اهداف طرح جهش تولید مسکن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : امیر رضا شاهانی معاون مرکز پژوهش های مجلس اذعان کرد : دولت مکلف است سالانه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهد. متراژ واحدها ۷۰ تا ۱۰۰ متر و سود تسهیلات آن ۱۸ درصد خواهد بود که گروه های محروم، کم برخوردار، نسبتا برخوردار و برخوردار در اولویت های اول تا چهارم این برنامه قرار دارند.

امیر رضا شاهانی، معاون پژوهش های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش های مجلس در گفت گوی خبری تحلیل و بررسی طرح جهش تولید و تامین  مسکن، که دیروز برگزار شد، بیان کرد : از اهداف طرح جهش تولید و تامین مسکن احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی است که طبق برآوردها ۴۰۰ هزار واحد توسط مردم و ۶۰۰ هزار واحد توسط دولت احداث می‌شود. در این طرح سعی شده ایرادات پروژه‌های قبلی از جمله پروژه مسکن مهر برطرف شود.

شاهانی درپاسخ به این سوال که منابع طرح جهش تولید مسکن از چه طریق تامین خواهد شد گفت: دولت مکلف است سالانه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان منابع به طرح جهش مسکن اختصاص دهد که کاملا جوابگوی این پروژه خواهد بود. این رقم بیش از دو برابر بودجه ۶۷ هزارمیلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی در سال ۱۳۹۸ است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ بالغ بر۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شد که سهم بخش مسکن ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است. از این رقم ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات معوقه و حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برای حوزه مسکن پرداخت شده که رقم ناچیزی است. سود تسهیلات طرح جهش مسکن ۱۸ درصد تعیین شده که یارانه سود وام ها برای اقشار کم برخوردار از سوی دولت پرداخت می‌شود.

امیر رضا شاهانی در ادامه به توضیح طرح جهش تولید و تامین مسکن  پرداخت و گفت: تکلیف دولت به ساخت یک میلیون واحد مسکونی که پس از یک دوره سکون هفت ساله اتفاق می‌افتد جدا از آن که به تامین مسکن کمک می‌کند منجر به گردش اقتصادی می‌شود و صنایع و مشاغل بسیاری را به حرکت وا می دارد. معاون مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه طرح اولیه جهش مسکن دچار مشکلاتی بود که با استفاده از نظرات اساتید دانشگاه و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس آن را برطرف کردیم گفت: شاید یکی از مهم‌ترین بخش های این طرح چگونگی تامین مالی آن باشد. 

در این خصوص صندوق ملی مسکن را طراحی کرده‌ایم که از منابع مختلفی شامل مالیات های مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان، منابع پیش‌بینی شده در بودجه سنواتی، منابع حاصل از بازگشت یا امهال خطوط اعتباری مسکن مهر و تغییرات مانده تسهیلات پرداختی تشکیل می‌شود. در این زمینه بانک‌ها موظفند حداقل ۴۰ درصد از تغییرات مانده تسهیلات پرداختی را در هر سال مالی با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند.

وی با بیان این که در مکان یابی پروژه باید دقت شود گفت: برای مکان یابی اولویت های چهارگانه‌ای تعریف شده که به ترتیب اولویت شامل اراضی درون شهری در بافت فرسوده، اراضی متصل به بافت شهری، اراضی دستگاه های دولتی و نهایتا در اولویت آخر زمینهای کشاورزی است. البته زمین های حاصل خیز و اراضی محیط‌ زیست از شمول این طرح خارج است.





:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: