سوء مدیریت بر بازار فولاد
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، تولید فولاد در کشور از وضعیت بسیار خوبی برخوردار شده و حلقه‌های تولید در صنعت فولاد نیز در کشور کامل است. بنابراین در کنار تولید مازاد بر تقاضا، شاهد صادرات محصولات فولادی و ارزآوری این صنعت نیز هستیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در عین حال با انتقاد از اوضاع آشفته بازار فولاد با وجود تولیدات مازاد صنایع بالادستی اظهار داشت: سوء مدیریت باعث شده تا بازار فولاد با این شرایط روبه‌رو شود. 

رفتار دوگانه در سیاست‌ گذاری‌ ها برای تنظیم بازار فولاد، مانند عرضه بخشی از محصولات در بورس کالا و بخش دیگری در بازار آزاد یا همان بازار سیاه باعث شد تا عده‌ ای سود کلانی از آشفتگی این بازار ببرند و کالای مورد نیاز برخی واحدهای صنعتی تأمین نشود.

وی ادامه داد: سوداگری در بازار فولاد را نباید صرفا از چشم دلال‌ها دید. گاهی تولیدکننده و یا حتی مصرف‌کننده با سوداگری و کسب سهمیه مازاد بر نیاز، از مابه‌التفاوت قیمت‌ها در بازار منتفع می‌شود. این موضوع همانند دلار ۴۲۰۰ تومانی است و با ایجاد چند بازار با دو قیمت، پالس سفته بازی و دلالی به بازار داده می‌شود. ایزدخواه با اشاره به برنامه مجلس برای سامان بخشیدن به وضعیت بازار فولاد، گفت: براساس راهکار مجلس، می‌بایست واحد‌های تولیدی ملزم شوند تا تمامی محصولات خود را در بازار بورس کالا عرضه کنند.

وی ادامه داد: صادرات فولاد باید تا زمان عرضه کلیه محصولات در بورس کالا ممنوع شود و روند تأمین کالا برای صنایع پایین دستی صنعت طوری پیش رود تا رابطه بین‌ حلقه‌های زنجیره در صنعت فولاد برقرار شود و با تأمین کالا به قیمت منطقی همه زنجیره این صنعت رضایت داشته باشند. این درحالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان صنعت فولاد، تنها راه ثبات بخشی به بازار و رهایی از رانت‌خواری و کمبود کالا در صنایع پایین‌دستی فولاد، الزام همه حلقه‌های تولیدی به عرضه فولاد در بازار رقابتی و شفاف بورس کالا است.





:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: