تاثیر نرخ ارز نیمایی بر بازار
نوشته شده توسط : آهن پرایس

با وجود اینکه در یک ماه اخیر بازار مقاطع فولادی وارد فاز نزولی قیمت شده بود و معاملات این محصولات پس از هفته ها التهاب روی آرامش را می دید، دوباره از روز دوشنبه ۱۰ شهریور ماه این بازار دچار التهاب شد. این بار دلیل برهم خوردن آرامش بازار مقاطع فولادی افزایش نرخ ارز نیمایی بود، به این صورت که این بازار افزایش ۳۵۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم میلگرد را تجربه کرد.

بهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد در هفته گذشته روند نسبتا با ثباتی داشت؛ به دلیل رشد نرخ ارز نیمایی نرخ پایه قیمت این محصولات در رینگ معاملاتی بورس کالا افزایش یافت، به گونه ای که نرخ پایه بورس میلگرد در بورس کالا با بهای این محصول در بازار آزاد  برابر شد. گرچه این اتفاق باعث شد که استقبال چندانی از این عرضه ها نشود، اما همین موضوع باعث ایجاد ذهنیت افزایش قیمت در بازار آزاد بود که این موضوع در هفته جاری خود را در بازار آزاد نشان داد. در ادامه روز گذشته مجددا نرخ ارز نیمایی افزایش یافت و با توجه به استمرار روند افزایشی نرخ نیمایی با هدف نزدیک شدن به نرخ دلار آزاد، پیش بینی می شود که نرخ پایه معاملات شمش و مقاطع برای هفته جاری نسبت به نرخ هفته قبل افزایش یابد؛ لذا همین پیش بینی باعث شد که بهای مقاطع فولادی در بازار آزاد پیش از موعد افزایش داشته باشد؛ به گونه ای که قیمت میلگرد سایز ۱۶ در بازار آزاد از ۹ هزار و ۲۵۰ تومان در روز چهارشنبه به ۹ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

در واقع رشد نرخ ارز نیمایی باعث حضور مجدد واسطه ها و دلالان در این بازار شد. به گفته فعالان بازار مقاطع، بر خلاف هفته های گذشته که در بازار مقاطع خریداری وجود نداشت، رشد نرخ ارز نیمایی و پیش بینی استمرار این سیر افزایشی باعث شد که تقاضا برای این محصولات افزایش یابد. همچنین باید منتظر بود که التهابات ایجاد شده به معاملات شمش و میلگرد در بورس کالا نیز سرایت کند و این بازار هم بعد از چند هفته آرامش مجددا بر هم ریزد. شبح نرخ نیمایی تقریبا غالب بازار های کالایی در بورس کالا را تحت تاثیر قرار داده است و بازار فولاد هم از این موضوع مستثنی نیست. این سیر صعودی نرخ نیمایی ارز راهی به جز استمرار افزایش قیمت ها را در بر ندارد و می تواند باز هم این مسیر صعودی را ادامه دهد. در هر حال تکانه های بهای آزاد ارز می تواند سبب ورود سرمایه های جدیدی به بازار فولاد شود که بعضا از این بازار خارج شده بودند و همین داده آینده ای پیچیده را برای مصنوعات فولادی رقم میزند؛ اگرچه احتمال رشد قیمت ها همراه با نوسان بهای ارز از سوی بسیاری از معامله گران پذیرفته شده است و البته نرخ های پایه در بورس کالا نیز چنین احتمالی را در بردارد.

 





:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: