نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته نیز کماکان ریزش قیمت روزانه آهن‌آلات تداوم داشت و اکثر محصولات فولادی روندی کاهشی داشتند به‌طوری که این نوسانات کاهشی در بازه ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اتفاق افتاد.

بازار ارز نیز تقریبا آرام بود و قیمت دلار با توقف در مرز کانال ۳۲ هزار تومانی نوسانات جزئی را تجربه کرد، به طوری که قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۸۷۰ تومن به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن

با توجه به روندی که این روزها بازار آهن و فولاد در پیش گرفته و قیمت‌ها در حال اصلاح هستند، محصولات فولادی در کنار ثبات در برخی مبادی، با کاهش قیمت قابل ملاحظه‌ای عرضه می‌شوند.

بر همین اساس قیمت روز میلگرد آجدار در اغلب شرکت‌ها از ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان با کاهش قیمت همراه بود درحالی که تعدادی از شرکت‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند همچنین قیمت روز ناودانی و نبشی نیز در اکثر شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بود.

نرخ روز تیرآهن نیز مانند سایر محصولات نوسانات کاهشی داشت به طوری که در بخش کیلوفروشی شاهد کاهش ۱۵۰ الی ۴۰۰ تومانی بودیم و در بخش شاخه‌فروشی نیز با کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی مواجه بودیم که این نوسانات بیشتر در تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان قابل مشاهده بود.

همچنین نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند و قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز به همین منوال ثبات داشتند اما قیمت روز ورق سیاه و انواع آن با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بودند.

همانطور که از گزارش‌ها پیداست در یک ماه گذشته چالش‌ها و نوسانات متعددی در بازار آهن و فولاد رخ داد به طوری که دو هفته اول خرداد ماه با کاهش حجم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا موجی از افزایش تقاضا در بازار ایجاد شد که افزایش قیمت‌ها را در پی داشت.

اما در دو عرضه اخیر این روال اصلاح شد و حجم عرضه‌ها به همان منوال پیشین بازگشت که این امر به کاهش خریدهای هیجانی و به‌تبع اصلاح قیمت‌ها در هفته جاری منجر شد.

آنچه در یک هفته گذشته به افزایش نرخ پایه محصولات عرضه شده در بورس منجر شد، افزایش نرخ دلار نیمایی بود؛ در کنار این براساس گزارش‌های موجود با توجه به کاهش چشمگیر نرخ محصولات صادراتی ایران، اوضاع صادرات نیز چندان مساعد نیست و از طرفی دیگر بحث قطعی برق و انتظارات تورمی نیز خود مزیت بر علت است.

اما اگر همه این عوامل را فاکتور بگیریم یک عامل دیگر وجود دارد که در رشد مثبت نرخ دلار دخیل است. با این حال می‌بینیم که محصولات فولادی به ویژه میلگرد در برابر کاهش قیمت مقاومت نشان می‌دهد که یکی از دلایل آن را می‌توان به کاهش نرخ شمش CIS و میلگرد ترکیه نسبت داد.

علت اصلی کاهش نرخ شمش صادراتی ایران را می‌توان در زیرفروشی فولاد روسیه جستجو کرد، بنابراین با توجه به اختلاف نرخ شمش صادراتی ایران و میلگرد ترکیه که حدود ۳۳ درصد و معادل ۱۶۵ دلار است از همین رو به دلیل بالا بودن نرخ گرد ترکیه، میلگرد ۶۰۰ دلاری ایران در منطقه جذابیت دارد، به این ترتیب آنچه در بازار رخ می‌دهد حاصل نرخ پایین شمش ایران و نرخ بالای میلگرد در ترکیه است. گفتنی است تا پیش از وقوع جنگ روسیه و اوکراین فاصله نرخ میلگرد ترکیه با شمش ایران حدود ۱۲ درصد و رقمی استاندارد بود.

با این اوصاف و با توجه به شرایط فعلی کشور، با تعطیلی واحدهای تولیدی در پنجشنبه و جمعه به دلیل مشکلات قطعی برق و برخی عوامل دیگر احتمال افزایش قیمت اهن‌الات از هفته دوم تیرماه وجود دارد اما قدرت و میزان این افزایش به قیمت دلار و همچنین نرخ شمش صادراتی ایران، حجم عرضه محصولات در بورس و زمان تحویل آنها در عرضه امروز بستگی دارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در خوف و رجاء

همانطور که اشاره کردیم به نظر می‌رسد در هفته جاری که قیمت‌ها در فاز اصلاح قرار دارند فرصت خوبی برای خرید اهن الات  مورد نیاز است زیرا همانطور که گفته شد از دهم تیرماه که قطعی کامل برق برخی صنایع فولادی را در پیش داریم، این عامل ممکن است محرکی قوی برای رشد دوباره قیمت‌ها باشد.

در پایان قابال ذکر است که امروز حدود ۱۶۳ هزار و ۵۶۰ تن شمش بلوم در بورس کالا عرضه خواهد شد که نرخ میانگین آن حدود ۱۳ هزار و ۱۳۱ تومان تعیین شده است، نرخ پایه آن نیز حدود ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان در نظر گرفته شده است که بیانگر افزایش ۱۴۰ تومانی این محصول در مقایسه با عرضه پیشین آن است.



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس آمار موجود دومین روز هفته نیز شاهد اصلاح قیمت روزانه آهن آلات در اغلب مبادی فروش بودیم و بازار آهن در کنار ثبات محصولات فولادی، در برخی شرکت‌ها کاهش قابل توجهی را تجربه کرد.

 قیمت دلار نیز طی روز گذشته بین دو کانال ۳۱ و ۳۲ هزار تومانی در نوسان بود اما پایان روز در مرز کانال ۳۱ هزار تومانی قرار گرفت و در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۸۳۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه نرخ آهن آلات

اصلاح قیمت‌ها که در دو روز گذشته در بازار اهن و فولاد مشاهده شد در شرایطی است که بخش تقاضا تحرک و رونق چندانی ندارد؛ به عنوان نمونه قیمت روز میلگرد آجدار درحالی در بسیاری از مبادی فروش ثابت بود که کلیت بازار نشان از کاهش و اصلاح نرخ این محصول داشت، به طوری که قیمت‌ها از ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان ریزش داشتند به طوری که متوسط نرخ میلگرد با وزن استاندارد حدود ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شده است.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز اگرچه در غالب شرکت‌ها ثبات داشت اما اصلاح جزئی در تعدادی از شرکت‌ها نیز مشهود بود، همچنین نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های صنعتی، گازی و... در برخی مبادی فروش اعلام نشد اما سایر شرکت‌ها از ۳۰۰ الی ۸۰۰ تومان قیمت‌ها را کاهش دادند.

نرخ روز تیرآهن نیز نوسانات متعددی داشت به طوری که در بخش کیلوفروشی غالبا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی برخی شرکت‌ها کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی داشتند، همچنین قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شدند اما قیمت روز ورق سیاه و انواع آن با ثبات قیمت همراه بودند.

با توجه به اینکه در پایان ماه قرار داریم بازار فضای اصلاح به خود گرفته و انتظار می‌رود امروز نیز همین روند ادامه داشته باشد، اما اوضاع اولین روز تابستان به حجم عرضه‌های بورس کالا، نقدی یا اعتباری بودن عرضه‌ها و همچنین حفظ نرخ دلار در کانال ۳۲ هزار تومانی بستگی دارد.

همانطور که انتظار می‌رفت نرخ روز میلگرد اصلاح ۳ درصدی داشت و فعلا این محصول در کانال ۱۸ هزار تومانی قرار دارد اما برگشت کاهش ۳ درصدی تحت تأثیر چند پارامتر است، ابتدا اینکه عرضه شمش در بورس روز سه‌شنبه به صورت نقدی است یا اعتباری و اینکه حجم آن نیز چقدر خواهد بود؛ عامل دوم اینکه نرخ دلار چقدر اصلاح خواهد شد و مورد سوم نیز به این بستگی دارد که آیا فاصله ۱۱ درصدی شمش و میلگرد در هفته جاری اعمال خواهد شد یا در هفته آتی.

بنابراین با احتساب میانگین ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی نرخ شمش، اگر فاصله ۱۱ درصدی در هفته جاری اعمال شود کف قیمتی میلگرد حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و میلگرد بورسی نیز بیش از ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد شد که با این شرایط به نظر می‌رسد با استقبال چندانی مواجه نشود که نتیجه آن رکود و سکون در بازار است.

 تا زمانی که کمبود محصول در بازار احساس نشود بازار در همین فاز می‌ماند، اما اگر کف نرخ میلگرد و تیراهن با قیمت‌های هفته گذشته یکسان باشد شاهد رونق و تحرک معاملات در این بازار خواهیم بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کیند: اصلاح نرخ آهن در بازار نخر

اما میزان معاملاتی که در عرضه شمش رقم می‌خورد احتمال دارد به خرید میلگردهای بورسی در قیمت‌های بالا منجر شود اما با این حساب باید منتظر باشیم تا اوضاع عرضه‌ها و حجم معاملات را در روزهای آتی ببینیم.

گفتنی است امروز نیز برای دومین هفته متوالی عرضه ورق مبارکه در بورس کالا انجام نشد و از آنجایی که تقاضا برای این محصول زیاد است احتمال دارد این روند موجب رشد مثبت قیمت ورق شود که به این ترتیب نرخ پروفیل‌ها نیز افزایشی خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نخستین روز هفته با اصلاح جزئی قیمت روز آهن آلات آغاز شد به طوری که اغلب محصولات فولادی در بازه ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی کاهش قیمت داشتند.

اما بازار ارز با افزایش مجدد نرخ دلار همراه بود، به این صورت که پس از برگشت دلار به کانال ۳۱ هزار تومانی، روز گذشته با افزایشی ۵۰۰ تومانی دوباره به کانال ۳۲ هزار تومانی صعود کرد، به طوری که در بازار آزاد به قیمت ۳۲ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل نرخ روز آهن آلات

در روزهای پایانی خردادماه، آنچه در بازار آهن و فولاد رقم خورد اصلاح جزئی قیمت‌ها بود که موجب سکون و ثبات در بازار شد اما در عین حال تقاضا نیز با رکود همراه بود و به اصطلاح با بازار نخر مواجه بودیم.

بر همین اساس اکثر محصولات فولادی از جمله قیمت روز میلگرد آجدار در مقایسه با چهارشنبه گذشته کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت، به طوری که نرخ میانگین آن ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله مانیسمان، گازی و ... نیز به طور میانگین با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد به طوری که نرخ پروفیل با ضخامت ۲ میلیمتر در بازه ۲۵ هزار و ۵۰۰ الی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان برآورد شد.

به همین ترتیب قیمت روزانه تیرآهن نیز با کاهش نسبی همراه بود، به عنوان مثال تیرآهن کیلویی حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز ۱۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت مشاهده شد. قیمت روز ناودانی و نبشی نیز در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

انواع ورق‌ها نیز روز گذشته را با ریزش قیمت همراه بودند به این صورت که قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان ریزش داشت و قیمت روز ورق استیل و ورق سیاه نیز به همین ترتیب با کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود.

افزایش هیجانی نرخ اهن الات در چند روز اخیر به افزایش تقاضا و خرید هیجانی منجر شد اما به نظر می‌رسد با عرضه ۱۰۰۰ تنی محصولات فولادی در عرضه روز چهارشنبه این تقاضا اشباع شد و از آنجایی که ساخت و ساز چندانی صورت نمی‌گیرد و خرید مصرفی عمق ندارد، مصرف‌کننده نیز زود اشباع شده و دست از خرید می‌کشد.

قطعی برق صنایع که روز گذشته ابلاغ شد پیش از عملی شدن آن در بازار تلاطم ایجاد کرد و افزایش قیمت‌ها را رقم زد اما بخش عرضه بیش از این نمی‌تواند قطعی برق را دستمایه افزایش قیمت اهن قرار دهد، چرا که نمی‌توان بدون در نظر گرفتن فاکتور اصلی تعیین نرخ اهن که همان قیمت‌های جهانی و CIS است، اعلام قیمت کرد.

براساس برخی گزارش‌ها وزارت نیرو با هدف مدیریت مصرف انرژی، ابلاغیه قطعی برق صنایع فولادی را روز گذشته ارسال کرده است، همچنین میزان سقف و کف فروش شمش بلوم نیز به عرضه‌کنندگان این محصول ابلاغ شده است تا در پی قطعی برق و کاهش عرضه شمش، نظم بازار به هم نخورد و قیمت‌ها افزایش نیابد.

در همین زمینه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق از اختصاص یک روز در هفته برای قطعی برق صنایع خبر داده است. وی همچنین معتقد است که تولیدکنندگان می‌توانند برای جبران این قطعی‌ها در روزهای تعطیل یا شبها به تولید بپردازند.

اگرچه خبرهای ضدونقیض در این زمینه بسیار است اما باید منتظر نحوه اعمال محدودیت برق وزارت نیرو باشیم تا ببینیم تا چه میزان واحدهای تولیدی و تجارت کشور از آسیب این بحران در امان خواهند بود.

معامله شمش در بورس کالای روز گذشته با میزان منفی ۱۰ درصدی در حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی رقم خورد که با این حساب باید دید فاصله ۱۱ درصدی در هفته جاری اعمال خواهد شد یا در هفته آتی، به هر حال به نظر می‌رسد نرخ میلگرد بورسی حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احتمال افزایش مجدد قیمت آهن

مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد عرضه شمش در پایان خردادماه و عرضه مقاطع فولادی در اول تیرماه است که این اوضاع حجم ورود پول را در این دو روز متفاوت خواهد کرد به این صورت که با افزایش حجم عرضه شمش، ممکن است رقابت چشمگیری برای آن رخ ندهد. با این حساب ممکن است با توجه به نرخ جهانی شمش و نبود تقاضا کمی با کاهش و اصلاح قیمت‌ها مواجه باشیم زیرا همانطور که گفته شد نمی‌توان در طولانی مدت اثرات نرخ فولاد و آهن در بازارهای جهانی را نادیده گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

البته از جهت دیگر موجودی انبارهای چین کاهشی شد و همین کاهش جو روانی را بهم ریخت و موجب افزایش قیمت سنگ...شد. اما می توانیم اظهار نماییم که آن صعودی قیمت موقتی بود و هدف اصلیش تغییر روند بازار بود چرا که در حال حاضر روند سنگ آهن نزولی است. 

در دومین هفته ماه جاری سنگ آهن در بورس سنگاپور روی نرخ ۱۳۴ دلار اعلام شد. از سوی دیگر قیمت سنگ آهن، بیلت، بلوم و مواد اولیه نقش کلیدی مهمی در تعیین قیمت محصولات فولادی دارد. همچنین برزیل که یکی از تامین کنندگان سنگ آهن است در طی هفته دوم خرداد با وقوع سیل مواجه شد و این عامل هم تا حدودی توانست این بازار را از مدار طبیعی خود خارج نماید.در سومین هفته خرداد ماه نرخ سنگ آهن وارداتی چین در حدود ۱۴۳ دلار بود. در واقع نرخ سنگ آهن از اعلام یکسری بسته های اقتصادی جدید در دولت چین و همچنین اعمال برخی محدودیت ها از سمت کشور برزیل و هند انجام شد. 

قراضه 

بازار شمش و قراضه در بازار جهانی در حال حاضر به شدت تحت تاثیر عملکرد دولت روسیه است و به دلیل عرضه ارزان قیمت روس ها این بازار در هفته دوم خرداد رونق چندانی نداشت. در هفته دوم خرداد ماه بازار قراضه در مدار نزولی قرار گرفت و نرخ قراضه از کشور امریکا به ترکیه معادل ۴۳۹ دلار سی ار اف و قراضه سرد نیز با قیمت  ۴۵۴ دلار سی ار اف نشان دهنده نرخ نزولی است. 

بورس کالا و نرخ دلار 

قیمت دلار در هفته دوم خرداد ماه در بازار آزاد روی قیمت ۳۰ هزار تومان قرار گرفت و نرخ دلار نیمایی در محدوده ی ۲۴هزارو۹۰۰ تومان بود که این اختلاف دلار نیمایی و آزاد معاملات بورس کالا را ارزشمند می نمایدو تا حد زیادی در بورس کالا میزان تقاضا را افزایش خواهد داد.در سومین هفته خرداد ماه دلار مسیرصعودی را طی کرد و به مبلغ ۳۲ هزار تومان رسید اما دلار نیمایی در جهت عکس و در حالت نزولی قرار دارد اما تنها راهکار در حال حاضر در جهت کنترل نرخ ارز سیاست های پولی در بانک مرکزی است. 

با توجه به قیمت دلار نیمایی می توانیم پیش بینی نماییم که کاهش در صادرات ایران به دلیل میزان کاهش قیمت cis است و در نهایت امر بر نرخ پایه بورس کالا اثرگذار خواهد بود. از سوی دیگر میزان اختلاف نرخ دلار آزاد و نیمایی منطقی به نظر می رسد و ممکن است میزان رقابت در عرضه محصولات افزایش یابد و نکته نهایی اینکه قطعی برق با شروع فصل گرما منجر به کاهش عرضه و افزایش تقاضا خواهد شد. 

نرخ شمش، اسلب و بیلت 

در دومین هفته خرداد ماه کشور روسیه سیاست زیرفروشی را در پیش گرفت و تخفیفاتی در حدود ۲۰ درصد ارائه کرد و با این شیوه مشتریان را به خرید ترغیب نمود در نهایت مشتریان ایرانی کم شد و بازار سنتی ایران برای شمش از تب و تاب افتاد. اما در همین تغییرات و زیرفروشی های روسیه ارزش روبل روسیه افزایش یافت همزمان هزینه های تولید هم بخشی دیگر از هزینه تمام شده برای تولید محصول است بنابراین تولید کنندگان نیز از حدی بیشتر نمی توانند زیرفروشی نمایند اما متاسفانه در مقابل افزایش ارزش روبل در روسیه ، کاهش ارزش ریال در ایران است که نسبت به دلار فاصله زیادی پیدا کرده است بنابراین ایران برای ارائه تخفیف به مشتریان دستش باز است و می تواند تخفیف خوبی لحاظ نماید. به عبارتی از این بررسی می توان به این نتیجه رسید که رقابت عظیم قیمتی بین روسیه و ایران به چشم میخورد. 

نرخ شمش صادراتی کشور خودمان نیز در هفته دوم خرداد ماه  روی ۵۵۰ دلار اعلام شد اما متال بولتن که مرجع اصلی قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا است توجهی به این کاهش قیمتی نکرد و قیمت بیلت صادراتی ایران را ۵۷۰ الی ۵۹۰ دلار اعلام کرد و نرخ اسلب نیز مابین ۵۸۰الی ۶۰۰ دلار بود.
حباب قیمتی که پیش از این در نرخ اسلب و بیلت به چشم میخورد با جنگ روس و اوکراین تا حد زیادی از بین رفت چرا که با بررسی روند قیمت ها از ابتدای ۲۰۲۲ به این نتایج می رسیم اما از دگر سو تحریم شدن روسیه همزمان با از بین رفتن کارخانجات فولادسازی اوکراین و کاهش بیشتر قیمت ها نیز دور از انتظار نیست هر چند که این شیب نزولی خیلی کم خواهد بود. 

البته فراموش نشود که قیمت بیلت روس ارزان است و به خوبی برای تجار ترک در دسترس است و مساله کاهش تقاضا باعث شده است که روند نزولی قیمت قراضه همچنان ادامه دار باشد. در سومین هفته خرداد ماه نرخ شمش صادراتی کمتر از ۵۰۰ دلار فوب بود. این بدان معنی است که نرخ بیلت ۱۰۰ دلار کمتر معامله شده است. در معاملات شمشصادراتی ایران دو فقره از معاملات با قیمت ۵۵۰ و ۵۷۰ دلار معامله شده اند.
 

بیلت صادراتی ایران را نیز به مقصد اندونزی  با نرخ ۵۴۰ الی ۵۵۰ دلار فوب اعلام قیمت کردند.البته این کاهش قیمت معاملات روسیه فقط به شمش و بیلت خلاصه نمی شود. روسیه با کاهش قیمت ۱۲۰ دلاری، بیلت را به چین فروخت این اتفاق در شرایطی رخ داد که ایران به کشورهای همسایه خلیج فارس قیمتی در رنج ۵۶۰ الی ۵۷۰ دلار عرضه کرد. به طور کلی سمت و سوی صادرات در شرایطی است که تمایل به افزایش قیمتی دارد اما عملکرد روس همچون مانعی این ضربه را می گیرد. 

در سومین هفته خردادماه نرخ پایه شمش عرضه شده در بورس کالا با نرخ صادراتی ۵۷۰ دلاری ۱۳۹۲۰۷ریال بود. با کاهش جزئی نرخ ارز نیمایی و کاهش قیمت شمش صادراتی به ۵۵۰ دلار فوب با وجود رقابت میان عرضه های مختلف نرخ پایه شمش ۱۲۸۳۷۱ تعیین گردید. این مبلغ در مقایسه با هفته دوم کاهش ۳ درصدی را تجربه کرد. 

خردادماه در بازار داخلی فولاد ایران چه گذشت؟ 

در اردیبهشت ماه سال جاری بازار آهن آلات در داخل ایران در شیب قیمتی نزولی قرار داشت چرا که تاجران و بازرگانان نیز پیش بینی کرده  بودند که قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا کاهشی خواهد شد و همین امر منجربه عدم رفتار شتابزده خریداران شد و در یک ماه اردیبهشت مسیر کاهش قیمتی را طی کرد.قیمت ورق گرم فولاد مبارکه از اردیبهشت ماه تا هفته دوم خردادماه کاهش حدود ۲۰۰۰ تومانی را رقم زد. همچنین قیمت میلگرد نیز کاهش ۵۰۰ تومانی را لمس کرد. البته از آنجایی که تولیدکنندگان میلگرد تخفیف های زیادی هنگام فروش بار ارائه کردند این مقدار را دقیق نمی شود محاسبه کرد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: اثرات شرایط جهانی برفولاد ایران 

به طور تقریبی می توانیم اظهار نماییم که بازار داخلی ایران در حال حاضر در سردرگمی به سر می برد چرا که برخی از تجار با کاهش قیمت های جهانی دست به عصا می شوند و منتظر می مانند تا قیمت های بورس کالا تعدیل شود و متاسفانه بر خلاف انتظارات بورس کالا همیشه با تاخیر عمل می نماید و تا حد زیادی کاهش قیمت های جهانی نادیده گرفته می شود. در نهایت امر در هفته گذشته بازار آهن آلات شروع طوفانی و پر نوسانی را نشان داد و در روز پایانی هفته ثبات قیمتی و آرامش به بازار آهن بازگشت و فروشندگان  ترمز مدار صعودی را کشیدند.



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: پس از تلاطم حدودا ۱۵ روزه در بازار آهن، پنجشنبه گذشته شاهد آرامش و ثبات نرخ روزانه آهن آلات در غالب مبادی فروش بودیم و نوسان قیمت چندانی اتفاق نیفتاد.

پایان هفته گذشته کمی از حرارت افزایشی بازار ارز نیز کاسته شد و نرخ دلار به کانال ۳۱ هزار تومانی بازگشت اما مجددا با کمی نوسان کانال ۳۲ هزار تومانی را لمس کرد؛ درنهایت نیز در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

گفتنی است امیر عبداللهیان وزیرامور خارجه ایران در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از رفع تحریم‌ها و کوتاه نیامدن از حقوق خود سخن گفت که احتمال می‌رود همین امر موجب نوسان افزایشی دلار در روز پنجشنبه بود.

تحلیل روزانه بازار آهن آلات

پس رشد مثبتی که در بازار اهن اتفاق افتاد پایان هفته گذشته نرخ محصولات فولادی در همان قیمت‌های بالا تثبیت شد و کاهش نرخ دلار نیز به کاهش نرخ اهن الات منجر نشد، تنها تعداد انگشت‌شماری از کارخانه‌ها قیمت‌ها را کاهش دادند.

گفتنی است بازار قیمت روز میلگرد آجدار تقریبا در همه مبادی فروش با ثبات همراه بود و کاهش محدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در شماری از کاخانه‌ها مشاهده شد البته یک شرکت نیز ۳۵۰ تومان قیمت محصولات خود را کاهش داد.

پس از نوسان افزایشی در روزهای اخیر قیمت روز میلگرد ۱۴ آجدار در بازه یک ماه اخیر حدود ۲/۹ درصد افزایش یافته است که این میزان معادل ۵۵۳ تومان است. بر همین اساس نرخ این محصول در بازه قیمتی ۱۸ هزار و ۴۷۷ تومان الی ۱۹ هزار و ۳۰ تومان نوسان داشته است.

همچنین قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی روز پنجشنبه هم در همه شرکت‌ها ثبات داشت. گفتنی است قیمت نبشی نیز دریک ماه اخیر با افزایشی ۲/۳ درصدی همراه بوده که معادل ۴۵۷ تومان است. به طور کای می‌توان گفت قیمت نبشی چندان افزایشی نبوده و ۱۹ هزار و ۴۰۷ تومان به ۱۹ هزار و ۸۶۶ تومان رسیده است.

گفتنی است کلیه محصولات فولادی تقریبا تغییری نداشتند و تیرآهن نیز از این امر مستثنا نبود. اما در یک ماه گذشته نرخ تیراهن ۱۴ با افزایش ۶۱۷ تومانی در بازه ۱۸ هزار و ۵۳۳ تومان الی ۱۹ هزار و ۱۵۰ تومان در نوسان بود.

قیمت روز لوله‌های داربستی، گازی و صنعتی و قیمت روز انواع پروفیل نیز ثابت اعلام شد. اا پروفیل با ضخامت ۲ برخلاف سایر محصولات در یک ماه گذشته روندی کاهشی داشته است به طوری که با با افت قیمت ۳/۴ درصدی که معادل ۹۰۰ تومان است در بازه ۲۶ هزار و ۲۷۱ تومان الی ۲۵ هزار و ۳۷۱ تومان در نوسان بود.

به گزارش آهن پرایس، طی جلسه‌ای که روز چهارشنبه در ستاد تنظیم بازار برگزار شد نرخ محصولات پایین دست در برابر محصولات بالا دست تعیین شد تا این درصدها اساس معاملات بورس کالا در روزهای آتی قرار بگیرد.

بر همین اساس قیمت میلگرد به نسبت نرخ کشف شده بیلت در بورس کالا ۱۱ درصد و نرخ تیراهن نیز ۱۴ درصد تعیین شده است. گفتنی است افزایش نرخ میلگرد به نسبت نرخ کشف شده بیلت در مقایسه با سال‌های اخیر حدود ۵ درصد بوده است.

نرخ ورق گرم نیز درحال حاضر براساس نرخ متوسط منطقه CIS و فوب چین تعیین می‌شود که این محصول نیز در در سال‌های اخیر حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی روند نوسان نرخ آهن

گفتنی است معاملاتی که امروز در بورس کالا انجام می‌شود ملاک عمل برای عرضه روز چهارشنبه خواهد بود بر همین اساس به نظر می‌رسد از اول ماه دوباره افزایش قیمت‌ها را پیش رو داشته باشیم.

گفتنی است امروز حدود یک میلیون و ۹۶ هزار و ۵۰۱ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل محصولاتی اعم از ناودانی، شمش بلوم، تیرآهن بال پهن، میلگرد کلاف، سنگ آهن دانه‌بندی شده و ... است.



:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته نوسانات التهابی بازار آهن به طور جزئی کاهش یافته است اگرچه همچنان نرخ روز آهن‌آلات در اکثر مبادی فروش درحال پیش‌روی و افزایش است و عرضه‌کنندگان تمایلی به ثبات یا اصلاح قیمت‌ها نشان نمی‌دهند.

پس از چند روز که بازار ارز پرالتهاب‌ترین ایام خود را سپری کرد و نرخ دلار به بی‌سابقه‌ترین میزان خود رسید، روز گذشته شاهد اصلاح جزئی این بازار بودیم، به‌طوری که قیمت دلار به کانال ۳۲ هزار تومانی بازگشت و در بازار آزاد به نرخ ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن

همراهی افزایش نرخ آهن با رشد تورم، اوضاع بازار را آشفته‌تر و متقاضیان را مضطرب کرد به طوری که برخی از خرید اهن منصرف شده و نظاره و تماشای اوضاع را برگزیدند و برخی دیگر با ترس از افزایش روزافزون قیمت‌ها به خرید محصول روی آوردند.

نتیجه موج افزایشی ده روز اخیر به اندکی ثبات و سکون در روز گذشته منتهی شد، به طوری که قیمت میلگرد آجدار اگر چه در بخش زیادی از مبادی فروش با افزایش ۵۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود اما تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها نیز قیمت‌‌ها را ثابت اعلام کردند و در واقع نوعی تناقض در این بازار مشاهده شد.

در ادامه بازگشت ثبات نسبی در بازار قیمت روز نبشی و ناودانی نیز به تبعیت از فضای حاکم در کلیه مبادی فروش ثابت و بدون تغییر اعلام قیمت شد. نرخ تیرآهن نیز تقریبا روند آرامی داشت به‌طوری‌که در بخش کیلوفروشی یک شرکت افزایش ۵۰ تومانی داشت و مابقی تغییر قیمت نداشتند، همچنین در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی مشاهده شد درحالی که برخی از مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند.

قیمت قوطی و پروفیل و انواع لوله‌های گازی، داربستی و ... نیز نوسانات متعددی داشت به طوری که علاوه‌بر ثبات در برخی مبادی، با کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود. بازار ورق‌ها نیز به همین منوال بود به این صورت که قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی غالبا ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت.

اگرچه درحال حاضر بازار آهن چندان قابل تحلیل نیست اما همانطور که مشاهده شد مبادی فروش به‌طور جزئی قیمت‌ها را اصلاح کرده و اندکی نیز کاهش دادند یا ثابت اعلام کردند، اگرچه همچنان کفه افزایش قیمت‌ها هنوز سنگینی می‌کند و نمی‌توان گفت که بازار آهن وارد فاز اصلاح شد.

پس از عرضه‌های مهندسی شده بورس کالا در دو هفته گذشته و القای کمبود مقاطع فولادی در بازار و بورس کالا، اخبار قطعی برق صنایع و از طرفی دیگر رشد تصاعدی نرخ دلار، به کلی اوضاع بازار را آشفته و سیاست‌های ستاد تنظیم بازار را بی‌اثر کرد اما موارد ذکرشده به تحریک تقاضا و افزایش هیجان مقطعی بازار منجر شد.

روز گذشته نیز شمش عرضه‌شده در بورس کالا استقبال بالایی داشت، به‌طوری‌که نرخ آن به بیش از ۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد که بیانگر رشد ۲/۶ درصدی این محصول در مقایسه با عرضه پیشین است.

افزایش نرخ شمش احتمالا به افزایش قیمت میلگرد در عرضه پیش‌رو منجر خواهد شد، قابل ذکر است که امروز چهار سبد محصول فولادی شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در بورس کالا عرضه می‌شود که مجموع آنها بیش از ۱۲۰ هزار تن برآورد شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چرا آهن گران شد؟

در زمینه تأمین برق صنایع فولادی در تابستان نیز مصطفی رجبی مشهدی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت مدیریت برق ایران اعلام کرد با هماهنگی وازرت نیرو و صمت، واحدهای تولیدی از ۸ صبح الی ۱۲ شب قطعی برق نخواهند داشت.

اگر چه هنوز نمی‌توان با قطعیت درین‌باره اظهار نظر کرد اما باید دید این ابلاغیه‌ها با توجه به واقعیت جامعه، تا چه میزان قابلیت اجرایی شدن دارند.



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: ناودانی یکی از پروفیل‌های کاربردی در صنعت و ساختمان سازی است که در بسیاری از سازه‌ها و پروژه‌ها از آن استفاده میشود از همین جهت قیمت ناودانی بسیار حائز اهمیت است.نام دیگر این مقطع فلزی پروفیل لبه دار است، ناودانی از جمله پروفیل‌های باز به حساب می آید که دارای یک سطح افقی به نام جان و دو سطح به نام بال هستند. شکل ظاهری این پروفیل به شکل U انگلیسی است. عمده ناودانی‌ها از بیلت و به روش نورد گرم ساخته شده است. برای نشان دادن ارتفاع جان ناودانی از H، عرض بال‌ها از b، ضخامت بال‌ها t و ضخامت جان ناودانی از S استفاده میشود.

عوامل متعددی بر قیمت ناودانی می تواند موثر باشد یکی از این عوامل روش تولید و کیفیت حاصله از آن روش تولیدی است بنابراین انواع ناودانی را بر اساس شیوه تولید بیان می نماییم.

انواع ناودانی بر اساس نحوه تولید

اکثر ناودانی‌ها بر اساس استاندارد DIN ۱۰۲۶-۱  و استاندارد ۳۴۳۴ اوکراین تولید میشود.

فرآیند تولید ناودانی

ناودانی ها عمدتا به دو روش پرسی و فابریک تولید میشوند.

تولید ناودانی پرسی

در این روش ناودانی‌ها از ورق تولید میشوند که به نورد سرد نیز معروف است. در ابتدا ورق با ضخامت مناسب در اندازه‌های خاص به صورت نوار برش داده میشوند سپس با دستگاه فرمینگ از محل معینی خم شده و پس از عملیات خمکاری به شکل ناودانی درمی‌آیند. در این روش به علت مساوی بودن ضخامت ورق در همه قسمت ها امکان تولید ناودانی UNP با این روش وجود ندارد. از جمله تولیدکنندگان ناودانی به روش پرسی کارخانه صبا فولاد منظومه است.

 

تولید ناودانی فابریک

روش تولید ناودانی فابریک به روش نورد گرم است. در این روش میتوان انواع متفاوتی ناودانی را بر اساس سایز،ضخامت،شکل و حتی جنس تولید کرد. فرآیند تولید ناودانی فابریک شباهت بسیار زیادی به تولید تیرآهن دارد با این تفاوت که تمرکز بیشتری روی شکل بال‌ها وجود دارد.

 برای تولید ناودانی به روش فابریک ابتدا شمش فولادی در کوره تا  ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داده میشود  و سپس از چندین غلتک عمودی و افقی رد میشود. شمش گرم شده در کوره به مرور و با عبور از این غلتک‌ها باریک شده و ضخامت آن‌ها کم شود سپس به طول مورد نظر برش داده میشوند. برای ساخت بخش‌های ناودانی میتوان از خطی، نیمه مداوم، مداوم یا پی در پی استفاده کرد.

 روش دیگری نیز برای تولید ناودانی فابریک وجود دارد که در این روش پس از گرم کردن شمش فولادی از قالب یا پرس برای فرم دهی ناودانی استفاده میشود. با چند ضربه پرس شمش حرارت دیده با توجه به شکل قالب به شکل C یا U درمی‌آید.در صورت نیاز میتوان ناودانی را گالوانیزه یا مشبک کرد. که این مرحله به مراحل قبلی اضافه میشود. این مرحله در دمای اتاق انجام میشود و به نورد سرد مشهور است. نحوه تولید ناودانی تاثیر بسیاری در تعیین کیفیت ناودانی دارد. اطلاع از این فرآیند تولید در هنگام خرید ناودانی به شما کمک بسزایی میکند.

ناودانی‌ها بر اساس شکل ظاهری

ناودانی‌ها بر اساس ظاهر به دو دسته تقسیم میشوند: ناودانی ساده و ناودانی مشبک

ناودانی ساده: این ناودانی‌ها به صورت ساده و از ارتفاع ۳۰تا ۴۰۰ میلیمترو با ضخامت‌های متفاوتی تولید میشوند. از این ناودانی برای ساخت چهارچوب، اتاق کامیون و ساخت دستگاه‌های صنعتی استفاده میشود.

ناودانی مشبک: این نوع ناودانی از ورق گالوانیزه تولید میشود. روی این ناودانی سوراخ‌هایی وجود دارد که بتوان از آن‌ها برای بستن پیچ و مهره استفاده کرد. از این ناودانی برای ساخت قفسه فلزی استفاده میشود.

انواع ناودانی بر اساس وزن

بر اساس وزن ناودانی‌ها به دو دسته سبک و سنگین تقسیم میشوند.
ناودانی سبک: وزن این ناودانی‌ها از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال کمتر است.

ناودانی سنگین: وزن این ناودانی‌ها با وزن ثبت شده در جدول اشتال برابر است. برخی از کارخانه‌های داخلی و کشورهای اروپایی این نوع ناودانی را تولید میکنند.از جمله ناودانی هم وزن اروپا که تولیدی کارخانه فایکو است و ناودانی ترک که وارداتی است در این دسته قرار می گیرند.ویژگی‌های منحصر به فرد ناودانی ها عبارتست از: اشغال فضای اندک، سرعت نصب بالا، مقاومت در برابر تنش،  تحمل ضربه، کم بودن وزن اسکلت و سازه

عمده کاربردهای ناودانی به شرح ذیل می باشد: 
ساخت خرپا، استفاده در نماس ساختمان
استفاده به عنوان تیر یا ستون،در ساخت انواع ماشین آلات ، بناهای معماری 

از جمله تولیدکنندگان ناودانی فابریک در ایران میتوان به کارخانه‌های فولاد ناب تبریز، آریان فولاد، شکفته مشهد، فولاد البرز غرب اشاره نمود.فولاد ناب تبریز: این کارخانه تولید کننده انواع ناودانی بال شیب دار با خواص مکانیکی خوب است و تولیدات این کارخانه از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این ناودانی‌ها دارای استانداردهای ملی و بین المللی هستند و تولیدات این کارخانه بر اساس استاندارد ملی شماره ۱-۴۴۷۷ است که این استاندارد شامل استاندارد اروپایی برای ناودانی‌های سنگین و استاندارد روسی برای ناودانی‌های سبک است.

کارخانه شکفته مشهد: این کارخانه ناودانی در سایزهای ۶تا ۱۶ متری تولید میکند. ناودانی‌های تولیدی این کارخانه بر اساس جدول وزن اشتال از نوع سبک میباشند.پیش از خرید ناودانی می توانید قیمت روز ناودانی ایرانی و ناودانی اروپایی را روی سایت آهن پرایس مشاهده نمایید و همچنین از مشاوره حرفه ای کارشناسان ما با شماره ۰۲۱۵۴۱۰۳ بهرمند شوید.



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در سومین هفته از نوسانات افزایشی قیمت روزانه آهن آلات قرار داریم و آمار و ارقام گواه تمایل عرضه‌کنندگان به تداوم افزایش قیمت‌ها است. روز گذشته نیز موج افزایشی قیمت‌ها به قوت خود باقی بود و شرکت‌های انگشت‌شماری نرخ محصولات خود را ثابت نگه داشتند.

بازار ارز نیز همچنان به نوسانات خود در کانال ۳۳ هزار تومانی ادامه داد اما در پایان روز کمی کاهش یافت. این روزها که دلار به بالاترین ارزش خود در تاریخ کشور رسیده است در معاملات روز سه‌شنبه روی کانال ۳۳ هزار تومانی متوقف شد.

تحلیل روزانه بازار آهن‌آلات

ارسال سیگنال‌های متفاوت به بازار آهن و فولاد موجب حفظ عطش فروشندگان برای ادامه افزایش قیمت محصولات فولادی بود که روز گذشته تقریبا غالب مبادی فروش را در بر‌گرفت.

بر همین اساس روز گذشته در کنار ثبات جزئی که در قیمت میلگرد مشاهده شد، غالب شرکت‌ها با افزایش ۵۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بودند و این درحالی است که شمار محدودی از شرکت‌ها نیز اعلام قیمت نمی‌کنند. گفتنی است سقف قیمت میلگرد فراتر از ۲۰ هزار تومان رفته و نرخ پایه آن نیز در کانال ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومانی قرار دارد.

محصولات نبشی و ناودانی نیز نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که از حدود ۵۰ الی ۹۰۰ تومان قیمت‌ها افزایش یافت، اگرچه ثبات نیز در این بخش مشاهده می‌شد، همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های گازی، داربستی و... نیز مانند غالب محصولات فولادی با افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد.

نرخ روز تیرآهن هم به تبعیت از جو کلی بازار افزایش چشمگیری داشت، به‌طوری که در بخش نرخ تیراهن کیلویی ۸۰۰ تومان افزایش داشت و تیرآهن شاخه‌ای نیز با افزایش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی همراه بود.

قیمت روز ورق استیل، ورق سیاه و ... با نوسانات متعددی عرضه شد، به این صورت که چند کارخانه ثبات داشتند و چند کارخانه نیز با افزایش ۱۵۰ الی ۲۰۰ تومانی و تعدادی نیز با کاهش ۱۰۰ تومانی همراه بودند. ورق گاوانیزه، رنگی و روغنی هم با افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شدند.

بررسی علت افزایش قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس، تا پیش از آغاز موج افزایشی که اکنون بازار آهن با آن درگیر است، به علت بالا بودن نرخ محصولات عرضه‌شده در بورس کالا نسبت به محصولات صادراتی، محصولات فولادی بدون استقبال بود و معاملات چندانی رقم نمی‌خورد که همین امر به انباشت محصولات در انبارها منجر شد که این به معنی عدم کمبود اهن الات در کشور است.

در این میان نوسانات شاربی بهای دلار نگرانی‌ تقاضای خاموش سرمایه‌ای را افزایش داد ولی با توجه به تأثیر غیرمستقیم نرخ دلار در بازار آهن، اهالی بازار به کم‌اثر شدن این مسئله امیدوار بود، همچنین از سوی دیگر فرا رسیدن گرم‌ترین ایام سال و اجرایی شدن کاهش مصرف برق در صنایع فولادی، عامل دیگری بود تا عرضه‌کنندگان به کاهش میزان عرضه محصولات خود در بورس کالا اقدام کنند، البته کاهش قیمت محصولات صادراتی نیز در کاهش عرضه‌ها بی‌اثر نبود.

از همین رو افزایش نرخ دلار و کاهش حجم محصولات عرضه شده در بورس، دستاویزی برای افزایش قیمت‌ها شد تا متقاضی سرمایه‌ای به دلیل ترس و نگرانی از افزایش بیشتر قیمت‌ها به خرید آهن روی آورد و به خرید هیجانی محصولات فولادی اقدام کند که همین امر عامل دیگری شد تا روند افزایشی نرخ اهن‌الات تداوم داشته باشد.

 همه این‌ها درحالی روی داده که قیمت‌های جهانی به‌طور روزانه با نزول قیمت همراه است، بر همین اساس ماحصل نوسانات اخیر که طی دو هفته رخ داد، افزایش قیمت ۱۰۰۰ تومانی محصولات فولادی بود.

با این اوصاف مشکل عمده بازار فولاد ایران در این روزها جهش ناگهانی بهای دلار آمریکا، قطعی برق صنایع فولادی و کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا است، با این حساب می‌توان گفت افزایش حجم عرضه محصولات در بورس و عرضه‌ آنها به طور منظم، راهکار مؤثر و مهمی در کنترل هیجانات بازار آهن خواهد بود.

استقبال بالا از شمش بورسی

امروز حدود ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ تن شمش در بورس کالا عرضه خواهد شد که نرخ پایه آن ۱۲ هزار و ۹۹۱ تومان در نظر گرفته شده است درحالی که نرخ شمش بازار حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که این ارقام بیانگر اختلاف قیمت ۱۸ درصدی این محصول است.

با توجه به نرخ پایه‌ این محصول احتمال می‌رود عرضه امروز شمش با استقبال بالایی مواجه شود، مگر اینکه با محدودکردن خرید شمش توسط بازارساز استقبال از این محصول کاهش بیابد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداوم عطش افزایش قیمت آهن

قابل ذکر است که بنا بر مصوبه ستاد تنظیم بازار سقف نرخ پایه محصولات عرضه شده، نباید از ۹۵ درصد نرخ صادراتی بالاتر باشد که با این حساب احتمال افزایش سقف نرخ شمش در بورس کالا ضعیف است. گفتنی است نرخ شمش صادراتی ایران به حدود ۵۴۵ دلار رسیده است که به علت افت شدید قیمت فولاد روسیه در مقایسه با محصولات ما، تولیدکنندگان ایرانی در این مدت صادرات و فروش چشمگیری نداشته‌اند.

با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد عرضه آتی میلگرد بورسی نیز با ۳ درصد افزایش قیمت همراه خواهد بود؛ بنابراین باید دید عرضه‌های امروز و فردا به چه صورت خواهد بود و چگونه کنترل و مدیریت خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در دومین روز از هفته نیز همچنان شاهد نوسانات مثبت بازار آهن و فولاد بودیم و قیمت روزانه آهن‌آلات در غالب مبادی فروش کماکان روی ریل صعودی قرار داشت و حتی برخی محصولات فولادی با هدف جبران عقب ماندن از سایر مقاطع فولادی افزایش قیمت چشمگیری داشتند.

بازار ارز نیز که پرالتهاب‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند روز گذشته نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت و در دو سال اخیر به بالاترین نرخ خود رسید، به طوری که قیمت دلار در رکوردی تاریخی وارد کانال ۳۳ هزار تومانی شد. پایان روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۳ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن‌آلات

با استمرار عطش افزایش نرخ اهن الات، روز گذشته نیز شاهد تداوم روند صعودی بازار آهن بودیم به طوری که به‌رغم آرامش نسبی در خصوصی‌ها، قیمت میلگرد در غالب مبادی فروش با افزایش ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود به طوری که نرخ پایه میلگرد بورسی حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان بود.

نرخ روز تیرآهن نیز برای جبران عقب ماندن از بازار میلگرد همچنان در صدد افزایش قیمت بود به طوری که در بخش کیلوفروشی حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان و در بخش شاخه‌فروشی ۲۰ الی ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

همچنین نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... نیز با افزایش چشمگیری مواجه بود به طوری که پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر حدود ۲۶ هزار تومان اعلام شد که افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را نشان می‌داد.

به طور میانگین غالب مبادی فروش حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان نرخ این محصولات را افزایش دادند و نکته قابل توجه اینکه خروجی قیمت‌های این محصولات درحالی رو به افزایش است که با تهیه ورق مبارکه با نرخ نیمایی درصدد جلوگیری از افزایش قیمت این محصول از نرخ جهانی آن هستند.

به تبعیت از فضای کلی بازار قیمت روز نبشی و ناودانی نیز افزایش چشمگیری داشت که به طور میانگین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان محاسبه شد، همچنین این نوسان افزایشی در قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مشهود بود که حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان اعلام شد، قیمت روز ورق سیاه نیز مانند اکثر محصولات فولادی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش داشت.

همانطور که از بررسی قیمت مقاطع فولادی برمی‌آید عرضه‌کنندگان همچنان باقدرت در سودای افزایش قیمت‌ها هستند و بی‌درنگ در این مسیر حرکت می‌کنند.

آنچه در دو هفته گذشته در بازار آهن رقم خورد افزایش فاصله نرخ دلار نیمایی و دلار آمریکا در بازار آزاد است که به افزایش اختلاف بین ستاد تنظیم بازار و عرضه‌کنندگان منجر شده است.

همچنین عرضه محصولات فولادی در بازارهای مرزی به قیمت دلار آمریکا، عطش افزایش قیمت در بازار داخلی را می‌افزاید به طوری که با احتساب دلار ۳۰ هزار تومانی نرخ میلگرد حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌شود و این درحالی است که به اعتقاد وزارتخانه قیمت میلگرد باید براساس دلار ۲۵ هزار تومانی حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شود.

از طرفی دیگر اکثر نوردی‌ها که با مشکل قطعی و کمبود برق مواجه هستند، این جریان را دستاویزی برای افزایش قیمت‌ها و همچنین کاهش حجم محصولات قابل عرضه در بورس کالا قرار داده‌اند که این امر به افزایش رقابت و در نهایت رشد قیمت‌ها منجر شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: صعود قیمت آهن پس از کف‌یابی

در نهایت آنچه در دو هفته گذشته رقم خورده افزایش هزار تومانی نرخ میلگرد را در پی داشته به طوری که فعالان این بازار را به صبر و انتظار واداشته است تا با گذر زمان نتیجه افزایش نرخ اهن توسط عرضه‌کنندگان و تلاش ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت‌ها به کجا کشیده خواهد شد؛ اما تداوم این اوضاع به میزان عرضه محصولات و مدیریت عرضه بستگی دارد اگرچه تأثیر روند نوسانات نرخ دلار نیز انکارنشدنی است.

با افزایش نرخ دلار آمریکا که تأثیر آن در بازار آهن نیز به وضوح مشخص است، همه بازارهای مالی روز گذشته افزایش کم‌سابقه‌ای را تجربه کردند، از همین رو رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در نشستی از افزایش عرضه ارز در صرافی‌ها خبر داد، به این صورت که صرافان می‌توانند ارز اسکناس را با قیمتی توافقی یعنی حدود ۲۵ هزار تومان خریده و به نرخ ۳۰ هزار تومان به متقاضیان بفروشند، حال باید منتظر باشیم تا ببینیم نتیجه این تصمیم‌ها چه خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازار مسکن ایران یک بازه ی زمانی دو ساله رکود را تجربه کرد تا بالاخره در اریبهشت ماه ۱۴۰۱ رشد چشمگیری را نمایش داد. ماهانه حدود ۶/۱ درصد رشد در بازار مسکن نه تنها بسیارحائز اهمیت است بلکه دومین رکورد تورم ماهانه در یکسال گذشته بوده است. بر اساس بررسی رشد ماهانه در سالهای گذشته مشخص است که هر ساله در بازه زمانی اردیبهشت ماه همواره رشد قیمت مسکن رقم میخورد. به طور مثال در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رشد قیمت مسکن بالغ بر ۸/۱۶ درصد بود و سال ۱۳۹۸ این رقم به ۱۲.۴۵ رسید.

این مساله را در روند تعداد معاملات نیز بارها رویت کرده ایم و هر بار که در فروردین ماه تعداد معاملات در سطح پایینی بود در ماه اردیبهشت رشد چشمگیری داشت. برخی از تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که پس از دو سال رکورد بازار مسکن شکسته شد و هر چند که ۶/۱ درصد تورم را در گزارشات ملاحظه می نماییم اما باز هم می توان این تغییر و تحولات را به معنی رونق بازار مسکن تعبیر کرد. آمار معاملات مسکن نیز در سال جاری اتفاق مثبت دیگری است که می تواند ما را به رونق بازار امیدوار سازد البته زمانی که همزمان با افزایش قیمت ها تعداد معاملات نیز افزایش می یابد رونق تورمی رخ داده است. در مورد بررسی بازارها منطقی است که به غیر از بررسی متغیرها به صورت ماهانه ، آنها را به صورت فصلی نیز بررسی نمایید، چرا که میزان تغییرات در عرضه و تقاضا در ماه های مختلف می تواند به فصل آن مربوط باشد و منجر به تغییر قیمت ها شود. 

بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنا نیست، با بررسی آمارهای مسکن تهران نیز به همین نتایج دست می یابیم. به طور مثال با بررسی اعداد و ارقام از سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۱ مشخص است که هر ساله در ابتدای سال بازار مسکن گرفتار رکود میشود و سپس در اردیبهشت ماه رشد بالایی دارد و دوباره قیمتهای مسکن صعودی می گردد.با رونق بازار مسکن می توانیم پیش بینی رونق بازار آهن از جمله محصولات ساختمانی همچون میلگرد، تیرآهن، صفحه ستون و نبشی را نیز داشته باشیم. 


با بررسی تعداد معاملات هر ساله مشخص است که در فروردین ماه همواره تعداد معاملات کمتر است و به عبارتی راکد است و در ماه دوم سال این مهم روند صعودی می گیرد و در نتیجه موج تقاضا نیز روانه بازار می شود. اما متاسفانه در سالهای کرونایی ۱۴۰۰ روال کمافی سابق نبود.  در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ مسیرحرکتی بازار مسکن متفاوت بود چرا که با وجود افزایش میزان تورم قیمت مسکن در اریبهشت ماه در این سال در آمار ۱/۷ درصد به ثبت رسیده است. تعداد معاملات نیز در این ماه برابر با ۳ هزار فقره بوده است که در مقایسه با سالهای پیشین سطح آنچنانی نداشته است. 
با این تفاسیر روند قیمت و معاملات در اردیبهشت ۱۴۰۱ نشان دهنده آن است که شکل معاملات مانند سالهای پیش از ۱۴۰۰ است بنابراین می توان به این نتیجه رسید که در سال گذشته روند قیمت ها کاهشی بوده و معاملات از سطح پایینی برخوردار بوده است که نشان دهنده رکود در این بازار بوده. اما در سال جاری این طور که از بازار برمی آید بازار از روند رکودی خارج شده و با شیب نسبتا ملایمی در مسیر تورمی قرار گرفته است یا به عبارتی مسیر را همچون سالهای قبل ۱۴۰۰ طی می نماید. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: اثرات حذف ارز ترجیحی بر بازار مسکن

هرچند که روال تورمی برای مردم فشار اقتصادی زیادی را به همراه خواهد داشت اما خروج از رکود و رونق این بازار می تواند نوید بخش خبرهای خوشی باشد و امیدواریم با این رونق و اهتمام دولت در پروژه مسکن ملی نور امیدی در دهک کم در آمد کشور روشن شود.



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روند افزایشی نرخ آهن‌آلات در نخستین روز هفته نیز تداوم داشت و بازار آهن باز هم شاهد رشد قیمت‌ها در بازه ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی بود، اگرچه کم‌وبیش در برخی مبادی فروش ثبات قیمت هم رؤیت شد اما جو غالب بازار روی ریل صعودی بود.

بازار ارز نیز همگام با بازار آهن از ابتدای روز گذشته تا پایان آن همچنان درحال افزایش قیمت بود و نرخ دلار با یک جهش شارپی خود را به کانال ۳۳ هزار تومانی نزدیک کرد، به‌طوری‌که در بازار آزاد حدود ۳۲ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روند صعودی قیمت‌های داخلی آهن در حالی ادامه‌دار شده است که بازارهای صادراتی کماکان روند نزولی دارند و انتظار می‌رود که بازار داخلی نیز از این فاکتور تأثیرگذار پیروی کرده و در مسیر اصلاح قرار گیرد؛ اما ظاهرا این بازار از هیچ الگویی پیروی نمی‌کند، بر همین اساس نیز نمی‌توان در شرایط فعلی تحلیل دقیق و چشم‌انداز روشنی از بازار آهن ارائه داد و هر سخنی که می‌رود بررسی اوضاع سیاسی و اقتصادی است که تا حدودی موجب روشنگری و آگاهی مخاطبان و فعالان این حوزه می‌گردد.

بر همین اساس آنچه روز گذشته در بازار آهن رؤیت شد استمرار روند افزایشی قیمت روز میلگرد بود به طوری که حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. بازار میلگرد در ابتدای هفته در بازه قیمتی ۱۸ الی ۱۹ هزار تومان در نوسان بود و نرخ متوسط آن حدود ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شد. گفتنی است برخی وزن‌های سبک این محصول تا مرز ۲۰ هزار تومان نیز پیش رفته‌اند.

بازار تیرآهن نیز در نوسان بود به طوری که در بخش کیلوفروشی علاوه‌بر ثبات، افزایش قیمت ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز مشاهده شد، همچنین در بخش شاخه‌فروشی برخی شاخه‌ها حدود ۵۰ الی ۸۰ هزار تومان افزایش قیمت داشتند اما برخی مبادی نیز بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت روز نبشی و ناودانی برخلاف جو کلی بازار تمایل بیشتری به ثبات و سکون داشت از همین رو نوسان چندانی در نرخ این محصولات مشاهده نشد. قیمت روز قوطی و انواع لوله‌های مانیسمان، داربستی و ... نیز عمدتا ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش داشت، به طور مثال نرخ پروفیل ضخامت ۲ در بازه ۲۵ هزار و ۵۰۰ الی ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

بازار ورق نیز روندی افزایشی داشت به طوری که نرخ روز ورق سیاه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت، قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز از این امر مستثنا نبوده و به طور میانگین حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش یافت.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز بیان کردیم پیش‌بینی می‌شد در نیمه خرداد بازار آهن پس از کف‌یابی قیمتی و لمس نرخ پایه، مانند هر بازار دیگری دوباره روندی صعودی در پیش بگیرد که این امر درباره بازار آهن نیز اتفاق افتاد.

به گزارش آهن پرایس، از طرفی دیگر اخبار قطعی برق صنایع فولادی و بازارسازی‌ها و عرضه‌های مهندسی شده بورس کالا همه عاملی شد تا دوباره نرخ اهن‌الات در بازه دوهفته‌ای افزایش چشمگیری داشته باشد. ناگفته نماند که نوسان شارپی نرخ دلار نیز بی‌اثر نبود و دستاویزی برای افزایش هیجانی قیمت‌ها قرار گرفت درحالی که اساس تنظیم بازار فولاد با دلار نیمایی انجام می‌شود.

اگرچه سازوکار تعیین قیمت اهن در ستاد تنظیم بازار فاکتورهایی مشخص و معین است، اما آنچه این روزها در بازار مشاهده می‌شود خلاف این چارچوب‌ها است و از فرمول مشخصی تبعیت نمی‌شود. با وجود اینکه قیمت‌های صادراتی رو به کاهش است، عرضه‌کنندگان نیز با بهانه‌های مختلفی هچون قطعی برق، عرضه‌ محصولات فولادی در بورس کالا را کاهش دادند که این امر موجب ایجاد هیجان کاذب و اضطراب در بازار شد.

از سوی دیگر افزایش روزافزون نرخ تورم در کنار عوامل ذکر شده، مصرف‌کننده را با فرض ترس از افزایش بیشتر قیمت‌ها به خرید مقاطع طویل در این بازاره زمانی ترغیب کرد که خود موجب حمایت بیشتر از افزایش قیمت‌ها شد.

با این اوصاف برخی کارشناسان متعقدند باید وزارتخانه‌های مربوطه برای اصلاح امور و تنظیم بازار راهکارهای عملی و کارشناسی‌شده ارائه دهند؛ بانک مرکزی به کاهش فاصله نرخ دلار آمریکا با دلار نیمایی اقدام کند و وزارت صمت نیز از طریق سامانه جامع تحارت محدودیت‌هایی برای عرضه‌کنندگان ایجاد کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تقابل بازار داخلی با بازار جهانی

اما نکته قابل تأمل این است که در شرایط فعلی که بازارهای جهانی با ضعف تقاضا و کاهش قیمت‌های روزانه مواجه است، بعید به نظر می‌رسد که تولیدکننده داخلی تمایل چندانی برای صادرات محصولات خود داشته باشد، از همین رو این نوع محدودیت‌ها ممکن است چندان کارساز نباشد و عرضه‌کننده به این نوع قاعده قانون‌ها توجه نکند.

عرضه بورس کالای روز گذشته هم چندان رونقی نداشت زیرا با توجه به درپیش بودن قطعی برق و کاهش میزان تولید و همچنین بالا بودن قیمت محصولات، خریداران تمایل چندانی برای تهیه مواد اولیه نشان ندادند. با این حساب باید دید فرجام این بازار آشفته و نابسامان چه خوهد شد و بین عرضه‌کننده و تنظیم‌کننده چه کسی مغلوب خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: همه ما روزانه خبرها و تحلیل های مختلفی از شرایط اقتصادی و سیاسی جهان دریافت می نماییم اما شاید آنچنان که باید به این مساله توجه نکنیم که شرایط کنونی نیز همچون حمله روسیه به اوکراین برای بازار فولاد حائز اهمیت است؟ قیمت میلگرد، تیرآهن و ورق چطور خواهد شد ؟ 

تحلیلی بر شرایط نوین جهانی

از آنجایی که مجددا کرونا در برخی از شهرهای چین از جمله شانگهای  زیاد شده است و محدودیت های کرونایی افزایش یافته است و سیاست های سختگیرانه دولت چین در این خصوص  منجر به عدم تحویل به موقع سفارشتان شرکت های چینی شده است. از همین رو باید مراقب زنجیره تامین و اعلام زمان تحویل سفارشات به مشتریانمان باشیم تا با توقف ناخواسته و ایجاد نارضایتی در مشتریان مواجه نشویم. از سوی دیگر در پی افزایش نرخ نفت و افزایش میزان تقاضا برای حمل و نقل به دلیل کاهش محدودیت های کرونایی در اکثر کشورهای جهان ، هزینه حمل به شدت افزایش داشته است. از همین رو در آن دسته از محصولات فولادی که وارداتی هستند و به عبارتی به حمل و نقل بین المللی وابسته اند، باید توجه ویژه ای بر قیمت گذاری داشته باشیم چون میزان هزینه های حمل و نقل بر قیمت تمام شده در حال افزایش است. از سوی دیگر می توانیم پیش بینی نماییم به دلیل افزایش هزینه ها ، حاشیه سود صنایع مختلف کاهش خواهد یافت. بنابراین نیاز است که مدیران بازرگانی به قیمت تمام شده محصولات و ارزان سازی توجه ویژه نمایند. 

میزان تولیدات شمش آلومینیوم 

در سال جاری میزان تولید شمش آلومینیوم کشور در فروردین و اردیبهشت ماه ۴ درصد افزایش داشت و به حدود ۹۰ هزار تن رسید. 

لحاظ مالیات بر درآمد یا بر دارایی؟

مسعود شکوری، نماینده اتاق اصناف اظهار داشت: منطقی این است که مالیات بر تراکنش بانکی حذف گردد و اگر سازمان امور مالیاتی بر دریافت مالیات برای تراکنش ها اصرار دارد لازم است از قبل اطلاع رسانی نماید تا از این پس تراکنش های صوری حذف گردد و از این پس تراکنش ها فقط بر امور مالی، معاملات و خرید و فروش ها معطوف گردد.

مساله دیگر که حائز اهمیت است این است که ئر آشفته بازار کنونی که قیمت ها ملتهب و لحظه ای است و بازاریان با اموال خود ریسک می کنند و ممکن است همه خرید و فروش ها توام با سود نباشد و صرفا به لحاظ نیاز به نقدینگی فروش انجام شود و حتی فروش با نقطه سر به سر اتفاق افتاد در چنین حالتی مالیات بر دارایی رخ داده است نه مالیات بر درآمد. بنابر اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی، دولت مالیات را از محل تراکنش های بانکی دریافت می نماید و در سال ۱۴۰۱ اخذ مالیات از این محل خواهد بود، در واقع چگونه ممکن است که همه خرید و فروش اصناف با سود توام باشد از همین رو محاسبه مالیات از محل تراکنش های بانکی غیر کارشناسی و غیراصولی است. 

از سوی دیگر اصناف و بازاریان در سالهای اخیرا با گسترش بیماری کرونا ضرر و زیاد اقتصادی زیادی را متحمل شدند و فقط دو ماه است که بیماری کمتر شده و اصناف به کسب و کار خود مجددا روی آورده اند در این حالت انتظار می رود که در احتساب مالیات نهایت تخفیف را لحاظ نمایند نه اینکه سختگیری ها را بیشتر نمایند. در واقع بازاریان و کسبه باید درآمد داشته باشند که بتوانند مالیات خود را پرداخت کنند در حالیکه در شرایط کنونی با افزایش قیمت انرژی ،گرانی ، تورم و رکود بازار کسبه در دخل و خرج خود مانده اند و این مالیات ها حذف کسبه و بازاری از عرصه رقابت است. 

مالیات بر تراکنش های بانکی 

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران اظهار داشت: مساله دریافت مالیات از تراکنش های بانکی اصناف و همچنین تبصره ماده ۱۰۰ لازم است با پیگیری و اجماع نظر اتحادیه اصلاح شود و این کار فقط با پیگیری اعضا محقق خواهد شد.  در واقعا نیاز است از هرگونه اشتباه راهبردی پرهیز نماییم و تنها چاره پیگیری و پافشاری بر موضوع است تا به هدف نهایی دستیابیم.تبصره ماده ۱۰۰ و مالیات از تراکنش های بانکی پس از برپایی نشست جمعی بین اعضای اتحادیه بررسی می گردد و در نهایت امر با تفاهم و اجماع اعضا تصمیم نهایی گرفته می شود و به سازمان مالیاتی منتقل می گردد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه فرمایید:اهتمام دولت برای رونق بازار فولاد

تغییرات نرخ سنگ آهن 

قیمت سنگ آهن در روز گذشته پس از نگرانی مجدد در مورد تقاضا در کشور چین کاهشی شد، متاسفانه هشدارهای جدید کووید ۱۹ مساله بازگشایی و رونق اقتصادی را از مسیر خارج می کند و در نهایت امر حاشیه های فولادی تحت فشار قرار خواهند گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: انتظار می‌رفت مطابق معمول، پنجشنبه نیمه‌تعطیل هفته گذشته نرخ روزانه آهن آلات ثبات یابد و بازار کمی آرام گیرد اما کماکان نوسانات افزایشی ادامه داشت و روند قیمت‌ها روی ریل صعودی باقی ماند.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن و فولاد دچار نوسانات افزایشی بود و قیمت دلار با جهشی ناگهانی وارد کانال ۳۲ هزار تومانی شد و حتی فراتر از آن رفت، به‌طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران به قمیت ۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن

موج افزایش نرخ اهن که در دو هفته اخیر شروع شده بود تا روز پنجشنبه نیز همچنان تداوم داشت، اگرچه برخی از شرکت‌ها نیز ثبات پیشه کردند. به‌عنوان مثال قیمت روز میلگرد آجدار در بیشتر مبادی فروش با افزایش ۱۰۰ الی ۳۵۰ تومانی همراه بود. در بازار فعلی کف قیمتی میلگرد در بازار داخلی حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان پیشنهاد می‌شود و سقف قیمتی آن نیز با عبور از کانال ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در مرز کانال ۲۰ هزار تومانی قرار دارد.

نرخ نبشی و ناودانی نیز با نوسانات متعددی همراه بود به طوری که اکثر شرکت‌ها ثبات داشتند و برخی نیز اعلام قیمت نکردند اما تعداد محدودی از شرکت‌ها از جمله کارخانه ناب تبریز حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان نرخ محصولات خود را افزایش داد.

تیراهن نیز دچار نوسانات متعدد بود به طوری که در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات حداکثری کارخانه‌ها، کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز مشاهده شد؛ اما  قیمت تیرآهن شاخه‌ای حدود ۴۰ الی ۱۰۰ هزار تومان افزایش  داشت؛ گفتنی است در یک ماه گذشته قیمت تیراهن کیلویی حدود ۲/۶ درصد افزایش یافته که معادل ۴۶۶ تومان است.

 اما قیمت پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... در غالب مبادی فروش با ثبات همراه بود و افزایش ۱۰۰ تومانی در تعداد مشخصی از شرکت‌ها مشاهده شد، قابل ذکر است که انواع پروفیل در یک ماه اخیر حدود ۳/۶ درصد کاهش قیمت داشته که معادل ۹۵۷ تومان است.

همانطور که اشاره شد بنابر آمار و گزارش‌ها روز پنجشنبه نیز بازارسازها با باز و بسته کردن فروش و با هدف کسب سود بیشتر و ارقام بالاتر، بازار آهن را دچار هیجانات کاذب کردند؛ همچنین با القای کمبود محصول سعی در افزایش نرخ آنها داشتند، از طرفی دیگر افزایش نرخ دلار نیز دستایزی برای ادامه نوسانات افزایشی بازار اهن شد.

این درحالی است که نرخ محصولات صادراتی ایران کاهشی است، به طوری که قیمت بیلت حدود ۷/۵ دلار کاهش داشته که معادل ۵۵۰ دلار در هر تن است. قیمت اسلب نیز با کاهش ۹ دلاری به ۵۶۱ دلار رسید که حدود ۱/۶ درصد افت قیمت داشته است. همچنین قیمت شمش منطقه CIS هم از ۵۹۸ دلار به ۵۸۵ دلار کاهش یافت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازارهای صادراتی ایران از ابتدای سال همچنان روند کاهشی دارد واین درحالی است که قیمت‌های داخلی همچنان با نوسانات صعودی همراه است.

به گزارش آهن پرایس، می‌توان علت نوسانات هیجانی در بازار آهن را که در پی کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا به وجود آمده است را در قعطی برق و بازارسازی برخی کارخانه‌ها جست‌وجو کرد.

به همین جهت طی جلسه ستاد تنظیم بازار، مقرر شده است شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند تأمین برق مصرفی آنها در فصل تابستان در اولویت قرار بگیرد، همچنین اگر در هفته جاری نیز کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس ادامه داشته باشد دسترسی این شرکت‌ها به سامانه جامع تجارت محدود شده و امکان صادرات محصولات خود را نخواهند داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افسارگسیختگی قیمت‌ها در بازار آهن

همچنین براساس گزارش‌ها امروز بیش از یک میلیون و ۲۳ هزار و ۷۱۳ تن محصولات فولادی اعم از شمش بلوم، میلگرد کلاف، ناودانی، تیرآهن، تیراهن بال پهن، سنگ آهن و ... در بورس کالا عرضه می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته نیز بازار آهن از تب و تاب نیفتاد و روز گذشته همچنان شاهد افزایش نرخ روزانه آهن‌آلات در کلیه مبادی فروش بودیم، به‌طوری که تنها طی یک روز کلیه محصولات فولادی حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان به طور میانگین افزایش قیمت داشتند.

قیمت دلار نیز که روزهای پرنوسانی را سپری می‌کند با اینکه برای ساعاتی کانال ۳۲ هزار تومانی را لمس کرد و فراتر از آن رفت اما مجددا کمی عقب‌نشینی کرده و به کانال ۳۱ هزار تومانی برگشت، به‌طوری که پایان روز گذشته در بازار آزاد تهران هر دلار آمریکا حدود ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه نرخ آهن‌آلات

باز هم نوسان شارپی که طی دو هفته اخیر آغاز شده بود، روز گذشته نیز تداوم داشت و کلیه زیرمجموعه‌های بازار، به‌طور میانگین در عرض یک روز از ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرند.

به گزارش آهن پرایس نوسان ناگهانی ایجاد شده بیش از همه در قیمت میلگرد آجدار مشاهده شد و در بازه زمانی ۴ روزه در برخی مبادی فروش افزایش ۱۰۰۰ تومانی داشت. روز گذشته نیز جز چند کارخانه که تغییر قیمت نداشتند، تقریبا کلیه شرکت‌ها از ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان قیمت‌ها را افزایش دادند.

به همین ترتیب نرخ روز نبشی و ناودانی نیز از این جو پیروی کرده و در اغلب شرکت‌ها از ۱۰۰ الی ۵۵۰ تومان قیمت‌ها را افزایش دادند، با وجود این چند شرکت نیز بدون تغییر اعلام قیمت کردند.

قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی نوسان چندانی نداشت اما در بخش شاخه‌فروشی اکثر شاخه‌های پرفروش حدود ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان با افزایش قیمت همراه بودند؛ همچنین بازار پروفیل و انواع لوله‌های داربستی و گازی و... نوسانات متعددی را تجربه کردند، به طوری که چند شرکت ثابت و چند شرکت نیز کاهش قیمت داشت اما به طور کلی غالب مبادی فروش حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

به همین ترتیب بازار ورق‌ها نیز با افزایش قیمت همراه بود به این صورت که نرخ ورق سیاه، ورق استیل و ... با افزایش ۳۰۰ تومانی همراه بودند و قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم با افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شدند.

آنطور که در روزهای اخیر در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌کنیم افسارگسیختگی نرخ اهن‌الات در پی کاهش عرضه هستیم، این امر به‌نوعی کمبود محصولات فولادی را القا می‌کند که نتیجه آن سردرگمی و اضطراب در بخش تقاضا است.

بورس کالای روز گذشته شاهد بالاترین استقبال از محصولات عرضه‌شده بود، به طوری که از حدود ۹۶ هزار تن محصولات فولادی ۸۷ هزار تن آن معامله شد و در جریان این معاملات خرید میلگرد با استقبال بالایی مواجه شد که قیمت آن حدود ۵/۵ درصد بالاتر از نرخ پایه بود. به همین ترتیب سیگنال معاملات بورس کالا به بازار آزاد نیز ارسال شد که نتیجه آن تداوم افزایش قیمت‌ها بود.

در حالی بازار داخلی آهن و فولاد دچار نوسانات افزایش قیمت‌ها است که بازارهای جهانی و صادراتی ثبات و حتی کاهش قیمت را تجربه می‌کنند و یکی از دلایل آن نیز کاهش قابل توجه میزان عرضه در بورس کالا است.

بازار آهن در شرایطی دچار التهاب است که سایر بازارها از جمله بازار ارز نیز اوضاع چندان مطلوبی ندارد و در حوزه سیاست نیز دچار مشکلاتی با غرب هستیم که همه این‌ها آشفتگی اوضاع و هرج و مرج داخلی را دوچندان می‌کند.

براساس گزارش‌های موجود با تخفیفاتی که روسیه بر روی محصولات فولادی خود ارائه می‌کند و همچنین کاهش تقاضای جهانی، شمش صادراتی ایران علاه‌بر کاهش تقاضا با کاهش قیمت نیز مواجه است به طوری که نرخ آن به کمتر از ۵۵۰ دلار نیز رسیده و عرضه محصولات فولادی درحالی به یک‌سوم حجم متعارف آن کاهش یافته است که هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت آهن با کاهش عرضه

به عنوان مثال میلگرد نیشابور درحالی ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار داخلی قیمت‌گذاری شده است که نرخ آن در بورس کالا که در شرایط فعلی اوضاع آشفته و متشنجی دارد، حدود ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد که گویا نرخ آن بر مبنای شمش ۶۷۰ دلاری تعیین شده است. با این حساب می‌توان گفت ۱۰۰۰ دلار در هر تن گران‌تر فروخته می‌شود.

به هر حال بنابر شواهد بازار آهن و فولاد داخلی از مؤلفه‌ها و پارامترهای تنظیم بازار پیروی نمی‌کند که همین امر به آشفتگی و هرج و مرج در این روزها منجر شده و متقاضیان را نیز مستأصل و بلاتکلیف کرده است.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته در بازار آهن باز هم شاهد افزایش نرخ روزانه آهن‌آلات بودیم و این افزایش قیمت همچنان در غالب مبادی فروش تداوم داشت، اگرچه برخی محصولات فولادی ثبات داشتند اما جو کلی بازار به افزایش نرخ اهن مایل بود.

بازار ارز نیز مجددا با بازار آهن و فولاد همسو شده و رو به افزایش گذاشت. به طوری که قیمت دلار با رشد مثبت خود تا مرز کانال ۳۲ هزار تومانی رسید و این قیمت پس از مهرماه سال ۱۳۹۹ بالاترین نرخ دلار بود. پایان روز گذشته دلار در بازار آزاد تهران حدود ۳۱ هزار و ۹۷۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

القای کمبود محصولات فولادی که با هدف افزایش قیمت توسط عرضه‌کنندگان ایجاد شده است کماکان تداوم روند افزایشی قیمت اهن‌الات را در روز گذشته در پی داشت. به این صورت که در اکثر شرکت‌ها نرخ میلگرد آجدار از ۵۰ الی ۷۵۰ تومان افزایش داشت، بر همین اساس کف قیمتی این محصول حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان و سقف قیمتی آن نیز حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان محاسبه شده است، همچنین با افزایش ۵۰۰ تومانی که در یک هفته گذشته در بازار میلگرد اتفاق افتاد میانگین نرخ این محصول به حدود ۱۸ هزار تومان رسید.

قیمت روز ناودانی و نبشی نیز اگر چه در بخشی از بازار ثبات داشت اما در عمده شرکت‌ها با افزایش حدود ۱۰۰ الی ۳۵۰ تومانی اعلام قیمت شد و کارخانه ناب تبریز هم دارای نوسان قیمتی در بازه ۱۰۰ تومانی بود.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی در عمده شرکت‌ها ثبات داشت و تنها در ذوب آهن اصفهان افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی مشاهده شد، در بخش شاخه‌فروشی هم عمده قیمت‌ها ثابت و بدون تغییر بود.

قیمت روز ورق سیاه و ورق استیل و... اگرچه در برخی شرکت‌ها ثبات داشت اما در عمده مبادی فروش با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود ولی قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد.

همچنین قیمت روز پروفیل و قیمت لوله‌های داربستی، گازی و ... مانند سایر محصولات فولادی با نوسان قیمت همراه بود، به‌طوری که در کنار ثبات قیمت در برخی مبادی، افزایش ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی نیز در برخی شرکت‌ها مشاهده شد.

به گزارش آهن پرایس، پرسشی که این روزها ممکن است برای کسانی که فعالیت آنها به نحوی به صنعت فولاد ارتباط دارد، ایجاد شود، این است که چرا برخلاف بازارهای جهانی فولاد که از عوامل مهم قیمتگذاری در بازار داخلی است، قیمت محصولات فولادی در کشور ما رو به افزایش است؟!

به همین منظور دلایل آن را در بازاری بیرون از بازار آهن و فولاد جستجو می‌کنیم؛ با توجه به اینکه در همه دوره‌ها دولت در صدد تثبیت نرخ ارز است و راه‌های مختلفی را برای اجرای آن ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان به ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیما و سنا اشاره کرد که با وجود تلاش برای کنترل تورم، عملا بی‌‌نتیجه بود.

همچنین دولت‌های پیشین و فعلی با نرخ اسمی بهره منفی که کمتر از نرخ بهره واقعی اقتصاد است به دنبال حمایت از تولیدکنندگان هستند درصورتی که نرخ تورم بازار بالای ۵۰ درصد است و بانک‌ها نیز تسهیلات ۲۲درصدی به اقتصاد تزریق می‌کنند و این به معنی تداوم چاپ پول با شیب حدود ۳۰ درصدی است. ارز نیمای ۲۴ هزار تومانی برای خریدار بورس خط رانت ۷ هزار تومانی ایجاد می‌کند و بهره منفی بانکی نیز برای دریافت‌کننده تسهیلات حاشیه‌ سود ۳۰ درصدی در پی دارد.

در هر صورت هیچکدام از راهکارها و برنامه‌هایی که گفته شد موفق نبوده است به طوری که نه راهکار اول تورم را کنترل می‌کند و سیاست دوم به حمایت از تولید منجر می‌شود و این وسط تنها دلالان هستند که سود کلان به جیب می‌زنند.

از طرف دیگر می‌توان برای پاسخ به این پرسشمی‌توان به اوضاع بازار فولاد و نحوه عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد. به این صورت که با توجه به اینکه در بازار داخل و در انبارها هیچ نوع کمبودی وجود ندارد این روزها شاهد عرضه محصولات فولادی با حجم کم در بورس کالا هستیم که این امر افزایش قیمت‌ها را در پی داشته است.

به نظر می‌رسد با توجه به کاهش حجم عرضه‌ها امروز نیز محصولات فولادی با استقبال بالایی مواجه باشند و نرخ میلگرد در کانال ۱۸ هزار تومانی تثبیت شود.

براساس آمار و گزارش‌ها با کاهش عرضه شمش در بورس کالای روز گذشته نرخ این محصول حدود ۴/۷ درصد افزایش داشت که با این میزان نرخ این محصول از نرخ جهانی آن نیز فراتر رفت. به همین منظور عرضه‌کنندگان در عرضه بعدی مجبور به افزایش حجم شمش تا ۱۵۵ هزار تن هستند که گویا این امر با هدف تعدیل و کنترل بازار صورت گرفته است.

همچنین شنیده می‌شود که در صورت ادامه روند فعلی، طبق مفاد مصوبات بیست و چهارمین جلسه مدیریت بازار کالای پایه، اگر واحدهای فولادی محصولات خود را در بورس کالا عرضه نکنند احتمال اخذ عوارض صادراتی از این محصول وجود دارد؛ اما باید دید این شنیده چقدر در کنترل بازار کارآمد است و عملی می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اختلاف بخش عرضه با بورس کالا

اگرچه با توجه به شرایطی که در حال حاضر در بازار فولاد مشاهده می‌شود امکان عملی شدن آن کم است، زیرا آنچه در ماه اردیبهشت و خرداد اتفاق افتاد، ممکن است دوباره جریان یابد، همچنین به دلیل نگرانی‌هایی که در زمینه افزایش گرما و کاهش تولید و کمبود محصول مواجه هستیم احتمال افزایش عرضه تا ۱۵۵ هزار تن چندان عملی به نظر نمی‌رسد.

شایان ذکر است امروز نیز حدود ۹۶ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شمال محصولاتی همچون میلگرد، نبشی و ناودانی، تیرآهن، شمش بلوم و... است.



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد سه‌شنبه نیز تقریبا روز آرامی را سپری کرد و قیمت روزانه آهن‌آلات در عمده مبادی فروش با ثبات همراه بود ولی در برخی شرکت‌ها نوسانات جزئی هم مشاهده شد.

اما بازار ارز همچنان با نوسان افزایشی مواجه بود و قیمت دلار هرچند جزئی اما باز هم کمی بالاتر رفت، به طوری که در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۲۲۰ تومان به فروش رسید که به نظر می‌رسد بخشی از این نوسان صعودی نرخ دلار به اخبار مربوط به برجام مربوط باشد.

تحلیل روزانه قیمت اهن‌الات

روند کاهشی قیمت آهن در چند روز اخیر با نزدیک شدن به پایان هفته کمی آرام گرفت و اغلب مبادی فروش قیمت‌ها را تغییر ندادند،  به همین میزان تقاضا نیز ضعیف بود و خرید و فروش قابل ملاحظه‌ایدر بازار آهن اتفاق نیفتاد.

به همین ترتیب قیمت روز میلگرد که در حال حاضر با کف قیمتی ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان و سقف قیمتی ۱۸ هزار و ۹۷۵ تومان معامله می‌شود، روز گذشته در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد و فقط شمار محدودی از شرکت‌ها نوسان قیمت داشتند.

نرخ تیرآهن نیز مانند چند روز اخیر در بخش کیلوفروشی بدون نوسان اعلام شد، در بخش شاخه‌فروشی نیز اوضاع به همین منوال بود و همه شرکت‌ها ثبات داشتند. همچنین قیمت روز ناودانی و نبشی نیز کماکان با ثبات قیمت همراه بود و جز یکی دوشرکت مابقی تغییری نداشتند.

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مانند اکثر محصولات با ثبات قیمت همراه بودند و قیمت ورق سیاه، ورق استیل و ... نیز بدون تغییر اعلام قیمت شدند. اما قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و... نوسان کاهشی داشتند که حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان محاسبه شد.

همانطور که مشخص است با نزدیک شدن به پایان هفته ثبات بیشتری در بازار حاکم می‌شود به طوری که هم در بخش عرضه و هم در بخش تقاضا انتظار برای روشن شدن روند بازار،عدم تغییر شرایط در بازار آهن را رقم زده است.

نرخ شمش در آخرین عرضه با کف قیمتی ۱۴ هزار و ۵۶۷ تومان معامله شد اما در بورس کالای روز گذشته در مقایسه با آخرین عرضه خود حدود ۷۰۰ تومان پایین‌تر بود که این امر از یک طرف عدم عرضه شمش توسط القایی‌ها در بورس کالا را رقم زد و از سوی دیگر با این شرایط به نظر می‌رسد قیمت میلگرد در عرضه آتی بورس کالا کاهشی باشد؛ با این حال عرضه‌کنندگان محصولات نهایی از هر نوع تغییری دست کشیده و اوضاع را نظاره می‌کنند.

طبق آمار قیمت شمش صادراتی ایران حدود ۵۵۰ دلار/ تن فوب می‌باشد که ظاهرا تغییر چندانی نداشته است، از طرفی دیگر ظاهرا سیر نزولی قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز متوقف شده است. همچنین در همین حین تاریخ مصوبه اخذ عوارض صادراتی نیز به پایان رسیده و ظاهرا تمدید هم نمی‌شود، قیمت دلار نیمایی نیز در بازه ۲۴ هزار و ۴۱۵ تومانی است که در مقایسه با هفته گذشته ۴۵۰ تومان کاهش یافته است.

با این اوصاف شاهد بودیم که با توجه به این شرایط بازار داخلی تمایل چندانی به اصلاح قیمت‌ها نداشت و با دو هفته تأخیر انجام شد، بورس کالا نرخ پایه این محصول را ۵۷۰ دلار تعیین می‌کرد در حالی که نرخ آهن ۵۵۰ دلار بود. اما در نهایت بازارساز از مصوبات تنظیم بازار پیروی و قیمت‌ها را اصلاح کرد. با این اوصاف به نظر می‌رسد تعیین نرخ سقف برای هفته آینده، مانع از افزایش ناگهانی قیمت‌های پایه شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ضعف تقاضا در بلاتکلیفی بازار

اما به نظر می‌رسد با کاهش عرضه شمش که در بورس کالا اتفاق افتاد، اگر قیمت‌های صادراتی نیز بهتر شود، عرضه هفته آینده با اعمال دامنه مثبت ۳ درصد همراه خواهد بود. البته این در شرایطی است که قیمت محصولات صادراتی روند رو به افزایش داشته و روند نزولی دلار نیمایی هم متوقف شده یا تغییر رویه بدهد.

گفتنی است طبق آمار امروز نیز حدود ۲۱۱ هزار تن محصولات فولادی در بورس کلا عرضه می‌شود که شامل محصولاتی از قبیل تیرآهن، ناودانی، نبشی و میلگرد و ... است.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

نوسانات کاهشی قیمت روز آهن آلات از ابتدای هفته تا روز گذشته در عمده مبادی فروش تداوم داشت اما گویا بازار آهن کمی از تب و تاب افتاده و غالب شرکت‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام می‌کنند.

اما با وجود این، بازار ارز همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد و قیمت دلار باز هم با کمی نوسان در پایان روز گذشته مرز ۳۱ هزار تومانی را شکست و حتی فراتر از این نرخ مبادله شد، به طوری که در بازار آزاد نرخ دلار حدود ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس، آنچه از اوضاع بازار آهن و فولاد برمی‌آید خرید اهن الات همچنان تقاضای ضعیفی دارد و این امر ناشی از بلاکلیفی قیمت‌ها در بازار بورس و آزاد است.

در این شرایط قیمت میلگرد آجدار که یکی از پرنوسان‌ترین محصولات فولادی است روز گذشته در بخش اعظمی از شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما کماکان برخی مبادی کاهش قیمت در بازه ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را پیش گرفتند و شمار محدودی نیز به طور میانگین افزایش ۱۰۰ تومانی داشتند و به طور کلی نرخ میلگرد در بازار داخلی در کف قیمتی ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان الی ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی با کاهش قیمت ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود اما قیمت روز ورق سیاه تقریبا بدون تغییر قیمت عرضه شد.

همچنین به تأثیر از فضای ایجاد شده در بازار اهن قیمت نبشی و ناودانی نیز نوسانات محدودی داشت و عمدتا ثابت و بدون تغییر قیمت بود، قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... نیز در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی عمدتا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز جز نوسانات محدود، در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

همانطور که از آمار و ارقام برمی‌آید آغاز به کار بازار روز گذشته با ثبات همراه بود و غالب فضای بازار در صبر و انتظار بود. اما طبق آمار عرضه ورق کلاف گرم روز گذشته چندان اصلاح قیمت نداشت به همین دلیل نگرانی برخی از جهت کاهش قیمت‌ها برطرف شد.

نرخ عرضه شمش در بورس کالای امروز و فردا کاهش چشمگیری داشت که در مقایسه با عرضه پیشین، کاهش ۱۳۵۰ تومانی را نشان می‌دهد، حال با این اوصاف باید ببینیم عرضه‌کنندگان تا چه میزان از این نرخ پیروی کرده و عرضه محصولاتشان تا چه حجمی و با چه شرایطی خواهد بود.

طبق آمار امروز حدود ۵۰۰ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که شامل محصولاتی از قبیل شمش بلوم، ورق‌های رنگی گالوانیزه و ...بود، همچنین ورق گرم عرضه شده در بورس کالای روز گذشته که به‌دلیل عدم تقاضا از روی تابلو حذف شد، به امروز موکول گردید.

گفتنی است حجم شمش عرضه شده ۸۸ هزار تن تخمین زده شده است اما القایی‌ها به دلیل کاهش نرخ این مقطع، از عرضه آن در بورس امروز سر باززدند.

شایان ذکر است طبق آمار از نتایج عرضه‌های امروز، شمش بلوم با تقاضای ۲۰۰ هزار و ۷۷۵ تنی، به قیمت ۱۳ هزار و ۹۷۱ تومان بود که حدود ۵/۶ درصد از نرخ پایه بالاتر بود.

محدودیت‌ دوجانبه صادرات یران

محدودیتی که در صادرات محصولات فولادی ایران ایجاد شد همچنان محل بحث و گفت‌وگوی برخی از فعالان این صنعت قرار دارد. به طوری که خسرو حجتی مسئول خرید گروه صنعتی فولاد یزد اظهار کرد: تحریمی که ایران در بازارهای جهانی با آن مواجه است به خودی خود محدودیت صادرات ایجاد کرده است، اما در همین شرایط برخی سیاست‌ها از جمله اخذ عوارض سنگین صادراتی در بازار داخلی نیز به محدودیت صادرات منجر شد که به نوعی خودتحریمی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دامپینگ روسیه و کاهش نرخ محصولات فولادی در این کشور، عامل دیگری بود که صادرات در ایران را با کاهشی بیش از پیش مواجه کرد، به طوری که صادرات محصولات فولادی روسیه با ۳۵ درصد کمتر از نرخ اصلی آن، به‌طبع برای کشور هدف به‌صرفه‌تر و جذاب‌تر است، اما همین امر صادرات ایران را محدودتر و با مشکلاتی مواجه کرد.

حجتی همچنین افزود: از آنجایی که روسیه از تأمین‌کنندگان بزرگ فولاد به شمار می‌رود، رقابت در این زمینه را برای ایران دشوارتر کرده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:اصلاح قیمت جهانی شمش

این فعال صنعتی تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی چندان امکان کاهش قیمت‌ها و برابری با نرخ روسیه را ندارند، زیرا نرخ محصولات فولادی روسیه کمتر از نرخ شمشی است که در ایران برای تولید محصولات پایانی استفاده می‎‌شود، همین امر مانع مهمی در برابر فروش محصولات صادراتی ایران به بازارهای هدف بود.

حجتی اظهار کرد: مصوبه‌ای که اجرا شد نه‌تنها صادرات را با موانع و چالش روبه‌رو کرد بلکه به‌دلیل گستردگی دامنه نوسانات در بازار داخلی، متقاضیان در بازار داخلی نیز صبر پیشه کردند تا شرایط بهبود بیابد.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در نخستین روز هفته درحالی آغاز شد که برخی از مبادی فروش همچنان قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کردند درحالی که برخی شرکت‌ها کاهش قیمت داشتند.

اما بازار ارز برخلاف بازار آهن و فولاد دچار نوسانات افزایشی بود، به طوری که روز گذشته قیمت دلار تا نزدیکی کانال قیمتی ۳۱ هزار تومانی نیز رسید و در پایان روز در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

دوگانگی موجود در بازار آهن در شرایطی است که قیمت اهن الات را تحت تأثیر خود قرار داده است، روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در بخشی از بازار با ثبات قیمت اعلام شد اما بخش زیادی از آهن‌فروشان به کاهش ۳۰ الی ۳۰۰ تومانی این محصول اقدام کردند.

در بخش دیگری از بازار قیمت نبشی و ناودانی نیز در کنار ثبات در برخی مبادی، غالبا با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود. در همین حال قیمت پروفیل و قیمت لوله داربستی، گازی و ... تقریبا در همه شرکت‌ها ثبات داشت.

نرخ روز تیرآهن نیز نوسانات چندانی نداشت به طوری که در بخش کیلوفروشی عمدتا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی در کنار ثبات در برخی شرکت‌ها کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی نیز مشاهده شد.

قیمت روز ورق سیاه و ورق استیل نیز مانند اکثر محصولات فولادی با کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی همراه بود اما ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی و... با تغییر قیمتی نداشتند و با ثبات همراه بودند.

در بررسی علل پراکندگی نوسانات نرخ اهن در بازار می‌توان گفت، یکی از دلایل ثبات قیمت محصولات فولادی عدم تمایل آهن‌فروشان به کاهش قیمت‌هاست و از طرفی دیگر نبود تقاضای مؤثر در بازار تا حدودی به عقب‌نشینی آهن‌فروشان و کاهش جزئی قیمت‌ها در روز گذشته منجر شد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که دو فاکتور مهمی که ملاک تنظیم بازار داخلی است در چه شرایطی است به عنوان نمونه روز گذشته دلار نیمایی همچنان روند نزولی داشت و کف ۲۵ هزار تومانی را واگذار کرد.

شمش ایران نیز که کاماکان روی ۵۵۰ دلار به فروش می‌رسد نشنان از به کف رسیدن قیمت‌های پایه است اما آنچه در بازار داخلی و بورس کالا مشاهده می‌شود خلاف واقع است بنابراین انتظار می‌رود بورس کالا در روزهای آینده با کاهش قیمت همراه باشد.

مصرف برق بالا در صنایع فولادی ایران

طبق آمار و اطلاعات موجود در شرایطی که کشور با کمبود برق مواجه است صنایع فولادی ۳۵ درصد برق کشور را به خود اختصاص داده است. به این صورت که برای تولید هر تن فولاد خام در کشور ما ۸۰۰ کیلووات ساعت انرژی معادل انرژی برق استفاده می‌شود.

این درحالی است که همان میزان تولید در کشورهای توسعه‌یافته ۴۹۴ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌شود. با این حساب می‌توان گفت برق مصرفی در داخل کشور ۶۲ درصد از کشورهای توسعه یافته بیشتر است.

برخی کارشناسان صنعت معتقدند عدم توجه به اقتصاد برق و اختصاص برق یارانه‌ای به صنایع فولادی کشور از علل قابل توجه عدم بهره‌وری در صنعت فولاد است که موجب می‌شود تلاش برای بهینه‌سازی انرژی به کندی انجام شود.

کاهش واردات شمش در فرووردین ماه

آنچه از آمار و ارقام برمی‌آید کشور ما با آغاز سال ۱۴۰۱ با کاهش واردات محصولات فولادی همراه بوده است، به این صورت که واردات آهن اسفنجی در سال‌های اخیر صفر بوده، واردات شمش نیز امسال انجام نشده و سایر محصولات نیز حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آهن گران زیر سایه بورس کالا

آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گویای کاهش ۳۳ درصدی مقاطع طویل و کاهش ۳۶ درصدی مقاطع تخت است، همچنین واردات آهن اسفنجی و شمش نیز به صفر رسیده است. به عبارتی بالاترین میزان واردات نخستین ماه امسال ۳۴ درصد بوده که در مقایسه با واردات این محصولات در ایام مشابه سال گذشته کاهش ۳۶ درصدی داشته است.

 


:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در سال گذشته با قطعی های برق چرخه های اقتصادی ما حد زیادی دچار خسارت های فراوان شد و ما برای رونق چرخه اقتصادی نیازمندیم که بر صنایع فولادی توجه ویژه شود. رونق در چرخه صنایع فلزی به معنی رونق در مسکن سازی است و میزان عرضه و تقاضای آهن آلات ساختمانی را به تعادل خواهد رساند. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد برق صنایع فولادی معتقد است: در سال جاری باید نهایت تلاش و اهتمام از سوی دستگاه ها به کار گرفته شود تا از قطعی برق صنایع و همچنین در سطح خانگی جلوگیری شود چرا که قطعی برق موجب خسارت های سنگین در چرخه اقتصادی ما خواهد شد. 

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: بسیار ضروری است که برای افزایش تولید برق و جلوگیری از قطعی برق در صنایع مادر فولاد و سیمان برنامه ریزی منسجم و منظمی شکل گیرد. 

غالبا بر اساس تجربه سال گذشته شروع خاموشی ها از بخش صنعت آغاز می شود که صنایع فولاد و سیمان با قطعی برق آسیب می بیند.ما زمانی قدرتمندتر حرکت می کردیم و یکی از صادر کنندگان انرژی بودیم اما شوربختانه امروز با مشکل تولید برق مواجهیم شاید زمانی که صادر کننده انرژی بودیم چشم انداز چند سال بعد را مد نظر قرار نداده بودیم باید مجددا تلاش شود که خودمان را بازسازی کنیم و نیروگاه ها را به چرخه بازدهی موفق سوق دهیم و همچنین مشکلات نیروگاههای خصوصی را برطرف نماییم و شبکه های انتقال بازسازی شوند. 

ما نیاز داریم تا از ظرفیت های خوب کشور استفاده نماییم هر چند که بازسازی شبکه ها ممکن است اندکی زمانبر باشد اما چنانچه مدیریت صحیح و دلسوزانه اعمال شود می توانیم با همسایگانمان تبادل انرژی داشته باشیم.

مخصوصا در زمان اوج مصرفی کمبود ها را جبران نماییم و نه تنها برق مصارف خانگی بلکه برق در بخش صنعت نیز قطع نگردد. ایشان همچنین افزود : اگر تامین برق و کاهش خاموشی ها در دولت سیزدم محقق شود به عبارتی همچون امتحانی برای وزارت نیرو است و امیدواریم از این امتحان سربلند بیرون آیند البته پرواضح و مبرهن است که رسیدن به این هدف مستلزم داشتن تمهیدات و برنامه ریزی منسجم می باشد. 

واردات فولاد به کشور 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: یکی از برنامه های آتی  تهاتر با روسیه و واردات فولاد است که به زودی در دست اقدام است.دلیل اقدام به تهاتر با روسیه این است که شرکت های خودروسازی روسیه در تولید قطعات خودرو خود مشکل دارند و این فرصت غنیمتی برای کشور ماست که صادرات این قطعات را به روسیه در دستور کار قرار دهد همچنین کشور ما در زمینه توربین های گازی فناوری خوبی کسب کرده است که در نتیجه آن منجر به امضای قرار داد با نیروگاه های روسی در جهت تعمیرات این توربین هاست که با انجام این صادرات می توانیم وارد تهاتر شده و مواد اولیه را وارد نماییم.  

اثرات افزایش عرضه در بورس کالا 

بر اساس اگهی منتشر شده از سوی مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران ، شمش ، نخ پلی استر و بنزن در ۴ شرکت برای عرضه در بازار اصلی پذیرش می شوند. بنابراین شمش فولادی شرکت ذوب و نورد شمش تبریز و بنزن شرکت پالایش نفت تبریز راهی بازار اصلی بورس کالای ایران خواهد شد. بالغ بر هزار و ۴۰۰ تن شمش در شرکت ذوب روی بافق برای عرضه در بورس کالا پذیرش شده اند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: مخاطرات فولاد ایران و رشد فولاد چین 

از دیگر عرضه های بورس کالا می توانیم به سولفوریک اسید، اکسید آلومینیوم ، گلیسیرین، کنسانتره سرب، شمش زاماک، کالای سپری ، کلینکر و نخ فیلامنتی پلی استر در بورس کالا اشاره داشت. در تاریخ سوم خردادماه کالاهای مذکور با بررسی مدارک و مستندات در سیصد و چهل و یکمین جلسه کمیته عرضه پذیرفته شد.



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن‌آلات در پایان هفته گذشته غالبا با ثبات و سردی همراه بود و بازار آهن رمق چندانی نداشت، به طوری که فعالان این حوزه اکثرا در صدد بررسی اوضاع بازار و تأثیر عوامل مؤثر بر نرخ آهن آلات بودند، اگرچه به صورت انگشت شمار کاهش قیمت هم مشاهده می‌شد.

بازار ارز نیز روز پنجشنبه نوسانات چشمگیری نداشت اما قیمت دلار در بازار آزاد با کمی افزایش، حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید. گفتنی است نرخ دلار در یک ماه اخیر با ۲ هزار و ۶۳۰ تومان افزایش قیمت همراه بوده است.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

به گزارش آهن پرایس، در هفته گذشته قیمت اهن‌الات با نوسانات کاهشی و گاه ثبات قیمت همراه بود و با پایان هفته این نوسانات آرام گرفت، به طوری که قیمت روز میلگرد در غالب شرکت‌ها ثبات داشت. در یک بررسی کلی نرخ میلگرد در یک ماه اخیر با نوسانات نزولی همراه بود به طوری میلگرد سایز ۱۴ آجدار در بازه ۱۷ هزار و ۹۶۶ تومان الی ۱۸ هزار و ۶۹ تومان در نوسان بود که گویای کاهش ۱۰۳ تومانی قیمت این محصول است.

نرخ روز ناودانی و قیمت نبشی نیز به طور کلی در یک ماه گذشته با کاهش قیمت همراه بود به طوری که قیمت روز نبشی در بازار آزاد در بازه ۱۹ هزار ۳۴۲ الی ۱۸ هزار و ۸۹۱ تومان در نوسان بود که بیانگر کاهش ۴۵۱ تومانی نرخ این محصول است، اما به‌طور کلی روز پنجشنبه کلیه شرکت‌ها قیمت نبشی و ناودانی را ثابت اعلام کردند.

تیرآهن نیز مانند اکثر محصولات فولادی ثبات نسبی داشت به طوری که غالب شرکت‌ها تیرآهن کیلویی را ثابت اعلام کردند و در بخش شاخه‌فروشی نیز جز یکی دو مورد، مابقی شرکت‌ها تغییری نداشتند.

قیمت انواع لوله‌های داربستی، صنعتی و گازی و...، همچنین قیمت روز پروفیل نیز مانند سایر مقاطع فولادی ثابت اعلام شدند، گفتنی است در یک ماه گذشته این محصولات نیز روند کاهشی محدودی داشتند به طوری که نوسان قیمت پروفیل با ضخامت ۲ در بازه ۲۶ هزار و ۱۴۰ تومان الی ۲۵ هزار و ۵۱۴ تومان بود که بیانگر کاهش ۶۲۶ تومانی این محصول بود.

برآیند کلی از اوضاع بازار آهن و فولاد با توجه به نرخ شمش ۵۵۰ دلاری ایران و دلار ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومانی نیمایی، نشان از حفظ قیمت‌های فعلی و حتی کاهش قیمت‌ها دارد، اما درواقع آنچه در جریان است حمایت بورس کالا به عنوان نهادی اثرگذار، از قیمت‌های فعلی و کُندکردن روند نزول قیمت‌ها است به طوری که بورس کالا با تغییر فرمول‌های قیمتگذاری در صدد خرید زمان به امید صعود مجدد قیمت‌های جهانی است.

اما واقعیت بازار گویای چیز دیگری است، با احتساب نرخ شمش ایرانی و نرخ دلار نیمایی که اساس و ملاک ستاد تنظیم بازار است و با در نظر گرفتن تخفیف ۵ درصدی، نرخ پایه شمش ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و میلگرد نیز حدود ۱۶ هزار الی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی باید باشد، اما عرضه‌کنندگان نرخ دلار را وقعی نمی‌دانند و تمایلی هم به کاهش قیمت‌ها ندارند.

تا پیش از کاهش قیمت‌های جهانی تعیین قیمت محصولات فولادی در بازار داخل براساس پارامترهای ذکرشده بود اما در حال حاضر به نظر می‌رسد تمایل چندانی برای پیروی از این قاعده دیده نمی‌شود.

تناقضات بازار داخلی و جهانی

یکی از مواردی که در هفته‌های اخیر خبرساز شد و در تحلیل‌های پیشین نیز به طور مفصل بدان پرداخته شد وضع عوارض صادراتی برای تنظیم بازار داخلی پس از وقوع جنگ روسیه و اوکراین بود که در همان ابتدا به افزایش قیمت جهانی محصولات فولادی منجر شد.

گفتنی است وضع عوارض نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها نیز رخ داد. در همین زمینه احسان سلطانی اقتصاددان اظهار کرد: به دنبال وقوع جنگ بین این دو کشور که صادرکنندگان بزرگی در زمینه مواد غذایی و فولاد به شمار می‌روند، افزایش قیمت این محصولات در بازارهای جهانی اتفاق افتاد که وزارت صمت را برای تعیین عوارض صادراتی با هدف تنظیم بازار داخلی، برانگیخت.

وی در ادامه بیان کرد: با اینکه وضع عوارض با هدف تنظیم بازار داخلی انجام شد، اعترضات واحدهای فولادی را برانگیخت که نتیجه آن تعدیل و بعضا حذف ضرایب بود.

در همین زمینه علی‌محمد زمانی نیز اظهار کرد: برخی سیاستگذاری‌های دولت از ابتدای سال صادرات فولاد ایران را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرد که در کنار بالارفتن هزینه تمام شده محصولات تولیدشده، فولادسازان را دچار فشار چندبرابری کرد که درنهایت موجب کاهش صادرات و رقابت در بازارهای جهانی شد.

وی در ادامه افزود: از ابتدای سال که با افزایش نرخ سوخت و انرژی و همچنین نرخ مواد اولیه مواجه بودیم، مصوبه عوارض صادراتی نیز مزید بر علت شد تا آسیبی جدی بر صادرات فولاد کشور وارد شود، اگرچه اثر چنین مصوبه و سیاستی در ماه‌های آینده بیشتر نمایان می‌شود.

این فعال صنعتی ضمن اینکه وضع عوارض صادراتی را ابزار تنظیم بازار دانست، بیان کرد: باید از این سیاست و ابزار زمانی که میزان تقاضا از تولید بالاتر باشد، استفاده کرد. به‌طوری‌که با تحدید صادرات فولاد، در صدد کاهش نرخ محصول در بازار داخلی برآمدند اما وضع عوارض صادراتی در شرایطی تصویب شد که ما نه تنها کمبود داخلی نداشتیم بلکه با مازاد تولید نیز روبه‌رو بودیم.

زمانی همچنین تأکید کرد: تعیین قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی از صادرات محصولات تولید شده در این زنجیر اثر نمی‌پذیرد و برهمین اساس نمی‌توان صادرات را عامل گرانی محصولات داخلی به شمار آورد.

مدیرعامل شرکت صبافولاد زاگرس در ادامه تصریح کرد: در هفته‌های اخیر کف قیمتی محصولات فولادی در بورس کالا افزایشی بوده است و این در شرایطی است که تولیدکنندگان در برخی مواقع محصولات خود را زیر قیمت بورس کالا به فروش می‌سانند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:تداوم موج کاهشی قیمت آهن

زمانی در پایان گفت: سیاست‌های اشتباه دولت در امر صادرات موجب از دست رفتن فرصت صادرات تولیدکنندگان شد درحالی که در بازار داخلی نیز با افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم، به عبارتی می‌توان عامل گرانی محصولات داخلی را سیاستگذاری‌های نادرست دولت دانست و نمی‌توان آن را به صادرات محصولات فولادی نسبت داد.

ابوذر انصاری کارشناس بازار کالایی نیز در همین زمینه اظهار کرد: وضع عوارض صادراتی تا حدودی در تنظیم بازار تأثیرگذار بود اما اجرای آن، آنطور که انتظار می‌رفت پیش نرفت و وزارت صمت نتوانست به‌درستی بازار را تنظیم کند به‌طوری‌که با وجود کاهش قیمت‌های جهانی ما همچنان با قیمت‌های بالا در بورس کالا روبه‌رو هستیم.
 



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت آهن آلات روز گذشته در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اگرچه برخی شرکت‌ها همچنان در صدد اصلاح قیمت‌ها بودند و می‌توان گفت به طور میانگین جو بازار کاهشی بود.

نرخ دلار نیز با حفظ کانال قیمتی ۳۰ هزار تومانی نوسانات ناچیزی داشت به طوری که در بازار آزاد حدود ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس، این روزها نرخ آهن در شرایطی در حال اصلاح است که همچنان تقاضای چشمگیری مشاهده نمی‌شود و متقاضیان منتظر کف‌یابی قیمت‌ها هستند.

به طوری که قیمت میلگرد آجدار در کنار کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی، در برخی شرکت‌ها غالبا ثابت اعلام شد، همچنین قیمت روز ناودانی و نبشی نیز همین شرایط داشت به طوری که غالبا ثابت اعلام شد اما نوسانات کاهشی جزئی نیز مشهود بود.

نرخ تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثبات داشت درحالی که با کاهش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی نیز همراه بود، همچنین در بخش‌شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات در برخی مبادی فروش، کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی داشت.

قیمت لوله داربستی، گازی و قیمت روز پروفیل نیز گرچه به طور جزئی نوسان داشت اما غالبا با ثبات در اکثر کارخانه‌ها همراه بود. قیمت روز ورق سیاه، ورق استیل و سایر ورق‌ها نیز به طور میانگین با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، اما قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تقریبا در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

روز گذشته شمش در بورس کالا عرضه شد که نتیجه معاملات آن کاهش قیمت این محصول بود. به طوی که نرخ آن به ۱۴ هزار و ۶۱۷ تومان رسید که بیانگر کاهش ۲/۶ درصدی در مقایسه با عرضه پیشین بود.

اگر شمش بورسی در عرضه بعدی با نرخ کف یعنی ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شود نرخ آن در بازار حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش می‌یابد در غیر اینصورت ممکن است این محصول مجددا کاهشی شده و به نرخ ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان برسد که در این شرایط ممکن است تقاضای آن نیز بالا برود.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز گفته شد بازار منتظر کف‌یابی محصولات است که احتمالا تا ده روز آتی مشخص شود و در این صورت است که میزان تقاضا نیز افزایش می‌یابد.

نکته قابل ذکر این است هر نرخی که برای قیمت شمش در نظر گرفته می‌شود نباید نرخ سقف آن بیشتر از نرخ صادراتی در نرخ نیما باشد، بنابراین احتمال دارد دامنه ۳ درصد نیزچندان اعمال نشود و سقف این محصول هم رقمی بین ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان الی ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان باشد. به همین جهت تا تعیین تکلیف نهایی قیمت اهن الات، بازار آهن در نوعی رکود به سر می‌برد.

زیرا با کاهش روزانه نرخ جهانی شمش و محصولات فولادی و کاهش صادرات محصولات داخلی با ورود محصولات فولادی روسیه در بازار صادرات، زمینه کاهش محصولات در بازار داخل را فراهم کرده بود که باعث شد متقاضیان نیز با هدف کاهش نرخ این محصول، دست از خرید بشویند و منتظر تعیین کف قیمتی آن باشند.

آنچه در بازار آهن مشاهده می‌کنیم کاهش قیمت جهانی محصولات فولادی و از طرفی دیگر افزایش نرخ دلار است که متقاضیان را بلاتکلیف می‌کند.

با این اوصاف می‌توان گفت، درست است که کاهش نرخ شمش به نزول قیمت محصولات نهایی منجر می‌شود، اما زمانی که محصولات اولیه با نرخ بالایی تهیه شده باشد، افزایش قیمت محصولات پایین دست را در پی خواهد داشت و به طور منطقی کاهش قیمت مقاطع فولادی امکان‌پذیر نیست.

گفتنی است امروز نیز حدود ۳۶۶ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل محصولاتی از قبیل میلگرد، ناودانی و نبشی، تیرآهن و ... است.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران در زمینه اثرپذیری بازار آهن ایران از پارامترهای داخلی و خارجی اظهار کرد: هر رویداد منفی که در بازارهای جهانی رخ می‌دهد به طور قطع تأثیر منفی آن در بازار داخلی نیز مشاهده می‌شود، اما با بهبود اوضاع و زمانی که فعالان این حوزه می‌توانند از این شرایط بهره ببرند، برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست مانع از این امر می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کف‌یابی بازار آهن در روزهای آتی

وی در ادامه به کاهش صادرات ایران اشاره کرد و گفت: با آغاز جنگ روسیه و اوکراین زمینه صادرات محصولات فولادی ایران در غیاب این دو کشور مهیا بود که وضع عوارض صادراتی سنگین مانع از این امر شد.

اکبریان همچنین افزود: اگرچه این دستورالعمل و مصوبه لغو شده است اما همچنان فولاد ایران از عوارض سنگین داخلی در رنج است. افزایش میزان تولید محصولات فولادی مسئله‌ای است که نیاز به توجه بیشتر دارد و عدم توجه به این نکته به زیان تولیدکنندگان و نادیده گرفتن اوضاع بازارهای جهانی خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نرخ روز آهن‌آلات دیروز نیز در عمده شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود اگرچه کماکان برخی مبادی فروش درحال عقب‌نشینی و کاهش قیمت بودند.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن، نوسانات چشمگیری نداشت و قیمت دلار تقریبا ثابت بود، به طوری که هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۳۷۰ تومان به فروش رسید. ظاهرا نوسانات بازار ارز نیز به اخبار ضدونقیض برجام در چند روز اخیر وابسته است.

تحلیل روزانه قیمت آهن

ابهام و پیچیدگی اوضاع بازار آهن و همچنین شوکی که در اثر افزایش قیمت کالاهای اساسی به مردم وارد شده، بازار فعلی را به راکدترین حالت ممکن درآورده است و عملا تقاضای چندانی برای خرید آهن مشاهده نمی‌شود.

از همین رو اغلب آهن‌فروشان یا همچنان درحال کاهش قیمت اهن هستند یا در ثبات قیمت‌ها تداوم و استمرار دارند. به عنوان مثال قیمت میلگرد آجدار پس از چند روز سیر کاهشی روز گذشته جز چند شرکت که همچنان کاهش ۵۰ تا ۳۰۰ تومانی داشتند، نهایتا در کانال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی حمایت شد.

قیمت روز نبشی و ناودانی هم تقریبا به همین منوال بود و جز کاهش جزئی در چند شرکت، سایر شرکت‌ها تغییری اعمال نکردند، قیمت پروفیل و قیمت لوله داربستی، صنعتی و... نیز مانند سایر محصولات فولادی با ثبات همراه بودند.

قیمت تیراهن در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات در برخی مبادی فروش با کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، و در بخش شاخه‌فروشی نیز به طور میانگین کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی در برخی شاخه‌ها مشاهده شد.

همچنین قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و وغنی با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شد و قیمت ورق استیل، ورق سیاه و... نیز با کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی همراه بود.

روز گذشته بازار اهن روند نسبتا ثابتی را طی کرد و گویا در انتظار تعیین کف قیمتی در هفته جاری است، درحالی که مواد اولیه نیز در بورس کالا چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. به طوری که نرخ شمش هم همچنان در کانال ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی حمایت می‌شود و کاهش آن نیز وابسته به کاهش نرخ آهن اسفنجی است که قیمت آن نیز ۹ هزار و ۵۰۰ تومان است. گفتنی است که در عرضه روز گذشته نیز به دلیل نبود تقاضا آهن اسفنجی از روی تابلو بورس کالا حذف شد.

اما به نظر می‌رسد درحال حاضر مهمترین عاملی که می‌تواند روند فعلی بازار را تغییر دهد اعمال محدودیت‌های شدید مصرف برق است که احتمالا از نیمه دوم خرداد اجرایی می‌شود.

صادرات فولاد ایران کاهشی نیست!

در تحلیل روز گذشته خبری مبنی بر کاهش صادرات فولاد ایران منتشر شد که نشان می‌داد به دلیل کاهش نرخ فولاد روسیه به کمتر از نرخ فولاد ایران، با تعیین عوارض صادراتی سنگین محصولات فولادی مصادف شده، که این جریا ن به از دست دادن بازارهای هدف صادرات ایران منجر شده است.

اما پس از چندی اخباری مبنی بر رد این گزارش‌ها منتشر شد که براساس آن چنین ادعایی را تکذیب و صادرات را به همان روال سابق اعلام کردند.

در همین زمینه سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ضمن تکذیب این خبار اظهار کرد: سیاست‌های صادرات ایران تغییری نداشته و بازار هدف ما هم به دست روسیه نیفتاده است بنابراین روال صادرات به همان شکل پیشین ادامه دارد و اتفاقا طبق آمار گمرکات کشور میزان صادرات افزایشی نیز بوده است.

وی در زمینه عوارض صادراتی بیان کرد: مصوبه عوارض صادراتی سیاستی برای اصلاح بازار و تأمین نیاز داخلی بود، اما همین اعداد و ارقام تعیین شده نیز با کاهش نرخ جهانی محصولات کاهش یافت و ثابت نبود.

امیری در ادامه افزود: از دست دادن بازار هدف صادرات صحت ندارد و قراردادهایی که پیش از عید بسته شده بود و کالاهایی که در گمرک بود بدون عوارض صادر شدند؛ زیرا دولت به دنبال تنظیم بازار بود نه کسب درآمد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به مزایای این سیاست و اخذ عوارض صادراتی، اظهار کرد: همانطور که گفته شد این تصمیم برای کسب درآمد و ارزآوری نبود و به واسطه همین امر نیازهای داخلی کشور تأمین شد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد اما اگر این مصوبه عملی نمی‌شد در انبارها محصولی نبود و کارخانه‌ها مواد اولیه نیز نداشتند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش صادرات فولاد ایران

وی همچنین گفت: به موازات نوسانات نرخ جهانی، درصد عوارض تعیین شده نیز متغیر بود و با کاهش قیمت‌ها درصد عوارض نیز کم شد. به همین جهت تعیین عوارض صادراتی هیچ تداخلی با صادرات ندارد و موجب از دست دادن بازار هدف نمی‌شود.

امیری در ادامه تصریح کرد: تعیین عوارض صادراتی براساس روال گذشته انجام خواهد شد و لیست واحدهای تولیدی یک ماه هم تمدید و به گمرک اعلام شده ست، بنابراین مانع و مشکلی در بازارهای هدف صادرات ما ایجاد نشده است.

وی در پایان تأکید کرد: درصد عوارض تعیین شده متغیر و شناور است به همین جهت با کاهش قیمت‌های جهانی درصد عوارض نیز کاهشی می‌شود و با افزایش قیمت‌ها درصد عوارض نیز افزایش خواهد یافت.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: همواره در کشور ما خرید زمین و مسکن یکی از راه های سرمایه گذاری با چشم انداز بلند مدت بوده و هست و سرمایه داران غالبا سرمایه نقدینگی خود را ترجیح می دهند به ملک یا زمین تبدیل کنند هر چند که نقد شوندگی ملک و زمین ممکن است زمانبر باشد و به اصطلاح بازاریاب خواب سرمایه داشته باشید اما با تمامی این اوصاف مشتریان ثابت خود را دارد.

مخصوصا که با افزایش نرخ مصالح و دستمزد کارگران و همچنین افزایش هزینه های اخذ نقشه و پروانه و همچنین قیمت میلگرد و سایر آهن آلات صنعتی و ساختمانی همواره باز مسکن شیب صعودی را طی می نماید.

براساس آخرین آمار در سال گذشته میزان نرخ زمین های مسکونی و آپارتمانها و ساختمانهای کلنگی به هم نزدیک شده بود و براساس همین نزدیکی قیمت می توان پیش بینی کرد که مجددا فعالان بازار ممکن است روانه بازار ملک و مسکن شوند.

سه سال زمان برد تا تورم مسکن و زمین که خیلی اختلاف زیادی داشتند در حال حاضر در حال همگرا شدن هستند. بر اساس اعداد و ارقام جدید که مربوط به قیمت زمین در ۲۲ منطقه مسکونی پایتخت است نشان دهنده این است که میزان نرخ نقطه ای آپارتمان و املاک کلنگی تا حدزیادی به هم نزدیک شده است.

در حالیکه در سالهای ۹۷ تا ۹۹ میزان تورم مسکن ۳ برابر بود و می توان اظهار داشت که یکی از علت های این همگرایی در نرخ املاک، اثرات رکود فرسایشی این دو بازار بوده است. در همگرایی این دو بازار ملکی شرایط سازوساز نیز در تهران بهبود یافته است و همین موضوع سبب شد تا میزان حاشیه سود ساختمان سازی تا حدی بهبود یابد.

بر اساس بررسی بازار زمین و مسکن طی سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۱ افت و خیز زیادی در بازار زمین و مسکن وجود داشته و تغییراتی در رفتار و انتخاب های سازندگان مسکن را رقم زده است.

در سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ سرعت رشد نرخ زمین در تهران حدودا ۳ برابر قیمت مسکن و ساختمان شد. این اختلاف قیمتی بین ملک زمین و مسکن هرچند که خیلی زیاد بوده اما در سال گذشته که به عبارتی دوره ی پسا جهش محسوب می شود مسکن به ثبات نسبی رسید و شروع به کاهش جزئی کرد.

براساس آخرین آمار تورم زمین که پیش از این شیب تندی را گذرانده بود تا حد قابل توجهی رو به کاهش گذاشته است.

میزان کاهش سرعت رشد نرخ زمین در سال ۱۴۰۰ ادامه دار بود و در نهایت در سال ۱۴۰۱ فاصله تورم زمین و مسکن به شدت رو به کاهش گذاشت و در حدی کم شد که می توان اظهار داشت این دو نرخ همگرا شده اند.

البته هر چند که شیب افزایش قیمت مسکن و تورم از بین نرفته است و همچنان وجود دارد اما میزان این تغییرات افزایشی با سرعت خیلی پایین در حال رویداد است.

میزان حاشیه سود سازندگان مسکن در ۱۴۰۱

خبرها حاکی از آن است که بازار زمین مجددا پر رونق می شود بنابراین سازندگان مسکن که مدتی بود کار خود را متوقف کرده بودند مجددا می توانند به چرخه فعالیت بازگردند و حاشیه سود مناسبی را به دست آورند .

فی الواقع شتاب تند و تیز تورم زمین در مقایسه با تورم ساختکان به حدی رسیده بود که در سالهای اخیرا ساخت و ساز دیگر در زمره فعالیت های پر سود محسوب نمیشد.

ساخت یک پروژه ساختمانی به طور حدودی یکسال و نیم زمان میبرد و در کل سود حاصل از ساخت و ساز در تهران از آنجایی که قیمت زمین بسیار بالا بود منجر به کاهش میزان سود و حتی پایین تر از حد انتظار میشد. حاشیه سود مد نظر حد فاصل قیمت تمام شده ی ساخت با قیمتی که مسکن به فروش می رسد می باشد. هزینه های ساخت شامل هزینه مصالح، نقشه و پروانه، مزد کارگر، خرید زمین وخدمات مهندس ناظر می باشد که پس از محاسبه کلیه این موارد با در نظر گرفتن حاشیه سود مناسب می توانیم برای فروش مسکن اقدام نماییم.

عوامل موثربر ساخت وساز مسکن

ساخت و ساز مسکن به شدت به آینده تورمی وابسته است. چنانچه میزان انتظارات تورمی به حد کافی کنترل و مهار شوند می توانیم منتظر پر رونق شدن چرخه معاملات مسکن باشیم و فروش واحدهای نوساز نقدینگی در دست سازندگان بیشتر شود و مجدد فعالیت بازار مسکن پر رونق شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آیا گرانی روانه بازار مسکن می‌شود؟

البته فراموش نشود که میزان انتظارات تورمی هم تحت تاثیر برخی متغییرهای غیراقتصادی است یکی از این متغیرها مبحث مذاکرات و رفع تحریم های اقتصادی است و همواره مبحث مذاکرات اقتصادی در جریان است و هربار به گونه ای با موجی مثبت یا منفی منطقه و اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین چنانچه ریسک متغیرهای غیراقتصادی کاهش یابد آنگاه می توانیم انتظار ثبات یا کاهش نرخ ارز را داشته باشیم و پس از این مرحله می توانیم شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم و به طور کلی می توانیم انتظار مهار تورم را داشته باشیم و پس از این متقاضیان نیز می توانند وارد بازار مسکن شوند.

همه این شرایط در کنار یکدیگر می تواند به مانند مکملی در زنجیره مسکن از مرحله ساخت تا فروش باشد و در نهایت امر چنانچه مطابق انتظارات تورم مهار شود می توانیم منتظر کاهش تورم نرخ مصالح ساختمانی از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نخستین روز هفته در بازار آهن و فولاد، با روند کاهشی قیمت روز آهن‌آلات همراه بود و غالب محصولات فولادی به طور میانگین حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کردند.

بازار ارز اما برخلاف بازار آهن و فولاد روندی افزایشی داشت، به طوری که پس از ثباتی نسبتا کوتاه قیمت دلار، مجددا روز گذشته در بازار آزاد افزایش یافت و به نرخ ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

جو غالب بازار اهن در روز شنبه در اکثریت مبادی فروش رو به کاهش بود به طوری که قیمت میلگرد آجدار عمدتا با ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش اعلام قیمت شد. به عبارتی نرخ میلگرد روز گذشته در کف قیمتی ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومانی و سقف قیمتی ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومانی قرار داشت و به طور میانگین نرخ آن حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد و در چند کارخانه با کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود، همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و ... نیز در کنار ثبات نسبی با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

قیمت تیراهن در بخش کیلوفروشی نیز نوسان داشت به طوری که در کنار ثبات قیمت حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشت، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی مشاهده شد.

قیمت روز ورق سیاه و وق استیل و ... نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شدند و  قیمت ورق گالوانیزه و... نیز به تبعیت از جو کلی بازار کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت.

به گزارش آهن پرایس، همانطور که در تحلیل روز گذشته نیز مطرح شد، تقاضای ضعیف مصرفی و سرمایه‌ای اهن الات یکی از عوامل مؤثر در کاهش قیمت‌ها محسوب می‌شود و عامل مهم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد کاهش قیمت‌های جهانی و محصولات صادراتی ایران است که موجب افت قیمت اهن در بازارهای داخلی شده است.

به همین ترتیب محصولات عرضه شده در بورس کالای روز گذشته نیز تقاضای چشمگیری نداشتند و این امر به حذف برخی محصولات از روی تابلو معاملات منجر شد. براساس گزارش‌ها اغلب محصولات عرضه شده روی کف قیمتی معامله شدند به طوری که شمش بلوم ۱۱ درصد از نرخ پایه معادل ۱۵ هزار و ۷۰ تومان به فروش رسید و نرخ میلگرد نیز با معامله منفی ۰/۱ درصدی، معادل ۱۷ هزار و ۷۱ تومان ثبت شد.

تعیین عوارض صادراتی که در جهت اصلاح بازار تصویب شده بود حاشیه‌های زیادی در بر داشت که پس از آن اصلاحیه‌های متعددی خورد. همانطور هم پیش‌بینی می‌شد عوارض صادراتی شمش به ۲ درصد و اسلب نیز به ۵ درصد کاهش یافت و عوارض محصولات پایانی نیز کاملا حذف شد اما زمانی این اتفاق افتاد که با ورود روسیه به میدان صادرات فولاد به چین و سایر کشورها، با قیمتی پایین‌تر از فولاد ایران، فرصت صادرات برای کشور ما رامحدودتر شد.

در زمینه تصویب عوارض صادراتی و تبعاتی که در پی داشت، محمدحسین بصیری مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان اظهار کرد: تعیین عوارض صادرات ۱۷ درصدی که در ابتدای سال تصویب شد در کنار اعتراضات فولادسازان، بازارهای صادراتی را نیز با چالش مواجه کرد.

وی در ادامه بیان کرد: با وجود تحریم‌های سنگینی که در کشور حاکم است دامنه بازارهای هدف صادرات برای ایران بسیار محدود است و این مصوبه مانع دیگری در مسیر صادرات بود که همان آب‌باریکه ورود ارز به کشور را تحدید می‌کرد، اما در حال حاضر این عوارض اصلاح شده‌اند.

این مدیرعامل تعامل با سایر کشورها را موجب بهبود صادرات و در نتیجه اقتصاد کشور دانست و بیان کرد: باید اقتصاد و سیاست را از هم جدا کنیم و به دنبال بازار هدف صادرات بیشتری باشیم.

وی در پایان مشارکت خصوصی‌ها در تصمیم‌گیری‌ها را مهم دانست و گفت: بخش خصوصی نیز باید در تصمیم‌گری‌های مربوط به حوزه صنایع فولادی مشارکت داشته باشند و در نهایت براساس واقعیت‌های جامعه تصمیم‌گیری شود.

عوارض صادراتی بی‌موقع

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در زمینه عوارض صادراتی و مشکلات و چالش‌هایی که این روزها بازار فولاد را تهدید می‌کند، اظهار کرد: مصوبه وضع عوارض صادرتی سنگین بازار صادرات فولاد را در ابتدای سال با چالش جدی مواجه کرد و میزان صادرات ما کاهش یافت.

وی گفت: وزار صمت با در نظر گرفتن جنگ میان روسیه و اوکراین تأمین نیازهای داخلی کشور را در اولویت دانست و گفت تولیدکنندگان موظف به تأمین محصولات بورس کالا و بازار آزاد هستند و پس از آن می‌توانند مازاد محصولات را صادر کنند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رکود بازار آهن؛ سرانجام نبود تقاضا

سبحانی در ادامه افزود: کمبود انرژی برق و گاز تولید فولاد را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرد که افزایش نرخ فولاد به ۷۰۰ دلار فرصت مناسبی برای حضور ایران در بازارهای جهانی مهیا می‌کرد اما آن هنگام که عوارض صادراتی مانع صادرات فولاد کشور بود، روسیه با کاهش قیمت محصولات فولادی خود و تخفیفات ۱۰ الی ۲۰ درصدی، بازارهای هدف را به چنگ آورد و می‌توان گفت صادرات فولاد ایران در حال حاضر در کمترین میزان و نزدیک به صفر است و اندک معاملاتی که انجام می‌شود مربوط به خریدهای پیش از عید است که با قیمتی پایین بسته شده بود.

سبحانی همچنین اظهار کرد: روسیه با دامپینگ فولاد و فروش آن با نرخی پایین‌تر از نرخ داخلی، قیمت محصولات فولادی را تا ۶۰۰ دلار و حتی کمتر تنزل داد که این امر راهی برای حفظ ارزش پول این کشور پس از تحریم‌های گسترده بود، به همین جهت با توجه به این اوضاع و عوارض سنگین محصولات صادراتی ایران، صادرکنندگان ایرانی عقب‌نشینی کردند که این امر فرصتی برای کسب بازارهای هدف برای روسیه بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: اگرچه پس از این جریان وزارت صمت مصوبه عوارض را اصلاح کرد، اما این در شرایطی است که روسیه به میدان آمده و کار را برای ایران دشوار کرده است به طوری که کسب مجدد این بازارهای هدف در شرایط فعلی و با نرخی که روسیه محصولات خود را عرضه می‌کند به سختی امکان‌پذیر خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 خرداد 1401 | نظرات ()