و به تبع به استمرار و تعمیق رکود فعلی دامن خواهد زد.

اشکالات عوارض صادراتی

مباحث زیادی حول محور تعیین عوارض صادراتی مطرح می‌شود که گویای مخالفت غالب فعالان این حوزه است و این مصوبه خلق‌الساعه و غیرکارشناسی تلقی می‌شود که دارای اشتباه و ایرادات اساسی است.

در همین زمینه بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: تصمیم‌گیری یک‌شبه و صدور مصوبه‌ای که بی‌درنگ به مرحله اجرا برسد توجیه چندانی ندارد و تمام برنامه‌ها و سازوکار تولیدکنندگان را که در ابتدای هر سال تدوین و تنظیم می‌کنند، برهم می‌زند.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که کلیه واحدهای فولادی ملزم به عرضه محصولات خود در بورس کالا هستند و در صورت عدم فروش، مازاد محصولات صادر می‌شود، با این اوصاف تعیین عوارض صادراتی بر محصولی که مازاد بر نیاز داخلی بازار بوده و در واقع بدون متقاضی است، پایه و اساس منطقی ندارد و به نوعی اشکال در این مصوبه محسوب می‌شود!

سبحانی تصریح کرد: همچنین از آنجایی که پایه تعیین نرخ عوارض صادرات هم قیمت‌های دی ماه در نظر گرفته شده که این مسئله هم چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و اگر قرار است عوارضی اخذ شود، بهتر است بر پایه قیمت‌های فعلی تعیین شود نه براساس قیمت‌های سال گذشته!

رئیس انجمن فولادسازان ایران در ادامه بیان کرد: اشتباه دیگری که در مصوبه صادر شده به چشم می‌خورد تعیین عوارض بر کل قیمت محصول است که این امر نیز اشتباه است و باید بر مازاد قیمت محصول عوارض تعیین شود.

به اعتقاد سبحانی این مصوبه دارای اشکالات و اشتباهاتی است که خود مهر تأییدی بر نادرست بودن این تصمیم است و بالاتر بودن نرخ عوارض شمش از اهن اسفنجی خود گواه بر نادرستی این مصوبه است.

وی در ادامه تأکید کرد: تعیین عوارض صادراتی نه تنها به تنظیم بازار کمکی نمی‌کند بلکه آسیب جدی به تولیدکنندگان و فعالان این حوزه نیز وارد خواهد کرد.

رئیس انجمن فولاد ایران در زمینه کمبود انرژی و قطعی برق صنایع فولادی نیز اظهار کرد: سال گذشته تولیدکنندگان با کمبود انرژی مواجه شدند که آسیب‌های مالی زیادی برای آنها دربرداشت، اما اکنون که به اقتضای اوضاع بازارهای جهانی، امکان صادرات محصولات فولادی که ممکن است به جبران برخی زیان‌ها منجر شود، فراهم شده است، شاهد تصمیم‌گیری‌ها یک‌شبه هستیم که مانع بزرگی برای جبران این خسارت‌هاست.

وی در پایان افزود: طبق اعلام مسئولین، مجددا با قطعی برق مواجه خواهیم شد که گویا عوارض صادراتی را برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در این ایام تصویب کرده‌اند که در هر صورت به زیان تولیدکنندگان خواهد بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سایه تصمیمات صمت بر بازار آهن

در همین زمینه علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت، جلوگیری از خالی شدن بازار از محصولات و تأمین نیازهای داخلی را عامل اصلی تصویب چنین تصمیمی دانست و اظهار کرد: با وقوع جنگ اوکراین و روسیه و افزایش امکان صادرات محصولات فولادی ایران، افزایش روزانه نرخ محصولات فولادی را در کشور شاهد بودیم که با این تصمیم در صدد کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار برآمدیم.

وی در ادامه افزود: پرداخت عوارض ۱۸ درصدی صادرات در جهت ساماندهی بازار صورت گرفت که دریافت آن نیز به صورت پلکانی انجام خواهد شد. اما درحال حاضر کمیته کارشناسی درحال بررسی عوارض تعیین شده بر کالاهای اولیه است و ممکن است در این مصوبه بازنگری صورت بگیرد.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گویا به بازار آهن و فولاد آرامش نیامده است از هر سو یک تصمیم ناگهانی این بازار را دستخوش تغییراتی می نمایدیک روز قطعی برق و گاز است روز دیگر داستان تیک صادراتی و این روزها وضع عوارض صادراتی است تصمیماتی که یک شبه گرفته می شوند، گویا کسی به فکر چرخه اقتصاد و ارزی آوری نیست بلکه به یک کفه ترازو می پردازیم و هر زمان این کفه سنگینی کرد و ضربه های اقتصادی زد تازه بر بحث و بررسی و گمانه زنی کفه دیگر می نشینیم.

بازار آهن و فولاد در کلام شاید صرفا واژگان آهن و فولاد را شامل شود اما عمق قضیه بخش وسیعی از اقتصاد ماست و این بازار شامل قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن و قیمت هر آنچه که مصالح ساختمانی و صنعتی محسوب شودخواهدشد.

در پی مباحث داغ این روزهای عوارض صادراتی فولاد ، نظریه ها و استدلال های فراوانی اعلام می گردد که برخی از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

محمد شفیعی یکی از کارشناسان بازار سرمایه اظهار داشت: از ابتدای سال جاری شاخص کل بازار بورس یک رشد نسبتا شارپی را تجربه کرده بود و فقط تعداد کمی از سهام شرکت ها اصلاح قیمت داشتند اما در هفته جاری با بحث عوارض صادراتی در روز دو شنبه و سه شنبه شاخص کل بورس منفی شد.

اعمال عوارض صادراتی یکی از بهانه های اصلی اصلاح بازار بورس شمرده شد در حالیکه ما برای پیشگیری از تورم و در عین حال برای دستیابی به پبشرفت های اقتصادی در بخش صنعت از جمله فولاد به حمایتی دوچندان نیازمندیم.

بنابراین می توان اظهار داشت صدور بخشنامه ای مبنی بر وضع عوارض صادراتی صحیح نبود چرا که در شرایط کنونی با جنگ اروپا، اوکراین بازارهای منطقه را از دست داده است و در این شرایط صنعت فولاد ایران باید از فرصت استفاده کند و بازار منطقه را بدست گیرد اما با وضع این عوارض صادراتی ما بازار صادرات را نیز از دست خواهیم داد و با وجود تحریم های کنونی با کمبود ارز روبرو خواهیم شد.

البته از سوی دیگر نیز می توان اظهار داشت که اثرات عوارض می تواند نسبی باشد یعنی ممکن است بر برخی از شرکت ها اثر مثبت و بر برخی دیگر اثر منفی داشته باشد چرا که برخی از شرکت ها ممکن است از صادرات منصرف شوند و سرمایه گذاری خود را در داخل کشور هزینه کنند.

امید ظفر عضو هیات مدیر انجمن نوردکاران نیز در این باره بیان داشت: درجنگ روسیه و اوکراین می توانستیم فرصت را غنیمت شماریم و از صادرات فولاد کشور بهرمند شویم و ارز آوری خوبی را در اقتصاد کشور رقم زنیم الان بهترین زمانی است که باید دولت تصمیماتی در جهت حمایت از تولید و صادرات اتخاذ نماید.

از سوی دیگر جدا از بحث صادرات و عوارض صادراتی با توجه دستورالعمل های قبلی همچنان دامنه نوسانات مثبت ۳ درصد و فاصله ۸ درصدی قیمت میلگرد و شمش در جریان است و آنچه که پیدا است بازار داخلی فولاد در سال جاری همچنان چشم انتظار کشف قیمتی جدی است.

در حال حاضر با تحریم های اعمالی بر روسیه و از سوی دیگر توقف صادرات در اوکراین منجر به افزایش قیمت ها شده است و کشور ایران در این میان باید با تصمیمات استراتژیک گام های بزرگی به سوی ارزآوری بردارد اگر ریسک محدودیت های انرژی را مرتفع سازند و دولت برای حمایت از تولید و صادرات فولاد تصمیمات قابل اجرا و در زمان مناسب را اتخاذ نماید، آنگاه می توانیم از پتانسیل داخلی در جهت افزایش تولیدات و به دست آوردن سهم عظیمی از بازار صادرات گام برداریم.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو اظهار داشت: سیاست عوارض بر محصولات فولادی در طی دوران خاص اعمال می گردد و بر اساس عوارض تنظیم بازاری است و به صورت موقت اعمال می گردد اما به طور کلی اعمال این عوارض صرفا به صورت پلکانی و تا پایان اردیبهشت ماه خواهد بود و پس از این بازه زمانی دولت و ستاد تنظیم بازار بر اساس شرایط منطقه در بازار داخل و بازار جهانی مجددا تصمیم گیری خواهند کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: چرخه اقتصادی محصولات فولادی

دولت برای اعمال عوارض صادراتی در مواقعی که لازم باشد با توجه به تغییرات بین المللی و بحران در بازار داخل چنانچه که لازم بدانند عوارض بر محصولات صادراتی را تصویب می نمایند و به طور کلی اولویت تصمیم گیریها نیاز بازار داخل است.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت،معدن و تجارت بیان داشت:اولویت ما در صادرات این است که بتوانیم به جای صادرات مواد خام یا نیمه خام به سوی صادرات کالاهای دانش بنیان حرکت نماییم.در زمان فعلی شرکت های بزرگ خودروسازی ، معدنی و غذایی نیاز است فرایندشان را بازبینی نمایند و قیمت ها را نه تنها کاهش دهند بلکه کیفیت را نیز بالاتر ببرند و با پیاده سازی فرآیندهای جدید به سوی کارهای دانش بنیان گام بردارند.



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: هفته گذشته درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن آلات در بازار آهن و فولاد همچنان در ثبات بود و سردرگمی فروشندگان آهن رکود عمیقی را در این بازار رقم زده بود.

نرخ دلار نیز پس از چندی نوسان افزایشی و لمس کانال ۲۸ هزار تومانی، مجددا عقب‌نشینی کرد به طوری که روز پنجشنبه هر دلار در بازار آزاد حدود ۲۷ هزار و ۵۳۰ تومان به فروش رسید. گفتنی است یکی از علل کاهش نسبی قیمت دلار را می‌توان وضع قانون ممنوعیت ورود و خروج دلار و همچنین ممنوعیت نگهداری دلار خانگی بدون ثبت در سامانه به شمار آورد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

در هفته‌ای که گذشت شاهد ثبات نرخ آهن در بخش عمده‌ای از بازار بودیم، اما حفظ نرخ محصولات درحالی است که هیچ‌گونه کاهشی در قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود و همه بخش‌های بازار از عرضه تا تقاضا، نظاره‌گر تعیین تکلیف بازار و مشخص شدن نتایج تصمیمات ناگهانی وزارت صمت هستند.

طبق گزارش‌ها از نرخ اهن الات در روز پنجشنبه، جز در بخش محدودی از بازار نوسان چشمگیری رخ نداد و به عبارتی ثبات و رکود قیمت‌ها حکم‌فرما بود. به این صورت که قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی کاهش ۵۰ تومانی داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز نرخ تیر ذوبی حدود ۱۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهشی بود.

اما همنطور که اشاره شد قیمت میلگرد آجدار و قیمت نبشی و ناودانی بدون تغییر قیمت عرضه شدند، همچنین قیمت پروفیل و انواع لوله‌ داربستی و گازی و ... از این امر مستثنا نبوده و در غالب مبادی فروش ثبات داشتند.

به گزارش آهن پرایس، آنچه در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود حاصل تصمیمات ناگهانی و برخی رویدادهای پیش‌بینی نشده است که شرایط بسیار پیچیده‌ای را رقم زده است، به گونه‌ای که حتی با وجود ثبات قیمت‌ها، خرید آهن و تقاضایی مشاهده نمی‌شود.

به دنبال انتشار ابلاغیه تعیین عوارض صادراتی که موجب اعتراضات گسترده‌ای از سوی فعالان و سهامداران فولاد شده، همچنان عواقب و تبعات این تصمیم وزارت صمت درحال بررسی است که در ادامه بخشی از این موارد بیان می‌شود.

تعیین عوارض صادراتی عامل رانتخواری

احمد جانجان کارشناس اقتصادی با انتقاد از تعیین عوارض سنگین صادراتی توسط وزارت صمت، اظهار کرد: اگرچه عوارض سنگین صادراتی که توسط وزارت صمت برای کلیه محصولات زنجیره فولادی تعیین شده در راستای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها تلقی می‌شود اما  ایجاد زمینه رانتخواری، یکی از آسیب‌های بزرگ این تصمیم است.

وی در ادامه افزود: محصولات نهایی فولادی که ابتدا با هدف تأمین نیازهای داخلی تولید می‌شود، در صورت مازاد تولید امکان صادرات را دارد و محصولات فولادی ما نیز این شرایط را دارا می‌باشد اما با این اوصاف به نظر می‌رسد تعیین عوارض سنگین و مانع‌تراشی برای صادرات محصولات، در پی تأمین منافع و اهداف قشر خاصی رخ داده است.

جانجان به انسداد منبع ارزآور کشور در پی اجرایی شدن این تصمیم، اشاره کرد: اگر صادرات محصولات فولادی با برخی موانع مواجه شود همین آب‌باریکه‌ای که به واسطه صادرات کالا و تأمین ارز کشور وجود دارد محدود خواهد شد.

این فعال اقتصادی در ادامه بیان کرد: وجود تحریم‌ها مانع بزرگی برای صادرات کالا بوده اما اخیرا که صادرات نفت تسهیل شده است نباید به همان اکتفا کرد، زیرا این اوضاع ناپایدار است و باید کوچکترین فرصت برای ارزآوری و صادرات را غنیمت شمرد.

جانجان در پایان اظهار کرد: هر تصمیمی که توسط مسئولان گرفته می‌شود باید با هدف تأمین منافع همه گروه‌ها باشد و اینگونه نباشد که سیاست‌های موجود در تضاد با منافع فعلان فولادی و اقتصادی باشد.

در همین زمینه امید ظفر عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران نیز اظهار کرد: در شرایطی که صنعت فولاد نیازمند حمایت است نباید تصمیمات غیرکارشناسی موجب زیان این صنایع شود و باید از هر فرصت کوچکی از جمله غیاب روسیه و اوکراین از بازارهای هدف صادرات، استفاده کرده و با تسهیل صادرات محصولات فولادی خود، موجبات تأمین منافع تولیدکنندگان و کشور را فراهم کنیم.

وی در ادامه به نرخ مقاطع فولادی در بازار آزاد و بورس کالا اشاره کرد و گفت: آنچه در بخش تقاضا اتفاق افتاده است به دنبال تصمیمات متعددی که برای تنظیم این بازار گرفته می‌شود، متقاضی مصرف را در انتظار کشف قیمت واقعی محصولات نگه داشته است.

ظفر در پایان اوضاع داخلی بازار را وابسته به مذاکرات وین دانست و گفت: با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین که تأمین‌کنندگان بزرگ فولاد در منطقه بودند، حال فرصت مناسبی برای در دست گرفتن بازارهای هدف صادرات این کشورهاست و اگر مشکلی در زمینه تأمین انرژی و ممانعت از صادرات وجود نداشته باشد، فرصت مناسبی جهت بهبود صادرات کشور و افزایش بازارهای هدف محسوب می‌شود.

عوارض صادراتی تعیین‌شده موقتی است

اما در ادامه اعتراضاتی که در پی تعیین عوارض سنگین صادراتی ایجاد شد، امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اظهار کرد: تعیین عوارض صادراتی که با هدف تنظیم بازار پیشنهاد شده دائمی نیست و ضمن اینکه به صورت پلکانی و تا پایان اردیبهشت ماه به طور موقت اجرایی می‌شود و پس از آن ستاد اقتصادی دولت درباره ادامه یا لغو آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تأمل آهن فروشان در معاملات

وی در ادامه افزود: زمانی که بازار داخلی با بحران مواجهه شده یا بازارهای جهانی دگرگون می‌شود، دولت با هدف تأمین نیاز مصرف داخلی و تنظیم بازار به تعیین عوارض اقدام می‌کند.

صباغ درباره تصویب این تصمیم در ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: اگرچه این تصمیمات باید در شورای اقتصاد گرفته و تصویب می‌شد اما این تصمیم در شرایط بحرانی و با تأییدیه سران قوای اعضای رده‌بالای حاکمیت جهت تنظیم و کنترل بازار اتخاذ شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: مصوبات شورای اقتصاد پس از سه ماه اجرایی می‌شود، اما تعیین عوارض صادراتی طبق مجوزهای بالادست در اوضاع بحرانی اتخاذ شده تا در شرایط بحرانی ناشی از تورم و سایر عوامل دیگر، کنترل بازار از دست خارج نشود.



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در چند روز اخیر قیمت روز آهن آلات که عمدتا ثابت اعلام می‌شد روز گذشته در بهت و سردرگمی ناشی از برخی سیاست‌ها و تصمیمات مسئولان این حوزه، دچار رکود عمیقی بود و جز در موارد جزئی، قیمت‌ها تغییری نکرد و این درحالی بود که بازار تقاضا نیز بی‌رونق بود.

نرخ دلار نیز که طی یک ماه گذشته با نامشخص بودن نتایج مذاکرات هسته‌ای و به نوعی توقف آن، در مسیر صعودی قرار گرفته بود، سرعت افزایش قیمت آن در روزهای اخیر شتاب بیشتری گرفت، به این صورت که ماه گذشته قیمت آن زیر ۲۶ هزار تومان بود اما در پایان روز گذشته در بازار آزاد به ۲۸ هزار و ۱۷۰ تومان رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

طبق گزارش‌ها سایه سنگین رکود باز هم بر بازار آهن و فولاد  گسترانیده شده است به طوری که روز گذشته نه در سمت تقاضا و نه در سمت عرضه تحرک و فعالیت چندانی مشاهده نشد، از همین رو جز افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی و کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی در شمار محدودی از شرکت‌ها، قیمت میلگرد آجدار در سایر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

این ثبات قیمت‌ها در سایر محصولات نیز مشهود بود به طوری که قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا در همه مبادی فروش بدون تغییر بود و تنها کاهش ۱۵۰ تومانی در یک شرکت مشاهده شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلویی نیز تقریبا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز جز در تیرذوبی که حدود ۲۰ هزار تومان افزایش داشت، تغییر قیمتی مشاهده نشد؛ همچنین قیمت انواع لوله و پروفیل نیز از این امر مستثنا نبوده و در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز عمدتا بدون تغییر عرضه شدند درحالی که قیمت ورق سیاه حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان با افزایش قیمت همراه بود.

همانطور که در تحلیل روز گذشته مطرح شد به دنبال اخبارمنتشرشده مبنی بر تعیین عوارض صادراتی با درصد بسیار بالا که به ضرر و زیان سهامداران و فعالان فولاد منجر خواهد شد، سکون حاکم در بازار آهن را عمیق‌تر کرد.

این جریان علاوه‌بر بازار آزاد، بورس کالا را نیز تحت تأثیر قرار داده و شاهد رکود معاملات آهن در پی تصمیمات وزارت صمت بودیم. مباحثی که مطرح شد در کنار افزایش روزانه نرخ تورم، افزایش نرخ ارز، بلاتکلیفی برجام، عدم تقاضای مصرف نیز مزید بر علت شده و بازار آهن و فولاد را از سکه انداخته است و نتیجه این امر نیز دست شستن آهن‌فروشان و خریداران از انجام معاملات و نظاره‌گر بودن اوضاع بازار است.

فرصت‌سوزی با تعیین عوارض صادراتی

پس از انتشار درصد عوارض تعیین شده برای هرکدام از محصولات صادراتی، بالا بودن ارقام این درصدها فعالان این حوزه را به اعتراض واداشت و تبعات و آسیب‌های این تصمیمات یک‌شبه بررسی و به تصویر کشیده شد.

از همین رو آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران در این‌باره اظهار کرد: در شرایطی که پس از تحریم روسیه، فضای رقابتی برای کسب بازار هدف صادرات کامودیتی‌ها برای ایران ایجاد شده، شاهد تصمیمات خلق‌الساعه وزارت صمت و تعیین عوارض صادراتی توسط این سازمان هستیم که تبعات آن در شرایط فعلی اظهر من‌الشمس است.

وی در ادامه افزود: طبق قانون احکام دائمی، تعیین صادرات تنها بر مواد و کالای خام و نیمه خام مجاز است که این قانون، صادرات محصولات پایین دست فولادی را شامل نمی‌شود و این تصمیم جدیدی است که توسط وزارت صمت گرفته شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رکود بازار آهن در آغاز سال

وی همچنین افزود: تعیین عوارض صادراتی باید توسط شورای اقتصاد تصویب شود اما ظاهرا وزارت صمت به واسطه مصوبه سران قوا این عوارض را به تصویب رسانده است.

رحام در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که ما در محصولات نهایی فولادی مازاد تولید داریم، انتظار می‌رود امکان صادرات محصولاتی که دارای ارزش افزوده بیشتری هستند تسهیل شود تا از این طریق هم بازارهای هدفی که بتوانیم محصولات خود را صادر کنیم افزایش دهیم هم تولیدکنندگانی که با کمبود اولیه مواجه هستند با کسب بخشی از بازار صادراتی، به تولیدات خود رونق بدهند.

رحام با اشاره به تلاش مسئولان برای بهبود اوضاع صادرات کشور اظهار کرد: آنچه درحال وقوع است مبین این امر است که با همه تأکیدات برای پیشرفت صادرات کشور سیاست جدید وزارت صمت با این امر در تعارض است.



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات طی روز گذشته نوسانات قابل ملاحظه‌ای نداشت و ثبات و سکون بر غالب محصولات فولادی سایه افکنده بود به طوری که جز در چند محصول، اکثر مقاطع بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت دلار نیز که در حال سیر روند صعودی بود روز گذشته وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شد به طوری که در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۸۰ تومان به فروش رسید، اما احتمال دارد رشد روزافزون دلار به تأثیر از اخبار منتشرشده مبنی بر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، به طور موقت متوقف شده یا کمی عقب‌نشینی کند.

تحلیل روزانه قیمت آهن

اگر چه نوسانات بازار ارز چندی است که در بازار آهن و فولاد کم اثر است اما آنچه از اوضاع نرخ اهن الات برمی‌آید این بازار بلاتکلیف دچار نوعی رکود است که ممکن است با اصلاح قیمت دلار در طی این چند روز، عمق آن بیشتر شود.

با این حال آنچه از قیمت آهن الات در روز گذشته مشاهده شد ثبات اکثر محصولات بود، به عنوان مثال قیمت میلگرد آجدار پس از چند روز نوسانات نامنظم و متعدد، روز آرامی را سپری کرد و عمده شرکت‌ها دست به قیمت‌ها نزده و ثبات حداکثری را مدنظر قرار دادند، اگرچه همچنان نوسانات جزئی نیز به چشم می‌خورد و تعدادی از کارخانه‌ها حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش و تعدادی نیز ۳۰ الی ۵۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

نرخ روز تیراهن نیز عمدتا ثابت بود به این صورت که در بخش کیلوفروشی تغییر قیمت چندانی مشاهده نشد اما قیمت تیراهن شاخه‌ای در کنار ثبات حداکثری،کاهش ۵ الی ۴۰ هزار تومانی در برخی شاخه‌های تیرذوبی تجربه کرد.

قیمت روز ناودانی ایرانی و نبشی نیز تقریبا در همه مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود، همچنین قیمت پروفیل و انواع لوله‌های گازی، صنعتی، داربستی و ... نیز مانند سایر محصولات فولادی ثبات داشت و تنها ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان در یک شرکت افزایش قیمت مشاهده شد.

اما برخلاف سایر محصولات، انواع ورق‌ها دچار نوسانات افزایشی بودند به طوری که قیمت روز ورق سیاه با افزایش ۴۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام قیمت شد و قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز با افزایش ۳۰۰ تومانی همراه بود.

در بررسی علل ثبات بازار آهن می‌توان به نبود متقاضی مصرف اشاره کرد که آهن‌فروشان را به عدم تغییر قیمت‌ها ترغیب می‌کند، همچنین از طرف دیگر با توجه به ینکه اخباری مبنی بر عدم قطعی برق دست‌کم در فصل بهار، منتشر شد موجب کاهش نسبی هیجانات ناشی از آن شد.

همچنین موضوع مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد ابلاغیه جدید اصلاح سایز مقاطع عرضه شده در بورس کالا است که می‌تواند به افزایش خریدوفروش در آن منجر شود زیرا با توجه به عرضه سایزهای درشت و به صورت سبد، خریداران را از تهیه محصولات منصرف می‌کرد که طبق ابلاغیه جدید همه سایزها باید عرضه شوند که در این صورت پیش‌بینی می‌شود شرایط بهتری در بورس کالا ایجاد شود و در عرضه‌های آتی شاهد افزایش خرید آهن‌آلات از این طریق باشیم.

تبعات عوارض ۱۷درصدی صادرات فولاد

موضوع دیگری که خبر انتشار آن موجب واکنش برخی فعالان فولادی شد وضع عوارض بالا بر محصولات صادراتی بود که تاحدودی نیز موجب اعتراض و نگرانی این دسته از فعالان حوزه فولاد شد.

با توجه به جزئیاتی که از این مصوبه منتشر شده است و طبق نامه معاونت معادن و فرآوری مواد به دفتر مقررات صادرات و واردات، میزان عوارضی که برای صادرات شمش دریافت خواهد شد حدود ۱۷ درصد در نظر گرفته شده است که این درصد از میزان سود تولیدکنندگان بالاتر خواهد بود.

شایان ذکر است که عوارض تعیین شده حدود ۱۲۲ دلار در هر تن تخمین زده شده است و این در شرایطی است که نرخ شمش عرضه شده در بورس کالا حدود ۱۰۰ دلار از نرخ شمش صادراتی کمتر است با این حساب طبق این ابلاغیه آسیب و زیان اقتصادی عوارض تعیین شده که متوجه شرکت‌های فولادی می‌شود بیش از ۲۲۰ دلاردر هر تن خواهد بود.

شایان ذکر است درصدی که در نظر گرفته شده است از کل مبلغ دریافت خواهد شد که ۱۷ درصد از کل مبلغ رقم قابل توجهی خواهد بود.

همچنین اگر عوارض میلگرد هم ۵درصد تعیین شده باشد و نرخ میلگرد صادراتی را نیز در محدوده فعلی ۶۸۰  الی ۶۹۰ دلار درنظر بگیریم، بازار میلگرد داخلی هم در بازه قیمت‌های فعلی و کانال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی متوقف خواهد شد.

با توجه به آنچه گفته شد، در کنار افزایش هزینه‌های تولید محصولات فولادی که شامل افزایش هزینه حمل و نقل، افزایش دستمزد نیروی انسانی، رشد نرخ سوخت و انرژی و ...، وضع عوارض ۱۷ درصدی فولادسازان را متضرر خواهد کرد.

طبق بررسی کارشناسان این تعرفه آسیب‌های زیبان‌باری را در پی خواهد داشت که از جمله آنها می‌توان به افت صادرات و کاهش درآمد ارزی و به تبع آسیب اقتصاد کشور اشاره کرد.



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در بسیاری از مبادی فروش تغییری نداشتند اگرچه همچنان نوسانات متعدد در بازار آهن به ویژه در قیمت میلگرد آجدار مشاهده می‌شد اما فضای کلی بازار ثابت و ساکن بود.

این درحالی است که بازار ارز روند رشد تدریجی را پیش رو قرار داده است و شاهد افزایش نرخ دلار هستیم، به طوی که روز گذشته در بازار آزاد دلار در مرز کانال ۲۸ هزار تومانی قرار گرفت و در پایان روز حدود ۲۷ هزار و ۹۸۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

در مقایسه با روزهای گذشته که فعالیت بازار آهن بسیار هیجانی آغاز شد، از ابتدای این هفته شاهد فروکش کردن نسبی این التهابات هستیم و جو غالب بازار سکون قیمت‌هاست اگرچه همچنان نوسانات نامنظمی در بازار رخ می‌دهد که عموما در بخش میلگرد مشهود است اما به طور کلی می‌توان گفت جهش قیمتی که در بازار آهن رخ می‌دهد با ارقام بالاتری اتفاق می‌افتد اما نوسانات کاهشی بسیار محدود و جزئی است.

با این اوصاف روز گذشته نیز قیمت میلگرد نوسانات متعدی را پشت سر گذاشت به گونه‌ای که در کنار ثبات قیمت‌ها در نیمی از بازار، بخش دیگر آن حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشت درحالی که کاهش جزئی قیمت‌ها در تعدادی از شرکت‌ها نیز مشهود بود.

نرخ روزانه نبشی و ناودانی نیز کماکان بدون تغییر قیمت اعلام شد و تنها شاهد افزایش ۱۰۰ تومانی این محصول در یک شرکت بودیم، اما قیمت پروفیل و انواع لوله‌های گازی و داربستی و... در تعدادی از شرکت‌ها با کاهش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام شد.

قیمت تیراهن نیز در بخش کیلوفروشی حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش داشت اما قیمت تیراهن شاخه‌ای در عمده شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود و تنها در ذوب اهن اصفهان حدود ۱۰ الی ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت مشاهده شد. قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز به تبعیت از جو غالب بازار ثبات داشتند، همچنین قیمت ورق سیاه نیز مانند اکثر محصولات ثابت اعلام شد.

به‌رغم آنچه در بازار آهن و فولاد رخ می‌دهد یا اخباری که ممکن است به نوسانات متعددی در این بازار بینجامد، مسئله‌ای که بسیار بارز است، کمبود تقاضای مصرف است و فروشندگان آهن با هر دستاویزی به دنبال تحرک این بخش از بازار هستند.

یکی از عواملی که اخیرا در مرکز توجهات قرار گرفته موضوع احتمال قطعی برق است که با توجه به سنوات گذشته اگر اتفاق بیفتد به افزایش قیمت محصولات و برخی تبعات دیگر که در تحلیل روز گذشته بدان اشاره شد، منجر خواهد شد.

قطعی برق موجب کمبود مواد اولیه و به دنبال آن کاهش تولید مقاطع فولادی می‌شود اما به نظر می‌رسد این افزایش‌ها پیش از جریان قطعی برق روی داده است که به‌طور قطع عوامل مختلفی نیز به این افزایش‌ها دامن می‌زند.

این خبرها درحالی شنیده می‌شود که طبق اظهارات مصطفی رجبی سخنگوی صنعت برق کشور، امسال برق صنایع فولادی قطع نخواهد شد و افزایش قیمت محصولات فولادی درحالی که هیچگونه قطعی رخ نداده، توجیهی ندارد.

وی اظهار کرد: وزارت نیرو در صدد است به‌رغم کمبودها و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد بدون قطعی برق بخش خانگی، برق صنایع تولید فولاد را نیز تأمین کند.

رجبی در پایان  تأکید کرد: برخلاف اخبار منتشر شده درباره قطعی برق از اردیبهشت ماه، هیچگونه قطعی برق در فصل بهار رخ نخواهد داد.

افزایش نرخ اهن پیش از قطعی برق

در پی افزایش نرخ اهن الات که به صورت غیرعادی و شارپی در بازار اهن رخ داد اعتراضات برخی از فعالان این حوزه را برانگیخت که این امر به اقدام برخی عوامل در جهت اصلاح و تعدیل قیمت‌ها منجر شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پیش‌بینی افزایش قیمت آهن

به دنبال این امر حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروش آهن، فولاد و فلزات کشور از رایزنی با مسئولان مربوطه برای تعدیل قیمت‌ها خبر داد و گفت که از هفته آتی شاهد اعلام قیمت واقعی توسط شرکت‌ها خواهیم بود.

رستگار در ادامه گفت: افزایشی که بر اثر جنگ روسیه و اوکراین رخ داد و بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار داد امری طبیعی است اما برخی عوامل داخلی وجود دارد که این افزایش‌ها را تقویت می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در بازار داخلی حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیون تن تولید مازاد داریم و نیازی هم به واردات فولاد مشاهده نمی‌شود، کاهش عرضه محصولات در بورس کالا به نوعی موجب افزایش قیمت مقطع فولادی می‌شود.

رئیس اتحادیه فروش آهن و فولاد در ادامه تصریح کرد: با بررسی قیمت روز اهن الات متوجه رشد هزار و ۵۰۰ تومانی محصولات از ابتدای سال می‌شویم که این امر چندان عقلانی به نظر نمی‌رسد، به طوری که قیمت میلگرد اصفهان در بازار آزاد حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ الی ۱۸ هزار تومان تعیین شده است، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود قیمت‌ها ابتدا در بازار داخل تنظیم شده و به طور واقعی تعیین شود سپس به صادرات محصولات مازاد پرداخته شود.



:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: این روزها گمانه زنی های زیادی در مورد آینده بازار مسکن ارائه می شود و برخی از فعالان بازار معتقدند که  قیمت مسکن سقوط خواهد کرد اما سقوط بخشی از بازار شاید در کلام ساده باشد اما در واقعیت  این بازار از بازارهای موازی نیز تاثیر می پذیرد وعواملی چون قیمت میلگرد، قیمت آهن آلات و.. همچنین جو سیاسی منطقه و قیمت ارز نیز بر بازار مسکن موثر خواهد بود. 

عضو شورای عالی مسکن، احمد دنیامالی در مورد بازار مسکن اظهارات جدیدی داشت: ایشان معتقد است که قیمت مسکن روبه کاهش است اما قدرت خرید دهک کم درآمد جامعه بسیارپایین است و حتی با کاهش قیمت نیز توان خرید آنها افزایش نخواهد یافت فی الواقع ما نیازمندیم که راهکاری بیندیشیم تا قدرت خرید دهک کمک درآمد جامعه را افزایش دهیم. 

برخی از کارشناسان مسکن نیز معتقدند که در سال ۱۴۰۱ حباب مسکن تخلیه خواهد شد در این باره لازم به ذکر است که بازار مسکن دیگر ظرفیتی برای افزایش قیمت نخواهد داشت همچنین بازار دوره التهابات قیمتی و تنش های قیمتی را پشت سرگذاشته است. اگر روند مذاکرات هسته ای دوباره سمت و سوی مثبت به خود بگیرد و بتوانیم اخبار مثبتی از این مذاکرات دریافت نماییم آنگاه می توانیم انتظار ریزش میلیونی نرخ هر متراژ مسکونی را نیز داشته باشیم. 

رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز معتقد است: قیمت مسکن در سالهای گذشته افزایش بی رویه و پی در پی را تجربه کرده است درسال جاری دیگر این بازار کشش افزایش قیمت را نخواهد داشت و از همین رو است که می توانیم منتظر ثبات بازار مسکن باشیم.

در بهترین حالت اگر رویای برجام بی فرجام نشود و خوش خبری به همراه داشته باشد می تواند قیمت مسکن را کنترل نماید چرا که با رفع تحریم ها روند چرخه اقتصادی پر رونق خواهد شد.

پای صحبت سازندگان ساختمان

از نظر ساختمان سازان قیمت مسکن تابع چهار عامل است که عبارتند از : قیمت زمین، قیمت مصالح ، قیمت عوارض شهرداری و دستمزد نیروی انسانی است که با شروع سال جاری در هرچهار عامل شاهد افزایش قیمتی خواهیم بود. 

همچنین پایه های اولیه قیمت مسکن از جمله پروانه ساخت که شهرداری صادر می نماید از حدود سه سال پیش تا کنون در برخی از شهرها تا ۱۵ برابر افزایش یافته است حتی نرخ آرماتور تا حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است با این تفاسیر چگونه قیمت مسکن باید کاهش یابد؟ کاهش قیمت مسکن در گرو کاهش قیمت همه چیز است! 

قیمت تیرآهن ۱۴ الان حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است این قیمت اگر روی نرخ ۱میلیون و ۹۰۰ قرار گیرد و سایر مصالح نیز کاهش این چنینی داشته باشد آنگاه می توانیم به کاهش قیمتی مسکن امیدوار باشیم. 

یکی از ساختمان سازان نیز معتقد است که یک زمانی میلگرد ۴ هزار تومان و سیمان پاکتی ۸ هزار تومان بود حتی بیمه ، مالیات و عوارض و حقوق کارگر ، لوله کشی و .... اگر مثل قبل شود و قیمت آنها یک سوم شود آنگاه خانه نیز ارزان خواهد شد بنابراین تحلیل های سقوط قیمت مسکن به دور از منطق است در شرایطی که همه عوامل رو به بالاست. 

بر اساس گزارشات منتشره از سوی دولت مصالح ساختمانی نیز رشد قیمتی داشته است البته این گزارش مربوط به پاییز ۱۴۰۰ است که در این گزارش سنگ سفید حدود ۷/۹ درصد، ماسه ۲۹.۶ درصد، آجر سفید سوراخدار ۸.۱ درصد، تیرآهن ۱۴ حدود ۹ درصد و.... افزایش قیمتی نسبت به تابستان قبل را داشته است. 

حتی برخی از کارشناسان معتقدند افرادی در اواخر سال گذشته مسکن خریداری کرده اند برگ برنده دارند چرا که در نهایت امر قیمت تمام شده در سال جاری افزایش خواهد یافت. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: بازار مسکن و دریافت تسهیلات در ۱۴۰۱

آسویار اظهار داشت: قیمت مصالح ساختمانی بالغ بر ۵۰ درصد و عوارض شهرداری حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. در از سوی دیگر در سطح شهر زمین چندانی برای ساخت وجود ندارد. در نتیجه قیمت زمین بالا خواهد رفت از سوی دیگر افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگر نیز جزیی از هزینه های ساخت و ساز است.

حتی برخی از مصالح فروشان در نیمه دوم اسفند ماه فروش کاشی و سرامیک و آجر را متوقف کردند چرا که نگران بودند در اردیبهشت ناچار شوند با قیمت بالاتری خریداری کنند.



:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن‌آلات در نخستین روز هفته نوسانات متعددی را تجربه کرد، به طوری که غالب محصولات در ابتدای روز غالبا کاهشی بود اما تحت تأثیر بورس کالا برخی شرکت‌ها قیمت دوم اعلام کردند و افزایش نرخ محصولات را به ویژه در قیمت میلگرد آجدار شاهد بودیم.

نوسانات جزئی و محدودی نیز در بازار ارز مشاهده می‌شود که نشانگر تمایل قیمت دلار به افزایش و ورود به کانال ۲۸ هزار تومانی است. از همین رو روز گذشته هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۷۷۰ هزار تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

این روزها که بازار آهن و فولاد پیچیده و سردرگم است می‌بینم که برخی مبادی تحت تأثیر کوچک‌ترین محرکی، چندبار اعلام قیمت می‌کنند و حتی بلافاصله پس از اعلام قیمت، فروش خود را می‌بندند اما با همه این‌ها در بخش تقاضا نیز تمایلی برای خرید آهن مشاهده نمی‌شود و همه به‌نوعی نظاره‌گر هستند.

با این اوصاف آنچه در نخستین روز هفته در بازار آهن و فولاد مشهود بود نوسانات متعدد بود، به طوری که نرخ میلگرد اجداردر ابتدای روز با کاهش ۵۰ الی ۳۵۰ تومانی آغاز به کار کرد، برخی مبادی نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند اما گویا به تأثیر از بورس کالا مجددا اعلام قیمت کردند و این‌بار شاهد افزایش ۱۵۰ الی ۳۰۰ تومانی این محصول بودیم.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در کنار ثبات گسترده‌ای که داشت تنها در یک شرکت کاهش ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد. همچنین نرخ پروفیل و انواع لوله گازی، صنعتی و... نیز در شرکت‌هایی که اعلام قیمت شد ثابت بود.

نرخ روز تیراهن نیز در کنار ثبات نسبی در چند شرکت، در بخش کیلوفروشی افزایش ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومانی داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز تیرذوبی حدود ۳۰ الی ۵۰ هزار تومان قیمت‌ها افزایش یافت. قیمت ورق سیاه نیز با کاهش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام شد اما نرخ ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تغییر قیمت نداشته و با ثبات نسبی همراه بود.

همانطور که از آمار و ارقام برمی‌آید روز گذشته بازار آهن به‌شدت بلاتکلیف و سردرگم بود به‌طوری که در قیمت یک محصول هم کاهش ۲۰۰ تومانی داشیم، هم افزایش ۵۰۰ تومانی و هم ثبات.

اگرچه رونق خاصی در خرید آهن‌آلات مشاهده نمی‌شود اما در مقایسه با سه ماه آخر سال گذشته، کمی تقاضا رو به بهبود بوده که ممکن است به دلیل آغاز فصل گرما و شروع ساخت و سازها و همچنین اخبار منتشر شده درباره قطعی برق صنایع فولادی باشد که بنا به تجربه سال گذشته افزایش نرخ آهن آلات را در پی خواهد داشت.

اما همچنان جو اصلی بازار تلاطم قیمت‌ها و کمبود خرید است و از طرفی با توجه به شرایطی که در کشور مشاهده می‌شود پیش‌بینی بازار امری غیرممکن به نظر می‌رسد.

همانطور که اشاره شد این روزها با آغاز فصل گرما بحث قطعی برق صنایع فولادی دوباره داغ شده به طوری که هم فعالان این حوزه و هم مصرف‌کنندگان را نگران کرده است و به نظر می‌رسد افزایش قیمتی که روز گذشته رخ داد پیش‌زمینه‌ای برای برگشت به موضع افزایش قیمت‌ها بود و محتمل‌ترین گزینه با توجه به آنچه شنیده می‌شود تکرار سناریوی سال گذشته و افزایش شارپی قیمت‌ها به تأثیر از قطعی برق خواهد بود.

به گزارش آهن پرایس، حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن به افزایش قیمت محصولات فولادی از ابتدای سال اشاره کرد و اظهار داشت: در یک ماهه اخیر حدود ۲هزار تومان افزایش قیمت در مقاطع فولادی مشاهده شد که عامل اصلی آن تولیدکنندگان هستند، زیرا به اعتقاد ما اولا تغییرات قیمتی سال جدید هنوز اعمال نشده و افزایش هزینه حمل و نقل و دستمزدها هم تأثیر چشمگیری در افزایش قیمت‌ها ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: امروز مشاهده می‌کنیم که هر کیلوتیرآهن حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و هیچ‌کسی هم بابت این افزایش قیمت پاسخگو نیست و متأسفانه در شرایطی این اتفاق روی داده است که هنوز بازار روی ریل خرید و فروش قرار نگرفته و احتمالا از اردیبهشت‌ماه به طور جدی‌تر آغاز می‌شود، با این اوصاف این میزان از افزایش قیمت غیرقابل توجیه است.

تبعات قطعی برق

حسام‌الدین والی کارشناس صنعت فولاد با اشاره به تبعات قطعی برق در شرایط فعلی اظهار کرد: با توجه به اینکه واحدهای تولیدی ابتدای هرسال اهداف سالیانه و میزان تولید مشخصی برای یک سال معین می‌کنند با قطعی برق تولیدات آنها کاهش یافته و مجددا با تکرار سناریوی سال گذشته از اهداف خود بازمی‌مانند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کیند: عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار آهن

وی در ادامه بیان کرد: در یکی دوسال اخیر به دلیل چالش‌های متعددی که اوضاع کشور را به طور کلی دگرگون کرد می‌توان به شیوع کرونا و تحریم‌های گسترده اشاره کرد که صنایع تولیدی را نیز دستخوش تغییر قرار داد و دستیابی به چشم‌انداز ۱۴۰۴ که تولید ۵۵ میلیون تن فولاد بود را با کندی مواجه کرد.

والی در ادامه به این نکته اشاره کرد که قطعی برق به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی منجر خواهد شد که این امر تنها به همان واحدها منحصر نبوده و صنایع بالادستی و پایین دستی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و این درحالی است که این واحدها از نظر اقتصادی نیز مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

این فعال صنعت فولاد، کمبود انرژی و تأمین مواد اولیه را دو چالش مهم صنایع فولادی نام برد که با قطعی برق این چالش‌ها پررنگتر خواهد شد.

وی همچنین به تأثیر جنگ روسیه و اوکراین در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت انتظار می‌رفت که خالی شدن بازار از کالاهای این دو کشور تولیدکنندگان ایرانی این فرصت را غنیمت شمرده و دست‌کم بخشی از بازار هدف را در دست بگیرند اما آنطور که به نظر می‌رسد قطعی برق، تعیین عوارض صادراتی موانعی است که این فرصت مهم را از بین برده و بازار را از دست تولیدکنندگان خارج می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن‌آلات در پایان هفته‌ گذشته که به عبارتی نخستین هفته آغاز به کار رسمی کلیه بازارهای مالی بود، با فروکش جزئی التهابات و ثبات قیمت‌ها به پایان رسید.

بازار ارز نیز که در کانال ۲۷ هزار تومانی دچار نوسانات افزایشی بود روز پنجشنبه قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۲۷ هزار و ۵۸۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

افزایش هیجانی نرخ اهن در نخستین روزهای سال پس از مشاهده نبود تقاضا و رکود در این بخش، در روز پنجشنبه که بازار در حالت نیمه تعطیل قرار داشت، کمی عقب‌نشینی کرد و به عبارتی به حالت سکون و ثبات درآمد.

ماحصل این جریان ثبات قیمت میلگرد آجدار در نیمی از بازار و کاهش حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در نیم دیگر آن بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز در عمده مبادی فروش با ثبات قیمت‌ عرضه شد.

در این میان نرخ روز تیراهن با کاهش قیمت در غالب مبادی فروش اعلام شد به طوری که در بخش کیلوفروشی حدود ۱۵۰ الی ۳۰۰ تومان با کاهش همراه بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز کاهش حدود ۱۰ الی ۳۵ هزار تومانی مشاهده شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌های گازی، داربستی و صنعتی نیز در کارخانه‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت و کاهشی بود.

همانطور که مشاهده شد روز پنجشنبه غالب محصولات بازار آهن روند نسبتا نزولی در پیش گرفته بود اما می‌توان گفت این جریان بیشتر ناشی از کمبود تقاضا و نبود خرید آهن روی داده است.

در ابتدای هرسال که با افزایش نرخ محصولات در همه بازارها مواجه هستیم بازار آهن و فولاد نیز از این امر مستثنا نبود اما جز تورم روزافزون، می‌توان به نرخ بالای مواد اولیه و افزایش قیمت محصولات صادراتی اشاره کرد که از کاهش چشمگیر قیمت‌ها ممانعت می‌کند.

به گزارش آهن پرایس، اما برخی علت افزایش قیمت محصولات فولادی را رویداد نظامی روسیه و اوکراین می‌دانند که موجب افزایش قیمت‌های جهانی و به‌تبع تسری اثرات آن به بازارهای داخلی شده است.

در همین زمینه حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان به افزایش قیمت مواد اولیه اشاره کرد و اظهارداشت: از آنجایی که روسیه و اوکراین از صادرکنندگان اصلی محصولات فولادی به شمار می‌روند، این درگیری نظامی به اختلال در بازارها منجر شده است که در نتیجه آن صادرات روسیه با محدودیت چشمگیر مواجه شده و صادرات روسیه نیز عملا به صفر رسیده است.

بختیاری در ادامه بیان کرد: این مسائل به افزایش قیمت‌های جهانی مواد اولیه همچون سنگ آهن منجر شده است که اثرات آن را در بازارهای داخلی نیز مشاهده می‌کنیم.

تعیین نرخ نهایی محصولات فولادی

در پی افزایش نرخ محصولات داخلی و عدم تناسب قیمت‌ها در زنجیره فولادی، حسین نایب درختان مدیرعامل آذرفولاد امین اظهار کرد: در شرایط فعلی مشاهده می‌کنیم که قیمت مواد اولیه و محصولات پایین‌دستی افزایش چشمگیری داشته که علت اصلی آن ممکن است وجود رانت‌خواری در این حوزه باشد.

وی در ادامه افزود: افزایش قیمت نسبی محصولات به دنبال افزایش دستمزد نیروی انسانی و هزینه‌های حمل و نقل تاحدی طبیعی است اما این میزان از افزایش قیمت ناگهانی که در بورس کالا رخ داد چندان طبیعی نمی‌نماید.

نایب درختان تصریح کرد: باید سازوکار تعیین قیمت محصولات در بورس کالا به‌طور صریح و شفاف مشخص شود تا هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان از دلایل کاهش یا افزایش قیمت‌ها آگاه باشند.

مدیرعامل آذرفولاد امین بیان کرد: توزیع مواد اولیه به صورت سهمیه‌ای بین تولیدکنندگان به کنترل قیمت‌ها منجر خواهد شد. همچنین به وزارت صمت توصیه می‌شود با مشورت نمایندگانی از فعلان زنجیره فولاد به بررسی قیمت نهایی محصولات اقدام کند تا بتواند قیمت معقولی برای محصولات تعیین کند.

نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا

وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز از نحوه تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا اظهار بی‌اطاعی کرد و اظهار داشت: برخلاف مکاتباتی که با بورس کالا به منظور درخواست اطلاع از نحوه قیمت‌گذاری محصولات داشتیم، همچنان این جریان بی‌پاسخ مانده است اما امیدواریم در سال جاری گفت‌وگوهایی اتفاق بیفتد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: متقاضی آهن در انتظار اصلاح قیمت

یعقوبی در ادامه بیان کرد: به پیشنهاد انجمن تولیدکننگان فولاد تعیین نرخ محصولات فولادی براساس ضریب ۹۵ درصد فوب خلیج فارس در نظر گرفته شده است که در صورت عدم تناسب نرخ محصولات داخلی با محصولات صادراتی افزایش رانتخواری را در پی خواهیم داشت، همچنین درباره ۵ درصد باقی مانده نیز مقرر شد که نرخ محصولات داخلی براساس نرخ کارخانه و محصولات صادراتی نیز براساس فوب خلیج فارس به فروش برسد. از همین رو باید نرخ درِ کارخانه تا روی کشتی که به صورت فوب صورت می‌گیرد در نرخ محصولات داخلی و نرخ پایه محصولات بورسی در نظر گرفته و محاسبه شود.

وی در ادامه اظهار کرد: نحوه تعیین قیمت محصولات در هر کارخانه‌ای برمبنای ۵ درصد فوب خلیج فارس متغیر است، به این صورت که مثلا فولاد خوزستان به دلیل مسافت کمتر، محصولات خود را با حدود دو دلار فوب می‌کند اما کارخانه‌ای که مسافت بیشتری دارد به‌ناچار باید مبلغ بالاتری برای فوب محصولات بپردازد و با در نظر گرفتن ۵ درصد تا ۹۵ درصد نرخ صادراتی ایران قیمت فوب خلیج فارس نرخ پایه در نظر گرفته می‌شود.

یعقوبی همچنین تصریح کرد: برای تسهیل صادرات و افزایش ورود ارز به کشور در پی تصمیم و سیاست‌گذاری دولت، نرخ محصولات داخلی در مقایسه با قیمت محصولات صادراتی رشد چشمگیری را تجربه می‌کند از همین رو می‌بینیم ک سیاست‌های دولت نقش پررنگی در قیمت‌گذاری‌ها ایفا می‌کند.

وی در پایان گفت: در نظر گرفتن ضریب ۹۵ درصد نرخ صادراتی ایران به عنوان نرخ پایه، درحال حاضر راه‌حلی مناسب برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا به شمار می‌رود.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: ثبات در بازار آهن با پایان هفته نمود بیشتری یافت به طوری که قیمت روز آهن‌آلات در غالب مبادی فروش با حفظ قیمت روزهای آغازین اعلام شد درحالی که تمایل چندانی هم برای خرید آهن در بین مصرف‌کنندگان مشاهده نمی‌شود.

بازار ارز نیز کمی آرام گرفت و نوسان چندانی نداشت، به طوری که قیمت دلار پس از ورود به کانال ۲۷ هزار تومانی و نوسانات جزئی در همین کانال، روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۴۳۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن

افزایش هیجانی نرخ آهن آلات در نخستین روزهای سال در شرایطی رخ داد که تقاضایی برای خرید نبود و همه نظاره‌گر نوسانات این بازار بودند اما در چند روز گذشته اگرچه افزایش روزانه قیمت آهن متوقف شد ولی جز تعداد انگشت شماری از آهن‌فروشان که به طور جزئی قیمت‌ها را کاهش دادند، غالبا تغییری در قیمت‌ها اعمال نکرده و بازار از حرکت صعودی بازایستاد.

بر همین اساس گزارش‌ها از بازار آهن حاکی از ثبات قیمت‌ میلگرد آجدار در بیشتر مبادی فروش بود اما در این میان تعدادی از کارخانه‌ها حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان از قیمت‌های اعلام شده عقب‌نشینی کردند و چند شرکت نیز حدود ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز مانند بیشتر محصولات ثبات داشت اما کاهش ۳۰۰ تومانی نیز در یک شرکت مشاهده شد. قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی، گازی، صنعتی و ... نیز در یک شرکت ثابت بود و در سایر مبادی با کاهش ۲۰۰ الی ۶۰۰ تومانی اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثابت اعلام شد، تیرآهن شاخه‌ای نیز اگرچه در برخی مبادی ثبات داشت اما برخی شاخه‌های تیرذوبی حدود ۳۰ الی ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت روز ورق سیاه نیز اگرچه حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش قیمت داشت اما ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی با حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت اعلام شد.

کاهش معاملات بورس کالا در عرضه‌های اخیر و نبود متقاضی مصرف بیانگر عدم توانایی خریدار است که برخی از عرضه‌کنندگان را به عقب‌نشینی وادار کرد اما این امر در بازار آزاد به صورت جزئی است و ظاهرا فروشندگان آهن تمایلی به کاهش قیمت‌ها ندارند.

گویا این امر در پی احتمال افزایش تقاضا با آغاز فصل گرما و به تبع آن افزایش فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته است و برخی جریان‌های بیرونی و قیمت‌های جهانی نیز موجب تقویت این جریان شده است.

طبق گزارش‌ها محصولات عرضه شده در بورس کالای روز گذشته حدود ۲۱۱ هزار تن بود که از این میزان ۶۵ هزار تن مورد معامله قرار گرفت و بیشترین آمار معاملات هم به نبشی و ناودانی اختصاص داشت.

بررسی علل افزایش قیمت فولاد

کامران وکیل دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با اشاره به افزایش قیمت‌ها با آغاز سال جدید، اظهار کرد: درحال حاضر افزایش قیمت محصولات فولادی یا هر محصول دیگری تابع علل گوناگونی است که از جمله آنها می‌توان به تورم روزافزون، جنگ روسیه و اوکراین، کمبود عرضه و افزایش تقاضا و ... اشاره کرد.

وی در ادامه بیان کرد: افزایش قیمت‌ها طبق سنوات گذشته در ابتدای هر سال امری پذیرفته شده و غیرقابل اجتناب است از همین رو رشد نرخ محصولات فولادی نیز به تبعیت از این امر اتفاق می‌افتد.

وکیل افزود: رشد نرخ دستمزد نیروی انسانی به‌ناچار تولیدکننده را نیز برای تأمین هزینه‌های تولید به افزایش نرخ محصول تولید شده وادار می‌کند که این خود یکی از علل مهم افزایش قیمت‌ها به شمار می‌رود.

وی جنگ روسیه و اوکراین را موجب افزایش قیمت‌ جهانی فولاد دانست که این خود عامل دیگری برای تسریع و افزایش شدت رشد قیمت‌ها در بازارهای داخلی محسوب می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: توقف افزایش هیجانی قیمت آهن

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی به افزایش ۳۰ درصدی نرخ سوخت و انرژی در اروپا پس از رخداد جنگ اوکراین و روسیه اشاره کرد و گفت: از آنجایی که اوکراین از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان محصولات فولادی، سوخت، خوراک دام، گندم و جو است، بروز این رویداد به توقف تأمین این محصولات منجر شد که نتیجه آن افزایش تقاضا و رشد صعودی قیمت محصولات بود.

وی در پایان افزود: اگرچه کالای وارداتی ایران از کشور اوکراین به خوراک دام اختصاص دارد اما رشد قیمت همین محصول و افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی، در کنار افزایش قیمت سایر محصولات داخلی نمود بیشتری پیدا می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات با نزدیک شدن به پایان هفته کمی آرام گرفت و آنچه در روز گذشته در بازار آهن مشهود بود کاهش تب و تاب التهابات افزایشی نرخ آهن بود و عمده مبادی فروش تمایل بیشتری به ثبات قیمت‌ها نشان دادند.

اما بازار ارز دچار نوسانات افزایشی بود و قیمت دلار در همان کانال ۲۷ هزار تومانی رشد ۴۷۰ تومانی را تجربه کرد، به طوری که در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته بازار آهن و فولاد نوسانات قابل ملاحظه‌ای نداشت و اگر کاهش یا افزایشی هم مشاهده شد به صورت محدود بود، به این صورت که قیمت میلگرد اجدار در کنار کاهش و افزایش ۲۰۰ تومانی که در چند شرکت مشاهده شد، مابقی مبادی فروش از افزایش قیمت‌ها عقب‌نشینی کرده و به ثبات روی آوردند.

قیمت ناودانی و نبشی نیز عمدتا ثابت اعلام شد و تنها در یک شرکت افزایش ۳۰۰ تومانی مشهود بود. پروفیل و انواع لوله‌ها نیز که درابتدای هفته با شدت زیادی رو به افزایش بود روز گذشته آرام گرفت و تنها در یک شرکت کاهش ۲۰۰ تومانی داشت.

قیمت تیراهن نیز مانند سایر محصولات فولادی در بخش کیلوفروشی ثبات داشت و نرخ تیراهن شاخه‌ای نیز با کمی نوسان افزایش ۵۰ هزار تومانی را تجربه کرد.

قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی روز گذشته با کاهش نسبی همراه بود که میزان آن حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان اعلام شد، قیمت ورق سیاه نیز با کاهش ۵۰۰ الی هزار تومانی اعلام قیمت شد.

در بررسی فروکش کردن التهابات افزایشی نرخ اهن الات می‌توان به کمبود متقاضی مصرف محصولات اولیه و همچنین محصولات نهایی در بورس کالا اشاره کرد.

به طوری که محصولات عرضه شده در بورس کالای روز گذشته با اینکه حجم بالایی داشت اما آنطور که انتظار می‌رفت معامله نشد و یا با کف قیمتی مورد معامله قرار گرفت. شمش بلوم به طور متوسط به قیمت ۱۵ هزار و ۱۹۷ تومان به فروش رسید که بیانگر کاهش مختصر نرخ شمش نسبت به کف قیمتی این محصول بود.

از آغاز سال جدید امروز نیز برای بار دوم مقاطع طویل در بورس کالا عرضه می‌شود که حدود ۲۱۱ هزار و ۲۷۱ تن تعیین شده است. عرضه امروز شامل محصولاتی اعم از میلگرد، نبشی و ناودانی، تیرآهن، ورق سرد و ورق گرم است که با توجه نوسانات افزاشی چند روز اخیر، قیمت میلگرد عرضه شده در بورس کالا حدود ۱۶ هزار تومان تعیین شده است.

به گزارش آهن پرایس، با بازگشایی بازار آهن در نخستین‌ روزهای سال نرخ میلگرد در بازار آزاد به ۱۸ هزار تومان هم رسید اما نبود تقاضا موجب عقبگرد آهن‌فروشان شده و شاهد کاهش نرخ این محصول به کانال ۱۷ هزار تومانی بودیم.

با این اوصاف و با توجه به میزان معاملات بورس کالای روز گذشته به نظر می‌رسد امروز نیز استقبال مورد توجهی از محصولات عرضه شده صورت نگیرد.

اگرچه درحال حاضر به دلیل نبود تقاضا، ابهام و بلاتکلیفی مذاکرات وین، انبارکردن محصلات و... شاهد کاهش مختصر قیمت‌ها یا دست‌کم افزایش جزئی و تدریجی نرخ مقاطع فولادی هستیم اما عوامل بسیاری وجود دارد که نشان از ادامه روند افزایشی قیمت روزانه آهن  دارد که از جمله آنها می‌توان به احتمال قطعی برق در هفته‌های پیش رو، بالارفتن قیمت دلار و بهبود اوضاع صادرات و افزایش قیمت‌های جهانی در شرایط فعلی اشاره کرد.

در هر صورت سیگنال‌های متفاوت و در عین حال متناقضی به بازار ارسال می‌شود که اوضاع آن را آشفته کرده و به همان میزان نیز پیش‌بینی این بازار را دشوار نموده است.

چالش حل‌نشده کمبود برق

براساس تجربه سال گذشته در ایام مشابه به دلیل گرمی هوا با کاهش و به تبع با قطعی برق مواجه بودیم که بیشترین آسیب آن نیز متوجه تولیدکنندگان آهن و فولاد بود.

از آنجایی که این چالش‌ها همچنان حل نشده و پابرجای است احتمال می‌رود تجربه سال گذشته مجددا تکرار شود که همین امر نگرانی‌هایی را برای فعالان این حوزه در پی داشته است.

از همین رو وزارت صمت برای حل این مشکل مذاکراتی با وزارت نفت و نیرو داشته است اما تأخیر در زمینه حل این مشکل و عدم راهکار و برنامه مدون موجب قطعی برق و سهمیه‌بندی شدن آن برای صنایع تولیدی شده است.

با این اوصاف سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از مهیا شدن زمینه رشد صادرات فولاد به واسطه وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین خبر داد و بیان کرد: رشد ۱۲ درصدی صادرات فولاد در سال‌جاری از جمله اهداف سالانه این سازمان است.

وی در ادامه افزود: اگر چالش قطعی برق مانند سال گذشته تکرار نشود صادرات محصولات فولادی بیش از میزان پیش‌بینی شده خواهد بود و در حال حاضر نیز به دنبال افزایش ارتباطات اقتصادی با سایر کشورها هستیم.

امیری در ادامه تأکید کرد که در صورت قطعی برق میزان تولید محصولات فولادی امسال به حدی پایین‌تر از سال گذشته افول خواهد کرد. به همین جهت وزارت صمت به دنبال راهی برای ممانعت از تکرار این چالش است اما وزارت نفت و نیرو با صدور مجوزهای مختلف و اهمال در زمینه رفع این چالش، به قطعی برق صنایع فولادی دامن زده است.



:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته قیمت اهن‌الات همچنان در غالب شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند، روندی افزایشی داشت اگرچه ثبات قیمت در برخی محصولات فولادی از جمله میلگرد آجدار مشهود بود.

اما بازار ارز برخلاف بازار آهن و فولاد نوسانات جزئی را تجربه کرد. روز گذشته قیمت دلار با اندکی افزایش مجددا وارد کانال ۲۷ هزار تومانی شد، به طوری که در بازار آزاد حدود ۲۷ هزار و ۲۳۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

براساس سنوات گذشته متأثر از عوامل متعددی آغاز هر سال با افزایش نرخ آهن آلات همراه بوده و درحال حاضر نیز این میزان از افزایش قیمت‌ها دور از انتظار نبوده است اما نکته قابل توجه این است که بازار پتانسیل این حجم از رشد قیمت‌ها را ندارد و با کمبود متقاضی مصرف روبه‌رو است.

طبق آمار موجود آنچه روز گذشته در بازار آهن رقم خورد ثبات حداکثری نرخ میلگرد آجدار در کارخانه‌های اعلامی بود و حتی بعضا به کاهش ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی این محصول اقدام کردند، اگرچه همچنان برخی از مبادی فروش به طور رسمی آغاز به کار نکرده‌اند و قیمتی نیز اعلام نشده است.

قیمت نبشی و ناودانی نیز از این امر مستثنا نبوده و همچنان برخی شرکت‌ها از اعلام قیمت‌ها ممانعت می‌کنند اما در این میان افزایش ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومانی این محصول روز گذشته در یک شرکت مشاهده شد و سایر مبادی نیز تمایل بیشتری به ثبات قیمت‌ها داشتند.

قیمت روزانه تیرآهن نیز دچار نوسانات متعددی بود به طوری که در بخش کیلوفروشی ثبات داشت اما قیمت تیراهن شاخه‌ای با افزایش ۳۰ الی ۴۰ هزار تومانی اعلام شد.

اما آنچه از گزارش‌ها برمی‌آید بالاترین نوسان افزایشی به پروفیل و انواع لوله‌ها اختصاص داشت به طوری که این محصولات با افزایش ۲ الی ۳ هزار تومانی اعلام قیمت شدند.

روز گذشته که ورق فولاد مبارکه در بورس کالا عرضه شد حدود ۲۰ هزار تومان به فروش رسید اما در بازار آزاد نرخ پروفیل به طور میانگین حدود ۲۷ هزار تومان است که تمهیدی برای رشد بیشتر قیمت مقاطع فولادی به شمار می‌رود.

نرخ روز ورق سیاه نیز افزایش قابل توجهی داشت که این میزان حدود هزار الی ۲ هزار تومان ثبت شد، ورق گالوانیزه هم با افزایش ۸۰۰ الی هزار تومانی اعلام قیمت شد.

آنچه درحال حاضر به افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها دامن می‌زند آغاز فصل گرما است که معمولا با آغاز ساخت‌وسازها و به تبع افزایش تقاضا همراه خواهد بود و با این تصور آهن‌فروشان نیز اصرار به افزایش قیمت‌ها دارند، غافل از اینکه متقاضی به دلیل تورم بالا و عدم نقدینگی توان خرید آهن‌آلات را ندارد.

عرضه و تقاضای نامتناسب در بورس کالا

بورس کالا به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی همچنان مورد بحث و مناقشه فعالان این حوزه است و برخی همچنان معتقدند که عرضه مناسب محصولات فولادی در بورس کالا مهمترین عامل ایجاد ثبات در بازار است.

برهمین اساس محمدرضا هوشمند مدیرعامل شرکت رایان تجارت، عرضه نامتناسب محصولات فولادی در بورس کالا را عامل افزایش قیمت‌ها دانست و اظهار کرد: اگرچه برخی عوامل خارجی مانند افزایش قیمت‌های جهانی موجب تحریک قیمت محصولات فولادی می‌شود اما عدم تناسب میزان تولید و عرضه به افزایش بیشتر قیمت‌ها دامن می‌زند.

وی ضمن اشاره به افزایش نرخ کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا بیان کرد: برخلاف تلاش مسئولان مربوطه برای کنترل نرخ مقاطع فولادی، شاهد افزایش قیمت همه محصولات زنجیره فولاد هستیم که در بررسی علل آن می‌توان به قیمت‌های جهانی این محصولات و جنگ اوکراین و روسیه اشاره کرد.

هوشمند در ادامه افزود: قیمت‌های داخلی محصولات فولادی در کشور ما با قیمت‌های جهانی آن فاصله زیادی دارد که این مسئله در نرخ مواد اولیه به ویژه در آهن اسفنجی بیشتر مشهود است اما درحال حاضر نرخ این محصول در بورس کالا افزایش قابل توجهی داشته که تحت تأثیر عدم تناسب عرضه این محصول در بورس کالا با میزان تقاضا در بازار ایجاد شده است و حتی احتمال می‌رود این محصول با نرخ ۱۱ هزار تومان نیز معامله شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تب تند افزایش قیمت آهن

این فعال صنعت اظهار داشت: پر واضح است که افزایش نرخ مواد اولیه، رشد قیمت محصولات پایین‌دست را در پی خواهد داشت، اما یکی از راهکارهای ایجاد ثبات در بازار، عرضه مناست محصولات در بورس کالا است، به این صورت که عرضه و تولید آهن اسفنجی با هم متناسب باشد که لازمه این امر نیز برخورداری همه تولیدکنندگان از حقوق برابر است، اگرچه نباید تأثیر نرخ جهانی این محصول در افزایش قیمت آن در بازارهای داخلی را نادیده گرفت.

دریافت عوارض صادراتی طبق نرخ نهایی

از دیگر مواردی که وزارت صمت برای کنترل قیمت محصولات فولادی و تأمین نیازهای بازار داخلی در نظر گرفته است، تعیین عوارض صادراتی است که پایان سال گذشته مطرح شد و محل بحث بسیاری از فعلان این عرصه قرار گرفت.

در همین زمینه سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار کرد: تعیین عوارض صادراتی نه تنها مانع از صادرات محصولات نیست بلکه تأمین بیشتر نیاز بازار داخلی را رقم خواهد زد و هر چقدر که نرخ محصولی افزایش پیدا کند عوارض دریافتی آن نیز به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت و به لحاظ اقتصادی نیز برای تولیدکنندگان آسیبی نخواهد داشت.

امیری در ادامه گفت: پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین که بازارهای جهانی را به هم ریخت، سیگنال افزایش قیمت‌های جهانی به بازار داخلی نیز ارسال شد که تعیین عوارض صادراتی راهکاری برای کنترل این افزایش‌ها در نظر گرفته شد که هدف غایی آن تأمین نیازهای داخلی است و عواید آن نیز به حساب خزانه واریز خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازار مسکن نیز ماهها در رکود بود و با بحث نهضت ملی مسکن و ارائه تسهیلات همه مردم چشم انتظار بهبد اوضاع مسکن هستند کما اینکه بهبود اوضاع بازار مسکن شاید در کلام ساده باشد اما عمیقاکاری پیچیده است و بهبود این بازار نیازمند بهبود در بازارهای موازی از جمله مصالح ساختمانی، قیمت میلگرد و تیرآهن نیز هست.

در مورد تسهیلات مسکن در ماه پایانی سال ۱۴۰۰ نرخ هر برگ تسهیلات بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان بود اما با شروع سال جدید گویا تغییرات مثبتی در حال انجام است و مبلغ هر برگ تسهیلات بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان می باشد.

قیمت اوراق و جزییات وام

افراد مجرد ساکن در تهران تا سقف ۲۸۰ میلیون می توانند وام دریافت نمایند که از این میزان ۲۰۰ میلیون آن تسهیلات خرید مسکن است و ۸۰ میلیون تومان آن وام جعاله محسوب می شود، این چنین است که جهت دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۲۰۰ برگه تسهیلات خریداری نمایند که تقریبا معادل ۲۱ میلیون تومان خواهد شد.در جهت دریافت وام ۸۰ میلیونی جعاله نیز باید ۸۰ برگه تهیه نمایند که حدود معادل ۸ میلیون تومان خواهد شد در مجموع هزینه کل اوراق تقریبا معادل ۲۹ میلیون تومان خواهد بود.

برای افراد متاهل مبلغ این وام تفاوت دارد و می توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که از این میزان ۲۰۰ میلیون تومان آن تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر از زوجین و ۸۰ میلیون تومان آن وام جعاله است.
شایان ذکر است بر اساس آخرین دستور کار زوجین باید ۴۰۰ برگه برای تسهیلات مسکن و ۸۰برگه برگه برای وام جعاله خرید کنند که هزینه آن حدود ۵۰ میلیون تومان خواهد شد.


بازار مسکن در سال جاری چگونه خواهد شد ؟

در میان بازارهای موازی در بهمن ماه سال گذشته مسکن نسبتا اوضاع بهتری داشته و بر اساس گزارشات مرکز آمار شاخص قیمت کالا در گروه مسکن در بهمن ماه ۰/۷ درصد رشد داشته است در حالیکه بازارهای طلا و دلار وضعیت چندان مطلوبی نداشته اند حال دل نگرانی هایی من باب سال جاری در بازار مسکن وجود دارد.

عبدالله مشکاتی یکی از کارشناسان بازارهای مالی اظهار داشت: نسبت به آمار بانک مرکزی تردید دارد و معتقدم این آمارها وضعیت بازار را به روشنی نشان نمیدهد چرا صرفا انجام معامله ملاک نیست بلکه حجم معاملات حائز اهمیت است و همچنین اینکه معاملات در کدام مناطق تهران انجام می شودچرا که چنانچه معاملات در جنوب تهران باشد از آنجایی که قیمت در این مناطق پایین تر است در نتیجه میانگین قیمتی نیز پایین تر خواهد بود.

از سوی دیگر تعداد کثیری از قرار دادهای منعقد شده به صورت پیش فروش است از همین رو معاملات در حال رشد است اما آمار بانک مرکزی فروش های قطعی و فروش های پیش فروش که تازه در حال دریافت نقشه و پروانه هستند را یکدیگر جدا نمی کند و از همین رو است که معاملات در حال رشد است.

شایان ذکر است نرخ زمین از پاییز سال ۱۴۰۰ تا کنون تغییرات چندانی نداشته بلکه آنچه منجر به نوسانات قیمتی مسکن شده است نرخ مصالح ساختمانی از جمله گچ، سیمان، میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی بوده است. البته حاشیه سود ملک نیز زیاد است و از منطقه ای به منطقه ی دیگر تفاوت دارد.

در ادامه می توانید خبر را نیز مطالعه کنید:اوضاع بازار آهن در آغاز سال

تاثیر سایر بازارها بر بازار مسکن

نوسانات دلار و نرخ دلار به میزان نقدینگی موجود در کشور وابسته است و بازار مسکن نیز از نظر جو روانی تحت تاثیر نرخ دلار است از آنجایی که قیمت های جهانی کاهشی نیست شاید بتوان پیش بینی کرد که در سال جاری نیز نرخ مسکن کاهشی نخواهد شد.

شاید بعضا دلار به صورت هیجانی و کوتاه مدت کاهش قیمتی داشته باشد اما میانگین کل سال پایین نخواهد بود با در نظر گرفتن همه عوامل موثر و جوانب افت چندانی در هزینه ساخت و ساز حاصل نخواهد شد حتی اگر نهره بهره بالاتر رود که ممکن است بازار مسکن را رکودی نماید در بهترین حالت و مدیریت همه جانبه بعید به نظر می رسد که نرخ مسکن بیشتر از ۱۰ درصد کاهشی شود.

با تمامی اوصاف پیش بینی می شود جهت حرکت نرخ اجاره در سال جاری افزایشی شود از همین رو افراد مستاجر بهتر است حتی شده در حاشیه شهرها خانه خریداری کنند چرا که روزبه روز قیمت ها افزایشی است و ارزش پول پیش مستاجر کمتر خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در نخستین هفته فعالیت بازارها با افزایش چشمگیری آغاز شد، اگرچه برخی مقاطع فولادی هنوز اعلام قیمت نشده‌اند و تنها شماری از شرکت‌ها محصولات را قیمت‌گذاری کردند اما همین تعداد محدود نیز با افزایش قابل ملاحظه‌ای همراه بود.

در حالی تب تند قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد رو به افزایش است که بازار ارز روند متعادل‌تری داشت. به طوری که نرخ دلار که در کانال ۲۷ هزار تومانی بود در مرز این قیمت در نوسان بود و روز گذشته با کمی عقبگرد در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه نرخ آهن

نوسانات افزایشی نرخ آهن آلات در روز گذشته با افزایش برخی مقاطع فولادی که اعلام قیمت شدند، همراه بود؛ در این میان قیمت میلگرد آجدار حدود ۵۰ الی هزار و ۲۰۰ تومان افزایش داشت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در کارخانه‌هایی که اعلام قیمت شد با افزایش حدود ۷۰۰ الی ۹۰۰ تومانی همراه بود. قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی حدود ۵۰ الی ۶۰۰ تومان افزایش داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز رشد ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی مشاهده شد.

همچنین در شرکت‌های اعلامی نیز قیمت انواع لوله گازی، داربستی و... و پروفیل‌ها نیز با نوسان افزایشی ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ تومانی همراه بود. سایر محصولات نیز هنوز اعلام قیمت نشده‌اند.

همانطور از که گزارش‌ها برمی‌آید درحالی بازار آهن در مسیر صعودی قرار گرفته است که همچنان تقاضای قابل توجهی برای خرید آهن مشاهده نمی‌شود اما این امر مانع از رشد قیمت مقاطع نشده و عوامل بسیاری وجود دارد که به طور روزانه بر آتش این افزایش‌ها می‌دمد و شعله‌ورتر می‌کند.

به گزارش آهن پرایس، یکی از این عوامل افزایش قیمت مواد اولیه است، به این صورت که نرخ آهن اسفنجی در بورس کالای روز گذشته به طور رسمی ۱۰ هزار تومان اعلام شد و قیمت شمش نیز در عرضه هفته گذشته از کانال ۱۵ هزار تومانی عبور کرد. حال باید منتظر اعلام قیمت نهایی شمش در عرضه روز سه‌شنبه باشیم تا براساس آن نرخ محصولات فولادی نیز به طور واقعی اعلام شود. احتمالا نرخ شمش در عرضه فردا در بازه قیمتی ۱۵ هزار الی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی اعلام شود.

مورد دیگر آغاز فصل گرما و به تبع آن آغاز فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌وسازهاست که موجب تقویت بازار تقاضا و رشد قیمت‌ها می‌شود اما درحال حاضر فروشندگان آهن به‌رقم نبود تقاضا تمایل بیشتری به افزایش قیمت‌ها دارند و با همین شرایط درحال معامله هستند.

بازارهای جهانی هم که در این ایام افزایشی است خود عاملی بر رشد قیمت‌ها در بازارهای داخلی است، به عنوان مثال نرخ شمش چین در هر تن افزایش ۳ دلاری را تجربه کرده است.

البته پر واضح است که افزایش قیمت‌های جهانی نیز به تأثیر از رویداد اوکراین و روسیه معادلات و نظم بازار را بهم زده است و با اینکه تقاضای قابل توجهی نیز مشاهده نمی‌شود اما قیمت‌ها همچنان روند تصاعدی دارد و مجموع این موارد عاملی برای رشد قیمت در بازارهای داخلی محسوب می‌شود.

به طور مثال نرخ میلگرد اجدار در بازار آزاد به طور میانگین حدود ۱۸ الی ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسیده است و برخی سایزهای این محصول بالای ۱۹ هزار تومان نیز اعلام قیمت شده است.

با این اوصاف و با توجه به اوضاع پیش‌روی کشور و جهان پیش‌بینی دقیق نرخ اهن الات چندان میسر نیست اما شرایطی که توضیح داده شد، کاهش قیمت‌ها هم کمی بعید به نظر می‌رسد، همچنین شایان ذکر است که با آغاز فصل گرما ممکن است همان چالش‌های حل‌نشده سال گذشته از جمله قطعی برق برای صنایع فولادی تکرار شود که این امر نیز مزید بر علت بوده و قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.



:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن‌آلات در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۰ با التهابات افزایشی نامنظمی همراه بود و برخی مبادی فروش تا لحظه آخر در افزایش نرخ محصولات خود مداومت داشتند که این امر تحت تأثیر عوامل خارجی تقویت می‌شد.

درحال حاضر نیز که در هفته دوم سال ۱۴۰۱ هستیم بازار آهن و فولاد همچنان نیمه‌تعطیل است و خرید و فروش آهن یا حتی اعلام قیمت چندانی مشاهده نمی‌شود و اگر اعلام قیمت کم‌رمقی هم مشاهده می‌شود گویای افزایش این محصولات به‌ویژه در بخش‌های خصوصی است.

در هفته گذشته که محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شد قیمت پایه میلگرد و شمش را در هفته جاری رقم زد، به طوری که قیمت نهایی میلگرد که ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان بود، پیش‌بینی می‌شود این هفته بین ۱۷ هزار و ۹۰۰ الی ۱۸ هزار تومان معامله شود. مشاهده می‌شود که حتی برخی مبادی خصوصی نرخ این محصول را به بالای ۱۹ هزار تومان افزایش دادند.

میانگین قیمت شمش نیز که در هفته گذشته در کانال ۱۶ هزار تومانی در نوسان بود در هفته جاری به طور تقریبی با کف قیمتی ۱۵ هزار الی ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومانی تعیین قیمت شده است.

نکته قابل توجهی که در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود ایجاد اختلاف ۲ هزار تومانی قیمت نبشی و ناودانی با قیمت میلگرد است، به این صورت که معمولا ۷۰۰ الی هزار تومان بین محصولات اختلاف قیمت مشاهده می‌شد اما درحال حاضر قیمت این محصولات با میانگین نرخ میلگرد ۲ هزار تومان فاصله دارد.

 به نظر می‌رسد تولیدکنندگان این محصولات پیش از آنچه انتظار می‌رفت دست به افزایش قیمت‌ها زده‌اند به طوری که نرخ ناودانی و نبشی در حال حاضر در کانال قیمتی ۲۰ هزار تومانی قرار دارد.

بازار ارز نیز در چند روز گذشته که دچار نوسانات افزایشی بود در حال حاضر در کانال ۲۷ هزار تومانی قرار دارد و پایان هفته گذشته در بازار آزاد قیمت هر دلار آمریکا حدود ۲۷ هزار و ۵۰ تومان به فروش رسید.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش میزان نقدینگی و بالارفتن نیاز دولت به منابع ارزی بیشتر جهت واردات مواد اولیه و نهاده‌ها، به نظر می‌رسد در سه ماه نخست سال با افزایش نرخ ارز روبه‌رو باشیم. اگرچه دولت با افزایش درآمد از صاردات نفت مواجهه بوده اما این به معنای کاهش قیمت‌ها و کنترل تورم نیست.

به طور کلی می‌توان گفت در هفته نخست سال بازهم میلگرد آجدار سردمدار افزایش نرخ محصولات بود و از بین کارخانه‌های انگشت‌شماری که اعلام قیمت کردند حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان رشد قیمت مشاهده شد.

از بین کارخانه‌هایی که قیمت تیرآهن را اعلام کردند افزایش ۵۰ تومانی و ثبات قیمت مشاهده شد اما نرخ نبشی و ناودانی پس از افزایش در چند روز اخیر در پایان هفته گذشته ثابت ماند.

با این اوصاف و آنچه از اوضاع بازار آهن و عوامل بیرونی برمی‌آید افزایش قیمت‌ آهن‌آلات محتمل‌ترین گزینه برای آغاز فعالیت بازار آهن و فولاد است.

به گزارش آهن پرایس، آنچه از اخبار منتشرشده برمی‌آید مذاکرات وین نیز همچنان معلق است و پس از ماه‌ها مذاکره هنوز به سرانجامی نرسیده است، گویا خروج سپاه از لیست تحریم‌ها از سوی ایران درخواست شده که مورد موافقت واقع نشده است از همین رو هر کدام از طرفین توپ را به زمین دیگری می‌اندازد.

جنگ بین روسیه و اوکراین نیز پس از شش هفته همچنان کم و بیش ادامه دارد و درحال حاضر نیز درگیر مذاکرات آتش بس است اما به نظر نمی‌رسد به این سرعت به رفع اختلافات منجر شود. همچنین براساس برخی گزارش‌ها روسیه از قسمت شمالی اوکراین یعنی شهر ایرپن عقب‌نشینی کرده است.

بروز مشکلات در بازارهای جهانی

بدیهی است که این دو کشور که از صادرکنندگان بزرگ مقاطع فولادی هستند با وقوع این رویداد به بروز نابسامانی‌ها و افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی منجر شده است که بعید به نظر می‌رسد حتی با پایان این واقعه اوضاع بازار بهبود بیابد.

علی جبل‌عاملی کارشناس اقتصادی در این زمینه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اوضاع فعلی در روسیه و اوکراین رشد نرخ مقاطع فولادی همچنان ادامه‌دار باشد، براساس آمار موجود به دلیل بروز جنگ در کشورهای عرضه‌کننده محصولات فولادی، ورق گرم اروپا حدود ۴۰ درصد در ۲۰ روز اخیر افزایش قیمت داشته است و این امر در چین و آمریکای شمالی نیز مشهود است.

وی همچنین در ادامه تأکید کرد: به واسطه درگیری این دو کشور، کشورهای اتحادیه اروپا از جمله هند، حتی در زمینه انتقال مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌اند که تداوم این جریان به افزایش روزافزون نرخ کلیه محصولات زنجیره فولاد منجر خواهد شد.

جبل‌عاملی افزود: از آنجایی که اوکراین و روسیه جزو مهمترین تأمین‌کنندگان مواد خام و انرژی هستند، متأثر از جنگ بین این دوکشور مشکلاتی در زمینه حمل و نقل و تجهیزات الکترونیکی، فلزات و غذا ایجاد شده و احتمالا ادامه‌دار خواهد بود زیرا این کشورها روی‌هم رفته حدود یک‌پنجم از واردات اروپا را بر عهده دارند.

عوارض صادراتی چاره‌ساز نیست

در روزهای پایانی سال گذشته وزارت صمت برای جلوگیری از افزایش  نرخ اهن‌الات و تنظیم بازار تعیین عوارض صادراتی بر محصولات فولادی را پیشنهاد داد که با مخالفت و استقبال برخی مواجه شد.

در همین زمینه بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: به طور کلی ذات این عمل کارشناسانه و حرکتی مثبت تلقی می‌شود اما مشکلات کشور ما عمیق‌تر از این است که با تعیین عوارض صادرات حل شود و به نظر نمی‌رسد این امر در کنترل قیمت‌ها در بازار آهن مفید واقع شود.

وی در ادامه بیان کرد: عوارض صادراتی برای جلوگری از گرانی محصولات کاربردی است اما به دلیل این که کشور ما با تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی مواجهه است این مسئله راه‌حل کاملی به نظر نمی‌رسد زیرا تعیین عوارض به کاهش تورم منجر نخواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رشد نرخ آهن با کف‌سازی بورس کالا

احرامیان در پایان با تأکید به تفاوت بین گرانی و تورم، اظهارکرد: اگر مشکل کشور ما صرفا گرانی بود، تعیین عوارض صادراتی چاره‌ساز بود اما متأسفانه تورم موجود با تعیین عوارض صادراتی کاهش نخواهد یافت و چندان کاربردی نیست.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 فروردين 1401 | نظرات ()