مسکن در دام رکودی پنج ساله
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، یکی از موتورهای جهش قیمت مسکن در حداقل دو فصل اخیر شهرهای کشور، مربوط به یک عامل درونی بازار مسکن یعنی «کمبود عرضه آپارتمان نوساز» بوده است. نبود آپارتمان نوساز ناشی از رکود ساخت و ساز در پنج سال اخیر یکی از مسائل مهمی می باشد که زندگی عادی مردم را با مشکلات زیادی روبه رو کرده و وتبدیل به چالشی برای دولت تدبیر و امید شده است.

 بازار ساخت ‌و ساز کشور طی چند سال اخیر با رکود گسترده ‌ای مواجه بوده، برای بررسی دقیق این مشکل باید بازار مسکن را در ابعاد مختلف زیر ذره بین کارشناسی ببریم. بازار ساخت ‌و ساز در کشورما به لحاظ سرمایه ‌گذاری در سه طبقه تقسیم ‌بندی می‌شود. طبقه نخست، «سرمایه ‌گذاری در ساختمان‌ های جدید و شروع‌ شده» است. طبقه دوم،«سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های نیمه ‌تمام و تکمیل ‌نشده» و سومین طبقه «سرمایه ‌گذاری در ساختمان‌های تکمیل ‌شده» را شامل می‌ شود.

به نظر می ‌رسد شیوه و زمان ورود سازنده ‌ها به بازار ساخت‌ و ساز از یک الگوی اشتباه پیروی می‌کند. چراکه سازنده ‌ها با افزایش قیمت و بالا رفتن هیجانات در بازار، تلاش می ‌کنند در بخش تکمیل پروژه‌های ساختمانی فعالیت کنند و از ورود به حوزه ساخت‌ و سازهای جدید غافل می ‌شوند. در حالی که در مقطع «جهش قیمت» یک اتفاق مهم در بازار معاملات مسکن از سمت متقاضیان رخ می‌ دهد و آن خروج تقاضای مصرفی از بازار است. 

در نتیجه شرایط مناسبی برای فروش واحدهای تکمیل شده به دلیل افت قدرت خرید خانوار و دور از دسترس شدن خرید خانه برای آنها وجود ندارد. بنابراین در مقطعی که سازنده‌ها تصور می‌کنند با تکمیل پروژه‌های ساختمانی، می‌توانند به سرعت واحد مسکونی خود را بفروشند به بن‌ بست معاملاتی برخورد می‌کنند. بن ‌بستی که اثرات آن در سال بعد برای سمت عرضه مشخص می‌ شود چرا  که سازنده‌ ها و مالکان واحدهای مسکونی نوساز به دلیل فروش نرفتن پروژه تکمیل شده و حبس سرمایه ‌گذاری انجام‌ شده در این بخش، امکان ساخت ‌و ساز در سال بعد از جهش را از دست می‌ دهند. در نتیجه پروژه ‌های نیمه ‌کاره با کمبود نقدینگی و سرمایه برای تکمیل در سال بعد مواجه می ‌شوند و بخش زیادی از پروژه‌ های ساختمانی به شکل نیمه ‌تمام در شهرها باقی می ‌مانند و در نهایت انباشت سرمایه در بازار ساخت ‌و ساز رخ می‌دهد.





:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: