تابلو خاموش معاملات مسکن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

با جلوگیری از انتشار آمار مربوط به نبض معاملات مسکن طی ۱۰ روز گذشته، قیمت های ساختگی گروه های فرصت طلب جایگزین قیمت واقعی آپارتمان های فروش رفته شد. این جریان قیمت علیه قیمت، درکنار دو شگرد دیگری که بعضی از فروشنده ها در خلا داده های رسمی بازار ملک به کار برده اند، در نهایت به ضرر خریداران مصرفی و آینده بخش مسکن تمام می شود. پیش تر متولی بخش مسکن در هفته اول هر ماه، اطلاعات کشوری معاملات مسکن و همچنین آمار ملکی پایتخت را منتشر می کرد ولی این روند در شهریور توقف یافت.

حذف تابلوی رسمی قیمت مسکن توسط دولت، سبب شیوع قیمت سازی در بازار مسکن شده است. بررسی ها نشان می دهد که چراغ بازار معاملات مسکن به مدت ۱۰روز است که خاموش شده و تابلوی رسمی اعلام قیمت مسکن در پایتخت نیز حذف شده است. این وضعیت باعث شده هیچگونه راهنمایی چه برای خریداران و چه برای فروشندگان در بازار مسکن وجود نداشته باشد که بتوانند با اتکا به آن قیمت های پیشنهادی فروش دیگر آپارتمان ها را در بازار مسکن سنجش کنند.

تابلوی اولیه راهنمای قیمت مسکن نیز پیش از این و در نیمه اول امسال حذف شده بود، به این صورت که موتورهای جست و جوی ملکی از منتشر کردن قیمت های پیشنهادی فروش املاک آگهی شده منع شدند و متقاضیان مسکن می بایست برای اطلاع از قیمت ها با آگهی دهندگان تماس تلفنی داشته باشند تا از قیمت مطلع شوند. اما موضوعی که در شهریور ماه اتفاق افتاد، فراتر از حذف راهنمای قیمتی اولیه بوده و تابلوی اصلی و کلیدی قیمت مسکن را که نبود آن می تواند منجر به انحراف در بازار مسکن شود را از کار انداخته است. تا پیش از ماه جاری، سامانه رهگیری معاملات املاک کشور در ابتدای هر ماه فهرست معاملات ماه قبل شهرهای کشور را به تفکیک محله به محله و با درج قیمت منتشر می کرد. از داده های مربوط به حجم و قیمت هر معامله نیز، گزارش های آماری مدونی منتشر میشد که علاوه بر میانگین قیمت معاملات در همان ماه و مقایسه آن با ماه گذشته، حجم معاملات هر منطقه نیز قابل شمارش بود و سبب ارائه تصویر روشنی از وضعیت بازار مسکن و روند طی شده می شد.

به این ترتیب خریداران و فروشندگان هر ماه می توانستند با بررسی این گزارش دریابند که آپارتمان مشابه با ملک آنها در آخرین معاملات قطعی، چه قیمتی داشته است. تا ماه گذشته کلیدی ترین راهنمای خریداران و فروشندگان مسکن این تابلوی رسمی بود اما اواخر مرداد ماه مشخص شد وزیر راه و شهرسازی  دستوری داده که بر اساس آن، معاونت مسکن و ساختمان این وزارت خانه باید روند منظم انتشار آمار مربوط به قیمت و حجم معاملات مسکن در کل کشور متوقف کند. اکنون نیز با وجود اینکه ۱۲ روز از شهریور ماه سپری شده بر خلاف روند ماه های گذشته، نبض حقیقی قیمت مسکن که همواره در روز های نخست هر ماه منتشر میشد، هنوز اعلام نشده است.





:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: