بازار فولاد در محاصره حباب قیمتی
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، کارشناسان معتقدند افزایش قیمت محصولات فولادی به سبب نزدیکی قیمت واقعی به قیمت دستوری می شود و این افزایشات پلکانی قیمت توسط دولت در این صنعت شاید به علت برابری نرخ محصولات فولادی به قیمت های جهانی باشد. چرا وجود شکاف میان نرخ واقعی جهانی با نرخ اعلامی و دستوری دولت در داخل امکان ایجاد رانت برای واسطه گران را تسهیل می کند.

مدیر عامل بورس کالا اعلام داشت: مبنای کشف نرخ محصولات فولادی هنوز در بورس کالا تغییر نکرده و همان فرمول قبلی است اما با توجه به ابلاغیه جدید وزارت صنعت،معدن و تجارت پیرامون حذف محدودیت ها برای سقف قیمت بازار در این حوزه به تعادل بیشتری رسیده است

باید توجه داشت که هر تغییر و نوسان قیمتی نمی تواند نگران کننده باشد چرا که لازمه بورس وجود نوسان است و ثابت بودن و عدم وجود ریتم سینوسی در این تالار شیشه ای عملا از کارایی آن می کاهد و اگر شاهد نوسان قیمت‌ها در این بازار نباشیم، مشکلاتی مانند تفاوت چشمگیر قیمت‌ها با خارج از بورس و احتمال بروز ناهنجاری‌ها ایجاد خواهد شد.

البته مدیر عامل بورس پیرامون بخشنامه وزارت صمت برای تعیین نرخ آهن و فولاد بوسیله نرخ سی‌آی‌اس در بازار داخلی و سوء‌استفاده از آن در شرایط تحریمی که سبب ایجاد حباب قیمتی ۱۰۰۰ تومانی میان نرخ میلگرد در بورس کالا با بازار آزاد شد بیان داشت تغییرات در بازار سی آراس لحظه ای می باشد ولی تعیین نرخ در داخل کشور و در بورس مدت هاست تغییری نیافته و مبنا همان محاسبات قبلی می باشد بدین علت این امکان وجود دارد که قیمت‌های موجود در بازار آزاد نرخ‌های معتبری نباشد و شاید  بر مبنای چند معامله تعیین شود.

. وی تصریح کرد: ادعای نوسان شدید نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد شاید بر مبنای قیمت‌های معتبری نبوده یا بر مبنای انتظارات آینده متفاوتی انجام شده باشد اما در سطح عمده و خرده‌فروشی در بورس کالا آرامش خوبی حاکم شده و اگر همه عرضه‌کنندگان به سمت عرضه روی بیاورند،شاهد آرامش بازار هم خواهیم بود.

علت افزایش قیمت اخیر در بازار فولاد را می توان افزایش نرخ دلار در چند روز اخیر دانست چرا که همانطور که بیان شد نرخ قبلی چندان واقعی نبود و با قیمت‌های جهانی فاصله زیادی داشت. بدین خاطر دولت در بخشنامه جدید به‌صورت تلویحی اجازه داده در بورس، قیمت‌ها معادل سی‌آی‌اس و حواله دلار نیمایی معین گردد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید. 





:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: