معضلات سنگ آهن در بازار فولاد
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: وجود فراوان ذخایره سنگ آهن در کشور موجب آن شده است که بسیاری از مدیران صنعت فولاد تولید ٥٥میلیون تن فولاد را در دستور کار قرار دهند. که اگر این برنامه به درستی پیش رود می توان علاوه بر تامین بازار داخلی توان صادرات کشور را نیز افزایش داد و با افزایش صادرات غیر نفتی وابستگى کشور به اقتصاد نفتى را به طور چشمگیری کاهش داد. از سوی دیگر با توسعه صنعت فولاد می توان از معضل خام فروشی سنگ آهن جلوگیری کرد.

با در نظر گرفتن میزان ذخایر سنگ آهن در کشور، طرح های فولادی ارائه شد که شروع ۸ طرح فولادی در برنامه قرار گرفت. پس از اما و اگر های فراوان ۷ طرح با جدیت دولت اجرایی شد. عوامل متعددی مانند تامین مواد اولیه، زیرساخت‌هاى اصلى، انرژى، نیروى کار، بازارهاى بین‌المللى و..... از بزرگ ترین موانعی بود که میتوانست این هدف را با چالش هایی رو به رو کند. البته وجود به وفور ذخایره سنگ آهن و دسترسی به منابع انرژی ، جرقه توسعه صنعت فولاد را ایجاد کرد. 

اگر چه درطول این سال ها با وجود تحریم ها، اجرایی شدن این هفت طرح فولادى و در کنار آن توسعه در واحدهاى موجود بیش از پیش کشور را به برنامه های تعیین شده نزدیک می‌کرد، اما در حال حاظر با نزدیک شدن به چشم‌انداز ١٤٠٤ فولاد، نگرانى‌هاى زیادى درباره تامین مواد اولیه مطرح می‌شود. در سال های گذشته راهکارهایی جهت جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن اعمال شده است که تا کنون موفق بوده و توانست نهضت فرآورى در این حوزه را همه‌گیر کند.

در یک بازه زمانی در پى رشد جهانى قیمت سنگ‌آهن صادرات در اولویت اصلى قرار داشت اما امروزه اصلى‌ترین برنامه پیش‌رو، تامین نیاز واحدهاى فولادى است .اما عدم توسعه اکتشافات، نبود ماشین‌آلات، کمبود نقدینگى و... از سویی موجب تعطیل شدن واحدهاى کوچک و متوسط سنگ‌آهن شد و از سوی دیگر باعث شد تا زنگ خطر کمبود این ماده اصلی براى فولادى‌ها به صدا درآید. در چشم انداز سال ١٤٠٤، زمزمه‌هاى کمبود سنگ‌آهن براى سال‌هاى پیش رو بیشتر و بیشتر می‌شود.
 
وضع عوارض صادراتى براى جلوگیرى از خام ‌فروشى هرچند اقدام‌‌ مثبتی بود و تا حدودی توانست سنگ‌آهنى‌ها را به سمت توسعه فعالیت‌ها و ایجاد واحدهاى فرآورى پیش ببرد، اما بى‌ شک تامین هزینه های لازم براى توسعه فعالیت‌هاى معدنى را با مشکل همراه کرد. و این مشکلات دست به دست هم داده و موجب کاهش توان بخش‌خصوصی برای تامین سنگ‌آهن شد. مشکلات صادراتی باعث شده تا تامین نقدینگی و ارز لازم برای توسعه فعالیت معادن به ویژه معادن کوچک دشوار شود و این در حالی است که واحدهای کوچک مقیاس نقش مهمی‌ در تولید و اشتغال برعهده دارند. درنتیجه توقف فعالیت آنها می‌تواند مشکلات زیادی برای حلقه‌های بعدی زنجیره فولاد به وجود آورد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:  تاثیر صادرات بر زنجیره فولاد

معادن بزرگ سنگ ‌آهن در تلاش هستند تا اکتشافات خود را افزایش دهند، اما توسعه زنجیره ارزش در واحدهای معدنی نیز چالش دیگری در حوزه تامین مواد اولیه فولادی‌ها ایجاد کرده و به همین دلیل نقش واحدهای کوچک و متوسط سنگ‌آهن بیش از گذشته مهم می‌شود. قطعا بخش‌خصوصی برای توسعه هر چه بیش تر در حوزه سنگ آهن نیازمند همراهی دولت است. و در گام نخست برای این همراهی نیاز به لغو قیمت گذاری دستوری و حذف دستورات غیرکارشناسی است که تاثیر بسزایی در رشد فعالیت‌های معدنی خواهد داشت. 

بدون شک توجه نکردن به وضعیت حوزه سنگ‌آهن می‌تواند سرمایه‌‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه فولاد را از توجیه اقتصادی خارج کند. از سویی دیگر جایگزین راهکار واردات نیز می‌تواند برای برخی واحدها منجر به افزایش قیمت تمام شده شود و قدرت رقابت‌پذیری را کاهش دهد. پس بهتر است قبل از دیر شدن توسعه فعالیت‌های اکتشافی، فعالیت معادن بخش خصوصی و حذف تصمیمات انقباضی در دستور کار قرار گیرد.





:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: