رکودساخت وسازپنج ساله شد
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: تحقیقات میدانی از جزئیات اقدامات اولیه سازنده‌ها برای آغاز عملیات ساخت‌وساز نشان می‌دهد هم‌اکنون برخی از سازنده‌ها، فرآیند دریافت جواز ساخت وساز را به یک ماراتن نفسگیر تعبیر می‌کنند که بخش عمده‌ای از انرژی و توان مالی و فنی آنها را از همان ابتدای کار و قبل از استارت پروژه‌های ساختمانی صرف خود می‌کند.

در شرایط فعلی به رغم تاکید کارشناسان مبنی بر ضرورت تسهیل شرایط برای سازنده‌های مسکن به منظور کاستن از عمق رکود ساختمانی، تحقیقات میدانی نشان می‌دهد برخی از سازنده‌هایی که هیچ مشکل مالی از بابت پرداخت هزینه‌های مربوط به صدور جواز ساختمانی ندارند بیش از ۶ ماه است که در این ماراتن قرار گرفته و هنوز هم موفق به دریافت مجوز ساخت‌وساز نشده‌اند. هر چند برخی از آنها اعلام می‌کنند هم‌اکنون مدت زمان ۶ ماهه حداقل بازه زمانی و دوره انتظار سازنده‌ها برای دریافت پروانه ساخت وساز است.

در شرایط فعلی علاوه بر افزایش عمق رکود ساختمانی و ورود رکود ساخت‌و‌ساز به پنجمین سال، سازنده‌ها به دلیل رکود در بازار معاملات مسکن با انبوهی از واحدهای مسکونی نوساز فروش نرفته نیز مواجهند و هم‌اکنون نیز از ناحیه دشواری‌های مربوط به اخذ جواز ساخت در شرایط فشار مضاعف قرار گرفته‌اند. این در حالی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا و ضرورت تسریع امور بدون نیاز به مراجعات متعدد حضوری، باید تمهیداتی اندیشیده می‌شد که سازنده‌ها بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و به‌صورت غیرحضوری جواز ساخت‌وساز دریافت کنند، اما بنا بر اعلام برخی از آنها در شرایط فعلی، بخش زیادی از اقدامات مورد نیاز برای دریافت جواز ساخت‌وساز نیازمند مراجعات حضوری مکرر به شهرداری‌ها و دفاتر خدمات الکترونیک است. 

این موضوع هم‌اکنون نه تنها منجر به افزایش فشار بر سازنده‌ها شده است، بلکه در شرایط فعلی می‌توان از آن به‌عنوان یک عامل آسیب‌زا به بازارمسکن نیز یاد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد روند فرسایشی اخذ جواز ساختمانی دست‌کم منجر به آسیب مهم به سازنده‌ها می‌شود. آسیب وارده به سازنده‌ها از این محل را می‌توان تهدید پروژه‌های مشارکت در ساخت با مالکان املاک کلنگی از ناحیه عدم امکان اجرای تعهدات سازنده به لحاظ زمانی در برابر مالکان و شرکای پروژه اعلام کرد.





:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: