افزایش قیمت در بازار بدون تقاضا
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته بازار آهن نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که قیمت روز آهن آلات عمدتا با افزایش نسبی همراه بود اگرچه برخی شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند و برخی دیگر نیز قیمت‌ها را کاهش دادند.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن شاهد نوسانات افزایشی بود به طوری که قیمت دلار با رشد مجدد وارد کانال ۲۷ هزار تومانی شد و در پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

در حالی که نخستین روز هفته قیمت میلگرد آجدار در رأس همه محصولات ترک‌تازی می‌کرد و سر گرانی داشت، روز گذشته نیز به همین منوال گذشت و مجددا رو به افزایش گذاشت، حتی برخی از مبادی فروش قیمت دوم نیز اعلام کردند و چند شرکت از اعلام قیمت خودداری کردند.اگر چه ثبات قیمت نیز در این بازار مشاهده شد اما غالب آهن ‌فروشان حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان نرخ میلگرد را بالا بردند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت به طوری که حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان رشد نرخ این محصولات محاسبه شد اگرچه نیمی از شرکت‌ها تمایلی به تغییر قیمت‌ها نداشتند و نرخ این محصولات را ثابت اعلام کردند.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی، گازی و ... نیز نوسان داشتند به طوری که در کنار ثبات قیمت در برخی مبادی فروش، با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند، گفتنی است افزایش ۵۰ تومانی در این محصولات نیز مشاهده شد.

قیمت تیراهن شاخه‌ای در کنار ثبات در تعداد محدودی از مبادی فروش با افزایش ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی مواجه بود، قیمت تیرآهن در بخش کیلویی نیز به طور میانگین حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش داشت.

با وجود افزایش قیمت در این بخش از بازار، قیمت ورق‌ها کاهشی بود، به طوری که قیمت ورق سیاه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشت و قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شد.

با توجه به شرایط فعلی کشور و دیگر کشورها که بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به مراتب بازار داخلی نیز تأثیر می‌پذیرد، پیش‌بینی چشم‌انداز بازار آهن و فولاد امری دشوار می‌نماید، زیرا پارامترهای اثرگذار در بازار مدام درحال تغییر هستند، از این رو پیش‌بینی دقیق از شرایط چندان امکان‌پذیر نیست.

به گزارش آهن پرایس، درحال حاضر با نزدیک شدن به زمان مقررشده برای حصول توافقات برجام، شاهد افزایش تعداد جلسات بین طرفین مذاکره هستیم که نتیجه آن رسیدن به مرحله آخر مذاکرات است، اما ظاهرا طرفین در صدد دستیابی به امتیازات بیشتر هستند از این رو همچنان با برگزاری جلسات متعدد مواجه هستیم که اخبار آن به صورت لحظه‌ای در رسانه‌ها منتشر می‌شود و خواه ناخواه در کلیه بازارها تأثیر می‌گذارد.

قیمت دلار که هر لحظه به تأثیر از این اخبار در نوسان است عامل مهمی در تعیین نرخ اهن الات به شمار می‌رود که اگر توافقات حاصل شود مجددا کمترین قیمت ممکن را که حدود ۲۵ هزار تومان است، تجربه خواهد کرد اما این کاهش نرخ دلار هیجانی خواهد بود و قابل بازگشت است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آرامش بازار در روزهای آتی

از سوی دیگر براساس اخبار موجود از تنش‌های میان روسیه و اوکراین که در حالت آماده باش برای جنگ هستند، قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز رو رشد هستند که به وضوح در بازارهای داخلی نیز اثرگذار است و می‌توان گفت افزایش نرخ آهن در روز گذشته بی‌تأثیر از این جریانات نیست.

همچنین با عرضه مواد اولیه در بورس کالای روز گذشته، نرخ آهن اسفنجی به بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافت که این امر نیز زمینه‌ای برای رشد نرخ مقاطع فولادی بود.

گفتنی است تاساعتی دیگر حدود ۲۵۴ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل شمش بلوم، ورق گالوانیزه G و تختال C است. کف قیمت شمش بلوم در این دور از عرضه حدود ۱۲ هزار و ۹۹۹ تومان تعیین شده است که ۹۹/۴ درصد قیمت کشف شده آخرین عرضه است.

با وجود تحرکاتی که در بخش عرضه و تولید رخ می‌دهد، بخش تقاضا به این اوضاع همچنان بی‌تفاوت است و خرید چندانی نیز مشاهده نمی‌شود.

قابل ذکر است که با توجه به اینکه اعتبارات بانکها بسته است و بازار با کمبود نقدینگی مواجه است، هزینه پرداخت معاملات حدودا یک هفته طول می‌کشد که این امر نوردسازان را با مشکلاتی مواجه می‌سازد به همین جهت احتمال دارد کارخانه‌ها حجم عرضه‌ میلگرد را کاهش بدهند و این امر ممکن است درباره شمش نیز صدق کند.

اما فارغ از همه عواملی که بازار اهن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در حال حاضر نتایج مذاکرات به مهمترین پارامتر تبدیل شده است، ناگفته نماند که اگرچه طبق اخبار موجود احتمال دستیابی به توافقات بالاست اما اینکه چه زمانی تأثیرات مثبت آن در کشور به طور ملموس مشاهده می‌شود، امری زمانبر است و نمی‌توان بر اساس آن تصمیم گرفت.

زیرا میزان تورم در کشور بالاست و از طرفی دیگر به دلیل اینکه هزینه سوخت گاز و برق نیز افزایش یافته است، قیمت تمام شده محصولات فولادی نیز افزایش می‌یابد از همین رو قیمت مقاطع ظرفیت رشد را دارد اما فعلا منتظر نتایج مذاکرات است و متوقف شده است.





:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: