عرضه قطره چکانی مقاطع فولادی
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران درباره خریداری نشدن شمش توسط نوردکاران در معاملات بورس کالا توضیح داد: بورس کالا در انحصار فولادسازان مدیریت می‌شود و ادبیات این سازمان به ادبیات دیکتاتوری تبدیل شده است. این در حالی است که هنوز فولادسازان، شمش خریداری‌شده یک ماه گذشته از بورس کالا توسط نوردکاران را به آنها تحویل نداده‌اند و نهادهای نظارتی وزارت صمت نیز هیچ نقشی در بازار ندارند. از آغاز آبان ماه فولادسازان و نوردکاران قیمت شمش و میلگرد را در بورس کالا به صورت داوطلبانه کاهش داده‌اند، اما عرضه هیچکدام از این محصولات، با استقبال روبه‌رو نشده است. در این میان، گفته می‌شود ساز و کار بورس به گونه‌ای پیش می‌رود که مانع کاهش قیمت‌هاست. از سویی دیگر، با وجود عرضه نسبتا مطلوب شمش در دو هفته گذشته، نوردکاران مواد اولیه خود را در بورس کالا نخریده‌اند و همین مساله ابهامات زیادی درباره اعتراضات پیشین تولیدکنندگان مقاطع فولادی نسبت به عرضه قطره‌ چکانی شمش ایجاد کرده است.

احمد رضوی نیک، رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران کشور درباره نحوه عرضه و خریداری شمش در بورس کالا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: شما باید به پشت پرده معاملات بورس کالا توجه داشته باشید، وگرنه نوردکاران به چه قیمتی باید شمش را خریداری کنند، وقتی که به آن‌ها اجازه عرضه در بورس کالا داده نمی‌شود؟ بورس کالا عملا به دست مافیای فولاد افتاده است، چراکه وقتی قیمت کف بازار شمش ۱۰ هزار تومان است، فولادسازان قیمت را با اجازه خود بالا می‌برند. همچنین در شرایطی که این تولیدکنندگان، شمش فروخته شده یک ماه پیش را که با قیمت بالا به نوردکاران عرضه کرده بودند، هنوز تحویل نداده‌اند، نمی‌توان انتظار داشت که تولیدکنندگان مقاطع فولادی میلگرد و تیرآهن خود را با قیمت پایین‌ترعرضه کنند. وی افزود: برخی نوردکاران برای عرضه در بورس کالا اقدام کردند، اما بورس به آن‌ها اجازه عرضه را نداد و بهانه آورد که این شرکت‌ها کف عرضه را رعایت نکرده‌اند. این در حالی است که برخی شرکت‌های کوچک در شرایطی که شمش به قدر کافی به دستشان نمی‌رسد، اصلا نمی‌توانند به میزان کف عرضه تعیین‌شده تولید داشته باشند. حال این سؤال پیش می‌آید که وقتی بورس کالا به نوردکاران اجازه عرضه در بورس را نمی‌دهد و قیمت‌ها را به صورت دلخواه بالا می‌برد، چگونه می‌توان توقع داشت که تولیدکنندگان میلگرد، شمش‌های گران‌قیمت عرضه‌شده در بورس کالا خریداری کنند؟

رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران با اشاره به جلوگیری بورس کالا از عرضه واحدهای کوچک نوردی عنوان کرد: در شرایطی که یکی از واحدهای کوچک ما که قصد عرضه ۱۱۰ تنی در بورس داشت، بورس کالا اجازه عرضه را به آن واحد را نداد، این در حالی است که تعهد چنین واحدهای کوچکی که حداکثر ۱۰۰ تن شمش از بورس کالا تهیه کرده‌اند، فقط ۶۰ تن است و متاسفانه وقتی این شرکت‌ها حتی قصد عرضه بیشتر در بورس را دارند نیز جلوی کارشان گرفته می‌شود. ما معتقدیم بورس کالا باید بسته‌های حمایتی برای چنین کارخانه‌های کوچکی در نظر بگیرد تا این گونه واحدها که بدهکاری بانکی دارند، ورشکسته نشوند.





:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: