آسیب‌های کمبود تقاضا در بازار آهن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی قیمت روزانه آهن آلات از تداوم رکود و استمرار ثبات قیمت‌ آهن در عمده مبادی فروش حکایت دارد به طوری که جز تعداد انگشت‌شماری از کارخانه‌ها که به اصلاح قیمت‌ها اقدام کردند، نوسان چشمگیری در بازار آهن و فولاد مشاهده نشد.

بازار ارز نیز کماکان متأثر از اخبار داخلی و خارجی به طور مداوم در نوسان است به طوری که دلار در پایان روز گذشته با کمی افزایش در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۱۷۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

طبق بررسی‌ها در ادامه روند رکودی معاملات بازار آهن و تثبیت قیمت اهن الات، روز گذشته نیز جو غالب تداوم حفظ قیمت‌ها بود به‌گونه‌ای که قیمت روز میلگرد همچنان راکد بود و نوسان کاهشی و افزایشی مختصری در معدودی از شرکت‌ها مشاهده شد.

 آنچه از آمار برمی‌آید کف قیمتی هر کیلوگرم میلگرد آجدار سایز ۱۶ در بازار آزاد ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است و در برابر قیمت مواد اولیه تولید این محصول، قیمت پایین و مناسبی ارزیابی می‌شود اما همچنان با رکود تقاضای مصرفی و همچنین سرمایه‌ای روبه‌رو است. 

قیمت پروفیل و انواع لوله نیز کماکان بدون تغییر بود و قیمت تیرآهن که شاهد نوسان جزئی در بخش شاخه‌فروشی بود، در بخش کیلوفروشی ثابت اعلام شد. همچنین مانند سایر مقاطع فولادی قیمت نبشی و ناودانی نیز بدون تغییر قیمت عرضه شد در حالی که قیمت ورق سیاه در کنار ثبات قیمت، در برخی شرکت‌ها کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی را نیز تجربه کرد. 

قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز به طور میانگین  با نوسان کاهشی ۲۰۰ تومانی روبه‌رو بود البته برخی شرکت‌ها نیز تمایلی به تغییر قیمت این محصولات نداشتند.

با توجه به آمار موجود از بازار آهن مشاهده شد که فروشندگان درحال حاضر از تغییر قیمت محصولات خود دست کشیده‌اند و گویا منتظر تغییرات مثبت در پی مذاکرات وین هستند، اما بدیهی است که معمولا در این فصل از سال معاملات آهن آلات کم‌رونق می‌شود.

با این اوصاف می‌بینیم که برخی فروشندگان برای به فروش رساندن محصولات خود برای جلوگیری از زیان مالی در شرایطی که نه در بازار داخل تقاضایی وجود دارد و نه امکان صادرات مهیا است، به فروش مقاطع فولادی با قیمتی برابر با قیمت شمش روی آورده‌اند و به اصطلاح زیرفروشی می‌کنند که این جریان به نوعی به ایجاد رقابت منفی در بازار منجر شده است.

از طرفی دیگر بورس کالا که از مهمترین فاکتورهای مؤثر بر قیمت اهن است روز گذشته شاهد کاهش حجم معاملات شمش عرضه‌شده بود به طوری که تنها ۲۸ درصد از این میزان مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش آهن پرایس، کف قیمتی شمش معامله شده در بورس کالای روز گذشته ۱۲ هزار و ۵۲۹ تومان ثبت شده است که این نرخ در مقایسه با آخرین عرضه کاهش ۰/۴درصدی داشته است، در نتیجه کم‌رونقی معاملات در تالار صنعتی به سکون حاکم بر بازار اهن عمق بیشتری داد و عملا نوسان قیمتی اتفاق نیفتاد.

بر مبنای گزارش‌ها امروز نیز حدود ۲۳۴ هزار تن محصولات فولادی در تالار صنعتی عرضه خواهد شد که شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی، ورق گرم و گالوانیزه است. کف قیمتی در نظر گرفته شده برای میلگرد ۱۳ هزار و ۳۹۰ تومان است که در مقایسه با آخرین عرضه افزایش ۰/۹ درصدی داشته است و احتمال دارد میزان معاملات مقاطع امروز نیز مانند شمش روز گذشته رقابت چندانی نداشته باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار کم‌رونق آهن آلات

اما فاکتور دیگری که هم نرخ دلار را دچار نوسان می‌کند و هم کلیه بازارهای داخلی را دچار رکود کرده، مذاکرات وین است. مطابق آخرین خبرها مذاکرات در مسیر درست خود در حال پیشروی است، از همین رو وزیر امور خارجه ایران در این زمینه اعلام کرد که طرف‌های مذاکره‌کننده در بازگشت به تعهدات پیشین خود کمی تردید دارند و هنوز تضمینی برای رفع تحریم‌ها دریافت نکرده‌ایم.

وی همچنین افزود منظور ما از تضمین این است که تحریم‌های جدیدی برای ایران در نظر گرفته نشود و تحریم‌هایی که لغو می‌شود با تصویب قانونی و امضایی قابل بازگشت نباشد. 

وی تصریح کرد که اگرچه دریافت تضمین از طرف‌های مذاکره کننده وجوه مختلفی دارد اما دستکم باید تعهد داده شود که واردات ارز در سیستم بانکی کشور و فروش نفت بدون هیچ مانعی انجام شود و تنها در این صورت است که می‌توانیم ادعا کنیم توافقات اولیه شکل گرفته است.

در این میان برخی نیز آزادسازی پول بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی که حدود ۱۵ میلیارد دلار است را نشانه‌ای بر حصول توافقات می‌دانند. با وجود این هنوز نمی‌توان چشم‌انداز دقیق و مشخصی ار آینده مذاکرات ارائه داد و همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد اقتصاد کشور ما مشکلات منحصر به خود را دارد و اصلاح و بهبود آن را نباید به مذاکرات گره زد اگرچه تأثیر آن را نیز نمی‌توان انکار کرد.

ناترازی قیمت‌ها در بورس کالا

به دنبال ادامه مباحث عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران با ابراز خشنودی از این تصمیم، اظهار کرد: شفاف‌سازی قیمت‌ها و تنظیم بازار اتفاقی است که در پی اجرای این شیوه‌نامه رخ می‌دهد و ظاهرا کسی با این تصمیم مخالف نیست اما مسأله‌ای که نگران‌کننده است نحوه قیمتگذاری و عرضه محصولات است.

وی در ادامه بیان کرد: ناترازی قیمت‌ها و عرضه نادرست محصولات ممکن است به ضرر و زیان برخی واحدها بینجامد یا حتی برخی تولیدی‌ها را به تعطیلی بکشاند. اگرچه نمی‌توان نقش بورس کالا را در بخش صادرات نادیده گرفت اما به نظر می‌رسد در بخش تولید ضعیف عمل می‌کند و جای تأمل دارد.

رحام در ادامه تصریح کرد: هنگامی که قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد تولیدکننده نیز به‌ناچار قیمت محصولات نهایی خود را افزایش می‌دهد و این درحالی است که به دلیل کمبود نقدینگی و کاهش توان مالی خریدار، محصولات نهایی به فروش نمی‌رسد که این به زیان تولیدکنندگان تمام می‌شود.

رحام در پایان بیان کرد: برنامه‌ریزی در اوضاع متلاطم و بازاری که مدام در نوسان است چندان پاسخگو نیست و با شکست مواجه می‌شود و اعضای هیأت مدیره بورس نیز که خود جزوی از این زنجیره فولاد هستند در تصمیماتی که گرفته می‌شود منافع خود را هم در نظر می‌گیرند.





:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: