نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با وجود طرح های کنترلی برای کاهش قیمت مسکن و پاسخگویی به تقاضای موجود، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در کلانشهر تهران به بیش از ۲۳ میلیون تومان رسیده است.
عددی که با توجه به کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید موجود حقوق و دستمزد، خرید مسکن را برای بخش بزرگی از مردم دست نیافتنی تر کرده است. استدلال عمده دولت در چند سال گذشته در رابطه با دلایل افزایش قیمت زمین و ملک، به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضای مسکن است و بر همین اساس هم قرار است طرح مالیات بر خانه های خالی به اجرا گذاشته شود تا طرف << عرضه مسکن >> تقویت شود.
قرار بر این بود تا طبق طرح مطالعات طرح جامع مسکن، سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود، با این وجود در هفت سال اخیر در هر سال حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است و به این ترتیب در این چند سال، حدود ۴ میلیون واحد کمبود عرضه مسکن به وجود آمده و گفته می شود این کمبود عرضه، سبب افزایش قیمت مسکن شد. 
بر اساس اعلام بانک مرکزی، مرداد ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران به ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷/۴ درصد و نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد افزایش را نشان می دهد.
همچنین در مرداد ماه ۱۳۹۹ تعداد معاملات به ۹۰۸۰ فقره رسیده که نسبت به ماه گذشته ۳۵/۴ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۷۵.۸ درصد افزایش داشته است. اما موضوعی که اخیرا محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در خصوص بازار مسکن مطرح کرده دلیل شوک قیمتی در این بازار است.
او گفته که افزایش قیمت مسکن به دلیل هجوم نقدینگی سرگردان به بازار ملک و مستغلات بوده و افزوده که تحولات پر التهابی که امروز بازار مسکن با آن مواجه شده است صرفا به فعل و انفعالات این بازار مرتبط نمی شود، بلکه حجم نقدینگی لجام گسیخته موجود در کشور این بلا را بر سر بازار مسکن آورده و کافی است سوداگران احساس کنند یک بازار از بازدهی خارج شده، در این صورت بلافاصله نقدینگی ها را از بازاری خارج و به بازاری دیگر منتقل می کنند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی راهکار حل مشکل مسکن و ساماندهی نقدینگی های سرگردان در جامعه اعمال سیاست و برنامه های کاربردی از سوی دولت است تا بتواند نقدینگی را کنترل و با جمع کردن آن از سطح جامعه، این پول ها را به سمت تولید هدایت کند.





:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: