گرانی بیش ازحد نرخ آهن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار آهن، کارشناسان اظهار دارند: کشف قیمت آهن و فولاد در کشور شفاف نیست، در شرایط کنونی و به دلیل چسبندگی قیمت آهن به نرخ ارز شاهد سوء استفاده دلالان در بازار آهن کشور هستیم. رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران بیان کرد: گرانی مصالح ساختمانی دلایل متعددی دارد که یکی از آنها هم آهن و فولاد است. در حقیقت همه صنایع به آهن و فولاد نیاز دارند ولی نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که افزایش هزینه ساخت‌ و ‌ساز تنها مربوط به گرانی آهن و فولاد نیست و سایر هزینه‌ های مرتبط با ساخت‌ و ساز هم در کشور رشد کرده است.

نرخ آهن آلات در اسفند ۱۳۹۸ حدود کیلویی ۶ هزار تومان بود اما در شرایط کنونی این نرخ  به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. ازاین رو مصرف ساختمانی و صنعتی آهن و فولاد در صنایع مختلف کشور زیاد است و حتی بیش از ۹۸ درصد از مواد اولیه لازم برای تولید آهن و فولاد ایرانی است.

با اینکه مواد اولیه تولید آهن و فولاد در ایران تولید می‌شود ولی در شرایط کنونی قیمت آهن و فولاد از نوسانات ارزی تاثیر گرفته است. نظر کارشناسان و مسئولان بازار آهن بر این است که اگر زنجیره تولید تا مصرف را ضابطه ‌مند کنیم می ‌توانیم قیمت آهن و فولاد را کنترل کنیم. متاسفانه سازمان‌هایی هستند که به جای شفاف‌ سازی، اوراق‌ سازی می‌کنند. بورس فلزات شفاف عمل نمی‌کند و در بازار سر مایه یا همان بورس کشف قیمت فلزات واقعی نیست.
ضابطه‌ نبودن قیمت گذاری در بازار آهن موجب شده است تا فرصت جدیدی برای رانت‌ خواران و سوء استفاده‌ کنندگان ایجاد شود تا به سودهای هنگفت دست پیدا کنند. در سالی که اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور سنگین است صادرات آهن و فولاد کشور شرایط خوبی دارد اما چسبندگی نرخ ارز موجب گرانی بیش ازحد نرخ فولاد و آهن در ایران شده است.





:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: